Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

11 Sir Tinus wrote: 07 Feb 2023, 15:17 De vraag bij het beoordelen van Ruud moet altijd zijn; haalt hij het optimale uit deze selectie? En dan uiteraard op basis van het beschikbare materiaal inclusief blessures.

We begonnen in juli met een middenveld met Guti Veerman Sangaré Til (korte termijn opvolger Götze) en Xavi (lange termijn opvolger Götze). aan de voorbereiding en dan kun je niet spreken van een gebrek aan goede spelers. Sterker nog, ik kan me geen middenveld bij PSV met 5 opties herinneren die beter was dan deze groep van 5. Als je binnen die 5 geen samenstelling kunt maken die kan domineren bij de nr 16 17 en 18 of thuis tegen Sparta en GAE dan is dat echt zwaar onvoldoende.

Voorin heeft het niet zo mogen zijn om met Gakpo, Luuk en Madueke te spelen dus daar heeft Ruud gewoon echt pech gehad. Uiteindelijk bleek Xavi al snel een hele goede optie te zijn voor op de flanken maar helaas nadat we met Saibari en Bakayoko al de CL mis waren gelopen. El Ghazi niet fit, Vertessen niet fit, Til in de spits, Xavi in de spits... hier gelden echt veel verzachtende omstandigheden. Achterin was het behelpen met Max en Hoever (schuld van TD) en het ontbreken van Mauro. Toch is het constant opstellen van Obispo en Teze wel een keuze geweest van Ruud. Een keuze die niet iedereen had gemaakt om het maar zachtjes uit te drukken.

Dus ik begrijp echt wel dat mensen de kwaliteit van de selectie in twijfel trekken maar de kern van de ploeg is zo goed dat ik durf te stellen dat hij er by far niet het optimale eruit heeft gehaald. Welke trainer zou ontevreden zijn met een middenveld Guti-Veerman-Sangaré? Make it work. Mbt Jarred heeft hij het gelukkig wel goed gezien maar ook die maakt hij niet beter door op RCV te zetten maar dat is voor hem noodzakelijk omdat hij met Obispo wil spelen. Met Mauro komt er nu ook weer een interessante case aan omdat hij nu moet kiezen tussen Mwene/Teze/Van Aanholt/Mauro waarbij Teze eigenlijk de enige echt foute keuze is. Voorin valt er met El Ghazi weer iemand weg waardoor hij moet kiezen tussen Xavi/Hazard/Bakayoko/Saibari. Als hij kiest voor één van de laatste 2 dan kan hij vast zijn graf gaan graven.
Grotendeels mee eens. Al is het wel zo dat de linies onderling van elkaar afhankelijk zijn. Dan kun je sterke middenvelders hebben.. maar omdat je verdediging zwak is moet je dan guti gaan inzetten ipv veerman. Waardoor je middenveld aanvallend weer tekort schiet. Ook het voor de winterstop spelen zonder echte spits en b-keus rechtsbuiten heeft natuurlijk gevolgen voor heel het team. En in de wedstrijden na de winterstop b-keus links en rechtsbuiten heeft ook weer allerlei gevolgen vokr het middenveld.

Maar mee eens dat ruud een aantal spelers veel teveel krediet geeft gegeven. Niet toevallig allemaal eigen jeugd spelers.
En totaal niet begrepen waarom Ramalho steeds uit de basis valt. Ik vond dat tegen Rangers bizar dat je een speler 5 min na zo een fout wisselt en vervolgens tig wedstrijden laat banken ten faveure van een jeugdspeler die doorlopend loopt te blunderen. (Al stond het merendeel van het forum destijds achter die keuze naar ik me herinner). Maar Bakayoko, Vertessen hebben totaal het niveau niet. Daar moet Ruud veel eerder ingrijpen en inzien dat dat niet kan.

(Maar goed..schmidt bleef het proberen met vertessen, ten faveure van madueke notabene, en rosario en baumgartl en drommel en bruma..dat vond ik nog ergerlijker)
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV

Schmidt was zeker in zijn eerste jaar idd ook behoorlijk irritant met het vasthouden aan zaken en spelers wat niet werkte. Goeiendag he, wat was dat een tegenvaller. Binnenkomend als grote naam, maar het leek nergens op.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15,339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips

MaartenV wrote: 07 Feb 2023, 16:07
11 Sir Tinus wrote: 07 Feb 2023, 15:17 De vraag bij het beoordelen van Ruud moet altijd zijn; haalt hij het optimale uit deze selectie? En dan uiteraard op basis van het beschikbare materiaal inclusief blessures.

