Films

In dit forum kun je alles kwijt met betrekking tot boeken, films, series en andere niet-voetbalgerelateerde programmas.
Post Reply
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Skywalker wrote: 26 Jan 2022, 18:53
Josef Dettelbacher wrote: 26 Jan 2022, 10:22 Laatst plaatste ik geloof @Skywalker ofv@RaJitsu een opmerking dat Netflix zich voornamelijk focust op films van de laatste 20 jaar, en dat heeft me toen doen besluiten om een offline digitale filmcollectie op te bouwen. Nu ben ik dus bezig met binnenharken, en hoewel ik films van alle tijden kan waarderen (van jaren 50 Hitchcock tot wat er momenteel verschijnt), realiseerde ik me hierdoor pas hoe enorm veel vette films er in de periode 95-99 zijn uitgekomen. Ervoor en erna ook natuurlijk, maar de concentratie in het laatste deel van de 90s valt me echt op. Het moet natuurlijk ook wel je smaak zijn. Ik noem maar even vluchtig op:

Con air
The Rock
Entrapment
Snake eyes
Face off
Daylight
The jackal
Armageddon
Deep impact
Fallen
Se7en
Heat
Braveheart
La confidential
Matrix
Sixth sense
Usual suspects
Fight club
Good Will hunting
Titanic

En nog een hele sloot meer. Als je dan ook nog het eerste deel van de 90s erbij pakt, dan kan ik niet anders dan concluderen dat dit mijn favoriete filmdecennium is. Speelt ook wel mee dat ik niets geef om sci-fi en superheldenfilms.
Ik maakte die opmerking.
Overall een prima lijst; wel de "usual suspects" (pun intended) van de jaren 90.
If I may.....
Copycat (1995)
Devil's Advcate (1997)
Fallen (1998)
Hard Eight (1996)
Boogie Nights (1997)
Magnolia (1999)
54 (1998)
.....zijn titels uit diezelfde periode die zeker niet mogen ontbreken (m.i. is Boogie Nights zelfs een van de beste ooit gemaakt, dus die mag nooit ontbreken)
Overigens was de 2e helft van de 90's niet de meest geweldige periode voor superhelden en scifi.
De meeste van jouw lijstje heb ik inderdaad. 54 en hard eight ken ik nog niet, maar zal eens kijken.

Ik heb op deze schijf (5 TB) ruimte voor zo'n 400 a 500 films, dus tips zijn altijd welkom.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
User avatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
Posts: 3689
Joined: 08 Feb 2018, 00:00
Old name: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia
FOOTB_REM_S: No

Josef Dettelbacher wrote: 26 Jan 2022, 22:01
Skywalker wrote: 26 Jan 2022, 18:53
Ik maakte die opmerking.
Overall een prima lijst; wel de "usual suspects" (pun intended) van de jaren 90.
If I may.....
Copycat (1995)
Devil's Advcate (1997)
Fallen (1998)
Hard Eight (1996)
Boogie Nights (1997)
Magnolia (1999)
54 (1998)
.....zijn titels uit diezelfde periode die zeker niet mogen ontbreken (m.i. is Boogie Nights zelfs een van de beste ooit gemaakt, dus die mag nooit ontbreken)
Overigens was de 2e helft van de 90's niet de meest geweldige periode voor superhelden en scifi.
De meeste van jouw lijstje heb ik inderdaad. 54 en hard eight ken ik nog niet, maar zal eens kijken.

Ik heb op deze schijf (5 TB) ruimte voor zo'n 400 a 500 films, dus tips zijn altijd welkom.
Van 54 moet je wel de Directors Cut kijken.
Het is een film over Studio 54, de wereldberoemde club in New York.

Hard Eight is van PT Anderson (Boogie Nights, Magnolia). Misdaaddrama.
User avatar
RaJitsu
Vaste waarde in elftal
Posts: 697
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Ook uit de tweede helft van de jaren '90 die m.i. op de lijst kunnen:
- Natural Born Killers (een van de weinige keren dat Robert Downey Junior echt goed was als acteur)
- Fargo (origineel verhaal met een vreemde combinatie van donkere satire)
- Ronin (misschien iets meer als je van auto's houdt)
- Gattaca (fantastisch verhaal over klassenverschil, je zou het scifi kunnen noemen, maar dat is puur gebruikt om het verhaal te vertellen)
- Romeo + Juliet (origineel omdat ze de literaire teksten gebruiken gecombineerd met een hedendaagse setting hoewel ook die gestylleerd is)
- Billy Madison (Toen Adam Sandler nog grappig kon zijn)
- Happy Gilmore (m.i. de grappigste Adam Sandler)
- Eyes Wide Shut (Laatste Kubrick-film, origineel surrealistisch verhaal met elementen van een thriller die we nooit eerder hebben gezien m.i.)

