Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

Als dit een externe trainer was geweest was hij nooit zo verdedigd door de supporters denk ik.

Een Bosz had dit niet hoeven laten zien met de selectie.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
RIO
Legende
Posts: 14,073
Joined: 01 Jul 2019, 00:00
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Een externe trainer had er al uitgelegen, net zoals Pinky the Brain.
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

Standbeeld wrote: 20 Feb 2023, 12:54 De voorzitter van de Ruud fanclub heeft gesproken. We moeten naar xG kijken.
Fijn dat de forumleden die graag blind willen blijven voor koude non-biased statistiek zich meteen melden als poster en als likers van deze post :lol:
User avatar
Ted Lasso
Bankzitter
Posts: 219
Joined: 23 Jan 2023, 21:56
Old name: FC Bavaria
Clubvoorkeur: Wa zoude denken?
Favoriete speler: Olivier Boscagli

Dat hele geleuter over xG, het zal wel. Feit is dat er geen enkele lijn te ontdekken is in het spel, we te vaak gigantisch door de ondergrens zakken en er geen enkele verbetering aan de horizon gloort (dit seizoen althans). Ik was en ben groot fan van Ruud als onze coach, maar dat was ik ook van Van Bommel. Misschien willen we te graag dat clubiconen het voor elkaar krijgen om ook als trainer groots te zijn. Met Cocu pakte het uiteindelijk goed uit. Laten we hopen dat dat met Ruud ook zo is, maar ergens ben ik bang dat we na Van Bommel straks een tweede clubheld door de achterdeur zien vertrekken. Al zal het minder negatief zijn als onder Van Bommel, daar is de mens-Van Nistelrooij te verschillend voor.
Scheids, 't is gin corner en ok gin boitespel.
PSV90
Nationale topspeler
Posts: 2,965
Joined: 05 Dec 2017, 00:00

ShovingNE2 wrote: 21 Feb 2023, 12:47 Als dit een externe trainer was geweest was hij nooit zo verdedigd door de supporters denk ik.

Een Bosz had dit niet hoeven laten zien met de selectie.
Dat een clubicoon die door de club is overgehaald om hier in te stappen (en in de winterstop wordt beroofd van zijn twee beste aanvallers) een andere behandeling krijgt dat een passant van buitenaf is toch ook helemaal prima?

Ik denk ook niet dat de huidige staf er het maximale uithaalt, maar er zijn wel verzachtende omstandigheden voor de huidige prestaties
in de vorm van de kwaliteit van de selectie, persoonlijke fouten en ook wel een deel pech. Daarnaast zit je met de situatie dat Brands niet met goed fatsoen afscheid kan nemen van vNistelrooij.

Ik hoop dat vNistelrooij het nog om weet te draaien. Vond hem aan het begin van het seizoen allemaal logische dingen doen en dat gevoel ben ik helaas al even kwijt. Grijp aub gewoon terug naar een middenveld met Gutierrez, Sangaré en Veerman en backs met voetballend vermogen (Mauro Jr., vAanholt en Mwene) en laat dat een aantal weken staan.
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

MaartenV wrote: 21 Feb 2023, 14:15
Standbeeld wrote: 20 Feb 2023, 12:54 De voorzitter van de Ruud fanclub heeft gesproken. We moeten naar xG kijken.
Fijn dat de forumleden die graag blind willen blijven voor koude non-biased statistiek zich meteen melden als poster en als likers van deze post :lol:
Wat wil je bereiken met je "koude non-biased statistiek"? De statistiek zegt wel iets, Maarten, maar we kunnen niet aan de gang blijven als de punten uitblijven. De enige statistiek die er echt toe doet is het puntenaantal op de ranglijst. Voetbal draait simpelweg maar om één ding: winnen. Als een trainer teveel punten verliest dan maakt het echt geen zak uit wat de onderliggende statistieken zeggen. Dan weet je als trainer dat je aan de beurt komt.
Chucky
Vedette
Posts: 5,511
Joined: 07 Sep 2018, 12:37

PSV90 wrote: 21 Feb 2023, 14:40
ShovingNE2 wrote: 21 Feb 2023, 12:47 Als dit een externe trainer was geweest was hij nooit zo verdedigd door de supporters denk ik.

