Opvolging Roger Schmidt

Alles over directie, coaches, trainingen, beleid, etc.
Locked

Ruud van Nistelrooij & Fred Rutten. Goede keuze?

Ja!
37
33%
Nee!
33
30%
Ze krijgen het voordeel van de twijfel
41
37%
 
Total votes: 111
User avatar
Grasmat
Lid van verdienste
Posts: 25115
Joined: 25 Aug 2017, 12:21
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Flamingo
FOOTB_REM_S: No

Makaveli wrote: 22 Mar 2022, 08:56 De mensen die teruggrijpen op dat ene Hiddink voorbeeld hangen al net zo in het verleden als de leiding. Dat is meer dan 30 jaar geleden en Hiddink had een heel volwassen en ervaren groep. Totaal onvergelijkbaar met waar je nu mee te maken krijgt.
Mensen proberen er een positieve draai aan te geven, daar lijkt me weinig mis mee.

Het kan goed gaan, het kan fout gaan. Zowel met een ervaren als met een onervaren trainer. Iedereen vindt deze beslissing op zijn zachtst gezegd een beetje vreemd, maar ik ben blij dat naar het positieve gezocht wordt ipv het bij voorbaat al af te fakkelen.
Makaveli
Meervoudig international
Posts: 1465
Joined: 27 Aug 2017, 18:26
FOOTB_REM_S: No

De truc lijkt mij om je kans dat iets goed gaat zo groot mogelijk te maken. Dat is ook de essentie van beleid maken. Je probeert voorwaarden te creëren om een zo groot mogelijke kans van slagen te hebben. (er is altijd een toevalsfactor)

Het probleem met deze keuze is dat de kans in met name zijn eerste seizoen dat het niet goed uitpakt behoorlijk groot is. Op termijn geloof ik best dat Ruud een goede trainer wordt. Maar waarom gun je zowel hem als trainer en PSV als club geen goede start? Dat vind ik raar en ook best kwalijk eigenlijk.
User avatar
El Sordo
Vedette
Posts: 7941
Joined: 25 Aug 2017, 09:12
FOOTB_REM_S: No

Josef Dettelbacher wrote: 22 Mar 2022, 08:50 We kunnen Ruud wel eerst naar pakweg Twente, Vitesse of Heerenveen sturen, maar ook dat is geen garantie op succes. Zeker niet wanneer het in zo'n organisatie zelf onrustig is.
Dat het geen garantie op succes is, is toch juist het idee van een trainer elders ervaring laten opdoen? Een trainer krijgt dan met een ander speel- /krachtenveld te maken. Zonder de druk die bij PSV meespeelt, kun je dan prima bekijken hoe een trainer omgaat met tegenvallende resultaten, hoe de communicatie naar buiten is, hoe de spelopvatting in de praktijk wordt gebracht, etc. Op basis daarvan wordt het gemakkelijker om in te schatten of en hoe dit in te passen is. Van Bommel had van mij prima eerst een jaar elders de boel mogen afbreken. Nu schat ik Van Nistelrooy hoger in, met name omdat hij minder stuurs en betweterig lijkt.

Mijn grootste zorg is dat komende zomer hét momemtum lijkt om weer over Ajax heen te gaan of in ieder weer op gelijke hoogte te komen. Dan is het zaak om een omgeving te creëren waarin de kans het grootste is dat je dat momemtum kunt verzilveren. Ondanks dat geen enkele trainer garantie op succes is (goh), lijken we hier een risico te nemen met een trainer die precies 30 wedstrijden ervaring heeft als trainer van een profclub (en dat vooralsnog aardig, maar niet geweldig doet) en een assistent die weliswaar ervaren is, maar bij tegenvallende resultaten binnen no time doet denken aan de periode 09/10 - 11/12.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik vind het wel wonderlijk dat een aantal hier op voorhand erg enthousiast lijkt.
Last edited by El Sordo on 22 Mar 2022, 09:23, edited 2 times in total.
User avatar
Ardbeg
Mister PSV
Posts: 25533
Joined: 08 Feb 2018, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Ik heb 'Nee' gestemd omdat ik het een verre van ideaal scenario vindt. Tevens. Misschien is dit niet te eerste keuze en heeft keuze 1 nee gezegd. Misschien is dit keuze 2, of 3. Al met al, we kunnen blijven gissen maar niemand weet hier hoe of wat. Na een nachtje te hebben geslapen stap ik er wat minder pessimistisch in. Ik dacht na over casus Matthias Jaissle bij Salzburg. Het kan ook heel verfrissend werken en hij zet wel de lijn door van het moderne voetbal. Tevens geeft geen enkele trainer een garantie. Ik ben er ook nog niet helemaal uit.