Ik geloof persoonlijk overigens niet echt in het idee van 'de beste periode'. We kunnen ons vaak de toppers herinneren, maar niet de troep die ook uitkwam. En in latere jaren zijn veel meer films uitgekomen, waarvan een hoop geen groot succes hebben gehaald. Dus persoonlijk denk ik dat hoe later de periode, hoe beter de films en series. Misschien dat de hoeveelheid creativiteit wel varieert, omdat de media-industrie er echt een is van trends en om de zoveel tijd er iets meer ruimte is voor meer variatie.
User avatar
Grasmat
Lid van verdienste
Posts: 25115
Joined: 25 Aug 2017, 12:21
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Flamingo
FOOTB_REM_S: No

The Boondock Saints niet vergeten! 8)
Uit 1999
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Ben nu voor het eerst sinds -ik denk- 1999 The Game met Michael Douglas weer aan het kijken. Echt steengoed wat mij betreft.

Douglas speelt geweldig, sfeer is subliem (inclusief muziek), verhaal is behoorlijk uniek. Ik snap niet dat ik deze film op 12 jarige leeftijd al goed vond, maar kennelijk had ik toen al een goede smaak ;)
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
User avatar
Grasmat
Lid van verdienste
Posts: 25115
Joined: 25 Aug 2017, 12:21
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Flamingo
FOOTB_REM_S: No

Toch wel een beetje einde van een tijdperk dit:

https://www.ad.nl/show/bruce-willis-sto ... ~aa289988/
User avatar
RaJitsu
Vaste waarde in elftal
Posts: 697
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Grasmat wrote: 30 Mar 2022, 21:58 Toch wel een beetje einde van een tijdperk dit:

https://www.ad.nl/show/bruce-willis-sto ... ~aa289988/
Dat einde was al een tijd geleden als we eerlijk zijn. Was ala Robert de Niro iemand die tegen alles 'ja' leek te zeggen, waarschijnlijk om zo veel mogelijk geld binnen te harken. Ik hoorde dat in voor een van zijn laatste films ze hem zowaar gedubt hebben omdat hij zijn tekst niet meer kon uitspreken. Willis heb ik op zich wel redelijk van genoten, maar het is ook weer niet zo dat hij een groot aantal aan topfilms op zijn naam heeft staan. Hij was vooral bekend door Die Hard, waarvan 3 goede films zijn. Daarnaast zou ik zeggen dat The Sixth Sense, Unbreakable, Sin City en Moonrise Kingdom echt films waren waarin Willis echt als acteur een meerwaarde bracht die een ander niet zomaar net zo goed had kunnen invullen (anders dan zijn rol in bijv. een andere topfilm waar hij in zat, Pulp Fiction). Films als Looper en Armageddon waren leuk, maar niets wat noemenswaardig is op langere termijn.

Afasie kan heel vervelend worden, dus ik hoop dat het voor hem beperkt blijft. Iig een zeer succesvolle carrière gehad.

Ik heb overigens eindelijk The Revenant gekeken. Prachtig geschoten film is het. Miste wel wat extra context rond het verleden van het hoofdpersonage en de manier waarop hij daarover droomt is wat vaag c.q. ongedefinieerd. Maar Di Caprio zet een geweldige acteerprestatie neer. Ook Will Poulter vind ik erg goed, zoals hij dit altijd wel is.
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Altijd erg confronterend om zoiets bij zo'n filmster te zien. Het is toch een stukje jeugdsentiment. Ik had niet goed door wat voor enorme bagger hij de laatste 8 jaar heeft voortgebracht. Op misschien 2 films na. [mention]RaJitsu[/mention] noemt Robert de Niro, maar ik vind het eigenlijk meer richting Steven Segal en Nicholas Cage niveau zijn afgezakt. Robert de Niro heeft her en der nog wel wat leuks gemaakt, en is bovendien 13 jaar ouder dan Willis. Willis heeft veel troep gemaakt op een leeftijd waarop je in Hollywood doorgaans nog volop mee doet.

