Heb je die fans van Feyenoord gezien vandaag? Daar kan je niet veilig over straat in je autootje. Helemaal losgeslagen daar.
KNVB Beker Algemeen
- Standbeeld
- Mister PSV
- Clubvoorkeur: PSV
-
- International
- Favoriete speler: 12e man
Ook vrij belachelijk. Je zou gewoon vrij moeten kunnen reizen in zo'n klein landje als Nederland. Zit je weer verplicht aan omwissel-ellende of bussen idd. Niet te doen.
- ziege maar ook zagge
- Lid van verdienste
- Clubvoorkeur: Jawadenktezelf
Hoe dan ook, een ideale finale weer
Ze zullen daar wel het idee hebben dat het dit jaar hun beurt is, hahaha
Ze zullen daar wel het idee hebben dat het dit jaar hun beurt is, hahaha
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
- Grasmat
- Lid van verdienste
- Favoriete speler: Dn Flamingo
-
- Moderator
- Heruone
- Lid scoutingsteam
Het zou me niets verbazen als de KNVB zelf heeft aangegeven dat deze wedstrijd door gespeeld moet worden. Want laten we eerlijk zijn, de KNVB zelf is vooral de laatste partij die zit te wachten op een definitief gestaakte halve finale van de beker. Dan moeten ze opeens beslissingen gaan nemen en daar is men in Zeist niet mee vertrouwd mee ;)
Wat je verder op je afroept? Dat er gewoon een keer een duidelijk punt gemaakt moet worden dat het zo echt niet verder kan en dat er tijd is voor actie. Het escaleert nu werkelijk waar. We hebben bij ons onze eigen Dylano K. gezien. Bij Groningen laatst dat absurde incident waar bier naar kinderen werd gesmeten en Willems een klap kreeg. Daarvoor is aangifte gedaan, maar opvallend genoeg hebben we vanuit de KNVB natuurlijk helemaal niks gehoord.
De discussie wordt hier vaker gevoerd en er wordt soms wel eens generaliserend gewezen naar de zogezegde "badboys", "tuig" en "capuchonnetjes". Ik vind het persoonlijk niet nodig om een (hele) grote groep op basis daarvan te kwalificeren en in hokjes te plaatsen en ik denk dat daarmee de discussie de foute kant opgaat. Tegelijkertijd is het wel al tijden meer dan evident dat er gewoon iets moet veranderen en dat er een groep mensen onder de populatie supporters zijn die zich gewoon simpelweg niet kunnen gedragen.
En gek is dat niet als je alles op een rijtje zet. Een aantal jaren geleden was er iemand bij VVV die een zijn blote kont liet zien op de tribune. Super grappig en voetbalhumor, maar later bleek wel dat die vent een stadionverbod had. Idem dito bij Dylano K. Bij elke wedstrijd en club is dat ongetwijfeld het geval. Hetzelfde geldt voor spreekoren. PSV is volgens mij de eerste club in lange tijd die een boete heeft gekregen daarvoor, hoogstwaarschijnlijk doordat Halsema er een punt van heeft gemaakt. Het feit is dat we dit seizoen al voldoende spreekoren hebben gehoord, uit verschillende gradaties met verschillende teksten, waar niks mee gedaan wordt. Bier gooien en aanstekers worden voldoende gegooid op spelers, maar we knijpen steeds maar in een oogje dicht in de wetenschap dat ze toch misgooien.
Zoals ik al zei: er is gewoon een groep mensen onder de populatie supporters die zich niet kunnen gedragen. Simple as that. Dat probleem wordt niet aangepakt en dan is het wachten totdat zoiets gaat escaleren. Laat je een kleuterklas voor een uur alleen, dan wordt de kiet ook afgebroken. Wellicht een misplaatst voorbeeld, maar het typeert wel de situatie en de aanleiding daartoe. Als je weet dat mensen zich niet kunnen gedragen, waarom wordt er dan continue een oogje dicht geknepen? Het is van de zotte dat nu een speler geblesseerd van het veld moet omdat een supporter iets gegooid heeft, maar de wedstrijd wel doorgespeeld wordt. Echt idioot.
