Goed verhaal, maar schiet Kudus die bal er in wint Ajax gewoon. Was er dan zo'n mooi stuk verschenen dat Heitinga Slot zou hebben overklast Vanuit breaky Mike denk ik wel.Ren Höek wrote: ↑22 Mar 2023, 09:10 Voor degenen die het nog niet snappen, dit is wat een goede trainer aan verschil maakt.
En de woorden van Slot maken ook duidelijk waarom Heitinga en Ruud tactisch veel minder goed onderlegd zijn, aangezien zij vooral in algemeenheden praten en Slot wel perfect kan uitleggen en aangeven hoe het echt zit:
Dat Feyenoord een gat van zes punten heeft geslagen naar Ajax is vooral de verdienste van Arne Slot. Tijdens de 3-2 zege in de Johan Cruijff Arena bewijst hij als trainer superieur te zijn aan John Heitinga.
De betere individuen verloren in deze topper van het betere team. Hoewel Slot dat niet hardop wilde zeggen, was dat wel degelijk grotendeels zijn verdienste. Feyenoord had op drie cruciale onderdelen zijn tactische zaken namelijk beter voor elkaar dan Ajax.1. DRUK ZETTEN
Heitinga praatte na het verlies tegen Feyenoord in termen die deden vermoeden dat de tijd vijftien jaar had stilgestaan. De voormalig topverdediger had zich geërgerd aan het druk zetten na rust. ‘Zij hebben net zoveel spelers als wij op het veld’, was zijn duiding. ‘We moeten er gewoon overal een-op-een van maken. En dan moet je de persoonlijke duels winnen.’ Hoe het volgens Heitinga kon dat Ajax alsnog in de problemen kwam? ‘Dat zijn individuele fouten die gemaakt worden.’
De trainer die in Europa imponeerde met zijn manier van druk zetten, zal nooit dergelijke taal uitkramen. Al is het maar omdat de pressing van Feyenoord gestoeld is op totaal andere tactische principes. In navolging van succesvolle Duitse trainers als Jürgen Klopp organiseert Slot zijn ploeg vanuit de zone. Op die manier zijn de belangrijkste gebieden op het veld altijd bezet. Misschien nog wel belangrijker: Feyenoord kan hierdoor domineren zonder de bal te hebben. Doordat de spelers van Slot niet achter hun directe tegenstanders aanrennen, bepaalt Feyenoord waar de ruimtes ontstaan. Zodat de opponent naar de zijkant gelokt kan worden. Daar is het dankzij de zijlijn mogelijk om druk te zetten zonder achterin een-op-een te staan.
In deze topper bleek de methodiek van Slot superieur aan die van Heitinga2. OPBOUW
In de eerste helft worstelde Feyenoord nog met het omspelen van de druk van Ajax. Slot had in zijn tactische bespreking duidelijk aangegeven waar de kansen zouden liggen. Hij wilde dat de centrale verdedigers de druk van de buitenspelers van Ajax zouden uitlokken. Om daarna via een middenvelder de vleugelverdediger te vinden die dan de vrije man zou worden. Alleen lukte het aanvankelijk nauwelijks om die theorie in de praktijk te brengen. In een kolkend stadion handelden de spelers van Slot gehaaster dan nodig was. ‘Het lukte ons heel moeilijk om onder hun druk uit te komen’, stelde de Feyenoord-trainer vast. ‘In de rust heb ik dingen aangegeven. Daarna ontstond een compleet ander beeld.’3. HOEKSCHOPPEN
Dat de winnende goal van Feyenoord uit een hoekschop viel, mocht gezien het seizoen van Ajax geen verrassing genoemd worden. Al voor de wedstrijd benoemde Slot dat Ajax kwetsbaar was bij spelhervattingen en voorzetten. Dat bleek te kloppen toen Orkun Kökçü een hoekschop vanaf links indraaide richting David Hancko. Na het doorkoppen van Hancko werd Lutsharel Geertruida de gevierde man door raak te knikken. Vlak daarvoor had hij zich met een loopactie ontdaan van directe tegenstander Jorge Sánchez. ‘Dat zijn afspraken’, concludeerde Heitinga. ‘Die bal mag nooit verlengd worden. En als dat toch gebeurt, dan heb je gewoon een koppeltje en moet je persoonlijke duels winnen.’
Die uitleg was een stuk simpeler dan de duiding die Slot verzorgde bij de rake kopbal van Edson Álvarez. Feyenoord verdedigde die situatie vanuit de zone. Daarin zag Slot verschillende details misgaan. Van Kökçü die niet blokte omdat een corner daarvoor Berghuis vrij was gekomen op de rand van de zestien tot Alireza Jahanbakhsh die bij de tweede paal de corner verkeerd inschatte. Om daarna zelf de verantwoordelijkheid voor de tegengoal te pakken. ‘Wij doen elke week kleine aanpassingen om dit te verbeteren.https://www.vi.nl/pro/analyse/arne-slot ... itelstrijdDe verklaring voor dat verschil staat symbool voor de kloof tussen Ajax en Feyenoord dit seizoen. Waar in Amsterdam na tegengoals ‘individuele fouten’ de schuld krijgen, analyseert Slot net zolang tot een oorzaak op structureel niveau wordt gevonden. Ajax denkt vanuit het individu, Feyenoord vanuit het collectief. Dat is de reden dat op het veld van de Johan Cruijff Arena in deze topper de individuele klasse niet de doorslag gegeven heeft.
