Transferwindow 2022-2023

Bespreek hier alle inkomende PSV-transfers, gewenste transfers en transfergeruchten.
Locked
ComeOnPSV
Vedette
Clubvoorkeur: PSV

Laten we beginnen om een paar spelers te behouden die goed genoeg zijn voor PSV 1 en hier bijvoorbeeld pas net zijn.

- Veerman
- Ramalho
- Max???

Wat mij betreft kunnen de volgende A+ spelers vertrekken:
Zahavi
Bruma
Doan
Guti
Boscagli

__
Gakpo en Sangaré, omdat zij toch wel zullen vertrekken.

Met dit geld moet je investeren in spelers zoals Sangaré. Jong en enorm talentvol.

Ben benieuwd wat het vertrek van Schmidt voor invloed heeft op het beleid. Hij was altijd ondersteunend, maar nieuwe spelers willen graag weten wie de trainer is.
Massimo
Legende

Schmidt wilde spelers als Gutierrez en Doan graag behouden afgelopen zomer. Als PSV daar nu wat meer een schifting in kan maken dan kan PSV wel wat verder doorselecteren. Alles zal afhangen hoe de transferperiode zal gaan verlopen.
Ardbeg
Mister PSV

Ik wil deze even aan [mention]Ailon[/mention] , [mention]Ykhim[/mention] en [mention]Sensation[/mention] laten zien:

Heruone
Lid scoutingsteam

Late reactie, maar bij deze:
Ren Höek wrote: 01 Feb 2022, 10:07
Heruone wrote: 01 Feb 2022, 10:02 Ik denk persoonlijk dat Bazoer als '6' juist wel prima uit de voeten kan komen.
Waarom eigenlijk?
Moeite heeft Bazoer wanneer hij rekening moet houden met meer dan de bal en zijn directe tegenstander. Bij aanvallen via de zijkant lijkt hij in eigen zestien veel moeite te hebben met zijn positionering. Vaak gaat hij in de zone staan zodat hij zicht houdt op de tegenstander aan de bal, maar voor gevaar in zijn rug heeft hij dan weinig oog. Bij snelle counters doen zich soortgelijke problemen voor. De ene keer stapt Bazoer te enthousiast uit. De andere keer geeft hij een opponent juist te veel tijd en ruimte om te handelen. Vaak gebeurt dit bovendien in hetzelfde tempo. Bazoer wisselt joggen af met stilstaan. Gaten dichten op sprintsnelheid doet hij slechts mondjesmaat.
Tijdens een helft als rechtsmid tegen een tienkoppig SC Heerenveen bleek een plek op het middenveld nog steeds uitdagingen te kennen voor Bazoer. Zo toonde hij nauwelijks oog voor wat er in zijn rug gebeurde. Bij het spaarzame balbezit van Heerenveen leek hij eerder toeschouwer dan participant. Na balverlies bleef hij vaak pontificaal staan. Bazoer was aanvallend vaak de meest teruggetrokken man op het middenveld van Vitesse, om verdedigend te eindigen als de meest vooruitgeschoven pion. Dat werkte alleen bij gratie van ploeggenoten die het vuile werk opknapten.
Bazoer lijkt als middenvelder vooral een Rosario+.
In balbezit veel beter, bij balverlies net zo onbetrouwbaar. Ik zie niet in waarom hij goed zou functioneren bij PSV, laat staan als vervanger van Sangaré die juist uitblinkt in het tactische en defensieve werk.
Bazoer is voor mij geen centerback. Hij is daarvoor o.a. te kwetsbaar in de lucht. Maar ook heeft Bazoer eigenlijk nooit de opleiding gehad van een centerback binnen een BVO. Die eerste quote gaat over die positie. Het probleem met een centrale is dat bijvoorbeeld de orientatie geheel anders is t.o.v. een controlerende middenvelder. En dat geldt ook vice versa. Zie o.a. Boscagli. Bij Bazoer zie je duidelijk dat hij als een middenvelder denkt, ook n.a.v. die voorbeelden die voorkomen in dat citaat:

- Bij situaties in een zestien kiest de controleur vaak voor een zonale positionering om de centrale verdediger het duel te laten uitvechten met de spits. Bij Vitesse speelt hij in een libero rol met twee centrale verdedigers langs zich. Het is niet gek dat hij diezelfde keuze daarin maakt of in bepaald situaties vervalt in ouderwets gedrag wat leidt tot die keuze.
- Als centrale is uitstappen altijd een enorm risico, omdat er letterlijk een heel groot gat om te exploiteren ontstaat achter de laatste linie. Daarin speelt timing, inzicht en vertrouwen/ervaring voor die positie in dat soort situaties een cruciale rol. Het is niet gek dat Bazoer dat niet onder de knie heeft, omdat hij daar nooit op ontwikkeld is binnen zijn jeugd binnen een BVO. En dat is ook een v/d redenen waarom hij niet geschikt is voor een 4 mans defensie, omdat dan de gevolgen simpelweg nog groter is (er zijn minder spelers achter de bal om te corrigeren). Als controleur heb je dit veel minder, omdat je als team kan anticiperen door compacter te positioneren, zodra een speler uitstapt. Maar uitstappen als controleur is ook heel anders, omdat je in principe juist zoveel mogelijk druk wilt leveren op de bal en jou acties/looplijnen vaak een proces initieren en/of katalyseren van kantelen, pressing, doordekken en/of compacter maken van zones.

Ik denk dat Bazoer de capaciteiten heeft om als '6' te kunnen spelen. Hij is fysiek ontzettend goed ontwikkeld, zowel redelijk snel en explosief nog, als enorm sterk en krachtig. Grondduels wint hij bijv. vrijwel allemaal. Dat is essentieel in duels om 2e ballen te winnen, bij pressing en o.a. bij gegenpressing. Daarin heeft hij de controleur een belangrijke rol gezien hij in de restverdediging de eerste linie vormt en daarmee rondom zestien/halverwege helft tegenstander pressing kan initieren en duels kan uitvechten bij uitverdedigen tegenstander. In de lucht is hij wel kwetsbaar, hoewel hij met zijn fysieke capaciteiten de tegenstander genoeg zou moeten kunnen storen bij het aangaan van een luchtduel.

Seizoen 20/21: hoger percentage grondduels gewonnen dan Sangare.
Image

Seizoen 21/22: hoogste percentage gewonnen grondduels.
Image

Hij bezit daarnaast een uitstekende traptechniek, passingrange en variëteit in de passing en hij is in staat om als '6' te kunnen distribueren. In het huidige systeem met de double-pivot krijgt de controleur ook de ruimte om tussen de centrale verdedigers in te zakken, uit te zakken in de laatste linie en of vrij te bewegen voor de laatste line achter het middenveld als bewaker van de balans in de restdefensie. Daarin zitten veel vergelijkbare componenten met zijn rol als libero bij Vitesse. Zolang hij het spel voor zich heeft, kan distribueren en daarmee dus een beetje ruimte heeft, kan hij zijn kwaliteiten aan de bal laten zien. Dieper op helft tegenstander komt hij in de kleine ruimte te kort, maar zodra hij vastgezet wordt in de opbouw op eigen helft is hij wel een stuk meer pressing resistant t.o.v. bijv. een Rosario. Cruciaal is wel dat je langs hem een spelmaker zet, zoals bijv. nu Veerman langs Sangare. Daarmee wordt je middenveld veelzijdiger en complementairder.

