Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

[mention]romario4wethoudervanjuinen[/mention]
Lang verhaal de Wethoudert. Geen letter van gelezen.

Wat je over jumping zegt....dat is de helft van de waarde van de ploeg. En leuk over elk systeem arbeid leveren.... Er is geen systeem.

Het handschrift van Ruud op deze speelwijze is als een linkshandige die met vulpen een brief schrijft.

Daarom je post niet gelezen. Geen letter.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
romario4wethoudervanjuinen
Veelbelovend talent
Posts: 110
Joined: 03 Feb 2023, 21:18

Showvink, jouw rol is dan ook niet om te lezen of voetbalinhoudelijke postings te doen.
Jouw rol is er voor gelegd worden bij sommige in- dan wel uitgaande transfers.
En in de bestrijding van het woke virus ingezet te worden om samen met jouw zware jongens (pun intended) aan de voordeur van de woken te verschijnen om ze eens écht goed wakker te schudden. Snaptewel?! :nerd:
User avatar
psvgouda
Vedette
Posts: 9,682
Joined: 13 Apr 2021, 18:07
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

ShovingNE2 wrote: 07 Feb 2023, 19:20 [mention]romario4wethoudervanjuinen[/mention]
[...]
Het handschrift van Ruud op deze speelwijze is als een linkshandige die met vulpen een brief schrijft.

[...]
Niks mis met dat handschrift hoor, gaat prima als linkshandige met een vulpen. Ruud daarentegen... :huh:
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

romario4wethoudervanjuinen wrote: 07 Feb 2023, 19:24 Showvink, jouw rol is dan ook niet om te lezen of voetbalinhoudelijke postings te doen.
Jouw rol is er voor gelegd worden bij sommige in- dan wel uitgaande transfers.
En in de bestrijding van het woke virus ingezet te worden om samen met jouw zware jongens (pun intended) aan de voordeur van de woken te verschijnen om ze eens écht goed wakker te schudden. Snaptewel?! :nerd:
Wiegman als opvolger Ruud.... Geweldig idee van je!
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
romario4wethoudervanjuinen
Veelbelovend talent
Posts: 110
Joined: 03 Feb 2023, 21:18

Wiegel? Ja die konden we nog wel gebruiken bij mijn oude partij :nerd:
User avatar
psvgouda
Vedette
Posts: 9,682
Joined: 13 Apr 2021, 18:07
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

ShovingNE2 wrote: 07 Feb 2023, 19:39
romario4wethoudervanjuinen wrote: 07 Feb 2023, 19:24 Showvink, jouw rol is dan ook niet om te lezen of voetbalinhoudelijke postings te doen.
Jouw rol is er voor gelegd worden bij sommige in- dan wel uitgaande transfers.
En in de bestrijding van het woke virus ingezet te worden om samen met jouw zware jongens (pun intended) aan de voordeur van de woken te verschijnen om ze eens écht goed wakker te schudden. Snaptewel?! :nerd:
Wiegman als opvolger Ruud.... Geweldig idee van je!
Die ging al naar Ajax hoor 8)
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

Ajax heeft voor iemand uit een een andere onder vertegenwoordigde groep in het mannenvoetbal gekozen.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20,086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

ShovingNE2 wrote: 07 Feb 2023, 18:18 Verschil is dat Schmidt een plan had en tactisch inzicht.

Dat ontbreekt bij Ruud voor mijn gevoel.
Dat ben ik niet oneens met je, maar bij Schmidt las ik ook wekelijks dat de talenten te laat in de wedstrijd werden gebracht. Meer dus dat er op een forum altijd wel commentaar op het wisselen is.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