Deze reactie van de KNVB is daarbij veelzeggend m.b.t. het statement dat de KNVB nu heeft gemaakt:
https://www.knvb.nl/nieuws/betaald-voet ... noord-ajaxNatuurlijk nemen clubs en organisaties voorzorgsmaatregelen, maar het begint bij de intenties van de daders. Als je niet voor het voetbal naar het stadion komt, maar om te rellen, blijf dan vooral weg: het voetbal, de clubs, de echte supporters en de spelers zijn beter af zonder jou.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
-
- Legende
Ben benieuwd welke straf Feyenoord krijgt
Kwam dit ergens tegen van aantal jaren geleden
https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/kn ... ~a46ab464/
- Heruone
- Lid scoutingsteam
@psvgouda dit past precies nog bij m'n betoog. Wat een kut bond hebben wij.TomPSV wrote: ↑05 Apr 2023, 23:16 Ben benieuwd welke straf Feyenoord krijgt
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
- VeresRivne
- Vedette
Ik vond de situatie Dylano K. een redelijk geïsoleerd incident in zijn grote bij PSV, zeker ook omdat er verder van de overige aanhang bij PSV helemaal niets gaande was en PSV Dylano al eerder had angepakt met een SV maar hij door de mazen was geglipt. Wat er vandaag gebeurde vind ik echter iets compleet anders. Als je kijkt hoe de haat hier voor de wedstrijd al lekker opgezweept wordt door notabene een artiest die door Feyenoord is ingehuurd:Heruone wrote: ↑05 Apr 2023, 23:10De discussie wordt hier vaker gevoerd en er wordt soms wel eens generaliserend gewezen naar de zogezegde "badboys", "tuig" en "capuchonnetjes". Ik vind het persoonlijk niet nodig om een (hele) grote groep op basis daarvan te kwalificeren en in hokjes te plaatsen en ik denk dat daarmee de discussie de foute kant opgaat. Tegelijkertijd is het wel al tijden meer dan evident dat er gewoon iets moet veranderen en dat er een groep mensen onder de populatie supporters zijn die zich gewoon simpelweg niet kunnen gedragen.
https://www.knvb.nl/nieuws/betaald-voet ... noord-ajaxNatuurlijk nemen clubs en organisaties voorzorgsmaatregelen, maar het begint bij de intenties van de daders. Als je niet voor het voetbal naar het stadion komt, maar om te rellen, blijf dan vooral weg: het voetbal, de clubs, de echte supporters en de spelers zijn beter af zonder jou.
Vervolgens ligt er een heel bed van voorwerpen, dat was echt niet eens een aansteker. Dit was geen geïsoleerd incident. Vervolgens mag John De Wolf nog even de microfoon krijgen die het weliswaar veroordeelt maar ook nog het publiek mag opzwepen. Bij terugkomst wordt Klaassen nog even door het publiek geviseerd. Vervolgens moet er gewisseld worden, waardoor de actie van de supporter concreet een wedstrijdverloop verder beïnvloedt. Dan zou je zeggen als scheids, ik hou die wedstrijd verder zo kort mogelijk. En dan haalt die Lindhout het zijn hoofd om 14!!!!! minuten erbij te doen. Ik vond zijn hele fluiten al redelijk dubieus met de eerste gele kaarten voor Feyenoorders pas rond minuut '79. Maar 14 minuten was echt vanuit zoveel opzichten ronduit belachelijk. Vervolgens op het moment dat de Ajacieden het veld verlaten worden ze verder bekogeld.
Wat de KNVB hier flikt door de schijn van geïsoleerd incident en dan nog het voorbeeld van Dylano erbij te halen....daarmee ontsla je Feyenoord compleet van zijn verantwoordelijkheid. Echt ik ben nog kwader op de KNVB want ik weet wel dat hier verder niets mee gedaan zal worden. Ironisch genoeg moest ik aan de eerste klassieker van Heitinga denken, toen scoorde Bergdolmo en kon die zich ook laten hechten vanwege een gegooide aansteker.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
SLAVA UKRAINE!!!