Een Bosz had dit niet hoeven laten zien met de selectie.
Ik hoop dat vNistelrooij het nog om weet te draaien. Vond hem aan het begin van het seizoen allemaal logische dingen doen en dat gevoel ben ik helaas al even kwijt. Grijp aub gewoon terug naar een middenveld met Gutierrez, Sangaré en Veerman en backs met voetballend vermogen (Mauro Jr., vAanholt en Mwene) en laat dat een aantal weken staan.
Die logica ontbrak vanaf Rangers-uit eigenlijk al...

We begonnen het seizoen het seizoen tegen Ajax met een verdediging bestaande uit Hoever - Teze - Obispo - Max.
Een gewaagde, maar te verdedigen keuze: een vrij onervaren verdediging, en al snel bleek Hoever niet te voldoen.

Toen werd vrij snel Mwene het elftal ingepast voor het tweeluik tegen Monaco, wat imo vrij logisch was.
Echter uit tegen Rangers werden Teze - Obispo opeens uit elkaar gehaald, en mocht Ramalho opeens zijn opwachting maken.
Vanaf dat moment was het achterin eigenlijk continue stuivertje wisselen achterin tussen Mwene, Teze, Ramalho en later zelfs ook nog Branthwaite. Eigenlijk was alleen Obispo echt onbetwist. Volkomen logisch dus eigenlijk dat het achterin nooit stabiel oogt en is, aangezien Obispo zelf ook nog eens een instabiele factor is.

Op het middenveld hetzelfde verhaal: alleen Sangaré is echt onbetwist. Buiten hem is het continue stuivertje wisselen geweest tussen Veerman, Guti, Til plus een hoop geschuif met Xavi.

Voorin is er momenteel ook (buiten De Jong) geen hierarchie - wie staat er hoger in de pikorde: Saibari of Bakayoko? Wat is de beoogde rol van El Ghazi?

Ruud wordt niet geholpen met de blessures, maar buiten dat lijkt het alsof hij geen échte keuzes durft te maken om op die manier vastigheden te creëren in het elftal.
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV

Ik vind het prima dat PSV net even een wat nettere club is dan de rest. Dat is ook onze DNA en maakt PSV ook mooi. Het gevaar zit hem er natuurlijk wel in dat je heel goed moet kunnen kaderen tot wanneer iets kan en wanneer niet. We hebben al vaker gezien dat PSV door dit DNA net even wat te lang de boel laat door sudderen. Meest recent nog met v. Bommel. Het hand in hand gaan van topsport en die gemoedelijke DNA is niet makkelijk, maar wel gruwelijk belangrijk.

In dat kader vind ik het oprecht jammer dat er nooit eens meer ingegaan wordt op het inhoudelijke bij de betreffende coach. Vraag hem over tactiek, zijn visie, zaken die nu totaal niet lopen en iedereen kan zien. Er is zoveel mooie gesprekstof te verzinnen ipv het geneuzel wat je nu altijd hoort, zaken waaruit je veel beter kan halen hoe het in het koppie van de betreffende trainer werkt, of hij het allemaal wel/niet ziet.

Ik vraag me alleen af of bij PSV wel de juiste mensen aan de betreffende knoppen draaien en of ze voldoende inhoudelijk verstand hebben om bijv. te kunnen oordelen wanneer je niet verder kan of moet gaan met een trainer. Al zegt je hart dat je de trainer toch nog even de kans moet geven. Heeft Brands bijv. die kennis en kunde? Vanuit de RvC?
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
User avatar
GiveCup2day
International
Posts: 907
Joined: 27 Jan 2022, 13:11
Clubvoorkeur: PSV en Chelsea

Chucky wrote: 21 Feb 2023, 15:33
PSV90 wrote: 21 Feb 2023, 14:40

Ik hoop dat vNistelrooij het nog om weet te draaien. Vond hem aan het begin van het seizoen allemaal logische dingen doen en dat gevoel ben ik helaas al even kwijt. Grijp aub gewoon terug naar een middenveld met Gutierrez, Sangaré en Veerman en backs met voetballend vermogen (Mauro Jr., vAanholt en Mwene) en laat dat een aantal weken staan.
Die logica ontbrak vanaf Rangers-uit eigenlijk al...