loginnaam wrote: 07 Feb 2023, 17:55
MaartenV wrote: 07 Feb 2023, 16:53
Het gaat ver om zo een situatie in de eerste helft eruit te pakken en op ruud te plakken. De spelers zijn geen debielen (mag je aannemen), en nemen zelf het gros van de keuzes in het veld. En dat waren in dit geval veel niet al te beste keuzes.
Met een goede tactiek zal je zien dat het ook makkelijker wordt voor spelers om de juiste keuze te maken. Je geeft zelf aan dat de spelers geen debielen zullen zijn, als ze dan toch veel verkeerde keuzes maken is dat juist een symptoom van verkeerde of onduidelijke tactiek. De twee directe rode kaarten die we in de laatste drie wedstrijden hebben gekregen idem dito. De laatste directe rode kaarten waren in de laatste maanden van Van Bommel, toen het ook duidelijk niet goed zat. Spelers staan onder stress, worden niet geholpen door de tactiek van de coach met als gevolg verkeerde keuzes en acties op het veld.
Ja precies. Die rode kaarten liggen natuurlijk aan Ruud. Ik dacht al, waarom doen onze lieve spelers opeens zo stout ? Dank je loginnaam voor dit verhelderende inzicht.
Jwoeloe
Moderator
Posts: 4,784
Joined: 26 Aug 2017, 17:20
Clubvoorkeur: PSV

MaartenV wrote: 07 Feb 2023, 21:02
loginnaam wrote: 07 Feb 2023, 17:55

Met een goede tactiek zal je zien dat het ook makkelijker wordt voor spelers om de juiste keuze te maken. Je geeft zelf aan dat de spelers geen debielen zullen zijn, als ze dan toch veel verkeerde keuzes maken is dat juist een symptoom van verkeerde of onduidelijke tactiek. De twee directe rode kaarten die we in de laatste drie wedstrijden hebben gekregen idem dito. De laatste directe rode kaarten waren in de laatste maanden van Van Bommel, toen het ook duidelijk niet goed zat. Spelers staan onder stress, worden niet geholpen door de tactiek van de coach met als gevolg verkeerde keuzes en acties op het veld.
Ja precies. Die rode kaarten liggen natuurlijk aan Ruud. Ik dacht al, waarom doen onze lieve spelers opeens zo stout ? Dank je loginnaam voor dit verhelderende inzicht.
Een rode kaart ligt niet aan de trainer, maar gebeurt wel vaker bij een ploeg waarbij de spelers onder druk staan. Die nemen dan onnodig risico, waar de acties van Mauro en Obispo prima onder te scharen vallen. Die druk wordt gecreëerd door tegenvallende resultaten, waar het niet kunnen overbrengen van de tactiek op de spelers zeker invloed op heeft gehad. Dus indirect gaat de trainer niet vrijuit.
Thijs
Lid van verdienste
Posts: 17,021
Joined: 01 Sep 2017, 06:29
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Ik zou gewoon Schmidt terug als trainer en Ruud de topwedstrijden laten doen, dan mag Roger een paar ATV dagen pakken.
Makaveli
Meervoudig international
Posts: 1,465
Joined: 27 Aug 2017, 18:26

romario4wethoudervanjuinen wrote: 07 Feb 2023, 14:41 Ik heb elders al geopperd om een constructie met een adviseur (Hiddink bijv) op te tuigen. Iets wat met Cocu prima uitpakte.
Die is hier al bij betrokken:

https://www.rtlnieuws.nl/sport/voetbal/ ... eredivisie

Later heeft hij dat weer wat genuanceerd maar ik ben er vrij zeker van dat daarom de assistent Fred Rutten heet. En het zou me niet verbazen als Hiddink ook een rol heeft gespeeld bij het nogmaals benaderen van Ruud want die is altijd een fan geweest van ex internationals een kans geven.

Maar waar ik dat normaal al een fout vind omdat PSV hoofdcoach nou eenmaal geen stageplek is, was het dat bij Ruud helemaal wat mij betreft. Omdat hij bij jong nog helemaal geen blijk had gegeven van een groot potentieel als trainer. Tactisch was het daar al vaak matig en dreef het grotendeels op individuele kwaliteit. Wat je nu bij het eerste ziet, was bij jong niet anders. Zowel Cocu als van Bommel hadden dan meer laten zien als jeugdtrainers en voor hun bleek het al vroeg.

Dat is gewoon een flinke inschattingsfout geweest waar Hiddink op de achtergrond vrij zeker een rol in heeft gespeeld. Ik geloof niet erg in dat af en toe een kopje koffie komen drinken. Dan moet hij zich echt weer committeren en dat gaat hij niet meer doen. Nog los van of het zou werken.