We begonnen in juli met een middenveld met Guti Veerman Sangaré Til (korte termijn opvolger Götze) en Xavi (lange termijn opvolger Götze). aan de voorbereiding en dan kun je niet spreken van een gebrek aan goede spelers. Sterker nog, ik kan me geen middenveld bij PSV met 5 opties herinneren die beter was dan deze groep van 5. Als je binnen die 5 geen samenstelling kunt maken die kan domineren bij de nr 16 17 en 18 of thuis tegen Sparta en GAE dan is dat echt zwaar onvoldoende.

Voorin heeft het niet zo mogen zijn om met Gakpo, Luuk en Madueke te spelen dus daar heeft Ruud gewoon echt pech gehad. Uiteindelijk bleek Xavi al snel een hele goede optie te zijn voor op de flanken maar helaas nadat we met Saibari en Bakayoko al de CL mis waren gelopen. El Ghazi niet fit, Vertessen niet fit, Til in de spits, Xavi in de spits... hier gelden echt veel verzachtende omstandigheden. Achterin was het behelpen met Max en Hoever (schuld van TD) en het ontbreken van Mauro. Toch is het constant opstellen van Obispo en Teze wel een keuze geweest van Ruud. Een keuze die niet iedereen had gemaakt om het maar zachtjes uit te drukken.

Dus ik begrijp echt wel dat mensen de kwaliteit van de selectie in twijfel trekken maar de kern van de ploeg is zo goed dat ik durf te stellen dat hij er by far niet het optimale eruit heeft gehaald. Welke trainer zou ontevreden zijn met een middenveld Guti-Veerman-Sangaré? Make it work. Mbt Jarred heeft hij het gelukkig wel goed gezien maar ook die maakt hij niet beter door op RCV te zetten maar dat is voor hem noodzakelijk omdat hij met Obispo wil spelen. Met Mauro komt er nu ook weer een interessante case aan omdat hij nu moet kiezen tussen Mwene/Teze/Van Aanholt/Mauro waarbij Teze eigenlijk de enige echt foute keuze is. Voorin valt er met El Ghazi weer iemand weg waardoor hij moet kiezen tussen Xavi/Hazard/Bakayoko/Saibari. Als hij kiest voor één van de laatste 2 dan kan hij vast zijn graf gaan graven.
Grotendeels mee eens. Al is het wel zo dat de linies onderling van elkaar afhankelijk zijn. Dan kun je sterke middenvelders hebben.. maar omdat je verdediging zwak is moet je dan Guti gaan inzetten ipv veerman. Waardoor je middenveld aanvallend weer tekort schiet.
Ik denk dat een middenveld met Guti Sangaré en Veerman óók aanvallend goed genoeg kan zijn. Sterker nog, Veerman had bv in het begin het grootste gedeelte van zijn goals/assists met goals tegen Rangers, GAE, Excelsior en scoorde later ook tegen Zurich en Arsenal.
User avatar
Ren Höek
Vedette
Posts: 9,422
Joined: 17 Jul 2018, 07:46
Clubvoorkeur: PSV

Juancho wrote: 07 Feb 2023, 16:13 Schmidt was zeker in zijn eerste jaar idd ook behoorlijk irritant met het vasthouden aan zaken en spelers wat niet werkte. Goeiendag he, wat was dat een tegenvaller. Binnenkomend als grote naam, maar het leek nergens op.
Zie het verschil met Benfica, waar hij geweldig presteert, meteen vanaf het begin.
Bij PSV waren de meeste spelers simpelweg niet geschikt voor zijn voetbal (in ieder geval in het begin), en dat zegt vooral veel over die spelers (en de wijze van opleiden in Nederland).

Het Nederlandse voetbal loopt op sommige gebieden hopeloos achter.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15,339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips

Ren Höek wrote: 07 Feb 2023, 16:23
Juancho wrote: 07 Feb 2023, 16:13 Schmidt was zeker in zijn eerste jaar idd ook behoorlijk irritant met het vasthouden aan zaken en spelers wat niet werkte. Goeiendag he, wat was dat een tegenvaller. Binnenkomend als grote naam, maar het leek nergens op.
Zie het verschil met Benfica, waar hij geweldig presteert, meteen vanaf het begin.
Bij PSV waren de meeste spelers simpelweg niet geschikt voor zijn voetbal (in ieder geval in het begin), en dat zegt vooral veel over die spelers (en de wijze van opleiden in Nederland).

