Transferwindow 2022-2023

Bespreek hier alle inkomende PSV-transfers, gewenste transfers en transfergeruchten.
Locked
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Ik zou het heel bijzonder vinden (en dom) als je Vinicius behoudt en dan de Jong erbij haalt als 1e spits. Dat beperkt je behoorlijk in je mogelijkheden.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Ykhim
Lid scoutingsteam
Posts: 19255
Joined: 25 Aug 2017, 19:14
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Juancho wrote: 25 May 2022, 11:09Luuk is ondertussen ook wat jaartjes ouder en heeft natuurlijk geen restwaarde mee. Alleen dat is al een groot verschil met destijds.
Dat Luuk alweer wat ouder is, is niet eens een echt argument tegen z'n komst, tenzij je uitgangspunt is dat je elftal moet bestaan uit jonkies met restwaarde. Je kan het ondertussen ook andersom lezen: Luuk de Jong is inmiddels ervaren, heeft nog wat successen behaald in de absolute top en is nu op een leeftijd waarop hij nog een aantal jaren beslissend kan zijn op Eredivisie-niveau en daarbuiten. Dat is ook een groot verschil met toen hij binnenkwam.
Maar het is ook een spits die een bepaalde speelwijze nodig heeft om echt uit te blinken.
Dat zeg je nou wel, maar is dat wel zo? Hij blonk uit in het countervoetbal van Cocu, hij blonk uit in het beste team van Cocu dat vooral heel klinisch speelde en hij blonk uit in het aanvallende voetbal van van Bommel. Hij heeft ondertussen ook goede dingen gedaan voor Sevilla en Barcelona, waar ze weer heel ander voetbal spelen. Dat zijn voornaamste kwaliteiten in de lucht zijn, betekent niet dat hij ook alleen maar van waarde kan zijn als we een bepaalde speelwijze hanteren. Dat klopt gewoon niet.
Of Luuk op voorhand de best mogelijke optie voor PSV is ook maar een gok die niet hard te maken valt.
Nee, is inderdaad niet hard te maken. Maar hij zit wel in de bovenste categorie als je kijkt naar de verhouding kwaliteit-prijs. Je hebt het over een bewezen doelpuntenmaker die ook Europese finales heeft beslist en op CL-niveau heeft laten zien goed te kunnen presteren. Ik ben redelijk bekend met de voetballerij en wat er aan opties rondloopt, maar ik kan je geen tien alternatieven geven die gelijkwaardig of zelfs beter zijn én ongeveer evenveel kosten. Ik denk niet eens dat ik tot vijf namen kom, om eerlijk te zijn.

Ik ben het op één punt met je eens, namelijk dat er óók een jongere spits moet komen. Zo'n Gnonto lijkt me een mooi voorbeeld: jonge gast, veel talent, betaalbaar en kan eventueel ook op de flanken uit de voeten. Gooi Bruma eruit, haal Gnonto erbij en je hebt voorin een extra optie die ook meer waard kan worden. Qua speelstijl biedt het je ook meer opties dan wanneer je alleen Luuk en Vinícius achter de hand hebt.
User avatar
Joenepsv
Legende
Posts: 12359
Joined: 30 Jan 2018, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Standbeeld wrote: 25 May 2022, 11:23
Joenepsv wrote: 25 May 2022, 11:11 Als PSV slim is kopen ze het huurcontract van die houthakker vandaag nog af en wordt hij herenigd met Roger. Slechtste spits van de laatste 20 jaar.
Nee joh, we gaan niet twee keer betalen. Als Vini blijft gaat hij gewoon van waarde zijn. Als er iemand de oude Vini (topscorer van Portugal) naar boven kan halen, dan is het Ruud wel.
Je kan van waarde zijn maar ook van meerwaarde. Vinicius was en is de zwakste schakel bij PSV. Ik snap niet dat er nog lui zijn die er vertrouwen in hebben. Ik heb zelden een voetballend zo beperkte speler gezien. Die jongen kan echt niks met een bal, kan niet koppen ondanks zijn fysiek en scoort niet bijzonder veel. Doorselecteren en investeren in spelers die wel goed genoeg zijn voor PSV. Dan heb je (hopelijk) een speler die echt iets toevoegt en geen speler die meehobbelt met de rest en als eerste afvalt als de weerstand omhoog gaat.