We begonnen het seizoen het seizoen tegen Ajax met een verdediging bestaande uit Hoever - Teze - Obispo - Max.
Een gewaagde, maar te verdedigen keuze: een vrij onervaren verdediging, en al snel bleek Hoever niet te voldoen.

Toen werd vrij snel Mwene het elftal ingepast voor het tweeluik tegen Monaco, wat imo vrij logisch was.
Echter uit tegen Rangers werden Teze - Obispo opeens uit elkaar gehaald, en mocht Ramalho opeens zijn opwachting maken.
Vanaf dat moment was het achterin eigenlijk continue stuivertje wisselen achterin tussen Mwene, Teze, Ramalho en later zelfs ook nog Branthwaite. Eigenlijk was alleen Obispo echt onbetwist. Volkomen logisch dus eigenlijk dat het achterin nooit stabiel oogt en is, aangezien Obispo zelf ook nog eens een instabiele factor is.

Op het middenveld hetzelfde verhaal: alleen Sangaré is echt onbetwist. Buiten hem is het continue stuivertje wisselen geweest tussen Veerman, Guti, Til plus een hoop geschuif met Xavi.

Voorin is er momenteel ook (buiten De Jong) geen hierarchie - wie staat er hoger in de pikorde: Saibari of Bakayoko? Wat is de beoogde rol van El Ghazi?

Ruud wordt niet geholpen met de blessures, maar buiten dat lijkt het alsof hij geen échte keuzes durft te maken om op die manier vastigheden te creëren in het elftal.
Helemaal mee eens. Het moet eens afgelopen zijn met die constante wisselingen.

Wat mij betreft nu eens beginnen met een vaste kern van 11 spelers: Benitez, Mauro Ramalho Branthwaite Aanholt, Guti Sangare Veerman, Bakayoko Luuk Xavi.

Dat je dan Hazard en Boscagli weer opstelt wanneer ze fit zijn is in principe prima, maar laat vooral de kern bouwen aan vastigheden.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

PSV90 wrote: 21 Feb 2023, 14:40Dat een clubicoon die door de club is overgehaald om hier in te stappen (en in de winterstop wordt beroofd van zijn twee beste aanvallers) een andere behandeling krijgt dat een passant van buitenaf is toch ook helemaal prima?
Ja inderdaad. Maar die grens is wel bereikt langzaam aan?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Fc Denzel
Vaste waarde in elftal
Posts: 515
Joined: 18 Mar 2022, 21:03
Clubvoorkeur: PSV

ShovingNE2 wrote: 21 Feb 2023, 19:45
PSV90 wrote: 21 Feb 2023, 14:40Dat een clubicoon die door de club is overgehaald om hier in te stappen (en in de winterstop wordt beroofd van zijn twee beste aanvallers) een andere behandeling krijgt dat een passant van buitenaf is toch ook helemaal prima?
Ja inderdaad. Maar die grens is wel bereikt langzaam aan?
Cocu en Schmidt kregen de tijd, dus hij wat mij betreft ook!
User avatar
De Realist
Internationale topspeler
Posts: 4,360
Joined: 24 Oct 2021, 23:57

11 Tinus wrote: 21 Feb 2023, 10:41 Niet elke wedstrijd is hetzelfde. Thuis tegen Groningen die met poep in de broek komen of uit bij Utrecht die ongeslagen zijn thuis en zelfs tegen AZ en Feyenoord makkelijk overeind bleven. Er wordt gewoon iets anders gevraagd in die wedstrijden en als je zelf elke keer hetzelfde blijft doen dan kan het alleen werken als je heel goed bent in wat je doet, maar dat zijn we juist niet.

Ik geloof ook niet zo dat vastigheid alleen komt door altijd dezelfde op te stellen. Ik geloof wel dat je meer vastigheid krijgt door veelal dezelfde kern groep te gebruiken. Een eerste 13 a 14 spelers die altijd spelen tenzij het niet anders kan. Nog liever een goede speler op een andere positie dan de eerste de beste die er eventueel kan spelen maar nog niet goed genoeg is. Waar het in de basis om gaat is dat het niet te ingewikkeld is en dat spelers begrijpen wat ze moeten doen. Als ze het begrijpen dan kun je ze altijd nog afstraffen omdat ze het niet goed doen maar als ze het niet begrijpen kun je ze ook niet zoveel kwalijk nemen. Iets in mij zegt dat de tactische benadering van PSV op dit moment te 'moeilijk' is voor deze selectie gecombineerd met deze trainersstaf.
Eens.
Je hoeft niet dezelfde 11 op te stellen. Maar Til of Xavi, of Saibari of Madueke (bijvoorbeeld) is nogal een ander type speler. Het lijkt er meer op dat er poppetjes op het bord op een positie staan, maar wat ze op die positie doen maakt eigenlijk niet uit.

