Érick Gutiérrez

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
User avatar
Ardbeg
Mister PSV
Posts: 25,533
Joined: 08 Feb 2018, 00:00

Ik vind het beter dan we hadden maar echt niet goed genoeg. Te traag, te weinig in alles.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

El Sordo wrote: 29 Dec 2021, 20:29 De eerdere beeldvorming draagt hij kennelijk nogal zwaar mee, maar hij doet het nu gewoon prima. Guti vervult de Johann Vogel-rol en dat werkt vooralsnog al een aantal wedstrijden op rij goed.
Vergeet de beeldvorming tijdens wedstrijden niet waarbij Vincent Schildkamp letterlijk bij ieder balcontact zegt hoe kut Guti wel niet is.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20,086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

ShovingNE2 wrote: 30 Dec 2021, 07:42
El Sordo wrote: 29 Dec 2021, 20:29 De eerdere beeldvorming draagt hij kennelijk nogal zwaar mee, maar hij doet het nu gewoon prima. Guti vervult de Johann Vogel-rol en dat werkt vooralsnog al een aantal wedstrijden op rij goed.
Vergeet de beeldvorming tijdens wedstrijden niet waarbij Vincent Schildkamp letterlijk bij ieder balcontact zegt hoe kut Guti wel niet is.
Wanneer vindt de tattooselectie plaats? Ik heb nog wel wat creatieve suggesties.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
User avatar
Ardbeg
Mister PSV
Posts: 25,533
Joined: 08 Feb 2018, 00:00

ShovingNE2 wrote: 30 Dec 2021, 07:42
El Sordo wrote: 29 Dec 2021, 20:29 De eerdere beeldvorming draagt hij kennelijk nogal zwaar mee, maar hij doet het nu gewoon prima. Guti vervult de Johann Vogel-rol en dat werkt vooralsnog al een aantal wedstrijden op rij goed.
Vergeet de beeldvorming tijdens wedstrijden niet waarbij Vincent Schildkamp letterlijk bij ieder balcontact zegt hoe kut Guti wel niet is.
Ik trek me er geen drol van aan wat Vincent vindt. Als PSV naar dat volgende niveau toe wil, zullen we afscheid moeten nemen van dit soort spelers. Daar ga je het gewoon niet mee redden, hoe erg ik het hem ook gun.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

Zoveel geld hebben we niet als je dit als ondergrens van de selectie niet voldoende vind hoor. Vraag me af of jouw wens/eis wel realistisch is.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

Ardbeg wrote: 30 Dec 2021, 16:00
ShovingNE2 wrote: 30 Dec 2021, 07:42

Vergeet de beeldvorming tijdens wedstrijden niet waarbij Vincent Schildkamp letterlijk bij ieder balcontact zegt hoe kut Guti wel niet is.
Ik trek me er geen drol van aan wat Vincent vindt. Als PSV naar dat volgende niveau toe wil, zullen we afscheid moeten nemen van dit soort spelers. Daar ga je het gewoon niet mee redden, hoe erg ik het hem ook gun.
Haha, ik heb het idee dat ik nu al dagen dezelfde reactie van je lees in deze topic maar dan steeds met andere bewoordingen. Zelfde strekking. Same voor Shoving trouwens.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

haha. klopt wel ja. Het is rustig ;)
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

koetje wrote: 29 Dec 2021, 15:27
Ykhim wrote: 28 Dec 2021, 13:08

Hij moet na het seizoen gewoon gaan. We moeten door.
Altijd maar dat doorselecteren.

Eindelijk staat er een keer een complementair middenveld. Guti is daarbij de ultieme teamspeler gebleken. We geven weinig meer weg en Sangare kan nu echt in zijn kracht spelen. Waarom niet het komende half jaar aankijken hoe zich dit ontwikkeld. Voor het eerst in lange tijd zie ik daar weer perspectief op dit deel van het team.

Verondersteld wordt daarbij dat wat je haalt dan ook substantieel beter is. Dat is maar afwachten.
Ik denk niet dat je momenteel kan concluderen dat je middenveld momenteel complementair aan elkaar is als je als team structureel met de volgende problemen kampt:

- Weinig scorend vermogen (3 goals slechts) en assists (4 slechts).
- Moeite om tot veel (grote) kansen te komen.
- Stroef veldspel waarin geen tempo gemaakt wordt en aanvallers te weinig tussen de linies worden gevonden.
- Men moeite heeft om de bal te verplaatsen naar de contrakant om spelers in de 1vs1 te benutten.
- Men kwetsbaar oogt onder pressing.

Ik zou ook niet weten waarom je het komende half jaar zou willen aankijken hoe zich dit ontwikkeld als een speler als Guti al bijna 3 jaar rondloopt en tijdens die periode duidelijk onderdeel is/was van bovenstaande geschetste problemen. PSV is momenteel slechts een one man middenveld in de vorm van Sangare, want Götze heeft iemand nodig die hem tussen de linies kan benutten. Het feit dat Sangare zo ontzettend tering goed is, is momenteel ook de enigste reden dat überhaupt een dergelijke conclusie wordt getrokken door mensen.
De Realist wrote: 29 Dec 2021, 16:08
Ykhim wrote: 29 Dec 2021, 15:36

Er staat een complementair middenveld omdat degene naast Sangaré niet rondloopt als een compleet invalide, uitgebluste voetballer. Kijk naar Gutiérrez en zie hoe weinig hij eigenlijk toevoegt. Hij brengt wat je minimaal mag verlangen, namelijk arbeid, en dat doen zijn concurrenten op het middenveld niet. Vrijwel alles wat goed is wordt echter door Sangaré gedaan: intercepties, tackles, duels, diepgang, passing, tempo, alles komt van Sangaré en niet van Gutiérrez. Dan zeg ik inderdaad dat je zou moeten doorselecteren.

