Dat laatste zie ik eerlijk gezegd niet veel voorbij komen. Wel dat hij dat nu niet doet. Of het in de toekomst een goede trainer kan worden vind ik eigenlijk niet zo relevant. Dat zou het alleen zijn als hij dat in de komende paar maanden al wordt. Zo niet dan kan het prima dat hij zich ergens anders goed ontwikkeld, net als dat bij een speler kan gebeuren die op enige moment nog tekort komt. Het verschil zit hem er in dat je een speler nog kunt verhuren om op die ontwikkeling te wachten maar dat bij trainers geen gemeengoed is. Dus dan resteert er alleen nog de andere weg, afscheid nemen en je verlies nemen.Ykhim wrote: ↑20 Mar 2023, 14:43Dan moet je je indruk misschien nog eens herevalueren, want het is totáál niet de intentie van mijn posts. Ik zeg eerder zelfs letterlijk dat ik niks tegen een trainerswissel zou hebben.Makaveli wrote: ↑19 Mar 2023, 22:48Ik krijg de indruk dat hier met alle macht maar naar iets gezocht wordt om hem wel aan te houden. Maar de resultaten zijn slecht, het spel is slecht, er is geen verbetering in 1 van beide, hij geeft nooit blijk van een groot tactisch inzicht of weet te analyseren wat er mis gaat. Voeg daar nog bij dat het bij jong PSV ook niet over hield. Dan is er niks om op voort te borduren. Ja, het is een fijne vent met een goede baard. Ook niet te onderschatten.
Ik heb een probleem met de extreme stelligheid waarmee sommigen mensen het onderwerp aanvliegen. En ja: dat heeft óók te maken met het feit dat Ruud een clubicoon is. Vooral, wellicht. Ik heb een probleem met de definitieve kwalificaties die hem worden toebedeeld, gebaseerd op een relatief korte periode. Het is heel helder dat hij op dit moment faalt, het is heel helder dat hij de club op dit moment niet verder helpt. Ik zeg letterlijk dat we stilstaan en dat hij daar in principe hoofdverantwoordelijk is. Dat heeft niks te maken met ''de deur op een kier laten'', zoals iemand na jou bijvoorbeeld roept. Ik weiger de ogen te sluiten voor de omstandigheden waarin Ruud moet werken. Die benoem ik, daar is niks mis mee, dat kan prima bestaan naast de constatering dat hij geen grip heeft op de ontwikkeling van z'n ploeg en daarom niet de geschikte man is. Maar dat is de realiteit van nu. Ik heb een probleem met het idee dat Ruud in z'n geheel een ''faalhaas'' is, nooit wat gaat kunnen in dit vak of zelfs helemaal geen enkele kwaliteit heeft die PSV verder helpt, teksten die hier regelmatig neergepend worden. Ik vind dat allemaal overdreven.
Maar dit geldt toch voor iedere ex topsporter? Ik vind onze nieuwe commissaris bij de knvb daar bij uitstek het voorbeeld van altijd. Seedorf heeft een ongeëvenaarde prijzenkast, werkelijk alles meegemaakt. Maakt dat hem geschikt als trainer? Is het belangrijk om dat te hebben meegemaakt? Het kan een voordeel zijn waarschijnlijk omdat je jezelf makkelijker in een situatie kunt verplaatsen. Maar het aantal toptrainers dat dit niet heeft meegemaakt is legio inmiddels. Alleen al in NL hebben de twee beste trainers in de vorm van Ten Hag en Slot, niet die bagage. En zelfs als je het hebt meegemaakt is dat pas stap 1 want daarna komt het overbrengen.De mindset van absolute topsport bedrijven zit er bij Ruud bijvoorbeeld gewoon in. Weten hoe je moet leven, hoe je je moet gedragen in de top van het voetbal, weten hoe je omgaat met zowel succes als tegenslag. Hoewel gebrek aan mentaliteit niet het voornaamste probleem van dit PSV is, kan ik daarom wel begrijpen waarom Ruud (en inmiddels ook Xavi Simons) daar keer op keer op terugkomt.
En hier wordt hij al interessant want je zegt "dat kunnen communiceren". Nou vind ik Ruud verbaal best sterk maar als ik PSV zie spelen en jij stelt dat de drive en topsportmentaliteit ontbreekt, hoe weet je dan of hij dat zo goed kan communiceren? Blijkbaar kunnen we in ieder geval vaststellen dat zijn communicatie het doel niet bereikt, dat doe je namelijk zelf al. Daarnaast vind ik het opvallend dat PSV inmiddels totaal uitgeblust en geknakt oogt, waar we eind vorig seizoen juist steeds meer dadendrang uit begonnen te stralen. Of drive zoals jij het noemt.Als die gasten ook maar de helft van de drive en de topsportmentaliteit van Xavi of Ruud hadden, dan had PSV er alweer heel anders voorgestaan en dat zie ik dus wel degelijk als een kwaliteit van Ruud: weten hoe die mentaliteit eruitziet en dat kunnen communiceren.
De vraag is waarom dat ontbreekt. De passie die we eind vorig seizoen lieten zien is helemaal weg. De kwaliteit van een leidinggevende zie je vaak terug in het werkplezier en de inzet van zijn team, niet andersom. Mensen gaan harder lopen op moment dat ze weten wat er verwacht wordt, ze gezamenlijk een duidelijk doel hebben en ze in staat gesteld worden om ook hard te kunnen werken. Waarbij ik met het laatste bedoel dat je als middenvelder in het huidige PSV en tactische plan, amper je drive kunt laten zien. We kiezen niet voor hoge druk waar je je energie in kunt leggen en je loopt in enorme ruimtes wat niet echt motiveert. Het beste zie je dit aan Sangare. Die wil van nature graag over het hele veld mensen opjagen. En Ruud heeft hem nu in een rol gedrongen waarin hij precies dat niet meer kan doen. In plaats daarvan moet hij doen waar hij slecht in is, zijn positie houden en simpel spelen in balbezit omdat hij op cruciale plaatsen verder naar achter pas in balbezit komt.Daarmee betoog ik niet dat Ruud de spijker op z'n kop slaat met zijn kritiek, want het raakt slechts aan de oppervlakte van alles wat er misgaat. Maar die mentaliteit is uiteindelijk wel een deel van de basis waarop je moet bouwen. Dat deel ontbreekt, evenals de tactische en (bij vlagen) technische basis.
Doe dat als leidinggevende, mensen inzetten op dingen waar ze slecht in zijn en minder op waar ze van nature goed in zijn, dan gaat je plezier en drive inderdaad weg. En lopen ze er na verloop van tijd als een dood vogeltje bij.