Een beetje alsof je Romario inwisselt voor Kramer. Allebei spits. What can go wrong? Het lijkt er een beetje op alsof de staf zo redeneert.
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

Fc Denzel wrote: 21 Feb 2023, 19:49Cocu en Schmidt kregen de tijd, dus hij wat mij betreft ook!
Cocu en Schmidt gaven er blijk van iets van tactiek over te kunnen brengen op een selectie en een team te smeden.

Ruud heeft van beiden nog geen blijk gegeven.

De tijd geven op basis van wat dan?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Fc Denzel
Vaste waarde in elftal
Posts: 515
Joined: 18 Mar 2022, 21:03
Clubvoorkeur: PSV

ShovingNE2 wrote: 22 Feb 2023, 07:21
Fc Denzel wrote: 21 Feb 2023, 19:49Cocu en Schmidt kregen de tijd, dus hij wat mij betreft ook!
Cocu en Schmidt gaven er blijk van iets van tactiek over te kunnen brengen op een selectie en een team te smeden.

Ruud heeft van beiden nog geen blijk gegeven.

De tijd geven op basis van wat dan?
Om een team te smeden heb je ook een team nodig. Je verkoopt(wat ik ook snap) wel wel erg belangrijke spelers.
Götze, Gakpo, Madueke en in mindere mate Doan maar deze had van enorme waarde kunnen zijn.

Schmidt en Cocu hadden daar geen last van.

Bij Schmidt en Cocu leek het op het begin toch ook nergens op. (ik ben overigens groot van beide)

Ruud doet het in een aantal andere opzichten weer beter dat die andere 2.

Heb nou gewoon ff geduld joh en jaag zo'n geweldig boegbeeld nou niet te vroeg weg!!
DeEintovenaar
Nationale topspeler
Posts: 2,275
Joined: 24 Mar 2022, 09:22

Fc Denzel wrote: 22 Feb 2023, 10:10
ShovingNE2 wrote: 22 Feb 2023, 07:21

Cocu en Schmidt gaven er blijk van iets van tactiek over te kunnen brengen op een selectie en een team te smeden.

Ruud heeft van beiden nog geen blijk gegeven.

De tijd geven op basis van wat dan?
Om een team te smeden heb je ook een team nodig. Je verkoopt(wat ik ook snap) wel wel erg belangrijke spelers.
Götze, Gakpo, Madueke en in mindere mate Doan maar deze had van enorme waarde kunnen zijn.

Schmidt en Cocu hadden daar geen last van.

Bij Schmidt en Cocu leek het op het begin toch ook nergens op. (ik ben overigens groot van beide)

Ruud doet het in een aantal andere opzichten weer beter dat die andere 2.

Heb nou gewoon ff geduld joh en jaag zo'n geweldig boegbeeld nou niet te vroeg weg!!
Maar wat mij vooral zorgen baart is de ontwikkeling. Bij Cocu en Schmidt zag je langzaamaan dat het door het seizoen heen beter werd. Je begon spelprincipes en opvattingen te zien. Bij Ruud heb ik het idee dat het alleen maar minder wordt sinds September. In veel wedstrijden zie je geen idee achter het spel zitten. Het lijkt alsof we maar wat doen. Er vallen nog steeds enorme gaten die zo eenvoudig zijn op te lossen door Guti er neer te zetten maar ook dat doet hij niet. Vervolgens speel je met Til, die ik helemaal niet verkeerd vind spelen maar die komt in een positie dat ie veelal vanuit rechtshalf het spel moet maken. Ja sorry hoor maar dan zie je het eigenlijk toch niet?
Ik vind Ruud een fantastische kerel en gun hem het allerbeste maar hoofdtrainer zijn van dit PSV komt gewoon te vroeg.
Daarnaast zat Cocu vanaf 2009 al bij de technische staf van de hoofdmacht waardoor hij langer had meegekeken en Schmidt had ook al veel meer ervaring. Ik denk dat we dat niet moeten onderschatten hoe belangrijk dat is.
User avatar
Joenepsv
Legende
Posts: 12,359
Joined: 30 Jan 2018, 00:00

Schmidt zijn eerste seizoen was ook een drama. Die van Cocu ook overigens maar die wist het uiteindelijk nog enigzins te draaien.