Het idee van Ruud als hoofdtrainer PSV is natuurlijk prachtig. Zo'n boegbeeld en zo,'n internationale naam, da's fantastisch! Rutten als veldtrainer zie ik wel zitten, al vraag ik me af dat als Rabanal naar PSV 1 gaat, waar Ooijer dan blijft. Die staat er immers goed op bij de club en bij de spelers. Met Rutten en Rabanal zou ik dat wel zonde vinden.

Ruud-Rutten-Ooijer en Rabanal in leiding van Jong PSV? Of Ruud-Rutten-Rabanal en Ooijer in leiding van Jong PSV?
User avatar
psvgouda
Vedette
Posts: 9682
Joined: 13 Apr 2021, 18:07
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie
FOOTB_REM_S: No

Nu het stof wat is neergedaald en de eerste verrassing voorbij is... Goed om hier te lezen dat velen op z'n minst het voordeel van de twijfel geven. Wat ik echter nog niet voorbij heb zien komen is dat er een behoorlijke algehele'verbouwing' aan staat te komen, zowel qua management als qua selectie. Er zijn wat beloften die kunnen en waarschijnlijk ook wel zullen doorstromen. De verandering in het management lijkt op voorhand op z'n PSV's geruisloos en soepel te zijn verlopen. De selectie is een ander verhaal waar dat nog maar moet blijken, maar dat is nu eenmaal vrijwel altijd zo in de super dynamische en opportunistische voetbalwereld vol onzekerheden. Een geheel nieuwe trainersstaf maakt het plaatje nog wat minder 'vast' (maar die kwam er toch al aan), de onervarenheid vergroot dit nog eens extra. Anderen verwijzen naar de periodes Hiddink en Cocu, die de club toch bepaald geen windeieren hebben gelegd. Laten we het op de Pippi Langkous methode houden: ik (=RvN) heb het nog nooit gedaan, ik denk dat ik het wel kan ;) Wat kun je er verder van zeggen? Op het eerste oog zou de aanstelling van Rutten als 'assistent' wel fijn zijn: nog niemand gehoord die buiten een licht spraakgebrek en een uitdaging op presentatie gebied (dat/die dan vreselijk uitvergroot worden worden) niet enthousiast over hem als veldtrainer is - maar ook hier praten wij elkaar (ikzelf ook hoor...) elkaar maar wat na, een enkeling weet ècht iets beter. Iig wordt het genieten van deze PSV icoon voor de microfoon, vrijwel altijd bedachtzaam, zinnige teksten en 'authentiek' zoals dat tegenwoordig heet. We gaan het zien. Als het doorgaat dan, maar het zal niet voor niets zo in de publiciteit zijn gebracht. Volledige steun. Uiteindelijk. Natuurlijk!
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Ardbeg wrote: 22 Mar 2022, 09:19 Ik heb 'Nee' gestemd omdat ik het een verre van ideaal scenario vindt. Tevens. Misschien is dit niet te eerste keuze en heeft keuze 1 nee gezegd. Misschien is dit keuze 2, of 3. Al met al, we kunnen blijven gissen maar niemand weet hier hoe of wat. Na een nachtje te hebben geslapen stap ik er wat minder pessimistisch in. Ik dacht na over casus Matthias Jaissle bij Salzburg. Het kan ook heel verfrissend werken en hij zet wel de lijn door van het moderne voetbal. Tevens geeft geen enkele trainer een garantie. Ik ben er ook nog niet helemaal uit.

Het idee van Ruud als hoofdtrainer PSV is natuurlijk prachtig. Zo'n boegbeeld en zo,'n internationale naam, da's fantastisch! Rutten als veldtrainer zie ik wel zitten, al vraag ik me af dat als Rabanal naar PSV 1 gaat, waar Ooijer dan blijft. Die staat er immers goed op bij de club en bij de spelers. Met Rutten en Rabanal zou ik dat wel zonde vinden.

Ruud-Rutten-Ooijer en Rabanal in leiding van Jong PSV? Of Ruud-Rutten-Rabanal en Ooijer in leiding van Jong PSV?
Of wellicht Ramzi trainer van Jong. Misschien wil hij dan blijven. Kan Rabanal assistent van Ramzi worden.
Revolinho
Internationale topspeler
Posts: 4177
Joined: 09 Oct 2020, 20:16
FOOTB_REM_S: No

Ik ben geneigd om dit toch positief te zien. Enige twijfel is: wil Ruud er nou echt helemaal voor gaan. Als je vorige maand zegt dat je jezelf er nog niet klaar voor acht, dan zegt dat wat over hoe klaar je ervoor bent. Aan de andere kant, van Bommel was er naar eigen zeggen hartstikke klaar voor en bleek dat naar zijn eigen staf/team helemaal niet te zijn. Mark is zo competitief als de neten en gaat gewoon volle bak. Brands is ook wel iemand die kieskeurig te werk gaat en wellicht heeft Ruud dat laatste duwtje gewoon nodig.

