ShovingNE2 wrote: ↑17 Jun 2022, 08:39
O Goleiro Grande wrote: ↑16 Jun 2022, 23:43
Heb je dan helemaal niet het gevoel dat de club sportief afglijdt?
Nee? Jij wel dan? Hoe dan? Echt hoe dan? We klimmen juist weer uit het sportieve dal. Afglijden? Als je dat serieus denkt dan kan het bijna niet anders dat je alleen PSV-supporters spreekt die er supernegatief in staan en elkaar een depressie in lullen. Zonder die achterlijke penalty tegen Feyenoord was het tot de allerlaatste speeldag spannend gebleven. Vorig jaar 16 punten achterstand en hadden we zelfs derde kunnen worden toen.
Hoe iemand echt een seconde kan bedenken dat we sportief afglijden is beyond me. In welk parallel universum houden mensen ze zich op? Of is het gewoon lekker om optimaal kritisch te zijn vanuit het oogpunt van 'kijk mij eens objectief naar de club kijken'. Leg het mij uit. Probeer te onderbouwen waarom we sportief afglijden.
We hebben 2 spelers waarvan we hopen dat ze blijven maar als ze vertrekken 80 miljoen opbrengen. Twee. Er zit geweldige jeugd achter. Als je verwacht/hoopt dat we alles minimaal op niveau Cody hebben dan gaat dat natuurlijk nooit. Dan heb je een salarishuis van 100 miljoen. En ook dan nog misperen, ja echt. Maar als je Doan als selectiespeler niet goed genoeg vindt dan snap ik dat je teleurgesteld bent, want het is een prima selectiespeler. Meer dan prima. Is het een topper? Nee. Maar middelmaat? Zeker niet.
Ik heb juist het gevoel en de overtuiging dat we met Schmidt uit het sportieve dal gekropen zijn en dat we kunnen gaan oogsten de komende jaren. We glijden niet af: we hebben de weg omhoog te pakken. Al een tijd.
Met dat laatste zeg je inderdaad een waar woord en omvat ook dat Schmidt, een uitstekende people manager, veel meer krediet zou moeten krijgen dan hij in Nederland had. Maar diezelfde Schmidt heeft PSV nu ook verlaten omdat hij vindt dat de club geen reeel plaatje en daadje heeft bij het praatje dat ze houden. In andere woorden: het heeft wel de mond vol over ambities - Champions League-deelname, eens in de twee, drie jaar een titel winnen, bij de beste 32 clubs horen in 2023, etc - maar de manier waarop het daaraan toekomt, is daar niet mee in lijn. En omdat men daar zelf wel van overtuigd is heb ik wel het gevoel dat we sportief afglijden. Overigens begrijp ik je optimisme als je je baseert op het afgelopen seizoen, wat al beter was dan de twee ervoor. Maar in mijn ogen is dat alsof je eerst in het graf lag en er nu in staat, je bent er nog steeds niet uit. Ik kijk dan ook vooral over de afgelopen vier, vijf jaar en zie dan een aantal dingen die niet kloppen, onder de maat zijn of blijk geven van zelfgenoegzaamheid, wat extra zorgwekkend is omdat onze concurrent in Amsterdam niet alleen financieel maar ook organisatorisch een stuk voortvarender aanpakt. Financieel is altijd al sprake geweest van een gat, maar de boerenslimheid en creativiteit waarmee PSV dit altijd afdekte mis ik op dit moment erg bij de club. Het is een wat lange uiteenzetting geworden - sorry daarvoor - maar je vroeg om een toelichting en ik ga graag de discussie met je aan over een aantal aspecten waar ik me wel zorgen over maak. Jij vraagt of het 'gewoon lekker is om optimaal kritisch te zijn vanuit het oogpunt van 'kijk mij eens objectief naar de club kijken?' Alsof clubbeleving een keuze is! Met dezelfde blik kan ik me juist verbazen waarom sommige supporters zo tevreden zijn ondanks drie jaar geen prijs en een weinig hoogstaande campagne in de Conference League? Bovendien, is kritisch naar je club kijken een aanval of een gebrek aan clubliefde ofzo?
1. SCOUTING
Hoewel we Ajax financieel nooit zullen inhalen, lijkt me het doel van PSV dat ze kapitaal moeten 'maken' om toch mee te kunnen in de ratrace. Niet voor niets is een puike jeugdopleiding neergezet en is er zowel voor opleiding als scouting ruimte gecreerd om talenten op te leiden en door te ontwikkelen, waarvan Depay, Bergwijn, Malen, Gakpo, Madueke en hopelijk straks ook Bakayoko transferklappers zijn die PSV niet alleen sportief maar ook financieel veel - de opbrengst is zelfs volle winst in de meeste gevallen - brengen. Alleen blijft het merkwaardig dat al deze voorbeelden 'eigen' spelers zijn. Van buitenaf zijn met Angelino, Dumfries en straks Sangaré goede voorbeelden, maar vind je niet dat er teveel spelers rondlopen in de selectie die slechts de potentie hebben om maximaal een horizontale transfer te maken?