Het Nederlandse voetbal loopt op sommige gebieden hopeloos achter.
We weten na 2,5 seizoen wat Sangaré kan en met die wetenschap is het niet gek dat ons middenveld zo lek was als een mandje met Rosario en Sangaré. Hij moest het doen met Thomas en Mauro als buitenspelers door de vele afwezigen en had Zahavi/Vinicius/Malen als spitsen.

Als je dat vergelijkt met de huidige selectie heeft Ruud een voorsprongetje.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

En deels speelde Covid ook mee in die periode natuurlijk. Maar inderdaad: een middagje powerpointen met de KNVB over de winnaars van later doet het hem niet hoor.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV

Ren Höek wrote: 07 Feb 2023, 16:23 Zie het verschil met Benfica, waar hij geweldig presteert, meteen vanaf het begin.
Totaal andere situatie, andere cultuur, andere spelers, andere competitie, andere budgetten. Lijkt me vrij zinloos clubs uit andere landen met elkaar te vergelijken.
Het Nederlandse voetbal loopt op sommige gebieden hopeloos achter.
Is dat een reden om er, als Schmidt zijne, een potje van te maken? Zeker zijn eerste seizoen leek ook nergens op. Die ontwikkeling en progressie kwam pas veel, veel later na wat aanpassingen. Zou je dan een topcoach juist niet wat eerdere ingrijpen mogen verwachten? Zou best kunnen dat zijn visie nog niet 100% geïmplementeerd kon worden. Doe het dan in kleine stapjes zou je denken. Bijv. die enorme gaten tussen de linies kon iedereen zien. Schmidt wist het niet op te lossen of wilde het niet oplossen. Schmidt wist verder zelf ongetwijfeld heel goed waar hij in terecht zou komen bij PSV.

Kortom, dat vind ik een beetje een slap excuus. Ik heb eerder al eens met [mention]Heruone[/mention] een discussie gehad hoe ik vind dat je als club juist prima een andere weg in kan slaan dan de "hopeloze Nederlandse manier van denken en voetballen". Wat mij betreft geen excuus.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Chucky
Vedette
Posts: 5,511
Joined: 07 Sep 2018, 12:37

Ren Höek wrote: 07 Feb 2023, 16:23
Juancho wrote: 07 Feb 2023, 16:13 Schmidt was zeker in zijn eerste jaar idd ook behoorlijk irritant met het vasthouden aan zaken en spelers wat niet werkte. Goeiendag he, wat was dat een tegenvaller. Binnenkomend als grote naam, maar het leek nergens op.
Zie het verschil met Benfica, waar hij geweldig presteert, meteen vanaf het begin.
Bij PSV waren de meeste spelers simpelweg niet geschikt voor zijn voetbal (in ieder geval in het begin), en dat zegt vooral veel over die spelers (en de wijze van opleiden in Nederland).

Het Nederlandse voetbal loopt op sommige gebieden hopeloos achter.
Het grootste probleem lag in het eerste jaar imo aan de pivot Sangaré - Rosario.
Naar mijn idee waren deze heren vooral debet aan te vaak blind instappen tijdens het druk zetten waardoor er structureel enorme gaten vielen tussen verdediging en middenveld, en waardoor we vaak in de omschakeling gepakt werden.
Of dat dan aan de kwaliteiten van Sangaré en Rosario lag of een bewuste tactiek van Schmidt was zal denk ik altijd een onbeantwoorde vraag blijven ;)

Ik vond namelijk juist dat Nederlandse spelers als Teze, Malen en Gakpo en in iets mindere mate Dumfries redelijk tot goed functioneerden onder de manier van voetballen van Schmidt.
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

Als ik een inschatting maak, een beetje in algemene zin: na Emmen heeft Brands Ruud duidelijk laten weten dat het onvoldoende is wat er op de mat gelegd wordt. Ruud zal hebben aangedragen dat het vertrek van Noni en Cody voor een klap heeft gezorgd. Brands heeft vervolgens gezorgd voor enkele kwaliteitsimpulsen. Dus Ruud mag het nu laten zien. Er zijn nu geen excuses meer. Dat de druk iets opgevoerd wordt is dan ook logisch.
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