Bovendien ben ik een fan van de assistent Rutten en heb het altijd jammer gevonden dat hij voor de club verloren ging. Hij was veldtrainer/assistent bij een van de beste PSV teams die we hebben gehad, heeft Twente op de kaart gezet destijds en toen hij terugkeerde speelde PSV heel goed voetbal. Als Lazovic toen niet in maart was weg gekaapt, hadden we de titel echt gepakt. En ja, het was wel slecht dat zijn ploegen daarna telkens in feb/maart faalden. Maar zijn kunde kunnen we echt goed gebruiken momenteel.

Daarnaast is het zo dat dit niet helemaal te vergelijken is met van Bommel. Want toen Brands en Cocu vertrokken, hadden we opeens lichtgewichten als zowel trainer als TD. Ik heb altijd gezegd dat dat teveel van het goede was. Toon houdt zijn afstand wel, de TD en coach moeten het samen gaan bepalen en Mark en John waren daar de licht voor. Met Ruud als lichtgewicht, een echte ervaren rot als Rutten die juist in die bepalende schaduw staat en Marcel Brands als directeur voetbal, heb ik er veel meer vertrouwen in. John is nu ook wat meer ervaren en zal bijval van Brands krijgen als het gaat om een betere ondersteuning voor Ruud. Want Ruud zullen ze moeten faciliteren, je komt er als club echt niet mee weg als je weer een nieuwe clubman voor de bus gooit.

Hij zal nog wat meer moeten landen, maar ik denk dat er wel mee kan leven.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Van Bommel ging faliekant fout inderdaad. Maar dat had weinig te maken met hoe hij voetbal zag en zijn speelwijze het eerste jaar. Het ging naar de kloten vanwege zijn persoonlijkheid die hem continu in de weg zat. Ook bij Wolfsburg. Bij Ruud is dat anders.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
Ren Höek
Vedette
Posts: 9422
Joined: 17 Jul 2018, 07:46
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Degenen die hier Rutten afzeiken mogen zich diep gaan schamen.
Iemand die het als hoofdtrainer meestal niet waar kon maken (met name door een standaard instorting na de winterstop), maar die wel door iedereen geroemd wordt als mens en als veldtrainer. Hij is een geweldige people manager, zeer ervaren en zijn 'track record' als assistent is uitstekend.
Je hoeft geen fan te zijn, maar hij is wel een oprecht goed mens en verdient alleen al daarom waardering.

Ruud als hoofdtrainer met Rutten als assistent kan een hele mooi combi zijn.
Jong PSV speelt heel leuk en modern voetbal onder Ruud, hij kent de jeugdspelers, hij heeft een enorm grote naam internationaal, hij is erg intelligent, hij weet wat hij wil en, ontzettend belangrijk, hij geeft in meerdere interviews duidelijk aan niet alle wijsheid in pacht te hebben en omringt zich daarom met stafleden die een eigen/andere mening hebben en die een erg moderne werkwijze hebben (zoals die Spanjaard van Willem II). Alleen al dit laatste is een wereld van verschil met Van Bommel, wat ook Van Bommel zijn grootste probleem was.

Ja, natuurlijk is er een afbreukrisico.
Maar waarom zou dit er niet zijn als Ruud trainer werd bij een andere club? Stel hij gaat naar Heerenveen en het valt daar tegen, wat dan?
En welke andere trainer biedt een garantie op prijzen?

Ik ging uit van een buitenlandse trainer, liefst eentje die aanhanger is van een moderne speelwijze.
Maar Ruud in combinatie met Rutten vind ik sowieso interessant, of dit het gaat worden en of het daarna een succes gaat worden is afwachten. Maar dat geldt voor iedere trainer.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
RIO
Legende
Posts: 14073
Joined: 01 Jul 2019, 00:00
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf
FOOTB_REM_S: No

Ruud spreekt ook zijn talen en dat is ook belangrijk. Ik heb liever dat Ruud bij ons begint dan elders.
User avatar
M.Delgado
Vaste waarde in elftal
Posts: 601
Joined: 04 Nov 2020, 14:41
FOOTB_REM_S: No

Ren Höek wrote: 22 Mar 2022, 10:13 Degenen die hier Rutten afzeiken mogen zich diep gaan schamen.
Iemand die het als hoofdtrainer meestal niet waar kon maken (met name door een standaard instorting na de winterstop), maar die wel door iedereen geroemd wordt als mens en als veldtrainer. Hij is een geweldige people manager, zeer ervaren en zijn 'track record' als assistent is uitstekend.
Je hoeft geen fan te zijn, maar hij is wel een oprecht goed mens en verdient alleen al daarom waardering.

