Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
User avatar
TheSyb
Nationale topspeler
Posts: 1,983
Joined: 10 Aug 2021, 18:28
Clubvoorkeur: PSV (duh)

Juancho wrote: 17 Feb 2023, 23:08 Het enige belang is het PSV belang. Als Brands dan gezichtsverlies moet lijden... So be it. Een echte AD slikt dat en gaat door. Zoals Gerbrands ooit goede vriend v. Gaal moest ontslaan.

Als iets me wel totaal niet interesseert is het de ego's van onze trainer, AD of wie dan ook. Niets en niemand gaat voor het clubbelang. Denkt iemand dat wel? Opzouten aub.
Absoluut, als Brands Ruud niet zou ontslaan, omdat hij dan 'gezichtsvelies' zou lijden dan zou Brands totaal ongeschikt zijn. Overigens vind ik dat PSV (en dus Brands) meer gezichtsverlies gaat lijden als ze bloedeloos 4e zouden eindigen, maar dat terzijde
User avatar
Ren Höek
Vedette
Posts: 9,422
Joined: 17 Jul 2018, 07:46
Clubvoorkeur: PSV

Ykhim wrote: 17 Feb 2023, 16:33 maar ook dat individuele oplevingen te schaars zijn, zeker nu Gakpo en Madueke vertrokken zijn, wat precies ook is wat Ruud niet te verwijten valt.
Klopt, maar ook met Cody en Noni werd verloren van degradatiekandidaten.
Dus zelfs met individuele topklasse was Ruud zijn tactiek zo matig dat PSV met de zwakste teams moeite had.

Pieter Zwart heeft het al eens aangegeven, PSV speelt zijn beste wedstrijden als men de bal weinig heeft en vooral op de counter speelt. Dat maakt ook meteen duidelijk hoe matig PSV is in balbezit, terwijl Ruud juist het balbezit zo belangrijk vindt. En zelfs als PSV goed begint en de zaken aardig op orde lijkt te hebben, is dit meteen weg zodra de tegenstander tactische aanpassingen doorvoert. Waarop Ruud geen antwoord heeft. Wat kan tegen goede teams, maar niet kan tegen teams als Cambuur, Groningen, Sparta en Emmen.
Niet dermate pover dat we dan maar op dit puntengemiddelde moeten uitkomen, maar die kritiek op Ruud kan prima samengaan met de constatering dat deze selectie gewoon niet top is.
Ik vind dat Roger het (veel) beter deed, met een mindere selectie.
Waarbij PSV onder Roger steeds beter ging presteren, waar het onder Ruud alleen maar slechter lijkt te gaan. Het verschil tussen een coach die tactisch bekwaam is en een coach die tactisch onbekwaam is.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Ykhim
Lid scoutingsteam
Posts: 19,255
Joined: 25 Aug 2017, 19:14
Clubvoorkeur: PSV

Ren Höek wrote: 18 Feb 2023, 00:43Klopt, maar ook met Cody en Noni werd verloren van degradatiekandidaten.
Ik lees dit vaker, maar ik vind het echt het slechtst mogelijke tegenargument op de stelling dat zulke spelers het verschil kunnen maken als het lastig is. Gakpo heeft ons ook veel vaker over het dode punt heen geholpen, dan dat hij wedstrijden verloor tegen degradatiekandidaten. Dat is ook logisch. En ja: tactisch is het gewoon niet goed genoeg. Dat is voor mij het punt ook helemaal niet. Ik probeer echter wel in ogenschouw te nemen dat dit het eerste seizoen is en los van of Ruud het wel of niet in de vingers heeft: topspelers kunnen goud waard zijn voor een beginnend trainer die z'n weg duidelijk aan het zoeken is. Dat dat soort spelers halverwege verkocht worden zonder serieuze vervanging, dat is gewoon heel klote. Voor de fans, de club, maar dus ook de spelers en staf.
Ik vind dat Roger het (veel) beter deed, met een mindere selectie.
Maar met zijn status en ervaring mag dat ook hè. Bovendien vond ik de selectie niet beduidend minder dan wat we nu hebben, maar dat is een discussie waar we sowieso nooit uit gaan komen.

Vooralsnog voldoet Ruud totaal niet, maar het wordt hem ook zo moeilijk mogelijk gemaakt. Onder deze omstandigheden nogal een ondankbare baan, wat mij betreft.
User avatar
psvgouda
Vedette
Posts: 9,682
Joined: 13 Apr 2021, 18:07
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

En dat laatste zal men zich ook ten burele van Brands en de RvC realiseren, reden waarom hem nog tijd zal worden gegund. Hij is zogezegd niet te benijden...Noch wij als supporters. Geduld maar weer dus. (En toch ben ik van mening dat Schmidt had moeten blijven :mrgreen: )
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Ykhim wrote: 18 Feb 2023, 01:12 topspelers kunnen goud waard zijn voor een beginnend trainer die z'n weg duidelijk aan het zoeken is.
Waarom expliciet die nadruk op beginnend trainer? Dit geldt namelijk toch gewoon voor elke trainer. Mane bij Liverpool, Lewandowski bij Bayern, Haaland bij Dortmund, Sinisterra bij Feyenoord of Martinez bij Ajax. Zodra je club je beste speler verkoopt, is dat voor elke trainer altijd ronduit kut.