Ik durf de stelling wel aan dat het geen reet uitmaakt wie je naast Sangaré zet, zolang diegene maar enige vorm van betrouwbaarheid heeft. Sangaré is ondertussen zó goed dat hij volstrekt onvervangbaar is geworden. Dat gaat niet alleen in januari een probleem worden, maar ook nadat hij deze zomer wordt weggekocht. Je moet maar hopen dat je zoveel geld vangt dat je er twee uitstekende middenvelders voor terug kunt halen.
Eens.

Maar waarom als zekerheid stellen dat Sangare er na de zomer niet meer is? Ik denk dat die jongen echt niet zo vreselijk veel haast heeft om te vertrekken, dat straalt hij op geen enkele manier uit namelijk. Contract loopt nog wel even door ook.
Elke ploeg heeft een goede holding midfielder nodig. En daarvan zijn er slechts een paar die echt compleet zijn. Ik denk echt dat er verschrikkelijk veel clubs interesse zullen hebben in Sangare deze zomer. Maar dat is slechts mijn gevoel.
ShovingNE2 wrote: 29 Dec 2021, 16:32 Dat denk ik wel. Ik denk dat hij muv Ajax overal in de basis staat. Ook bij Feyenoord en AZ.
Beetje een makkelijke uitspraak wmb. Hoeveel heb jij het middenveld van Feyenoord en AZ dit seizoen zien spelen? Niet zo vaak gok ik. Ik denk niet dat hij Kökcu en Aursnes in het huidige seizoen eruit speelt. En bij AZ is hij zeker de mindere t.o.v. Midtsjo.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
User avatar
Ardbeg
Mister PSV
Posts: 25,533
Joined: 08 Feb 2018, 00:00

Standbeeld wrote: 30 Dec 2021, 16:04
Ardbeg wrote: 30 Dec 2021, 16:00

Ik trek me er geen drol van aan wat Vincent vindt. Als PSV naar dat volgende niveau toe wil, zullen we afscheid moeten nemen van dit soort spelers. Daar ga je het gewoon niet mee redden, hoe erg ik het hem ook gun.
Haha, ik heb het idee dat ik nu al dagen dezelfde reactie van je lees in deze topic maar dan steeds met andere bewoordingen. Zelfde strekking. Same voor Shoving trouwens.
Daar heb je een goed punt. Ik vind hem dan ook echt, echt niet goed genoeg :grin: M'n punt is duidelijk, dat blijkt maar weer :tear:
User avatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
Posts: 32,083
Joined: 27 Aug 2017, 23:16
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Of het nou je gewenste niveau is of niet, Guti is op dit moment beter in vorm en meer waard voor de ploeg dan ie ooit is geweest dus dit lijkt me een prima moment om vooral ietwat positief gestemd z'n ontwikkeling te volgen.

Afscheid nemen als het net lekker gaat, en waarom? Omdat ie nu überhaupt je aandacht heeft aangezien ie speelt? ;)
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
loginnaam
Internationale topspeler
Posts: 3,382
Joined: 10 Nov 2019, 08:06

Heruone wrote: 30 Dec 2021, 16:28 Ik denk niet dat je momenteel kan concluderen dat je middenveld momenteel complementair aan elkaar is als je als team structureel met de volgende problemen kampt:

- Weinig scorend vermogen (3 goals slechts) en assists (4 slechts).
- Moeite om tot veel (grote) kansen te komen.
- Stroef veldspel waarin geen tempo gemaakt wordt en aanvallers te weinig tussen de linies worden gevonden.
- Men moeite heeft om de bal te verplaatsen naar de contrakant om spelers in de 1vs1 te benutten.
- Men kwetsbaar oogt onder pressing.
Je eerste punt klopt niet helemaal, Sangaré, Guti, van Ginkel, Pröpper en Thomas hebben samen 6 goals en 4 assists, en dan tel ik minstens 1 doelpunt van Boscagli terwijl hij op het middenveld stond daar niet bij. Ter vergelijking: Alvarez en Gravenberch hebben bij Ajax samen 3 goals en 3 assists in de Eredivisie. Ik denk dus niet dat we echt meer doelpunten en assists van dat deel van het middenveld zouden moeten verwachten.

Voor je andere punten zou het wel interessant zijn om dat ook met Alvarez en Gravenberch te kunnen vergelijken op een harde manier, dus op bepaalde criteria (bijv. passes in final third). Het kan natuurlijk altijd beter maar ligt het echt aan deze posities? Een cijfermatige onderbouwing kan dat duidelijker maken.
Ittot
Internationale topspeler
Posts: 4,270
Joined: 26 Sep 2020, 21:24

Heruone wrote: 27 Dec 2021, 15:54 Gutierrez moet juist geen spelvertrager zijn, hij moet het spel controleren. Dat is iets heel anders. Een pivot. Het spel verleggen van links naar rechts en vice versa als een soort van motor van het team. Een dans waarin hij het ritme moet bepalen. Dat betekend dat hij de ene keer moet versnellen en de andere keer ook moet vertragen. Guardado was daar een uitstekend voorbeeld van inderdaad. Gutierrez bij verre van.

