Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
Makaveli
Meervoudig international

Ykhim wrote: 20 Mar 2023, 14:43
Makaveli wrote: 19 Mar 2023, 22:48Ik krijg de indruk dat hier met alle macht maar naar iets gezocht wordt om hem wel aan te houden. Maar de resultaten zijn slecht, het spel is slecht, er is geen verbetering in 1 van beide, hij geeft nooit blijk van een groot tactisch inzicht of weet te analyseren wat er mis gaat. Voeg daar nog bij dat het bij jong PSV ook niet over hield. Dan is er niks om op voort te borduren. Ja, het is een fijne vent met een goede baard. Ook niet te onderschatten.
Dan moet je je indruk misschien nog eens herevalueren, want het is totáál niet de intentie van mijn posts. Ik zeg eerder zelfs letterlijk dat ik niks tegen een trainerswissel zou hebben.

Ik heb een probleem met de extreme stelligheid waarmee sommigen mensen het onderwerp aanvliegen. En ja: dat heeft óók te maken met het feit dat Ruud een clubicoon is. Vooral, wellicht. Ik heb een probleem met de definitieve kwalificaties die hem worden toebedeeld, gebaseerd op een relatief korte periode. Het is heel helder dat hij op dit moment faalt, het is heel helder dat hij de club op dit moment niet verder helpt. Ik zeg letterlijk dat we stilstaan en dat hij daar in principe hoofdverantwoordelijk is. Dat heeft niks te maken met ''de deur op een kier laten'', zoals iemand na jou bijvoorbeeld roept. Ik weiger de ogen te sluiten voor de omstandigheden waarin Ruud moet werken. Die benoem ik, daar is niks mis mee, dat kan prima bestaan naast de constatering dat hij geen grip heeft op de ontwikkeling van z'n ploeg en daarom niet de geschikte man is. Maar dat is de realiteit van nu. Ik heb een probleem met het idee dat Ruud in z'n geheel een ''faalhaas'' is, nooit wat gaat kunnen in dit vak of zelfs helemaal geen enkele kwaliteit heeft die PSV verder helpt, teksten die hier regelmatig neergepend worden. Ik vind dat allemaal overdreven.
Dat laatste zie ik eerlijk gezegd niet veel voorbij komen. Wel dat hij dat nu niet doet. Of het in de toekomst een goede trainer kan worden vind ik eigenlijk niet zo relevant. Dat zou het alleen zijn als hij dat in de komende paar maanden al wordt. Zo niet dan kan het prima dat hij zich ergens anders goed ontwikkeld, net als dat bij een speler kan gebeuren die op enige moment nog tekort komt. Het verschil zit hem er in dat je een speler nog kunt verhuren om op die ontwikkeling te wachten maar dat bij trainers geen gemeengoed is. Dus dan resteert er alleen nog de andere weg, afscheid nemen en je verlies nemen.
De mindset van absolute topsport bedrijven zit er bij Ruud bijvoorbeeld gewoon in. Weten hoe je moet leven, hoe je je moet gedragen in de top van het voetbal, weten hoe je omgaat met zowel succes als tegenslag. Hoewel gebrek aan mentaliteit niet het voornaamste probleem van dit PSV is, kan ik daarom wel begrijpen waarom Ruud (en inmiddels ook Xavi Simons) daar keer op keer op terugkomt.
Maar dit geldt toch voor iedere ex topsporter? Ik vind onze nieuwe commissaris bij de knvb daar bij uitstek het voorbeeld van altijd. Seedorf heeft een ongeëvenaarde prijzenkast, werkelijk alles meegemaakt. Maakt dat hem geschikt als trainer? Is het belangrijk om dat te hebben meegemaakt? Het kan een voordeel zijn waarschijnlijk omdat je jezelf makkelijker in een situatie kunt verplaatsen. Maar het aantal toptrainers dat dit niet heeft meegemaakt is legio inmiddels. Alleen al in NL hebben de twee beste trainers in de vorm van Ten Hag en Slot, niet die bagage. En zelfs als je het hebt meegemaakt is dat pas stap 1 want daarna komt het overbrengen.
Als die gasten ook maar de helft van de drive en de topsportmentaliteit van Xavi of Ruud hadden, dan had PSV er alweer heel anders voorgestaan en dat zie ik dus wel degelijk als een kwaliteit van Ruud: weten hoe die mentaliteit eruitziet en dat kunnen communiceren.
En hier wordt hij al interessant want je zegt "dat kunnen communiceren". Nou vind ik Ruud verbaal best sterk maar als ik PSV zie spelen en jij stelt dat de drive en topsportmentaliteit ontbreekt, hoe weet je dan of hij dat zo goed kan communiceren? Blijkbaar kunnen we in ieder geval vaststellen dat zijn communicatie het doel niet bereikt, dat doe je namelijk zelf al. Daarnaast vind ik het opvallend dat PSV inmiddels totaal uitgeblust en geknakt oogt, waar we eind vorig seizoen juist steeds meer dadendrang uit begonnen te stralen. Of drive zoals jij het noemt.
Daarmee betoog ik niet dat Ruud de spijker op z'n kop slaat met zijn kritiek, want het raakt slechts aan de oppervlakte van alles wat er misgaat. Maar die mentaliteit is uiteindelijk wel een deel van de basis waarop je moet bouwen. Dat deel ontbreekt, evenals de tactische en (bij vlagen) technische basis.
De vraag is waarom dat ontbreekt. De passie die we eind vorig seizoen lieten zien is helemaal weg. De kwaliteit van een leidinggevende zie je vaak terug in het werkplezier en de inzet van zijn team, niet andersom. Mensen gaan harder lopen op moment dat ze weten wat er verwacht wordt, ze gezamenlijk een duidelijk doel hebben en ze in staat gesteld worden om ook hard te kunnen werken. Waarbij ik met het laatste bedoel dat je als middenvelder in het huidige PSV en tactische plan, amper je drive kunt laten zien. We kiezen niet voor hoge druk waar je je energie in kunt leggen en je loopt in enorme ruimtes wat niet echt motiveert. Het beste zie je dit aan Sangare. Die wil van nature graag over het hele veld mensen opjagen. En Ruud heeft hem nu in een rol gedrongen waarin hij precies dat niet meer kan doen. In plaats daarvan moet hij doen waar hij slecht in is, zijn positie houden en simpel spelen in balbezit omdat hij op cruciale plaatsen verder naar achter pas in balbezit komt.