Heruone wrote: 07 Feb 2023, 14:44
MaartenV wrote: 07 Feb 2023, 14:13

Mbt die enige grote kans feyenoord eerste half uur, 23e minuut. Wat gaat er fout :

1)Luuk vraagt Xavi om door te dekken.
2)Xavi had dat niet moeten doen in die situatie.
3) Xavi kan dat met zijn loopvermogen corrigeren. Maar doet dat niet. (Viel me tegen feyenoord sowieso op dat Xavi af en toe die verdedigende meters niet maakt. Maar goed..je kunt niet alles verwachten van een speler)
4) Veerman gaat veel te laat naar een sprint.
En dan de 2 ergste individuele fouten:
5) Obispo stapt niet uit (doet denken aan die tegengoal tegen groningen geloof ik.)
6) Branthwaite gaat halfslachtig met zijn rechter been naar de bal en laat zo zijn man voor zich komen.

Dus voordat je dit Ruud aanrekent zou ik eerst dit lijstje afgaan. ;-)

Deze ene situatie doet ook niks af aan dat PSV de eerste helft gevaarlijker was dan feyenoord behoudens de kleuterschool verdedigende blunders in de 23e minuut en de blessuretijd waarin ze iemand volledig vrij laten op de 16 bij een vrije trap.

Ik zag je laatst na een andere wedstrijd Ruud er de schuld van geven dat Luuk een bal op goal schoot ipv aan Xavi te geven. Omdat blijkbaar jij vindt dat Ruud dat aan die wk-gangers nog moet uitleggen. Ik vind dat enigszins ver gaan in de confirmation bias die je de afgelopen maanden hier op het forum laat zien, waarin je bias is, dat Ruud overal de schuld van is.
1 en 2. Luuk vraagt Xavi door te dekken omdat dat het pressing mechanisme is. Dat zijn de fucking afspraken die onze trainer meegeeft. Dat is na de winterstop al de gehele tijd het geval namelijk. Spits zit druk op LCV, linksbuiten zet druk op RCV. Luuk geeft hiermee gewoon aan dat dit het moment is om pressing te moeten ontwikkelen. Doet Xavi dat bovendien niet, kan Geertruida gewoon vrij indribbelen het middenveld in en krijg je nog steeds de mogelijkheid tot een 2vs1 tegen Xavi. Ook niet wenselijk.

3. Xavi moet eerst een sprint trekken op Geertruida, om vervolgens op volle intensiteit een gat van laten we zeggen 10 a 15 meter dicht te moeten lopen op Pedersen om vervolgens weer op volle intensiteit een sprint van ongeveer 40 meter te moeten trekken om achter diezelfde Pedersen aan te rennen. En we trekken het loopvermogen van Simons in twijfel? Kom op zeg, dit is voor niemand te belopen.

4. Zelfde punt als bij drie. Als Veerman, Sangare, Til of wie dan ook in dit soort situaties een volle sprint terug in moeten zetten, zoals jij van ze verwacht, dan kan je na 45 minuten je middenveld geheel wisselen want dan is de tank leeg. Dat is gewoon niet te belopen.

En oh. Obispo kan niet zo makkelijk uitstappen als dat jij zegt. 1. De afstand is daarvoor simpelweg te groot. 2. Hij kan niet eerder uitstappen ivm het positioneren van Paixao. 3. Als hij uitstapt ligt heel de as open en kan Giminez nog meer ruimte krijgen voor een loopactie. Branthwaite had inderdaad beter kunnen anticiperen op de situatie, maar het feit is dat de laatste linie naar achteren moet blijven lopen en daarmee worden aanvallers in de kaart gespeeld. Bovendien, het feit dat deze kans hier uit voortkomt, heeft vrij weinig te maken met een grote individuele fout van Branthwaite.



Even het fragment hierboven ingeplakt. Kan iedereen zelf even beoordelen. Kom op zeg, het gooien op dat de spelers niet intensief genoeg terug sprinten. Je kan echt werkelijk waar alles terug redeneren naar individuele fouten, maar dat is gewoon simpelweg je kop in het zand steken en het probleem absoluut niet willen zien. Dat zijn we helaas sowieso wel van je gewend. Het ligt altijd aan de spelers en individuele kwaliteit, maar onze trainer treft geen blaam. Voordat je de spelers iets aanrekent, zou ik vooral bovenstaande even doorlezen ;)