Ruud als hoofdtrainer met Rutten als assistent kan een hele mooi combi zijn.
Jong PSV speelt heel leuk en modern voetbal onder Ruud, hij kent de jeugdspelers, hij heeft een enorm grote naam internationaal, hij is erg intelligent, hij weet wat hij wil en, ontzettend belangrijk, hij geeft in meerdere interviews duidelijk aan niet alle wijsheid in pacht te hebben en omringt zich daarom met stafleden die een eigen/andere mening hebben en die een erg moderne werkwijze hebben (zoals die Spanjaard van Willem II). Alleen al dit laatste is een wereld van verschil met Van Bommel, wat ook Van Bommel zijn grootste probleem was.

Ja, natuurlijk is er een afbreukrisico.
Maar waarom zou dit er niet zijn als Ruud trainer werd bij een andere club? Stel hij gaat naar Heerenveen en het valt daar tegen, wat dan?
En welke andere trainer biedt een garantie op prijzen?

Ik ging uit van een buitenlandse trainer, liefst eentje die aanhanger is van een moderne speelwijze.
Maar Ruud in combinatie met Rutten vind ik sowieso interessant, of dit het gaat worden en of het daarna een succes gaat worden is afwachten. Maar dat geldt voor iedere trainer.
Ben het hier helemaal mee eens, kan me ook niet anders voorstellen dat er in de besluitvorming van RvN wat is veranderd, als hij het zelf niet zou zien zitten dan is het op voorhand al een kansloze missie. Garanties tot aan de voordeur, iets wat voor elke trainer zo geldt.
Danny03
Geselecteerd voor Oranje
Posts: 829
Joined: 24 Oct 2021, 18:35
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Hake is ook vrij jongens
Makaveli
Meervoudig international
Posts: 1465
Joined: 27 Aug 2017, 18:26
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 22 Mar 2022, 10:01 Van Bommel ging faliekant fout inderdaad. Maar dat had weinig te maken met hoe hij voetbal zag en zijn speelwijze het eerste jaar. Het ging naar de kloten vanwege zijn persoonlijkheid die hem continu in de weg zat. Ook bij Wolfsburg. Bij Ruud is dat anders.
Cocu ging ook fout. Dat kwam daarna nog goed maar die heeft echt geen leuke start gehad. Niet voor hem zelf en niet voor de club.
User avatar
psvgouda
Vedette
Posts: 9682
Joined: 13 Apr 2021, 18:07
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie
FOOTB_REM_S: No

En bovendien (maar dat is de disclaimer bij alles hier natuurlijk): wie weet wat wij allemaal niet weten
Noosa
Meervoudig international
Posts: 1402
Joined: 26 Oct 2017, 10:45
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 22 Mar 2022, 10:01 Van Bommel ging faliekant fout inderdaad. Maar dat had weinig te maken met hoe hij voetbal zag en zijn speelwijze het eerste jaar. Het ging naar de kloten vanwege zijn persoonlijkheid die hem continu in de weg zat. Ook bij Wolfsburg. Bij Ruud is dat anders.
Precies, dat is juist een aspect waar ik me bij Ruud helemaal geen zorgen om maak. Denk dat hij een prima people manager is en voorzie in de communicatie met spelers, pers etc. geen problemen bij Ruud.
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Ik vond het juist een verademing hoe v. Bommel zich presenteerde in zijn eerste weken. Daar stond echt een top trainer in potentie hoor. Kortom, dat zegt helemaal niks. Ruud was als speler groot maar als trainer begint hij helemaal onderaan. Hoe gaat hij om met de druk die bij het eerste komt kijken. Als het leuk en goed gaat zal het vast prima zijn. Maar wat als er een mindere serie komt? Of als hij aangepakt wordt op bepaalde keuzes die niet goed uitpakken? Wat als hij snel uit Europa vliegt?