[mention]Tovast[/mention] Ok, met Berg heb je een punt. Maar Matavz heeft een fluwelen techniek in vergelijking met Vinicius en Koevermans vind ik over alles genomen zeker niet minder.
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Ykhim wrote: 25 May 2022, 11:40 Dat Luuk alweer wat ouder is, is niet eens een echt argument tegen z'n komst, tenzij je uitgangspunt is dat je elftal moet bestaan uit jonkies met restwaarde. Je kan het ondertussen ook andersom lezen: Luuk de Jong is inmiddels ervaren, heeft nog wat successen behaald in de absolute top en is nu op een leeftijd waarop hij nog een aantal jaren beslissend kan zijn op Eredivisie-niveau en daarbuiten. Dat is ook een groot verschil met toen hij binnenkwam.
Ik vind dat je er wel rekening mee moet houden. Vergeet ook niet dat Luuk bij PSV 1 van de belangrijkste spelers was die mits fit altijd speelde en soms zelfs letterlijk doorging tot hij er bij neer viel. De laatste jaren is dat anders. Hij is meer bankzitter en breekijzer dan dat hij wekelijks 90 minuten op het veld staat. Dus ik neem dat zeker wel mee. Wij zullen hem tenminste binnenhalen als basisspeler lijkt me. Dus of hij dezelfde intensiteit kan opbrengen? Of zijn lichaam dat aankan? Ik vind het iig een argument om over na te denken.
Dat zeg je nou wel, maar is dat wel zo? Hij blonk uit in het countervoetbal van Cocu, hij blonk uit in het beste team van Cocu dat vooral heel klinisch speelde en hij blonk uit in het aanvallende voetbal van van Bommel. Hij heeft ondertussen ook goede dingen gedaan voor Sevilla en Barcelona, waar ze weer heel ander voetbal spelen. Dat zijn voornaamste kwaliteiten in de lucht zijn, betekent niet dat hij ook alleen maar van waarde kan zijn als we een bepaalde speelwijze hanteren. Dat klopt gewoon niet.
Ik zeg nergens dat hij alleen maar goed is door de lucht, dat maak jij ervan. Ik zeg wel dat ik hem ook zijn beperkingen vindt hebben. Dat is heel wat anders. En dat geeft niet want welke spits je ook haalt, het zal nooit de wereldtopper zijn die overall heel goed scoort op alle facetten. Romero had er dicht tegen aan kunnen zitten maargoed, dat verhaal kennen we. En ik zeg ook nergens dat Luuk dus niet van waarde kan zijn of zelfs belangrijk kan zijn. Ik acht die kans juist best groot dat hij het wel wordt. Maar ik vind het persoonlijk logisch dat men ook wat breder kijkt, naar zijn type spel, tekortkomingen en hoe Ruud wil spelen.
Nee, is inderdaad niet hard te maken. Maar hij zit wel in de bovenste categorie als je kijkt naar de verhouding kwaliteit-prijs. Je hebt het over een bewezen doelpuntenmaker die ook Europese finales heeft beslist en op CL-niveau heeft laten zien goed te kunnen presteren. Ik ben redelijk bekend met de voetballerij en wat er aan opties rondloopt, maar ik kan je geen tien alternatieven geven die gelijkwaardig of zelfs beter zijn én ongeveer evenveel kosten. Ik denk niet eens dat ik tot vijf namen kom, om eerlijk te zijn.
De oude Luuk, en zeker hoe hij in zijn laatste periode presteerde, is idd een uitstekende spits voor PSV. We zijn echter ondertussen wat jaren verder, Luuk is ouder, Luuk is vooral na PSV wisselspeler/invaller geweest. Dus voor mij is het gewoon geen simpele optelsom dat hij bij zijn terugkeer weer hetzelfde kan en zal brengen als destijds. Ik hoop het van harte maar ik begrijp nogmaals de voorzichtigheid bij een aantal heel goed. Want dat voel ik zelf namelijk ook zo.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Joenepsv wrote: 25 May 2022, 11:41
Standbeeld wrote: 25 May 2022, 11:23
Nee joh, we gaan niet twee keer betalen. Als Vini blijft gaat hij gewoon van waarde zijn. Als er iemand de oude Vini (topscorer van Portugal) naar boven kan halen, dan is het Ruud wel.
Je kan van waarde zijn maar ook van meerwaarde. Vinicius was en is de zwakste schakel bij PSV. Ik snap niet dat er nog lui zijn die er vertrouwen in hebben. Ik heb zelden een voetballend zo beperkte speler gezien. Die jongen kan echt niks met een bal, kan niet koppen ondanks zijn fysiek en scoort niet bijzonder veel. Doorselecteren en investeren in spelers die wel goed genoeg zijn voor PSV. Dan heb je (hopelijk) een speler die echt iets toevoegt en geen speler die meehobbelt met de rest en als eerste afvalt als de weerstand omhoog gaat.