Ik heb net als Heruone eigenlijk geen vertrouwen meer in van Nistelrooij als coach. Je kan zo 5 eredivisie trainers noemen waarmee PSV echt wel meer punten had gehaald dan de 68 waar we nu op af lijken te stevenen.
Menno1
Legende
Posts: 16,064
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Goed beschouwd heeft PSV een verschrikkelijk aantal keuzes gemaakt met trainers sinds Hiddink:

- Koeman; tja, een pragmaticus, maar geen trainer die een fundament neerzet en ook niet staat voor leuk voetbal. Pakte wel prijzen.
- na ontslag Koeman kregen we eerst Wouters, toen Vergoossen
- Stevens; een dramatische keuze. De opties waren Adriaanse, Stevens en Rutten volgens visionair Reker. 3 totaal verschillende trainers met verschillende visies. Een teken aan de wand dat Reker nul idee had.
- Na Stevens kregen we eerst Lodeweges als interim
- Rutten. Op zich best een te billijken keuze, alleen stond hij ook niet voor sprankelend voetbal. Maar was in ieder geval een 'logische' en veilige keuze. Pakte alleen nul prijzen, maar het zat hem ook niet mee met eerst Reker en een uitgeholde selectie.
- Cocu als interim na ontslag Rutten
- Advocaat; wederom een waardeloze keuze. Van Gaal stond klaar o.a. maar we kozen voor een ultra korte termijn coach, waardoor aanstormende talenten zoals Memphis een jaar stil stonden. Veel goals, nog meer goals tegen en wederom geen prijs.
- Cocu. Een gedurfde keuze zowaar, maar 1 die in eerste instantie slecht uitpakte. Pas in zijn tweede seizoen kon hij beginnen met oogsten. Zijn gedurfde, aanvallende spel en het inzetten van jeugd in zijn eerste seizoen werd daarna een stuk conservatiever.
- van Bommel. Wederom een dramatische keuze, zeker icm ook een nieuwe TD (de Jong) en HJO (Faber.) 3 rookies met nul ervaring op die plekken. Na een goed begin ging het in rap tempo bergafwaards en stak hij ook nog even de club in brand met anarchistische trekjes.
- Schmidt: eigenlijk de enige echt gedurfde keuze. Na een matig eerste seizoen, flinke progressie in het tweede seizoen met een acceptable aantal punten en een prijsje; de beker.
- Van Nistelrooij; een totaal verkeerde keuze. Ten eerste wou Ruud zelf niet. ten tweede was hij er niet klaar voor. Ten derde was er nul aanleiding om te denken dat hij een goede coach zou worden. Een fantastische gozer, een top uitstraling en een geweldige baard. Maar van een voetbal visie was niks te merken.

Kijk je het lijstje na dan koos PSV altijd of voor 'veilige', grijze muizen voetbal trainers a la Rutten, Advocaat, Cocu, Stevens, Koeman of voor complete rookies uit de eigen opleiding: Cocu wederom, van Bommel, Ruud.

Dit terwijl er vaak veel avontuurlijkere coaches beschikbaar waren: van Gaal, Bosz, Slot, Adriaanse. Alleen Schmidt was een outside of the box keuze; een gedurfde keuze waarin zowaar een soort van visie te ontdekken was. Om dat gelijk weer teniet te doen door ipv de stijgende lijn Schmidt door te trekken, te kiezen voor een rookie met een totaal ander idee van voetbal, waarbij je dus het dunne fundament van Schmidt in 1 keer afbrak.
User avatar
DonyellMalen
Legende
Posts: 13,901
Joined: 04 Nov 2020, 14:37
Clubvoorkeur: PSV

