Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15,339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips

We maken het ons al bizar moeilijk in een 433 met de simpelste veldbezetting, laten we eerst daarin beter worden. Tegen Rangers kwam het tactisch foefje om met de punt naar achteren te spelen met een inzakkende Guti... dat ging ook niet lekker.

De beste rechtsback, de beste CV en beste linksback opstellen en dan 5 wedstrijden laten staan. Dan kan er iets groeien.
Ittot
Internationale topspeler
Posts: 4,270
Joined: 26 Sep 2020, 21:24

Haha we krijgen de simpelste variant uit 1970 van 4-3-3 er niet eens enigszins in geslepen. Laat staan een tactiek uit dit decennium.
Mikelvb
Nationale topspeler
Posts: 1,867
Joined: 19 Apr 2022, 17:26

TylerDurdn wrote: 05 Sep 2022, 14:16
SKERLA wrote: 05 Sep 2022, 14:10

Gakpo is geen spits. Dan liever 3-4-3:

-------Teze------Ramalho/Brantwiathe------Obispo------
Mwene---------Sangaré-------Veerman-----------------Max
----------Simons----------------------------------Gakpo-------------
------------------------Ghazi/Vertessen-----------------------------
Gakpo zou wel de Bergwijn rol kunnen overnemen zoals hij die heeft bij Oranje en dan spelend om Ghazi/Vertessen heen. Al is good old 3-4-3 ook geen verkeerd systeem.Betwijfel of onze spelers dat kunnen. We hebben nogal wat "domme" krachten in het elftal.
Jij hebt bij iedereen een IQ test afgenomen? Of dit een opmerking die nergens op gebaseerd is?
User avatar
SKERLA
Legende
Posts: 10,697
Joined: 26 Aug 2017, 14:22
Favoriete speler: Peet Scheefbril

11 Sir Tinus wrote: 05 Sep 2022, 14:19 We maken het ons al bizar moeilijk in een 433 met de simpelste veldbezetting, laten we eerst daarin beter worden. Tegen Rangers kwam het tactisch foefje om met de punt naar achteren te spelen met een inzakkende Guti... dat ging ook niet lekker.

De beste rechtsback, de beste CV en beste linksback opstellen en dan 5 wedstrijden laten staan. Dan kan er iets groeien.
Eigenlijk wel eens hoor, maar je zou wel het backprobleem oplossen op deze manier, door ze echt als wingback te laten spelen.

Maar daarvoor moet je dan weer wel Ramalho of Brantwaithe opstellen...

Echter, zoals ik ook al eerder schreef, een 3-4-3 met Boscagli zit al heel dicht tegen een 4-3-3 MPNA aan.
Gutanoth
Vaste waarde in elftal
Posts: 510
Joined: 04 Nov 2020, 15:35

Ik zou wel eens met een diamant op het middenveld willen spelen. Zeker nu Luuk geblesseerd is. Zet Gakpo en El Ghazi maar voorin, Xavi aanvallend middenveld, Guti en Veerman daar achter en dan Sangaré als verdedigend middenvelder. Verdedigers zijn lood om oud ijzer
User avatar
TylerDurdn
Internationale topspeler
Posts: 3,265
Joined: 12 Aug 2018, 00:00

Mikelvb wrote: 05 Sep 2022, 14:26
TylerDurdn wrote: 05 Sep 2022, 14:16

Gakpo zou wel de Bergwijn rol kunnen overnemen zoals hij die heeft bij Oranje en dan spelend om Ghazi/Vertessen heen. Al is good old 3-4-3 ook geen verkeerd systeem.Betwijfel of onze spelers dat kunnen. We hebben nogal wat "domme" krachten in het elftal.
Jij hebt bij iedereen een IQ test afgenomen? Of dit een opmerking die nergens op gebaseerd is?
Die opmerking zegt niets over hun IQ (buiten het veld) maar over hun inzicht op het voetbalveld. Positioneren, ruimtes zien, zelf tactische aanpassingen kunnen maken tijdens het wedstrijdverloop etc
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

11 Sir Tinus wrote: 05 Sep 2022, 14:19 We maken het ons al bizar moeilijk in een 433 met de simpelste veldbezetting, laten we eerst daarin beter worden. Tegen Rangers kwam het tactisch foefje om met de punt naar achteren te spelen met een inzakkende Guti... dat ging ook niet lekker.

De beste rechtsback, de beste CV en beste linksback opstellen en dan 5 wedstrijden laten staan. Dan kan er iets groeien.
Exact dezelfde (legitieme) discussie als destijds met Cocu. We moesten ook maar anders gaan spelen. Cocu hield vast aan zijn visie en we werden er steeds beter in dat leverde zilverwerk op. Hoe snel geef je de pijp aan Maarten als iets niet werkt.

En in hoeverre zien zij wel verbeteringen die wij niet zien. En ja dat kan prima: als het gaat om veldbezetting is het prima te meten tot op de vierkante pixel bijvoorbeeld. Iets wat je als supporters in de emotie totaal niet meekrijgt.

Ik zeg niet dat hij het niet om moet gooien, maar hoe verstandig is het om om de haverklap zaken te wijzigen. Hij heeft al links en rechts in een eerder stadium aangepast. Punt naar achteren werd al heel snel een getrapt middenveld.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15,339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips

Om de haverklap wijzigen is paniek en dat kan met 1 speler nog net maar niet met een complete linie, laat staan heel elftal.

Het kan gewoon ook komen omdat Roger bij bepaalde spelers 2 jaar lang iets anders heeft gevraagd zodat het tijd kost om het spelletje te begrijpen maar ik denk dat Roger wel echt een duidelijke visie had waar de spelers naartoe konden groeien en dat mis ik nu nog een beetje. Wanneer druk zetten? Wanneer naar achteren? Wanneer zo snel mogelijk naar voren? Wanneer rustig opbouwen en opschuiven?
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

Dat mis ik ook nog. Maar moet hij dan zijn visie gaan wijzigen of moet hij vooralsnog doorgaan om het erin te slijpen. Een trainerswissel kost je altijd punten. Dat is een wetmatigheid. Ruud zal echt wel een visie hebben hoe hij wil spelen: sterker nog, dat is ook wel uitgebreid aan bod gekomen bij VI Pro. Dat werkt vooralsnog niet bij de A-selectie. Wat ik zeg: Cocu ging door en dat betaalde zich uit, ondanks dat supporters vonden dat het al snel anders moest.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15,339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips

Hij heeft in principe aangetoond te leren van zijn Guti fout tegen Rangers, maar door het wegvallen van Luuk is de keypiece van de aanval weggevallen en moeten we met Xavi weer schuiven. El Ghazi komt erbij, Vertessen is terug, straks Mauro en later Maduele. Het moet gewoon beter staan zodat die spelers makkelijker terug kunnen keren.

Overigens vind ik het opvallend, maar volledig terecht, dat Saibari na die 8 duels op rij er nu min of meer niet maar aan te pas komt. Dat zelfde geldt voor Bakayoko en hopelijk Oppegard. Die jongens zijn er nog lang niet.
Madueke
Legende
Posts: 10,870
Joined: 26 Jun 2019, 00:00

Bakayoko staat anders de afgelopen wedstrijden elke keer in de basis. Daarbij is de kans gewoon aanwezig dat El Ghazi in de spits komt, omdat John het wel logisch vond om geen back-up voor Luuk te halen.

Zit je dus nog steeds met Bakayoko of Saibari op rechts, eventueel Savio. Ik vond Saibari overigens op z'n rendement na prima wedstrijden spelen.
Zuc0
Nationale topspeler
Posts: 2,308
Joined: 22 Jun 2022, 17:28
Clubvoorkeur: PSV

Wisselen van samenstelling of spelopvatting doet een team ook geen goed, dat ben ik met sommige voorgaande posters eens. Spelers gaan dan ook twijfelen aan een coach. Maar niet ingrijpen op posities of in een spelsysteem dat niet loopt en wachten totdat spelers het licht gaan zien (misschien gebeurt dat wel niet) is ook weer een risico. Het is een lastige afweging, zowel het wijzigen van visie omdat het niet loopt of juist aanhouden ervan in de hoop dat het gaat lopen. Beide geven geen zekerheid op succes.
User avatar
SKERLA
Legende
Posts: 10,697
Joined: 26 Aug 2017, 14:22
Favoriete speler: Peet Scheefbril

Zuc0 wrote: 05 Sep 2022, 18:51 Wisselen van samenstelling of spelopvatting doet een team ook geen goed, dat ben ik met sommige voorgaande posters eens. Spelers gaan dan ook twijfelen aan een coach. Maar niet ingrijpen op posities of in een spelsysteem dat niet loopt en wachten totdat spelers het licht gaan zien (misschien gebeurt dat wel niet) is ook weer een risico. Het is een lastige afweging, zowel het wijzigen van visie omdat het niet loopt of juist aanhouden ervan in de hoop dat het gaat lopen. Beide geven geen zekerheid op succes.
Probleem is wel vaak dat er vaak toch (te) lang wordt vastgehouden aan iets, om bovenstaande eerste reden. Dus als het niet klopt, gaan we daar nog een tijdje last van houden waarschijnlijk. Als het wel klopt, maar het komt er nog niet uit (bijvoorbeeld omdat "de taken niet worden uitgevoerd"), kan het zomaar ineens gaan lopen.

Cocu hield ook lang vast aan MPNA, pas later veranderde hij het in MPNV, met (good old) Hiljemark voor (also good old) Maher. Toen werd er een goede serie neergezet, totdat Faber hem moest komen vervangen tijdelijk. Het jaar daarop werden we kampioen...
Zuc0
Nationale topspeler
Posts: 2,308
Joined: 22 Jun 2022, 17:28
Clubvoorkeur: PSV

[mention]SKERLA[/mention] Ja mee eens hoor. Van mij mag er ook best wat worden veranderd, ondanks dat je geen idee hebt hoe dat uitpakt. Nu is het echter ook niet goed genoeg. Middenveld versterken (want dat wordt regelmatig overlopen) en van mijn part dus een tijd 442 (want eenzelfde type vervanger voor LdJ is er niet).

Ik denk dat het al veel oplevert als er met het hele team meer naar voren wordt gespeeld maar wel met behoud van aansluitende linies en het compact houden van ruimtes. RvN zal dat ongetwijfeld al diverse keren hebben aangekaart... maar op het veld worden de kaarten dan telkens anders geschud.
User avatar
SKERLA
Legende
Posts: 10,697
Joined: 26 Aug 2017, 14:22
Favoriete speler: Peet Scheefbril

Ja, aansluiten is ongetwijfeld Ruuds bedoeling.

Middenveld versterken kan m.i. al door niet Rutteniaans met de 10 druk te zetten op de CV'S.
Robson de Souza
Vedette
Posts: 6,654
Joined: 27 Aug 2017, 18:28

Ik hou me er dan maar aan vast dat het bij Jong PSV begin vorig jaar ook niet goed was en daarna met sprongen beter werd. Al is het wel fijn dat we dan gewoon nog punten pakken en ergens op terug kunnen vallen als het niet loopt (daarom is Luuk zo belangrijk).
Met het ontbreken van vier (!) basisspelers heeft hij ook pech dat er wat kwaliteit ontbreekt. Met Boscagli, Mauro, Madueke en Luuk erbij denk ik dat we al een stuk makkelijker zouden voetballen, maar dat is geen excuus om van Twente te verliezen.
RIO
Legende
Posts: 14,073
Joined: 01 Jul 2019, 00:00
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Het gebrek aan kwaliteit is een valide excuus maar het gebrek aan mentaliteit is echt iets wat eruit moet dit seizoen willen we iets bereiken.
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15,339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips

Ik zie geen jongens die niet willen, ik zie jongens die niet weten wat ze moeten doen.
User avatar
psvgouda
Vedette
Posts: 9,682
Joined: 13 Apr 2021, 18:07
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

Dat zie ik eerlijk gezegd ook, regelmatig. Maar dat zag ik ook onder Schmidt vaak genoeg. Spelers die met de bal aan de voet niet een keer, maar vrijwel voortdurend de omgeving verkennen om te zien aan wie ze de bal nu eens zullen spelen. Te weinig automatismen maw. En dat dan vooral verdedigend. We hebben te weinig spelers die vooruit (kunnen?) denken, zoals Götze dat fantastisch kan/kon, en nu Xavi. Of ze weten goed te verbergen dat ze dat kunnen. Het is allemaal tè reactief, te weinig zelf-bepalend. Wie weet ontbreekt het aan spelvisie bij de ts, wie weet slagen ze er niet in om die over te brengen, wie weet zijn er teveel spelers die dit niet kunnen uitvoeren, zeg t maar
Makaveli
Meervoudig international
Posts: 1,465
Joined: 27 Aug 2017, 18:26

11 Sir Tinus wrote: 06 Sep 2022, 09:28 Ik zie geen jongens die niet willen, ik zie jongens die niet weten wat ze moeten doen.
Dit dus inderdaad. Ruud haalt geregeld Bielsa aan als voorbeeld maar die zou met tranen in zijn ogen naar dit PSV kijken. 0,0 druk op de bal en het valt constant in 2 delen uit elkaar.

Ik heb nog steeds geen idee wat nou uiteindelijk het plan is. Ja meer vanuit balbezit spelen maar dat resulteert tot nu toe alleen in fouten achterin.

Ik zie het niet echt in hem, vooral ook omdat er vorig jaar bij jong al niks speciaals zichtbaar was in de manier van spelen. Denk dat hij als trainer best goed is met mensen maar tactisch is het niet veel.
Menno1
Legende
Posts: 16,064
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Nee, bij Jong PSV was het ook niet speciaal. Alleen bakayoko liet af en toe wat zien, maar dat zijn individuele kwaliteiten die de doorslag gaf. Kwa spel was het niet echt vooruitstrevend of zo.

Ook ik denk dat hij goed is met mensen, overigens net als Fred. En Fred staat ook bekend als een goede veldtrainer. Maar beiden zijn (tot nu toe) geen tactische wonders en het spel van Rutten was bij PSV in zijn eerdere periode al outdated en nu helemaal. Nu hebben we ook die Spanjaard daar rondlopen, wat als een talentvolle moderne trainer wordt gezien, maar je mag je afvragen wat een tweede assistent kan toevoegen.

Het is te hopen dat de resultaten snel beter worden, want anders kan je nog zo sympathiek zijn, dan verliezen de spelers ook hun vertrouwen in hun trainer(s). En het is ook te hopen dat we in ieder geval Luuk (dat zou toch maar 2 weken duren?) en Mauro weer terug komen, al vraag ik mij af of Mauro het niveau van onder Schmidt straks ook gaat aantikken.

De koesr van Nistelrooij is. met volle bewustzijn gekozen door Brands/de Jong, dus gaat Ruud (terecht) wel de tijd krijgen, in ieder geval tot einde seizoen en dan zullen ze wel evalueren of er iets van progressie te zien is. Ik heb er voorlopig een hard hoofd in. Zoals Makaveli zegt, van Bielsa voetbal is geen reet terug te zien, dus of Ruud snapt de materie niet of hij kan het niet overbrengen of allebei niet.

Nou vind ik Ruud wel een rustige, slimme, doordachte jongen en hem kennende gaat hij hier mee aan de slag. Ik ben niet bang dat hij a la van Bommel om zich heen gaat slaan en de boel intern in de fik gaat steken, maar de druk zal wel toenemen als de resultaten uitblijven. De druk is er sowieso al op een ongezonde manier omdat een nieuwe titel steeds langer duurt. En juist daarom hadden ze nooit een rookie (weer) moeten aanstellen, maar it is what it is.
User avatar
Trixm
Vedette
Posts: 6,536
Joined: 06 Sep 2017, 00:00

Wat een gezwets allemaal. Het is 6 september, en als je niks zag in de wedstrijden van jong heb je met oogkleppen op gekeken. Maar goed, hij moet het op dit niveau laten zien, laten we hem dan ook de tijd gegeven. Schmidt heeft zelfs twee jaar de tijd gekregen.
Saibari is underrated.
Revolinho
Internationale topspeler
Posts: 4,177
Joined: 09 Oct 2020, 20:16

Schmidt kreeg tijd, omdat hij vanaf 0 weer moest opbouwen. Dat is nu niet het geval met Ruud. Hij krijgt tijd, maar ook niet zoveel tijd.
User avatar
ruuddevil
Legende
Posts: 12,759
Joined: 25 Aug 2017, 11:39

Ruud krijgt alle tijd. Je kan niet een rookie aanstellen en hem daarna afrekenen op rookie zijn. Ruud kan pas ontslagen worden nadat John de Jong is opgestapt, daarna Marcel Brands en daarna de volledig RvC. Eerder komt ie niet aan de beurt, ook al staan we 7e.
Menno1
Legende
Posts: 16,064
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Uiteraard gaat Ruud de tijd krijgen. Het zou een grof schandaal zijn om die jongen aan te stellen, wellicht tegen zijn gevoel in, en hem dan binnen een jaar ontslaan. Ruud krijgt de tijd, maar het zou learning on the job worden. Dat is niet de schuld van Ruud.
Post Reply