@Tovast Ok, met Berg heb je een punt. Maar Matavz heeft een fluwelen techniek in vergelijking met Vinicius en Koevermans vind ik over alles genomen zeker niet minder.
Haha die eerste zin is wel creatief. Mooi gevonden. Nou ja, als wij volgend seizoen nog een seizoen vastzitten aan Vini dan maak ik er gewoon weer het beste van hoor. Zie niet echt meerwaarde in het constant benadrukken dat het de slechtse spits is. Die keer dat Zahavi een langere tijd geblesseerd was en hij basis stond, was hij bij meer goals en assists per 90m betrokken dan Zahavi.
Hannamontana
Vaste waarde in elftal
Posts: 716
Joined: 27 Aug 2021, 17:02
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Balázs Dzsudzsák
FOOTB_REM_S: No

En daar druppelen weer nieuwsberichten binnen over Sangare en Liverpool

User avatar
Sensation
Lid scoutingsteam
Posts: 14019
Joined: 26 Aug 2017, 13:16
Clubvoorkeur: Ja
FOOTB_REM_S: No

Als je Luuk haalt, dan heeft hij geen restwaarde nee, maar wel een enorm leiderschap waarmee hij anderen beter kan maken, en vergeet niet dat hij bijv. van Max opeens de assistkoning van de Eredivisie maakt, dan is hij miljoenen meer waard (zie Narsingh-Dost destijds of Angelino-Luuk). Stel door Luuk zijn doelpunten kom je in de CL, miljoenen voor de club.

Waarde zit hem niet altijd in transferopbrengsten.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Zelfde onbetrouwbare Turkse bron.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Ykhim
Lid scoutingsteam
Posts: 19255
Joined: 25 Aug 2017, 19:14
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Juancho wrote: 25 May 2022, 11:46Ik vind dat je er wel rekening mee moet houden. Vergeet ook niet dat Luuk bij PSV 1 van de belangrijkste spelers was die mits fit altijd speelde en soms zelfs letterlijk doorging tot hij er bij neer viel. De laatste jaren is dat anders. Hij is meer bankzitter en breekijzer dan dat hij wekelijks 90 minuten op het veld staat. Dus ik neem dat zeker wel mee. Wij zullen hem tenminste binnenhalen als basisspeler lijkt me. Dus of hij dezelfde intensiteit kan opbrengen? Of zijn lichaam dat aankan? Ik vind het iig een argument om over na te denken.
Ik vind het een gemaakt argument, niet iets dat gebaseerd is op de realiteit. Natúúrlijk is hij momenteel geen belangrijke speler die altijd speelt, hij staat bijna dagelijks op het veld met allerlei wereldtoppers. Dan is de kans best groot dat je als breekijzer gaat fungeren, maar er is niks dat erop duidt dat hij de intensiteit niet aankan, dat hij niet fit genoeg is of wat dan ook. Het gebrek aan heel veel minuten zegt vooral wat over zijn rol bij een van de beste clubs ter wereld, waar ze bovendien de voorkeur geven aan meer techniek.
Ik zeg nergens dat hij alleen maar goed is door de lucht, dat maak jij ervan.
Nee, je zegt dat hij een bepaalde speelwijze nodig heeft. Leg dat dan maar uit hoor. Ik kan me niet voorstellen dat je iets anders bedoelt dan een speelstijl waarin alles ingericht is op voorzetten of het bedienen van Luuk de Jong. Ondertussen heeft hij allang laten zien dat hij dus géén bepaalde speelwijze nodig heeft, dus vertel ons vooral wat je bedoelt.
Dus voor mij is het gewoon geen simpele optelsom dat hij bij zijn terugkeer weer hetzelfde kan en zal brengen als destijds.
Dat kan, maar voor mij is het wel een simpele optelsom. En vooral omdat ik Luuk de Jong zonder ritme, vertrouwen en veel speeltijd nog steeds hetzelfde zie doen bij Sevilla, Barcelona en Oranje.
Garnala
Basisspeler
Posts: 494
Joined: 10 Jan 2022, 14:47
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Hannamontana wrote: 25 May 2022, 11:52 En daar druppelen weer nieuwsberichten binnen over Sangare en Liverpool