Doe dat als leidinggevende, mensen inzetten op dingen waar ze slecht in zijn en minder op waar ze van nature goed in zijn, dan gaat je plezier en drive inderdaad weg. En lopen ze er na verloop van tijd als een dood vogeltje bij.
Ittot
Internationale topspeler

Er zit nog wel 1 groot verschil tussen Cocu en van Nistelrooy die m.i onderschat wordt. Ruud was een wereldspits in zijn tijd. Topscoorder NL, EN en SP. Beste speler vd PL. Echt absolute top. Maar. Hij was wel een absolute topspits die leefde voor het maken van doelpunten. Ruud was 90 minuten lang bezig met hoe kan ik scoren. Dat was waar hij voor op het veld stond. Ik denk niet dat Ruud na dacht over transities. Over positiewisselingen. Over gegenpressing. Hij was bezig met scoren. Hij was ook niet het type dat bezig was met teamdynamiek. Cocu was aanvoerder bij PSV, aanvoerder bij Oranje en aanvoerder bij Barcelona. Hij was als middenvelder bezig met het hele elftal. Hoe staan we? Wat gebeurt er in de wedstrijd en wat hebben we nodig? Wanneer zetten we druk? en hoe? En hoe gaat dat en wat moeten we anders doen? Cocu heeft daardoor ook ervaring met het lezen van een wedstrijd vanuit een teamgedachte. Ruud las een wedstrijd voor zichzelf om te kunnen scoren. Het herkennen van die momenten, het bezig zijn met het team, bezig zijn met tactiek binnen en buiten het veld (waar je heel veel van leert en voelsprieten ontwikkeld) zijn zaken die bij Cocu er itt Ruud wel al inzat. En dat is ervaring die echt heel belangrijk is. Kijk maar naar Ten Hag of Slot. Of Hiddink of van Gaal. Allemaal trainers die als speler al bezig waren met andere, met tactiek etc.

Nu kun je dat ook op latere leeftijd leren en ervaren, en Ruud is intelligent genoeg volgens mij, maar dat kost wel veel tijd en je zult daar vanuit jezelf heel veel tijd en energie in moeten stoppen. De vraag is wat leer je nu echt tactisch gezien in de jeugd bij PSV icm een KNVB opleiding om dat gemis en wat je nodig hebt om hoofdtrainer bij PSV 1 te zijn te compenseren. Had hij niet veel beter nog een aantal jaren als assistent kunnen werken bij een andere grote trainer in een andere cultuur?

Ik heb namelijk echt niet het idee dat de KNVB cursus helemaal voldoet om aan de slag te gaan als hoofdtrainer van PSV 1. Fred Rutten, verantwoordelijk voor het saaiste voetbal dat ik ooit in mijn leven gezien heb bij PSV (samen met onze held Sef Vergoossen) gaat Ruud daar ook niet echt bij helpen ben ik bang. Het is veel te veel gebaseerd op ouderwets en voor een gedeelte achterhaald standaard/traditioneel NL's voetbal.
MaartenV
Nationale topspeler

Makaveli wrote: 20 Mar 2023, 15:43
Ykhim wrote: 20 Mar 2023, 14:43

Dan moet je je indruk misschien nog eens herevalueren, want het is totáál niet de intentie van mijn posts. Ik zeg eerder zelfs letterlijk dat ik niks tegen een trainerswissel zou hebben.

Ik heb een probleem met de extreme stelligheid waarmee sommigen mensen het onderwerp aanvliegen. En ja: dat heeft óók te maken met het feit dat Ruud een clubicoon is. Vooral, wellicht. Ik heb een probleem met de definitieve kwalificaties die hem worden toebedeeld, gebaseerd op een relatief korte periode. Het is heel helder dat hij op dit moment faalt, het is heel helder dat hij de club op dit moment niet verder helpt. Ik zeg letterlijk dat we stilstaan en dat hij daar in principe hoofdverantwoordelijk is. Dat heeft niks te maken met ''de deur op een kier laten'', zoals iemand na jou bijvoorbeeld roept. Ik weiger de ogen te sluiten voor de omstandigheden waarin Ruud moet werken. Die benoem ik, daar is niks mis mee, dat kan prima bestaan naast de constatering dat hij geen grip heeft op de ontwikkeling van z'n ploeg en daarom niet de geschikte man is. Maar dat is de realiteit van nu. Ik heb een probleem met het idee dat Ruud in z'n geheel een ''faalhaas'' is, nooit wat gaat kunnen in dit vak of zelfs helemaal geen enkele kwaliteit heeft die PSV verder helpt, teksten die hier regelmatig neergepend worden. Ik vind dat allemaal overdreven.
Dat laatste zie ik eerlijk gezegd niet veel voorbij komen. Wel dat hij dat nu niet doet. Of het in de toekomst een goede trainer kan worden vind ik eigenlijk niet zo relevant. Dat zou het alleen zijn als hij dat in de komende paar maanden al wordt. Zo niet dan kan het prima dat hij zich ergens anders goed ontwikkeld, net als dat bij een speler kan gebeuren die op enige moment nog tekort komt. Het verschil zit hem er in dat je een speler nog kunt verhuren om op die ontwikkeling te wachten maar dat bij trainers geen gemeengoed is. Dus dan resteert er alleen nog de andere weg, afscheid nemen en je verlies nemen.
De mindset van absolute topsport bedrijven zit er bij Ruud bijvoorbeeld gewoon in. Weten hoe je moet leven, hoe je je moet gedragen in de top van het voetbal, weten hoe je omgaat met zowel succes als tegenslag. Hoewel gebrek aan mentaliteit niet het voornaamste probleem van dit PSV is, kan ik daarom wel begrijpen waarom Ruud (en inmiddels ook Xavi Simons) daar keer op keer op terugkomt.
Maar dit geldt toch voor iedere ex topsporter? Ik vind onze nieuwe commissaris bij de knvb daar bij uitstek het voorbeeld van altijd. Seedorf heeft een ongeëvenaarde prijzenkast, werkelijk alles meegemaakt. Maakt dat hem geschikt als trainer? Is het belangrijk om dat te hebben meegemaakt? Het kan een voordeel zijn waarschijnlijk omdat je jezelf makkelijker in een situatie kunt verplaatsen. Maar het aantal toptrainers dat dit niet heeft meegemaakt is legio inmiddels. Alleen al in NL hebben de twee beste trainers in de vorm van Ten Hag en Slot, niet die bagage. En zelfs als je het hebt meegemaakt is dat pas stap 1 want daarna komt het overbrengen.
Als die gasten ook maar de helft van de drive en de topsportmentaliteit van Xavi of Ruud hadden, dan had PSV er alweer heel anders voorgestaan en dat zie ik dus wel degelijk als een kwaliteit van Ruud: weten hoe die mentaliteit eruitziet en dat kunnen communiceren.
En hier wordt hij al interessant want je zegt "dat kunnen communiceren". Nou vind ik Ruud verbaal best sterk maar als ik PSV zie spelen en jij stelt dat de drive en topsportmentaliteit ontbreekt, hoe weet je dan of hij dat zo goed kan communiceren? Blijkbaar kunnen we in ieder geval vaststellen dat zijn communicatie het doel niet bereikt, dat doe je namelijk zelf al. Daarnaast vind ik het opvallend dat PSV inmiddels totaal uitgeblust en geknakt oogt, waar we eind vorig seizoen juist steeds meer dadendrang uit begonnen te stralen. Of drive zoals jij het noemt.
Daarmee betoog ik niet dat Ruud de spijker op z'n kop slaat met zijn kritiek, want het raakt slechts aan de oppervlakte van alles wat er misgaat. Maar die mentaliteit is uiteindelijk wel een deel van de basis waarop je moet bouwen. Dat deel ontbreekt, evenals de tactische en (bij vlagen) technische basis.
De vraag is waarom dat ontbreekt. De passie die we eind vorig seizoen lieten zien is helemaal weg. De kwaliteit van een leidinggevende zie je vaak terug in het werkplezier en de inzet van zijn team, niet andersom. Mensen gaan harder lopen op moment dat ze weten wat er verwacht wordt, ze gezamenlijk een duidelijk doel hebben en ze in staat gesteld worden om ook hard te kunnen werken. Waarbij ik met het laatste bedoel dat je als middenvelder in het huidige PSV en tactische plan, amper je drive kunt laten zien. We kiezen niet voor hoge druk waar je je energie in kunt leggen en je loopt in enorme ruimtes wat niet echt motiveert. Het beste zie je dit aan Sangare. Die wil van nature graag over het hele veld mensen opjagen. En Ruud heeft hem nu in een rol gedrongen waarin hij precies dat niet meer kan doen. In plaats daarvan moet hij doen waar hij slecht in is, zijn positie houden en simpel spelen in balbezit omdat hij op cruciale plaatsen verder naar achter pas in balbezit komt.