Heruone wrote: 06 Feb 2023, 18:36 Image

Situatie 5. Simons loopt als een holle achter Pedersen aan maar die kan er echt geen drol aandoen. Die afstanden die hij moet overbruggen zijn echt absoluut niet te belopen. Het is geen wonder dat de tank bij hem na 90 minuten ook echt volledig leeg was. Bovendien loopt de verdediging hierdoor dus maar naar achter en naar achter. En daarmee geef je ruimtes weg. Daardoor kan Giminez zo makkelijk voor Branthwaite komen.
Naast dat de pressing niet klopt, het aan de bal ontzettend matig is (het gehele seizoen al) viel dit me afgelopen zondag ook enorm op. Heeft veel weg van 'dom achteruit lopen'. Enorme afstanden inderdaad die niet te overbruggen zijn.
Standbeeld wrote: 07 Feb 2023, 17:11 Klopt. Vandaar ook dat ik spreek over een "klap". Zoiets doet iets met het moraal van het team. Dat heeft impact. Nu is het wel Ruud zijn taak om zijn team dan weer te motiveren. Maar goed, zoals ik al zei: twee nieuwe impulsen en nu weer met nieuwe energie ertegenaan. Geen excuses meer.
Ruud heeft het veel over passie en strijd, of hij dat wel of juist niet zag. Maar heb hem niet vaak over iets voetbalinhoudelijks horen praten, hoe hij naar het spelletje kijkt en welke tactiek hij bij zich draagt. Spelers moeten wel volledig achter zijn plan staan (en dus niet dit plan waar het team teveel los zand is), dan ontstaat vanzelf wel een groter strijdbaar gevoel. Er zijn nu inderdaad geen excuses meer. Maar als ik heel eerlijk ben, dan denk ik dat PSV beter af is met een trainer die tactisch sterker onderlegd is. In ieder geval meer dan Ruud nu laat zien, aan Ruud om dat om te draaien. Of dat gaat lukken betwijfel ik ten zeerste, heb dit namelijk al vaak genoeg gezegd en telkens liep het op niets uit.
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

De situaties bij Schmidt en bij Cocu waren desalniettemin wel anders. Bij Cocu koos men ervoor om alles drastisch om te gooien en opeens fors in te zetten op eigen jeugd. De verdediging was letterlijk Arias/Brenet-Bruma-Rekik-Willems, spelers die nog niet eens ED minuten hadden. Op het middenveld Maher en Hendrix, voorin spelers als Bakkali, Memphis en Locadia. Dat Cocu in dat 1e jaar zoveel punten heeft laten liggen, was absoluut geen toeval. Desalniettemin heeft Cocu het na de winterstop wel meer rechtgetrokken en is PSV een hele goede serie gaan neerzetten met meer lijn in het spel.

Schmidt kwam binnen in een situatie waarbij de club in crisis was, veel spelers rondliepen zonder vertrouwen, men echt een absurd slechte selectie had en voornamelijk ook een selectie die uit balans was met o.a. iemand als Ihattaren. Laten we niet vergeten dat spelers als Boscagli, Teze centraal achterin, Mauro, Guti en Doan allemaal voorbeelden zijn van spelers die een belangrijke rol speelde in de basiself en allemaal voorbeelden zijn waaruit Schmidt duidelijk veel heeft weten te halen, terwijl men die allemaal al vrijwel had afgeschreven. Schmidt heeft niet alles goed gedaan. Hij heeft lang nodig gehad om de puzzel te leggen. Deels heeft dat te maken met culture. Wij zijn nooit bekend geweest met de manier van voetballen onder Schmidt (maar ook de manier van trainen etc.) en om dat te kunnen implementeren, heeft tijd nodig. Bovendien moest Schmidt daarin zelf ook zijn rol vinden, gezien vanuit zijn kant concessies ook nodig waren. Dat heeft dat proces niet makkelijk gemaakt. Desalniettemin heb je vanaf dag 1 wel de lijn Schmidt gezien en duidelijk gezien dat met een betere/betrouwbaardere selectie die meer tijd zou krijgen tot ontwikkeling, er meer uit gehaald kan worden. PSV heeft in het laatste halfjaar onder Schmidt echt een vrij hoog niveau aangetikt vind ik persoonlijk en daarin speelde wij echt goed voetbal.

Daar zitten twee cruciale verschillen t.o.v. Ruud die een selectie heeft gekregen en in een situatie is in gestapt waarbij men niet moest opbouwen, maar de volgende stap moest zetten. Dat is duidelijk niet gebeurd, terwijl Ruud voor de winterstop nmi over beter materiaal beschikte dan Schmidt. Bovendien zijn daarnaast de belangen ook anders. Onder Schmidt en Cocu kon men het permitteren om te bouwen en om iets meer tijd daarvoor uit te trekken. Onder Van Nistelrooij kan dat eigenlijk vrijwel niet, want aan het eind van volgend seizoen moet PSV bij de eerste twee zitten. Cruciaal verschil.