Ruud heeft een turbulent jaar gekozen om in te stappen waarin het hem op meerdere vlakken niet makkelijk gemaakt is en/of heeft meegezeten. PSV mist kwaliteit op bepaalde posities, zowel achterin als voorin in de breedte. Dat Gakpo is verkocht en later Madueke heeft daarbij niet geholpen, zonder een serieuze vervanger daarvoor terug te krijgen (hoewel men Simons wel heeft + voldoende middenvelders om het schuiven met hem op te vangen). Idem dito voor dat Ruud iets totaal anders wilt spelen qua voetbal t.o.v. Schmidt en dat dat überhaupt aanpassingstijd nodig heeft. Daarnaast heeft PSV een bestuurlijke crisis gehad waarin het vooral opzoek was en eigenlijk nog steeds is naar haar eigen identiteit. Dat het nu vrijwel een 3/4 seizoen ontbreken heeft aan TD is niet wenselijk. Ook voor Ruud als trainer die met je TD normaliter dagelijks/wekelijks in conclaaf/aan het sparren is over de selectie en de transfermarkt. Brands zal ongetwijfeld een aantal van die taken overgenomen hebben, maar nog steeds: het is alles behalve een optimale voedingsbodem om vanuit te kunnen oogsten.

Tegelijkertijd zijn er heel veel kanttekeningen te plaatsen: ondanks dat PSV bijv. kwaliteit mist achterin, dat men bijv. geen complementair centraal duo heeft (van kwalitatief niveau) of dat je twee beste middenvelders voor de '6' en '8' positie (Sangare en Veerman) eveneens niet complementair aan elkaar zijn, zaken die je Ruud niet kan verwijten, komt PSV nog steeds na 3/4 seizoen elke wedstrijd met regelmaat in een speelveld van 50 tot 60 meter terecht. Of heeft PSV nog steeds duidelijk haar middenveld niet weten te organiseren met oog voor de organisatie en restverdediging. Of het blijven opstellen van Teze als RB, terwijl iedereen weet (en dit al 3 seizoenen nu duidelijk is) dat Teze geen RB is. Of het niet goed gebruiken van Til, een aankoop die expliciet op het bordje van Van Nistelrooij komt te liggen. Of missen spelers als Bakayoko/Saibari inderdaad kansen die kwaliteitsspelers minder vaak missen, maar zodra PSV het structureel moet hebben van dit soort kansen, het niet gek is dat je over 34 wedstrijden (ook met spelers als Gakpo) veel punten gaat laten liggen.

Image

Bovendien is het sentiment rondom Ruud duidelijk in zijn voordeel en is de druk van buitenaf vanuit de media niet proportioneel met hoe PSV momenteel presteert wmb. Ruud heeft een aantal lastige vragen gekregen in de wintertransferperiode die op het bordje van Brands zouden moeten vallen, maar los daarvan lijkt het gehele sentiment in het voordeel voor Ruud te spreken. Dat is prettig voor hem als trainer, want druk gevoed door externe partijen is nooit prettig en kan werken tot opportunistische keuzes, maar het feit is wel dat Ruud op dat vlak niks te klagen heeft. Ruud nam na Emmen-uit het woord crisis in zijn mond. Geen enkele media had het daar vrijwel over noch het werd extreem uitgelicht. Op 26 januari werd Schreuder ontslagen na een reeks van 6 uit 7, terwijl het in de media bijna een heksenjacht op hem leek en iedereen zich al wedstrijden op rij afvroeg wanneer dat ging gebeuren. Ook in de media werd al openlijk gespeculeerd over Bosz. Ruud heeft na Feyenoord 9 punten uit 7 wedstrijden gehaald maar het woord crisis in landelijke media is nergens te bekennen. Externe druk op Ruud lijkt het er niet te zijn en zijn positie lijkt voor de buitenwacht iig niet per se ter discussie te staan. Ook na de ongelofelijke zeperd afgelopen donderdag heb ik nog steeds niet het gevoel dat er druk ligt of een kritisch vergrootglas op het presteren van de trainer Ruud van Nistelrooij.

