Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
Tijn
Internationale topspeler
Posts: 4,216
Joined: 26 Aug 2017, 14:00

ShovingNE2 wrote: 29 Jan 2023, 10:40 Selectie was vooral heel onevenwichtig met teveel jonge spelers.
Klopt en de spelers die voor de balans moesten zorgen raakten geblesseerd. Schaars en Park waren volgens mij het hele seizoen geblesseerd.
Bakkali ging al snel muiten ook.
User avatar
hondjevandebakker
Internationale topspeler
Posts: 3,349
Joined: 21 Dec 2021, 22:31
Clubvoorkeur: PSV


Hij heeft ook al de transferkoorts te pakken gekregen. Beterschap!
Ittot
Internationale topspeler
Posts: 4,270
Joined: 26 Sep 2020, 21:24

De Realist wrote: 29 Jan 2023, 10:36 Ik probeer even terug te denken aan hoe dat bij Cocu was het eerste seizoen, maar ik kan het me niet echt meer voor de geest halen.
Resultaten waren dramatisch, maar leek het voetbal toen wel ergens op?
Ja Cocu begon eigenlijk met goed voetbal maar verloor wel heel veel. In de winterstop was het dieptepunt wel beriekt. Met wat aanpassingen speelden we wat minder frivool 2e seizoenshelft maar haalden we wel veel punten en klommen we volgens mij tot de 3e plek?

Hij begon dus qua spel prima maar qua resultaat minder. Maar er zat in het eerste jaar al wel een stijgende lijn, die werd netjes doorgetrokken in het tweede jaar.
koetje
Legende
Posts: 11,072
Joined: 25 Aug 2017, 07:40

Ittot wrote: 31 Jan 2023, 11:39
De Realist wrote: 29 Jan 2023, 10:36 Ik probeer even terug te denken aan hoe dat bij Cocu was het eerste seizoen, maar ik kan het me niet echt meer voor de geest halen.
Resultaten waren dramatisch, maar leek het voetbal toen wel ergens op?
Ja Cocu begon eigenlijk met goed voetbal maar verloor wel heel veel. In de winterstop was het dieptepunt wel beriekt. Met wat aanpassingen speelden we wat minder frivool 2e seizoenshelft maar haalden we wel veel punten en klommen we volgens mij tot de 3e plek?

Hij begon dus qua spel prima maar qua resultaat minder. Maar er zat in het eerste jaar al wel een stijgende lijn, die werd netjes doorgetrokken in het tweede jaar.
De eerste twee maanden waren zelfs geweldig. Bakkali was de nieuwe Cruijff (Co Adriaanse). PSV kon zomaar de Champions League winnen (Van de Kerkhofjes). In september kwam de klad er serieus in. PSV was toen een verzameling van goede talententen maar iedere vorm van ervaring ontbrak, helemaal na blessures van Schaars en Park. Hiddink werd als klankbord van stal gehaald en Ruiz kwam er bij voor de ervaring. Dit herstelde nog enigzins het seizoen. Toen is overigens wel de basis gelegd voor de seizoenen er na. Met een paar ervaren spelers erbij (Luuk de Jong, Guardado) kwam het alsnog helemaal goed.
User avatar
O Goleiro Grande
Nationale topspeler
Posts: 2,101
Joined: 20 May 2022, 14:01
Clubvoorkeur: PSV

Siemen wrote: 31 Jan 2023, 08:42 Één van Ruud zijn tactische ideeën betrof de flankspelers in een één-op-één krijgen. Met het vertrek van Noni en Cody verloor hij klasse flankspelers. Bakayoko en El Ghazi zijn flankspelers, maar lijken toch vooral op de bank te geraken nu Hazard komt en Xavi beter presteert - beiden meer all-round middenvelders dan flankspelers. Ik ben benieuwd hoe Ruud hierin staat en wat hij hiermee kan. Tactische omzettingen, daarin heeft ie zich nog niet bewezen.
Dan is hij met El Ghazi sowieso niet geholpen. Die heeft geen actie, geen explosiviteit en is ook niet bovengemiddeld snel. Die wil je helemaal niet in een één-op-één krijgen lijkt me. Of Hazard wel zo'n speler is weet ik niet, daarvoor ken ik hem niet goed genoeg.