Ja het zijn allemaal wat als dit vragen, maar wat Maka terecht zegt moet je het risico zo klein mogelijk houden. En een trainer die al veel ervaring heeft kent de klappen van de zweep. Die zal zich wellicht wat minder druk maken. Hoe Ruud dat gaat doen weet niemand nu, maar feit is en blijft dat hij een beginneling is die gelijk bij topclub PSV aan de slag gaat met alle bijbehorende druk. Want als we ergens NIET op zitten te wachten is het weer een tussenjaar omdat of de trainer moet leren, of de groep nieuw is, of de speelwijze zo speciaal is dat het tijd kost. Dat hebben we nu allemaal wel gezien en gehad. Bovendien zal Ruud ook voor het eerst gaan moeten werken met ervaren spelers die er toch anders instaan dan talenten. Dat laatste geloof ik wel bij Ruud, de eerste verhalen over hem en werken met jeugd zijn top. Maar het is PSV 1 straks, geen Jong PSV. Hele andere dynamiek, leeftijdsopbouw en skills.

De druk ligt er wat dat betreft behoorlijk op voor Ruud en juist daar twijfel ik bij, zeker gezien hij een paar weken zichzelf daar niet klaar voor vond.
Last edited by Juancho on 22 Mar 2022, 10:42, edited 1 time in total.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Je hebt een nieuwe trainer en je gaat een groot deel van de selectie vervangen. Dat tussenjaar is al een hele reële optie natuurlijk, welke trainer het ook wordt. Dat kan goed uitpakken omdat bij de Diemense trutjes hetzelfde gebeurt.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Robson de Souza
Vedette
Posts: 6654
Joined: 27 Aug 2017, 18:28
FOOTB_REM_S: No

Makaveli wrote: 22 Mar 2022, 10:24
ShovingNE2 wrote: 22 Mar 2022, 10:01 Van Bommel ging faliekant fout inderdaad. Maar dat had weinig te maken met hoe hij voetbal zag en zijn speelwijze het eerste jaar. Het ging naar de kloten vanwege zijn persoonlijkheid die hem continu in de weg zat. Ook bij Wolfsburg. Bij Ruud is dat anders.
Cocu ging ook fout. Dat kwam daarna nog goed maar die heeft echt geen leuke start gehad. Niet voor hem zelf en niet voor de club.
Dat lag bij Cocu vooral aan het gebrek aan ervaring in de selectie. Dat is nu wel anders gelukkig.
User avatar
El Sordo
Vedette
Posts: 7941
Joined: 25 Aug 2017, 09:12
FOOTB_REM_S: No

Ren Höek wrote: 22 Mar 2022, 10:13 Ja, natuurlijk is er een afbreukrisico.
Maar waarom zou dit er niet zijn als Ruud trainer werd bij een andere club? Stel hij gaat naar Heerenveen en het valt daar tegen, wat dan?
En welke andere trainer biedt een garantie op prijzen?

Ik ging uit van een buitenlandse trainer, liefst eentje die aanhanger is van een moderne speelwijze.
Maar Ruud in combinatie met Rutten vind ik sowieso interessant, of dit het gaat worden en of het daarna een succes gaat worden is afwachten. Maar dat geldt voor iedere trainer.
Als hij daar tegenvalt heb je in ieder geval een duidelijker beeld van het hoe en waarom daarvan. Op basis van die informatie kun je een duidelijker beeld schetsen van de (on)mogelijkheden die dat met zich meebrengt mocht hij vervolgens trainer van PSV 1 worden. Dat is toch niet zo onlogisch? Geen enkele trainer biedt een garantie op prijzen, dat is even vanzelfsprekend als triviaal. Bij een andere, meer ervaren trainer zijn diezelfde (on)mogelijkheden echter beter (maar niet onfeilbaar, natuurlijk) in te schatten. Ik vind de belofte van Van Nistelrooij als hoofdtrainer geweldig, maar ik vind het ook wat voorbarig en zelfs precair om iemand zonder noemenswaardige ervaring nu op die positie neer te zetten. Over de persoon Rutten niets dan lof, overigens. Een bijzonder aimabele man en competente veldtrainer, maar hier moet hij als assistent toch uit een ander vaatje gaan tappen dan onder Hiddink en gaat waarschijnlijk meer dan enkel een ondersteunende rol spelen. Afijn, ik ben er nog niet uit, maar ik ben ergens wel bang dat dit een leerjaar voor RvN gaat worden, terwijl komend jaar bij uitstek een jaar kan zijn om de achterstand op Ajax te verkleinen of te overbruggen -- wmb grijp je die mogelijkheid alleen door zo min mogelijk risico's in te bouwen.