Heel PSV speelde inderdaad dramatisch trouwens. Ik heb me doodzitten ergeren dat er, ook na die rode kaart, slechts 1 a 2 spelers waren die echt de intentie hadden om tegen GAE te willen voetballen (Sangare, Romero na zijn invalbeurt en wellicht dan Gakpo). En zoals ik zo vaak zeg is voetbal vanuit tactisch perspectief een bepaalde collectieve prestatie/samenhang waarbij er een sterk synergisme is met het individu. Tactisch collectief brengt het individu in staat tot maximale expressie te komen, terwijl het individu juist de expressie van het tactisch collectief naar de limiet kan pushen. Maar daarbinnen, ook in slechte wedstrijden, is wel ruimte voor het individu om onderscheid te maken.

Daar zit hem ook precies het probleem. Gutierrez is A. veelte statisch en B. hij vertraagt louter. Iets wat bijv. al een aantal jaar hier geroepen wordt door velen, is dat zijn handelingssnelheid te laag ligt. De simpele achterliggende reden daarachter is dat hij eerst de bal aanneemt en dan pas opendraait met zijn lichaam. Zie het als een X,Y coördinatenstelsel. Stel dat hij de bal met zijn rechterbeen aanneemt en dan pas opendraait. Het gevolg is dan dat de positie van de bal het zelfde blijft, maar zijn lichaam een ander positie t.o.v. de bal aanneemt, in dit geval een positie waarbij zijn linkerbeen dichterbij de bal is dan de initiële positie voor de aanname. Deze verkleinde afstand zorgt ervoor dat zijn passingrange echt significant afneemt, evenals de snelheid waarmee de bal over een afstand gespeeld kan worden. Gutierrez geeft teveel lauwe pisballetjes daardoor, waarmee je uiteraard nooit tempo kan creëren om de bal te switchen naar de contrakant om daar potentiële ruimtes te vinden.

Het is ook de reden waarom hij vaak altijd nog een extra onnodig balcontact nodig heeft, indien hij de oplossing naar voren wilt gaan zoeken of bijvoorbeeld op de linkerflank/linkerhalfspace (als hij hem met rechts aanneemt). En het is ook de reden waarom hij onder druk vaak kwetsbaar oogt, want zodra een tegenstander druk op hem zet, heeft hij altijd dat extra balcontact nodig om te kunnen wegdraaien en ruimte te kunnen creëren voor zichzelf. En als een tegenstander je onderdruk zet heb je die tijd simpelweg niet. Het is daarnaast ook de reden waarom hij niet op tempo de juiste oplossing naar voren kan zoeken of spelers echt tussen de linies kan vinden. Doordat zijn lichaamshouding/body movement niet goed is, kan hij dus enerzijds die passes niet geven (zoals hierboven uitgelegd) en/of hij kan de ruimtes niet scannen, waardoor hij de momenten niet herkent (tijdens het opendraaien is het zeer belangrijk om te scannen).

Dit is een mooi voorbeeld van wat een pivot, i.e. de positie van Gutierrez moet kunnen, wat het precies inhoudt en waarin bovenstaande mankementen naar boven komen. Linksboven is een duidelijke overtalsituatie. De bal komt van Ramalho die iets wat naar rechts indribbelt. De verdediging van RKC beweegt mee. Gutierrez beseft dat dit het moment is om zich te laten inzakken tussen Ramalho/Boscagli. Goede keuze. Doordat hij zich moet laten inzakken, heeft hij de situatie op links nooit kunnen scannen. Geen probleem, vrijwel geen enkele speler kon dat in zijn positie. Vervolgens zakt hij in en scant hij iets te weinig naar links. Foutje, maar niet een extreem grote wmb. Dat zijn slechts de details voor de echt goede spelers. Wat hij wel ziet is dat hij ruimte heeft. In zijn aanname draait hij vervolgens lichtjes open vanwege zijn balaanname uiteraard, maar hij draait te weinig/te laat open om de bal perfect te hebben liggen voor een strakke pass op Mauro. Het gevolg is dat hij deze passinglijn ook te laat ziet, doordat hij te laat opendraait. En dat zorgt ervoor dat de aanvaller RKC meer de ruimte zal knijpen, waardoor hij de pass achteraf ook niet aandurft (terwijl die wel mogelijk was). Draait hij wel meer open, en zoekt hij zogenaamd de pass naar Sangare, dan komt de passinglijn naar Mauro helemaal open te liggen.

Image

Ander puntje wat ook duidelijk naar voren komt hier, is dat Gutierrez totaal niet comfortabel is als het op lopen met de bal/dribbelen aankomt. Terwijl dat essentieel is, zodra je onder druk wordt gezet, het spel te versnellen, ruimte voor jezelf te creëren en/of tegenstanders uit te lokken om overtal situaties te creëren. Als hij goed opendraait en hij dribbelt in, waar wel degelijk de ruimte voor ligt, kan hij het spel versnellen en kan hij ook Mauro vrijspelen of eventueel andere teamgenoten. Dat maakt Sangare bijv. zo enorm sterk. Hij draait altijd open en vindt door het opendraaien vaak een afspeelmogelijkheid doordat zijn blikveld groter/specifieker wordt. En anders dribbelt hij een stukje in, waardoor tegenstanders hem opvangen en er ruimte elders ontstaat.

Gutierrez is lang geen slechte speler. En hoe die commentator hem afschilderde was inderdaad een beetje zielig wmb. Hij heeft verdedigend qua arbeid/drukzetten/duels winnen stappen gezet en dat maakt hem momenteel eigenlijk de beste van de slechtste spelers langs Sangare. Hij is van nature meer een passer en dat is zijn voorsprong op Van Ginkel die werkelijk waar echt drama is en op Pröpper die op het eerste aspect (duels winnen, drukzetten, omschakelen) al afhaakt en daardoor op het middenveld voor elke topploeg een no-go is. Dat maakt Guti momenteel een nuttige speler als 13e/14e man.