Deze gebruikt die vorige gast als bron dus in feite nog steeds maar 1 bericht.
DeEintovenaar
Nationale topspeler
Posts: 2275
Joined: 24 Mar 2022, 09:22
FOOTB_REM_S: No

Ykhim wrote: 25 May 2022, 11:53 Ik vind het een gemaakt argument, niet iets dat gebaseerd is op de realiteit. Natúúrlijk is hij momenteel geen belangrijke speler die altijd speelt, hij staat bijna dagelijks op het veld met allerlei wereldtoppers. Dan is de kans best groot dat je als breekijzer gaat fungeren, maar er is niks dat erop duidt dat hij de intensiteit niet aankan, dat hij niet fit genoeg is of wat dan ook. Het gebrek aan heel veel minuten zegt vooral wat over zijn rol bij een van de beste clubs ter wereld, waar ze bovendien de voorkeur geven aan meer techniek.
Hier ben ik het niet mee eens. Het is geen gemaakt argument. Of het nou een valide argument is die de doorslag moet geven of niet is een ander punt. Punt is wel dat hij veel minder wedstrijd ritme heeft. Is dus wel degelijk iets wat meegenomen mag worden. Eerste geluiden voor de vele blessures bij PSV is onderbezetting, dan is het toch niet meer dan logisch om wel mee te nemen dat Luuk minder wedstrijdritme heeft of ben ik nou gek?

Luuks techniek is vrij beperkt, dat hebben we allemaal kunnen zien. Dat er een bepaalde speelwijze nodig is klopt wel, je moet met Luuk niet de 16 omsingelen en hem gebruiken voor een actie of het opzetten van de aanval. Je moet hem gebruiken in de laatste fase als afrondende man, het liefst met een hoge voorzet. Bij het counteren was Luuk ook niet de spits die de bal oppakte en aan een actie begon en zelf afrondde maar moest het vaak van een voorzet of 1-2 komen. Luuk moet het vooral hebben van wat meer ruimte omdat hij anders technisch te beperkt is vind ik.
Hannamontana
Vaste waarde in elftal
Posts: 716
Joined: 27 Aug 2021, 17:02
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Balázs Dzsudzsák
FOOTB_REM_S: No

Garnala wrote: 25 May 2022, 11:53
Hannamontana wrote: 25 May 2022, 11:52 En daar druppelen weer nieuwsberichten binnen over Sangare en Liverpool

Deze gebruikt die vorige gast als bron dus in feite nog steeds maar 1 bericht.
Daar heb je wel gelijk in ja.
Hannamontana
Vaste waarde in elftal
Posts: 716
Joined: 27 Aug 2021, 17:02
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Balázs Dzsudzsák
FOOTB_REM_S: No