- psvgouda
- Vedette
- Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
- Favoriete speler: Ismael Saibaasie
Het een versterkt natuurlijk het ander. Inmiddels is alles al zo lang zo structureel aan alle kanten ontspoord, mede door de laksheid en inconsequentheid van de bond dat je eenvoudigweg niet meer weet waar te beginnen. Het is dweilen met de kraan open, zogezegd. De emotionaliteit door het hele voetbal als sport plus randverschijnselen is veel te hoog opgelopen... Punt daarbij is dat je als je nu gaat ingrijpen er ook weer verontwaardiging komt? 'Waarom nu ineens wel?' Ik maak het zelf ook af en toe mee als scheidsrechter, al lukt het vrij vaak om met praten en geduld op te lossen: je komt maar al te vaak ogen en oren tekort. De lontjes zijn gewoon te kort, een aantal mensen heeft een acceptatiegrens van 0,0. En dat is natuurlijk een veeeel groter en maatschappelijk probleem. Een KNVB met al zijn papieren promocolletjes en ander bureauwerk, de klaarblijkelijke onmogelijkheid tot daadwerkelijke handhaving op ieder vlak... Wie het weet mag het zeggen, ik heb onderhand op voorhand bijzonder weinig vertrouwen in wat dan ook, zeker niet in de door ontwijkgedrag te karakteriseren bond. Ja, deze ouwe lul wordt bijna cynisch. Daar ben ik dan ook een ouwe lul voor. Het laatste wat ik had verwacht. Zo. Lucht dit op? Nee, niet echt eigenlijk
- GillesdelaCroquette
- Internationale topspeler
En dit wordt in verschillende media dus gepresenteerd als een 'krachtig statement'
When you have nobody to fuck with, you can go fuck yourself.
- Heruone
- Lid scoutingsteam
Oh nee, daar ben ik het ook volkomen mee eens. Dylano K. is een eenmansactie, terwijl dit vanavond een duidelijk collectief misdragen was. Daar lag ook niet zozeer mijn punt. Mijn punt is vooral dat de situatie steeds verder escaleert, maar er nergens door niemand een lijn getrokken wordt.VeresRivne wrote: ↑05 Apr 2023, 23:38Ik vond de situatie Dylano K. een redelijk geïsoleerd incident in zijn grote bij PSV, zeker ook omdat er verder van de overige aanhang bij PSV helemaal niets gaande was en PSV Dylano al eerder had angepakt met een SV maar hij door de mazen was geglipt. Wat er vandaag gebeurde vind ik echter iets compleet anders. Als je kijkt hoe de haat hier voor de wedstrijd al lekker opgezweept wordt door notabene een artiest die door Feyenoord is ingehuurd:Heruone wrote: ↑05 Apr 2023, 23:10
De discussie wordt hier vaker gevoerd en er wordt soms wel eens generaliserend gewezen naar de zogezegde "badboys", "tuig" en "capuchonnetjes". Ik vind het persoonlijk niet nodig om een (hele) grote groep op basis daarvan te kwalificeren en in hokjes te plaatsen en ik denk dat daarmee de discussie de foute kant opgaat. Tegelijkertijd is het wel al tijden meer dan evident dat er gewoon iets moet veranderen en dat er een groep mensen onder de populatie supporters zijn die zich gewoon simpelweg niet kunnen gedragen.