Doe dat als leidinggevende, mensen inzetten op dingen waar ze slecht in zijn en minder op waar ze van nature goed in zijn, dan gaat je plezier en drive inderdaad weg. En lopen ze er na verloop van tijd als een dood vogeltje bij.
Het is niet heel vreemd dat de passie verdwijnt als je als team zo vaak het laat liggen. Veel wedstrijden die je moet binnenhalen verlies je door het niet benutten van kansen of door een verdediging die plots doelpunten weggeeft. Je zag dit laatste onder Schmidt ook .. omdat de verdediging toen ook al zo gammel was konden wedstrijden volledig omslaan in een paar minuten tijd. Dit jaar komt bovenop dat verdedigende falen (wat wel minder is geworden, het zijn minder evidente megablunders als onder schmidt of als de eerste seizoenshelft) dat aanvallers veel falen in het maken van goals op belangrijke momenten in wedstrijden. De spelers zullen ook niet meer het gevoel hebben dat als ze luuk of bakayoko aanspelen dat er dan grootste dingen gaan gebeuren. Kortom, een targetman ontbreekt na het vertrek van gakpo. Xavi is dat ook niet, die moet het veel meer van de combinatie hebben dan gakpo. Maar combinatie met wie ?

Andersom zie je bij Feyenoord dat ze een aantal keer de kastanjes uit het vuur slepen en daarom het zelfvertrouwen is gegroeid.

Op basis van de kansenbalans had je op een gedeelde eerste plaats met ajax moeten staan in de eredivisie. Met feyenoord 2 punten achter je en az en twente meer dan 8 punten achter je. Dussssss... dat je dan zo faalt in de vruchten plukken van je kansenoverwicht vreet op vele manieren aan zowel individuele spelers als aan het team.
Standbeeld
Mister PSV
Clubvoorkeur: PSV

Even iets anders. Even iets positiefs over Ruud in deze zware tijden.
Ykhim
Lid scoutingsteam

Makaveli wrote: 20 Mar 2023, 15:43Dat laatste zie ik eerlijk gezegd niet veel voorbij komen. Wel dat hij dat nu niet doet. Of het in de toekomst een goede trainer kan worden vind ik eigenlijk niet zo relevant. Dat zou het alleen zijn als hij dat in de komende paar maanden al wordt. Zo niet dan kan het prima dat hij zich ergens anders goed ontwikkeld, net als dat bij een speler kan gebeuren die op enige moment nog tekort komt. Het verschil zit hem er in dat je een speler nog kunt verhuren om op die ontwikkeling te wachten maar dat bij trainers geen gemeengoed is. Dus dan resteert er alleen nog de andere weg, afscheid nemen en je verlies nemen.
Het is niet relevant voor de vraag of hij nu de juiste man is, inderdaad. Maar ik vind het wel relevant wanneer er in meer definitieve zin gesproken wordt over Ruud in het trainersvak, waar het hier toch ook soms over gaat.

Overigens is het verhuren van trainers best een interessant idee waar je als club misschien ook wat mee kan. Zeker omdat PSV nogal gek lijkt te zijn op het opleiden van trainers vanuit de Academy. Je had Ruud, bij wijze van spreken, ook twee of drie jaar bij een ander club kunnen stallen met de afspraak dat je hem terughaalt of wat dan ook. Ik zou eigenlijk niet weten wat ons in de weg zou staan om dergelijke innovatieve ontwikkelingen te initiëren, bijvoorbeeld bij Ramzi waar men toch ook potentie in lijkt te zien. Afijn: andere discussie, maar niet minder interessant.
Het biedt uiteraard geen garantie, maar ik benoem het als antwoord op de vraag wat Ruud wél zou toevoegen aan PSV, of wat z'n kwaliteit is. Ik denk dat Ruud een van de weinige personen in het Nederlandse voetbal is die die mentaliteit zo goed kan verwoorden. Verbaal is het een sterke trainer en hij laat zich ook niet zo snel gek maken, zonder meteen vastgeroest te zitten in vooraf opgestelde idealen. Hij is immer bereid tot aanpassing of verandering, zeker als dingen niet lopen. Hij vindt alleen de juiste oplossingen niet, maar aan z'n bereidheid tot aanpassingen ligt het niet. Of hij de mentaliteitsboodschap spelers ook daadwerkelijk bij kan brengen, dat is een vraag waar ik niet zoveel zicht op heb omdat ik geen deel van de spelersgroep ben. Maar als buitenstaander vind ik wel dat hij in elk geval goed kan uitleggen wat er nodig is om in de top te eindigen en daar een tijdje te blijven, wat volgens mij weleens is beaamt door mensen die wat dichter bij de club staan.
Blijkbaar kunnen we in ieder geval vaststellen dat zijn communicatie het doel niet bereikt, dat doe je namelijk zelf al.
Dat vind ik ook terechte kritiek, al vraag ik me daarbij ook gewoon af wat de rol van individuele kwaliteit is. Het is namelijk én niet zo dat alle spelers afhaken én niet zo dat het nu pas voor het eerst gebeurt, aangezien het onder Schmidt veelal dezelfde gasten waren die niet over langere periode kunnen leveren, in elk geval niet op het veld. Je kan helemaal niet bouwen op spelers als Ramalho, Obispo, Teze, Veerman en Sangaré. Op een goede dag zijn dat jongens die als de brandweer gaan, maar over een heel seizoen gezien hebben ze stuk voor stuk gegarandeerd wedstrijden waarin ze door de hoeven zakken of gewoon te slap/gemakzuchtig voor de dag komen. Als dat onder meerdere trainers fout gaat, dan denk ik dat het misschien niet alleen aan die trainers ligt. En ik denk stiekem ook dat Schmidt dat heel goed besefte en daarom uiteindelijk is vertrokken, die zal waarschijnlijk - terecht of niet - het gevoel hebben gehad dat hij er het maximale uit heeft gehaald.
Daarnaast vind ik het opvallend dat PSV inmiddels totaal uitgeblust en geknakt oogt, waar we eind vorig seizoen juist steeds meer dadendrang uit begonnen te stralen.
Mwah, vind je? Ik kan aardig meegaan in je verhaal dat het een gevolg is van spelers die niet gebruikt worden in hun kracht, maar ik denk ook dat het een logisch gevolg is van een seizoen waarin de titel langzaam uit zicht raakt, waarin het Europees niet gelukt is en waarin het voetbal ook stroperig blijft. Dit PSV is niet in staat om een reeks neer te zetten en daardoor vertrouwen op te doen. Soms wordt er een goede prestatie neergezet waar men terecht trots op kan zijn, een week later gaat het weer mis tegen een ploeg uit het rechterrijtje. Grote jongen als je dan in staat bent om nog steeds elke week volle bak te gaan, met maximale energie en overtuiging. Dat is slechts weggelegd voor een klein groepje spelers waarbij de mentaliteit sowieso altijd in orde is. Xavi, Guti, van Aanholt, misschien Mwene.