Ruud van Nistelrooij
-
- Geselecteerd voor Oranje
- Heruone
- Lid scoutingsteam
- Clubvoorkeur: PSV
Als het zo vreemd is kan je hem ook zelf in elkaar draaien hé ;) Guess what: een bijgewerkte grafiek toont precies het verhaal van de afgelopen weken aan. En daarbij ook het probleem.
Edit: en voor de rest laat ik jullie achterwegen. Ik vind het schattig dat eens om de zoveel tijd weer de mongolen parade uit hun coconnetje kruipt om een punt te maken die ze al duizend keer hebben gemaakt en die al duizend keer is ontkracht. Be my guest, maar deze discussie is al een triljoen keer (over en over) gedaan.
Last edited by Heruone on 22 Mar 2023, 11:51, edited 1 time in total.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
- Heruone
- Lid scoutingsteam
- Grasmat
- Lid van verdienste
- Favoriete speler: Dn Flamingo
- Ren Höek
- Vedette
Als telt niet.LeandroBonfim wrote: ↑22 Mar 2023, 09:59 Goed verhaal, maar schiet Kudus die bal er in wint Ajax gewoon.
Maar dan had men grotendeels hetzelfde verhaal kunnen schrijven, alleen dan met de conclusie dat deze keer individuele kwaliteit wel won van het betere team. Zoals PSV dat al vaker heeft gedaan dit seizoen.
Het maakt in ieder geval duidelijk hoe belangrijk een goede en kundige trainer is.
En dat we moeten hopen dat Heitinga aanblijft als hoofdcoach bij Ajax
Icoon van de club, een heel mooi mens (innerlijk, en uiterlijk met de baard ), wint regelmatig topwedstrijden, heeft waardeloze spelers.
Dat zijn de meest gebruikte argumenten voor.
Inhoudelijk zie ik verder geen aanknopingspunten, maar dat moge duidelijk zijn.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
- Dr. Gonzo
- Vaste waarde in elftal
Een trainerswissel heeft zelden een aanwijsbare verbetering van resultaten als gevolg. Daar zijn heel veel onderzoeken naar gedaan, ik weet nog oa dit oude artikel, maar in de loop van de jaren vaak vergelijkbare onderzoeken/artikelen tegengekomen:
https://decorrespondent.nl/1195/de-myth ... 5-4963910d
Ook hier is de oog-test wat mij betreft een goed argument. Voor iedere Slot die aangesteld wordt en de club sportief een stap verder brengt zijn er talloze voorbeelden aan te dragen van clubs die geen zak opschieten met een nieuwe trainer. Vaak ga je gewoon van middelmaat naar middelmaat.
Er zijn zelfs zat clubs die de ene na de andere bewezen toptrainers aanstellen, maar hier niet de gewenste resultaten mee halen.
Chelsea en Tottenham bijvoorbeeld. Sevilla heeft dit seizoen zowel Sampaoli als Lopetegui ontslagen.
Ik denk dat de vijver coaches waar PSV uit vist voor 95% gevuld is met middelmaat, en dan schiet een wissel gewoon niets op. En als de randvoorwaarden niet goed zijn krijgt ook een bewezen top trainer het niet voor elkaar. Zelfs een top trainer Schmidt had het hier enorm zwaar, zeker in zijn eerste jaar.
Zowel Schmidt als Cocu kregen de kans na een slecht eerste jaar en in beide gevallen achteraf terecht. Tuurlijk zijn de omstandigheden anders, maar zij hadden niet de horror-winter die Ruud kreeg.
Allemaal valide argumenten wat mij betreft. Het ontbreekt mij aan vertrouwen dat een trainerswissel de magische oplossing is voor de jarenlange sportieve malaise bij PSV.
Ik hoop inmiddels wel op een trainerswissel, zo ben ik dan ook wel. De positievo in mij hoopt op een prachtig sportief plan van Stewart, met budget en klaarliggende lijstjes voor een aantal gerichte (top)aankopen. Daarmee een moderne trainer in de categorie Schmidt overhalen. Zou ik blind voor tekenen, maar de kans is ook wel aanwezig dat de trainerswissel betekent dat we dan gewoon weer 3e worden met een Peter Bosz of een Ron Jans.
-
- Lid van verdienste
- Clubvoorkeur: Philips
Ruud voldoet niet op tactisch gebied, ik denk dat die conclusie breed gedragen wordt op dit forum. Daar hoeven we niet lang bij stil te staan.
Om antwoord te geven op de vraag die hierboven gesteld wordt: volgens mij voldoet hij op andere gebieden wel. Hij heeft status in de groep, is sterk in de media, winnen onder hem eindelijk weer eens topwedstrijden, heb de indruk dat hij een goede band heeft met de spelers en een prima motivator is, en hij kan het clubbelang boven zijn eigen belang zetten. Ik zie Ruud niet snel een Conté'tje gooien: de club en spelers onder de bus gooien om je eigen straatje schoon te vegen.