Uiteindelijk zijn er ontzettend veel nuances en 'excuses' te zetten die in het voordeel voor Van Nistelrooij spreken. En ik denk dat het belangrijk is dat je als BVO beslissingen maakt, je dat met ratio doet en niet op basis van sentiment. Opportunisme is de voetbalwereld vol van en tegelijkertijd is dat vrijwel ook altijd de grootste valkuil binnen BVO's. Desalniettemin is de optelsom onder de streep nmi wel helder. Ondanks alle (verzachtende) omstandigheden, haalt PSV te weinig punten, is er geen tot nauwelijks ontwikkeling in het spel, ontbreekt er een duidelijke lijn/spelprincipes op tactisch vlak in het spel, worden weinig spelers echt beter gemaakt en/of gaan ze consistenter presteren. De woorden van veerman vond ik treffend gister na de wedstrijd. In interview met ESPN zei hij dat Sevilla wat meer rotaties gingen toepassen op het middenveld met een extra mannetje erbij en toen was PSV het helemaal kwijt. Dat Veerman zegt dat Til opeens op links continue belande vanuit de defensieve organisatie en dat ze geen oplossing daarop hadden, is treffend.



Ik denk dat het belangrijk is om te realiseren, en hoewel ik vaak heel kritisch ben op Ruud dit zeker even benoemd moet worden, dat het wisselen van trainer niet de oplossing is. Een goede betere trainer neerzetten voor de groep betekend ongetwijfeld dat je meer uit je selectie gaat halen (zie Schmidt vorig jaar), maar dat je tegelijkertijd in normale omstandigheden echt niet opeens een (serieuze) titelkandidaat bent. Het feit is, zoals ik hierboven al min of meer omschreef, dat problemen vaak enige complexiteit bevatten. Dat geldt hier ook. Er spelen een aantal zaken parallel hieraan die PSV ook moet zien te tackelen: PSV moet op zoek naar een eigen identiteit en PSV zal ook in de spelersgroep moeten investeren. Kwalitatief moeten er betere spelers komen, maar anderzijds ook spelers die complementair aan elkaar zijn. Tegelijkertijd is het voor mij iig helder dat de kwestie mbt de trainer binnen dit complexere vraagstuk wel een significante rol speelt.

Ik vind Feyenoord met Slot daarin een mooi voorbeeld. Op '8' loopt door Kökcu rond, een fantastische speler vind ik dat. Vergelijkbaar als met Veerman. Als team en trainer heb je altijd individuele kwaliteit nodig en dat is niet erg/gek. Het belangrijkste is wel dat dat in synergie is met je tactiek. Je tactiek moet individuele kwaliteiten van spelers kunnen laten floreren. Het zorgen dat ze die maximaal kunnen benutten en utiliseren. Individuele kwaliteit zou niet je tactiek moeten verbloemen. Zoals ik al zei: Kökcu en Veerman twee vergelijkbare spelers. De een floreert onder Slot doordat hij vanuit tactisch oogpunt steeds vrij gemaakt wordt aan de bal en/of in stelling gebracht wordt met de mogelijkheden om spelers tussen de linies of in gevaarlijke posities in de final third te vinden. De ander is eigenlijk geen onbetwiste basisspeler, kan ontzettend goed voetballen, maar laat dit niet consistent zien in wedstrijden omdat zijn kwaliteiten daarin vaak ook niet voldoende geütiliseerd worden. Maar niet alleen Slot is hierin een factor. We zijn het allemaal er over eens dat Feyenoord geen geweldige selectie heeft en ze heel knap presteren momenteel. Maar ook vanuit de directie door Arnesen en Te Kloese is er een goed beleid gevoerd. Men heeft niet de beste spelers, maar de selectie is wel ontzettend complementair aan elkaar. En aan de speelstijl van Slot. Van Danilo wat in principe gewoon een matige spits is tot aan Hancko wat ook echt geen geweldige verdediger is. Dat zijn belangrijke voorwaardes waar uiteindelijk Slot, iemand die wmb wel als goede en interessante trainer te boeken staat, het maximale uit kan halen.

Ik vind overigens dat we ergens ook te vaak vallen over het kwaliteitsverhaal. Het is ook weer niet zo dat de selectie die PSV momenteel heeft top 4 a 5 waardig zou zijn. Normaliter zou je met deze selectie wmb ook gewoon 2e moeten worden. Maar ook dat is een discussie op zich.

Mbt Brands: ik zie niet in waarom Brands zijn lot eventueel verbonden zou moeten zijn aan die van RvN. Ik zou het alleen maar te bilijken vinden als Brands nu een harde beslissing maakt. Daarmee onderstreept hij wmb juist des te meer dat hij de juiste kapitein aan het roer van het schip is.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
RIO
Legende
Posts: 14,073
Joined: 01 Jul 2019, 00:00
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Natuurlijk is het wisselen van de trainer niet de oplossing op DIT moment, misschien na het seizoen evalueren en dan kijken wat voor opties we hebben. Maar Ruud moet afstappen van zijn PnV systeem. Je kan prima met de PnA spelen of je zet het om en speelt 4-2-3-1, dat deed Roger ook.