Maar vanuit de basis komt hij te kort. Bovenstaande is al heel het seizoen het probleem en het is denk ik wel echt de sleutel wil je momenteel over 34 wedstrijden mee kunnen doen om een kampioenschap. Het spel van PSV is stroperig, het heeft moeite om echt (grote) kansen te creëren, er zit weinig tempo in en men weet te weinig overtal situaties te creëren. Dat heeft meerdere redenen, maar een van de grootste is momenteel het ontbreken van een spelmaker langs Sangare. Guti is slechts een lapmiddel wmb, omdat Van Ginkel totaal niet voldoet.

Het is een hot-take en die durf ik hier best te gooien, maar ik denk niet dat PSV momenteel kampioen gaat worden, als er geen versterking gaat komen voor de positie langs Sangare. Dat meen ik echt. Zeker ook omdat die Januari maand zonder Sangare nogal eens heel naar kan gaan uitpakken.

En @ShovingNE2, ik had die pass teruggekeken waar jij het overhad. Die was niet zo heel bijzonder hoor ;)
Ik weet niet of een Pivot of spelverdeler is waar PSV behoefte aan heeft. Het is duidelijk dat met een box to box middenvelder als v Ginkel (hoewel dat kan natuurlijk ook aan de uitvoering liggen) PSV verdedigend wel echt zeer instabiel is. Wel zag je dat het aanvalsspel met v Ginkel wat dynamischer is omdat hij veel meer verticale looplijnen heeft een daarmee ruimtes creeert voor andere spelers en zelf voor gevaar zorgt.

Mocht een spelverdeler de beste rol zijn naast die van Sangare dan zou dus een Veerman wel een interessante speler kunnen zijn. Dat is dus juist iemand die sterk aan de bal is, zowel goede korte als lange bal heeft, goed in de kleine ruimte, kan zich onder druk uit voetballen, redelijke handelingssnelheid (helemaal vergeleken met Guti), kan het spel versnellen, redelijk snel kantelen met zijn passes en tevens indribbelen. Nadeel is echter wel dat hij denk ik niet, itt Guti, continu in positie blijft staan en dat hbij nou ook niet echt iemand is die duels wint, ballen verovert, goed druk zet etc. Dan heb je dus dezelfde defensieve labiliteit als met een van Ginkel.

Dan zou Sangare dus weer meer defensief moeten spelen.
Het beste zou zijn als we defensief wat minder afhankelijk zouden zijn van die positie. Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om de 10 eruit te halen en met 2 spelers voor een 6 te spelen. Dan zou je dus makkelijker met een v Ginkel of Veerman naast Sangare kunnen spelen. Echter gooi je dan wel het hele systeem om omdat je de 10 mist die druk op de CV zet en continu op en neer pendelt.
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Ittot wrote: 02 Jan 2022, 23:13
Heruone wrote: 27 Dec 2021, 15:54 Gutierrez moet juist geen spelvertrager zijn, hij moet het spel controleren. Dat is iets heel anders. Een pivot. Het spel verleggen van links naar rechts en vice versa als een soort van motor van het team. Een dans waarin hij het ritme moet bepalen. Dat betekend dat hij de ene keer moet versnellen en de andere keer ook moet vertragen. Guardado was daar een uitstekend voorbeeld van inderdaad. Gutierrez bij verre van.

Heel PSV speelde inderdaad dramatisch trouwens. Ik heb me doodzitten ergeren dat er, ook na die rode kaart, slechts 1 a 2 spelers waren die echt de intentie hadden om tegen GAE te willen voetballen (Sangare, Romero na zijn invalbeurt en wellicht dan Gakpo). En zoals ik zo vaak zeg is voetbal vanuit tactisch perspectief een bepaalde collectieve prestatie/samenhang waarbij er een sterk synergisme is met het individu. Tactisch collectief brengt het individu in staat tot maximale expressie te komen, terwijl het individu juist de expressie van het tactisch collectief naar de limiet kan pushen. Maar daarbinnen, ook in slechte wedstrijden, is wel ruimte voor het individu om onderscheid te maken.

Daar zit hem ook precies het probleem. Gutierrez is A. veelte statisch en B. hij vertraagt louter. Iets wat bijv. al een aantal jaar hier geroepen wordt door velen, is dat zijn handelingssnelheid te laag ligt. De simpele achterliggende reden daarachter is dat hij eerst de bal aanneemt en dan pas opendraait met zijn lichaam. Zie het als een X,Y coördinatenstelsel. Stel dat hij de bal met zijn rechterbeen aanneemt en dan pas opendraait. Het gevolg is dan dat de positie van de bal het zelfde blijft, maar zijn lichaam een ander positie t.o.v. de bal aanneemt, in dit geval een positie waarbij zijn linkerbeen dichterbij de bal is dan de initiële positie voor de aanname. Deze verkleinde afstand zorgt ervoor dat zijn passingrange echt significant afneemt, evenals de snelheid waarmee de bal over een afstand gespeeld kan worden. Gutierrez geeft teveel lauwe pisballetjes daardoor, waarmee je uiteraard nooit tempo kan creëren om de bal te switchen naar de contrakant om daar potentiële ruimtes te vinden.