Op tactisch gebied voldoen is echter zo belangrijk dat op deze manier het volgende seizoen ingaan geen optie lijkt. Dan is de kans op een verloren seizoen wel erg groot.
De vraag is: wat doen (we) eraan?
Wat mij betreft blijven er twee opties over.
1: Ruud op een nette manier de deur wijzen en een andere hoofdtrainer aanstellen. Meest logische optie. Wel volledig afhankelijk van welke trainers er beschikbaar zijn. Je stuurt hem niet de laan uit voordat je weet wie hem op gaat volgen. Want het totaalplaatje bij een nieuwe trainer is echt niet zomaar beter dan dat van Ruud. Bovenstaand riedeltje van Ruud zijn kwaliteiten neem je al snel voor lief wanneer het aanwezig is, maar dat is natuurlijk niet zo vanzelfsprekend. Op tactisch gebied zijn er echter wel voldoende trainers die verder/beter lijken dan Ruud.
2: Er is ook nog een tweede optie. Werken vanuit een meer traditioneel Engels model, met Ruud als (people)manager en een tactisch sterke staf die dat deel voor haar rekening neemt. Is dit mogelijk? Dat is volledig afhankelijk van Ruud zijn zelfkennis over zijn tactische vermogens. Weet Ruud heel goed dat hij op tactisch gebied nog veel te leren heeft en daar zijn kwaliteiten niet liggen en durft hij dat ook aan te geven, dan is optie 2 ineens een hele interessante. Dan kun je de manager kwaliteiten van Ruud optimaal benutten en toch een goede teamtactiek erin slijpen. Heeft Ruud deze zelfkennis niet voldoende, dan gaat deze optie nooit werken. Helaas hebben wij als buitenstaanders te weinig zicht op zoiets. Ik durf daarin zeker niet op geruchten af te gaan over of hij wel of niet zaken van zijn staf aanneemt. Wie weet heeft Ruud bij zijn aanstelling wel heel bewust aangegeven dat hij tactische ondersteuning zoekt vanuit de staf, alleen voldoet die ondersteuning op het moment niet. Wie weet. Dat kun je eigenlijk alleen weten als je intern bij die sessies aan tafel zit.
Vandaar dat ik vooralsnog beide opties voor deze zomer even openhoud.
Om antwoord te geven op de vraag die hierboven gesteld wordt: volgens mij voldoet hij op andere gebieden wel. Hij heeft status in de groep, is sterk in de media, winnen onder hem eindelijk weer eens topwedstrijden, heb de indruk dat hij een goede band heeft met de spelers en een prima motivator is, en hij kan het clubbelang boven zijn eigen belang zetten. Ik zie Ruud niet snel een Conté'tje gooien: de club en spelers onder de bus gooien om je eigen straatje schoon te vegen.
Op tactisch gebied voldoen is echter zo belangrijk dat op deze manier het volgende seizoen ingaan geen optie lijkt. Dan is de kans op een verloren seizoen wel erg groot.
De vraag is: wat doen (we) eraan?
Wat mij betreft blijven er twee opties over.
1: Ruud op een nette manier de deur wijzen en een andere hoofdtrainer aanstellen. Meest logische optie. Wel volledig afhankelijk van welke trainers er beschikbaar zijn. Je stuurt hem niet de laan uit voordat je weet wie hem op gaat volgen. Want het totaalplaatje bij een nieuwe trainer is echt niet zomaar beter dan dat van Ruud. Bovenstaand riedeltje van Ruud zijn kwaliteiten neem je al snel voor lief wanneer het aanwezig is, maar dat is natuurlijk niet zo vanzelfsprekend. Op tactisch gebied zijn er echter wel voldoende trainers die verder/beter lijken dan Ruud.
2: Er is ook nog een tweede optie. Werken vanuit een meer traditioneel Engels model, met Ruud als (people)manager en een tactisch sterke staf die dat deel voor haar rekening neemt. Is dit mogelijk? Dat is volledig afhankelijk van Ruud zijn zelfkennis over zijn tactische vermogens. Weet Ruud heel goed dat hij op tactisch gebied nog veel te leren heeft en daar zijn kwaliteiten niet liggen en durft hij dat ook aan te geven, dan is optie 2 ineens een hele interessante. Dan kun je de manager kwaliteiten van Ruud optimaal benutten en toch een goede teamtactiek erin slijpen. Heeft Ruud deze zelfkennis niet voldoende, dan gaat deze optie nooit werken. Helaas hebben wij als buitenstaanders te weinig zicht op zoiets. Ik durf daarin zeker niet op geruchten af te gaan over of hij wel of niet zaken van zijn staf aanneemt. Wie weet heeft Ruud bij zijn aanstelling wel heel bewust aangegeven dat hij tactische ondersteuning zoekt vanuit de staf, alleen voldoet die ondersteuning op het moment niet. Wie weet. Dat kun je eigenlijk alleen weten als je intern bij die sessies aan tafel zit.