Een blok van Guti en Sangare op het middenveld, Veerman er voor (jammer voor je Joey) en Xavi vanaf links met PvA die elkaar aanvoelen. Rechts is dan eventueel Silva die aansluit bij Luuk of je zet Silva voorin en dan Mauro rechtsbuiten. Achterin PvA, Boscagli, Gerrit, Mwene.
User avatar
De Realist
Internationale topspeler
Posts: 4,360
Joined: 24 Oct 2021, 23:57

Het gaat niet meer in dit seizoen he jongens. Ja de beker wellicht. De rest is al afgeschreven.
Volgend seizoen gaat het om, en hoe eerder je daar klaar voor bent hoe beter. Dus geef een nieuwe trainer juist nu de tijd om er iets in te slijpen en uit te vinden wat voor spelers hij mist. Weet Stewart ook meteen zijn missie. Anders krijg je weer los zand en ga je de eerste 6 wedstrijden ook weer lopen roeien.

Pijnlijk wellicht, maar dit seizoen is gewoon klaar. Proberen Europees te halen en dat gaat het makkelijkste via het beker toernooi
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
Thijs
Lid van verdienste
Posts: 17,021
Joined: 01 Sep 2017, 06:29
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Ykhim wrote: 18 Feb 2023, 01:12
Ik vind dat Roger het (veel) beter deed, met een mindere selectie.
Maar met zijn status en ervaring mag dat ook hè. Bovendien vond ik de selectie niet beduidend minder dan wat we nu hebben, maar dat is een discussie waar we sowieso nooit uit gaan komen.

Vooralsnog voldoet Ruud totaal niet, maar het wordt hem ook zo moeilijk mogelijk gemaakt. Onder deze omstandigheden nogal een ondankbare baan, wat mij betreft.
Daarbij was bij Schmidt de selectie samengesteld op basis van zijn wensen. Unnerstal werd ingeruild voor Mvogo of Drommel, omdat het beter paste in zijn systeem. Max werd gehaald omdat dit het type back was wat hij wenste. Boscagli speelde, omdat hij het voetbal van achteruit bracht. Götze was de perfecte speler voor zijn speelstijl en ook Zahavi werd gehaald omdat dt]it bij Schmidts wensen paste. Bij Ruud is daar, volgens mij, veel minder naar gekeken, ook omdat Ruud een minder duidelijke tactische voorkeur heeft. Echter zou je daardoor ook in een grotere vijver kunnen vissen dan als je een bepaald type moet aantrekken.

En dan nog is het qua ervaring-kwaliteit-talent nu echt duidelijk minder dan onder Schmidt sinds het vertrek van Gakpo en Madueke en ook ervoor was het echt niet veel beter.
User avatar
Joenepsv
Legende
Posts: 12,359
Joined: 30 Jan 2018, 00:00

PSV gaat Ruud tijdens dit seizoen niet ontslaan en na dit seizoen ook niet. Kunnen ze gewoon niet maken. Heb het gister ook al gezegd maar als Ruud ontslagen wordt dan is de positie van Brands wankel daar hij mede verantwoordelijk is voor deze puinhoop. En Brands is de man die Ruud heeft gepusht (zal gechargeerd zijn) in deze positie terwijl je nu veel meer had gehad aan een ervaren trainer. Ik denk niet dat Ruud was ingestapt als hij dit allemaal had geweten. Er is gewoon nul beleid gevoerd de afgelopen jaren. Ja, een beleid van lik mijn vestje en God zegene de greep. Dat is de reden van dat we staan waar we staan. Een combinatie van foute keuzes.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

Joenepsv wrote: 18 Feb 2023, 10:26 PSV gaat Ruud tijdens dit seizoen niet ontslaan en na dit seizoen ook niet. Kunnen ze gewoon niet maken. Heb het gister ook al gezegd maar als Ruud ontslagen wordt dan is de positie van Brands wankel daar hij mede verantwoordelijk is voor deze puinhoop. En Brands is de man die Ruud heeft gepusht (zal gechargeerd zijn) in deze positie terwijl je nu veel meer had gehad aan een ervaren trainer. Ik denk niet dat Ruud was ingestapt als hij dit allemaal had geweten. Er is gewoon nul beleid gevoerd de afgelopen jaren. Ja, een beleid van lik mijn vestje en God zegene de greep. Dat is de reden van dat we staan waar we staan. Een combinatie van foute keuzes.
Als PSV verliest van Utrecht, Sevilla en Twente is het echt over met Ruud hoor. Hired to be fired. Ik denk trouwens dat Ruud zelf opstapt. En ja: de positie van Brands zal even wankel zijn. Maar je zegt het zelf al: 'er is nul beleid gevoerd de afgelopen jaren', daarmee geef je ook al aan dat Brands niet voor alles verantwoordelijk is. De situatie rond Cody heeft Brands niet veroorzaakt. Dat ligt langer geleden in het transferbeleid onder John de Jong (met goedkeuring AD en RVC).