Ik sluit daarom ook niet uit dat het in de beker wel gaat lukken, aangezien we daar maar twee wedstrijden verwijderd zijn van iets tastbaars, waaronder een wedstrijd tegen een amateurploeg. Daar zal PSV misschien net wat beter in staat zijn om wat extra gas te geven en het mentaal op een rijtje te hebben, hoewel dat met de huidige tactische wanorde ook nog geen garanties op succes biedt natuurlijk. En al helemaal niet als we in een eventuele finale tegen Feyenoord moeten spelen.
Last edited by Ykhim on 20 Mar 2023, 16:28, edited 1 time in total.
O Goleiro Grande
Nationale topspeler

psvgouda wrote: 20 Mar 2023, 11:03 Laat Ramzi maar een echte goede (geleidelijke) route volgen, 2x mis is genoeg voor mij, dat wil ik de rest van mijn leven niet meer meemaken. Zien we wel of hij het dan wel kan
Drie keer mis eigenlijk he. Want hoewel Cocu ons (met afgrijselijk afbraakvoetbal, dat wel) drie titels heeft gebracht, is dat project op zichzelf ook een mislukking. Het nam Guus Hiddink en een paar bakkies koffie op de Herdgang om de meubelen nog te redden. Kun je zeggen dat het dus geen mislukking is, maar de hele aanloop is net als Van Bommel en Van Nistelrooij exemplarisch voor het risico dat het installeren van een onervaren trainer is. In het licht van de kans die voor het grijpen lag dit seizoen nadat Ajax Overmars en Ten Hag verloor, is het zelfs een categorische blunder geweest.

Hoop dan ook vurig dat het nu klaar is met het aanstellen van coaches die niet geremd worden door een gebrek aan ervaring, die om redenen als 'kent de club', 'uitstraling', 'winnersmentaliteit', 'opent deuren die anders gesloten blijven', 'personality' en meer van dat soort bullshit op de meest cruciale stoel binnen de club mogen plaatsnemen. Graag weer gewoon een goede voetbaltrainer die bewezen blijk heeft gegeven van hoogwaardig tactisch vermogen, mensenkennis, teammanagementskills en spelers beter maken. En dan kan het me geen reet schelen of-ie bij Real Madrid heeft gespeeld of zijn hoogtepunt had in het vijfde van FC Dobbertje Duik.

Hoop daarom sterk op de komst van Maurice Steijn als voor Ruud het doek valt.
Menno1
Legende

Ykhim en andere verdedigers van Ruud, kunnen jullie mij 1 ding aanwijzen waarom Ruud een toptrainer is voor PSV? PSV is een topclub, dus dan heb je een toptrainer nodig. Wat maakt Ruud een betere trainer dan pakweg een Maurice Steijn? Of een andere doorsnee eredivisie coach?

Ik vind Ruud een wereldgozer. Ik denk ook dat spelers in eerste instantie geraakt zijn door de man's verleden als topspeler en de passie die hij uitstraalt. Het is een eerlijke jongen, iemand die je beschermd, het beste met je voor heeft, een goed hart heeft en volgens mij ook wel overtuigingskracht heeft. Een prima people manager.

Maar....de basis, het voetbal: dat kan hij er maar niet inslijpen. Nog steeds zie je nul patronen in het spel. Nog steeds staan de linies uit elkaar en kunnen teams zich makkelijk er doorheen voetballen en kansen creeren tegen ons. Nog steeds zie je spelers een bal krijgen, aannemen, opkijken, nog eens kijken en dan pas de bal doorpassen, omdat ze geen flauw idee hebben waar hun medespelers staan of wat voor loopacties ze gaan maken. Daardoor oogt het spel zo stroperig en sloom, maar dat komt vooral omdat niemand een flauw idee heeft wat de ander doet. Het is geen kwade opzet.

Ik ben er van overtuigd dat als je Ramalho bij Feyenoord neerzet, dat hij uitstekend zou functioneren. Of dat een Veerman veel meer tot zijn recht komt daar. Het ligt niet zozeer aan de individuen (ook al is de selectie zeker niet geweldig) maar het is voor 90% een tactisch verhaal. Of het ontbreken daar aan. Na pakweg 40 wedstrijden onder Ruud, zie je nul progressie. Sterker nog, je ziet achteruitgang. Het spel en de positieve resultaten zijn volledig te danken aan individuele klasse van met name Xavi en eerder ook van Gakpo. Daar kom je in de zwakste eredivisie ever nog vaak goed mee weg ook. Maar het is geen fundament en als een Xavi even zijn dag niet heeft of er uit ligt, dan heb je een gigantisch probleem, terwijl bij feyenoord elke speler moeiteloos wordt opgevangen: waarom? omdat er daar patronen zijn. Iedereen weet precies wat ze moeten doen. Dat is het verschil tussen een toptrainer en een ex-topspeler die een trainer speelt.

En het beangstigende is: dat zowel Toon als Marcel het aanstellen van Ruud een geweldig idee vonden. Op basis van absoluut niks. Want bij Jong was het niks bijzonders, bij de onder 19 was het niks bijzonders. En nu blijft Ruud ook zitten, gaat Ernie veel geld uitgeven en mag Ruud het verder verkloten om vervolgens in December alsnog er uit gegooid te worden als het seizoen alweer voorbij is; a la van Bommel dus, waar de kenners het ook al snel zagen dat het niks ging worden maar waar Toon bleef aanmodderen.