https://www.knvb.nl/nieuws/betaald-voet ... noord-ajax
Vervolgens ligt er een heel bed van voorwerpen, dat was echt niet eens een aansteker. Dit was geen geïsoleerd incident. Vervolgens mag John De Wolf nog even de microfoon krijgen die het weliswaar veroordeelt maar ook nog het publiek mag opzwepen. Bij terugkomst wordt Klaassen nog even door het publiek geviseerd. Vervolgens moet er gewisseld worden, waardoor de actie van de supporter concreet een wedstrijdverloop verder beïnvloedt. Dan zou je zeggen als scheids, ik hou die wedstrijd verder zo kort mogelijk. En dan haalt die Lindhout het zijn hoofd om 14!!!!! minuten erbij te doen. Ik vond zijn hele fluiten al redelijk dubieus met de eerste gele kaarten voor Feyenoorders pas rond minuut '79. Maar 14 minuten was echt vanuit zoveel opzichten ronduit belachelijk. Vervolgens op het moment dat de Ajacieden het veld verlaten worden ze verder bekogeld.
Wat de KNVB hier flikt door de schijn van geïsoleerd incident en dan nog het voorbeeld van Dylano erbij te halen....daarmee ontsla je Feyenoord compleet van zijn verantwoordelijkheid. Echt ik ben nog kwader op de KNVB want ik weet wel dat hier verder niets mee gedaan zal worden. Ironisch genoeg moest ik aan de eerste klassieker van Heitinga denken, toen scoorde Bergdolmo en kon die zich ook laten hechten vanwege een gegooide aansteker.
Laat ik het zo stellen: als er bijna elke week wel spreekoren op het voetbalveld zijn, en die dus totaal niet aangepakt worden door de KNVB (en wellicht ook clubs), is het niet gek (en dit komt met veel pijn uit mijn strot) dat op een gegeven moment een heel stadion in Spakenburg roept dat Xavi Simons homo is, dat PSV supporters antisemitische liederen zingen, dat Utrecht supporters liedjes over Nouri zingen en Feyenoord supporters "Nouri, wakker worden" roepen als een Marokaanse speler (El Ghazi tijdens Feyenoord-PSV) op de grond ligt. Als vervolgens de desbetreffende scheidsrechter van afgelopen dinsdag Jeroen Manschot aan Simons maar vraagt of hij het wel oké vindt - en elke speler zal door willen spelen, zie ook de reactie van Klaassen vanavond - is het niet gek dat dit soort gevallen zich blijven repeteren.
Als het klaarblijkelijk als "normaal", c.q. "acceptabel" wordt geacht om dit soort teksten in een stadion uit te kramen, ligt het niet geheel buiten verwachting dat buiten het stadion iemand met een megafoon 'hamas, hamas, joden aan het gas roept', hoe nogmaals ridicuul dit werkelijk waar ook klinkt om te moeten beweren anno 2023. Als dit soort teksten schaamteloos zonder tegenspraak uitgekraamd kunnen worden, is het ook niet gek dat iemand een keertje een biertje of een aansteker op het veld gooit. Wat van een incidenteel iets uiteindelijk natuurlijk oploopt naar wellicht wel 50 tot 100 voorwerpen per wedstrijden (en dat zal vanavond nog veel meer geweest zijn).
Treffend voorbeeld is dat Bergwijn vanavond in de 1e helft een corner nam en zich beklaagde bij Lindhout dat er dingen gegooid werden. Die maakte vervolgens een gebaar dat Bergwijn gewoon die corner moest nemen en niet zo moest miepen. Het is niet gek dat men dan blijft gooien. Zelfs als een speler geraakt wordt zonder in dit geval een wond (Berghuis voorbeeld wat @TomPSV aanhaalt) wordt er niks mee gedaan door de KNVB. Het is andermaal niet gek dat men dan blijft gooien en/of dat het zelfs van kwaad tot erger gaat. Vandaag was het helaas weer eens zo ver, in dit geval in de vorm van iemand die helaas wel raak gooide met ontzettend trieste beelden tot gevolg. Een speler die met een bebloed hoofd de catacomben in loopt en uiteindelijk niet eens meer verder kan spelen doordat een idioot hem een aansteker toewierp. De KNVB vond dat echter vooral geen reden om de wedstrijd definitief te staken. Het is precies om die reden ook dat er mensen na afloop inderdaad nog steeds aanstekers en/of objecten gooide.