Misschien is het wishful thinking, maar ik heb sterk het gevoel dat PSV financieel de adem even inhoudt tot de zomer en intussen met lapmiddelen en risicoarme opties sportief de schade wat probeert te beperken. Maar ben wel erg benieuwd wat Stewart over een halfjaar dan voor ons in petto heeft als er weer écht gebouwd kan worden.
Makaveli
Meervoudig international
Posts: 1,465
Joined: 27 Aug 2017, 18:26

We hadden het er van de week nog over [mention]Heruone[/mention] maar hij lijkt toch echt nergens heen te gaan. Brands vandaag:

"We hebben na de nederlaag in Emmen waar iedereen zeer teleurgesteld over was met hem gezeten. Ik heb hem gezegd: “Ruud jij bent hier niet voor één jaar.” Echt voor een langere periode. Ook als er druk komt en er krachtenvelden gaan werken."

Ik hou mijn hart vast. Dit lijkt me van Bommel all over again. Net zo lang doorgaan tot het echt niet meer gaat en je 2 jaar kwijt bent.
Last edited by Makaveli on 31 Jan 2023, 21:22, edited 1 time in total.
Madueke
Legende
Posts: 10,870
Joined: 26 Jun 2019, 00:00

Ruud kan eventueel zelf ook gaan, maar ik denk dat hij daar te koppig voor is.
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Hmm. Ik denk nog steeds dat Ruud begin van komend seizoen, wellicht zelfs sneller dan verwacht, niet meer als trainer bij PSV 1 op de bank zit. Maar het zou inderdaad pijnlijk zijn als dat wel zo is.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV

We kunnen ons iig opmaken voor een paar maand trechter voetbal op de m2.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Hoezo trechter voetbal? Als het spel van Ruud iets is, dan is het juist geen trechter voetbal. Veldbezetting op de flanken met de as helemaal open vaak.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV

Als je met Hazard en Xavi op de flanken gaat spelen ga je natuurlijk heel ander voetbal krijgen dan met Cody en Noni.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
DE MADERA 76
Regelmatige invaller
Posts: 349
Joined: 12 Apr 2021, 22:46
Clubvoorkeur: PSV

Makaveli wrote: 31 Jan 2023, 20:38 We hadden het er van de week nog over [mention]Heruone[/mention] maar hij lijkt toch echt nergens heen te gaan. Brands vandaag:

"We hebben na de nederlaag in Emmen waar iedereen zeer teleurgesteld over was met hem gezeten. Ik heb hem gezegd: “Ruud jij bent hier niet voor één jaar.” Echt voor een langere periode. Ook als er druk komt en er krachtenvelden gaan werken."
Ik hou mijn hart vast. Dit lijkt me van Bommel all over again. Net zo lang doorgaan tot het echt niet meer gaat en je 2 jaar kwijt bent.
Hele opmerkelijke en onhandige formulering, ongetwijfeld bewust. Je zet je hier onnodig vast
User avatar
Joenepsv
Legende
Posts: 12,359
Joined: 30 Jan 2018, 00:00

Laten we blij zijn met een clubman als Ruud. Die laat zich lekker op zijn kop schijten door Brands&co. Ik twijfel ook nog over zijn tactische kwaliteiten maar qua persoonlijkheid bestaat er momenteel geen betere trainer voor PSV.
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Juancho wrote: 31 Jan 2023, 20:46 Als je met Hazard en Xavi op de flanken gaat spelen ga je natuurlijk heel ander voetbal krijgen dan met Cody en Noni.
El Ghazi is het stokpaardje van Ruud. Die speelt sowieso.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
User avatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
Posts: 32,083
Joined: 27 Aug 2017, 23:16
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Ittot wrote: 31 Jan 2023, 11:39
De Realist wrote: 29 Jan 2023, 10:36 Ik probeer even terug te denken aan hoe dat bij Cocu was het eerste seizoen, maar ik kan het me niet echt meer voor de geest halen.
Resultaten waren dramatisch, maar leek het voetbal toen wel ergens op?
Ja Cocu begon eigenlijk met goed voetbal maar verloor wel heel veel. In de winterstop was het dieptepunt wel beriekt. Met wat aanpassingen speelden we wat minder frivool 2e seizoenshelft maar haalden we wel veel punten en klommen we volgens mij tot de 3e plek?