Het is ook de reden waarom hij vaak altijd nog een extra onnodig balcontact nodig heeft, indien hij de oplossing naar voren wilt gaan zoeken of bijvoorbeeld op de linkerflank/linkerhalfspace (als hij hem met rechts aanneemt). En het is ook de reden waarom hij onder druk vaak kwetsbaar oogt, want zodra een tegenstander druk op hem zet, heeft hij altijd dat extra balcontact nodig om te kunnen wegdraaien en ruimte te kunnen creëren voor zichzelf. En als een tegenstander je onderdruk zet heb je die tijd simpelweg niet. Het is daarnaast ook de reden waarom hij niet op tempo de juiste oplossing naar voren kan zoeken of spelers echt tussen de linies kan vinden. Doordat zijn lichaamshouding/body movement niet goed is, kan hij dus enerzijds die passes niet geven (zoals hierboven uitgelegd) en/of hij kan de ruimtes niet scannen, waardoor hij de momenten niet herkent (tijdens het opendraaien is het zeer belangrijk om te scannen).

Dit is een mooi voorbeeld van wat een pivot, i.e. de positie van Gutierrez moet kunnen, wat het precies inhoudt en waarin bovenstaande mankementen naar boven komen. Linksboven is een duidelijke overtalsituatie. De bal komt van Ramalho die iets wat naar rechts indribbelt. De verdediging van RKC beweegt mee. Gutierrez beseft dat dit het moment is om zich te laten inzakken tussen Ramalho/Boscagli. Goede keuze. Doordat hij zich moet laten inzakken, heeft hij de situatie op links nooit kunnen scannen. Geen probleem, vrijwel geen enkele speler kon dat in zijn positie. Vervolgens zakt hij in en scant hij iets te weinig naar links. Foutje, maar niet een extreem grote wmb. Dat zijn slechts de details voor de echt goede spelers. Wat hij wel ziet is dat hij ruimte heeft. In zijn aanname draait hij vervolgens lichtjes open vanwege zijn balaanname uiteraard, maar hij draait te weinig/te laat open om de bal perfect te hebben liggen voor een strakke pass op Mauro. Het gevolg is dat hij deze passinglijn ook te laat ziet, doordat hij te laat opendraait. En dat zorgt ervoor dat de aanvaller RKC meer de ruimte zal knijpen, waardoor hij de pass achteraf ook niet aandurft (terwijl die wel mogelijk was). Draait hij wel meer open, en zoekt hij zogenaamd de pass naar Sangare, dan komt de passinglijn naar Mauro helemaal open te liggen.

Image

Ander puntje wat ook duidelijk naar voren komt hier, is dat Gutierrez totaal niet comfortabel is als het op lopen met de bal/dribbelen aankomt. Terwijl dat essentieel is, zodra je onder druk wordt gezet, het spel te versnellen, ruimte voor jezelf te creëren en/of tegenstanders uit te lokken om overtal situaties te creëren. Als hij goed opendraait en hij dribbelt in, waar wel degelijk de ruimte voor ligt, kan hij het spel versnellen en kan hij ook Mauro vrijspelen of eventueel andere teamgenoten. Dat maakt Sangare bijv. zo enorm sterk. Hij draait altijd open en vindt door het opendraaien vaak een afspeelmogelijkheid doordat zijn blikveld groter/specifieker wordt. En anders dribbelt hij een stukje in, waardoor tegenstanders hem opvangen en er ruimte elders ontstaat.

Gutierrez is lang geen slechte speler. En hoe die commentator hem afschilderde was inderdaad een beetje zielig wmb. Hij heeft verdedigend qua arbeid/drukzetten/duels winnen stappen gezet en dat maakt hem momenteel eigenlijk de beste van de slechtste spelers langs Sangare. Hij is van nature meer een passer en dat is zijn voorsprong op Van Ginkel die werkelijk waar echt drama is en op Pröpper die op het eerste aspect (duels winnen, drukzetten, omschakelen) al afhaakt en daardoor op het middenveld voor elke topploeg een no-go is. Dat maakt Guti momenteel een nuttige speler als 13e/14e man.

Maar vanuit de basis komt hij te kort. Bovenstaande is al heel het seizoen het probleem en het is denk ik wel echt de sleutel wil je momenteel over 34 wedstrijden mee kunnen doen om een kampioenschap. Het spel van PSV is stroperig, het heeft moeite om echt (grote) kansen te creëren, er zit weinig tempo in en men weet te weinig overtal situaties te creëren. Dat heeft meerdere redenen, maar een van de grootste is momenteel het ontbreken van een spelmaker langs Sangare. Guti is slechts een lapmiddel wmb, omdat Van Ginkel totaal niet voldoet.

Het is een hot-take en die durf ik hier best te gooien, maar ik denk niet dat PSV momenteel kampioen gaat worden, als er geen versterking gaat komen voor de positie langs Sangare. Dat meen ik echt. Zeker ook omdat die Januari maand zonder Sangare nogal eens heel naar kan gaan uitpakken.

En @ShovingNE2, ik had die pass teruggekeken waar jij het overhad. Die was niet zo heel bijzonder hoor ;)
Ik weet niet of een Pivot of spelverdeler is waar PSV behoefte aan heeft. Het is duidelijk dat met een box to box middenvelder als v Ginkel (hoewel dat kan natuurlijk ook aan de uitvoering liggen) PSV verdedigend wel echt zeer instabiel is. Wel zag je dat het aanvalsspel met v Ginkel wat dynamischer is omdat hij veel meer verticale looplijnen heeft een daarmee ruimtes creeert voor andere spelers en zelf voor gevaar zorgt.