Image

Betreffende het laatste gedeelte en daarmee dus het arbeid leveren. Het is terecht dat Zwart dat aankaart, maar ik denk niet dat dat een aspect is waar heel veel zinnige/valide conclusies aan vast te binden vallen. Dat is iets wat je denk ik namelijk vaker ziet bij dergelijke spelers in de subtop. Hij is bij Vitesse de grote man, zal nooit gepasseerd worden, want daarvoor is hij te belangrijk en hij heeft bovendien een vrije rol (in dit geval als Libero), iets wat je vaker ziet bij goede spelers in de subtop. Daarmee kunnen zij maximaal de ruimte krijgen om hun kwaliteiten en het verschil daarin t.o.v. tegenstanders maximaal te benutten/exploiteren, terwijl zij anderzijds maximaal ontlast worden van het tactische collectieve gedeelte in de zin van vuile werk leveren en arbeid verrichten. Dat is iets wat je bijv. ook zag bij Veerman. Of een ander voorbeeld met Tannane of je had toen El Khayati bij ADO of Ziyech bij Twente.

Als hij bij een topclub wilt spelen/slagen, dan is dat gewoon simpelweg part of the deal. Arbeid leveren, omschakelen, discipline opbrengen. En anders staat hij binnen de kortste keren langs de kant. Daarin zit ook het cruciale verschil met de subtop. En ik denk dat hij dat ook wel weet.

Ik vind het iig een goede speler en ik denk dat hij goed als '6' uit te voeten kan komen. Is hij de basiswaardige vervanger van Sangare? Nee, dat lijkt mij niet (hoewel ik er niet van sta te verbazen als hij het wel echt heel goed zou doen op die positie). Dat PSV bij hem uitkomt, vind ik anderzijds ook niet heel gek. Volgens mij is dit de huidige situatie momenteel op het middenveld bij PSV:

Image

Waarbij Sangare lijkt te vertrekken, Thomas transfervrij lijkt te worden (PSV wou hem verlengen afgelopen zomer, maar daarover zijn sindsdien ook geen berichten meer naar buiten gekomen) en met Guti heeft PSV een speler die nog maar een 1-jarig contract heeft. Ik kan begrijpen dat men bij die laatste nog (wat) geld wilt vangen ipv hem gratis te deur uit te laten lopen. In dat scenario zou men in de volgende situatie uitkomen:

Image

Dan is Bazoer, over zijn voetballende kwaliteiten gesproken (niet over het mentale gedeelte), best een prima optie. Transfervrij, ervaren, wat ouder, redelijk consistent. Kan je dat combineren met een talentvolle '6' van tussen de 20 a 22 jaar, zoals bijv. Sangare is binnen gehaald, dan heb je het op die positie nmi wel aardig voor elkaar. Ik vind het niet gek dat PSV dat overweegt.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Heruone
Lid scoutingsteam

Massimo wrote: 03 Feb 2022, 23:59 Schmidt wilde spelers als Gutierrez en Doan graag behouden afgelopen zomer. Als PSV daar nu wat meer een schifting in kan maken dan kan PSV wel wat verder doorselecteren. Alles zal afhangen hoe de transferperiode zal gaan verlopen.
Laten we niet vergeten dat Schmidt die spelers wou behouden, omdat hij zijn volle selectie nodig heeft met het huidige speelschema en intensiteit. En ik denk dat de kans vrij groot was dat als zij vertrokken waren, hij niet per se een kwalitatief betere vervanger had kunnen krijgen ;)
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Rickskeg
International

Heruone wrote: 05 Feb 2022, 16:14 Late reactie, maar bij deze:

Bazoer is voor mij geen centerback. Hij is daarvoor o.a. te kwetsbaar in de lucht. Maar ook heeft Bazoer eigenlijk nooit de opleiding gehad van een centerback binnen een BVO. D
Heeft Bazoer niet CB gespeeld in de jeugd van PSV?
psvgouda
Vedette
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

Dat was volgens mij het verschil van inzicht toen hij hier in de jeugd speelde: PSV zag hem als cb, hijzelf niet
Heruone
Lid scoutingsteam

Rickskeg wrote: 05 Feb 2022, 16:34
Heruone wrote: 05 Feb 2022, 16:14 Late reactie, maar bij deze:

Bazoer is voor mij geen centerback. Hij is daarvoor o.a. te kwetsbaar in de lucht. Maar ook heeft Bazoer eigenlijk nooit de opleiding gehad van een centerback binnen een BVO. D
Heeft Bazoer niet CB gespeeld in de jeugd van PSV?
Tot zijn 16e. Daarna ging hij naar Ajax en werd hij ontwikkeld als middenvelder binnen een BVO. Bazoer heeft nooit echt de opleiding van CV gehad binnen een BVO dus. En binnen die opleiding, werd hij ook al veelvuldig ontwikkeld als inschuivende CV en daarmee kenmerken van een middenvelder.
ComeOnPSV
Vedette

Nog nooit zo snel uitgekeken na een transferwindow op een volgende window. Bizar... echt bizar.
RIO
Legende
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Ja en dat we het over Bazoer hebben ipv Sangare, het is al zo drama, zonder Sangare helemaal. Kunnen we niet een vervanger voor Gotze halen? Die is wel klaar, besparen we 2.5 miljoen en we kunnen hem wellicht voor 6-8 verkopen ofzo. En als Sangare dan gaat voor 45 miljoen dan kan je 2 kanjers binnenhalen ipv Bazoer.
ComeOnPSV
Vedette

Nee het beleid bij PSV is om alles lekker op de bank te laten staan...

Weet iemand trouwens hoeveel procent van de verkopen er gemiddeld geinvesteerd is in nieuwe spelers? Ben eigenlijk wel benieuwd naar die cijfers. Dan weten we wat we komende zomer kunnen verwachten van onze AD en TD.
Op weg naar nr 26
Vedette

Op de bank te laten staan? We hebben krap 10 miljoen LM en mogen straks nog paar miljoen aftikken voor gemiste wedstrijden aan supporters. Als we van de zomer door willen, móeten we verkopen en ruimte maken in salarishuis.
ShovingNE2
Site Admin

Die liquide middelen waren voor 50 miljoen aan bruto verkopen he.

Verder was het ooit 40% van de netto opbrengst wat opnieuw geïnvesteerd mocht worden. Geen idee of dat nog steeds zo is.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Siemen
Nationale topspeler

Als we écht kritisch kijken naar de matigheid van onze selectie, moet er veel gebeuren voor een waardig kampioenskandidaat.

Out:
- Schmidt (al definitief)
- John de Jong (mede verantwoordelijk)
- Sangare (niet te houden)
- Gakpo (niet te houden)
- Zahavi (niet goed genoeg)
- Vinicius (niet goed genoeg)
- Bruma (niet goed genoeg, paar miljoen moet reëel zijn)
- Mvogo en/of Drommel (beiden niet goed genoeg)
- Gotze (zal wel vertrekken, niet heel erg want brengt bar weinig en is vooral aan het zeuren)
- Baumgartl
- Sadilek

Bij een goed bod, ook afstand doen van back-ups zoals:
- Doan (want niet goed genoeg als aanvaller)
- Romero (met pijn in het hart, want kan je niet op bouwen)
- Gutierrez (jarenlang middelmaat)
- Max (bij goed bod; is nu terecht bankzitter)
- Thomas (mag weg)
- Boscagli (ligt mogelijk goed in de markt)
- Teze en Mwene (bij ieder bod goed overwegen)

In:
- Spits: twee goede spitsen, voorkeur één dure aankoop die er meteen staat en minstens 15 inlegt, één talentvolle.
- Creatieve middenvelder met rendement
- Controleur ipv Sangare
- Goede backs, cruciaal in modern voetbal en momenteel zeer matig bezet
- Betrouwbare keeper

Zo. Dat is ook wel symbolisch voor het falen van onze club, zo immens veel middelmaat en geflopte aankopen..
Last edited by Siemen on 06 Feb 2022, 11:34, edited 1 time in total.
ComeOnPSV
Vedette

Helemaal met je eens [mention]Siemen[/mention] !
Helaas is het gebleken dat onze spelers moeilijk voor een leuk bedrag te slijten zijn..