Vandaar dat ik vooralsnog beide opties voor deze zomer even openhoud.
- ShovingNE2
- Site Admin
Ik vraag mij af hoe hij voldoet als motivator. Natuurlijk moeten topsporters een intrinsieke motivatie hebben, maar ook vanuit de staf is dat heel belangrijk.
Ik vond het onbegrijpelijk dat we niet met vuurspuwende ogen tegen Cambuur begonnen. Het boeide ons niet dat we ultiem voor lul werden gezet daar.
Ook tegen Vitesse was het bijzonder matig. Na de 1-1 zelfs niet opportunisch spelen.
Ruud stuurt zijn basiself zelden erg gemotiveerd het veld in. Dat is hem aan te rekenen.
Ik vond het onbegrijpelijk dat we niet met vuurspuwende ogen tegen Cambuur begonnen. Het boeide ons niet dat we ultiem voor lul werden gezet daar.
Ook tegen Vitesse was het bijzonder matig. Na de 1-1 zelfs niet opportunisch spelen.
Ruud stuurt zijn basiself zelden erg gemotiveerd het veld in. Dat is hem aan te rekenen.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
- Koenjo
- Meervoudig international
Dit seizoen zal er geen afscheid genomen worden van Ruud. Cocu zijn eerste jaar was overigens ook een ramp maar dat terzijde.
Ruud zal komend jaar duidelijke doelstellingen mee krijgen, mocht het dan (weer) niet lukken dan gaan ze wel ingrijpen vermoed ik.
Ruud zal komend jaar duidelijke doelstellingen mee krijgen, mocht het dan (weer) niet lukken dan gaan ze wel ingrijpen vermoed ik.
''Top level''
''1000% penalty''
''Give the cup to Ajax!''
''1000% penalty''
''Give the cup to Ajax!''
- ShovingNE2
- Site Admin
Cocu zijn eerste HALF jaar was een ramp. Tweede seizoenshelft haalden wij op 1 punt na net zoveel als Ajax en Feyenoord en was duidelijk de lijn omhoog ingezet.
-
- Regelmatige invaller
Precies onder Cocu zag je na het eerste half jaar al wel verbetering. Nu lijkt het alleen maar slechter en slechter te worden.
Maar hoe beroerd de situatie ook is, het blijft wonderlijk dat we nog 2e kunnen worden en de beker kunnen winnen, alhoewel uitgeschakeld worden door Spakenburg past wel een beetje in dit seizoen.
Maar hoe beroerd de situatie ook is, het blijft wonderlijk dat we nog 2e kunnen worden en de beker kunnen winnen, alhoewel uitgeschakeld worden door Spakenburg past wel een beetje in dit seizoen.
- Standbeeld
- Mister PSV
Ruud tot de zomer laten zitten en vervolgens tot de conclusie komen dat we doorgaan maar mét nieuwe topaankopen zou wat mij betreft extreem risicovol zijn. Niet alleen door de belangrijkheid om aankomend seizoen bij de eerste twee te eindigen, maar ook aangezien Ruud over het gehele seizoen geen verbetering heeft laten zien. Mocht het dan aankomend seizoen misgaan dan mogen er echt koppen rollen wat mij betreft (om maar eens in @Juancho termen te spreken).
Ik loop nu misschien te ver vooruit op wat mogelijk kan gebeuren. Als ik mij beperk tot nu dan zeg ik: Ruud het seizoen af laten maken en een nieuwe trainer aanstellen. Selectie voor de nieuwe trainer kan nu al van start zodat de nieuwe trainer ook enigzins bij aankopen betrokken kan worden.
Ik loop nu misschien te ver vooruit op wat mogelijk kan gebeuren. Als ik mij beperk tot nu dan zeg ik: Ruud het seizoen af laten maken en een nieuwe trainer aanstellen. Selectie voor de nieuwe trainer kan nu al van start zodat de nieuwe trainer ook enigzins bij aankopen betrokken kan worden.
Last edited by Standbeeld on 22 Mar 2023, 13:14, edited 1 time in total.
- Dr. Gonzo
- Vaste waarde in elftal
Een groot verschil is wel dat Cocu niet een horror-winter als afgelopen januari heeft gekregen. Hoe had Cocu het gedaan als we die winter Depay en Locadia hadden verkocht zonder daar fatsoenlijke vervangers voor te halen? Had hij dan ook die stijgende lijn weten te pakken?ShovingNE2 wrote: ↑22 Mar 2023, 13:02Cocu zijn eerste HALF jaar was een ramp. Tweede seizoenshelft haalden wij op 1 punt na net zoveel als Ajax en Feyenoord en was duidelijk de lijn omhoog ingezet.
- Standbeeld
- Mister PSV
Eigenlijk vind ik het best opmerkelijk dat er zo'n berusting is bij iedereen dat Ruud ontslagen moet worden. Althans bij degene die dat vinden. Bijna iedereen is het er over eens en er zijn geen spreekkoren, spandoeken, niks. Vind dat eigenlijk wel verfrissend tot nu toe.