Het is een combinatie van foutief beleid waardoor het nu niet loopt. Je stelt een onervaren trainer aan en koppelt dat een slappe selectie en dan krijg je dit. Als je dan ook nog de beste spelers verkoopt en daar eigenlijk niks voor terughaalt, ja Hazard op het allerlaatste moment en die is ook nog niet fit, dan is het niet realistisch om te verwachten dat we nog kampioen worden. Klassiek staaltje wanbeleid. En dat onder aanvoering van Brands. Vind het allemaal wat te makkelijk om Ruud de zwarte Piet toe te schuiven maar dat gaat wel gebeuren verwacht ik. Marcel zal zijn eigen hachje wel redden en alles recht lullen wat krom is. Maar zo offer je wel een clubicoon op. Een beginnend trainer verdiend een club die hem faciliteert in wat hij nodig is en niet een club die zijn selectie afroomt als het al niet lekker loopt.
User avatar
trouwepsvfan
Vedette
Posts: 8,014
Joined: 11 Aug 2019, 14:50
Clubvoorkeur: PSV

Joenepsv wrote: 22 Feb 2023, 10:14 Schmidt zijn eerste seizoen was ook een drama. Die van Cocu ook overigens maar die wist het uiteindelijk nog enigzins te draaien.

Het is een combinatie van foutief beleid waardoor het nu niet loopt. Je stelt een onervaren trainer aan en koppelt dat een slappe selectie en dan krijg je dit. Als je dan ook nog de beste spelers verkoopt en daar eigenlijk niks voor terughaalt, ja Hazard op het allerlaatste moment en die is ook nog niet fit, dan is het niet realistisch om te verwachten dat we nog kampioen worden. Klassiek staaltje wanbeleid. En dat onder aanvoering van Brands. Vind het allemaal wat te makkelijk om Ruud de zwarte Piet toe te schuiven maar dat gaat wel gebeuren verwacht ik. Marcel zal zijn eigen hachje wel redden en alles recht lullen wat krom is. Maar zo offer je wel een clubicoon op. Een beginnend trainer verdiend een club die hem faciliteert in wat hij nodig is en niet een club die zijn selectie afroomt als het al niet lekker loopt.
Daarom snap ik de teksten zoals ,,Brands is aan het puin ruimen” ook niet. Voorlopig maakt Marcel een hele slechte beurt met het pushen van een onervaren trainer en het verkopen van al het tafelzilver halverwege het seizoen. Voor het geval hij al puin heeft geruimd, heeft hij er minstens zoveel puin bij geflikkerd.
Strong and independent woman, parttime airfryer ambassadeur
Tijn
Internationale topspeler
Posts: 4,216
Joined: 26 Aug 2017, 14:00

@Fc Denzel
ff geduld?
We zijn 22 wedstrijden in de competitie onderweg en in totaal hebben we al 36 wedstrijden gespeeld.
Er komen nog maar 13 tot 16 wedstrijden bij dit seizoen, dus we hebben al ruim 2/3e van het seizoen gehad.
In de competitie zijn de resultaten dramatisch, in de EL liggen we er nu wel uit (extreem wonder daargelaten) en dan hebben we alleen de beker nog over.

Naast de dramatische resultaten is er weinig om hoopvol over te zijn, want het spel is volledig gebaseerd op individuele kwaliteiten en er is echt nul reden om te verwachten dat het allemaal ineens gaat lopen de rest van het seizoen onder Van Nistelrooij. Onze selectie is niet zo belabberd als het nu lijkt onder Van Nistelrooij en hij lijkt het ook totaal niet te zien of te kunnen verbeteren. Het is hier meerdere malen goed onderbouwd waarom doorgaan op deze weg alleen maar hopen is dat het goed valt. Het heeft niks met een strategie of een visie te maken. Wat mij betreft kan je dan beter nu doorpakken, al kan het eventueel voor de nieuwe trainer beter zijn om na Twente thuis afscheid te nemen van Ruud. Als we daar weer punten laten liggen, kan de nieuwe trainer met fris elan beginnen met een makkelijker programma.