Mocht een spelverdeler de beste rol zijn naast die van Sangare dan zou dus een Veerman wel een interessante speler kunnen zijn. Dat is dus juist iemand die sterk aan de bal is, zowel goede korte als lange bal heeft, goed in de kleine ruimte, kan zich onder druk uit voetballen, redelijke handelingssnelheid (helemaal vergeleken met Guti), kan het spel versnellen, redelijk snel kantelen met zijn passes en tevens indribbelen. Nadeel is echter wel dat hij denk ik niet, itt Guti, continu in positie blijft staan en dat hbij nou ook niet echt iemand is die duels wint, ballen verovert, goed druk zet etc. Dan heb je dus dezelfde defensieve labiliteit als met een van Ginkel.

Dan zou Sangare dus weer meer defensief moeten spelen.
Het beste zou zijn als we defensief wat minder afhankelijk zouden zijn van die positie. Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om de 10 eruit te halen en met 2 spelers voor een 6 te spelen. Dan zou je dus makkelijker met een v Ginkel of Veerman naast Sangare kunnen spelen. Echter gooi je dan wel het hele systeem om omdat je de 10 mist die druk op de CV zet en continu op en neer pendelt.
Je hebt meerdere opties natuurlijk om het middenveld in te vullen. Het is allemaal redelijk variabal en afhankelijk van wat er qua type spelers omheen staan om een complementair middenveld te vinden. In principe heb je in die double-pivot altijd een holding-midfielder nodig. Binnen PSV is dat duidelijk Sangare. Alleen binnen dat type holding midfielder zijn nog wel verschillen op te maken. Je hebt spelers als Sangare of Casemiro of evt. Kante. Dat zijn holding midfielders die goed zijn aan de bal, maar waar duidelijk is dat dat anderzijds ook niet hun primaire vaardigheden zijn. Het zijn geen spelers die het tempo kunnen bepalen/aanvoelen, het spel kunnen verleggen en absurd veel kansen creëren. Anderzijds heb je bijv. ook nog type holding midfielders als Frenkie de Jong en Joshua Kimmich. Spelers die technischer veel fijner onderlegd zijn, die aan de bal absurd goed zijn (meer een spelmaker), die defensief ook goed zijn, maar als het op o.a. recyclen van de bal aankomt, zij meer o.a. op snelheid en inzicht mbt positioneren teren t.o.v. daarnaast ook het fysieke gedeelte zoals bij Sangare, etc.

Bijv. bij dat laatste soort speler werkt het niet om twee spelmakers in je double-pivot te plaatsen. Dat is simpelweg dubbelop en te weinig diepgang. Bij dat eerste soort speler werkt het niet om eenzelfde holding midfielder er langs te zetten. Zelfde geval: te statisch en dubbelop. Dat zag je vorig jaar wel met Rosario-Sangare. Het is verder ook afhankelijk van wat je de '10' positie hebt staan. Speel je bijv. met een raumdeuter, dan kan je beter zorgen dat 1 v/d 2 spelers in je double-pivot de kwaliteiten van een spelmaker heeft. Bij Bayern werkt dat bijv. heel goed met Kimmich die tegelijkertijd ook de rol van holding midfielder waarborgt. Heb je op de '10' echt een meer klassiekere spelmaker staan a la Ihattaren of bijv. vroeger Sneijder. Dan heb je simpelweg meer aan een box-to-box middenvelder, omdat je daarmee de '10' meer ontlast en je meer dynamiek kan creëren rondom die '10' positie.

PSV speelt momenteel met Götze op '10'. Dat is eigenlijk momenteel een halve spelmaker/halve raumdeuter. Zijn kwaliteiten zitten voornamelijk in het rondzwerven om vrije ruimtes te kunnen vinden tussen de linies en om binnen dat soort momenten vervolgens met de bal het spel simpelgezegd naar zijn hand te zetten. Intelligente passjes, combinaties en driehoekjes zoekt hij op en daarmee kansen te creëren. Het grote verschil met een echte klassieke '10' is dat Götze wel iemand is die het principe van arbeid leveren snapt en daar ook niet vies van is. Hem hoef je niet per se defensief te ontlasten.

Voor de positie langs Sangare zou je dan uiteindelijk inderdaad twee keuzes hebben. Of een goede box-to-box middenvelder, of een goede spelverdeler. Het voordeel van een box-to-box middenvelder is een meer dynamische omschakeling. Het voordeel van een spelverdeler is een iets wat meer dynamisch positiespel. Daarbij moet gezegd worden dat Sangare inmiddels die box-to-box rol ook wat beter kan vervullen. Ik heb zelf de indruk dat PSV meer baat heeft bij juist een goede spelverdeler. Een van de grootste problemen blijft dat PSV structureel moeite heeft met kansen creëren, met aanvallers in de 1 vs 1 krijgen en met o.a. tempo bepalen en creëren. En ik heb het gevoel dat dat ook beter aansluit op de type aanvallers die je voorin hebt lopen. Götze kan je dan meer tussen de linies bereiken, terwijl andere spelers zoals Vertessen/Gakpo/Bruma/eigenlijk alle spitsen je juist ruimte wilt bieden voor hun snelheid, directheid en individuele actie en die ruimte gaat nu vaak verloren.