- Heruone
- Lid scoutingsteam
Ik vind het fijn dat jij voor mijn tegenargument Sevilla aandraagt met Sampaoli en Lopetegui. Die gaan nu overigens ook Bordelas aanstellen. Alle drie hele goede trainers. Maar wel alle drie totaal verschillend. Toevallig kwam ik gister deze daarover tegen:Dr. Gonzo wrote: ↑22 Mar 2023, 12:29Een trainerswissel heeft zelden een aanwijsbare verbetering van resultaten als gevolg. Daar zijn heel veel onderzoeken naar gedaan, ik weet nog oa dit oude artikel, maar in de loop van de jaren vaak vergelijkbare onderzoeken/artikelen tegengekomen:
https://decorrespondent.nl/1195/de-myth ... 5-4963910d
Ook hier is de oog-test wat mij betreft een goed argument. Voor iedere Slot die aangesteld wordt en de club sportief een stap verder brengt zijn er talloze voorbeelden aan te dragen van clubs die geen zak opschieten met een nieuwe trainer. Vaak ga je gewoon van middelmaat naar middelmaat.
Er zijn zelfs zat clubs die de ene na de andere bewezen toptrainers aanstellen, maar hier niet de gewenste resultaten mee halen.
Chelsea en Tottenham bijvoorbeeld. Sevilla heeft dit seizoen zowel Sampaoli als Lopetegui ontslagen.
Ik denk dat de vijver coaches waar PSV uit vist voor 95% gevuld is met middelmaat, en dan schiet een wissel gewoon niets op. En als de randvoorwaarden niet goed zijn krijgt ook een bewezen top trainer het niet voor elkaar. Zelfs een top trainer Schmidt had het hier enorm zwaar, zeker in zijn eerste jaar.
Zowel Schmidt als Cocu kregen de kans na een slecht eerste jaar en in beide gevallen achteraf terecht. Tuurlijk zijn de omstandigheden anders, maar zij hadden niet de horror-winter die Ruud kreeg.
Allemaal valide argumenten wat mij betreft. Het ontbreekt mij aan vertrouwen dat een trainerswissel de magische oplossing is voor de jarenlange sportieve malaise bij PSV.
Ik hoop inmiddels wel op een trainerswissel, zo ben ik dan ook wel. De positievo in mij hoopt op een prachtig sportief plan van Stewart, met budget en klaarliggende lijstjes voor een aantal gerichte (top)aankopen. Daarmee een moderne trainer in de categorie Schmidt overhalen. Zou ik blind voor tekenen, maar de kans is ook wel aanwezig dat de trainerswissel betekent dat we dan gewoon weer 3e worden met een Peter Bosz of een Ron Jans.
Volgens mij is er een duidelijke consensus dat de kwaliteiten van Van Nistelrooij niet op (gewenst) niveau zijn, of iig het tactisch vermogen van Van Nistelrooij (de rest van de kwaliteiten zijn namelijk meer achter de schermen en moeilijk te beoordelen voor ons). Als het argument om hem te laten zitten is dat een volgende trainer het vaak niet beter doet, is dat dan vooral een reden om Van Nistelrooij juist te laten zitten of eerder een reden om de rest van de organisatie onder de loep te nemen?
Volgens mij bestaat over dat laatste ook een duidelijke consensus. Er zijn op meerdere lagen binnen de organisatie de afgelopen jaren dingen gruwelijk misgegaan en die zijn dit seizoen tot een kookpunt gekomen. Ik denk dat Schmidt dat nog enigszins heeft verbloemd met zijn capaciteiten als trainer, zijn vermogen om er een collectief van te smeden en zijn vermogen om spelers individueel beter te maken (Teze, Guti, Mauro, Boscagli, Doan). Ik ben het ook eens met je opmerking dat een trainerswissel met bijv. een Bosz (iemand die ik persoonlijk zeer hoog aansla) en op dezelfde voet doorgaan, betekend dat je waarschijnlijk onder de streep geen moer op schiet. Wellicht wordt je 2e, maar kampioen worden - datgene wat daadwerkelijk het doel is - zal je niet bereiken.
Maar die zaak staat voor mij iig een beetje los van de trainerswissel. Die moet er wmb sowieso komen. Net als men sowieso ook intern dus anders zal moeten gaan handelen. Dat laatste is echter moeilijk te controleren en vooral speculatief, evenals iets wat we eigenlijk juist pas achteraf kunnen beoordelen.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
- Heruone
- Lid scoutingsteam
Waarschijnlijk niet. Maar laten we niet vergeten dat PSV voor de winterstop ook al een dalende lijn heeft ingezet. Bovendien, PSV zou in deze selectie nog steeds voldoende kwaliteit moeten hebben om niet zoveel punten te laten liggen tegen ploegen uit het rechterrijtje?Dr. Gonzo wrote: ↑22 Mar 2023, 13:14Een groot verschil is wel dat Cocu niet een horror-winter als afgelopen januari heeft gekregen. Hoe had Cocu het gedaan als we die winter Depay en Locadia hadden verkocht zonder daar fatsoenlijke vervangers voor te halen? Had hij dan ook die stijgende lijn weten te pakken?ShovingNE2 wrote: ↑22 Mar 2023, 13:02
Cocu zijn eerste HALF jaar was een ramp. Tweede seizoenshelft haalden wij op 1 punt na net zoveel als Ajax en Feyenoord en was duidelijk de lijn omhoog ingezet.