Brands kan schoonschip maken. Nieuwe TD, nieuwe trainer en een goed gevulde portemonnee en afschrijvingen en salarissen die al behoorlijk zijn teruggebracht ten opzichte van boekjaar 21/22.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
Ren Höek
Vedette
Posts: 9,422
Joined: 17 Jul 2018, 07:46
Clubvoorkeur: PSV

Joenepsv wrote: 18 Feb 2023, 10:26 Heb het gister ook al gezegd maar als Ruud ontslagen wordt dan is de positie van Brands wankel daar hij mede verantwoordelijk is voor deze puinhoop.
Dit is echt enorm overdreven.
Zo bezien kun je dus elke AD ontslaan wanneer de club afscheid neemt van de trainer. En TD overigens. Zo werkt het natuurlijk niet.
En Brands is de man die Ruud heeft gepusht (zal gechargeerd zijn) in deze positie terwijl je nu veel meer had gehad aan een ervaren trainer.
Want ervaren trainers doen alles beter? Die falen niet? En worden niet ontslagen?
En Ruud mag na 9 jaar als trainer nog steeds onervaren genoemd worden?

Daarbij is Ruud een volwassen en onafhankelijk persoon, die zijn beslissing nam na een goed gesprek met Brands.

Ja, de spelersgroep komt kwaliteit tekort.
Dit doet echter niets af aan het falen van Ruud.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

Stel, stel, we verliezen van Utrecht en Sevilla dan verwacht ik dat we aan de reactie van Ruud na de wedstrijd wel kunnen zien of hij op de schopstoel zit.
User avatar
Joenepsv
Legende
Posts: 12,359
Joined: 30 Jan 2018, 00:00

ShovingNE2 wrote: 18 Feb 2023, 10:29
Joenepsv wrote: 18 Feb 2023, 10:26 PSV gaat Ruud tijdens dit seizoen niet ontslaan en na dit seizoen ook niet. Kunnen ze gewoon niet maken. Heb het gister ook al gezegd maar als Ruud ontslagen wordt dan is de positie van Brands wankel daar hij mede verantwoordelijk is voor deze puinhoop. En Brands is de man die Ruud heeft gepusht (zal gechargeerd zijn) in deze positie terwijl je nu veel meer had gehad aan een ervaren trainer. Ik denk niet dat Ruud was ingestapt als hij dit allemaal had geweten. Er is gewoon nul beleid gevoerd de afgelopen jaren. Ja, een beleid van lik mijn vestje en God zegene de greep. Dat is de reden van dat we staan waar we staan. Een combinatie van foute keuzes.
Als PSV verliest van Utrecht, Sevilla en Twente is het echt over met Ruud hoor. Hired to be fired. Ik denk trouwens dat Ruud zelf opstapt. En ja: de positie van Brands zal even wankel zijn. Maar je zegt het zelf al: 'er is nul beleid gevoerd de afgelopen jaren', daarmee geef je ook al aan dat Brands niet voor alles verantwoordelijk is. De situatie rond Cody heeft Brands niet veroorzaakt. Dat ligt langer geleden in het transferbeleid onder John de Jong (met goedkeuring AD en RVC).

Brands kan schoonschip maken. Nieuwe TD, nieuwe trainer en een goed gevulde portemonnee en afschrijvingen en salarissen die al behoorlijk zijn teruggebracht ten opzichte van boekjaar 21/22.
Brands is zeker niet voor alles verantwoordelijk maar wel voor het feit dat onze selectie na de winter zwakker is dan voor de winter. Alle excuses ten spijt maar hij had zijn zaakjes niet op orde. En mede dankzij inmenging van Brands heeft Ruud deze keuze gemaakt daar hij eerst stelde er niet klaar voor te zijn. Wat hij dus blijkbaar goed had gezien. En als je hem dan aanstelt, doe er dan alles aan om een start zo comfortabel mogelijk te maken. Marcel laat hem gewoon zwemmen met een zwakke selectie.

Als Ruud zelf opstapt wordt het een ander verhaal. En ik zie hem dat nog doen ook.
User avatar
Joenepsv
Legende
Posts: 12,359
Joined: 30 Jan 2018, 00:00

Ren Höek wrote: 18 Feb 2023, 10:30
Joenepsv wrote: 18 Feb 2023, 10:26 Heb het gister ook al gezegd maar als Ruud ontslagen wordt dan is de positie van Brands wankel daar hij mede verantwoordelijk is voor deze puinhoop.
Dit is echt enorm overdreven.
Zo bezien kun je dus elke AD ontslaan wanneer de club afscheid neemt van de trainer. En TD overigens. Zo werkt het natuurlijk niet.
En Brands is de man die Ruud heeft gepusht (zal gechargeerd zijn) in deze positie terwijl je nu veel meer had gehad aan een ervaren trainer.
Want ervaren trainers doen alles beter? Die falen niet? En worden niet ontslagen?
En Ruud mag na 9 jaar als trainer nog steeds onervaren genoemd worden?