De club sterft een langzame dood en het treurige is dat we alleen onszelf er op mogen aankijken.
Vogelund
Vaste waarde in elftal
Old name: Vogelund

Een trainer die te maken krijgt met zoveel verschuivingen, heeft het altijd moeilijk. Qua blessures valt het dit jaar (in tegenstelling tot voorgaande jaren onder Schmidt) gelukkig mee, maar de transfers vragen nu des te meer om het tactisch vermogen van een trainer.

Ruud heeft aan het begin van het seizoen te maken gehad met wisselingen binnen de selectie. Naar mijn idee heeft hij tot de transfer van Gakpo en Madueke nooit zijn ideale elftal en speelwijze kunnen implementeren. En ook sinds het vertrek van onze 2 beste aanvallers, blijft van Nistelrooij maar zoeken. Naar mijn mening is dit typerend voor onze trainer ten opzichte van die van Feyenoord en Ajax (voorgaande jaren). Feyenoord is tal van spelers kwijtgeraakt, maar Slot leert binnen no-time een speelwijze aan nieuwe spelers. En vergis je niet in hoeveel last Feyenoord heeft gehad van blessures. Dit was bij Ajax ook het geval onder Ten Hag. Die hadden toen weliswaar meer kwaliteit in de breedte, maar ook hij wist het wegvallen van spelers moeiteloos op te vangen. Ik wil een beginnend trainer best wat tijd geven, maar er is nu wel een heel duidelijk patroon zichtbaar. Van Nistelrooij weet er gewoon geen vaste speelwijze in te rammen.

PSV kan het zich niet veroorloven om hier komend seizoen mee verder te gaan. Er is geld beschikbaar om een prima selectie samen te stellen. Dan graag ook een capabele trainer voor de groep.
VTheMan
Meervoudig international
Favoriete speler: Bakayoko

O Goleiro Grande wrote: 20 Mar 2023, 16:28 Hoop daarom sterk op de komst van Maurice Steijn als voor Ruud het doek valt.
Dit is een grapje mag ik hopen?
Ren Höek
Vedette

Ykhim wrote: 20 Mar 2023, 14:43 Ik zeg letterlijk dat we stilstaan
We staan niet eens stil, we gaan achteruit.
Dat is al meerdere keren aangetoond, maar je lijkt dat niet te willen zien.
Maar dat is de realiteit van nu.
Dat is de realiteit van een trainer die al meerdere jaren hetzelfde laat zien.
Dit PSV speelt namelijk niet veel anders dan het Jong PSV onder Ruud, toen waren niet geheel toevallig dezelfde mankementen zichtbaar. Dit is inmiddels Ruud zijn 10e (!) seizoen als trainer, als hij nu nog steeds het tactische gedeelte niet onder controle heeft, waarom zou hij dat in de toekomst dan wel hebben?
De mindset van absolute topsport bedrijven zit er bij Ruud bijvoorbeeld gewoon in.
Dat geldt voor elke ex-prof, helemaal voor degenen die de top hebben gehaald.
Hoeveel daarvan zijn er doorgebroken als trainer? En hebben ook nog gepresteerd buiten de Eredivisie?
Als die gasten ook maar de helft van de drive en de topsportmentaliteit van Xavi of Ruud hadden, dan had PSV er alweer heel anders voorgestaan
Want dan klopte de tactiek wel?
Of hadden ze al lang slaande ruzie met Ruud gehad?
De PSV spelers hebben geen drive en topsportmentaliteit? Allemaal, op Xavi na?

Je klinkt net als Ruud, die gooit het ook altijd op mentaliteit. Een zwaktebod vind ik dat, als trainer moet je altijd naar jezelf kijken. En voor Ruud valt er meer dan genoeg te kijken, al zal hij het ook dan niet zien.
Inderdaad, nadat die lijn eerst historisch hard naar beneden was gegaan. Het was slecht, uitzichtloos, er zat helemaal niks in dat PSV behalve zelfmedelijden. Niemand gaf een stuiver voor de club of de carrière van Cocu.
Ik kijk daar toch anders naar.
Cocu begon weergaloos, maar het stortte daarna in. Vooral omdat hij te maken had met de jongste selectie van PSV 1 ooit. In de winterstop werd ervaring gehaald en kwam Hiddink als sparring partner, waarna PSV een prima 2e seizoenshelft draaide.

Onder Ruud begon PSV matig, zakte tegen Rangers al door de ondergrens, deed dit daarna nog enkele malen en lijkt ondertussen alleen maar slechter te gaan spelen. Ook met Cody werd verloren van degradatiekandidaten en over ervaring in het team heeft Ruud niet te klagen. Het spel lijkt echter helemaal nergens op.
Zelfs Maduro vatte het spel onder Ruud perfect samen: Alle ballen op Xavi en hopen op het beste.
Echter: hoe kwalijk kun je het Brands nemen wanneer hij nu hetzelfde probeert te doen, wetende wat eerder beleid hem heeft opgeleverd?
Als Brands Ruud laat zitten na dit seizoen kun je zowel hem als Ruud als PSV afschrijven.
Dus dat kan hem heel erg kwalijk worden genomen.
Ykhim wrote: 20 Mar 2023, 16:27 Het is namelijk én niet zo dat alle spelers afhaken én niet zo dat het nu pas voor het eerst gebeurt, aangezien het onder Schmidt veelal dezelfde gasten waren die niet over langere periode kunnen leveren, in elk geval niet op het veld.
Je hebt vorig seizoen het hele seizoen gemist?
Toen leverden ze namelijk alleen niet in de meeste topwedstrijden, alle andere wedstrijden werden gewonnen (op een uitzondering na, dan werd er gelijk gespeeld). Het is maar wat je geen langere periode noemt. En vooral: het spel leek ergens op, iedereen wist wat te doen, er heerste een hele goede teamgeest en veel spelers werden beter, zelfs reeds afgeschreven spelers.

Een wereld van verschil met dit seizoen.
Last edited by Ren Höek on 20 Mar 2023, 17:10, edited 1 time in total.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
11 Tinus
Legende
Clubvoorkeur: Philips

Menno1 wrote: 20 Mar 2023, 16:40 Ykhim en andere verdedigers van Ruud, kunnen jullie mij 1 ding aanwijzen waarom Ruud een toptrainer is voor PSV? PSV is een topclub, dus dan heb je een toptrainer nodig. Wat maakt Ruud een betere trainer dan pakweg een Maurice Steijn? Of een andere doorsnee eredivisie coach?