-
- Legende
Wordt wel een beetje moe van de enorme focus op tactiek.
Natuurlijk is tactiek belangrijk en zijn er coaches die daar het verschil in maken. Maar voetbal is zoveel meer dan dat. Zie Pepijn Lijnders. Die heeft een belangrijke stem in de tactiek van Liverpool. Een team wat bekend staat om zijn tactiek. Nou die faalde hopeloos als trainer van NEC.
Natuurlijk is tactiek belangrijk en zijn er coaches die daar het verschil in maken. Maar voetbal is zoveel meer dan dat. Zie Pepijn Lijnders. Die heeft een belangrijke stem in de tactiek van Liverpool. Een team wat bekend staat om zijn tactiek. Nou die faalde hopeloos als trainer van NEC.
- Dr. Gonzo
- Vaste waarde in elftal
Hier ben ik het niet mee eens. Ik denk dat het sportief beter uitpakt om een matige trainer te laten zitten, dan om een nieuwe trainer aan te stellen als je niet de benodigde randvoorwaarden om te presteren ook aanpakt.
Maar goed, ik heb wel goede hoop dat men met oa een nieuw TD de randvoorwaarden gaat verbeteren. Maar dat weten we pas achteraf.
Ik ben ook echt benieuwd wat Stewart gaat doen. Een goede TD met sterke eigen ideeën zou voldoende in zijn eigen plan moeten geloven, en zou waarschijnlijk voor een andere trainer moeten gaan. Een moderne ambitieuze TD wilt zijn stempel drukken, en is niet enkel een poppetje dat transfers regelt.
- Heruone
- Lid scoutingsteam
En als die randvoorwaarden er wel zijn en/of verbeterd? Dan loont een trainerswissel wel dus in jouw ogen.Dr. Gonzo wrote: ↑22 Mar 2023, 13:59Hier ben ik het niet mee eens. Ik denk dat het sportief beter uitpakt om een matige trainer te laten zitten, dan om een nieuwe trainer aan te stellen als je niet de benodigde randvoorwaarden om te presteren ook aanpakt.
Maar goed, ik heb wel goede hoop dat men met oa een nieuw TD de randvoorwaarden gaat verbeteren. Maar dat weten we pas achteraf.
Ik ben ook echt benieuwd wat Stewart gaat doen. Een goede TD met sterke eigen ideeën zou voldoende in zijn eigen plan moeten geloven, en zou waarschijnlijk voor een andere trainer moeten gaan. Een moderne ambitieuze TD wilt zijn stempel drukken, en is niet enkel een poppetje dat transfers regelt.
- Dr. Gonzo
- Vaste waarde in elftal
Jazeker. Mits je de juiste kiest, wat een hele discussie op zich wordt, dus die sla ik nog even over. Wat mij betreft lopen er voldoende trainers rond (jong en oud) die hebben laten zien een ploeg op een specifieke wijze te kunnen laten spelen. Dat zie ik bij Ruud vooralsnog niet terug. Dus ja, als de rest van het plaatje klopt denk ik dat een trainerswissel kan lonen.Heruone wrote: ↑22 Mar 2023, 14:03En als die randvoorwaarden er wel zijn en/of verbeterd? Dan loont een trainerswissel wel dus in jouw ogen.Dr. Gonzo wrote: ↑22 Mar 2023, 13:59
Hier ben ik het niet mee eens. Ik denk dat het sportief beter uitpakt om een matige trainer te laten zitten, dan om een nieuwe trainer aan te stellen als je niet de benodigde randvoorwaarden om te presteren ook aanpakt.
- ShovingNE2
- Site Admin
Dan hoeft het van mij niet meer hoor. Dan lekker een eeuwige subtopper worden met een groot stadion.Standbeeld wrote: ↑22 Mar 2023, 13:13Mocht het dan aankomend seizoen misgaan dan mogen er echt koppen rollen wat mij betreft
Als je na dit jaar volgend jaar verkeerd hebt gegokt dan heb je de club gewoon op de roulettetafel vergooit. En waarom? Omdat het een clubicoon is. Want rationeel nul argumenten te vinden. Als dit was gebeurd met bijvoorbeeld de trainer van Club Brugge die het vorig jaar overnam was hij er echt al tijden geleden uitgegooid.
Lekker blijven zitten dan hoor. Prima.
-
- Nationale topspeler
Op speciaal verzoek van Heruone heb ik de XD grafiek bijgewerkt (maar een foto van mijn laptop gemaakt want ik was te lam om uit te zoeken hoe ik dat excel plaatje hier kon inkopieren met croppen en zo)
XD is een maat voor de kansenbalans. Namelijk XG_PSV - XG_tegenstander.
Met een XD van 0 heb je historisch gezien ongeveer 37% kans dat je de wedstrijd wint. Met een XD =1 stijgt die kans naar ca 64%.
