Ittot wrote: ↑19 Mar 2023, 22:49
Maar dat het bij Cocu uiteindelijk wel goed heeft uitgepakt betekent niet dat dat voor Ruud ook zo gaat zijn natuurlijk.
100%! Maar met enig inlevingsvermogen kun je je daarom wel voorstellen dat men bij PSV liever eerst zorgt dat ze er alles aan gedaan hebben voordat ze hem ontslaan. Ik zeg niet dat ik het daarmee eens ben, maar ik kan het wel
begrijpen. De leiding van PSV heeft veel meer informatie en moet ook veel meer afwegingen maken dan wij hier.
Makaveli wrote: ↑19 Mar 2023, 22:48Ik krijg de indruk dat hier met alle macht maar naar iets gezocht wordt om hem wel aan te houden. Maar de resultaten zijn slecht, het spel is slecht, er is geen verbetering in 1 van beide, hij geeft nooit blijk van een groot tactisch inzicht of weet te analyseren wat er mis gaat. Voeg daar nog bij dat het bij jong PSV ook niet over hield. Dan is er niks om op voort te borduren. Ja, het is een fijne vent met een goede baard. Ook niet te onderschatten.
Dan moet je je indruk misschien nog eens herevalueren, want het is totáál niet de intentie van mijn posts. Ik zeg eerder zelfs letterlijk dat ik niks tegen een trainerswissel zou hebben.
Ik heb een probleem met de extreme stelligheid waarmee sommigen mensen het onderwerp aanvliegen. En ja: dat heeft óók te maken met het feit dat Ruud een clubicoon is. Vooral, wellicht. Ik heb een probleem met de definitieve kwalificaties die hem worden toebedeeld, gebaseerd op een relatief korte periode. Het is heel helder dat hij op dit moment faalt, het is heel helder dat hij de club op dit moment niet verder helpt. Ik zeg letterlijk dat we stilstaan en dat hij daar in principe hoofdverantwoordelijk is. Dat heeft niks te maken met ''de deur op een kier laten'', zoals iemand na jou bijvoorbeeld roept. Ik weiger de ogen te sluiten voor de omstandigheden waarin Ruud moet werken. Die benoem ik, daar is niks mis mee, dat kan prima bestaan naast de constatering dat hij geen grip heeft op de ontwikkeling van z'n ploeg en daarom niet de geschikte man is. Maar dat is de realiteit van
nu. Ik heb een probleem met het idee dat Ruud in z'n geheel een ''faalhaas'' is, nooit wat gaat kunnen in dit vak of zelfs helemaal geen enkele kwaliteit heeft die PSV verder helpt, teksten die hier regelmatig neergepend worden. Ik vind dat allemaal overdreven.
De mindset van absolute topsport bedrijven zit er bij Ruud bijvoorbeeld gewoon in. Weten hoe je moet leven, hoe je je moet gedragen in de top van het voetbal, weten hoe je omgaat met zowel succes als tegenslag. Hoewel gebrek aan mentaliteit niet het voornaamste probleem van dit PSV is, kan ik daarom wel begrijpen waarom Ruud (en inmiddels ook Xavi Simons) daar keer op keer op terugkomt. Als die gasten ook maar de helft van de drive en de topsportmentaliteit van Xavi of Ruud hadden, dan had PSV er alweer heel anders voorgestaan en dat zie ik dus wel degelijk als een kwaliteit van Ruud: weten hoe die mentaliteit eruitziet en dat kunnen communiceren. Daarmee betoog ik niet dat Ruud de spijker op z'n kop slaat met zijn kritiek, want het raakt slechts aan de oppervlakte van alles wat er misgaat. Maar die mentaliteit is uiteindelijk wel een deel van de basis waarop je moet bouwen. Dat deel ontbreekt, evenals de tactische en (bij vlagen) technische basis.
ShovingNE2 wrote: ↑20 Mar 2023, 06:20Totaal onvergelijkbaar. Cocu had een lijn omhoog.
Inderdaad, nadat die lijn eerst historisch hard naar beneden was gegaan. Het was slecht, uitzichtloos, er zat helemaal niks in dat PSV behalve zelfmedelijden. Niemand gaf een stuiver voor de club of de carrière van Cocu.
De tweede seizoenshelft was zelfs gewoon goed te noemen. Er zat ook een idee achter her spel.
Exact. Maar het duurde eerst maanden voordat Cocu het op de rit kreeg, waarbij hij in de winter wat sportieve impulsen kreeg en werd bijgestaan door Hiddink.
Mijn punt is echter niet dat het duidelijk is dat bij Ruud hetzelfde gaat gebeuren, dat weet ik immers niet en het zou goed kunnen dat hij ''het'' helemaal niet heeft. Mijn punt is dat personeel te snel afgeschreven kan worden. In het geval van Cocu bleek dat later ten onrechte, maar wel pas nadat PSV er alles aan had gedaan om hem te faciliteren. Een betere selectie, hulplijnen naast 'm, het behouden van sterspelers en daarmee ook een zekere continuïteit, enzovoorts. Anno 2023 zit Fred Rutten in de mentorrol en wordt de selectie vooral afgebroken, hoewel er in de winter een eerste poging tot reparatie is gedaan. Echter: hoe kwalijk kun je het Brands nemen wanneer hij nu hetzelfde probeert te doen, wetende wat eerder beleid hem heeft opgeleverd?