Zo heel moeilijk is ons resterende programma niet, daar zouden we eigenlijk minimaal 10 keer van moeten winnen in de competitie en dan 2 keer gelijk spelen maximaal.
PSV90
Nationale topspeler
Posts: 2,965
Joined: 05 Dec 2017, 00:00

ShovingNE2 wrote: 21 Feb 2023, 19:45
PSV90 wrote: 21 Feb 2023, 14:40Dat een clubicoon die door de club is overgehaald om hier in te stappen (en in de winterstop wordt beroofd van zijn twee beste aanvallers) een andere behandeling krijgt dat een passant van buitenaf is toch ook helemaal prima?
Ja inderdaad. Maar die grens is wel bereikt langzaam aan?
Tsja de verkoop van Gakpo en Madueke is zo lang geleden niet. Ik vind het geen gekke stelling dat we zonder deze verkopen mogelijk aan kop hadden gestaan.
Fc Denzel
Vaste waarde in elftal
Posts: 515
Joined: 18 Mar 2022, 21:03
Clubvoorkeur: PSV

@Tijn
Dat was toch bij Schmidt en bij Cocu exact hetzelfde..
Kwartfinale beker eruit en doorgaan in de meest makkelijke poule die we ooit hebben gehad om vervolgens er uit geknikkerd te worden door Olympiakos...

Wat vergeten mensen toch snel dit soort dingen..

En bij Schmidt en Cocu stonden er betere dragende spelers op het veld..
Chucky
Vedette
Posts: 5,511
Joined: 07 Sep 2018, 12:37

Fc Denzel wrote: 22 Feb 2023, 10:10
ShovingNE2 wrote: 22 Feb 2023, 07:21

Cocu en Schmidt gaven er blijk van iets van tactiek over te kunnen brengen op een selectie en een team te smeden.

Ruud heeft van beiden nog geen blijk gegeven.

De tijd geven op basis van wat dan?
Om een team te smeden heb je ook een team nodig. Je verkoopt(wat ik ook snap) wel wel erg belangrijke spelers.
Götze, Gakpo, Madueke en in mindere mate Doan maar deze had van enorme waarde kunnen zijn.

Schmidt en Cocu hadden daar geen last van.

Bij Schmidt en Cocu leek het op het begin toch ook nergens op. (ik ben overigens groot van beide)

Ruud doet het in een aantal andere opzichten weer beter dat die andere 2.

Heb nou gewoon ff geduld joh en jaag zo'n geweldig boegbeeld nou niet te vroeg weg!!
Cocu en Schmidt kwamen juist beide binnen op een enorm moeilijk moment.

Toen Cocu begon vertrok ongeveer driekwart van het elftal (oa Waterman, Hutchinson, Marcelo, Pieters, Van Bommel, Strootman, Lens en Mertens) en werden zij vrijwel allemaal vervangen door enorm jeugdige spelers (Zoet, Arias, Brenet, Bruma, Rekik, Hendrix, Maher, Locadia) plus de 2 meer ervaren krachten Park en Schaars. Kortom: Cocu moest ongeveer een compleet nieuw elftal opbouwen vol met jeugdigheid. Dat ging absoluut met pieken en flinke dalen, maar vanaf december zag je echt een stijgende lijn in zowel spel als resultaten. Toen is de basis gelegd voor de succesperiode 2014-2016.

Schmidt kwam binnen toen Van Bommel de hele club had vergiftigd en hadden we een redelijk gemankeerd elftal. Zijn start was dus ook niet best maar hij heeft uiteindelijk in die 2 jaar tijd wel een stijgende lijn laten zien en flink wat jongens weten te reanimeren (Rosario, Mauro, Guti, Doan).

