Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

Ik volg nu zo'n beetje United en Ten Hag omdat ik het wel leuk vind om te kijken hoe zich dat nu zo ontwikkelt. En wat ze daar ontzettend goed doen is Ten Hag heel veel interviews laten geven (van zakelijke persmomenten, tot een interview met Neville en Carragher na het verlies tegen Brentford). Je ziet in de interviews dat Ten Hag ruim baan krijgt om alles uit te leggen. Het is duidelijk, hij heeft een plan en focus, zijn Engels wordt steeds beter en hij begint nu ook begint te winnen. En waarom benoem ik dat hier? Nou ik denk dat PSV daar heel veel van kan leren. Ten Hag heeft daar onder de fans veel krediet, nu al. Ook toen ze verloren waren de comments niet op de man en bleven ze Ten Hag steunen. Omdat hij duidelijkheid gaf. Het sentiment onder onze fans is nu wat negatief en ik ben ervan overtuigd dat PSV hier meer mee kan doen om het positief te houden. Ondersteun Ruud en geef hem de kans om het de fans eens duidelijk uit te leggen zodat wij het groter geheel zien. Want zo komt het niet goed. Ik zou het echt zwaar vervelend vinden als we weer een PSV-held zouden moeten ontslaan.
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

1) waarom zou je je nu druk maken om wat ruud in de pers zegt. Heb je hiddink, van gaal of koeman zijn team ooit helemaal horen afvallen ? Zo een perspraatje is toch totaal niet interessant.

2) hier op het forum wordt er na iedere wedstrijd gesproken over onbegrijpelijke keuzes van ruud in de opstelling en wat ie allemaal moet omgooien. Hoe een grote blunder het is dat ramalho of guti erin staat. Of xavi in de spits of whatever. Ik hoop dat diegenen die met dat soort opmerkingen komen na gisteren ook begrijpen dat het lood om oud ijzer is. Of je nu vertessen, til, simons, el ghazi, vinicius, bruma, of weet ik wie daar neerzet. Het is bout. Hetzelfde geldt voor heel de verdediging . Selectie is gewoon veel te zwak.

3) nieuwe mode is om te zeggen, de ruimtes zijn te groot. Wat nu als ik zeg dat dat ook betekent dat er 50 meter zit tussen de spitsen van bodo en hun verdediging ? En dat met de grote snelheid van vertessen en gakpo het wel eens voordelig zou kunnen zijn dat het veld groot is, zeker met de passjes die veerman in zijn benen heeft. Je mag tegen een Bodo toch uit gaan van je eigen kracht en waarom zou je je dan druk maken over te grote ruimtes ? Veel lekkerder voetballen dan in een heel compact druk veld. Tegen een betere regenstander houd je het veld klein. Maar tegen Bodo ? Serieus ?! De paar kansen tegen ontstaan niet door teveel ruimte. Onstaan in alle gevallen doordat mwene voorbij wordt gelopen alsof hij er niet staat. Mwene moet korter op zijn tegenstander staan..hem niet laten komen tot rand zestien, want blijkbaar is dat een halve gakpo gezien zijn goede schoten. Dat er een minuut voor tijd een speler vrij opduikt voor benitez is omdat veerman het letterlijk vertikt om mee te lopen. Dat vind ik nou schandalig.

Tuurlijk is het allemaal grote bout en een afgang. Maar je hoeft niet per definitie je coach af te fikken als het kut is. Wat hier wel altijd gebeurt door een aantal op het forum. Met deze zelfde coach wonnen we dik van ajax. Speelden we 2x volwassen tegen een beter monaco. Als ruud zo slecht is waarom stond het in de wedstrijden tegen ajax en monaco dan wel goed ? Terwijl we hebben kunnen zien dat dat allebei sterke teams zijn.

Kortom rol van de coach wordt zwaar overschat. Ben kritischer op spelers. Er mag bijvoorbeeld ook wel gezegd worden dat sangare enorm tegenvalt de afgelopen wedstrijden. Hij loopt plichtmatig mee alsof hij liever in de PL had gespeeld nu. Je mag toch meer verwachten van zo een kerel. En van Veerman helemaal. Daar sta je dan met je op papier kwalitatief hoogwaardig middenveld.
User avatar
psvgouda
Vedette
Posts: 9,682
Joined: 13 Apr 2021, 18:07
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

Interessant, serieus interessant. Even een glimlach, dank
RIO
Legende
Posts: 14,073
Joined: 01 Jul 2019, 00:00
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

es tut mir leid Herr Ruud aber wir haben keine Zeit.
Revolinho
Internationale topspeler
Posts: 4,177
Joined: 09 Oct 2020, 20:16

Aandoenlijk hoeveel je probeert recht te lullen. Lukt niet meer.

We moeten de invloed van een trainer inderdaad niet overschatten, maar je moet het ook niet onderschatten.
Ruud staat in zijn hemd door John, maar laat zich nu verleiden tot uitspraken die compleet haaks staan op de duidelijke ambitie die PSV heeft en ook heeft uitgesproken. Het klopt van geen kant en de spelers geven inderdaad ook niet thuis, maar je spelers horen dit nu ook en zij moeten het doen. Hij zei geloof is het allerbelangrijkste en als je dat vanaf juni hebt geroepen en nu dit zegt, dan veroorzaakt dat verwarring.

Goed, dit wilde iedereen. Een clubheld. Goede uitstraling. Maar we gaan een partij lesgeld betalen, dat wil je niet weten. Wat denk je, dat die andere trainers koekenbakkers zijn? Iedereen gaat nu het team uit elkaar trekken en zonder een coach met een duidelijke aanpak gaat ze dat lukken ook. Kijk nou even naar PSV vanuit het oogpunt van een de tegenstander. Dit PSV is een heerlijk team om tegen te spelen.
RIO
Legende
Posts: 14,073
Joined: 01 Jul 2019, 00:00
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

We praten onszelf zo wel ontzettend naar de vernieling. Ga ik niet in mee. Heb m’n plasje gedaan, tis klaar. Kop op, wij zijn PSV en ga achter je team/club staan.
Revolinho
Internationale topspeler
Posts: 4,177
Joined: 09 Oct 2020, 20:16

RIO als er iets is wat geen invloed heeft, dan is het wel steun vanuit de supporters in tijden als deze. Jij bent niet zo naïef, kom op.

Daarnaast is dit alles natuurlijk niet omdat wij allemaal niet achter PSV staan. PSV is de enige club waar je achter kunt staan, maar je zult ergens een keer moeten benoemen hoe het is. Het is niks minder als schandalig.
RIO
Legende
Posts: 14,073
Joined: 01 Jul 2019, 00:00
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Ik heb geen zin en ruimte voor negatieve energie. Het is maar voetbal. Zoals je zegt, ook zonder ons gaat dit zooitje ongeregeld gewoon door met dat gekut. Laat ze.
User avatar
Joenepsv
Legende
Posts: 12,359
Joined: 30 Jan 2018, 00:00

Er zijn voor Ruud zeker verzachtende omstandigheden. Als beginnend trainer krijgt hij een halfbakken selectie die totaal uit balans is. Maar dit soort uitspraken kunnen gewoon niet. Tuurlijk moeten wij kampioen worden en er zit nul progressie in. Als je trainer wil zijn van een topclub moet je beginnen met dat soort dingen te benoemen en het niet met de mantel der liefde te bedekken.
User avatar
DonyellMalen
Legende
Posts: 13,901
Joined: 04 Nov 2020, 14:37
Clubvoorkeur: PSV

Dit is wel heel erg pijnlijk..

Robson de Souza
Vedette
Posts: 6,654
Joined: 27 Aug 2017, 18:28

MaartenV wrote: 09 Sep 2022, 09:42 1) waarom zou je je nu druk maken om wat ruud in de pers zegt. Heb je hiddink, van gaal of koeman zijn team ooit helemaal horen afvallen ? Zo een perspraatje is toch totaal niet interessant.

2) hier op het forum wordt er na iedere wedstrijd gesproken over onbegrijpelijke keuzes van ruud in de opstelling en wat ie allemaal moet omgooien. Hoe een grote blunder het is dat ramalho of guti erin staat. Of xavi in de spits of whatever. Ik hoop dat diegenen die met dat soort opmerkingen komen na gisteren ook begrijpen dat het lood om oud ijzer is. Of je nu vertessen, til, simons, el ghazi, vinicius, bruma, of weet ik wie daar neerzet. Het is bout. Hetzelfde geldt voor heel de verdediging . Selectie is gewoon veel te zwak.

3) nieuwe mode is om te zeggen, de ruimtes zijn te groot. Wat nu als ik zeg dat dat ook betekent dat er 50 meter zit tussen de spitsen van bodo en hun verdediging ? En dat met de grote snelheid van vertessen en gakpo het wel eens voordelig zou kunnen zijn dat het veld groot is, zeker met de passjes die veerman in zijn benen heeft. Je mag tegen een Bodo toch uit gaan van je eigen kracht en waarom zou je je dan druk maken over te grote ruimtes ? Veel lekkerder voetballen dan in een heel compact druk veld. Tegen een betere regenstander houd je het veld klein. Maar tegen Bodo ? Serieus ?! De paar kansen tegen ontstaan niet door teveel ruimte. Onstaan in alle gevallen doordat mwene voorbij wordt gelopen alsof hij er niet staat. Mwene moet korter op zijn tegenstander staan..hem niet laten komen tot rand zestien, want blijkbaar is dat een halve gakpo gezien zijn goede schoten. Dat er een minuut voor tijd een speler vrij opduikt voor benitez is omdat veerman het letterlijk vertikt om mee te lopen. Dat vind ik nou schandalig.

Tuurlijk is het allemaal grote bout en een afgang. Maar je hoeft niet per definitie je coach af te fikken als het kut is. Wat hier wel altijd gebeurt door een aantal op het forum. Met deze zelfde coach wonnen we dik van ajax. Speelden we 2x volwassen tegen een beter monaco. Als ruud zo slecht is waarom stond het in de wedstrijden tegen ajax en monaco dan wel goed ? Terwijl we hebben kunnen zien dat dat allebei sterke teams zijn.

Kortom rol van de coach wordt zwaar overschat. Ben kritischer op spelers. Er mag bijvoorbeeld ook wel gezegd worden dat sangare enorm tegenvalt de afgelopen wedstrijden. Hij loopt plichtmatig mee alsof hij liever in de PL had gespeeld nu. Je mag toch meer verwachten van zo een kerel. En van Veerman helemaal. Daar sta je dan met je op papier kwalitatief hoogwaardig middenveld.
Het is geen nieuwe mode om te zeggen dat de ruimtes groot zijn, dat is gewoon een feit. En dat maakt zowel verdedigen als de transitie naar aanval erg lastig. Verdedigend omdat ze er makkelijk tussen uit kunnen voetballen en aanvallend omdat we er al staan in plaats van komen. En dat maakt zoveel verschil. We hollen vooral achteruit omdat we verkeerd staan terwijl we als we goed zouden staan juist vooruit zouden hollen. Dat geeft energie en maakt het lastiger voor de tegenstander omdat lopende mensen moeilijker te verdedigen zijn. Als je dat niet wilt zien, dan kan ik begrijpen dat je boos wordt op de spelers...
RIO
Legende
Posts: 14,073
Joined: 01 Jul 2019, 00:00
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Dat zag ik in een oogopslag. Kan je wel zeggen dat we kit spelers hebben maar het zijn dezelfde spelers als vorig seizoen met 1 of 2 veranderingen en tis los zand. Vergeet niet dat we vorig seizoen 80+ punten haalden. Gaat niet gebeuren dit seizoen.
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

Ok andere manier dan. Bekijk het even als niet PSV fan. Helikopterview. Reality check.

Bodo glimmt heeft vorig jaar een uitstekend europees seizoen. Komen even ver als PSV in de conference league. Dat ligt niet alleen aan de thuiswedstrijden. Ook uit verliezen ze niet van bijv celtic, az, as roma. Sinds augustus 2021 verliezen ze in 15 wedstrijden 1x. Namelijk de kwartfinale uitwedstrijd tegen as roma (die ze voor de 2e keer tegenkomen)

Zou het transferwindow dan PSV omhoogtrekken tov bodo ? PSV investeert voor 8,5 miljoen. Bodo voor 10 miljoen. Bodo verkoopt alleen zijn spits voor 2 mio (dus zo een hoogvlieger zal het niet geweest zijn). Houdt het verder bij elkaar. En PSV raakt luuk en madueke al heel snel kwijt in het seizoen.

Hoe logisch is het dan nog dat PSV eventjes van bodo wint ?
Op weg naar nr 26
Vedette
Posts: 6,156
Joined: 02 Apr 2019, 00:00

RIO wrote: 09 Sep 2022, 10:00 Ik heb geen zin en ruimte voor negatieve energie. Het is maar voetbal. Zoals je zegt, ook zonder ons gaat dit zooitje ongeregeld gewoon door met dat gekut. Laat ze.
Ik ook niet, ik laat het er 24 uur zijn en dan hup weer door. Bovendien teveel mooie dingen in het leven naast voetbal.
User avatar
psvgouda
Vedette
Posts: 9,682
Joined: 13 Apr 2021, 18:07
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

Eensch!
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV

De day after, zelfde gevoel als na de Rangers uit maar nu misschien nog wel erger. Gewoon omdat ik aan alles voel dat PSV verder en verder aan het afgeleiden is. Ik kan die woorden van Ruudje ook niet meer lezen, wat een ongelofelijke slappe pannekoek is hij zeg. In niets de mentaal sterke spits die alles en iedereen alleen al op basis van mentaliteit weg blies. Tis een slapaftreksel geworden, zo'n typische KNVB coach. Vreselijk en het spijt me om te zeggen over zo'n held als speler. Maar ik trek dit persoonlijk godsgruwelijk slecht.

Niks is erger dan een trainer die het niet ziet, dat hebben we bij v. Bommel ook gezien. Eigenlijk rest er dan maar 1 ding: nu maar afscheid nemen van zowel Ruudje als de Jong zodat je als een gek kan gaan bouwen aan het nieuwe PSV voor het hele belangrijke seizoen na deze. Ja het is een heftige beslissing wbt Ruud maar het kan niet anders. Het club belang gaat ALTIJD voor. Wees volwassen met elkaar, kom tot de conclusie dat het te vroeg is en ik kan daar alleen maar enorm veel respect voor hebben. Dat zorgt er gelijk voor dat Ruudje niet zoals v. Bommel weg gaat en altijd nog, met meer ervaren en bewezen diensten elders trainer van PSV kan worden.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
User avatar
psvgouda
Vedette
Posts: 9,682
Joined: 13 Apr 2021, 18:07
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

Je denkt serieus dat dat gaat gebeuren?
Ittot
Internationale topspeler
Posts: 4,270
Joined: 26 Sep 2020, 21:24

MaartenV wrote: 09 Sep 2022, 09:42 1) waarom zou je je nu druk maken om wat ruud in de pers zegt. Heb je hiddink, van gaal of koeman zijn team ooit helemaal horen afvallen ? Zo een perspraatje is toch totaal niet interessant.

2) hier op het forum wordt er na iedere wedstrijd gesproken over onbegrijpelijke keuzes van ruud in de opstelling en wat ie allemaal moet omgooien. Hoe een grote blunder het is dat ramalho of guti erin staat. Of xavi in de spits of whatever. Ik hoop dat diegenen die met dat soort opmerkingen komen na gisteren ook begrijpen dat het lood om oud ijzer is. Of je nu vertessen, til, simons, el ghazi, vinicius, bruma, of weet ik wie daar neerzet. Het is bout. Hetzelfde geldt voor heel de verdediging . Selectie is gewoon veel te zwak.

3) nieuwe mode is om te zeggen, de ruimtes zijn te groot. Wat nu als ik zeg dat dat ook betekent dat er 50 meter zit tussen de spitsen van bodo en hun verdediging ? En dat met de grote snelheid van vertessen en gakpo het wel eens voordelig zou kunnen zijn dat het veld groot is, zeker met de passjes die veerman in zijn benen heeft. Je mag tegen een Bodo toch uit gaan van je eigen kracht en waarom zou je je dan druk maken over te grote ruimtes ? Veel lekkerder voetballen dan in een heel compact druk veld. Tegen een betere regenstander houd je het veld klein. Maar tegen Bodo ? Serieus ?! De paar kansen tegen ontstaan niet door teveel ruimte. Onstaan in alle gevallen doordat mwene voorbij wordt gelopen alsof hij er niet staat. Mwene moet korter op zijn tegenstander staan..hem niet laten komen tot rand zestien, want blijkbaar is dat een halve gakpo gezien zijn goede schoten. Dat er een minuut voor tijd een speler vrij opduikt voor benitez is omdat veerman het letterlijk vertikt om mee te lopen. Dat vind ik nou schandalig.

Tuurlijk is het allemaal grote bout en een afgang. Maar je hoeft niet per definitie je coach af te fikken als het kut is. Wat hier wel altijd gebeurt door een aantal op het forum. Met deze zelfde coach wonnen we dik van ajax. Speelden we 2x volwassen tegen een beter monaco. Als ruud zo slecht is waarom stond het in de wedstrijden tegen ajax en monaco dan wel goed ? Terwijl we hebben kunnen zien dat dat allebei sterke teams zijn.

Kortom rol van de coach wordt zwaar overschat. Ben kritischer op spelers. Er mag bijvoorbeeld ook wel gezegd worden dat sangare enorm tegenvalt de afgelopen wedstrijden. Hij loopt plichtmatig mee alsof hij liever in de PL had gespeeld nu. Je mag toch meer verwachten van zo een kerel. En van Veerman helemaal. Daar sta je dan met je op papier kwalitatief hoogwaardig middenveld.

1. Het is geen mode om te zeggen: de ruimtes zijn te groot. Er is een simpele reden dat elke trainer in de wereld bij balverlies het veld klein wil houden, tegen elke tegenstander. Namelijk dat je het voor de tegenstander moeilijker maakt om te voetballen. Zelf maak je het veld wat groter en probeer je ruimtes te creëren zodat het voor jezelf makkelijker wordt. Daar heb je meerdere manieren voor (bijv. snel kantelen of veel door het midden spelen waardoor je aan de zijkanten ruimte krijgt etc.). Waarschijnlijk ben je dat vergeten want we zien al een heel seizoen een elftal dat dat vakkundig probeert te te verbergen. Als je daarnaast de bal niet hebt en de ruimtes zijn groot, wat gebeurd er dan? Dan moeten spelers heel veel meters maken. Wat gebeurd er dan? Vermoeidheid. En dan? inderdaad, met vermoeide beentjes is het net wat minder makkelijk voetballen.

2. We speelden helemaal niet volwassen tegen Monaco. We speelde ronduit klote en we hebben ze met alle geluk vd wereld uitgeschakeld. Dit had niets met volwassen te maken maar puur met geluk.

3. Rol van de coach is er wel degelijk. Waarom denk je dat bijv. een Slot al snel resultaat met goed voetbal kan realiseren? Als trainer ben je altijd beperkt met de spelersgroep die je hebt. Dus je zult niet met RKC de CL gaan winnen. Maar je kunt als trainer wel alles uit een groep halen, een spelidee hebben en dat vertalen naar de spelers, over presteren met een groep, spelers beter maken etc. Daar zien we niets van terug. En dat is Ruud zijn verantwoordelijkheid. Je ziet werkelijk helemaal niets terug in het spel dit seizoen. Bij Schmidt was het ook niet altijd best. Maar je zag wel wat hij wilde. En de spelers konden dat niet altijd uitvoeren (afhankelijkheid van spelers) maar we werden wel elke keer beter. Je zag een visie hoe we wilden spelen. Nu zie je niets.

Ik ben het met je eens dat het niet uitmaakt wie er spelen bij PSV. Maar dat staat los vd kwaliteit (die ook te wensen over laat) maar heeft met name te maken dat het tactisch totaal niet klopt. En dan speelt zelfs de beste CV vd wereld slecht.
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV

psvgouda wrote: 09 Sep 2022, 10:20 Je denkt serieus dat dat gaat gebeuren?
Nee, daar zie ik de huidige leiding niet voor aan. Die laten eerst de club in de fik gaan om pas dan wakker te worden. Ik hoop het vooral, ook om de naam van Ruudje niet in vlammen te zien opgaan.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20,086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

DonyellMalen wrote: 09 Sep 2022, 10:07 Dit is wel heel erg pijnlijk..

Wat is hier heel erg pijnlijk aan? Ja het staat niet goed, what's new?
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20,086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Er moet wat mij betreft alles aan gedaan worden om v Nistelrooij hier onbeschadigd uit te krijgen. Het is gewoon een te groot boegbeeld en bovenal prettige man om in onmin uit elkaar te gaan. Er blijft niets over op deze manier. Hoeveel échte (en eventueel capabele) clubmannen zijn er nog? Ik bedoel dan niet dat je hier minimaal 5 jaar gespeeld moet zijn, maar (ex) spelers die in Nederland PSV als hún club zien? De spoeling wordt erg dun. Het gros is toch een relatieve nobody, ergens anoniem opgaand in de jeugdopleiding.

Óf je biedt hem betere begeleiding dan Fred kan bieden
Óf je erkent publiekelijk dat de aanstelling gewoon te vroeg kwam en biedt Ruud een ander traject met detachering bij een andere ED club o.i.d.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15,339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips

Het is nu al all in met Ruud. Er is geen weg meer terug om hier onbeschadigd uit te komen. Hem zo lang mogelijk laten zitten tot er betere tijden aan komen is de enige manier maar een trainer laten zitten die het niet op de rit krijgt kost je meer dan dat het verlies van een clubman betekent.

Ruud is mijn alltime favoriete PSV speler maar de situatie is heel pijnlijk.

Om toch iets dromerigs positief te zeggen, Slot werd geen Covid champ met AZ, hield de boel bij elkaar en begon het jaar erop met 5(!) gelijke spelen.
RIO
Legende
Posts: 14,073
Joined: 01 Jul 2019, 00:00
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Er gaat niks gebeuren wat Ruud betreft, dus aub geen drama.
User avatar
El Sordo
Vedette
Posts: 7,941
Joined: 25 Aug 2017, 09:12

Helikopterview: Bodø/Glimt heeft een selectie met een gemiddelde marktwaarde van 22 miljoen. PSV heeft een selectie met een marktwaarde van meer dan 200 miljoen. Reality check? :wonder:
Massimo
Legende
Posts: 13,814
Joined: 21 Sep 2017, 00:00

Van Nistelrooij is nog flink zoekende en er zitten nog weinig vastigheden in. Als beginnende trainer wat niet in een al vast geheel in kwam is dat lastig en het zal nog even wat tijd nodig hebben om bepaalde zaken in het team te slijten. Ook helpt het niet mee dat PSV nog steeds met veel blessures kamt waarvan Mauro, Madueke en De Jong in principe basisspeler zouden zijn. Dan blijft er helaas teveel middelmaat en onervarenheid over. (Maar dat is een discussie voor andere topics)

Ondanks dat Van Nistelrooij dus nog tijd nodig zal hebben, vallen er me tot nu toe toch teveel dingen in negatieve zin op. (Een een aantal zaken houden (deels) verband met elkaar.)

Reageren in plaats van anticiperen.
Spelers lijken niet te weten wat ze moeten doen of weten op basis intuïtie niet waar ze moeten gaan staan of hoe te timen. Hierdoor zijn ze vaak een stap te laat, kloppen onderlinge afstanden bij balbezit tegenstander niet en zijn er spelers bezig met kijken wat er gebeurt in plaats van dat ze weten wat er gebeurt. Niet voor niets kom je elke wedstrijd wel een paar kolderieke momenten tegen zoals het elkaar in de weg lopen of dat een eigen corner gevaarlijk opeens een gevaarlijke uitbraak voor de tegenstander wordt. Ook kan bij een corner tegen de bal blijven hangen in de 16 of zelfs 5 meter gebied. Allemaal keurig gebeurt gisteren, maar het is helaas geen incident maar juist iets wat ik al meerdere keren in de wedstrijden heb gezien. Mijns inziens voornamelijk veroorzaakt door reageren in plaats van anticiperen. De uitwedstrijd tegen Twente was nog veel erger, maar dat zal ik niet als gemiddelde meenemen.

Slechte aansluiting van het team in zowel naar voren als naar achteren.
Behoorlijk vaak zie je dat de laatste linie en dus ook een deel van het middenveld niet durft aan te sluiten waardoor er niet alleen weinig afspeelmogelijkheden zijn, maar vooral dat het lastig is om druk op de bal te krijgen en tegenstanders zich vrij makkelijk zich onder PSV uit kunnen voetballen. Kijk de tegengoal van gisteren nog maar eens terug en behalve Bodo Glimt eerst nog rustig via rechts opbouwt, hoe ze dan naar de linkerkant naar voren mogen gaan. Als je je op deze manier gaat positioneren krijg je nog veel meer goals tegen. De keren dat PSV wel durft aan te sluiten en naar voren durft te verdedigen hebben ze in de meeste gevallen een sterkere fase.

Klein als het groter moet en groot als het kleiner moet in balbezit.
PSV wordt door tegenstanders vaak naar de buitenkant gedreven waar de opties beperkt zijn omdat je met een zijlijn te maken hebt. Als daar dan druk op PSV wordt gezet maakt PSV het daar vaak dan ook klein door naar met meerdere spelers naar de bal toe te lopen om aan te kunnen spelen, maar de ruimte wordt dan te klein als ze worden aangespeeld dat ze kunnen goed kunnen handelen of dat ze de juiste optie kiezen. Vaak wordt het dan een ingooi voor één van beide ploegen. In de as van het veld vind ik de ruimtes juist vaak te groot waardoor er minder afspeelmogelijkheden zijn en daardoor ziet het er vaak stroperig of in een laag tempo uit. Ook zie je dat als PSV zelf onder druk wordt gezet ze de bal weer snel kwijt zijn vanwege de beperkte opties of de hogere moeilijkheidsgraad dat PSV niet beheerst. Dan kan een speler als Kjölo die vorig jaar nog in Jong PSV speelde het winnen van de middenvelders van PSV, terwijl als die bij PSV had gespeeld het vorig weekend het nog een stuk slechter had gedaan.

Te weinig aanvalspatronen.
Dit heeft met de bovenste drie punten te maken, maar ik zie te weinig ideeën van opgezette aanvallen en meer het speculeren op de kwaliteit van de aanvallers. Geef de bal maar aan Gakpo of laat hem door middel van een 1-2 naar binnen komen met de bal waarna hij eerst gaat kijken of hij zelf kan schieten in plaats van het te weten waardoor de manier weer voorbij of als Luuk de Jong weer fit is om hoge ballen c.q. voorzetten op hem te geven. Het is goed dat PSV gebruik maakt van de kwaliteit van de aanvallers, maar je hebt juist wel variatie nodig omdat het je anders teveel beperkt. Aanvallen zoals de goal van Veerman thuis tegen Monaco wil ik vaker zien.

Al met al dus nog veel werk aan de winkel.
Post Reply