Ik had, denk ik, de voorkeur gegeven aan twee jaar Cocu of zelfs Bosz met Ruud als assistent, met daarbij de afspraak dat RvN een afgewogen leertraject ingaat, gaandeweg (en in goed overleg) meer in de melk te brokkelen heeft en, bijvoorbeeld, een aantal keer de kans krijgt om hoofdcoach te zijn; aanvankelijk tegen de 'gemakkelijker' tegenstanders en later wellicht in moeilijker wedstrijden. Ik heb niet het idee dat het, in de voetballerij zo gretig omarmde en vaak in emotie gewortelde, 'in het diepe gooien' het grootst mogelijke leerrendement oplevert.
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips
FOOTB_REM_S: No

Danny03 wrote: 22 Mar 2022, 10:24 Hake is ook vrij jongens
Cocu incomming in 5,4,3,2 ... 1...
User avatar
Grasmat
Lid van verdienste
Posts: 25115
Joined: 25 Aug 2017, 12:21
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Flamingo
FOOTB_REM_S: No

Danny03 wrote: 22 Mar 2022, 10:24 Hake is ook vrij jongens
Daar kan een kruis doorheen.
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 22 Mar 2022, 10:42 Je hebt een nieuwe trainer en je gaat een groot deel van de selectie vervangen. Dat tussenjaar is al een hele reële optie natuurlijk, welke trainer het ook wordt. Dat kan goed uitpakken omdat bij de Diemense trutjes hetzelfde gebeurt.
Iedereen heeft het over een tussenjaar als logisch gevolg van het aanstellen van een nieuwe jonge onervaren trainer maar dit is helemaal niet zo vanzelfsprekend. De sterkte van de selectie bepaald of het een tussenjaar wordt of niet en niet perse de trainer. We hebben 2 jaar geleden alles op Roger gezet met staf en spelers en we gaan die schil nu afstoten dus met welke trainer je ook aan komt er zullen grote veranderingen zijn. Als je zorgt dat de juiste poppetjes op de juiste plekken staan dan kan iedereen met PSV kampioen worden en zeker volgend jaar met een blut Feyenoord en een zoekend Ajax.

Ik bekijk het graag positief dus dan maar even een opsomming wat mij positief stemt;
- Van Nistelrooij staat er binnen PSV super goed op en wie kan het beter weten dan PSV zelf?
- We maken een nieuwe historie en grijpen niet terug op het oude
- Er is heel veel PSV DNA met Ruud en Rutten en beide weten wat prijzen winnen is met PSV
- Ik denk dat PSV altijd gebaat is bij rust en presteren in de luwte. Deze combi staat daar symbool voor
- De valkuilen van v Bommel zijn mijn inziens nauwelijks aanwezig in deze nieuwe situatie
- Ruud kent de jeugd maar lijkt er ook goed mee om te kunnen gaan
- Je hebt met Ruud wel een wereldberoemde en geliefde man die spelers kan overhalen
- Ruud is nu al beschikbaar om mee te denken met aankopen en kan de huidige selectie 100% analyseren
- Er is nu een hele duidelijke hierarchie met Brands -> John de Jong -> Ruud

Er is 1 groot punt wat me niet lekker zit en ik hoop dat bij de persconferentie daar een transpirant en acceptabel antwoord op komt en dan ben ik helemaal om. Ik zou wensen dat hij een goede verklaring heeft voor waarom hij nu wel die stap wil zetten in tegenstelling tot 6 weken geleden toen PSV in een kleine sportieve crisis verkeerde na 2 nederlagen. Er moet een goede reden zijn anders dan 'de club heeft me nodig' of 'ik moet nu wel klaar en toen niet'.

Overigens vind ik dat we op moeten passen dat we dit als duobaan zien. Ruud wordt hoofdtrainer en hij krijgt een sterke staf om zich heen vol PSV DNA en ervaring. Thats it.
User avatar
Sensation
Lid scoutingsteam
Posts: 14019
Joined: 26 Aug 2017, 13:16
Clubvoorkeur: Ja
FOOTB_REM_S: No

11 Sir Tinus wrote: 22 Mar 2022, 11:09
ShovingNE2 wrote: 22 Mar 2022, 10:42 Je hebt een nieuwe trainer en je gaat een groot deel van de selectie vervangen. Dat tussenjaar is al een hele reële optie natuurlijk, welke trainer het ook wordt. Dat kan goed uitpakken omdat bij de Diemense trutjes hetzelfde gebeurt.
Iedereen heeft het over een tussenjaar als logisch gevolg van het aanstellen van een nieuwe jonge onervaren trainer maar dit is helemaal niet zo vanzelfsprekend. De sterkte van de selectie bepaald of het een tussenjaar wordt of niet en niet perse de trainer. We hebben 2 jaar geleden alles op Roger gezet met staf en spelers en we gaan die schil nu afstoten dus met welke trainer je ook aan komt er zullen grote veranderingen zijn. Als je zorgt dat de juiste poppetjes op de juiste plekken staan dan kan iedereen met PSV kampioen worden en zeker volgend jaar met een blut Feyenoord en een zoekend Ajax.