Verder ken ik de ziekte niet zo goed. Is dit een soort dementie?
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
User avatar
RaJitsu
Vaste waarde in elftal
Posts: 697
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Josef Dettelbacher wrote: 31 Mar 2022, 23:30 Altijd erg confronterend om zoiets bij zo'n filmster te zien. Het is toch een stukje jeugdsentiment. Ik had niet goed door wat voor enorme bagger hij de laatste 8 jaar heeft voortgebracht. Op misschien 2 films na. @RaJitsu noemt Robert de Niro, maar ik vind het eigenlijk meer richting Steven Segal en Nicholas Cage niveau zijn afgezakt. Robert de Niro heeft her en der nog wel wat leuks gemaakt, en is bovendien 13 jaar ouder dan Willis. Willis heeft veel troep gemaakt op een leeftijd waarop je in Hollywood doorgaans nog volop mee doet.
Steven Segal is nooit goed geweest meen ik als iemand die als kind wel soort van fan van hem was. Een paar toffe films als Under Siege en Critical Decision (eigenlijk mag je die niet meetellen, maar op het moment kom ik alleen op Under Siege) gehad die positief ontvangen werden (maar terugkijkend ook allemaal bagger waren, alleen Machete was wel ok) omdat hij met zijn aikido iets te bieden had dat er echt anders uit zag. Cage is een heel ander verhaal m.i., omdat Cage die bagger maakt omdat hij ook in veel passie-projecten betrokken is (waar weinig geld mee verdiend wordt). Maar Cage heeft zo nu en dan ook een paar goede rollen, met recent nog een topper, 'The Unbearable Weight of Massive Talent' die over zichzelf gaat :D. Ik heb deze in voorpremière gezien en zeker als je van zwarte komedies houdt is het echt een dikke, vette aanrader.
Verder ken ik de ziekte niet zo goed. Is dit een soort dementie?
Is niet echt te specificeren omdat de uitwerking niet voor iedereen hetzelfde is. Maar het heeft te maken met een cognitieve stoornis in communiceren nav opgelopen hersenletsel; spreken, schrijven, lezen en begrijpen wordt steeds lastiger (per geval kan de verhouding compleet verschillen). Niet alleen voor een acteur lastig, maar ook in het dagelijkse leven beperkt het functioneren. Dus als het erg genoeg wordt, voelen velen zich opgesloten in het eigen lichaam, omdat je in principe je eigen intellectuele vermogen nog wél hebt.
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Hmm, klinkt als een suïcide waiting to happen..

Erg naar is het wel. Ik heb zelf te maken met progressief gehoorverlies, en je kunt jezelf met dit soort dingen erg gek maken als je blijft focussen op wat je niet meer kan. Dat van Willis is natuurlijk nog een stukje erger.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
User avatar
deninho32
Site Admin
Posts: 16178
Joined: 25 Aug 2017, 11:14
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones
FOOTB_REM_S: No

Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Fedeli sono i cani. ~ Salvatore Riina
Thijs
Lid van verdienste
Posts: 17021
Joined: 01 Sep 2017, 06:29
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima
FOOTB_REM_S: No

RIP. Toch even schrikken, omdat ie juist weer actief was na een fase in de vergetelheid.
User avatar
Grasmat
Lid van verdienste
Posts: 25115
Joined: 25 Aug 2017, 12:21
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Flamingo
FOOTB_REM_S: No

Ja kut he. Steengoede acteur. 67 ook pas pfff, al dacht ik dat hij ouder was.
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Hij had zelden de hoofdrol, maar er was bijna geen betere supporting actor als Ray Liotta voor het soort films waarin ie vaak speelde.

Erg jammer dit :huil:
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Net terug van n middagje me-time waarbij ik solo naar de bios ben geweest. Top Gun Maverick, Laser Ultra. Als je de eerste film leuk vond, dan biedt dit een naadloze aansluiting qua sfeer en verhaallijn. Ik heb genoten, en dat solo bioscoopbezoek smaakt naar meer.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Schijnt wel een goede productie te zijn. Zou je het eerste deel moeten hebben gezien om het tweede deel "te snappen"? Ben zelf ook van plan om binnenkort eens een keer alleen naar de bios te gaan. Lekker rustig.
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Standbeeld wrote: 27 May 2022, 17:44 Schijnt wel een goede productie te zijn. Zou je het eerste deel moeten hebben gezien om het tweede deel "te snappen"? Ben zelf ook van plan om binnenkort eens een keer alleen naar de bios te gaan. Lekker rustig.
Hoeft niet per sé, maar zorgt er wel voor dat je sommige emoties beter snapt, en je zelf ook meer hebt met bepaalde personages.