Als je luuk haalt is het gewoon pompen. En vooral voorzetten geven geven en nog eens geven. Luuk kopt een voorzet op z'n enkels er nog in. Die man heeft een neusje voor de kop goals.
Danny03
Geselecteerd voor Oranje
Posts: 829
Joined: 24 Oct 2021, 18:35
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Kijk wel echt naar uit hoor Gakpo die dan een voorzet geeft en Luuk die hem dan even binnen knikt alsof het niks is
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Ykhim wrote: 25 May 2022, 11:53
Ik vind het een gemaakt argument, niet iets dat gebaseerd is op de realiteit.
Gemaakt argument? Volgens mij is het toch vrij duidelijk dat mensen, dus ook Luuk, ouder worden. En volgens mij is het toch ook wel bekend dat Luuk de laatste jaren (na PSV) vooral als invaller heeft gespeelt. Beide mag je van mij negeren als je dat geen argument vindt, maar met gemaakt argument heeft het niks te maken. Luuk is nu 31 jaar en heeft 3 jaar als invaller/breekijzer gefunctioneerd. Dat hoeft geen gevolgen te hebben, ik vind het wel een punt om over te denken. Dus je opmerking dat het een gemaakt argument is vind ik wat flauw en kinderachtig eigenlijk. Je bent het er niet mee eens, dat kan. Maar misschien vat ik je opmerking verkeerd op.
Nee, je zegt dat hij een bepaalde speelwijze nodig heeft. Leg dat dan maar uit hoor. Ik kan me niet voorstellen dat je iets anders bedoelt dan een speelstijl waarin alles ingericht is op voorzetten of het bedienen van Luuk de Jong. Ondertussen heeft hij allang laten zien dat hij dus géén bepaalde speelwijze nodig heeft, dus vertel ons vooral wat je bedoelt.
Met Luuk kan je bijv. geen snel omschakel/counter voetbal spelen zoals we regelmatig deden met Malen en Bergwijn. Met Veerman heb je bijv. ook een aangaver die heel snel de diepte in kijkt voor die pass. Met een type Zahavi/Vini is dat al verdomd lastig en dat zal met Luuk ook zo zijn gezien zijn beperkte snelheid. En dat is geen ramp, het beperkt je alleen wat in mogelijkheden. Wel vond ik Luuk destijds al ook een prima 10 in de zin van dat hij zich wel goed kan terug laten zakken om zelf die steekpass te geven. Dat overzicht heeft hij iig wel, ik herinner me zo nog een geweldige goal in Amsterdam waarbij Luuk de assist gaf. Ik vraag me dus af of dat niet gaat botsen met een Veerman. Het meest logisch dat mensen nu denken is dat Veerman de bal maar op de kop gooit van Luuk, maar dat vind ik dus beperkend voor de kwaliteiten van Veerman. Dus dat bedoel ik ook mee, dat het niet alleen om Luuk gaat draaien maar dat je ook nadenkt over de kwaliteiten van andere spelers en hoe je die optimaal kan benutten. Als aanspeelpunt vond ik Luuk ook niet zo geweldig, over de grond dan. Dus ik vind nogmaals dat je alleen met Luuk, of als je hem haalt met Vini als backup, je jezelf wel erg bepaald tot een bepaald spelletje/systeem. Bovendien heb ik ook nog mijn twijfels bij Max als die blijft als LB. Itt Angelino vind ik dat Max niet kan verdedigen en vooral tactisch een hele domme speler is. Als hij steeds weg is om die voorzetten op Luuk te geven behoud je het grote probleem wat we de laatste 2 jaar ook al zagen bij Max. Die is stiekem behoorlijk veel betrokken geweest bij tegengoals omdat hij volledig uit positie was.
Dat kan, maar voor mij is het wel een simpele optelsom.
Prima, agree to disagree.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
PSV90
Nationale topspeler
Posts: 2965
Joined: 05 Dec 2017, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Garanties dat een speler gaat leveren wat je ervan verwacht heb je nooit. Maar dichterbij dan met Luuk ga je in dat opzicht ook niet komen.

Daarnaast kan Luuk van waarde zijn als afmaker, aanspeelpunt, breekijzer, bij dode speelmomenten en ook als aangever (gaf bij PSV gemiddeld 10 assists per jaar, enkel in de Eredivisie). Daarnaast beschikt hij over een geweldige werkethos waardoor hij ook in het afjagen en drukzetten belangrijk was voor PSV. Dat je je spel op hem af moet stemmen ben ik dan ook niet met je eens.