Ik bekijk het graag positief dus dan maar even een opsomming wat mij positief stemt;
- Van Nistelrooij staat er binnen PSV super goed op en wie kan het beter weten dan PSV zelf?
- We maken een nieuwe historie en grijpen niet terug op het oude
- Er is heel veel PSV DNA met Ruud en Rutten en beide weten wat prijzen winnen is met PSV
- Ik denk dat PSV altijd gebaat is bij rust en presteren in de luwte. Deze combi staat daar symbool voor
- De valkuilen van v Bommel zijn mijn inziens nauwelijks aanwezig in deze nieuwe situatie
- Ruud kent de jeugd maar lijkt er ook goed mee om te kunnen gaan
- Je hebt met Ruud wel een wereldberoemde en geliefde man die spelers kan overhalen
- Ruud is nu al beschikbaar om mee te denken met aankopen en kan de huidige selectie 100% analyseren
- Er is nu een hele duidelijke hierarchie met Brands -> John de Jong -> Ruud

Er is 1 groot punt wat me niet lekker zit en ik hoop dat bij de persconferentie daar een transpirant en acceptabel antwoord op komt en dan ben ik helemaal om. Ik zou wensen dat hij een goede verklaring heeft voor waarom hij nu wel die stap wil zetten in tegenstelling tot 6 weken geleden toen PSV in een kleine sportieve crisis verkeerde na 2 nederlagen. Er moet een goede reden zijn anders dan 'de club heeft me nodig' of 'ik moet nu wel klaar en toen niet'.

Overigens vind ik dat we op moeten passen dat we dit als duobaan zien. Ruud wordt hoofdtrainer en hij krijgt een sterke staf om zich heen vol PSV DNA en ervaring. Thats it.
Allicht dat dit laatste komt door het geschetste plan, misschien kwam Gerbrands op de deur kloppen met 'we willen dat jij en jouw staf het gaan doen' en komt Brands met 'we willen jou combineren met een sterke ervaren assistent'. Maar dat is idd gissen en zou ik ook wel uitgelegd willen zien. Maar wie weet gaat het allemaal toch weer anders lopen..
User avatar
Ren Höek
Vedette
Posts: 9422
Joined: 17 Jul 2018, 07:46
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

El Sordo wrote: 22 Mar 2022, 10:50 Als hij daar tegenvalt heb je in ieder geval een duidelijker beeld van het hoe en waarom daarvan. Op basis van die informatie kun je een duidelijker beeld schetsen van de (on)mogelijkheden die dat met zich meebrengt mocht hij vervolgens trainer van PSV 1 worden. Dat is toch niet zo onlogisch?
Dat is inderdaad niet onlogisch, maar bijv. Rijkaard degradeerde met Sparta om vervolgens bij Barca alles te winnen.
Oftewel, falen of slagen bij een club wil nog niet alles zeggen en geeft dus ook een bepaalde onzekerheid over het functioneren bij een andere club.

Natuurlijk is de eventuele zet van Ruud als hoofdtrainer met Rutten als assistent een risico, maar het klinkt al beter dan voorheen en als Ruud hier serieus over nadenkt dan zijn er zaken veranderd ten opzichte van enkele maanden geleden. En Ruud komt over als iemand die zijn eigen plan trekt en niet zwicht voor eventuele druk vanuit de directie.
Ik had, denk ik, de voorkeur gegeven aan twee jaar Cocu
Dat had ik juist 2 stappen terug gevonden.
Al snap ik het wel.
of zelfs Bosz met Ruud als assistent, met daarbij de afspraak dat RvN een afgewogen leertraject ingaat, gaandeweg (en in goed overleg) meer in de melk te brokkelen heeft en, bijvoorbeeld, een aantal keer de kans krijgt om hoofdcoach te zijn; aanvankelijk tegen de 'gemakkelijker' tegenstanders en later wellicht in moeilijker wedstrijden.
Dit idee is absoluut goed, maar dat werkt niet in de praktijk.
De verschillende rollen in de staf zijn duidelijk afgebakend, zodat iedereen weet waar hij aan toe is en de communicatie en werkwijze richting de spelers ook duidelijk is. Een assistent die af en toe hoofdcoach mag zijn valt overal tussen, is hij bijv. een vriend met een luisterend oor of is hij de hoofdcoach die harde beslissingen moet kunnen maken. Je kunt een assistent erg belangrijk maken (zoals Hiddink altijd deed), maar hij blijft een assistent (die slechts in noodgevallen even tijdelijk een wedstrijd kan leiden). Dat is niet hetzelfde.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
d'Oude
Vaste waarde in elftal
Posts: 658
Joined: 04 Nov 2020, 16:05
FOOTB_REM_S: No

