Transferwindow 2022-2023

Bespreek hier alle inkomende PSV-transfers, gewenste transfers en transfergeruchten.
Locked
Juancho
Mister PSV
Clubvoorkeur: PSV

Ren Höek wrote: 17 Jun 2022, 15:03 Een eventueel positief rapport is nog steeds een grijs gebied.
Uiteindelijk beslist de TD wat hij maximaal wil betalen voor een speler, niet de scouting. De scouting is verantwoordelijk voor de beoordelingen van spelers, niet voor het transferbeleid.
Maar ook dit is een grijs gebied. Het kan ook bijv. best voorkomen lijkt me dat de coach en TD een type speler willen en daar een x bedrag voor over hebben wat doorgegeven wordt aan de scouting. Immers, je wil een zoek/scout opdracht zo goed mogelijk kaderen. Natuurlijk is het uiteindelijk de Jong die met een financieel voorstel naar de rest van de beleidsbepalers moet voor goedkeuring, maar de scouting valt wel onder zijn hoede. Dat maakt het zo dubbel soms als eindverantwoordelijke. Je bent verantwoordelijk maar ook (deels) afhankelijk van input/kwaliteiten van de mensen die voor je werken. En het kan best zijn dat daar eens goed naar gekeken moet worden. Geen idee, we weten er niks van af. Maar als mening heb ik nu wel dat de laatste jaren er te veel mis is gegaan waardoor ik het wel zorgelijk vind.

Dus dat bijv. Bruma is gehaald voor 10 miljoen valt De Jong kwalijk te nemen, niet de scouting aangezien we niet weten wat ze gemeld hebben over Bruma.
Simpel voorbeeld van nuance: Had de scouting wel voldaan als Bruma was gehaald voor 5 miljoen?
Dat ligt lijkt me ook volledig aan andere zaken zoals de inhoudt van de zoek/scout opdracht. Zoek je een breedte speler is 5 miljoen al heel anders. Zoek je een klasse aanvaller die er gelijk moet staan en waar je dus ook die 10+ miljoen voor moet neerleggen...dan beoordeel je lijkt me een speler totaal anders. Dus ook weer een grijs gebied wat wel van invloed kan hebben op de keuzes die je maakt.

We gaan nu ook weer zulke situaties krijgen. Bijv. de spits positie waar je eigenlijk minimaal 2 nieuwe mensen voor nodig hebt. Wat zoek je? Wat is je budget? In welke range laat je je scouts dus hun werk doen? Wat doe je met de 2de spits? En hetzelfde voor de keepers.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Kezza75!
Bankzitter
Old name: Kezza75!
Favoriete speler: Romário de Souza Faria

Vroeger ging het hier nog over geruchten en mogelijke transfers. Die tijd lijkt lang geleden.
Champions are not born. Champions are made during practice.
DeEintovenaar
Nationale topspeler

Kezza75! wrote: 17 Jun 2022, 15:18 Vroeger ging het hier nog over geruchten en mogelijke transfers. Die tijd lijkt lang geleden.
Nou zijn er ook wel verdomd weinig geruchten en mogelijke transfers helaas...
Brael
Vedette

Ren Höek wrote: 17 Jun 2022, 15:03 Een eventueel positief rapport is nog steeds een grijs gebied.
Uiteindelijk beslist de TD wat hij maximaal wil betalen voor een speler, niet de scouting. De scouting is verantwoordelijk voor de beoordelingen van spelers, niet voor het transferbeleid.

Dus dat bijv. Bruma is gehaald voor 10 miljoen valt De Jong kwalijk te nemen, niet de scouting aangezien we niet weten wat ze gemeld hebben over Bruma.
Simpel voorbeeld van nuance: Had de scouting wel voldaan als Bruma was gehaald voor 5 miljoen?

Maar goed, ik ben wel klaar met gebruikelijk miereneukerij met jou.
Ben ik er toch weer ingetrapt.
Haha je bent er deze keer toch echt zelf mee begonnen :lol:

Maar ja, natuurlijk is de TD hoofdverantwoordelijk. Aan de andere kant: zou je John de Jong veel kwalijk kunnen nemen als de volledige PSV-scouting dolenthousiast was over Bruma, en ze hem adviseerden om alles op alles te zetten om Bruma te halen? Dan is John wel eindverantwoordelijk, maar wordt de grootste fout juist in de scouting gemaakt. Het enige dat John dan kan doen, is de scouting op straat zetten.

Maar goed: een scouting geeft natuurlijk doorgaans wel aan in wat voor categorie ze een speler inschatten. Absolute topspeler voor PSV, absoluut niet goed genoeg voor PSV, en allerlei gradaties daartussenin. Vervolgens is het aan de TD om een prijskaartje aan zo'n advies te hangen. Tussen het prijskaartje enerzijds en de daadwerkelijke kwaliteiten van Bruma anderzijds zit een enorme mismatch, dat is duidelijk. Ik ga ervan uit dat de scouting niet geheel buiten schot blijft, in deze mismatch.

Zelfde verhaal geldt trouwens voor Baumgartl. Ook echt veel te veel voor betaald.
Hatseflats
Vedette

Vind het ook wel fijn dat er hier een aantal echt alles beter zouden doen. Zelfs een gesprek aan willen gaan met de verantwoordelijken van de scouting, want hey, wij weten het echt beter!

Hier, speler X kan opgehaald worden voor 8 mil en gegarandeerd dat ie uitgroeit tot een wereldspeler! Hier club x, hier heb je 8 mil. en de speler heeft natuurlijk niks te zeggen, want we hebben hem al gekocht.
Hey, die jonge spits van 18 kost 7 mil. Zou ik er blind voor geven. Ook een supertalent. Handjeklap, van! Gekocht voor 7 mil! Ook hier heeft de speler natuurlijk zelf niets te zeggen.

Sommige denken echt niet verder dan hun neus lang is hier....

En nee. Het gaat niet alleen of de speler ook nog zou willen, maar nog heeeel veel andere factoren die meespelen of een speler wel/niet komt.
Ginius Wijndalum
Talent

Ik lees echt liever niks dan elke keer door die discussies te moeten scrollen, zoek alstublieft een andere pagina om daar te gaan discussiëren.
Ginius Wijndalum
Talent

dit topic heet inkomende transfers en geruchten, niet tweede kamer aan de Philipslaan.
Fc Denzel
Vaste waarde in elftal

De jeugdscouting en seniorenscouting zijn apart van elkaar.
Dat zijn echt 2 verschillende teams binnen PSV.

Dus dat we meer transferinkomsten hebben via onze eigen opgeleide spelers komt eerder op naam de jeugdscouting.
Ardbeg
Mister PSV

Ginius Wijndalum wrote: 17 Jun 2022, 15:32 Ik lees echt liever niks dan elke keer door die discussies te moeten scrollen, zoek alstublieft een andere pagina om daar te gaan discussiëren.
Is gewoon een relevante discussie over het transferbeleid. Als je dat vervelend vindt, dan lees je het toch niet?
Ginius Wijndalum
Talent

Ardbeg wrote: 17 Jun 2022, 15:35
Ginius Wijndalum wrote: 17 Jun 2022, 15:32 Ik lees echt liever niks dan elke keer door die discussies te moeten scrollen, zoek alstublieft een andere pagina om daar te gaan discussiëren.
Is gewoon een relevante discussie over het transferbeleid. Als je dat vervelend vindt, dan lees je het toch niet?
Ik lees het ook niet, maar hoe kan ik nu de echte geruchten vinden tussen dat gebrabbel van jullie.
Ardbeg
Mister PSV

Ginius Wijndalum wrote: 17 Jun 2022, 15:36
Ardbeg wrote: 17 Jun 2022, 15:35

Ik lees het ook niet, maar hoe kan ik nu de echte geruchten vinden tussen dat gebrabbel van jullie.
Da's geen gebrabbel, dat is een gesprek ;) De echte geruchten zie je vanzelf wel, geloof me. Dan worden er oren, tanden, schenen en tenen geanalyseerd.
ShovingNE2
Site Admin

Iedereen klaar voor een extra 50 pagina's in een dag in dit topic?

tik tok tik tok
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Maikel
Site Admin

Dan meldt je 't bij de mods

Dit soort posts maken 't topic alleen maar vervelender omdat gelijk anderen.
In dit geval [mention]Ardbeg[/mention] dan weer hun plasjes eroverheen komen doen.

Weer door over transfers. Geen gejank op elkaar.
O Goleiro Grande
Nationale topspeler

ShovingNE2 wrote: 17 Jun 2022, 08:39
O Goleiro Grande wrote: 16 Jun 2022, 23:43 Heb je dan helemaal niet het gevoel dat de club sportief afglijdt?
Nee? Jij wel dan? Hoe dan? Echt hoe dan? We klimmen juist weer uit het sportieve dal. Afglijden? Als je dat serieus denkt dan kan het bijna niet anders dat je alleen PSV-supporters spreekt die er supernegatief in staan en elkaar een depressie in lullen. Zonder die achterlijke penalty tegen Feyenoord was het tot de allerlaatste speeldag spannend gebleven. Vorig jaar 16 punten achterstand en hadden we zelfs derde kunnen worden toen.

Hoe iemand echt een seconde kan bedenken dat we sportief afglijden is beyond me. In welk parallel universum houden mensen ze zich op? Of is het gewoon lekker om optimaal kritisch te zijn vanuit het oogpunt van 'kijk mij eens objectief naar de club kijken'. Leg het mij uit. Probeer te onderbouwen waarom we sportief afglijden.

We hebben 2 spelers waarvan we hopen dat ze blijven maar als ze vertrekken 80 miljoen opbrengen. Twee. Er zit geweldige jeugd achter. Als je verwacht/hoopt dat we alles minimaal op niveau Cody hebben dan gaat dat natuurlijk nooit. Dan heb je een salarishuis van 100 miljoen. En ook dan nog misperen, ja echt. Maar als je Doan als selectiespeler niet goed genoeg vindt dan snap ik dat je teleurgesteld bent, want het is een prima selectiespeler. Meer dan prima. Is het een topper? Nee. Maar middelmaat? Zeker niet.

Ik heb juist het gevoel en de overtuiging dat we met Schmidt uit het sportieve dal gekropen zijn en dat we kunnen gaan oogsten de komende jaren. We glijden niet af: we hebben de weg omhoog te pakken. Al een tijd.
Met dat laatste zeg je inderdaad een waar woord en omvat ook dat Schmidt, een uitstekende people manager, veel meer krediet zou moeten krijgen dan hij in Nederland had. Maar diezelfde Schmidt heeft PSV nu ook verlaten omdat hij vindt dat de club geen reeel plaatje en daadje heeft bij het praatje dat ze houden. In andere woorden: het heeft wel de mond vol over ambities - Champions League-deelname, eens in de twee, drie jaar een titel winnen, bij de beste 32 clubs horen in 2023, etc - maar de manier waarop het daaraan toekomt, is daar niet mee in lijn. En omdat men daar zelf wel van overtuigd is heb ik wel het gevoel dat we sportief afglijden. Overigens begrijp ik je optimisme als je je baseert op het afgelopen seizoen, wat al beter was dan de twee ervoor. Maar in mijn ogen is dat alsof je eerst in het graf lag en er nu in staat, je bent er nog steeds niet uit. Ik kijk dan ook vooral over de afgelopen vier, vijf jaar en zie dan een aantal dingen die niet kloppen, onder de maat zijn of blijk geven van zelfgenoegzaamheid, wat extra zorgwekkend is omdat onze concurrent in Amsterdam niet alleen financieel maar ook organisatorisch een stuk voortvarender aanpakt. Financieel is altijd al sprake geweest van een gat, maar de boerenslimheid en creativiteit waarmee PSV dit altijd afdekte mis ik op dit moment erg bij de club. Het is een wat lange uiteenzetting geworden - sorry daarvoor - maar je vroeg om een toelichting en ik ga graag de discussie met je aan over een aantal aspecten waar ik me wel zorgen over maak. Jij vraagt of het 'gewoon lekker is om optimaal kritisch te zijn vanuit het oogpunt van 'kijk mij eens objectief naar de club kijken?' Alsof clubbeleving een keuze is! Met dezelfde blik kan ik me juist verbazen waarom sommige supporters zo tevreden zijn ondanks drie jaar geen prijs en een weinig hoogstaande campagne in de Conference League? Bovendien, is kritisch naar je club kijken een aanval of een gebrek aan clubliefde ofzo?

1. SCOUTING
Hoewel we Ajax financieel nooit zullen inhalen, lijkt me het doel van PSV dat ze kapitaal moeten 'maken' om toch mee te kunnen in de ratrace. Niet voor niets is een puike jeugdopleiding neergezet en is er zowel voor opleiding als scouting ruimte gecreerd om talenten op te leiden en door te ontwikkelen, waarvan Depay, Bergwijn, Malen, Gakpo, Madueke en hopelijk straks ook Bakayoko transferklappers zijn die PSV niet alleen sportief maar ook financieel veel - de opbrengst is zelfs volle winst in de meeste gevallen - brengen. Alleen blijft het merkwaardig dat al deze voorbeelden 'eigen' spelers zijn. Van buitenaf zijn met Angelino, Dumfries en straks Sangaré goede voorbeelden, maar vind je niet dat er teveel spelers rondlopen in de selectie die slechts de potentie hebben om maximaal een horizontale transfer te maken?

2. SELECTIESAMENSTELLING
Inhakend op dat laatste punt lijkt me het een gezond uitgangspunt om een voorbeeld te nemen aan het PSV van 2015 of - het is vloeken in de kerk - het beleid dat Ajax momenteel hanteert: iets oudere/ervaren kwaliteitsspelers van pakweg 25-30 jaar in de as van het elftal, in elke linie één; goede balans tussen laten we zeggen creativiteit en grinta; mix tussen aankopen die er gelijk staan en eigen/gehaalde jeugd die zich daaraan op kan trekken. Dat zo'n drie jaar lang genoegen is genomen met Hendrix, Rosario, Viergever en Schwaab als hart van je elftal is precies het tegenovergestelde in mijn optiek, profielen als Zahavi en Mwene vind ik evenmin de kwaliteit die je zoekt hebben die past bij hun leeftijdscategorie en van een speler als bijvoorbeeld Thomas heb ik ook nooit begrepen welke toekomst PSV daarin. Met Lozano, Romero en in mindere mate Gutierrez hebben we een paar mooie voorbeelden gehad van de ondernemersgeest die PSV in het verleden kenmerkte en de gedachte achter hun transfer vond ik ook een heel duidelijke, maar ik heb het gevoel dat we de slagkracht verliezen of hebben verloren om zulke stuntaankopen te realiseren.

3. VERKOOPBELEID
Laten we zeggen dat PSV sinds de start van John de Jong met Dumfries, Angelino, Sangaré en Veerman vier voltreffers heeft binnengehaald, spelers die een sublieme zet bleken voor het sportieve niveau en gezien hun leeftijd ook financieel een mooie rendement opleveren. Daaronder zou ik op basis van hun bijdrage Gotze, Gutierrez, Boscagli en voorlopig Ramalho als 'goede' aankoop beoordelen. Ricardo Rodriguez speelde te kort bij PSV voor een oordeel en door verschillende termijnen en wisselende bijdragen kun je Van Ginkel op twee manieren beoordelen. Tegenover deze tien spelers, staan met Drommel, Ruiter, Unnerstal, Mvogo, Mueller, Thomas, Max, Bruma, Doan, Baumgartl, Sainsbury, Behich, Schwaab, Mwene, Afellay, Viergever, Zahavi, Vinicius, Fein, Lato en Mitroglou 21 gehaalde spelers die je gerust de predikaten 'overwegend teleurstellend', 'ondermaats' of 'miskoop' kunt geven. Deze enorme disbalans, het feit dat een kwart van deze laatste categorie uit keepers bestaat en ondersteunt mijn eerdere zorg over de kwaliteit van de scouting. Maar is het niet opvallend dat 14 van deze spelers uit huurlingen of transfervrije spelers (meestal afdankertjes) waren? De noodzaak voor dit soort grabbelbakaankopen en huuravonturen houden volgens mij verband met het feit dat de overige 7 bij elkaar €42,5M kostten en een remmende werking om de transferwinsten die de club overhoud aan bij punt 1 genoemde klappers. Je heil zoeken in het transfervrije/huursegment helpt je aantoonbaar geen reet, wat me ook vraagtekens doet zetten bij de keuze om spelers als Sangaré en Gakpo niet te verkopen. Wat je zegt: die brengen minimaal €80M op. Stel dat je scouting wel op orde is, dan kun je dat toch herinvesteren in meer spelers met een vergelijkbare potentie? Door jezelf deze inkomsten te onthouden, heb je twee fantastische spelers in je elftal volgend jaar, maar moet je op vijf, zes andere posities weer sappelen met wijfelaars die niemand wil of iedereen graag verhuurd.

4. MENTALITEIT
Last but not least heb ik mijn bedenkingen bij de heersende mentaliteit binnen de organisatie. In de afgelopen jaren hebben we Toon Gerbrands tot vervelens toe horen oreren over 'zaken waar ik wel en geen invloed op heb' en 'in topsport gelden geen excuses', wat bijna ironisch is. Zoals ik al zei vind ik Schmidt op de keper beschouwt een prima coach, maar week in week uit heb ik hem horen klagen over de scheids, het veld, de var, het weer, blessures en het speelschema. En wie de Skiete Willy podcast met Toon Gerbrands hoorde, kon vernemen hoe de bestuurder de knvb even vakkundig uit de mantel veegde, ook even vertelde hoe de media PSV anders moeten benaderen en de prijzendroogte even simpel als gelaten ophing aan de veranderende beleidskeuzes van Ajax. Maar geen woord over 'top 32-ambities' of verliesmakend transferbeleid, laat staan een strenge zelfreflectie m.b.t. hemzelf en zijn mensen hierin. Sterker nog, met een geïrriteerd ondertoontje, de nodige excuses en verzachtende omstandigheden werd de hele inner circle uit de wind gehouden, wat een gebrek aan zelfreinigend vermogen en teveel aan vriendjescultuur doet vermoeden.
Hatseflats
Vedette

O Goleiro Grande wrote: 17 Jun 2022, 15:49
ShovingNE2 wrote: 17 Jun 2022, 08:39

Nee? Jij wel dan? Hoe dan? Echt hoe dan? We klimmen juist weer uit het sportieve dal. Afglijden? Als je dat serieus denkt dan kan het bijna niet anders dat je alleen PSV-supporters spreekt die er supernegatief in staan en elkaar een depressie in lullen. Zonder die achterlijke penalty tegen Feyenoord was het tot de allerlaatste speeldag spannend gebleven. Vorig jaar 16 punten achterstand en hadden we zelfs derde kunnen worden toen.

Hoe iemand echt een seconde kan bedenken dat we sportief afglijden is beyond me. In welk parallel universum houden mensen ze zich op? Of is het gewoon lekker om optimaal kritisch te zijn vanuit het oogpunt van 'kijk mij eens objectief naar de club kijken'. Leg het mij uit. Probeer te onderbouwen waarom we sportief afglijden.

We hebben 2 spelers waarvan we hopen dat ze blijven maar als ze vertrekken 80 miljoen opbrengen. Twee. Er zit geweldige jeugd achter. Als je verwacht/hoopt dat we alles minimaal op niveau Cody hebben dan gaat dat natuurlijk nooit. Dan heb je een salarishuis van 100 miljoen. En ook dan nog misperen, ja echt. Maar als je Doan als selectiespeler niet goed genoeg vindt dan snap ik dat je teleurgesteld bent, want het is een prima selectiespeler. Meer dan prima. Is het een topper? Nee. Maar middelmaat? Zeker niet.

Ik heb juist het gevoel en de overtuiging dat we met Schmidt uit het sportieve dal gekropen zijn en dat we kunnen gaan oogsten de komende jaren. We glijden niet af: we hebben de weg omhoog te pakken. Al een tijd.
Met dat laatste zeg je inderdaad een waar woord en omvat ook dat Schmidt, een uitstekende people manager, veel meer krediet zou moeten krijgen dan hij in Nederland had. Maar diezelfde Schmidt heeft PSV nu ook verlaten omdat hij vindt dat de club geen reeel plaatje en daadje heeft bij het praatje dat ze houden. In andere woorden: het heeft wel de mond vol over ambities - Champions League-deelname, eens in de twee, drie jaar een titel winnen, bij de beste 32 clubs horen in 2023, etc - maar de manier waarop het daaraan toekomt, is daar niet mee in lijn. En omdat men daar zelf wel van overtuigd is heb ik wel het gevoel dat we sportief afglijden. Overigens begrijp ik je optimisme als je je baseert op het afgelopen seizoen, wat al beter was dan de twee ervoor. Maar in mijn ogen is dat alsof je eerst in het graf lag en er nu in staat, je bent er nog steeds niet uit. Ik kijk dan ook vooral over de afgelopen vier, vijf jaar en zie dan een aantal dingen die niet kloppen, onder de maat zijn of blijk geven van zelfgenoegzaamheid, wat extra zorgwekkend is omdat onze concurrent in Amsterdam niet alleen financieel maar ook organisatorisch een stuk voortvarender aanpakt. Financieel is altijd al sprake geweest van een gat, maar de boerenslimheid en creativiteit waarmee PSV dit altijd afdekte mis ik op dit moment erg bij de club. Het is een wat lange uiteenzetting geworden - sorry daarvoor - maar je vroeg om een toelichting en ik ga graag de discussie met je aan over een aantal aspecten waar ik me wel zorgen over maak. Jij vraagt of het 'gewoon lekker is om optimaal kritisch te zijn vanuit het oogpunt van 'kijk mij eens objectief naar de club kijken?' Alsof clubbeleving een keuze is! Met dezelfde blik kan ik me juist verbazen waarom sommige supporters zo tevreden zijn ondanks drie jaar geen prijs en een weinig hoogstaande campagne in de Conference League? Bovendien, is kritisch naar je club kijken een aanval of een gebrek aan clubliefde ofzo?

1. SCOUTING
Hoewel we Ajax financieel nooit zullen inhalen, lijkt me het doel van PSV dat ze kapitaal moeten 'maken' om toch mee te kunnen in de ratrace. Niet voor niets is een puike jeugdopleiding neergezet en is er zowel voor opleiding als scouting ruimte gecreerd om talenten op te leiden en door te ontwikkelen, waarvan Depay, Bergwijn, Malen, Gakpo, Madueke en hopelijk straks ook Bakayoko transferklappers zijn die PSV niet alleen sportief maar ook financieel veel - de opbrengst is zelfs volle winst in de meeste gevallen - brengen. Alleen blijft het merkwaardig dat al deze voorbeelden 'eigen' spelers zijn. Van buitenaf zijn met Angelino, Dumfries en straks Sangaré goede voorbeelden, maar vind je niet dat er teveel spelers rondlopen in de selectie die slechts de potentie hebben om maximaal een horizontale transfer te maken?

2. SELECTIESAMENSTELLING
Inhakend op dat laatste punt lijkt me het een gezond uitgangspunt om een voorbeeld te nemen aan het PSV van 2015 of - het is vloeken in de kerk - het beleid dat Ajax momenteel hanteert: iets oudere/ervaren kwaliteitsspelers van pakweg 25-30 jaar in de as van het elftal, in elke linie één; goede balans tussen laten we zeggen creativiteit en grinta; mix tussen aankopen die er gelijk staan en eigen/gehaalde jeugd die zich daaraan op kan trekken. Dat zo'n drie jaar lang genoegen is genomen met Hendrix, Rosario, Viergever en Schwaab als hart van je elftal is precies het tegenovergestelde in mijn optiek, profielen als Zahavi en Mwene vind ik evenmin de kwaliteit die je zoekt hebben die past bij hun leeftijdscategorie en van een speler als bijvoorbeeld Thomas heb ik ook nooit begrepen welke toekomst PSV daarin. Met Lozano, Romero en in mindere mate Gutierrez hebben we een paar mooie voorbeelden gehad van de ondernemersgeest die PSV in het verleden kenmerkte en de gedachte achter hun transfer vond ik ook een heel duidelijke, maar ik heb het gevoel dat we de slagkracht verliezen of hebben verloren om zulke stuntaankopen te realiseren.

3. VERKOOPBELEID
Laten we zeggen dat PSV sinds de start van John de Jong met Dumfries, Angelino, Sangaré en Veerman vier voltreffers heeft binnengehaald, spelers die een sublieme zet bleken voor het sportieve niveau en gezien hun leeftijd ook financieel een mooie rendement opleveren. Daaronder zou ik op basis van hun bijdrage Gotze, Gutierrez, Boscagli en voorlopig Ramalho als 'goede' aankoop beoordelen. Ricardo Rodriguez speelde te kort bij PSV voor een oordeel en door verschillende termijnen en wisselende bijdragen kun je Van Ginkel op twee manieren beoordelen. Tegenover deze tien spelers, staan met Drommel, Ruiter, Unnerstal, Mvogo, Mueller, Thomas, Max, Bruma, Doan, Baumgartl, Sainsbury, Behich, Schwaab, Mwene, Afellay, Viergever, Zahavi, Vinicius, Fein, Lato en Mitroglou 21 gehaalde spelers die je gerust de predikaten 'overwegend teleurstellend', 'ondermaats' of 'miskoop' kunt geven. Deze enorme disbalans, het feit dat een kwart van deze laatste categorie uit keepers bestaat en ondersteunt mijn eerdere zorg over de kwaliteit van de scouting. Maar is het niet opvallend dat 14 van deze spelers uit huurlingen of transfervrije spelers (meestal afdankertjes) waren? De noodzaak voor dit soort grabbelbakaankopen en huuravonturen houden volgens mij verband met het feit dat de overige 7 bij elkaar €42,5M kostten en een remmende werking om de transferwinsten die de club overhoud aan bij punt 1 genoemde klappers. Je heil zoeken in het transfervrije/huursegment helpt je aantoonbaar geen reet, wat me ook vraagtekens doet zetten bij de keuze om spelers als Sangaré en Gakpo niet te verkopen. Wat je zegt: die brengen minimaal €80M op. Stel dat je scouting wel op orde is, dan kun je dat toch herinvesteren in meer spelers met een vergelijkbare potentie? Door jezelf deze inkomsten te onthouden, heb je twee fantastische spelers in je elftal volgend jaar, maar moet je op vijf, zes andere posities weer sappelen met wijfelaars die niemand wil of iedereen graag verhuurd.

4. MENTALITEIT
Last but not least heb ik mijn bedenkingen bij de heersende mentaliteit binnen de organisatie. In de afgelopen jaren hebben we Toon Gerbrands tot vervelens toe horen oreren over 'zaken waar ik wel en geen invloed op heb' en 'in topsport gelden geen excuses', wat bijna ironisch is. Zoals ik al zei vind ik Schmidt op de keper beschouwt een prima coach, maar week in week uit heb ik hem horen klagen over de scheids, het veld, de var, het weer, blessures en het speelschema. En wie de Skiete Willy podcast met Toon Gerbrands hoorde, kon vernemen hoe de bestuurder de knvb even vakkundig uit de mantel veegde, ook even vertelde hoe de media PSV anders moeten benaderen en de prijzendroogte even simpel als gelaten ophing aan de veranderende beleidskeuzes van Ajax. Maar geen woord over 'top 32-ambities' of verliesmakend transferbeleid, laat staan een strenge zelfreflectie m.b.t. hemzelf en zijn mensen hierin. Sterker nog, met een geïrriteerd ondertoontje, de nodige excuses en verzachtende omstandigheden werd de hele inner circle uit de wind gehouden, wat een gebrek aan zelfreinigend vermogen en teveel aan vriendjescultuur doet vermoeden.
Jo, vriend. Het was klaar met deze discussie. Op naar transfernieuws/geruchten!
Fc Denzel
Vaste waarde in elftal

Hatseflats wrote: 17 Jun 2022, 16:03
O Goleiro Grande wrote: 17 Jun 2022, 15:49

1. SCOUTING

2. SELECTIESAMENSTELLING

3. VERKOOPBELEID

4. MENTALITEIT
Jo, vriend. Het was klaar met deze discussie. Op naar transfernieuws/geruchten!
En toch vind ik dat O Goleiro Grande hier wel een punt heeft.
O Goleiro Grande
Nationale topspeler

Ren Höek wrote: 17 Jun 2022, 14:13 Daarbij is het vreemd dat je blijft zeuren over Mwene, aangezien hij prima voldeed voor een transfervrije back-up voor beide back posities. Zijn 2e periode in de basis speelde hij zelfs basis waardig (dat was de periode dat hij zelfs begon te scoren), tot zijn blessure.
Zucht... dat is toch het punt niet? Het gaat om de keuze om Mwene te halen. Je ziet het seizoen ervoor dat Teze als basisback niet voldoet. Waarom haal je met Mwene dan een back-up op die positie en niet een speler die gewoon een slag beter is, zodat Teze of dus een jeugdspeler die back-up rol kan pakken? En wat boeit mij het dat-ie transfervrij is, alsof dat een excuus is om met minder genoegen te nemen. Ik heb liever een kwaliteitsspeler waarin geinvesteerd wordt, dan een transfervrije back van Mainz die ook niet bij FC Groningen of NEC zou zijn opgevallen. Mwene vind ik niets beter dan elke andere gemiddelde back in de ED.

Tsja, ik kan dit oneindig blijven herhalen blijkbaar maar de scouting is niet verantwoordelijk voor het transferbeleid.
Heel apart dat dit verwijt maar terug blijft komen. Waarmee ik niet zeg dat de scouting prima functioneert, aangezien niemand weet hoe onze scouting presteert. Maar die afdeling verwijten dat miskopen gehaald worden is vreemd en onjuist.

PS: Jeugdspelers komen vaak ook van een andere club, die scouting is dan wel goed?
Al breken veel minder jeugdspelers door dan aankopen voor het 1e.
Is dat vreemd? Natuurlijk is de td eindverantwoordelijk, maar die baseert zijn transferkeuzes toch op de adviezen van de scouting? Bij de aankoop van Bruma bijvoorbeeld werd er triomfantelijk aan toegevoegd dat men [de scouting] de Portugees al sinds zijn jeugdwedstrijden intensief volgt en is blijven volgen. Men was het er unaniem over eens dat wat werd de duurste miskoop in de clubgeschiedenis een kwaliteitsspeler van formaat was die wel een investering van €12M waard was. Als je die tekst plaats bij de basistechniek en het carriereverloop van Bruma tot zijn komst bij PSV, hoe kun je het halen van spelers dan los zien van de kwaliteit van je scouting. Natuurlijk zal een scouting spelers adviseren te halen die niet haalbaar blijken en blijft zoiets vaak buiten beschouwing, maar als adviesafdeling onderscheidt je jezelf ook en misschien wel meer als men ook in staat is te adviseren bepaalde spelers niet te halen die wel haalbaar blijken.

Jeugdscouting en vooral doorontwikkeling doet PSV inderdaad goed. En in dat segment presteert de scouting inderdaad beter zo lijkt het.

PS: 'Aankopen voor het eerste' die doorbreken? Meer dan jeugdspelers? Nogal wiedes nietwaar, daar zijn ze toch ook voor gehaald?
Met een stropopredenering sla je elke discussie plat, zinloos dus.
Ik neem aan dat je dit ook in reactie hebt meegegeven aan degene op wie ik hiermee reageerde? Voor 'Sorry man, ik geloof er niets van' geldt hetzelfde namelijk. Dan ben je uitgepraat.
Skuddem
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven

Transfer Friday 17/06/2022 - 16:21
Veel gelul in de ruimte, enige ergernis, geen noemenswaardig transfernieuws. /einde bericht
Brael
Vedette

[mention]O Goleiro Grande[/mention] een te lang verhaal om helemaal te quoten, maar ik ben het er volledig mee eens.

Grote punt is wel dat ik de toekomst iets rooskleuriger in zie dan jij. Veel van de factoren die zorgden voor de negatieve trend die jij uitvoerig beschreven hebt, zijn inmiddels vakkundig verwijderd uit de organisatie. Om het ontopic te houden hier, denk ik wel dat juist de scouting en John de Jong het grootste punt van zorg zijn waar voor zover ik weet de bezem niet doorheen gehaald is.

Anderzijds zijn we de grootste ballast kwijt in onze selectie, en kunnen we dus optimaal doorselecteren. Nu maar hopen dat de scouting in combinatie met John deze keer hun werk wel goed doen, en in elk geval voor de spitspositie en voor de keeperspositie een topper weet vast te leggen.
11 Tinus
Legende
Clubvoorkeur: Philips

Brael wrote: 17 Jun 2022, 16:45 @O Goleiro Grande een te lang verhaal om helemaal te quoten, maar ik ben het er volledig mee eens.

Grote punt is wel dat ik de toekomst iets rooskleuriger in zie dan jij. Veel van de factoren die zorgden voor de negatieve trend die jij uitvoerig beschreven hebt, zijn inmiddels vakkundig verwijderd uit de organisatie. Om het ontopic te houden hier, denk ik wel dat juist de scouting en John de Jong het grootste punt van zorg zijn waar voor zover ik weet de bezem niet doorheen gehaald is.

Anderzijds zijn we de grootste ballast kwijt in onze selectie, en kunnen we dus optimaal doorselecteren. Nu maar hopen dat de scouting in combinatie met John deze keer hun werk wel goed nog beter doen, en in elk geval voor de spitspositie en voor de keeperspositie een topper weet vast te leggen.
Voor de andere posities niet omdat daar al goede aankopen staan? :) Ik kan er nog wel 5 pagina's over vol lullen waarom ik dit allemaal veel te kort door de bocht vindt maar daar worden mensen niet vrolijker van.

Ik vind overigens het wel opvallend dat eerst Mvogo/Zahavi en nu Romero/Bruma/Götze vertrekken en die leveren samen 'slechts' circa 8 miljoen op maar wat dacht je dat die samen verdienden in 2021/2022? Dat kan goed rond de 8 miljoen liggen dus dat is wel een besparing waarbij ik denk dat de RVC hier wellicht ook iets mee te maken heeft gehad. Dat topspelers als Gakpo en Sangaré (en Luuk) meer verdienen lijkt een gezonder salarishuis.
Last edited by 11 Tinus on 17 Jun 2022, 17:01, edited 1 time in total.
René1978
Nationale topspeler

Waarom wordt Doan als ondermaats bestempeld? Heeft een prima seizoen gedraaid.
Menno1
Legende

Skuddem wrote: 17 Jun 2022, 16:21 Transfer Friday 17/06/2022 - 16:21
Veel gelul in de ruimte, enige ergernis, geen noemenswaardig transfernieuws. /einde bericht
Bedankt. Een of ander onbetrouwbaar sujet beloofde een transfer om 16:00 uur. Zoals altijd wist hij weer teleur te stellen. :confused:
Fc Denzel
Vaste waarde in elftal

René1978 wrote: 17 Jun 2022, 17:01 Waarom wordt Doan als ondermaats bestempeld? Heeft een prima seizoen gedraaid.
Als je kijkt naar wat er voor betaald is vind ik dat ondermaats. Je zou er dan meer van moeten verwachten.

Inderdaad een prima seizoen voor een basis/wisselspeler.
11 Tinus
Legende
Clubvoorkeur: Philips

Fc Denzel wrote: 17 Jun 2022, 17:08
René1978 wrote: 17 Jun 2022, 17:01 Waarom wordt Doan als ondermaats bestempeld? Heeft een prima seizoen gedraaid.
Als je kijkt naar wat er voor betaald is vind ik dat ondermaats. Je zou er dan meer van moeten verwachten.
Dit vind ik zo eenvoudig gedacht. Dan is Ramalho een koopje voor 3 miljoen, Veerman een topaankoop voor 6 miljoen en Sangaré een wereldwonder voor 7 a 8 miljoen (zoiets zei Toon). Als je dan verwacht dat je altijd een kwalitatieve speler voor 3 miljoen a la Ramalho kunt halen of altijd een topper hebt als je 7 miljoen uit geeft dan heb je gewoon geen besef hoe een transfermarkt werkt denk ik dan grof gezegd.

Zoals Doan dit jaar heeft gepresteerd is hij die 7 miljoen waard, maar dat maakt de aankoop op dat moment nog niet goed (of slecht).
Menno1
Legende

Ik vind 7 miljoen voor Doan ook een prima bedrag. Hij gaat geen 30 miljoen opleveren, maar ook niet gratis de deur uit zonder minuten. Het was meer een vraag van: waarom haalden we hem destijds? Want er was geen enkele noodzaak destijds om hem te halen. Kwam er bij als een soort onnodige bonus. Maar neemt niet weg dat het een prima speler is.
Locked