De aanval Madueke-De Jong-Gakpo kan in mijn ogen op veel meer manier gevaarlijk worden dan Madueke-Malen-Gakpo, hoewel die tweede variant ook een geweldige aanvalslinie zou zijn.

[mention]Juancho[/mention]: Hoe zou je ons voetbal in 14-15 dan omschrijven?
Last edited by PSV90 on 25 May 2022, 12:32, edited 2 times in total.
Siemen
Nationale topspeler
Posts: 2327
Joined: 26 Aug 2017, 15:00
FOOTB_REM_S: No

Luuks komst zou m.i. ook zeker niet betekenen dat Max kan blijven. Hij is de zwakste schakel achterin en mede veroorzaker van de vele tegengoals. Daarbij is hij voorin vooral nuttig met lage harde voorzetten. Een gevoelige hoge bal zie je hem amper goed geven. Doe mij maar Mauro. En een nieuwe rechtsback.

Zijn er überhaupt geruchten over backs? Behalve Brenet.
PCMVB
Lid 2e elftal
Posts: 182
Joined: 04 Nov 2020, 14:47
FOOTB_REM_S: No

Ongelooflijk hoe Luuk de Jong hier door sommige nog onderschat wordt. Waarschijnlijk de beste kopper wereldwijd ooit. Daarbij een fantastisch aanspeelpunt en persoonlijkheid. Luuk maakt er zeker 20 en geeft ook nog eens zeker 10 assists.

Absolute no-brainer. Bij Barça wordt ie op handen gedragen. Wij mogen zo blij zijn als deze man weer naar ons terug wil komen. Transferprio nummer 1.
User avatar
DonyellMalen
Legende
Posts: 13901
Joined: 04 Nov 2020, 14:37
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No



Anderlecht gaat er alsnog voor. Als PSV hem nog wil, zal het moeten reageren.
Madueke
Legende
Posts: 10870
Joined: 26 Jun 2019, 00:00
FOOTB_REM_S: No

https://www.vi.nl/nieuws/kompany-is-ond ... sico-nemen

Anderlecht kijkt ook of ze hem kunnen kopen. Als dat niet lukt verlengt ie bij Bayern en hopen ze op nog een jaar huur.
Ykhim
Lid scoutingsteam
Posts: 19255
Joined: 25 Aug 2017, 19:14
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Juancho wrote: 25 May 2022, 12:21Gemaakt argument? Volgens mij is het toch vrij duidelijk dat mensen, dus ook Luuk, ouder worden.
Oh, nee, goed dat je me hier even van op de hoogte stelt :mrgreen:
Dus je opmerking dat het een gemaakt argument is vind ik wat flauw en kinderachtig eigenlijk. Je bent het er niet mee eens, dat kan. Maar misschien vat ik je opmerking verkeerd op.
Je vat het inderdaad verkeerd op. Ik doel op het idee dat hij nu bankzitter/breekijzer is en dat er daardoor eventuele vraagtekens zijn over zijn lichaam of over de intensiteit die hij aankan, en dat je dat argumenten vindt om over na te denken. Ik vind dat een gemaakt argument, ja. Je koppelt daarmee allerlei zaken aan elkaar die op zich niet zo heel veel met elkaar te maken hebben, aangezien zijn rol als breekijzer voorkomt uit zijn voetbaltechnische profiel binnen de specifieke context van het Barcelona-voetbal. Dat leg ik dus ook uit: de reden dat hij nu deze rol heeft, heeft vooral te maken met de context waarin hij zich bevindt, niet met de intensiteit of zijn lichaam dat het niet aan zou kunnen. Dan maak je in mijn ogen argumenten om vraagtekens te zetten bij z'n komst, terwijl het op vrijwel niets gebaseerd is.

