Ben ik niet mee eens. Als je een hoofdtrainer aanstelt, ongeacht wie het is, dan moet je hem ook de keuze geven om hem zelf de technische staf naar wensen in te laten vullen. Anders creëer je ook geen goed werkklimaat. Dat is iets wat men met Schmidt en ook met Cocu eerder heeft gedaan. Verder was er natuurlijk een klankbord voor hem geregeld in de vom van V. Marwijk, hoewel ik niet weet in hoeverre dat effectief is geweest (volgens mij waren er verhalen dat v. Marwijk amper op de club was). Maar ook los daarvan hangt het slagen/falen en/of het functioneren niet af van één ervaren poppetje.Thijs wrote: ↑05 Feb 2022, 13:02 De fout met Bommel was ook echt niet hem hoofdtrainer maken, maar vooral hem vrije keuze geven in de volledige technische staf om hem heen. Met Ruud moet je gewoon samen kijken wie hem kunnen ondersteunen. Als je Ruud laat assisteren door Fred Rutten of een soortgelijke ervaren veldtrainer, die ook niet het ego of de uitstraling heeft, dan schiet het al een heel stuk op.
Nu zoals ik eerder zei, Ruud komt goed over, maar wij kunnen allemaal niet inschatten in hoeverre hij nu een goede trainer voor ons kan zijn. Dat geldt overigens voor bijna alle namen, die worden genoemd, want op basis waarvan zouden wij denken dat een trainer, die in Argentinië of Spanje gewend is te werken en geen kennis heeft van het Nederlands voetbal, de cultuur en de taal minder moeite zou hebben met de aanpassing dan Ruud, weet ik niet.
Wat bij V. Bommel gewoon het probleem was, is dat hij niet geschikt is voor het trainersvak. En dan heb ik het niet over het inhoudelijke gedeelte. Dat zat volgens mij wel snor. Zijn trainingen waren inhoudelijk van een hoog niveau (hoger dan Cocu iig heeft Gerbrands ooit doorgeschemerd) en tactisch inhoudelijk is het naar mijn weten ook een prima trainer. Het probleem zit hem in de persoonlijkheid v. Bommel. Hij is stronteigenwijs, irritant, betweterig en heeft niet de juiste capaciteiten om met andere mensen als hoofdverantwoordelijke binnen een dergelijk vakgebied om te gaan.
Het tactisch inhoudelijke gedeelte is het ene kant van het verhaal van een coach. Het kunnen overbrengen van die ideëen en het creëren en waarborgen van een goede sfeer waarin iedereen zich prettig, fijn en gewaardeerd voelt en waarbinnen iedereen zich maximaal kan ontwikkelen/presteren, is de andere kant van het trainersvak waar vaak te weinig aandacht voor is.
Bij Wolfsburg zag je hetzelfde patroon als bij PSV, alleen dan ietswat sneller ivm de verhoudingen in de BL.