Onder Van Nistelrooy zien we vooral géén lijn. Het is een onsamenhangend elftal geworden, terwijl hij juist kon voortborduren op de patronen die Schmidt had ingeslepen. Met Zahavi, Götze en Doan vertrokken er weliswaar drie basisspelers maar met De Jong, Xavi en Til hoef je er niet per se op achteruit te gaan. Dat Gakpo en Madueke vervolgens in de winterstop vertrekken is natuurlijk enorm klote voor Ruud, maar laten we niet vergeten dat het in die periode daarvoor vaak al nergens op leek.
DeEintovenaar
Nationale topspeler
Posts: 2,275
Joined: 24 Mar 2022, 09:22

Fc Denzel wrote: 22 Feb 2023, 10:44 @Tijn
Dat was toch bij Schmidt en bij Cocu exact hetzelfde..
Kwartfinale beker eruit en doorgaan in de meest makkelijke poule die we ooit hebben gehad om vervolgens er uit geknikkerd te worden door Olympiakos...

Wat vergeten mensen toch snel dit soort dingen..

En bij Schmidt en Cocu stonden er betere dragende spelers op het veld..
We vergeten niks hoor. Schmidt en Cocu begonnen ook slecht maar daar zag je dat het na verloop van tijd beter werd. Bij Ruud lijkt het alsof het eerder minder wordt dan beter zeg maar. Dat is nogal een verschil he.
User avatar
Lorenzo von Matterhorn
Internationale topspeler
Posts: 3,416
Joined: 30 Jan 2018, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Laat Ruud lekker zitten. Andere trainers worden ook geen kampioen met PSV. Wij zijn gorgonites, born to lose.
User avatar
Joenepsv
Legende
Posts: 12,359
Joined: 30 Jan 2018, 00:00

Het heeft eigenlijk ook geen zin om Ruud te vergelijken met Cocu en Roger. Het gaat om het nu en de toekomst en dan is het vraag wat het beste voor PSV is. Als intern de conclusie is dat er geen rek meer in zit en dat er een miscalculatie is gemaakt met het aanstellen van Ruud dan moet en zal daar een actie op volgen. Alleen is het wel zo dat ik vind dat de positie van Brands dan ook discutabel is. Die is voor 50 procent verantwoordelijk voor deze wanorde. Het is vooral zaak dat er op korte termijn rust in de club komt.
User avatar
Persepolis
Vedette
Posts: 8,265
Joined: 30 Jan 2018, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

ShovingNE2 wrote: 22 Feb 2023, 07:21
Fc Denzel wrote: 21 Feb 2023, 19:49Cocu en Schmidt kregen de tijd, dus hij wat mij betreft ook!
Cocu en Schmidt gaven er blijk van iets van tactiek over te kunnen brengen op een selectie en een team te smeden.

Ruud heeft van beiden nog geen blijk gegeven.

De tijd geven op basis van wat dan?
Bovendien kwamen die in hele andere situaties binnen. Toen Cocu kwam gingen nagenoeg alle sterkhouders weg en werd keihard ingezet op jonge spelers. Schmidt kwam binnen na het slechtste PSV seizoen in jaren, met een zwaar gemankeerde selectie compleet met negatieve sfeer. In beide gevallen was er op dit punt duidelijke progressie waarneembaar vergeleken met voordat zij begonnen. Nu is het omgekeerde het geval, terwijl de situatie waarin RvN stapte veel gunstiger was dan die van Cocu en Schmidt. PSV draaide in het halfjaar ervoor goed, eindigde met 81 punten en er was geen enorm verloop in de selectie. Er vertrok 1 sterkhouder (Götze) en 2 spelers die regelmatig in de basis stonden (Doan en Zahavi). Voor laatstgenoemde kwam De Jong, een betere spits, de keeperspositie werd versterkt met Benitez en met Til, Simons en ook Branthwaite kwamen er prima opties bij op hun respectievelijke posities. De selectie had/heeft zeker zijn hiaten, maar was/is echt niet zo slecht hoor. Het is misschien geen selectie om 85 punten mee te halen, maar we stevenen nu af op ergens tussen de 65 en 70. Waarbij er ook niks van een opwaartse lijn te zien is. En natuurlijk helpt daarbij het verlies van je belangrijkste aanvaller en daaropvolgende blessure van zijn vervanger niet mee, en worden er individueel door de spelers ook fouten gemaakt etc. Maar dat is van alle tijden en ook met alle verzachtende omstandigheden is het tot nu toe gewoon een onvoldoende.
Post Reply