Staat op Netflix (althans, tijdje terug heb ik deel 1 daar gekeken)
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
User avatar
mr.top
Internationale topspeler
Posts: 4860
Joined: 01 Dec 2019, 07:18
FOOTB_REM_S: No

Standbeeld wrote: 27 May 2022, 17:44 Schijnt wel een goede productie te zijn. Zou je het eerste deel moeten hebben gezien om het tweede deel "te snappen"? Ben zelf ook van plan om binnenkort eens een keer alleen naar de bios te gaan. Lekker rustig.
https://www.geekster.be/2022/05/13/top- ... ck-review/
User avatar
Heissenberrug
Internationale topspeler
Posts: 4675
Joined: 26 Aug 2017, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Josef Dettelbacher wrote: 27 May 2022, 17:26 Net terug van n middagje me-time waarbij ik solo naar de bios ben geweest. Top Gun Maverick, Laser Ultra. Als je de eerste film leuk vond, dan biedt dit een naadloze aansluiting qua sfeer en verhaallijn. Ik heb genoten, en dat solo bioscoopbezoek smaakt naar meer.
Ik was gisteravond ook in me uppie naar de bios geweest voor Top Gun, wilde nog een mini recensie schrijven maar voelde me zo sneu dat ik voor het eerst alleen naar de bios was gegaan maar wat je zegt; beviel me prima :L Ik heb ook echt genoten van de film, staat bol van clichés en voorspelbaarheid maar desondanks een heerlijke film zeg. Lange tijd dat ik zo genoten heb van een nieuwe productie.
Menno1
Legende
Posts: 16064
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Die Tom Cruise mag misschien een Scientology gekkie zijn; ik heb wel mad respect voor die gast en hoe hij films maakt. Echt knap dat je als 59 jarige er nog zo fit uitziet, zulke stunts doet en zo relevant blijft als actie ster. Ik ben erg benieuwd naar deze film en ook weer naar de nieuwe Mission Impossible, waarbij de trailer er weer prima uit zag. Het is een beetje een dying breed en Cruise is zo'n beetje de laatste der echte ouderwetse actie helden; ik heb niet zoveel met moderne films helaas, zelfs de James Bond films kunnen mij amper bekoren; maar de M;I films zijn echt ouderwets entertainment, zonder politiek gekleurd verhaal, zonder woke boodschap die door je strot geramd wordt.

Deze clip met James Corden was ook wel geinig trouwens, voor degene die het gemist hebben.

Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Heissenberrug wrote: 28 May 2022, 01:55
Josef Dettelbacher wrote: 27 May 2022, 17:26 Net terug van n middagje me-time waarbij ik solo naar de bios ben geweest. Top Gun Maverick, Laser Ultra. Als je de eerste film leuk vond, dan biedt dit een naadloze aansluiting qua sfeer en verhaallijn. Ik heb genoten, en dat solo bioscoopbezoek smaakt naar meer.
Ik was gisteravond ook in me uppie naar de bios geweest voor Top Gun, wilde nog een mini recensie schrijven maar voelde me zo sneu dat ik voor het eerst alleen naar de bios was gegaan
Ik vond dat vroeger ook, maar door mijn tijd in Japan ben ik daar anders naar gaan kijken. Daar gaan mensen heel vaak alleen ergens iets eten, naar de kroeg of naar iets als een bioscoop. Waarom zou je je niet in het openbaar mogen vermaken als je alleen bent of voor dat moment geen vrienden kon regelen? Gewoon doen jonge!
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Ik zag gisteren deze trailer voorafgaand aan Top Gun.

Die mix van stijlen zorgt bij mij voor kortsluiting in m'n hoofd. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Her lips said no, but her eyes said read my lips..
User avatar
deninho32
Site Admin
Posts: 16178
Joined: 25 Aug 2017, 11:14
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones
FOOTB_REM_S: No

Ik vind Tom Cruise vooral een dramatisch slechte acteur. Ik houd totaal niet van actiefilms, maar ook in andere films heeft hij me nooit kunnen overtuigen. Ik geloof hem gewoon helemaal nooit in zijn rol.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Fedeli sono i cani. ~ Salvatore Riina
User avatar
voskat
Nationale topspeler
Posts: 2222
Joined: 01 Feb 2018, 20:23
FOOTB_REM_S: No

Josef Dettelbacher wrote: 28 May 2022, 08:18 Ik zag gisteren deze trailer voorafgaand aan Top Gun.

Die mix van stijlen zorgt bij mij voor kortsluiting in m'n hoofd. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Guardians Of The Galaxy 4 dus. :) Prima.
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

deninho32 wrote: 28 May 2022, 10:22 Ik vind Tom Cruise vooral een dramatisch slechte acteur. Ik houd totaal niet van actiefilms, maar ook in andere films heeft hij me nooit kunnen overtuigen. Ik geloof hem gewoon helemaal nooit in zijn rol.
Ik kan hem wel waarderen. Collateral, Magnolia, Born on the 4th of July, Last Samurai, om er maar een paar te noemen. En trouwens ook in de originele Top Gun was zijn personage wel geloofwaardig voor de setting.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Post Reply