De XD zegt niet alles natuurlijk. Je moet ze er wel inschieten. En je hebt er niet heel veel aan om als je 3-0 voorstaat de XD op te krikken. Daar krijg je geen bonus punten voor. Maar de XD is de meest objectieve maat die het spelbeeld weergeeft. Soms lijkt een tegenstander in het voordeel qua balbezit (remember het wk met van gaals tactiek) maar creeer jezelf veel meer en heb je daardoor de overhand.
Ik heb niet gemiddeld over de XD (wat eerder hier op het forum wel werd gedaan), omdat dat een vertekend beeld kan geven. Bijv de 6-0 tegen groningen of de 2-2 tegen feyenoord met 10 man trekt dan het gemiddelde over de periode van middelen omhoog resp. omlaag. Mensen met een statistische achtergrond of kennis weten dat het verneukeratief is een verschilparameter te middelen.
Conclusies:
1) schmidt in 2022 was qua kansenbalans slecht. Ik postte het een paar dagen geleden al, PSV haalde 13 punten meer in het vorige seizoen dan op basis van de XD verwacht mocht worden. Dat wil zeggen, geluk, individuele kwaliteit/zelfvertrouwen in afronding.
In 31% van de wedstrijden creeerde zijn team mindere kansen dan de tegenstander. Dat is slecht natuurlijk. Maar goed het mocht PSV wel eens meezitten na zoveel jaar dat ze er wel invlogen.
2) begin ruud 4 wedstrijden met een heel goede XD. Tegen laagvliegers. Toen Twente en de eye-opener bij tegenstanders dat je voor dit PSV niet bang hoeft te zijn en onze slecht voetballende verdediging best onder druk kan zetten.
3) afgezien van die eerste 4 wedstrijden met hoog xd is een neergaande trend niet duidelijk zichtbaar.
De potten met een XD<0 waren ajax-uit, ga eagles (10 man) en feyenoord (10 man). Feyenoord uit ontliep de xg van PSV en feyenoord elkaar niet veel tot die idiote rode kaart van obispo.
4) ik had verwacht het vertrek gakpo rond wedstrijd 30 in de grafiek terug te zien , omdat hij enorm veel creeerde. Maar je ziet het niet terug.
5) eigenlijk ontloopt het elkaar allemaal niet erg veel. De periode onder Schmidt wat meer negatieve uitschieters, maar ajax was toen bijv ook wel een stuk beter. En het vertrouwen in toppers was er gewoon niet. Dat groeit pas nadat je er weer een paar hebt gepakt. Of ruud heeft een geheime formule voor een topper, maar dat lijkt me niet.
Eindconclusie. De rol van coaches wordt zwaar overschat. Schmidt had een boutselectie. Ruud begon met een boutselectie. Die selectie is nog bouter geworden met de winterstop. En wie er ook voor de groep staat, het is te hopen dat Ernie de kans krijgt om flink te renoveren. Als er geen geld is heb ik een tip. Ruil gewoon heel je verdediging met die van royal antwerp. Trappen ze vast wel in.
Ps. Ik heb voor dezelfde periode ook naar de xg en xa los van mekaar gekeken. Maar daar zaten ook geen duidelijke trends in noch verschillen tussen de periode Roger vs periode Ruud, noch een duidelijk verloop in de periode Ruud. Een geheel past in het beeld van een selectie die niet leert van de fouten en die dus al jarenlang dezelfde fouten maakt. Gebrek aan voetbalintelligentie of is er een supercoach die ze wel nog iets kan bijbrengen ?
XD is een maat voor de kansenbalans. Namelijk XG_PSV - XG_tegenstander.
Met een XD van 0 heb je historisch gezien ongeveer 37% kans dat je de wedstrijd wint. Met een XD =1 stijgt die kans naar ca 64%.
De XD zegt niet alles natuurlijk. Je moet ze er wel inschieten. En je hebt er niet heel veel aan om als je 3-0 voorstaat de XD op te krikken. Daar krijg je geen bonus punten voor. Maar de XD is de meest objectieve maat die het spelbeeld weergeeft. Soms lijkt een tegenstander in het voordeel qua balbezit (remember het wk met van gaals tactiek) maar creeer jezelf veel meer en heb je daardoor de overhand.
Ik heb niet gemiddeld over de XD (wat eerder hier op het forum wel werd gedaan), omdat dat een vertekend beeld kan geven. Bijv de 6-0 tegen groningen of de 2-2 tegen feyenoord met 10 man trekt dan het gemiddelde over de periode van middelen omhoog resp. omlaag. Mensen met een statistische achtergrond of kennis weten dat het verneukeratief is een verschilparameter te middelen.
Conclusies:
1) schmidt in 2022 was qua kansenbalans slecht. Ik postte het een paar dagen geleden al, PSV haalde 13 punten meer in het vorige seizoen dan op basis van de XD verwacht mocht worden. Dat wil zeggen, geluk, individuele kwaliteit/zelfvertrouwen in afronding.
In 31% van de wedstrijden creeerde zijn team mindere kansen dan de tegenstander. Dat is slecht natuurlijk. Maar goed het mocht PSV wel eens meezitten na zoveel jaar dat ze er wel invlogen.