Hij begon dus qua spel prima maar qua resultaat minder. Maar er zat in het eerste jaar al wel een stijgende lijn, die werd netjes doorgetrokken in het tweede jaar.
Waarbij aangetekend dat Flip dat seizoen geen last had van een tussentijds WK noch van het tussentijds verkopen van zijn sterspelers.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
TomPSV
Legende
Posts: 14,764
Joined: 04 Aug 2018, 14:33

Heruone wrote: 31 Jan 2023, 20:48
Juancho wrote: 31 Jan 2023, 20:46 Als je met Hazard en Xavi op de flanken gaat spelen ga je natuurlijk heel ander voetbal krijgen dan met Cody en Noni.
El Ghazi is het stokpaardje van Ruud. Die speelt sowieso.
Dan kunnen we een plek bij de eerste 3 wel op onze buik schrijven
Makaveli
Meervoudig international
Posts: 1,465
Joined: 27 Aug 2017, 18:26

ziege maar ook zagge wrote: 31 Jan 2023, 20:48
Ittot wrote: 31 Jan 2023, 11:39

Ja Cocu begon eigenlijk met goed voetbal maar verloor wel heel veel. In de winterstop was het dieptepunt wel beriekt. Met wat aanpassingen speelden we wat minder frivool 2e seizoenshelft maar haalden we wel veel punten en klommen we volgens mij tot de 3e plek?

Hij begon dus qua spel prima maar qua resultaat minder. Maar er zat in het eerste jaar al wel een stijgende lijn, die werd netjes doorgetrokken in het tweede jaar.
Waarbij aangetekend dat Flip dat seizoen geen last had van een tussentijds WK noch van het tussentijds verkopen van zijn sterspelers.
Dat vind ik eigenlijk niet zo'n sterk argument aangezien hij met die sterspelers ook weinig punten haalde en de trend al neerwaarts was qua hoeveelheid gecreëerde kansen bijvoorbeeld. Gakpo heeft alleen nog een beetje verbloemd dat er weinig samenhang in zat.
User avatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
Posts: 32,083
Joined: 27 Aug 2017, 23:16
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Makaveli wrote: 31 Jan 2023, 21:21 Dat vind ik eigenlijk niet zo'n sterk argument aangezien hij met die sterspelers ook weinig punten haalde en de trend al neerwaarts was qua hoeveelheid gecreëerde kansen bijvoorbeeld. Gakpo heeft alleen nog een beetje verbloemd dat er weinig samenhang in zat.
Mja maar Cocu haalde in z'n eerste seizoenshelft dus ook weinig punten. Die wist dat na de winterstop met hulp van Guus op te krikken. Ruud moet het doen zonder Guus, met Rutten, met een selectie waarvan een deel net twee seizoenen lang gebrainwashed is met een onconventioneel spelsysteem, met WK en met genoemde verkopen.

Trouwens opvallend hoe ook Phillip aantrad op een crisismoment nl. na veel teveel jaren zonder PSV kampioenschap.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Zuc0
Nationale topspeler
Posts: 2,308
Joined: 22 Jun 2022, 17:28
Clubvoorkeur: PSV

Makaveli wrote: 31 Jan 2023, 20:38 We hadden het er van de week nog over [mention]Heruone[/mention] maar hij lijkt toch echt nergens heen te gaan. Brands vandaag:

"We hebben na de nederlaag in Emmen waar iedereen zeer teleurgesteld over was met hem gezeten. Ik heb hem gezegd: “Ruud jij bent hier niet voor één jaar.” Echt voor een langere periode. Ook als er druk komt en er krachtenvelden gaan werken."

Ik hou mijn hart vast. Dit lijkt me van Bommel all over again. Net zo lang doorgaan tot het echt niet meer gaat en je 2 jaar kwijt bent.
Hier zegt Brands toch min of meer dat dit een overgangsjaar is, terwijl er deze zomer hoog van de toren werd geblazen. PSV gaat voor het kampioenschap en het 'verhaal' waardoor spelers naar PSV (zouden) komen. Maar ja, een overgang naar wat. Dit seizoen was bij uitstek een kans geweest om eens eerste te worden.

RvN krijgt uiteraard meer tijd dan een trainer die niet door Brands zou zijn overgehaald/aangesteld. Zo werkt het helaas.
Makaveli
Meervoudig international
Posts: 1,465
Joined: 27 Aug 2017, 18:26

ziege maar ook zagge wrote: 31 Jan 2023, 21:31
Makaveli wrote: 31 Jan 2023, 21:21 Dat vind ik eigenlijk niet zo'n sterk argument aangezien hij met die sterspelers ook weinig punten haalde en de trend al neerwaarts was qua hoeveelheid gecreëerde kansen bijvoorbeeld. Gakpo heeft alleen nog een beetje verbloemd dat er weinig samenhang in zat.
Mja maar Cocu haalde in z'n eerste seizoenshelft dus ook weinig punten. Die wist dat na de winterstop met hulp van Guus op te krikken. Ruud moet het doen zonder Guus, met Rutten, met een selectie waarvan een deel net twee seizoenen lang gebrainwashed is met een onconventioneel spelsysteem, met WK en met genoemde verkopen.