Ik denk dat dit het moet zijn om eventueel weer mee te doen aan een kampioenschap

Keeper (aankoop)
RB (aankoop), Ramalho, CV (aankoop), LB (aankoop)
Veerman, CVM (aankoop ivm vertrek Sangaré)
CAM (aankoop)
LV (aankoop ivm vertrek Gakpo), SP (aankoop), Madueke

3 spelers die in het eerste kunnen blijven spelen.
moeten dus 8 basisspelers bij en nog een bank die veel beter moet en kan.
11 Tinus
Legende
Clubvoorkeur: Philips

ComeOnPSV wrote: 06 Feb 2022, 11:25
Doe even normaal aub. Ik snap de teleurstelling maar probeer het eerst even realistisch te bekijken.
Standbeeld
Mister PSV

Obispo is wel lekker bezig de laatste tijd hoor. Als hij zo doorgaat en zichzelf rustig verder ontwikkelt dit seizoen door veel te spelen, dan kan je hem gerust erbij zetten in je opstelling [mention]ComeOnPSV[/mention].
Madueke
Legende

Realistisch is het niet om zoveel plekken in te vullen, maar wil je iets zal het eigenlijk wel moeten.

Madueke, Obispo, Ramalho en Veerman, de overige posities moeten allemaal aangekocht of vervangen worden. Daarvoor moet je wel eerst JdJ laten wieberen, anders kun je dit topic net zo goed sluiten.
kastoekast
Nationale topspeler

gewoon lekker obispo en ramalho als cv duo vertessen zou ik een basisplaats geven
een goede spits halen, 1 goede keeper halen en 1 goede back
en dan al het middelmaat van de bank verkopen en dan miss nog een multi inzetbare speler voor op de bank
ComeOnPSV
Vedette

Standbeeld wrote: 06 Feb 2022, 11:33 Obispo is wel lekker bezig de laatste tijd hoor. Als hij zo doorgaat en zichzelf rustig verder ontwikkelt dit seizoen door veel te spelen, dan kan je hem gerust erbij zetten in je opstelling @ComeOnPSV.
Ik ben ook fan van Obispo, maar op dit moment is hij nog net niet goed genoeg. Ik zie hem graag dit seizoen afmaken als Lcv. Ook naast Ramalho als hij weer fit is. Boscagli dan maar op het middenveld of dergelijke om toch de transferwaarde te behouden.
El Sordo
Vedette

ComeOnPSV wrote: 06 Feb 2022, 11:25 Helemaal met je eens @Siemen !
Helaas is het gebleken dat onze spelers moeilijk voor een leuk bedrag te slijten zijn..

Ik denk dat dit het moet zijn om eventueel weer mee te doen aan een kampioenschap

Keeper (aankoop)
CAM (aankoop)

Leuk en aardig, maar met zoveel nieuwe wisselingen is de kans op een kampioenschap helemaal niet zo groot. Ik begrijp goed dat de tendens na gisteren en vorige week is dat we alleen maar troep in de selectie hebben, maar dat klopt m.i. niet.

Te beginnen met de keeper: ik geloof nog steeds niet dat Drommel zoveel slechter is dan bijvoorbeeld Pasveer. Vrijwel iedereen hier vond dat, voor ons, een fantastische transfer omdat Ajax pure middelmaat binnenhaalde of op z'n best een degelijke reservekeeper. Dat staat nog steeds, geloof ik, zo goed is hij niet. Wat wél goed is, is de organisatie van het elftal, waardoor hij de kans krijgt om te excelleren, om die verschrikkelijke term maar even te gebruiken.