Wat mij betreft flikkeren ze Ruud er eerder gisteren nog uit dan vandaag of morgen. Ik ben wel een beetje klaar met onze trainer die het gooit op "passie en strijd" en "inzet". Clubicoon en fenomenale speler, maar voor de job als trainer van PSV momenteel een totaal ongeschikte clown.
Het gaat ver om zo een situatie in de eerste helft eruit te pakken en op ruud te plakken. De spelers zijn geen debielen (mag je aannemen), en nemen zelf het gros van de keuzes in het veld. En dat waren in dit geval veel niet al te beste keuzes.
User avatar
Ardbeg
Mister PSV
Posts: 25,533
Joined: 08 Feb 2018, 00:00

Standbeeld wrote: 07 Feb 2023, 16:50 Als ik een inschatting maak, een beetje in algemene zin: na Emmen heeft Brands Ruud duidelijk laten weten dat het onvoldoende is wat er op de mat gelegd wordt. Ruud zal hebben aangedragen dat het vertrek van Noni en Cody voor een klap heeft gezorgd. Brands heeft vervolgens gezorgd voor enkele kwaliteitsimpulsen. Dus Ruud mag het nu laten zien. Er zijn nu geen excuses meer. Dat de druk iets opgevoerd wordt is dan ook logisch.
Nou ja..kwaliteitsimpulsen. Dat kon wel wat beter toch, gezien wie je hebt laten gaan..
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

Ardbeg wrote: 07 Feb 2023, 16:59
Standbeeld wrote: 07 Feb 2023, 16:50 Als ik een inschatting maak, een beetje in algemene zin: na Emmen heeft Brands Ruud duidelijk laten weten dat het onvoldoende is wat er op de mat gelegd wordt. Ruud zal hebben aangedragen dat het vertrek van Noni en Cody voor een klap heeft gezorgd. Brands heeft vervolgens gezorgd voor enkele kwaliteitsimpulsen. Dus Ruud mag het nu laten zien. Er zijn nu geen excuses meer. Dat de druk iets opgevoerd wordt is dan ook logisch.
Nou ja..kwaliteitsimpulsen. Dat kon wel wat beter toch, gezien wie je hebt laten gaan..
Natuurlijk. Maar Brands wil ook kampioen worden. Die heeft de best beschikbare speler(s) gehaald. Daarnaast was het duidelijk met Ruud gecommuniceerd dat PSV een/twee grote transfers zou moeten doen. Dat heeft Ruud zelf ook een aantal keer aangegeven.
koetje
Legende
Posts: 11,072
Joined: 25 Aug 2017, 07:40

Standbeeld wrote: 07 Feb 2023, 16:50 Als ik een inschatting maak, een beetje in algemene zin: na Emmen heeft Brands Ruud duidelijk laten weten dat het onvoldoende is wat er op de mat gelegd wordt. Ruud zal hebben aangedragen dat het vertrek van Noni en Cody voor een klap heeft gezorgd.
Daar was pas in de VI voetbalpodcast van Skiete Willy nog een hele discussie over.

Van der Doelen was daar duidelijk in. Je twee beste spelers laten gaan in de winterstop doet iets met de groep. De energie vloeit weg. Goed daarom dat er nu drie verse krachten voor terugkomen zonder die historie.

Ook de bijdrage van Leon van der Zanden in die podcast was op onderdelen goed. Die heeft dus een tijdje bij PSV rondgelopen. Van buiten lijkt PSV een geoliede machine, althans zo probeert PSV de club te verkopen. Maar dat is maar een beeld naar buiten. Net als in iedere organisatie van 200 man gaan er veel dingen niet goed en is er sprake van miscommunicatie. Zo'n roerige periode zal best mentaal een effect hebben en we kunnen er niet zomaar vanuit gaan dat vanuit de trainer of directie daar voldoende aandacht voor was.
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

koetje wrote: 07 Feb 2023, 17:08
Standbeeld wrote: 07 Feb 2023, 16:50 Als ik een inschatting maak, een beetje in algemene zin: na Emmen heeft Brands Ruud duidelijk laten weten dat het onvoldoende is wat er op de mat gelegd wordt. Ruud zal hebben aangedragen dat het vertrek van Noni en Cody voor een klap heeft gezorgd.
Daar was pas in de VI voetbalpodcast van Skiete Willy nog een hele discussie over.

Van der Doelen was daar duidelijk in. Je twee beste spelers laten gaan in de winterstop doet iets met de groep. De energie vloeit weg. Goed daarom dat er nu drie verse krachten voor terugkomen zonder die historie.