2. SELECTIESAMENSTELLING
Inhakend op dat laatste punt lijkt me het een gezond uitgangspunt om een voorbeeld te nemen aan het PSV van 2015 of - het is vloeken in de kerk - het beleid dat Ajax momenteel hanteert: iets oudere/ervaren kwaliteitsspelers van pakweg 25-30 jaar in de as van het elftal, in elke linie één; goede balans tussen laten we zeggen creativiteit en grinta; mix tussen aankopen die er gelijk staan en eigen/gehaalde jeugd die zich daaraan op kan trekken. Dat zo'n drie jaar lang genoegen is genomen met Hendrix, Rosario, Viergever en Schwaab als hart van je elftal is precies het tegenovergestelde in mijn optiek, profielen als Zahavi en Mwene vind ik evenmin de kwaliteit die je zoekt hebben die past bij hun leeftijdscategorie en van een speler als bijvoorbeeld Thomas heb ik ook nooit begrepen welke toekomst PSV daarin. Met Lozano, Romero en in mindere mate Gutierrez hebben we een paar mooie voorbeelden gehad van de ondernemersgeest die PSV in het verleden kenmerkte en de gedachte achter hun transfer vond ik ook een heel duidelijke, maar ik heb het gevoel dat we de slagkracht verliezen of hebben verloren om zulke stuntaankopen te realiseren.
3. VERKOOPBELEID
Laten we zeggen dat PSV sinds de start van John de Jong met Dumfries, Angelino, Sangaré en Veerman vier voltreffers heeft binnengehaald, spelers die een sublieme zet bleken voor het sportieve niveau en gezien hun leeftijd ook financieel een mooie rendement opleveren. Daaronder zou ik op basis van hun bijdrage Gotze, Gutierrez, Boscagli en voorlopig Ramalho als 'goede' aankoop beoordelen. Ricardo Rodriguez speelde te kort bij PSV voor een oordeel en door verschillende termijnen en wisselende bijdragen kun je Van Ginkel op twee manieren beoordelen. Tegenover deze tien spelers, staan met Drommel, Ruiter, Unnerstal, Mvogo, Mueller, Thomas, Max, Bruma, Doan, Baumgartl, Sainsbury, Behich, Schwaab, Mwene, Afellay, Viergever, Zahavi, Vinicius, Fein, Lato en Mitroglou 21 gehaalde spelers die je gerust de predikaten 'overwegend teleurstellend', 'ondermaats' of 'miskoop' kunt geven. Deze enorme disbalans, het feit dat een kwart van deze laatste categorie uit keepers bestaat en ondersteunt mijn eerdere zorg over de kwaliteit van de scouting. Maar is het niet opvallend dat 14 van deze spelers uit huurlingen of transfervrije spelers (meestal afdankertjes) waren? De noodzaak voor dit soort grabbelbakaankopen en huuravonturen houden volgens mij verband met het feit dat de overige 7 bij elkaar €42,5M kostten en een remmende werking om de transferwinsten die de club overhoud aan bij punt 1 genoemde klappers. Je heil zoeken in het transfervrije/huursegment helpt je aantoonbaar geen reet, wat me ook vraagtekens doet zetten bij de keuze om spelers als Sangaré en Gakpo niet te verkopen. Wat je zegt: die brengen minimaal €80M op. Stel dat je scouting wel op orde is, dan kun je dat toch herinvesteren in meer spelers met een vergelijkbare potentie? Door jezelf deze inkomsten te onthouden, heb je twee fantastische spelers in je elftal volgend jaar, maar moet je op vijf, zes andere posities weer sappelen met wijfelaars die niemand wil of iedereen graag verhuurd.
4. MENTALITEIT
Last but not least heb ik mijn bedenkingen bij de heersende mentaliteit binnen de organisatie. In de afgelopen jaren hebben we Toon Gerbrands tot vervelens toe horen oreren over 'zaken waar ik wel en geen invloed op heb' en 'in topsport gelden geen excuses', wat bijna ironisch is. Zoals ik al zei vind ik Schmidt op de keper beschouwt een prima coach, maar week in week uit heb ik hem horen klagen over de scheids, het veld, de var, het weer, blessures en het speelschema. En wie de Skiete Willy podcast met Toon Gerbrands hoorde, kon vernemen hoe de bestuurder de knvb even vakkundig uit de mantel veegde, ook even vertelde hoe de media PSV anders moeten benaderen en de prijzendroogte even simpel als gelaten ophing aan de veranderende beleidskeuzes van Ajax. Maar geen woord over 'top 32-ambities' of verliesmakend transferbeleid, laat staan een strenge zelfreflectie m.b.t. hemzelf en zijn mensen hierin. Sterker nog, met een geïrriteerd ondertoontje, de nodige excuses en verzachtende omstandigheden werd de hele inner circle uit de wind gehouden, wat een gebrek aan zelfreinigend vermogen en teveel aan vriendjescultuur doet vermoeden.