Die organisatie staat bij PSV gewoon niet goed; in de aanval wordt de bal veel te vaak op een gevaarlijke plek verloren, het middenveld wordt te vaak en te gemakkelijk opzij gezet en de verdediging, met name op de flanken, laat te pas en te onpas een mannetje door. Welhaast een onmogelijke taak voor een keeper. Het gebeurt in vrijwel elke wedstrijd, maar de twee doelpunten gisteren waren illustratief: bij de 1-1 mag er weer met het grootste gemak een voorzet worden gegeven, Obispo heeft alleen maar oog voor de bal, Mauro (ondanks zijn verder prima wedstrijd) kijkt er naar, maar coacht o.a. Obispo niet, Gakpo ziet BMI, Chatzidiakos én De Wit vrijstaan, maar besluit geen stap teveel te zetten. Bij de 1-2 is er slechts één lange bal nodig om de toch wel snelle Obispo volledig buitenspel te zetten waardoor Mvogo uit moet komen (en vervolgens blundert zoals Drommel nog nooit geblunderd heeft) en Mwene besluit daarop om Karlsson maar lekker te laten gaan. M.a.w.: er is geen structuur die ervoor zorgt dat spelers optimaal (kunnen) presteren en (daardoor?) lijken de sfeer in het elftal en het vertrouwen van de spelers niet bepaald optimaal. Het zijn niet enkel de individuen die zogenaamd 'middelmaat' zouden zijn, maar volgens mij met name de cocktail van bovenstaande elementen die het geheel structureel veel te slecht laat presteren. Als die aspecten wél op orde zijn, dan geloof ik niet dat Drommel en ook anderen zo matig zijn als hij ze overkomen (zie, wederom, voorbeeld Pasveer).

Ik lees hierboven dat er 'gewoon' acht basisspelers bij moeten of dat er tien tot achttien spelers weg moet in ruil voor zeven nieuwe basisspelers. Dat kan natuurlijk niet en is volgens mij ook niet nodig om een goed en competitief elftal op de mat te krijgen. Spelers die je wmb écht moet laten gaan dit jaar zijn: Bruma, Doan, Zahavi, Max en evt. Boscagli, Vinicius en Guti. Mvogo gaat sowieso weg en wmb laten we Thomas maar uit z'n contract lopen. Dan: Mwene voortaan als backup RB, Teze als backup RCV en Mauro als backup LB. Het allerbelangrijkste wordt wmb om zowel Sangaré als Gakpo, of in ieder geval één van de twee, nog een jaar te behouden. Gakpo lijkt ook nog niet klaar voor die stap. Maar het allerbelangrijkste is om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen over een nieuwe trainer zodat er achter de schermen al gebouwd kan worden en gesprekken kunnen worden gevoerd en niet pas vanaf mei/juni.

Dan zou het elftal er als volgt uit kunnen zien:

Keepers(inwillekeurige volgorde):
Drommel / aankoop

Verdediging:
aankoop/ Mwene / Sambo
Ramalho / Teze
Obispo / aankoop
aankoop / Mauro / Oppegard

Middenveld:
aankoop indien Sangaré vertrekt / Ginkel
Veerman / Guti (of een aankoop bij vertrek)
Götze / aankoop backup / Ledezma / Saibari

Aanval:
Madueke / Vertessen / Bakayoko / Gakpo
aankoop! / Vinicius / Fofana
Gakpo / Vertessen / Bakayoko / Madueke

Dan heb je drie nieuwe aankopen voor de basis nodig, vier indien Sangaré vertrekt en eventueel nog een vijfde (belangrijke) backup voor Götze. De positie van rechtsback vind ik lastig in te vullen (ideeën?), voor linksback lijkt het me echt niet zo onlogisch om Wijndal nog eens te polsen of anders wellicht PvA terug te halen. Indien Sangaré vertrekt, moet daar een middenvelder komen die gif brengt en het middenveld ook kwalitatief vooruit stuwt, e.e.a. zal afhankelijk zijn van de trainer, maar wat mij betreft leggen we dit alvast bij Gini in de week. Dan nog een spits die gewoon zijn werk een keer doet. Hoe dan ook, ik denk dat de basis niet zo dramatisch is al hier de afgelopen week vaak wordt gesteld en dat komend seizoen echt niet hoe dan ook een tussenjaar gaat worden, maar dat het 1) aan gif en winnaarsmentaliteit ontbreekt (die zal moeten worden aangetrokken) en 2) aan logische organisatie en structuur (en, hence, vertrouwen) in het elftal (wat de nieuwe trainer moet brengen). Met drie/vier gerichte aankopen kun je er beslist een aantal (flinke) stappen op vooruit gaan. De logische vervolgvraag is: wie moet die aankopen gaan doen?
Paco Casal
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Eindhoven Football Casuals