Daarbij is Ruud een volwassen en onafhankelijk persoon, die zijn beslissing nam na een goed gesprek met Brands.

Ja, de spelersgroep komt kwaliteit tekort.
Dit doet echter niets af aan het falen van Ruud.
Vind deze situatie wel iets anders dan dat een huwelijk tussen trainer en club niet lekker loopt. Ruud is inderdaad volwassen maar er is hem vast iets beloofd/gezegd dat hij van standpunt veranderde.

En je begrijpt denk ik ook wel dat je enorm chargeert over mijn punt over een ervaren trainer. Ruud heeft 1 jaar profclub ervaring bij Jong PSV als trainer. Dit is allemaal nieuw voor hem en dan in deze situatie waarin we als club zitten. Ik geef het je te doen.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

Joenepsv wrote: 18 Feb 2023, 10:56 Brands is zeker niet voor alles verantwoordelijk maar wel voor het feit dat onze selectie na de winter zwakker is dan voor de winter. Alle excuses ten spijt maar hij had zijn zaakjes niet op orde. En mede dankzij inmenging van Brands heeft Ruud deze keuze gemaakt daar hij eerst stelde er niet klaar voor te zijn. Wat hij dus blijkbaar goed had gezien. En als je hem dan aanstelt, doe er dan alles aan om een start zo comfortabel mogelijk te maken. Marcel laat hem gewoon zwemmen met een zwakke selectie.

Als Ruud zelf opstapt wordt het een ander verhaal. En ik zie hem dat nog doen ook.
Ik ben het met je eens. Ik denk overigens dat Marcel niet door durfde pakken om echt geld te spenderen door twijfels over de huidige staf. Nergens op gebaseerd, maar dat gevoel kreeg ik een beetje. Als je nu al een selectie gaat samenstellen en je krijgt een nieuwe TD en een nieuwe coach dan is dat niet fijn.

Verder denk ik ook dat Ruud zelf opstapt.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
Ren Höek
Vedette
Posts: 9,422
Joined: 17 Jul 2018, 07:46
Clubvoorkeur: PSV

Joenepsv wrote: 18 Feb 2023, 11:01 Ruud is inderdaad volwassen maar er is hem vast iets beloofd/gezegd dat hij van standpunt veranderde.
Vast?
Naar eigen zeggen gaf Brands hem bepaalde inzichten en wil PSV onder Brands bepaalde zaken anders aanpakken, daardoor besloot Ruud het toch te gaan doen. En zoals Ruud in meerdere interviews heeft aangegeven heeft hij begrip voor de beslissingen van de club, zoals die om Cody en Noni te verkopen. Wat logisch is, aangezien Ruud mede verantwoordelijk is voor die financiële noodzaak door te verliezen van de Rangers.
En je begrijpt denk ik ook wel dat je enorm chargeert over mijn punt over een ervaren trainer. Ruud heeft 1 jaar profclub ervaring bij Jong PSV als trainer. Dit is allemaal nieuw voor hem en dan in deze situatie waarin we als club zitten. Ik geef het je te doen.
Dit is Ruud zijn 10e jaar als trainer, sommigen doen net alsof hij 1,5 seizoen bezig is.
Daarbij zijn er voorbeelden zat van falende ervaren trainers. Dat op zich zegt weinig.

Dat Ruud minder ervaring heeft op topniveau is duidelijk, maar daar is zijn staf ook op ingericht.
Maar ook dat is het niet het probleem bij Ruud, dat is namelijk echt zijn tactische (on)kunde.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV

Ruud en Marcel zijn gewoon onder valse voorwaarden naar de club gehaald hoor. Feit dat Brands zich rot schrok hoe de club er daadwerkelijk voro stond (zijn eigen woorden he, niet de mijne) zegt wat dat betreft wel genoeg. Koppel dat aan het lachwekkende rondom John de Jong en je zie al zo dat er iets gruwelijk fout is gegaan bij zowel het binnen willen halen van Marcel als Ruud.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
User avatar
Ren Höek
Vedette
Posts: 9,422
Joined: 17 Jul 2018, 07:46
Clubvoorkeur: PSV

Juancho wrote: 18 Feb 2023, 11:42 Ruud en Marcel zijn gewoon onder valse voorwaarden naar de club gehaald hoor.
Geloof niet alles was in de pers verschijnt of wat gezegd wordt.
Brands en Ruud wisten allebei heel goed waar ze aan begonnen, dat ze af en toe bepaalde uitspraken doen hoort erbij.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV

Ik denk oprecht dat de puinzooi die Gerbrands achter gelaten heeft niet zo bekend was bij Brands en dus indirect ook bij Ruud. Er zijn behoorlijk wat lijken uit de kast gekomen...
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
User avatar
De Realist
Internationale topspeler
Posts: 4,360
Joined: 24 Oct 2021, 23:57