11 Sir Tinus wrote: 22 Mar 2022, 11:09 Ik bekijk het graag positief dus dan maar even een opsomming wat mij positief stemt;
- Van Nistelrooij staat er binnen PSV super goed op en wie kan het beter weten dan PSV zelf?
- We maken een nieuwe historie en grijpen niet terug op het oude
- Er is heel veel PSV DNA met Ruud en Rutten en beide weten wat prijzen winnen is met PSV
- Ik denk dat PSV altijd gebaat is bij rust en presteren in de luwte. Deze combi staat daar symbool voor
- De valkuilen van v Bommel zijn mijn inziens nauwelijks aanwezig in deze nieuwe situatie
- Ruud kent de jeugd maar lijkt er ook goed mee om te kunnen gaan
- Je hebt met Ruud wel een wereldberoemde en geliefde man die spelers kan overhalen
- Ruud is nu al beschikbaar om mee te denken met aankopen en kan de huidige selectie 100% analyseren
- Er is nu een hele duidelijke hierarchie met Brands -> John de Jong -> Ruud
Hoewel ik positiever ben wakker geworden dan dat ik naar bed ging is me dit nog even een brug te ver. Het optimisme tegengesteld met pessimisme:
- Van Nistelrooij staat er binnen PSV super goed op en wie kan het beter weten dan PSV zelf?
Was bij Van Bommel ook.
- We maken een nieuwe historie en grijpen niet terug op het oude
Rutten? Daarbij zie ik dit niet noodzakelijk als positief. Je kunt het ook zien als meer risico lopen.
- Er is heel veel PSV DNA met Ruud en Rutten en beide weten wat prijzen winnen is met PSV
Als speler en als assistent van een ervaren coach met trackrecord
- Ik denk dat PSV altijd gebaat is bij rust en presteren in de luwte. Deze combi staat daar symbool voor
Kampioenen spelen niet in de luwte. Rust is goed maar een bepaalde mate van risico is noodzakelijk voor verandering en succes.
- De valkuilen van v Bommel zijn mijn inziens nauwelijks aanwezig in deze nieuwe situatie
De valkuilen van Van Bommel zagen we pas achteraf en zijn niet representatief voor RvN Wie weet heet RvN wel valkuilen die bij Van Bommel er niet waren.
- Ruud kent de jeugd maar lijkt er ook goed mee om te kunnen gaan
Super. Wordt je daar kampioen mee? En hoe lang heeft hij dat al bewezen?
- Je hebt met Ruud wel een wereldberoemde en geliefde man die spelers kan overhalen
Een coach is iets anders als een speler. Bij Van Bommel viel dit ook tegen.
- Ruud is nu al beschikbaar om mee te denken met aankopen en kan de huidige selectie 100% analyseren
Wie weet is het helemaal geen voordeel dat hij mee kan denken. Heeft hij daar de competenties voor? Of gaan we weer een Behich en die andere kopen?
- Er is nu een hele duidelijke hierarchie met Brands -> John de Jong -> Ruud
Waarom zou die er niet zijn met een andere trainer?

Ik weet het: glas halfvol of halfleeg en ik ben bewust wat overdreven negatief bij de bovenstaande punten.
Mijn idee is dat de mate van onzekerheid en risico hoger is dan mijn keuze zou zijn. Garanties bestaan niet, bij geen enkele trainer, maar nu investeren in een coach met ervaring, visie en trackrecord (zoals Schmidt) zou minder risico zijn geweest of de kans op succes op z'n minst verhoogd. PSV profiteert m.i. meer van een dergelijk profiel in PSV 1 en RvN kan van hem leren in tussentijd. Prima constructie voor 1 a 2 jaar en een dergelijk profiel wil dan ook door (zie ook Schmidt).
Ruud zijn traject en PSV 1 een grotere kans op succes in de aankomende seizoenen.

Mijn stem is op nee gegaan. Niet omdat ik denk dat RvN met Rutten geen succes brengen of een slechte keus zijn maar de vraag is: vind je dit een goede keus? En ik zou iets anders hebben gekozen. Dus nee.
One can only hope
Locked