Prima stuk, 100% eens al ben ik wel bang dat we zowel Gakpo als Sangare gaan verkopen.

Logisch antwoord op de slotvraag: een ander. De huidige leiding heeft ons gebracht waar we nu staan, als club (en dan doel ik niet per se obv de ranglijst): ver achter Ajax.
#FreeGeneratie4
ComeOnPSV
Vedette

Tuurlijk is het een post met wat emotie, maar laten we eerlijk zijn. In de topwedstrijden vallen de spelers echt door de mand. Ik vind dat het algehele niveau omhoog moet en als je 4 spelers gaat kopen en je 2 beste spelers vertrekken dan blijf je in hetzelfde stramien als nu. Juist nu door selecteren en gaan voor veel aankopen die meteen wat toevoegen.
kastoekast
Nationale topspeler

lb lijkt mij atm wel oke met mauro en oppegard rb ben ik het met je eens.

misschien komt het ook wel omdat ik een zwak heb voor oppegard en hem wil zien spelen
Siemen
Nationale topspeler

El Sordo wrote: 06 Feb 2022, 14:24
ComeOnPSV wrote: 06 Feb 2022, 11:25 Helemaal met je eens @Siemen !

Keeper (aankoop)
CAM (aankoop)

Leuk en aardig, maar met zoveel nieuwe wisselingen is de kans op een kampioenschap helemaal niet zo groot. Ik begrijp goed dat de tendens na gisteren en vorige week is dat we alleen maar troep in de selectie hebben, maar dat klopt m.i. niet.

Te beginnen met de keeper: ik geloof nog steeds niet dat Drommel zoveel slechter is dan bijvoorbeeld Pasveer. Vrijwel iedereen hier vond dat, voor ons, een fantastische transfer omdat Ajax pure middelmaat binnenhaalde of op z'n best een degelijke reservekeeper. Dat staat nog steeds, geloof ik, zo goed is hij niet. Wat wél goed is, is de organisatie van het elftal, waardoor hij de kans krijgt om te excelleren, om die verschrikkelijke term maar even te gebruiken.

Die organisatie staat bij PSV gewoon niet goed; in de aanval wordt de bal veel te vaak op een gevaarlijke plek verloren, het middenveld wordt te vaak en te gemakkelijk opzij gezet en de verdediging, met name op de flanken, laat te pas en te onpas een mannetje door. Welhaast een onmogelijke taak voor een keeper. Het gebeurt in vrijwel elke wedstrijd, maar de twee doelpunten gisteren waren illustratief: bij de 1-1 mag er weer met het grootste gemak een voorzet worden gegeven, Obispo heeft alleen maar oog voor de bal, Mauro (ondanks zijn verder prima wedstrijd) kijkt er naar, maar coacht o.a. Obispo niet, Gakpo ziet BMI, Chatzidiakos én De Wit vrijstaan, maar besluit geen stap teveel te zetten. Bij de 1-2 is er slechts één lange bal nodig om de toch wel snelle Obispo volledig buitenspel te zetten waardoor Mvogo uit moet komen (en vervolgens blundert zoals Drommel nog nooit geblunderd heeft) en Mwene besluit daarop om Karlsson maar lekker te laten gaan. M.a.w.: er is geen structuur die ervoor zorgt dat spelers optimaal (kunnen) presteren en (daardoor?) lijken de sfeer in het elftal en het vertrouwen van de spelers niet bepaald optimaal. Het zijn niet enkel de individuen die zogenaamd 'middelmaat' zouden zijn, maar volgens mij met name de cocktail van bovenstaande elementen die het geheel structureel veel te slecht laat presteren. Als die aspecten wél op orde zijn, dan geloof ik niet dat Drommel en ook anderen zo matig zijn als hij ze overkomen (zie, wederom, voorbeeld Pasveer).