Trouwens opvallend hoe ook Phillip aantrad op een crisismoment nl. na veel teveel jaren zonder PSV kampioenschap.
Je kunt hem vergelijken met Cocu, je kunt hem ook vergelijken met van Bommel. Die kwam ongeveer in dezelfde situatie, een trainer voor hem die de boel redelijk op de rit had en vervolgens zie je de trend naar beneden gaan. Het probleem onder van Nistelrooij is dat we minder en minder gaan creëren. Dat is exact wat je onder van Bommel ook zag gebeuren. Inmiddels zitten we zelfs in de situatie dat we in 2 wedstrijden tegen Sparta ongeveer net zo veel creëerden als zij.

Laten we hem eens omdraaien: in welke zin heeft Ruud tot nu toe laten zien dat er een goede trainer in schuilt? Zowel bij jong als het eerste? Ik hoop het namelijk ook aangezien dat veel beter zou zijn voor PSV maar ik zie oprecht weinig aanknopingspunten. Het lijkt me een redelijke peoplemanager en hij komt goed over in de media. Maar voetbalinhoudelijk houdt het snel op. De ploeg blijft maar in delen uiteen vallen waarbij de restverdediging niet op orde is. Aanvallend zijn er amper patronen zichtbaar. Waar zie ik de hand van Ruud in terug?

Waar ik helemaal van schrok waren zijn uitlatingen voor de wedstrijd tegen de Eagles. Waarin hij aangaf dat we voldoende kansen creëren maar ze er gewoon niet in gaan. En vervolgens zei hij nog dat ze er begin van het seizoen wel ingingen en dat zoiets onverklaarbaar is. Dat is aantoonbare flauwekul. Onze ExG is naar een bedroevend niveau gezakt, daarom scoren we niet meer! We creëren onvoldoende. En begin van het seizoen was die wel heel hoog, met als logisch gevolg dat je ook veel doelpunten maakt.

Als je als coach dat soort basale dingen al niet eens op een rijtje hebt voor jezelf, biedt dat weinig vertrouwen. Het geeft ook aan dat hij eigenlijk geen flauw idee heeft wat het probleem is of hoe het op te lossen. Want anders zou je dit niet zeggen. Dit is het standaard excuus van trainers wat voor mensen makkelijk te begrijpen valt: "ze willen er gewoon even niet in". Maar daar is bij ons nou juist helemaal geen sprake van. Hij heeft oorzaak-gevolg niet op een rijtje.
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

[mention]Makaveli[/mention] daarop aansluitend denk ik dat je het beste de volgende vraag kan stellen:

Aan de hand van het spel wat we nu hebben gezien onder Van Nistelrooij, wie kan er 3 spelprincipes opnoemen waar de trainer V. Nistelrooij voor staat?

Ter voorbeeld, in het geval van Schmidt zou dat kunnen zijn:

- Controle zonder bal.
- Gegenpressing om tot kansen te komen.
- Snel de verticale passinglijn naar voren exploiteren.

Zijn er nog meer hoor overigens. Ik denk dat ik bij V. Nistelrooij echt niet ver kan komen hoor.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Tijn
Internationale topspeler
Posts: 4,216
Joined: 26 Aug 2017, 14:00

Inzakken
Vleugelspelers in de 1-tegen-1 krijgen
Zonder middenveld spelen 😂
Menno1
Legende
Posts: 16,064
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Ruud is nu natuurlijk een soort martelaar geworden onder dit zwalkende beleid. Hij kan constant wijzen naar de 8 spelers die zijn vertrokken in de winter en die 3 huurlingen die hij op het laatst er nog bij kreeg. En als hij het niet doet, dan doet de media het wel, die duidelijk op de hand zijn van Ruud en minder op de hand van Brands.

Er zijn zeker verzachtende omstandigheden, maar zoals Makaveli terecht aangaf: ook met Gakpo oa zat de klad er al in. Nu zie je nog steeds geen verbetering en dat zie ik ook dit seizoen niet meer goed komen, eerder minder. Om hem dan job security te geven, vind ik vrij bijzonder.
User avatar
Skuddem
Nationale topspeler
Posts: 2,494
Joined: 14 Jan 2022, 16:39
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven

Je kan zeggen wat je wilt, maar er zit wel een goede kop op.
TomPSV
Legende
Posts: 14,764
Joined: 04 Aug 2018, 14:33

Skuddem wrote: 31 Jan 2023, 22:03 Je kan zeggen wat je wilt, maar er zit wel een goede kop op.
Goede baard ook
Post Reply