We weten dondersgoed dat er een groep mensen binnen de populatie voetbalsupporters is die zich niet kan gedragen en men krijgt daar steeds geen grip op. Ipv de vinger continue naar hun te wijzen, mag men zelf ook wel eens kritisch in de spiegel kijken. Daarmee wil ik niet zeggen dat je hun gedrag moet goedkeuren, maar als je mensen - waarvan je weet dat ze zich (potentieel gaan) misdragen - eigenlijk de vrijheid geeft om het alsnog te doen, dan is het niet gek dat het langzaam uit de hand loopt. Daar is dit alles een voorbeeld van. Met het niet ingrijpen van clubs (ik ben het met je eens dat Feyenoord dit anders had mogen aanpakken), maar ook vooral de zwijgzame wegkijkende KNVB. Dat gaat van spreekoren, dingen gooien, stadionverboden handhaven tot zelfs aan situaties waarbij het al volledig geëscaleerd is. Die zaken dragen daar direct of indirect allemaal aan bij. Want je zou toch zeggen dat na alle idioten incidenten die we al gezien hebben dit seizoen, je als supporter toch wellicht eens twee keer achter de oren krabt of het wel zo slim is om een aanstekertje te gooien. En precies daar zit het probleem, want zo denkt men klaarblijkelijk wel. Dat is een ontzettend domme en naïeve gedachte.
En dan krijg je dus idd dat het van kwaad tot erger wordt. Dat opeens een heel scala aan vuurwerk meenemen, het leek net wel Damascus in de Kuip, gewoon kan gebeuren. Of afgelopen weekend van het uitvak van Heerenveen tegen AZ opeens een scala aan vuurwerk op het veld wordt gegooid. Dat Ajax fans tijdens de bekerfinale vorig jaar een PSV vak willen bestormen om te vechten. Of dat bijv. men in Groningen nu al 2 a 3x dit seizoen een incident heeft gehad waarbij dus laatst een supporter een speler op zijn bek heeft geslagen na een opstootje met de stewards of andere spelers (geen idee hoe het precies verliep).
Het is ongelofelijk triest dat enkel Slot vanavond een passende reactie wist te hebben die niet bagatelliserend was en/of de lading niet wist te dekken. Kloese slaagde daar niet in, Heitinga niet en het statement van de KNVB eveneens. We weten inderdaad allemaal hoe dit verder gaat. N.a.v. Groningen is er ook geen reactie gekomen vanuit de KNVB. Enkel werd vandaag dat nog even in een bijzinnetje verwerkt in hun waardeloze statement. Dat is veelzeggend.
En we weten ook dat dit ongetwijfeld niet het laatste is. Aankomende twee edities van PSV-Ajax in Eindhoven en in de Kuip gaan er ongetwijfeld weer incidenten gebeuren, uiteenlopend van dingen gooien, dingen zingen en in het ergste geval ook met elkaar op de vuist. Dat kan je nu al uit tekenen.
-
- Internationale topspeler
VeresRivne wrote: ↑05 Apr 2023, 23:38Weet je zeker dat ze de situatie bij PSV bedoelen? Ik heb zelf namelijk het gevoel dat het om de klap op Willems bij Groningen gaat.
Sangaré, le Roi du PSV
-
- Regelmatige invaller
Jullie hebben allemaal gelijk en ik vind het vet dat Heruone 'c.q.' goed gebruikt. Dat zie je zelden.
Wat ik me afvraag: Er is toch een rookverbod? Waarom heeft de helft van de bezoekers dan een aansteker bij zich?
Wat ik me afvraag: Er is toch een rookverbod? Waarom heeft de helft van de bezoekers dan een aansteker bij zich?
-
- Lid van verdienste
- Rol: Organisator Prediction League
- Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima
Ik hou er wel van hoe de KNVB altijd naar de politiek wijst en als dat echt niet meer kan, ze het terugleggen bij de clubs en als dat niet meer lukt, ze alle verantwoordelijkheid leggen bij de supporters. Dat is toch best knap hoe je elke verantwoordelijkheid af kunt schuiven.