Ook de bijdrage van Leon van der Zanden in die podcast was op onderdelen goed. Die heeft dus een tijdje bij PSV rondgelopen. Van buiten lijkt PSV een geoliede machine, althans zo probeert PSV de club te verkopen. Maar dat is maar een beeld naar buiten. Net als in iedere organisatie van 200 man gaan er veel dingen niet goed en is er sprake van miscommunicatie. Zo'n roerige periode zal best mentaal een effect hebben en we kunnen er niet zomaar vanuit gaan dat vanuit de trainer of directie daar voldoende aandacht voor was.
Klopt. Vandaar ook dat ik spreek over een "klap". Zoiets doet iets met het moraal van het team. Dat heeft impact. Nu is het wel Ruud zijn taak om zijn team dan weer te motiveren. Maar goed, zoals ik al zei: twee nieuwe impulsen en nu weer met nieuwe energie ertegenaan. Geen excuses meer.
User avatar
Skuddem
Nationale topspeler
Posts: 2,494
Joined: 14 Jan 2022, 16:39
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven

Dit is wat mij betreft de juiste hoeveelheid druk, op het juiste moment. Ruud zal dit als eerste onderkennen, schat ik in. De selectie weet nu ook, zeker als ze de ontwikkelingen in Amsterdam hebben gevolgd, dat ze het nu naast voor zichzelf ook voor de trainer moeten doen. Ik ben benieuwd!

https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=414633
koetje
Legende
Posts: 11,072
Joined: 25 Aug 2017, 07:40

Skuddem wrote: 07 Feb 2023, 17:17 Dit is wat mij betreft de juiste hoeveelheid druk, op het juiste moment. Ruud zal dit als eerste onderkennen, schat ik in. De selectie weet nu ook, zeker als ze de ontwikkelingen in Amsterdam hebben gevolgd, dat ze het nu naast voor zichzelf ook voor de trainer moeten doen. Ik ben benieuwd!

https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=414633
Het is een foutieve kop. Dit artikel is op basis van een ED analyse/opiniestukje.

Er had moeten staan: "Elferink verwacht/vindt dat PSV vanaf nu meer beslissende inbreng van Ruud van Nistelrooij mag verwachten"
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

Ik merk dat VZ de laatste tijd wel vaker koppen fabriceert die maar half kloppen om stennis te creëeren. Alles voor de kliks.
Ykhim
Lid scoutingsteam
Posts: 19,255
Joined: 25 Aug 2017, 19:14
Clubvoorkeur: PSV

Ren Höek wrote: 07 Feb 2023, 16:23Zie het verschil met Benfica, waar hij geweldig presteert, meteen vanaf het begin.
Bij PSV waren de meeste spelers simpelweg niet geschikt voor zijn voetbal (in ieder geval in het begin), en dat zegt vooral veel over die spelers (en de wijze van opleiden in Nederland).

Het Nederlandse voetbal loopt op sommige gebieden hopeloos achter.
Maar dan komt er bij mij meteen een andere vraag: waarom is dit niet ook een mogelijke verklaring voor de magere prestaties van van Nistelrooij, die het voor een groot deel met vergelijkbare spelers moet doen? Sterker nog: hij moet het zelfs doen met een selectie die inmiddels aan de bovenkant onthoofd is. Niet dat het alles verklaart hoor, dat bedoel ik ook niet, maar het is wel een deel van het verhaal, wat mij betreft.

Zo'n Obispo leert het maar niet. Elke keer als je denkt dat Teze een stap vooruit maakt, zet hij er ook weer eentje achteruit, soms zelfs letterlijk. Ramalho die niet levert. Mauro die eindelijk weer eens speelt en dan besluit dat het mooi is geweest. Veerman die veel klaagt en te weinig levert. Luuk de Jong die niet levert. Gakpo en Madueke die worden weggekocht. Eerlijk is eerlijk: het zit op dat vlak niet echt mee en het zijn zaken die onder Schmidt ook al voorkwamen. Dat mag ook weleens benoemd worden hoor. De enigen die min of meer consistent leveren zijn Simons, Benítez en misschien Guti. Dat is op individueel niveau ook te weinig.
loginnaam
Internationale topspeler
Posts: 3,382
Joined: 10 Nov 2019, 08:06

MaartenV wrote: 07 Feb 2023, 16:53
Heruone wrote: 07 Feb 2023, 14:44

1 en 2. Luuk vraagt Xavi door te dekken omdat dat het pressing mechanisme is. Dat zijn de fucking afspraken die onze trainer meegeeft. Dat is na de winterstop al de gehele tijd het geval namelijk. Spits zit druk op LCV, linksbuiten zet druk op RCV. Luuk geeft hiermee gewoon aan dat dit het moment is om pressing te moeten ontwikkelen. Doet Xavi dat bovendien niet, kan Geertruida gewoon vrij indribbelen het middenveld in en krijg je nog steeds de mogelijkheid tot een 2vs1 tegen Xavi. Ook niet wenselijk.