Van Nistelrooij heeft het niet makkelijk gehad. Hij heeft veel vragen op zijn bordje gekregen die bij Brands horen, hij heeft o.a. met Madueke en Luuk de Jong twee belangrijke aanvallende pionnen kwijt geraakt aan blessures en hij heeft het afgelopen halfjaar ook een TD gemist waarmee hij intern kan sparren en zaken op technisch gebied kan bespreken over de selectie. Desalniettemin zit er onder de streep, ondanks al deze factoren, te weinig lijn in het spel. Er zit geen (werkend) idee in, zowel in balbezit als over het algemeen in de organisatie/spelprincipes zonder bal.

De lijn in topsport is dun. Het komt uiteindelijk neer op winnen of verliezen, dat is in essentie het beslissingsmodel wat vrij opportuun kan zijn. Er kunnen naar heel veel factoren gewezen worden dit seizoen en nuance is altijd belangrijk, zeker gezien het traject waar PSV inzit, maar als ook met al die nuanceringen geconcludeerd kan worden dat PSV momenteel veruit niet genoeg uit de selectie haalt en er gewoon simpel gezegd tactisch geen lijn in het spel te ontdekken is, begint het langzaam maar zeker een moeilijk verhaal te worden.

De afgelopen periode is voor PSV rumoerig geweest. Er is nu duidelijk hoe PSV er voorstaat, ook qua selectie. Hazard is gekomen, met V. Aanholt heeft men op het eerste oog een prima linksback erbij weer en met Silva is er een 2e spits. Bovendien is Xavi Simons tering jantje goed en lijkt hij de schoenen van Gakpo met de tijd meer en meer op te kunnen vullen. De blikken zijn nu vooral gericht op V. Nistelrooij. Want ondanks al die nuances en rumoerigheid, moet PSV simpelweg beter gaan spelen en meer punten gaan pakken. Dat is bepalend voor het fundament wat gelegd moet worden voor komend seizoen. Waar PSV in de basiself echt geen 8 a 9 mutaties kan/wil gaan doen hoor, laten we dat niet onderschatten.
Ykhim wrote: 07 Feb 2023, 17:50
Ren Höek wrote: 07 Feb 2023, 16:23Zie het verschil met Benfica, waar hij geweldig presteert, meteen vanaf het begin.
Bij PSV waren de meeste spelers simpelweg niet geschikt voor zijn voetbal (in ieder geval in het begin), en dat zegt vooral veel over die spelers (en de wijze van opleiden in Nederland).

Het Nederlandse voetbal loopt op sommige gebieden hopeloos achter.
Maar dan komt er bij mij meteen een andere vraag: waarom is dit niet ook een mogelijke verklaring voor de magere prestaties van van Nistelrooij, die het voor een groot deel met vergelijkbare spelers moet doen? Sterker nog: hij moet het zelfs doen met een selectie die inmiddels aan de bovenkant onthoofd is. Niet dat het alles verklaart hoor, dat bedoel ik ook niet, maar het is wel een deel van het verhaal, wat mij betreft.

Zo'n Obispo leert het maar niet. Elke keer als je denkt dat Teze een stap vooruit maakt, zet hij er ook weer eentje achteruit, soms zelfs letterlijk. Ramalho die niet levert. Mauro die eindelijk weer eens speelt en dan besluit dat het mooi is geweest. Veerman die veel klaagt en te weinig levert. Luuk de Jong die niet levert. Gakpo en Madueke die worden weggekocht. Eerlijk is eerlijk: het zit op dat vlak niet echt mee en het zijn zaken die onder Schmidt ook al voorkwamen. Dat mag ook weleens benoemd worden hoor. De enigen die min of meer consistent leveren zijn Simons, Benítez en misschien Guti. Dat is op individueel niveau ook te weinig.
Terechte vraag, maar er zit volgens mij wel een groot verschil in momenteel. Schmidt heeft moeten zoeken naar zijn formule, heeft concessies moeten doen, heeft spelers moeten ontwikkelen, maar liet ook in zijn eerste jaar wel veelbelovende dingen zien wmb. Van Nistelrooij tot op heden niet wmb. Uiteindelijk heeft dat alles bij Schmidt wel geleid tot nmi een vrij stabiel en goed draaiend team/speelwijze in de 2e seizoenshelft vorig jaar. Waarin het denk ik evident is dat het spel van Schmidt werkte en dat tactiek/hij als trainer het maximale uit de selectie heeft gehaald en dat er simpel gezegd met betere spelers dus meer uitgehaald kon worden. Terwijl men nu bij Van Nistelrooij ziet dat hij op tactisch vlak/als trainer heel simpel by far niet het maximale uit zijn selectie haalt, terwijl men anderzijds qua spel er ook letterlijk geen touw aan vast kan knopen. De lichtpuntjes/fundament/basis waar PSV op dat vlak aankan vasthouden om vanuit daar door te ontwikkelen is heel erg broos.