- ruuddevil
- Legende
Zo’n John de Wolf, dat is toch om je kapot te schamen. En Feyenoord en de KNVB laten het allemaal gebeuren. Het gedrag van de spelers is ook van de gekke (maar dat mag natuurlijk geen rechtvaardiging voor het gedrag van het publiek zijn). Als je ziet hoe die dwaas van een Alvarez zich de hele wedstrijd misdraagt… Alle betrokkenen moeten eens goed in de spiegel kijken en zich afvragen wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn op en rond dat veld.
- psvgouda
- Vedette
- Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
- Favoriete speler: Ismael Saibaasie
Supporters, een (klein) deel van, veroorzaakt rotzooi. Dan ligt de verantwoordelijkheid primair ook bij die supporters die dat veroorzaken, bij wie anders? Da’s hetzelfde wat ik wel eens van spelers/supporters hoor als zij vinden dat een scheidsrechter een wedstrijd laat ontsporen…Primair ligt dat bij de spelers. Toch? Dáár en nergens anders gaat het al meteen mis. Natuurlijk zijn er uiteindelijk meer mensen verantwoordelijk, maar die is afgeleid van. Zo ontloopt iedere deelnemer aan sport de verantwoordelijkheid om de eigen emoties te beheersen en schuift dit af op de volgende in de keten van gedrag/handelenThijs wrote: ↑06 Apr 2023, 07:29 Ik hou er wel van hoe de KNVB altijd naar de politiek wijst en als dat echt niet meer kan, ze het terugleggen bij de clubs en als dat niet meer lukt, ze alle verantwoordelijkheid leggen bij de supporters. Dat is toch best knap hoe je elke verantwoordelijkheid af kunt schuiven.
-
- Nationale topspeler
Wc's zijn net rookhokken bij de vakken van de fanatieke aanhang zoals bij ons op OostNilisInOranje wrote: ↑06 Apr 2023, 07:16 Jullie hebben allemaal gelijk en ik vind het vet dat Heruone 'c.q.' goed gebruikt. Dat zie je zelden.
- Koenjo
- Meervoudig international
Dat is echt ellendig, ik had het idee om met iemand samen te gaan maar zij woont aan de andere kant van het land. Dan moet zij dus eerst naar Eindhoven komen om vanuit daar de bus te pakken?
''Top level''
''1000% penalty''
''Give the cup to Ajax!''
''1000% penalty''
''Give the cup to Ajax!''
- VeresRivne
- Vedette
Laat ik het zo zeggen, met jouw observatie geheel eens. Dat is precies hoe ik er in sta. Wat bij de KNVB ontbreekt is concrete handvatten over wanneer je een wedstrijd staakt, wanneer welke straf op zijn plek is, welke spreekkoren te ver gaan. Ik zie dat een beetje als een marchanderende scheidsrechter in het veld die in soms een ovetreding bestraft maar ook heel vaak dingen toelaat. Je zou daar best heel makkelijk dingen in kunnen verzinnen waarbij meteen duidelijk is wat de consequentie is.Heruone wrote: ↑06 Apr 2023, 01:28Oh nee, daar ben ik het ook volkomen mee eens. Dylano K. is een eenmansactie, terwijl dit vanavond een duidelijk collectief misdragen was. Daar lag ook niet zozeer mijn punt. Mijn punt is vooral dat de situatie steeds verder escaleert, maar er nergens door niemand een lijn getrokken wordt.VeresRivne wrote: ↑05 Apr 2023, 23:38
Ik vond de situatie Dylano K. een redelijk geïsoleerd incident in zijn grote bij PSV, zeker ook omdat er verder van de overige aanhang bij PSV helemaal niets gaande was en PSV Dylano al eerder had angepakt met een SV maar hij door de mazen was geglipt. Wat er vandaag gebeurde vind ik echter iets compleet anders. Als je kijkt hoe de haat hier voor de wedstrijd al lekker opgezweept wordt door notabene een artiest die door Feyenoord is ingehuurd:
Laat ik het zo stellen: als er bijna elke week wel spreekoren op het voetbalveld zijn, en die dus totaal niet aangepakt worden door de KNVB (en wellicht ook clubs), is het niet gek (en dit komt met veel pijn uit mijn strot) dat op een gegeven moment een heel stadion in Spakenburg roept dat Xavi Simons homo is, dat PSV supporters antisemitische liederen zingen, dat Utrecht supporters liedjes over Nouri zingen en Feyenoord supporters "Nouri, wakker worden" roepen als een Marokaanse speler (El Ghazi tijdens Feyenoord-PSV) op de grond ligt. Als vervolgens de desbetreffende scheidsrechter van afgelopen dinsdag Jeroen Manschot aan Simons maar vraagt of hij het wel oké vindt - en elke speler zal door willen spelen, zie ook de reactie van Klaassen vanavond - is het niet gek dat dit soort gevallen zich blijven repeteren.