3. Xavi moet eerst een sprint trekken op Geertruida, om vervolgens op volle intensiteit een gat van laten we zeggen 10 a 15 meter dicht te moeten lopen op Pedersen om vervolgens weer op volle intensiteit een sprint van ongeveer 40 meter te moeten trekken om achter diezelfde Pedersen aan te rennen. En we trekken het loopvermogen van Simons in twijfel? Kom op zeg, dit is voor niemand te belopen.

4. Zelfde punt als bij drie. Als Veerman, Sangare, Til of wie dan ook in dit soort situaties een volle sprint terug in moeten zetten, zoals jij van ze verwacht, dan kan je na 45 minuten je middenveld geheel wisselen want dan is de tank leeg. Dat is gewoon niet te belopen.

En oh. Obispo kan niet zo makkelijk uitstappen als dat jij zegt. 1. De afstand is daarvoor simpelweg te groot. 2. Hij kan niet eerder uitstappen ivm het positioneren van Paixao. 3. Als hij uitstapt ligt heel de as open en kan Giminez nog meer ruimte krijgen voor een loopactie. Branthwaite had inderdaad beter kunnen anticiperen op de situatie, maar het feit is dat de laatste linie naar achteren moet blijven lopen en daarmee worden aanvallers in de kaart gespeeld. Bovendien, het feit dat deze kans hier uit voortkomt, heeft vrij weinig te maken met een grote individuele fout van Branthwaite.



Even het fragment hierboven ingeplakt. Kan iedereen zelf even beoordelen. Kom op zeg, het gooien op dat de spelers niet intensief genoeg terug sprinten. Je kan echt werkelijk waar alles terug redeneren naar individuele fouten, maar dat is gewoon simpelweg je kop in het zand steken en het probleem absoluut niet willen zien. Dat zijn we helaas sowieso wel van je gewend. Het ligt altijd aan de spelers en individuele kwaliteit, maar onze trainer treft geen blaam. Voordat je de spelers iets aanrekent, zou ik vooral bovenstaande even doorlezen ;)

Wat mij betreft flikkeren ze Ruud er eerder gisteren nog uit dan vandaag of morgen. Ik ben wel een beetje klaar met onze trainer die het gooit op "passie en strijd" en "inzet". Clubicoon en fenomenale speler, maar voor de job als trainer van PSV momenteel een totaal ongeschikte clown.
Het gaat ver om zo een situatie in de eerste helft eruit te pakken en op ruud te plakken. De spelers zijn geen debielen (mag je aannemen), en nemen zelf het gros van de keuzes in het veld. En dat waren in dit geval veel niet al te beste keuzes.
Met een goede tactiek zal je zien dat het ook makkelijker wordt voor spelers om de juiste keuze te maken. Je geeft zelf aan dat de spelers geen debielen zullen zijn, als ze dan toch veel verkeerde keuzes maken is dat juist een symptoom van verkeerde of onduidelijke tactiek. De twee directe rode kaarten die we in de laatste drie wedstrijden hebben gekregen idem dito. De laatste directe rode kaarten waren in de laatste maanden van Van Bommel, toen het ook duidelijk niet goed zat. Spelers staan onder stress, worden niet geholpen door de tactiek van de coach met als gevolg verkeerde keuzes en acties op het veld.
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20,086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Overigens wordt Ruud hier nu aangesproken op slechte wissels/beslissingen, maar deze commentaren vonden óók plaats bij Schmidt.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

Verschil is dat Schmidt een plan had en tactisch inzicht.

Dat ontbreekt bij Ruud voor mijn gevoel.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
psvgouda
Vedette
Posts: 9,682
Joined: 13 Apr 2021, 18:07
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

ShovingNE2 wrote: 07 Feb 2023, 18:18 Verschil is dat Schmidt een plan had en tactisch inzicht.