Ik vind Ruud een wereldgozer. Ik denk ook dat spelers in eerste instantie geraakt zijn door de man's verleden als topspeler en de passie die hij uitstraalt. Het is een eerlijke jongen, iemand die je beschermd, het beste met je voor heeft, een goed hart heeft en volgens mij ook wel overtuigingskracht heeft. Een prima people manager.
Wat betreft je aannames over Ramalho en Veerman ben ik het overigens eens. Ook mbt Ruud heb ik vaker gezegd dat hij een goede manager is maar geen goede trainer. Dat zei ik overigens ook over Roger omdat hij vorig jaar de 10 moeilijkste thuiswedstrijden allemaal niet wist te winnen. Maar zowel bij Ruud als Roger is het manager stuk volgens mij dik en dik in orde.

Ik denk dat als je een toptrainer wil je die niet altijd kunt halen. Slot was voor Feyenoord een lot uit de loterij en eigenlijk was Roger dat voor ons ook zoals Ten Hag het voor Ajax was. Een Cocu, Gio, Frons etc kunnen ook gewoon kampioen worden in de ED maar een toptrainer zal normaliter het verschil maken. De fout die veel mensen maken is dat je een toptrainer kunt kopen in de supermarkt of aan kunt vinken op een all you can eat kaartje in een te goedkoop restaurant. Dat is niet hoe het werkt. Een toptrainer maakt het verschil maar alles wat daaronder zit is toch een beetje gelijkwaardig en vergroot de kansen niet substantieel. Daarom is het soms ook beter om te kiezen voor een trainer die het meeste draagvlak heeft. Cocu was vorig jaar after all niet zo'n slechte keuze geweest, maar dat wisten we pas toen het te laat was. Net zoals het nu met Ruud gewoon bijzonder tegen valt.

Ruud is geen toptrainer op dit moment en ik kan me niet voorstellen dat hij het wordt binnen 5 jaar. Maar zoals Ykhim terecht zegt hoeft het allemaal niet perse zo definitief allemaal. Als het Gio lukt om kampioen te worden en daarna een mooie stap te kunnen maken bij Rangers dan kan Ruud dat ook, of Heitinga of zelfs Schreuder. Wat Cocu en Gio bv wel hebben wat Frons Schreuder en Heitinga niet hebben is bv het communicatieve gedeelte. Dat heeft Ruud dan weer wel. Het tactisch plan wat er op de tekentafel is gemaakt klopt niet, in ieder geval niet met deze spelers, in deze competitie, op dit moment.
Vogelund
Vaste waarde in elftal
Old name: Vogelund

Ik denk overigens dat de leiding van PSV na Schmidt wel even klaar was met die enorme bak aan negatieve media aandacht. Vanaf moment 1 was er een soort anti-Schmidt beweging actief vanuit de media. Zelf heeft hij dit, door onhandige uitspraken en gek wisselbeleid, nog een stukje erger gemaakt. De negatieve houding was voor een groot deel onterecht, maar het vrat wel heel veel negatieve energie. Met van Nistelrooij hebben ze een sympathieke trainer aangesteld die ook continu uit de wind wordt gehouden. Daarbij zorgen de beleidskeuzes voor extra credits waardoor er eigenlijk maar heel weinig kritiek op hem af komt.

Het enige positieve aan dit seizoen is dat we even wat minder last hebben van negatieve media energie. Maar uiteindelijk zit er toch niets anders op dan iemand anders aan te stellen. Maar je merkt aan alles dat ze het niet gaan doen, omdat ze het niet durven.
DC_PSV
Vedette

Ook onder Roger was het eerste seizoen kut met veel gelijke spelen, geen enkele topwedstrijd gewonnen in de ED in 2 seizoenen en net als nu vroegtijdige uitschakelingen in Europa. Waarbij Rger met Cody en Gotze over buitencategorie beschikte. Ook onder Roger werd het middenveld steeds overlopen, liep de verdediging steeds achteruit en werden voorin de mooiste kansen gemist. Dit seizoen zouden we het Roger absoluut beter hebben gedaan, want Ruud faalt hard in zn eerste seizoen. Maar twee van je beste aanvallers kwijtraken en er niets fatsoenlijks voor terugkrijgen is voor een beginnend trainer niet te doen.

Back to Ruud: ik gun hem een mooi afscheid. De manier hoe hij zich presenteert ondanks de slechte resultaten is keurig, PSV-waardig zoals men zou noemen.
#simplythebest
Standbeeld
Mister PSV

Ruud doet ook net alsof een topmentaliteit vanzelfsprekend is, maar alleen Xavi heeft de mentaliteit die Ruud had. In mindere mate Guti ook. Dat stukje bezetenheid, alsof het gaat om leven en dood, 300% geven voor volk en vaderland. Je hebt mensen die het van nature hebben (Xavi) en mensen die het op kunnen roepen (Dumfries). Maar dat zijn uitzonderingen. Ik denk dat Ruud moet accepteren dat jongens als Til, Mwene, Veerman, El Ghazi, Ramalho, etc. de sport totaal anders beleven. Die zien het als werk. Ze werken voor hun doen hard, maar ze geven niet die extra 10% die benodigd is. Als je 11 man in het veld hebt staan die zo bedreven zijn als Ruud dat als speler was, dan zou de tactiek misschien wel ondergeschikt zijn. Als je maar één zo'n speler in het veld hebt staan, dan weet je dat tactiek allesbepalend is. Afijn, los van dit is het denk ik sowieso niet verkeerd is om weer meer Mexicanen en/of Zuid-Amerikanen aan onze selectie toe te voegen. Dat zijn vaak jongens die wel door het vuur gaan.
Last edited by Standbeeld on 20 Mar 2023, 17:21, edited 1 time in total.
ShovingNE2
Site Admin

O Goleiro Grande wrote: 20 Mar 2023, 16:28Drie keer mis eigenlijk he. Want hoewel Cocu ons (met afgrijselijk afbraakvoetbal, dat wel) drie titels heeft gebracht, is dat project op zichzelf ook een mislukking.
Wat???

Drie landstitels na 7 jaar droogte en 5 jaar droogte daarna een mislukking noemen?

Zeg dat ik het verkeerd begrijp.....
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Mikelvb
Nationale topspeler

ShovingNE2 wrote: 20 Mar 2023, 17:21
O Goleiro Grande wrote: 20 Mar 2023, 16:28Drie keer mis eigenlijk he. Want hoewel Cocu ons (met afgrijselijk afbraakvoetbal, dat wel) drie titels heeft gebracht, is dat project op zichzelf ook een mislukking.
Wat???

Drie landstitels na 7 jaar droogte en 5 jaar droogte daarna een mislukking noemen?

Ik denk dat hij het idee bedoeld. Of wel, als Ruud met dit spel kampioen zou worden. Is het dan ook een succes?
Madueke
Legende

Vogelund wrote: 20 Mar 2023, 17:15 Ik denk overigens dat de leiding van PSV na Schmidt wel even klaar was met die enorme bak aan negatieve media aandacht. Vanaf moment 1 was er een soort anti-Schmidt beweging actief vanuit de media. Zelf heeft hij dit, door onhandige uitspraken en gek wisselbeleid, nog een stukje erger gemaakt. De negatieve houding was voor een groot deel onterecht, maar het vrat wel heel veel negatieve energie. Met van Nistelrooij hebben ze een sympathieke trainer aangesteld die ook continu uit de wind wordt gehouden. Daarbij zorgen de beleidskeuzes voor extra credits waardoor er eigenlijk maar heel weinig kritiek op hem af komt.