Als het klaarblijkelijk als "normaal", c.q. "acceptabel" wordt geacht om dit soort teksten in een stadion uit te kramen, ligt het niet geheel buiten verwachting dat buiten het stadion iemand met een megafoon 'hamas, hamas, joden aan het gas roept', hoe nogmaals ridicuul dit werkelijk waar ook klinkt om te moeten beweren anno 2023. Als dit soort teksten schaamteloos zonder tegenspraak uitgekraamd kunnen worden, is het ook niet gek dat iemand een keertje een biertje of een aansteker op het veld gooit. Wat van een incidenteel iets uiteindelijk natuurlijk oploopt naar wellicht wel 50 tot 100 voorwerpen per wedstrijden (en dat zal vanavond nog veel meer geweest zijn).
Treffend voorbeeld is dat Bergwijn vanavond in de 1e helft een corner nam en zich beklaagde bij Lindhout dat er dingen gegooid werden. Die maakte vervolgens een gebaar dat Bergwijn gewoon die corner moest nemen en niet zo moest miepen. Het is niet gek dat men dan blijft gooien. Zelfs als een speler geraakt wordt zonder in dit geval een wond (Berghuis voorbeeld wat @TomPSV aanhaalt) wordt er niks mee gedaan door de KNVB. Het is andermaal niet gek dat men dan blijft gooien en/of dat het zelfs van kwaad tot erger gaat. Vandaag was het helaas weer eens zo ver, in dit geval in de vorm van iemand die helaas wel raak gooide met ontzettend trieste beelden tot gevolg. Een speler die met een bebloed hoofd de catacomben in loopt en uiteindelijk niet eens meer verder kan spelen doordat een idioot hem een aansteker toewierp. De KNVB vond dat echter vooral geen reden om de wedstrijd definitief te staken. Het is precies om die reden ook dat er mensen na afloop inderdaad nog steeds aanstekers en/of objecten gooide.
We weten dondersgoed dat er een groep mensen binnen de populatie voetbalsupporters is die zich niet kan gedragen en men krijgt daar steeds geen grip op. Ipv de vinger continue naar hun te wijzen, mag men zelf ook wel eens kritisch in de spiegel kijken. Daarmee wil ik niet zeggen dat je hun gedrag moet goedkeuren, maar als je mensen - waarvan je weet dat ze zich (potentieel gaan) misdragen - eigenlijk de vrijheid geeft om het alsnog te doen, dan is het niet gek dat het langzaam uit de hand loopt. Daar is dit alles een voorbeeld van. Met het niet ingrijpen van clubs (ik ben het met je eens dat Feyenoord dit anders had mogen aanpakken), maar ook vooral de zwijgzame wegkijkende KNVB. Dat gaat van spreekoren, dingen gooien, stadionverboden handhaven tot zelfs aan situaties waarbij het al volledig geëscaleerd is. Die zaken dragen daar direct of indirect allemaal aan bij. Want je zou toch zeggen dat na alle idioten incidenten die we al gezien hebben dit seizoen, je als supporter toch wellicht eens twee keer achter de oren krabt of het wel zo slim is om een aanstekertje te gooien. En precies daar zit het probleem, want zo denkt men klaarblijkelijk wel. Dat is een ontzettend domme en naïeve gedachte.