Een box-to-box kan overigens ook. Alleen ik denk dat je daar momenteel minder problemen mee oplost. Ik denk ook dat niet zozeer van Ginkel, maar wel het type box-to-box middenvelder in het begin van het seizoen ook goed werkte, omdat je met Madueke, destijds in vorm, op rechts een hele explosieve speler hebt staan die vanuit de breedte twee a drie man kan passeren met een actie. Daarmee creëert hij dynamiek, tempo en ruimtes voor anderen. En dan werkt een box-to-box optimaal. Ik denk dat dat ook de reden was waarom Zahavi er toen redelijk wat inschoot en Götze zo goed oogde. Zahavi krijgt als spits meer ruimte en Götze is minder afhankelijk hierdoor van de distributie van achteruit.

Ik vind Veerman daarnaast ook een goede speler, maar ook twijfels bij zijn defensieve aspecten. En ik denk niet dat het wisselen naar een PNA dan veel zou uitmaken, gezien je nog steeds tegen dezelfde vereiste aanloopt. Dat zag je o.a. wel met Boscagli in de wedstrijd tegen Twente en volgens mij ook GAE uit dat men PNA ging spelen.

ik zie nu precies trouwens dat PSV zich meldt voor Joey Veerman.
loginnaam wrote: 30 Dec 2021, 18:40
Heruone wrote: 30 Dec 2021, 16:28 Ik denk niet dat je momenteel kan concluderen dat je middenveld momenteel complementair aan elkaar is als je als team structureel met de volgende problemen kampt:

- Weinig scorend vermogen (3 goals slechts) en assists (4 slechts).
- Moeite om tot veel (grote) kansen te komen.
- Stroef veldspel waarin geen tempo gemaakt wordt en aanvallers te weinig tussen de linies worden gevonden.
- Men moeite heeft om de bal te verplaatsen naar de contrakant om spelers in de 1vs1 te benutten.
- Men kwetsbaar oogt onder pressing.
Je eerste punt klopt niet helemaal, Sangaré, Guti, van Ginkel, Pröpper en Thomas hebben samen 6 goals en 4 assists, en dan tel ik minstens 1 doelpunt van Boscagli terwijl hij op het middenveld stond daar niet bij. Ter vergelijking: Alvarez en Gravenberch hebben bij Ajax samen 3 goals en 3 assists in de Eredivisie. Ik denk dus niet dat we echt meer doelpunten en assists van dat deel van het middenveld zouden moeten verwachten.

Voor je andere punten zou het wel interessant zijn om dat ook met Alvarez en Gravenberch te kunnen vergelijken op een harde manier, dus op bepaalde criteria (bijv. passes in final third). Het kan natuurlijk altijd beter maar ligt het echt aan deze posities? Een cijfermatige onderbouwing kan dat duidelijker maken.
Excuses, ik had het over momenteel ons basismiddenveld Götze-Sangare-Guti. Dan klopt het wel ;)

Verder snap ik je punt qua vergelijking met Ajax, enkel wordt het dan wel een stuk gecompliceerder. Want in het al zijnde geheel heeft Ajax bijv. spelers als Blind, Martinez en Mazraoui daaromheen staan die zo'n ongelofelijke impact hebben aan de bal. De context is bij Ajax simpelweg anders. Wel eens met je punt tho. Een cijfermatige onderbouwing kan dat duidelijker maken. Dat kan meer inzichten bieden. Sowieso is de oorzaak niet louter die posities. Het is altijd een collectieve zaak en daarbij de onderlinge verhoudingen die op elkaar afgestemd zijn. Maar ik heb wel het gevoel dat een van de grotere oorzaken bij het middenveld ligt. Niet de volledige oplossing, maar wel een deel ervan. Zeker als we het hebben over punt 3 en 4. Punt 2 is wmb nog wat genuanceerder. Dus nu mijn countervraag: hoe kijk jij daarna? Want qua wat je ziet elke wedstrijd, zijn dit wel observaties die jij ongetwijfeld moet delen. Als in dit zijn observaties over het spel van PSV, niet zozeer een vinger wijzend naar hier of hier ligt het probleem.

En mbt stats. Ik heb dit kunnen vinden op Fbref (statsbomb als provider) n.a.v. de EL campagne van PSV (zie spoiler). Denk dat het wel duidelijk is dat Sangare absurd goed is. Dat Van Ginkel weinig fout doet eigenlijk, maar daarbij gezegd ook absoluut helemaal niks toevoegd. Hij is ongeveer zo conservatief als de SGP, maar dan aan de bal :mrgreen: . En Gutierrez eigenlijk laat zien qua type speler de ideale fit te zijn langs Sangare, maar qua kwaliteiten dat niet kan opbrengen. Ook wel interessant voor jou [mention]Ittot[/mention] n.a.v. onze discussie en mijn reactie hierboven.
► Show Spoiler
https://fbref.com/en/squads/e334d850/20 ... opa-League
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
koetje
Legende
Posts: 11,072
Joined: 25 Aug 2017, 07:40

Beetje over-analyse allemaal.

Zie Guti veel balletjes rond Sangare oprapen en hem vervolgens bijna altijd naar de goede kleur spelen. Dat werkt tot nu toe goed voor het team. Guti heeft best wel wat scorend vermogen maar als nummer 6 kom je nauwelijks in die positie.