Het enige positieve aan dit seizoen is dat we even wat minder last hebben van negatieve media energie. Maar uiteindelijk zit er toch niets anders op dan iemand anders aan te stellen. Maar je merkt aan alles dat ze het niet gaan doen, omdat ze het niet durven.
Is dat juist niet wat PSV nu nodig heeft, negatieve media energie? De zoveelste baggerpot met puntverlies en ze gaan weer over tot de orde van de dag. De Marco Timmers van deze wereld kunnen over 2 weken weer een gebedje doen dat ze zo gezegend zijn dat ze de grote RvN weer mogen ondervragen bij een nietszeggende persco.
ShovingNE2
Site Admin

Mikelvb wrote: 20 Mar 2023, 17:23Ik denk dat hij het idee bedoeld. Of wel, als Ruud met dit spel kampioen zou worden. Is het dan ook een succes?
Zilverwerk is altijd succes. De rest is subjectief
Josef Dettelbacher
Legende

Mikelvb wrote: 20 Mar 2023, 17:23

Wat???

Ik denk dat hij het idee bedoeld. Of wel, als Ruud met dit spel kampioen zou worden. Is het dan ook een succes?
Ja. Het is geen jurysport he.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
ruuddevil
Legende

Interessant om te lezen dat een trainer die bij Jong PSV niet overtuigde toch trainer werd van PSV. Wat zegt dat over de organisatie?
O Goleiro Grande
Nationale topspeler

Wat???

Je begrijpt me inderdaad verkeerd. Natuurlijk was de termijn van Cocu zeker een succes. Maar er was wel een kunstgreep voor nodig om een onervaren trainer niet de berm in te laten rijden. Het geeft aan dat ook toen de aanstelling van een coach met zo'n groen profiel op voorhand is onderschat. Mislukking is misschien niet het goede woord - dat zegt meer over het eindresultaat - maar wat ik bedoel is dat de aanstellingen van Cocu, Van Bommel en Van Nistelrooij als coach allemaal gepaard gingen met het niet goed op waarde schatten (lees: overschatten) van de juiste man op de juiste plek. Terwijl rationeel gezien het afbreukrisico natuurlijk enorm is. Als je twee keer hebt gezien dat de boel aan het zwengelen komt als een rookie-trainer de lakens uit mag delen, dan ben je wel verdomd hardleers als je nota bene in het seizoen dat de kans om de macht weer te grijpen het grootst is, volle bak gaat om het nog een derde keer te besluiten. Zeker als de man zelfs aangeeft zich daar zelf niet helemaal senang bij te voelen.
Ykhim
Lid scoutingsteam

Menno1 wrote: 20 Mar 2023, 16:40 Ykhim en andere verdedigers van Ruud, kunnen jullie mij 1 ding aanwijzen waarom Ruud een toptrainer is voor PSV? PSV is een topclub, dus dan heb je een toptrainer nodig. Wat maakt Ruud een betere trainer dan pakweg een Maurice Steijn? Of een andere doorsnee eredivisie coach?
Hou eens op met dit geleuter man. Ik heb nog nooit geroepen dat Ruud een toptrainer is, want dat vind ik niet. Dat heb ik dus ook nooit beweerd of betoogd. Inmiddels heb ik dat toch al een keer of 18 expliciet benadrukt, dus ik zou het op prijs stellen als dat ook een keer gelezen wordt. Ik verdedig ook niet het idee dat we Ruud aan boord moeten houden, dat hij geweldig is, dat hij sowieso geweldig wordt, of wat dan ook. Ik benoem de zaken die een serieuze negatieve impact hebben op het functioneren van PSV, waarbij een aantal van die zaken overlapt met het functioneren van Ruud. Een kwaliteitsreductie van de selectie, bijvoorbeeld. Of een bepaalde onbetrouwbaarheid bij een deel van de spelers. Nogmaals en voor de 19e keer: die observatie gaat prima hand in hand met de constatering dat Ruud - met name, doch niet uitsluitend tactisch - geen grip op de selectie krijgt.