Dat hij weinig ritme heeft vind ik ook niet echt een argument. Dat geldt voor vrijwel al z'n collega's als ze straks na 2 maanden weer aan de bak mogen. Het is ook niet zo alsof Luuk de Jong helemaal geen minuten heeft gemaakt in de afgelopen seizoenen.
Met Luuk kan je bijv. geen snel omschakel/counter voetbal spelen zoals we regelmatig deden met Malen en Bergwijn.
Dit is gewoon niet waar. Hij speelde een cruciale rol in het countervoetbal van 14/15 (met Memphis en Narsingh om hem heen), maar óók bij het aanvallende en soms directe voetbal van van Bommel, waar hij Lozano en Bergwijn als collega's had, soms zelfs in combinatie met Malen. Dat was cijfermatig zelfs z'n beste seizoen, als ik me niet vergis. Je hebt daardoor gewoon meerdere wapens in huis en dat maakt je juist sterker: je hebt niet alleen de snelheid op de flanken, maar ook iemand die als aanspeelpunt kan fungeren of in de lucht ijzersterk is. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen met Madueke en Gakpo op onze flanken, of met Veerman erachter.

Ondertussen ben ik nog steeds benieuwd op wat voor speelstijl je dan doelt als je het hebt over het idee dat Luuk de Jong alleen kan renderen binnen een bepaalde speelwijze, want dat beschrijf je nog steeds niet. Ik lees vooral beperkingen op individueel niveau, zoals bijvoorbeeld Veerman of Max.
Last edited by Ykhim on 25 May 2022, 12:49, edited 1 time in total.
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Zirkzee staat niet bovenaan het lijstje. Verwacht niet dat PSV concreet wordt.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Juist met Luuk speelde we counter voetbal. Ideaal zo'n balvaste spits.

Echt, de argumenten om hem niet te halen zijn vrij eenvoudig door te prikken in een aantal gevallen hoor.

Vooral leeftijd. Het draait niet om leeftijd, het draait om fitheid. Maar Lewandowski of Muller zouden nog met argusogen bekeken worden hier.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
DeEintovenaar
Nationale topspeler
Posts: 2275
Joined: 24 Mar 2022, 09:22
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 25 May 2022, 12:50 Juist met Luuk speelde we counter voetbal. Ideaal zo'n balvaste spits.

Echt, de argumenten om hem niet te halen zijn vrij eenvoudig door te prikken in een aantal gevallen hoor.

Vooral leeftijd. Het draait niet om leeftijd, het draait om fitheid. Maar Lewandowski of Muller zouden nog met argusogen bekeken worden hier.
Dat vind ik niet. Het is niet enkel het argument: leeftijd. Dan lees je de argumenten niet goed of komen ze niet goed over. Het gaat om zijn totaalplaatje met betrekking tot leeftijd. Luuk zal niet gratis mogen komen vanwege een contract voor een jaar. Daar ben je geld aan kwijt. Daarnaast zal hij waarschijnlijk een absoluut topsalaris willen. Dat betaal je dan voor een speler van (deze zomer) 32 jaar. Natuurlijk zijn er aanwijzingen dat hij zal gaan presteren, maar dat is geen zekerheid. Dan haal je een grootverdiener (zoals Zahavi was) die je bij mindere prestaties nooit meer gaat terug verdienen. Als je een jongere speler zou halen kun je die altijd nog doorverkopen.
Vergelijk Luuk bijvoorbeeld met (de super irritante) Tadic. Tadic werd gehaald toen hij 28/29 was. Is nu 33 en je merkt daar ook aan dat hij op zijn retour is. Dat zien we allemaal, idem met Blind. Om dan de vergelijking te trekken met Lewandowski en Müller slaat natuurlijk nergens op want dat is wel ff een ander niveau dan De Jong...
EDIT: ik zeg niet dat dit doorslaggevend moet zijn. Ik zeg alleen dat ik dit wel degelijk een argument vind wat het overwegen waard is en waardoor het voor mij niet een 'no-brainer' is zoals hier wordt omschreven.
User avatar
TheSyb
Nationale topspeler
Posts: 1983
Joined: 10 Aug 2021, 18:28
Clubvoorkeur: PSV (duh)
FOOTB_REM_S: No

Kompany gaat weg bij Anderlecht dus het is nog maar de vraag of de nieuwe Anderlecht trainer hetzelfde denkt over Zirkzee
Locked