Joenepsv wrote: 18 Feb 2023, 10:56
ShovingNE2 wrote: 18 Feb 2023, 10:29

Als PSV verliest van Utrecht, Sevilla en Twente is het echt over met Ruud hoor. Hired to be fired. Ik denk trouwens dat Ruud zelf opstapt. En ja: de positie van Brands zal even wankel zijn. Maar je zegt het zelf al: 'er is nul beleid gevoerd de afgelopen jaren', daarmee geef je ook al aan dat Brands niet voor alles verantwoordelijk is. De situatie rond Cody heeft Brands niet veroorzaakt. Dat ligt langer geleden in het transferbeleid onder John de Jong (met goedkeuring AD en RVC).

Brands kan schoonschip maken. Nieuwe TD, nieuwe trainer en een goed gevulde portemonnee en afschrijvingen en salarissen die al behoorlijk zijn teruggebracht ten opzichte van boekjaar 21/22.
Brands is zeker niet voor alles verantwoordelijk maar wel voor het feit dat onze selectie na de winter zwakker is dan voor de winter. Alle excuses ten spijt maar hij had zijn zaakjes niet op orde. En mede dankzij inmenging van Brands heeft Ruud deze keuze gemaakt daar hij eerst stelde er niet klaar voor te zijn. Wat hij dus blijkbaar goed had gezien. En als je hem dan aanstelt, doe er dan alles aan om een start zo comfortabel mogelijk te maken. Marcel laat hem gewoon zwemmen met een zwakke selectie.

Als Ruud zelf opstapt wordt het een ander verhaal. En ik zie hem dat nog doen ook.
Ik verwacht dat eerlijk gezegd ook
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
User avatar
Joenepsv
Legende
Posts: 12,359
Joined: 30 Jan 2018, 00:00

Ren Höek wrote: 18 Feb 2023, 11:39
Joenepsv wrote: 18 Feb 2023, 11:01 Ruud is inderdaad volwassen maar er is hem vast iets beloofd/gezegd dat hij van standpunt veranderde.
Vast?
Naar eigen zeggen gaf Brands hem bepaalde inzichten en wil PSV onder Brands bepaalde zaken anders aanpakken, daardoor besloot Ruud het toch te gaan doen. En zoals Ruud in meerdere interviews heeft aangegeven heeft hij begrip voor de beslissingen van de club, zoals die om Cody en Noni te verkopen. Wat logisch is, aangezien Ruud mede verantwoordelijk is voor die financiële noodzaak door te verliezen van de Rangers.
En je begrijpt denk ik ook wel dat je enorm chargeert over mijn punt over een ervaren trainer. Ruud heeft 1 jaar profclub ervaring bij Jong PSV als trainer. Dit is allemaal nieuw voor hem en dan in deze situatie waarin we als club zitten. Ik geef het je te doen.
Dit is Ruud zijn 10e jaar als trainer, sommigen doen net alsof hij 1,5 seizoen bezig is.
Daarbij zijn er voorbeelden zat van falende ervaren trainers. Dat op zich zegt weinig.

Dat Ruud minder ervaring heeft op topniveau is duidelijk, maar daar is zijn staf ook op ingericht.
Maar ook dat is het niet het probleem bij Ruud, dat is namelijk echt zijn tactische (on)kunde.
Je zegt hetzelfde als ik alleen in andere woorden wat Brands/Ruud aangaat. En ja, natuurlijk gaat hij zeggen dat hij begrip heeft voor de situatie van de club. Dat is ook het enige wat hij kan zeggen volgens mij. Anders zou hij zowel de leiding als de spelersgroep afvallen.

Ik tel bij een proftrainer de prof jaren getraind. En dat zijn 1,5. In de jeugd is allemaal leuk en aardig maar totaal niet te vergelijken met de druk en alle andere zaken wat komt kijken bij het leiden van een club als PSV. Lees hier overigens vaker dat Ruud een tactisch nitwit zou zijn. Dat zou toch alleen maar aangeven hoe zo'n teringzooi het is. Hij loopt al jaren rond bij de club. Dan zou toch iedereen moeten weten wat hij kan en wat zijn sterke/zwakke punten zijn?
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Thijs wrote: 18 Feb 2023, 08:54
Ykhim wrote: 18 Feb 2023, 01:12
Maar met zijn status en ervaring mag dat ook hè. Bovendien vond ik de selectie niet beduidend minder dan wat we nu hebben, maar dat is een discussie waar we sowieso nooit uit gaan komen.