De wedstrijden tegen Arsenal, Ajax en Feyenoord worden daarvoor vaak genoemd, maar die onderstrepen nmi juist dat punt. PSV heeft vanuit die wedstrijden resultaat gehaald uit spelhervattingen en/of achterover leunen in de organisatie, lange ballen spelen en vooral loeren op de counter. Een hele valide manier overigens om punten mee te halen in dit soort wedstrijden. Alleen daarmee verbloem je PSV het statische aanvalsspel en het gebrek aan patronen ;)

Om nog even op je laatste punt te komen. De enigste drie die consistent zijn, is je x-factor wie veelte goed is en met individuele impulsen de aanval draagt, je keeper die met regelmaat je op de been moet houden en je controleur die uitblinkt als stofzuiger, hetgeen wat logisch is gezien PSV over het algemeen vrij kwetsbaar is in transities en vanuit een laag blok/organisatie zonder bal.
MaartenV wrote: 07 Feb 2023, 16:53
Heruone wrote: 07 Feb 2023, 14:44

1 en 2. Luuk vraagt Xavi door te dekken omdat dat het pressing mechanisme is. Dat zijn de fucking afspraken die onze trainer meegeeft. Dat is na de winterstop al de gehele tijd het geval namelijk. Spits zit druk op LCV, linksbuiten zet druk op RCV. Luuk geeft hiermee gewoon aan dat dit het moment is om pressing te moeten ontwikkelen. Doet Xavi dat bovendien niet, kan Geertruida gewoon vrij indribbelen het middenveld in en krijg je nog steeds de mogelijkheid tot een 2vs1 tegen Xavi. Ook niet wenselijk.

3. Xavi moet eerst een sprint trekken op Geertruida, om vervolgens op volle intensiteit een gat van laten we zeggen 10 a 15 meter dicht te moeten lopen op Pedersen om vervolgens weer op volle intensiteit een sprint van ongeveer 40 meter te moeten trekken om achter diezelfde Pedersen aan te rennen. En we trekken het loopvermogen van Simons in twijfel? Kom op zeg, dit is voor niemand te belopen.

4. Zelfde punt als bij drie. Als Veerman, Sangare, Til of wie dan ook in dit soort situaties een volle sprint terug in moeten zetten, zoals jij van ze verwacht, dan kan je na 45 minuten je middenveld geheel wisselen want dan is de tank leeg. Dat is gewoon niet te belopen.

En oh. Obispo kan niet zo makkelijk uitstappen als dat jij zegt. 1. De afstand is daarvoor simpelweg te groot. 2. Hij kan niet eerder uitstappen ivm het positioneren van Paixao. 3. Als hij uitstapt ligt heel de as open en kan Giminez nog meer ruimte krijgen voor een loopactie. Branthwaite had inderdaad beter kunnen anticiperen op de situatie, maar het feit is dat de laatste linie naar achteren moet blijven lopen en daarmee worden aanvallers in de kaart gespeeld. Bovendien, het feit dat deze kans hier uit voortkomt, heeft vrij weinig te maken met een grote individuele fout van Branthwaite.