En dan krijg je dus idd dat het van kwaad tot erger wordt. Dat opeens een heel scala aan vuurwerk meenemen, het leek net wel Damascus in de Kuip, gewoon kan gebeuren. Of afgelopen weekend van het uitvak van Heerenveen tegen AZ opeens een scala aan vuurwerk op het veld wordt gegooid. Dat Ajax fans tijdens de bekerfinale vorig jaar een PSV vak willen bestormen om te vechten. Of dat bijv. men in Groningen nu al 2 a 3x dit seizoen een incident heeft gehad waarbij dus laatst een supporter een speler op zijn bek heeft geslagen na een opstootje met de stewards of andere spelers (geen idee hoe het precies verliep).
Het is ongelofelijk triest dat enkel Slot vanavond een passende reactie wist te hebben die niet bagatelliserend was en/of de lading niet wist te dekken. Kloese slaagde daar niet in, Heitinga niet en het statement van de KNVB eveneens. We weten inderdaad allemaal hoe dit verder gaat. N.a.v. Groningen is er ook geen reactie gekomen vanuit de KNVB. Enkel werd vandaag dat nog even in een bijzinnetje verwerkt in hun waardeloze statement. Dat is veelzeggend.
En we weten ook dat dit ongetwijfeld niet het laatste is. Aankomende twee edities van PSV-Ajax in Eindhoven en in de Kuip gaan er ongetwijfeld weer incidenten gebeuren, uiteenlopend van dingen gooien, dingen zingen en in het ergste geval ook met elkaar op de vuist. Dat kan je nu al uit tekenen.
- Rascistische spreekkoren (twee maal waarschuwen) daarna pauze en als het dan nog doorgaat 0 punten voor de club
- Homofobe spreekkoren kun je ook bepaalde maatregelen op treffen
- Onnodig grievende spreekkoren eveneens
- Speler die een blessurebehandeling overhoudt na een interventie van een supporter daas straf X
- Vakken van waaruit massaal met spullen gegooid wordt standaard de volgende drie keer netten bij de volgende confrontaties
Het is opvoeden en duidelijkheid scheppen. De KNVB blinkt tot nu toe uit in wegkijken, wegwijzen en met meel in de mond spreken. Er wordt niet in scenarios gedacht en alles wordt overgelaten aan de direct betrokkenen. Logisch dat je dan halfslap beleid krijgt.
PSV heeft wat mij betreft een interessant standpunt ingenomen. Toen de boete dreigde voor he gedrag van de supporters na de wedstrijd in Amsterdam gaf men aan de boete niet te willen betalen omdat er vanuit Amsterdamse hoek ook homofobe en beledigende spreekkoren waren gekomen. Dat PSV aangaf de boete niet te willen betalen vond ik niet bepaald sterk, was wat sterker geweest als men had gezegd, wij betalen hem (en erkennen daarmee schuld) maar vinden dat de ander ook een boete moet betalen. Anyway als PSV daarmee bijdraagt aan het uitbannen van ook de homofobe spreekkoren en spreekkoren waarbij gescholden wordt met kanker dan kan ik dat alleen maar toejuichen. De lakmoesproef is natuurlijk wat men dan ook in eigen keuken toelaat (bij de volgende filmpjes zit het hele pallet: racisme, homofobie, anti semitisme, etc) waarbij de daders makkelijk te identificeren zijn. Ik ben benieuwd wat er komende keer gebeurt (want dat er jaarlijks hetzelfde gebeurt hoeft geen verrassing te heten).
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
SLAVA UKRAINE!!!