Ik lees hierboven dat er 'gewoon' acht basisspelers bij moeten of dat er tien tot achttien spelers weg moet in ruil voor zeven nieuwe basisspelers. Dat kan natuurlijk niet en is volgens mij ook niet nodig om een goed en competitief elftal op de mat te krijgen. Spelers die je wmb écht moet laten gaan dit jaar zijn: Bruma, Doan, Zahavi, Max en evt. Boscagli, Vinicius en Guti. Mvogo gaat sowieso weg en wmb laten we Thomas maar uit z'n contract lopen. Dan: Mwene voortaan als backup RB, Teze als backup RCV en Mauro als backup LB. Het allerbelangrijkste wordt wmb om zowel Sangaré als Gakpo, of in ieder geval één van de twee, nog een jaar te behouden. Gakpo lijkt ook nog niet klaar voor die stap. Maar het allerbelangrijkste is om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen over een nieuwe trainer zodat er achter de schermen al gebouwd kan worden en gesprekken kunnen worden gevoerd en niet pas vanaf mei/juni.

Dan zou het elftal er als volgt uit kunnen zien:

Drommel / aankoop

Verdediging:
aankoop/ Mwene / Sambo
Ramalho / Teze
Obispo / aankoop

Middenveld:
aankoop indien Sangaré vertrekt / Ginkel
Veerman / Guti (of een aankoop bij vertrek)
Götze / aankoop backup / Ledezma / Saibari

Aanval:
Madueke / Vertessen / Bakayoko / Gakpo
aankoop! / Vinicius / Fofana
Gakpo / Vertessen / Bakayoko / Madueke

Dan heb je drie nieuwe aankopen voor de basis nodig, vier indien Sangaré vertrekt en eventueel nog een vijfde (belangrijke) backup voor Götze. De positie van rechtsback vind ik lastig in te vullen (ideeën?), voor linksback lijkt het me echt niet zo onlogisch om Wijndal nog eens te polsen of anders wellicht PvA terug te halen. Indien Sangaré vertrekt, moet daar een middenvelder komen die gif brengt en het middenveld ook kwalitatief vooruit stuwt, e.e.a. zal afhankelijk zijn van de trainer, maar wat mij betreft leggen we dit alvast bij Gini in de week. Dan nog een spits die gewoon zijn werk een keer doet. Hoe dan ook, ik denk dat de basis niet zo dramatisch is al hier de afgelopen week vaak wordt gesteld en dat komend seizoen echt niet hoe dan ook een tussenjaar gaat worden, maar dat het 1) aan gif en winnaarsmentaliteit ontbreekt (die zal moeten worden aangetrokken) en 2) aan logische organisatie en structuur (en, hence, vertrouwen) in het elftal (wat de nieuwe trainer moet brengen). Met drie/vier gerichte aankopen kun je er beslist een aantal (flinke) stappen op vooruit gaan. De logische vervolgvraag is: wie moet die aankopen gaan doen?
Ik zou ook hier voor tekenen, hoor. ;) Alhoewel ik wel verwacht dat Sangaré en Gakpo niet te houden zijn, terwijl Gakpo zeker nog niet klaar is wat mij betreft. Met het vertrek van de staf, zie ik Gotze ook vertrekken. En dan kom je bij jou toch ook al uit op 6 aankopen voor de basis.

aankoop / Drommel

Verdediging:
aankoop/ Mwene / Sambo
Ramalho / Teze
Obispo / aankoop

Middenveld:
aankoop / Ginkel
Veerman / aankoop
aankoop / Ledezma

Aanval: