Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
koetje
Legende
Posts: 11,072
Joined: 25 Aug 2017, 07:40

Heruone wrote: 05 Oct 2022, 01:06

Geen enkele coach heeft inderdaad die intentie, maar er zijn anderzijds voldoende coaches die ook daadwerkelijk het niet kunnen realiseren om de linies compact te houden. Tot zover was tactiek verzinnen geen rocket science, toch?

In je laatste alinea sla je ook de plank wmb volledig mis. Je hoeft inderdaad niet per se een Guardiola te zijn, maar er zit wel degelijk een aantal belangrijke overeenkomsten in dat soort trainers. Die je eigenlijk bij vrijwel alle goede trainers terugziet. Enorm veel details worden gereguleerd in mechanismes en patronen die collectief op elkaar afgestemd zijn. Het teruggrijpen op 100 jaar voetbalhistorie is daarbij leuk, maar de manier van spelen in de jaren '90' is totaal niet relevant meer tegenwoordig. Voetbal evolueert en in dit geval heeft dat met name op tactisch gebied te maken. Vroeger was het enkel aanvallen en verdedigen. Met de opkomst van Mourinho en gegenpressing coaches uit Duitsland die daarop volgden, ontstond de behoefte om ook de twee tussenfases van transities te bespelen. Tegenwoordig is verdedigen in allerlei verschillende scenario's opgedeeld, van pressing en gegenpressing tot aan vanuit een laag blok collectief verdedigen. In bijvoorbeeld de pressing gebruikt men verschillende pressingtriggers. Nagelsmann, iemand die denk ik als een goede coach geldt, had 20+ verschillende pressingtriggers bij Leipzig. Bovendien karakteriseert Nagelsmann zijn gehele voetbalvisie aan 31 spelprincipes.

Ik vind het enorm naïef om te stellen dat trainers dit ongetwijfeld wel weten en dat tactiek anno 2022 geen rocket science is. Los van evt. componenten die er nog bij komen kijken als kwaliteit van training en manier van overbrengen/ontwikkelen van spelers binnen een tactiek. Dat is een belangrijk tweede.
Een goede tactiek verzinnen is niet het probleem. Er is enorm veel collectieve kennis. Het komt veel meer aan op trainbaar maken, de juiste tactiek voor je team bepalen, managen groepsproces enzovoort. Pepijn Lijnders is bv het tactisch brein van Liverpool maar bakte er bij NEC dus niks van.
User avatar
mr.top
Internationale topspeler
Posts: 4,860
Joined: 01 Dec 2019, 07:18

DonyellMalen wrote: 05 Oct 2022, 20:50 https://www.vi.nl/nieuws/van-nistelrooi ... at-bij-PSV

Hij gooit het op de mentaliteit, niet op z'n eigen tactiek.
Ik ben blij dat jij het samenvat. Na het lezen van de tweede paragraaf moest ik huilen en kon ik niet verder lezen.
RIO
Legende
Posts: 14,073
Joined: 01 Jul 2019, 00:00
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Lamlulletje. Zegt gewoon helemaal niks over de tactiek. Energie en mentaliteit. Gaat hem niet worden Ruud.
User avatar
B. Dzsudzsak
Regelmatige invaller
Posts: 396
Joined: 19 Jun 2021, 08:41
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven

Kan er niks aan doen maar bij alles wat ik lees en hoor uit de mond van RvN, heb ik het idee dat het Fred -wij-moeten-niet-denken-dat-ze-er-niks-van-kunnen-want-het-is-een-levensgevaarlijke-ploeg Rutten is.
“Keep your friends close, keep your enemies closer”.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

Massimo wrote: 05 Oct 2022, 21:41 En dit maakt precies waarom het vertrouwen in de coach Van Nistelrooij op dit moment zo laag is. Als je de oorzaken al niet kan benoemen en geen blijk geeft om het grotere probleem van de wedstrijden te zien, zal dit nog vaker gaan voorkomen.
Helemaal mee eens.

Nu is het diktgedrukte hieronder niet echt een quote maar lijkt het er wel over te zijn gegaan en is de persco over meer zaken gegaan dan alleen mentaliteit. Dat lijkt een hele kleine selectie bij VI:
Ook is er meer voetbalinhoudelijk gekeken wat er mis is gegaan, bijvoorbeeld hoe compact PSV het elftal weet te houden. ,,Natuurlijk, we zijn professionals en dan hoor je alles mee te pakken om te kunnen verbeteren. Dan moet je goed evalueren en dat hebben we hard en eerlijk gedaan.
https://www.ed.nl/PSV/PSV-ers-hebben-ha ... ~a1f58a67/
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
ruuddevil
Legende
Posts: 12,759
Joined: 25 Aug 2017, 11:39

Ik hoor al jaren na iedere zeperd dat ze zo lekker hebben geëvalueerd. Ze kunnen beter eens naar een hoerentent gaan want al dat gelul levert niks op als je de echte problemen niet ziet.
User avatar
Fanatic-U-s
Internationale topspeler
Posts: 4,308
Joined: 17 Oct 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Fredrik Oppegård

Denk je dat ze daar wel scoren?
Ex unitate vires
User avatar
ruuddevil
Legende
Posts: 12,759
Joined: 25 Aug 2017, 11:39

Ik denk dat Obispo daar ook niet goed weet te dekken.
User avatar
Trixm
Vedette
Posts: 6,536
Joined: 06 Sep 2017, 00:00

Ik hoop vooral voor Ruud op een goede wedstrijd, wat gun ik hem dat.
Saibari is underrated.
User avatar
Riffii
Geselecteerd voor Oranje
Posts: 769
Joined: 04 Nov 2020, 14:41

Het begint met het terugbrengen van Guti op
T middenveld. Dan teze terug naar t centrum met Gerrit en Mwene op RB.

Er moet een keuze gemaakt worden tussen Xavi en Veerman…. En gewoon met een linkspoot op RVA spelen ipv Saibari.

Desnoods 3-5-2 waar je dan wel met Xavi en Veerman kunt spelen en linies kort op elkaar houden.
Sanga are u dead ???? NO MAN!
User avatar
Joenepsv
Legende
Posts: 12,359
Joined: 30 Jan 2018, 00:00

Het wordt volgens mij vooral tijd om eens harde keuzes te maken.

Obispo is niet meer te hanteren, die kan er niks van. Dacht aan het begin van het seizoen dat hij het licht had gezien maar zat er helemaal naast. Hij is een gevaar voor zijn eigen team. Geld ook voor Max. Niet meer opstellen. Als je zulke spelers vertrouwen blijft geven wordt je ongeloofwaardig naar de rest van het team.

Het middenveld klopt ook van geen kant. Het is geen populaire mening maar ik zou Guti naast Sangare zetten ten koste van Veerman. Zo heb je meer defensieve stabiliteit en heb je een extra speler voor je zwakke defensie.

Wat de aanval betreft. Ruud heeft nu 48 verschillende opties geprobeerd om Luuk te vervangen en niemand kan het.. Misschien is het een ideetje om zonder spits te spelen of je aanval anders in te vullen. Dat hij deze ongebalanceerde selectie heeft gekregen is niet zijn schuld maar hij moet wel roeien met de riemen die hij heeft. Dus niet Jan en alleman proberen maar spelers in hun kracht gebruiken.

Vind zelf dat PSV het niet kan maken om Ruud binnen een jaar te ontslaan. Dan mag van mij de hele leiding vertrekken want het ligt niet alleen aan Ruud. Maar zijn tactiek of het gebrek eraan baart mij wel zorgen. Hij is er nog niet in geslaagd om de defensie goed neer te zetten (wat ook lastig is met dat brandhout) en ook aanvallend is er geen lijn te ontdekken. Het moet gewoon beter maar dat snapt Ruud zelf ook wel. Vanavond Zürich oprollen en dan door.
Robson de Souza
Vedette
Posts: 6,654
Joined: 27 Aug 2017, 18:28

Trixm wrote: 06 Oct 2022, 08:15 Ik hoop vooral voor Ruud op een goede wedstrijd, wat gun ik hem dat.
Ik hoop het ook, en dat er een logische bezetting staat, dus niet weer een groot veld. Ben er toch bang voor maar laat me graag verrassen.
User avatar
De Realist
Internationale topspeler
Posts: 4,360
Joined: 24 Oct 2021, 23:57

Zonder spits spelen en mèt zowel Xavi als Veerman. Dat zijn 2 van je 4 goeie spelers dus die moeten altijd spelen. En zonder spits worden de ruimtes automatisch kleiner.
4-4-2.

Benitez
Max (tja) Gerrit Teze Mwene
Guti
Sangare Veerman
Xavi
Gakpo & iemand anders. Geen idee of dat dat dan Savio, El Ghazi of iemand anders moet zijn maar in ieder geval niet Vertessen of Saibari. Wellicht dat Til in deze rol van waarde kan zijn, maar ik ben niet bepaald van de Guus Til fanclub
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
User avatar
Fanatic-U-s
Internationale topspeler
Posts: 4,308
Joined: 17 Oct 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Fredrik Oppegård

"We krijgen te veel doelpunten tegen. We willen ook meer kansen creëren."

Hou op hoor, Rudolph.
Ex unitate vires
User avatar
ruuddevil
Legende
Posts: 12,759
Joined: 25 Aug 2017, 11:39

Max passeren gaat helaas niet, want Oppegard is nog slechter. Max kan niet verdedigen, maar Oppegard is het toppunt wat dat betreft.
User avatar
Ardbeg
Mister PSV
Posts: 25,533
Joined: 08 Feb 2018, 00:00

Fanatic-U-s wrote: 06 Oct 2022, 08:53 "We krijgen te veel doelpunten tegen. We willen ook meer kansen creëren."

Hou op hoor, Rudolph.
Ook niet goed?
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

ruuddevil wrote: 06 Oct 2022, 08:59 Max passeren gaat helaas niet, want Oppegard is nog slechter. Max kan niet verdedigen, maar Oppegard is het toppunt wat dat betreft.
Oppegard, Saibari, Hoever, Bakayoko, Vertessen, Ledezma, allemaal (nog) niet goed genoeg nu. Maar we moeten het ermee doen.
User avatar
De Realist
Internationale topspeler
Posts: 4,360
Joined: 24 Oct 2021, 23:57

Ardbeg wrote: 06 Oct 2022, 09:04
Fanatic-U-s wrote: 06 Oct 2022, 08:53 "We krijgen te veel doelpunten tegen. We willen ook meer kansen creëren."

Hou op hoor, Rudolph.
Ook niet goed?
Ik denk dat [mention]Fanatic-U-s[/mention] bedoelt dat, waar Ruud een paar maanden geleden nog positief opviel door rustige, goed doordachte en prettige antwoorden te geven hij nu met uitgekauwde oneliners komt die nietszeggend zijn.
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
Robson de Souza
Vedette
Posts: 6,654
Joined: 27 Aug 2017, 18:28

Maar even over de uitleg van Ruud wat niet goed is gegaan. Zelfs al zouden ze het inhoudelijk bespreken, zou hij dat dan aan de pers vertellen?
User avatar
Trixm
Vedette
Posts: 6,536
Joined: 06 Sep 2017, 00:00

Valentijn Driessen en Mike Verweij zijn het forum aan het infiltreren.
Saibari is underrated.
Johnnie Walker
Lid van verdienste
Posts: 1,966
Joined: 26 Jun 2019, 08:24
Clubvoorkeur: Philips

Robson de Souza wrote: 06 Oct 2022, 09:09 Maar even over de uitleg van Ruud wat niet goed is gegaan. Zelfs al zouden ze het inhoudelijk bespreken, zou hij dat dan aan de pers vertellen?
Nee natuurlijk niet. Maar een dag geen paniek is een dag niet geleefd hier.
User avatar
Ardbeg
Mister PSV
Posts: 25,533
Joined: 08 Feb 2018, 00:00

De Realist wrote: 06 Oct 2022, 09:09
Ardbeg wrote: 06 Oct 2022, 09:04

Ook niet goed?
Ik denk dat @Fanatic-U-s bedoelt dat, waar Ruud een paar maanden geleden nog positief opviel door rustige, goed doordachte en prettige antwoorden te geven hij nu met uitgekauwde oneliners komt die nietszeggend zijn.
Hoe moet hij het feit dat we te veel doelpunten tegen krijgen en dat we meer kansen willen creeeren anders zeggen dan? Dit is gewoon zoeken.
User avatar
Daveydelaat
Verbannen
Posts: 136
Joined: 19 Jun 2022, 15:55
Clubvoorkeur: PSV

Wint Ruud niet vanavond met weer hetzelfde spel als afgelopen zaterdag, hangt zijn aanstelling wat mij betreft aan een zijden draadje…
RIO
Legende
Posts: 14,073
Joined: 01 Jul 2019, 00:00
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

We hebben geen spits, speel dan geen 433. Simpel. Speel een 352 of een 442.

Als je zo graag Obispo, Gerrit en Teze wilt opstellen en die focking Max, dan maak je er een 352 van, met Mwene als wingback.

Dan de 3 man op het middenveld met Guti en Sangare als block en daarvoor of Veerman of Xavi - ik zou voor Xavi gaan en Veerman lekker op de bank tieften.

Voorin Vertessen en Cody, eentje die snel is en eentje die de bal kan geven en met een goed schot en de corner natuurlijk.

Simpel qua opstelling?! En dan de tactische uitvoering, zorg ervoor dat je 3 CVs doorschuiven als er voorin druk wordt gezet en zo niet, dan zorg je ervoor dat je 2 aanvallers zich laten inzakken om het veld kleiner te maken en de counter te hanteren. Als je druk zet vanuit een 5 mans middenveld, dan laat je de spitsen naar binnen knijpen en de wingbacks zetten door op hun backs, dan hou je dus 3 man op het middenveld over om de tegenstander daar vast te zetten IN DE ZONE.

Klinkt simpel? Kneuzen als Ruud en Fled zien dit dus niet.

En in een 442 (met een ruit) precies hetzelfde, de spitsen zetten nu druk aan 1 kant om het te kantelen. Je hebt dan ruimte voor een extra middenvelder dus zowel Veerman als Xavi kunnen spelen, Veerman vanuit links, Xavi op 10 en Guti/Sangare als blok.

Ik heb geen trainers papieren maar als ik dit al kan verzinnen. En dan de uitvoering, wie verzaakt gaat gewoon banken de volgende wedstrijd. (daarom mag Veerman van mij banken want das de grooste lutser).
User avatar
Trixm
Vedette
Posts: 6,536
Joined: 06 Sep 2017, 00:00

RIO wrote: 06 Oct 2022, 09:37 We hebben geen spits, speel dan geen 433. Simpel. Speel een 352 of een 442.

Als je zo graag Obispo, Gerrit en Teze wilt opstellen en die focking Max, dan maak je er een 352 van, met Mwene als wingback.

Dan de 3 man op het middenveld met Guti en Sangare als block en daarvoor of Veerman of Xavi - ik zou voor Xavi gaan en Veerman lekker op de bank tieften.

Voorin Vertessen en Cody, eentje die snel is en eentje die de bal kan geven en met een goed schot en de corner natuurlijk.

Simpel qua opstelling?! En dan de tactische uitvoering, zorg ervoor dat je 3 CVs doorschuiven als er voorin druk wordt gezet en zo niet, dan zorg je ervoor dat je 2 aanvallers zich laten inzakken om het veld kleiner te maken en de counter te hanteren. Als je druk zet vanuit een 5 mans middenveld, dan laat je de spitsen naar binnen knijpen en de wingbacks zetten door op hun backs, dan hou je dus 3 man op het middenveld over om de tegenstander daar vast te zetten IN DE ZONE.

Klinkt simpel? Kneuzen als Ruud en Fled zien dit dus niet.

En in een 442 (met een ruit) precies hetzelfde, de spitsen zetten nu druk aan 1 kant om het te kantelen. Je hebt dan ruimte voor een extra middenvelder dus zowel Veerman als Xavi kunnen spelen, Veerman vanuit links, Xavi op 10 en Guti/Sangare als blok.

Ik heb geen trainers papieren maar als ik dit al kan verzinnen. En dan de uitvoering, wie verzaakt gaat gewoon banken de volgende wedstrijd. (daarom mag Veerman van mij banken want das de grooste lutser).
"Kneuzen zoals Ruud en Fled." :kots:
Saibari is underrated.
Post Reply