Van Bommel is natuurlijk de meest recente om mee te vergelijken, maar Cocu was ook nog onervaren. Liet als interim wel merken het echt te vroeg te vinden en had veel aan Hiddink, maar ook hij had toen een stuk minder ervaring dan Ruud. Hij was tot hij interim werd zelfs geen hoofdtrainer geweest maar enkel assistent bij NL en de -19. Daarna een jaar op eigen benen gestaan bij -19 om vervolgens hoofdtrainer te worden, wat dat betreft is RvN al een stuk meer ervaren.d'Oude wrote: ↑23 Mar 2022, 08:47 Aan de ene kant snap ik de behoefte aan vergelijken met Van Bommel wel, aan de andere kant niet.
Ze stromen beiden van intern door, hebben weinig/geen ervaring als eindverantwoordelijke van een BVO en zijn beide clubiconen.
Voor mij stopt het daar wel. Iedere verdere vergelijking met het doel om toekomstig resultaat te voorspelen is even speculatief als onbetrouwbaar.
Het is misschien niet wat we willen maar: we gaan het gewoon zien.
Voor mij is de vraag wel: is dit het beste moment om een onervaren trainer de kans te geven? Daarbij vraag ik me ook af of het überhaupt slim is een voormalig topvoetballer maar onervaren trainer de kans te geven. Alleen dat is een beetje dezelfde valkuil: speculatief, moeilijk te voorspellen en er zijn zowel goede als slechte voorbeelden zoals al eerder hier mooi uiteengezet door @Robson de Souza (zie hieronder)
Ben ook erg benieuwd naar de staf. Rutten is uitbereid besproken. Na de positieve verhalen over Rabanal zie ik voor hem ook een rol in analytische ondersteuning m.b.t. de tactiek. Ooijer ligt goed bij de groep maar met Rutten en RvN zelf heb je al prima people managers. Of het nu Rabanal is of iemand anders; ik zou er een goed tactisch brein met moderne spelprincipes bij zetten. Lijkt me complementair aan RvN en Rutten.
En dan moet er nog een fysieke trainer komen.
Robson de Souza wrote: ↑22 Mar 2022, 09:03 Ik heb overigens nog eens gekeken naar de trainers van de topclubs van de laatste 30 jaar.
Als je dan kijkt naar welke trainers geslaagd zijn, is het echt een grote gok. Veel trainers die binnen kwamen als "grote naam" konden het niet waar maken: denk hierbij aan De Mos, Stevens, Advocaat(deel 2), bij Ajax geldt hetzelfde voor Adriaanse, Olsen, Ten Cate, Jol en bij Feyenoord voor bijvoorbeeld Gullit en Arie Haan.
Verder valt ook op dat er heel veel trainers zijn die bij andere Eredivisie-clubs naam hebben gemaakt en de stap naar de top hebben gezet, maar daar helemaal door de mand vielen, denk hierbij aan Westerhof en toch ook wel Rutten (PSV), bij Ajax Adriaanse, Keizer, Ten Cate, Jol en bij Feyenoord zijn dat Erwin Koeman, Jaap Stam, Maria Been en Gert-Jan Verbeek. Eigenlijk is Ten Hag één van de weinige die hierin echt geslaagd is, Slot heeft nog niets gewonnen dus ik vind dat ik die niet mee mag tellen.
Als je dan kijkt naar trainers die vanuit de club zelf komen, dan zie je dat er een aantal geslaagd zijn: Cocu, Hiddink, bij Ajax Van Gaal en De Boer en bij Feyenoord Van Hanegem en Van Bronkhorst en dat bij PSV dit alleen niet met Van Bommel gelukt is en bij Ajax niet met Blind en Wouters (maar Ajax "verslijt" ook meer trainers).
Het is dus nogal moeilijk om een conclusie te trekken, maar met Van Nistelrooy heb je wel iemand die zijn team laat spelen volgende de principes die nu ook gelden bij het eerste, een trianer die de jongere spelers goed kent, de club kent en een persoon met internationale uitstraling. Dat maakt me wel voorstander van zijn komst.
Verder kan ik me indenken dat hij, indien er wat voorwaarden zijn veranderd (Brands, financieel meer mogelijkheden), alsnog dit als dé kans ziet. Er is natuurlijk nooit een garantie dat hij over twee jaar nog een keer gevraagd zou worden.
Maar uiteindelijk is ervaring slechts 1 van de vele factoren die van belang zijn voor een coach.