Vooralsnog voldoet Ruud totaal niet, maar het wordt hem ook zo moeilijk mogelijk gemaakt. Onder deze omstandigheden nogal een ondankbare baan, wat mij betreft.
Daarbij was bij Schmidt de selectie samengesteld op basis van zijn wensen. Unnerstal werd ingeruild voor Mvogo of Drommel, omdat het beter paste in zijn systeem. Max werd gehaald omdat dit het type back was wat hij wenste. Boscagli speelde, omdat hij het voetbal van achteruit bracht. Götze was de perfecte speler voor zijn speelstijl en ook Zahavi werd gehaald omdat dt]it bij Schmidts wensen paste. Bij Ruud is daar, volgens mij, veel minder naar gekeken, ook omdat Ruud een minder duidelijke tactische voorkeur heeft. Echter zou je daardoor ook in een grotere vijver kunnen vissen dan als je een bepaald type moet aantrekken.

En dan nog is het qua ervaring-kwaliteit-talent nu echt duidelijk minder dan onder Schmidt sinds het vertrek van Gakpo en Madueke en ook ervoor was het echt niet veel beter.
Dit is niet geheel waar. Ruud wil graag mandekking spelen en ook vanuit een lager blok als het nodig is. Dat betekend dat je een ander soort type CV's nodig hebt, spelers die meer kracht, lengte en agressiviteit leveren. Het is uiteindelijk niet zo heel raar waarom Ruud blijft kiezen voor Obispo-Branthwaite. Die twee zijn van alle CV's het meest complementair binnen die gedachtes. Het is ook niet raar dat de CV die afgelopen zomer is gehaald, Branthwaite, dus precies binnen dat plaatje past.

Roger teerde veel meer op verticality waarbij de CV's de opbouw verzorgen en snel de passinglijn naar voren proberen te exploiteren en de backs vooral dienen om enerzijds met rotaties ruimte te creëren voor de buitenspelers en anderzijds om het veld mee te knijpen om agressief te kunnen gegenpressen zonder dat de organisatie verloren gaat. Bij Ruud komen de backs veel meer in de opbouw terecht, bijv. nu Teze als 3e CV en V. Aanholt die enorm veel naar de binnenkant zwerft en als 4e middenvelder komt te spelen. Hoever paste natuurlijk binnen dat profiel, maar die was helaas niet goed genoeg.

Ruud wou graag een lopende middenvelder hebben, zoals hij Nassoh ook gebruikte op '10' bij JPSV. Ruud wou daarom dolgraag Til hebben. Die is op voorspraak van Ruud gekomen heeft Elfrink wel eens laten weten in een podcast. Ook Simons past in principe heel goed binnen dat profiel. Ook El Ghazi is een voorbeeld van het type buitenspeler waarmee Ruud graag wilt spelen.

Er zijn echt wel duidelijke aankopen gedaan om de selectie samen te stellen op de wensen van Ruud. En ook Ruud heeft daarin echt wel een vinger in de pap gehad, stiekem meer dan wij denken. Zoals dat eigenlijk bij elke trainer gaat (die John de Jong als TD boven zich heeft). Het is uiteraard echter niet allemaal rozengeuren maneschijn geweest. Met als meest exemplarische voorbeeld het verkopen van je sterspelers in de winter zonder eigenlijk een extra buitenspeler terug te halen. En het is ook niet per se dat Ruud tactisch een minder duidelijke voorkeur heeft, hooguit minder extreem in zijn opvattingen. Het issue wat daarin schuilt is echter dat het e.e.a. tactisch niet rijmt. Ruud wilt graag verdedigen als Simeone en domineren als Bielsa (zijn eigen woorden), maar die twee zaken gaan niet hand in hand. Qua tactiek en bijbehorende spelprincipes, maar ook qua benodigde spelers.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Als een trainer dit soort teksten gaat gooien, is het toch nooit een goed teken btw?

https://www.vi.nl/pro/overig/ruud-van-n ... deze-koers
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

Nee klopt, na ik dacht Cambuur uit zei hij hetzelfde (of iig sowieso rond die periode).
Sheepies
Bankzitter
Posts: 271
Joined: 17 May 2021, 19:41

Heruone wrote: 18 Feb 2023, 13:34 Als een trainer dit soort teksten gaat gooien, is het toch nooit een goed teken btw?

https://www.vi.nl/pro/overig/ruud-van-n ... deze-koers
“Daarna werden de afstanden en de ruimtes opnieuw te groot. De middenvelders konden het nooit belopen.”

‘Maar daardoor kregen we de goals niet tegen.’ (Ik laat de rest van het antwoord ff weg maar RvN gaat verder in op hoe de tegengoals tot stand kwamen)

Wat een vaag antwoord. Dat het je deze keer geen tegengoal oplevert maakt het toch niet tot non-issue? Helemaal omdat het dit seizoen juist zo’n terugkomend probleem is. Lijkt misschien wat zeiken van mijn kant maar ik heb het liefst dat mijn coach zich op zijn minst realiseert dat dit een probleem is dat moet worden opgelost ipv zich verschuilen achter het feit dat er andere dingen nog meer misgaan😅
Post Reply