Even het fragment hierboven ingeplakt. Kan iedereen zelf even beoordelen. Kom op zeg, het gooien op dat de spelers niet intensief genoeg terug sprinten. Je kan echt werkelijk waar alles terug redeneren naar individuele fouten, maar dat is gewoon simpelweg je kop in het zand steken en het probleem absoluut niet willen zien. Dat zijn we helaas sowieso wel van je gewend. Het ligt altijd aan de spelers en individuele kwaliteit, maar onze trainer treft geen blaam. Voordat je de spelers iets aanrekent, zou ik vooral bovenstaande even doorlezen ;)

Wat mij betreft flikkeren ze Ruud er eerder gisteren nog uit dan vandaag of morgen. Ik ben wel een beetje klaar met onze trainer die het gooit op "passie en strijd" en "inzet". Clubicoon en fenomenale speler, maar voor de job als trainer van PSV momenteel een totaal ongeschikte clown.
Het gaat ver om zo een situatie in de eerste helft eruit te pakken en op ruud te plakken. De spelers zijn geen debielen (mag je aannemen), en nemen zelf het gros van de keuzes in het veld. En dat waren in dit geval veel niet al te beste keuzes.
Het punt is dat dit dus niet slechts eenmaal gebeurd in die eerste helft. Ik kies hier niet bewust de situatie en plak dit op Ruud. Dat heb ik al meerdere malen gezegd. De citaten van Pieter Zwart daarover staan volgens mij op de afgelopen 5 pagina's individueel. Gedurende de 1e helft komt Feyenoord namelijk steeds via deze manier erdoor. Dat het tot echt groot gevaar niet komt, is inderdaad waar. Dat heeft ook deels te maken met o.a. Timber als '10' en de keuzes op de vleugels. Maar het is wel zorgwekkend. PSV krijgt namelijk geen grip.
loginnaam wrote: 07 Feb 2023, 17:55
MaartenV wrote: 07 Feb 2023, 16:53
Het gaat ver om zo een situatie in de eerste helft eruit te pakken en op ruud te plakken. De spelers zijn geen debielen (mag je aannemen), en nemen zelf het gros van de keuzes in het veld. En dat waren in dit geval veel niet al te beste keuzes.
Met een goede tactiek zal je zien dat het ook makkelijker wordt voor spelers om de juiste keuze te maken. Je geeft zelf aan dat de spelers geen debielen zullen zijn, als ze dan toch veel verkeerde keuzes maken is dat juist een symptoom van verkeerde of onduidelijke tactiek.
Tactiek is in principe gewoon spelprincipes verpakt in kaders die je probeert te trainen en te ontwikkelen tot gedrag. Voorbeelden daarvan zijn de pass uitstellen tot de beste schietkans, lage voorzet richting penaltystip, back die een onderlap maakt en de halfspace penetreert zodra de bal naar de contrakant verplaatst wordt, etc.

Dat zijn allemaal voorbeelden van patronen en details die spelers gewoon op een gegeven moment blind uitvoeren, doordat dat tactisch in hun gedrag geslepen is. Zoals jij zelf al zegt: de keuzes worden dan makkelijker, vooral omdat spelers echt letterlijk automatisch anticiperen op en/of uitvoeren van bepaalde aspecten.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
User avatar
ruuddevil
Legende
Posts: 12,759
Joined: 25 Aug 2017, 11:39

Contract Ron Jans bij Twente loopt af. Out of the box idee: ideale assistent voor Ruud? (Note: ik vind Jans door zijn karakter ongeschikt als hoofdcoach van PSV, maar de man heeft ervaring en kan de boel redelijk neerzetten).
romario4wethoudervanjuinen
Veelbelovend talent
Posts: 110
Joined: 03 Feb 2023, 21:18

Makaveli, zoals ik het begrepen heb heeft Guus niet gefunctioneerd als adviseur van de trainer maar juist van de direktie.
En inderdaad, hij is mede aanjager van het aanstellen van Ruud. De benoeming van Fred als assistent komt m.i zelfs 100% uit zijn koker.
Hij is daarmee mede verantwoordelijk voor het probleem nu!

Daarna is hij weer op de achtergrond gegaan, Guus is geen Cruijff die te pas en onpas zich bemoeide maar meer een filosofisch manager die vind dat hij dan niet voor de voeten moet lopen.
Die filosofische kant vind ik wel eens dodelijk vermoeiend moet ik zeggen.

We zitten nu in het schuitje, hoe en door wie het dan ook gekomen is. Wie en waarom dan ook welke foute inschatting heeft gemaakt.
En mijn punt is, de wedstrijden volgen nu in razendtempo elkaar op. In een dikke week schaken we op 3 borden.
Door het gelijkspel bij Feyenoord heb je aansluiting gehouden. Daarom ben ik geen pleitbezorger om juist NU de trainer te ontslaan. Maar pleit ik om als club alles te doen wat je kunt om Ruud te helpen.