Veerman zie ik als een voorinvestering voor aankomende zomer + je kunt er de komende maanden profijt van hebben. Met Veerman kun je meerdere kanten op. Hij kan de plek van Guti als 6 overnemen maar ook die van Sangare als 8. Sangare is niet enkel een breker maar juist ook iemand die voor openingen zorgt op dit moment. Een kopie Sangare is lastig te vinden en clubs zijn ook zelden opzoek naar een 1 op 1 kopie. Toen ooit Wijnaldum vertrok was Brands daar duidelijk in en werd met Propper een andere type gehaald.
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

koetje wrote: 03 Jan 2022, 14:56 Zie Guti veel balletjes rond Sangare oprapen en hem vervolgens bijna altijd naar de goede kleur spelen.
Niet zo zuur doen koetje. Dit is natuurlijk een van de clichés als het gaat om dooddoeners. Bij F. de Boer speelde iedereen ook altijd naar de juiste kleur. Eindstand was wel na 90 min dat er een enorm grote U-vorm plaatsvond en louter de achterste 5 a 6 de bal hebben gehad. Dat werkte toen eigenlijk al niet en tegenwoordig gewoon al helemaal niet meer.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
koetje
Legende
Posts: 11,072
Joined: 25 Aug 2017, 07:40

Heruone wrote: 03 Jan 2022, 15:01
koetje wrote: 03 Jan 2022, 14:56 Zie Guti veel balletjes rond Sangare oprapen en hem vervolgens bijna altijd naar de goede kleur spelen.
Niet zo zuur doen koetje. Dit is natuurlijk een van de clichés als het gaat om dooddoeners. Bij F. de Boer speelde iedereen ook altijd naar de juiste kleur. Eindstand was wel na 90 min dat er een enorm grote U-vorm plaatsvond en louter de achterste 5 a 6 de bal hebben gehad. Dat werkte toen eigenlijk al niet en tegenwoordig gewoon al helemaal niet meer.
Het voetbal van Frank de Boer is inderdaad niet meer van deze tijd, die is blijven hangen in het Van Gaal spelletje van 1995.

Onder De Boer speelde iedereen op safe. In dit PSV zijn er genoeg spelers die risico in de passing leggen. Boscagli, Ramalho en Sangare kiezen regelmatig voor de bal diep. Het is prettig dat je dan met Gutti (en Gotze) spelers hebben die wat meer de balans bewaken. Het wordt anders teveel een flipperkast. Dat zag je vorig jaar (ook in combinatie met de diepe backs). Een goed geplaatste diepe bal van de tegenstander leverde bijna altijd kans op. Dat lukte dan niet vaak vanwege de pressing van PSV maar als het lukte waren het altijd 100% kansen voor de tegenstander.
Massimo
Legende
Posts: 13,814
Joined: 21 Sep 2017, 00:00

In dit PSV vind ik Gutierrez vooral zijn waarde hebben op het moment hij niet in balbezit is. Zowel bij balbezit van PSV als balbezit van de tegenstander. Positioneel doet hij veel goed en daardoor kan hij beter drukzetten. Aan de bal vind ik het echter veel en veel te mager.
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Daar ben ik het zeker mee eens. Spelers met rust aan de bal die even temporiseren en de balans houden zijn belangrijk. Alleen dat moet anderzijds ook niet ten koste gaan van je positiespel als het gaat om versnellen, kansen creëren, spel verleggen, etc. Daarin moet een speler een balans kunnen vinden. Guardado kon dat bijv. perfect. Guti voegt aan de bal op dat aspect niks toe. Pröpper kan dat bijv. wel, alleen die heeft andere problemen. Daarom is het wmb zo belangrijk dat er een goede spelverdeler komt langs Sangare. Iemand die de wedstrijd aanvoelt en die het tempo kan dicteren: versnellen of temporiseren. Even rust bewaren als het nodig is.

Ramalho kan dat wmb ook. Alleen hij heeft minder impact vanuit zijn rol als CV.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
User avatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
Posts: 32,083
Joined: 27 Aug 2017, 23:16
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Ik zie Guti toch echt regelmatig het spel verleggen met z'n sterke lange bal? :wonder:
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Vanuit de middellijn ongeveer richting de andere kant door middel van altijd een eenzijdige (trage) pass door de lucht. Niet strak vanuit de grond richting de contrakant diagonaal om aanvallers in de 1vs1 te krijgen, hoger op het veld.

De spelverleggingen van Guti zijn niet bepaald impactrijk, toch?
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
User avatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
Posts: 32,083
Joined: 27 Aug 2017, 23:16
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Volgens mij zie ik 'm ook regelmatig die diagonale bal een stuk hoger neerleggen (zo richting de cornervlag), ik zal er eens wat beter op letten.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Naja, ik vrees dat als er een middenvelder komt, hij na de winterstop niet veel meer zal spelen als Sangare ook weer terug is ;)
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Kwam deze trouwens nog tegen. Denk dat die wel beide werelden samenvat. Degelijk, betrouwbaar, aan de bal niet heel bijzonder. Aantal prima passes, maar die zijn niet structureel/consistent genoeg. Daarvoor mist hij ook de kwaliteiten.

Wel iemand die idd zorgt voor meer balans/stabiliteit t.o.v. van Ginkel, maar die de problemen omtrent die positie niet oplost. Ik blijf erbij dat PSV iemand voor die positie moet halen wil je echt kans behouden op een titel. Op de huidige manier gaat het niet 34 wedstrijden lang goed. Eigenlijk is Gutierrez de ideale stand-in momenteel. En dat is iets wat heel veel waard is voor PSV, gezien het drukke schema en gezien het feit dat PSV al best wel lang kampt met het probleem voor goede stand-ins op het middenveld.

Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
User avatar
mr.top
Internationale topspeler
Posts: 4,860
Joined: 01 Dec 2019, 07:18

Met dat filmpje doe je de man geen plezier.
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

Die pass op Lozano in zijn eerste wedstrijd, meen ik. Dat is voldoende voor een YT filmpje.
Post Reply