2) begin ruud 4 wedstrijden met een heel goede XD. Tegen laagvliegers. Toen Twente en de eye-opener bij tegenstanders dat je voor dit PSV niet bang hoeft te zijn en onze slecht voetballende verdediging best onder druk kan zetten.
3) afgezien van die eerste 4 wedstrijden met hoog xd is een neergaande trend niet duidelijk zichtbaar.
De potten met een XD<0 waren ajax-uit, ga eagles (10 man) en feyenoord (10 man). Feyenoord uit ontliep de xg van PSV en feyenoord elkaar niet veel tot die idiote rode kaart van obispo.
4) ik had verwacht het vertrek gakpo rond wedstrijd 30 in de grafiek terug te zien , omdat hij enorm veel creeerde. Maar je ziet het niet terug.
5) eigenlijk ontloopt het elkaar allemaal niet erg veel. De periode onder Schmidt wat meer negatieve uitschieters, maar ajax was toen bijv ook wel een stuk beter. En het vertrouwen in toppers was er gewoon niet. Dat groeit pas nadat je er weer een paar hebt gepakt. Of ruud heeft een geheime formule voor een topper, maar dat lijkt me niet.
Eindconclusie. De rol van coaches wordt zwaar overschat. Schmidt had een boutselectie. Ruud begon met een boutselectie. Die selectie is nog bouter geworden met de winterstop. En wie er ook voor de groep staat, het is te hopen dat Ernie de kans krijgt om flink te renoveren. Als er geen geld is heb ik een tip. Ruil gewoon heel je verdediging met die van royal antwerp. Trappen ze vast wel in.
Ps. Ik heb voor dezelfde periode ook naar de xg en xa los van mekaar gekeken. Maar daar zaten ook geen duidelijke trends in noch verschillen tussen de periode Roger vs periode Ruud, noch een duidelijk verloop in de periode Ruud. Een geheel past in het beeld van een selectie die niet leert van de fouten en die dus al jarenlang dezelfde fouten maakt. Gebrek aan voetbalintelligentie of is er een supercoach die ze wel nog iets kan bijbrengen ?
-
- Nationale topspeler
@MaartenV Bedankt voor je uiteenzetting. Stats zijn leuk maar wat ik belangrijker vind, is hoe overwinningen tot stand zijn gekomen. En dan is vaak met hangen en wurgen gebeurd. Was het puntenverlies steeds te wijten aan pech of arbitrale dwalingen en speelden we de pannen van het dak, dan zou er reden zijn om succes in de toekomst te verwachten. Maar we zijn sinds de oefencampagne in juli niet enorm veel opgeschoten imo, zelfde fouten, nog steeds geen vaste opstelling en een halfgare instelling.
-
- Legende
Zo'n beetje ieder seizoen spelen wij anders.
Onder Cocu (tot en met 17/18): 4-3-3. Centrale verdedigers die moesten indribbelen naar het middenveld. Een zes die de opbouw verzorgde tussen de twee centrale verdedigers. De Jong als kapstok aanvaller.
Onder Van Bommel: 4-2-3-1 Centrale verdedigers met een verbod tot indribbelen. Een blok van twee zessen en een klassieke 10. Uiteindelijk in het eerste seizoen eindigend met Malen als bewegelijke spits en Luuk de Jong als atypische 10.
Onder Faber: 4-4-2: Een korte periode door corona met Lammers en Thomas als aanvalsduo
Onder Schmidt in het 1e seizoen: 4-2-2-2 met veel pressing. Backs die beiden diep staan. Sangare/Rosario als dubbele defensieve 6
Onder Schmidt in het 2e seizoen: 4-2-3-1 met meer gedoseerde pressing. Maar 1 back die diep staat. Naast Sangare een meer voetballende 6.
Onder Van Nistelrooij: 4-3-3 met weinig pressing. Een klassieke 6, 8 en 10. Wisselende invulling van de taken van de backposities.
Deels het probleem dit gebrek aan het opbouwen van iets.
Onder Cocu (tot en met 17/18): 4-3-3. Centrale verdedigers die moesten indribbelen naar het middenveld. Een zes die de opbouw verzorgde tussen de twee centrale verdedigers. De Jong als kapstok aanvaller.
Onder Van Bommel: 4-2-3-1 Centrale verdedigers met een verbod tot indribbelen. Een blok van twee zessen en een klassieke 10. Uiteindelijk in het eerste seizoen eindigend met Malen als bewegelijke spits en Luuk de Jong als atypische 10.
Onder Faber: 4-4-2: Een korte periode door corona met Lammers en Thomas als aanvalsduo
Onder Schmidt in het 1e seizoen: 4-2-2-2 met veel pressing. Backs die beiden diep staan. Sangare/Rosario als dubbele defensieve 6
Onder Schmidt in het 2e seizoen: 4-2-3-1 met meer gedoseerde pressing. Maar 1 back die diep staat. Naast Sangare een meer voetballende 6.
Onder Van Nistelrooij: 4-3-3 met weinig pressing. Een klassieke 6, 8 en 10. Wisselende invulling van de taken van de backposities.
Deels het probleem dit gebrek aan het opbouwen van iets.