Dat ontbreekt bij Ruud voor mijn gevoel.
Maar Ruud verliest niet van topclubs, der Roger aber wohl :mrgreen:
Ronaldio
Meervoudig international
Posts: 1,355
Joined: 23 Jul 2022, 21:30
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher wrote: 07 Feb 2023, 17:55 Overigens wordt Ruud hier nu aangesproken op slechte wissels/beslissingen, maar deze commentaren vonden óók plaats bij Schmidt.


Klopt, wekelijks het gemor op Schmidt moeten lezen. ZIjn opstellingen en wisselbeleid leken nergens op volgens de meesten.
Johnnie Walker
Lid van verdienste
Posts: 1,966
Joined: 26 Jun 2019, 08:24
Clubvoorkeur: Philips

Ronaldio wrote: 07 Feb 2023, 18:52
Josef Dettelbacher wrote: 07 Feb 2023, 17:55 Overigens wordt Ruud hier nu aangesproken op slechte wissels/beslissingen, maar deze commentaren vonden óók plaats bij Schmidt.


Klopt, wekelijks het gemor op Schmidt moeten lezen. ZIjn opstellingen en wisselbeleid leken nergens op volgens de meesten.
Klopt. Richting einde seizoen 2 pas logica in zijn opstellingen en wissels. Vreemde trainersziekte dat veranderen steeds. Al dat schuiven...

Wat mij betreft werk je naar een vast elftal toe. Zeker als het slecht gaat. Dat geeft vastigheid en dat hebben we hard nodig.

Jammer dat de kop van Voetbalzone misleidend is. Leek mij juist een prima signaal.
romario4wethoudervanjuinen
Veelbelovend talent
Posts: 110
Joined: 03 Feb 2023, 21:18

Ruud wordt nu geholpen door de omstandigheden.
Obispo is geschorst, Ghazi en mkweeenie geblesseerd. Dat maakt al 3 posities die nu vanzelf beter ingevuld worden.
De ijkpunten worden nu: laat hij den Tezert buiten de basis als RB (daar ben ik nog niet gerust op) en is Bakayoko nu effectief gezakt in de pikorde?
Als die laatste 2 vragen met ja beantwoord worden en deze plekken ook anders ingevuld gaan worden is veel van de terechte kritiek al opgelost.

Dan komt nog een heel cruciaal punt! Gaat hij spelen naar de capaciteiten van het team? Of blijft hij vast houden aan een spelwijze om maar spelers perse op te blijven stellen?
En dan doel ik vooral op jumping! Ik ben een fan van Luuk! Maar....wij hebben geen echte buitenspelers meer in de selectie. Een 3 spitsensysteem is dus een no go met de huidige spelers.
Ga je met 2 spitsen spelen is het de vraag of Luuk dan de beste optie is?
Ik zou zeggen, neen! Begin met Fabio in de spits en gebruik Luuk als pinchhitter.
Dat is toch niet meer als logisch?!!
Dat zou Ruud toch ook moeten zien?

Wat dat betreft komen er spannende maar ook interessante wedstrijden aan.
In principe is de wedstrijd van afgelopen zondag voor mij toch een gewonnen wedstrijd.
We raakten de spelers kwijt die we net (hoe vervelend het ook klinkt) buiten de basis wilden.
Het team heeft ondanks tekortkomingen wel heel veel arbeid en strijd laten zien! En ondanks dat geen slechte tactiek teniet doet, is het wel zo dat strijd en arbeid willen leveren in ELK systeem basisvoorwaarden zijn.
Ik heb ook vlagen gezien van eensgezindheid, dat is ook positief.
Had je verloren hadden we nu in een echte crisis gezeten. Nu echter kun je juist heel veel energie halen uit het feit dat je de transferperiode met bijbehorende onrust achter je hebt gelaten en we nog op alle fronten mee doen.
Er een aantal spelers opstaan (Gerrit, Xavi, de kiepert), dikke bonus. Maar ook dat de winteraanwinsten blijk geven van kwaliteit.
Misschien best een mooi moment om als supporters er gewoon volle bak achter te gaan staan.
Als het tegendeel bewezen zou worden is het in ieder geval niet omdat er een algehele sfeer van lamlendigheid om de club lag, dan lag het echt aan Ruud zelf.
Maar als het slaagt hebben we een trainer met een onschatbare ervaring in de rugzak en kunnen we met hem trots de toekomst in.
Ik zeg, we gaan ervoor! 8)
Post Reply