Ik ga hem niet vergelijken met Steijn, want ik heb dit seizoen nog geen 500 minuten van Sparta gezien en ik heb verder geen flauw idee hoe die man werkt, wat 'ie doet of waar hij voor staat. Ik kijk naar Ruud en zie in de eerste plaats een rustige, slimme man die in elk geval verbaal duidelijk kan uitleggen wat in z'n hoofd zit. Hij is niet alleen bekend met de absolute top, hij is bezeten van de absolute top. Mensen kunnen roepen dat dat voor heel veel ex-profs geldt en hoewel dat misschien feitelijk zo is, zijn er weinigen die dat op zo'n heldere, begrijpbare manier kunnen communiceren. Het is precies die mentaliteit die PSV mist, dus het kan sowieso geen kwaad om personeel aan boord te hebben dat vol zit met die mentaliteit. Wat voor mij een cruciale kernkwaliteit is en wat sowieso altijd en overal aan de basis ligt van ontwikkeling, is de bereidheid om te leren en om aan te passen. Je kan Ruud terecht verwijten met name tactisch geen grip te krijgen op het elftal, maar in tegenstelling tot bijna elke falende coach is hij wel continu bezig om dingen aan te passen binnen de beschikbare mogelijkheden. Ik vind dat een gouden eigenschap en je zou nu wensen dat er iemand in de staf komt te zitten die tactisch next level is en daarin serieus kan bijsturen. Is het niet als hoofdcoach in plaats van Ruud, dan zeker als assistent. Of samengevat: ik denk dat Ruud een uitstekende manager is, maar vooralsnog niet zo'n hele goede trainer. Daar is niks mis mee, maar in deze samenstelling en met deze selectie in de huidige staat van de club is het gewoon een mismatch.
Ren Höek wrote: 20 Mar 2023, 17:04 We staan niet eens stil, we gaan achteruit.
Dat is al meerdere keren aangetoond, maar je lijkt dat niet te willen zien.
Knap om zoiets aan te tonen zonder een referentiepunt. Ten opzichte van Schmidt zijn we op sommige vlakken achteruit gegaan, binnen tijdperk Ruud - en daar heb ik het over - staan we ongeveer stil. Ten opzichte van de eerste seizoenshelft (en die kun je dit seizoen ook op verschillende manieren definiëren) gaat het niet minder goed of slecht. We halen ongeveer evenveel punten, scoren ongeveer evenveel, krijgen evenveel tegen. De slechte dingen blijven terugkomen, soms is er een kleine reeks waarin PSV wat vaker punten pakt, we verliezen nauwelijks topwedstrijden, we winnen nauwelijks tegen degradatiekandidaten. Het voetbal blijft grofweg even instabiel, hoewel PSV de laatste tijd wat minder snel lijkt te verliezen. Ik zie dat als stilstand, niet als achteruitgang. Maar nogmaals: het referentiepunt is cruciaal binnen die bewering. Kom dan alleen alsjeblieft niet aan met ''het is al meerdere keren aangetoond'' wanneer dat referentiepunt nooit door jou of mij is vastgesteld.
Dit is inmiddels Ruud zijn 10e (!) seizoen als trainer, als hij nu nog steeds het tactische gedeelte niet onder controle heeft, waarom zou hij dat in de toekomst dan wel hebben?
Dat vind ik een terecht vraagteken hoor, hoewel je zelf ook wel begrijpt dat het trainersvak bij Jong PSV of U19 in bijna alle opzichten onvergelijkbaar is met dat bij PSV-1. Al was het maar omdat je regelmatig met serieuze selectiewisselingen te maken krijgt, waardoor het inslijpen van patronen - voor zover Ruud dat al beheerst, inderdaad - extra moeilijk wordt. Dat is daarom ook helemaal niet de functie van die elftallen. Dat is namelijk het klaarstomen van talent voor een loopbaan in het betaalde voetbal, en idealiter bij PSV-1.
Je klinkt net als Ruud, die gooit het ook altijd op mentaliteit.
Ja, dan had je net als Menno misschien beter moeten lezen, want ik stel letterlijk dat het niet alleen aan mentaliteit ligt. Als je niet eens leest wat ik meerdere keren expliciet benoem, dan houdt elke vorm van serieuze discussie tussen ons wel op hè. Dan krijg ik het gevoel dat je hier alleen bent om een punt te maken zonder daar daadwerkelijk met me over in gesprek te gaan. Dat is ook prima, maar zeg dat dan even voordat ik mijn tijd investeer in een reactie op jou. Dan weten we in elk geval allebei waar we aan toe zijn.
Cocu begon weergaloos, maar het stortte daarna in.
Ja, de eerste augustusmaand toen we Zulte en NEC van de mat speelden met buitengewoon offensief voetbal. Vervolgens werden we eruit geknikkerd door AC Milan, speelden we thuis gelijk tegen Cambuur en was het al snel klaar met de hosanna. Dat kun je nauwelijks een weergaloos begin noemen. Met dezelfde mindset kan ik nu ook roepen dat Ruud geweldig begon met zeges op de veel kapitaalkrachtigere clubs Ajax en Monaco. In de Eredivisie schoten we aanvankelijk de ene na de andere bal tegen de touwen en toen werden we uitgeschakeld door Rangers, waarna het allemaal langzaam inkakte. Kortom: juist geen matig begin, met name qua resultaat juist een heel goed begin, maar daarna stortte het in. Alhoewel: van een echte instorting was onder Ruud vooralsnog niet echt sprake. We verspreiden de misère over het hele seizoen in plaats van dat het verpakt wordt in lange, slechte reeksen.
Als Brands Ruud laat zitten na dit seizoen kun je zowel hem als Ruud als PSV afschrijven.
Dus dat kan hem heel erg kwalijk worden genomen.
Misschien, dat moet de toekomst eventueel uitwijzen. Maar dat is ook wat ik beaam. De vraag die ik stel is of je het hem nu kwalijk kunt nemen, in de wetenschap dat Brands een eerder project heeft laten slagen door uiteindelijk bij te sturen en de trainer maximaal te faciliteren op basis van diens behoeftes.
Toen leverden ze namelijk alleen niet in de meeste topwedstrijden, alle andere wedstrijden werden gewonnen (op een uitzondering na, dan werd er gelijk gespeeld). Het is maar wat je geen langere periode noemt.
Hah, deze vind ik wel leuk. Alsof topwedstrijden geïsoleerde onderdelen zijn van een seizoen. Dat is net zo waar als het tegenovergestelde, namelijk dat wedstrijden tegen de kleintjes geïsoleerde onderdelen zijn. Het gaat hand in hand, beide zijn onderdeel van reeksen aan wedstrijden. Schmidt werd met regelmaat in de steek gelaten in grotere wedstrijden, Ruud weet in die wedstrijden meestal juist wel om, linksom of rechtsom, tot resultaat te komen. Ruud wordt nu met regelmaat in de steek gelaten in de kleinere wedstrijden, die Schmidt juist wel winnend wist af te sluiten. Uiteindelijk zijn ze daardoor allebei niet echt in staat (geweest) om in een daadwerkelijk goede flow te komen. Een deel van deze selectie is en blijft heel erg onbetrouwbaar. De ervaren Schmidt wist dat er niet uit te krijgen en Ruud nu al helemaal niet.
En vooral: het spel leek ergens op, iedereen wist wat te doen, er heerste een hele goede teamgeest en veel spelers werden beter, zelfs reeds afgeschreven spelers.
Ik ben het hier niet mee oneens, maar zullen we morgen samen het Schmidt-topic doorlezen? Ik denk dat je dan nogal schrikt van de algemene opinie over het spel en de kwaliteit van spelers. Ik kan me herinneren dat ik bijna elke maandag werd afgefikt omdat ik ook maar durfde te beweren dat het spel ergens op begon te lijken, want het ''zag er weer eens niet uit'' tegen FC Bal Op 't Dak 15. Daar kun je dus blijkbaar ook weer alles van vinden, maar een objectieve waarheid is er niet echt. Hoewel ik het dus echt niet oneens ben met wat je beweert.
ShovingNE2
Site Admin

Ik maak mij geen zorgen meer. Wat er vandaag uit de krochten van de club naar buiten sijpelt...

Ruud is geen trainer meer volgend jaar.

Komende dagen kijken wat er naar buiten komt. Maar de staf is geen eenheid schijnbaar. En Stewart hangt niet achterover.

@Armada vergelijkbare berichten opgevangen?
Siemen
Nationale topspeler

ShovingNE2 wrote: 20 Mar 2023, 19:10 Ik maak mij geen zorgen meer. Wat er vandaag uit de krochten van de club naar buiten sijpelt...

Ruud is geen trainer meer volgend jaar.

Komende dagen kijken wat er naar buiten komt. Maar de staf is geen eenheid schijnbaar. En Stewart hangt niet achterover.

@Armada vergelijkbare berichten opgevangen?
Ik wil namen, bronnen of tenminste een tattoo-belofte. In deze schrijnende tijden heb ik behoefte aan enige houvast, een stip op de horizon, sorry. :lol:
ShovingNE2
Site Admin

Als het klopt gaat dit uitkomen. Omdat een aanvaring redelijk publiek was.

Als Ruud er op 1 juli nog zit dan laat ik de namen van de 50 meest fanatieke poste...... Wait.
Post Reply