Door de komst van nieuwe spelers krijg je van zelf al een nieuwe dynamiek binnen de groep. Dat is goed. Ook technisch en tactisch maar met name kwalitatief krijg je nieuwe/andere mogelijkheden.

Blijft dat de trainersstaf dezelfde is en die niet uitblinken in tactisch/technisch inzicht.
En juist op dat punt pleit ik dus voor scherpe externe ogen die meesturen.
ALS Guus al die tijd dat al deed, is hij intussen deel van het probleem en niet de oplossing.
ALS Guus al die tijd aan de zijlijn stond wordt het nu tijd om in te grijpen!

Ik zie niet heel veel andere mogelijkheden, uitgaande van het feit dat ik de komende 4 wedstrijden met goed resultaat door wil omdat daar in belangrijke mate het seizoen wordt bepaald.
Zakt Ruud kun je meteen afscheid nemen. Komt hij er door kunnen we allemaal de vlag hijsen.
Dit alles laat onverlet dat de situatie verre van ideaal is noch poetst het foute keuzes en inschattingen weg. Maar de trein rijdt, we moeten door!
Thijs
Lid van verdienste
Posts: 17,021
Joined: 01 Sep 2017, 06:29
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Heel erg mooi om voor de wedstrijd dat moment met Antonisse te zien. De warmte en bewondering laten zien dat Ruud dat toch erg goed weet te doen.
Chucky
Vedette
Posts: 5,511
Joined: 07 Sep 2018, 12:37

Ik kijk nu al uit naar de analyse van [mention]Heruone[/mention] van de tweede helft.
User avatar
DC_PSV
Vedette
Posts: 9,417
Joined: 09 Feb 2018, 00:00

Chucky wrote: 08 Feb 2023, 20:10 Ik kijk nu al uit naar de analyse van [mention]Heruone[/mention] van de tweede helft.
Daar hebben we geen analyse voor nodig
#simplythebest
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV

Is het al te vroeg om vraagtekens te hebben of de zogenaamde chemie er wel/nog is tussen staf en selectie? 🤔
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Massimo
Legende
Posts: 13,814
Joined: 21 Sep 2017, 00:00

Juancho wrote: 08 Feb 2023, 20:16 Is het al te vroeg om vraagtekens te hebben of de zogenaamde chemie er wel/nog is tussen staf en selectie? 🤔
Ik denk dat het niet zozeer aan chemie ligt, maar aan de tactische mankementen en duidelijkheid in combinatie met een gebrek aan kwaliteit van de selectie. En dat is te weinig dus mag je wat mij betreft op dat vlak wel je vraagtekens bij zetten.
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV

Massimo wrote: 08 Feb 2023, 20:19
Juancho wrote: 08 Feb 2023, 20:16 Is het al te vroeg om vraagtekens te hebben of de zogenaamde chemie er wel/nog is tussen staf en selectie? 🤔
Ik denk dat het niet zozeer aan chemie ligt, maar aan de tactische mankementen en duidelijkheid in combinatie met een gebrek aan kwaliteit van de selectie. En dat is te weinig dus mag je wat mij betreft op dat vlak wel je vraagtekens bij zetten.
Kijk je naar je as, Benitez, Ramalho, Sangare, Veerman, Guti en de Jong (en nu komt Aanholt er ook bij als ervaren speler) dan zou je ook kunnen denken dat ze ervaring zat hebben en dan maar zelf wat meer de regie overnemen. Tis heel leuk dat ene trainer iets wil maar als (ervaren) speler weet je in een wedstrijd echt wel of je wat moet doen kantelen. En dat mis ik enorm.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

Typisch gevalletje van een opstelling bouwen. De kleedkamer inlopen en roepen: VEEL PLEZIER!!!

De taffus wat een drama dit.

Ruud, kap ermee. Zonde van je status.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Tja... Het is en blijft (voorlopig) gewoon te pover en te broos in heel veel opzichten. En dat ligt echt niet (alleen) aan de selectie. Dat is niet fijn met een serie Sevilla - Utrecht - Sevilla -Twente in het vooruitzicht.
Last edited by Heruone on 08 Feb 2023, 20:42, edited 1 time in total.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Post Reply