Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
Mick Jagger
Lid van verdienste
Clubvoorkeur: PSV

Een andere assistent is misschien wel een optie, maar we weten niet hoe de samenwerking Ruud-Rutten verloopt. Als Rutten Ruud tactisch advies probeert te geven over bijvoorbeeld het middenveld maar Ruud luistert niet omdat hij bijvoorbeeld aan tunnelvisie leidt, dan kun je Rutten wel vervangen maar dan blijft Ruud het probleem. Maar als Rutten eigenlijk geen houvast biedt aan Ruud of iedere keer 'ja en amen' knikt, is de optie om Rutten te vervangen wel een stuk aantrekkelijker.
Robson de Souza
Vedette

Eigenlijk is het van de zotte dat bijvoorbeeld de trainer van Excelsior zegt: we weten dat PSV niet goed is in druk zetten. Als er dat zo dik bovenop ligt moet je als trainer toch ook iets wíllen veranderen. En dat gebeurt niet. Dan kun je punten pakken omdat je kwalitatiief beter bent, maar dat maakt je dus geen goede trainer, sterker eigenlijk zorgt het ervoor dat je geen goede trainer bent zelfs.
Verder ben ik benieuwd naar de rol van Rabbenal. Zou die wekelijks zeggen dat het anders moet meer geen gehoor krijgen of praat hij gewoon lekker mee?
Ardbeg
Mister PSV

Rabbenal?
De Realist
Internationale topspeler

Robson de Souza wrote: 12 Apr 2023, 12:29 Eigenlijk is het van de zotte dat bijvoorbeeld de trainer van Excelsior zegt: we weten dat PSV niet goed is in druk zetten. Als er dat zo dik bovenop ligt moet je als trainer toch ook iets wíllen veranderen. En dat gebeurt niet. Dan kun je punten pakken omdat je kwalitatiief beter bent, maar dat maakt je dus geen goede trainer, sterker eigenlijk zorgt het ervoor dat je geen goede trainer bent zelfs.
Verder ben ik benieuwd naar de rol van Rabbenal. Zou die wekelijks zeggen dat het anders moet meer geen gehoor krijgen of praat hij gewoon lekker mee?
Nee maar dat ligt aan het spelers materiaal, snap dat dan.

Dat een trainer van Excelsior dat zo duidelijk ziet en er ook (deels) een plan tegen heeft (zoals andere, vergelijkbare clubs dat met meer succes hadden) en je daar na 8 maanden nog steeds niets mee doet, terwijl het gewoon openlijk gezegd wordt...

Tja.

Als Ruud niet luistert naar Fred (als) wat doet Fred daar dan nog? Makkelijk geld opstrijken? Lijkt me niet.
Ik denk dat en Fred niet de juiste assistent is, en Ruud (nog) niet geschikt en de spelersgroep niet aansluit op zijn ideeën. De eerste twee in willekeurige volgorde. Kwaliteit is er bij de groep, maar als je zo halsstarrig vast blijft houden aan je ideeën kom je dus weer bij punt 1 en 2 uit....
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
ShovingNE2
Site Admin

Robson de Souza wrote: 12 Apr 2023, 12:29Verder ben ik benieuwd naar de rol van Rabbenal. Zou die wekelijks zeggen dat het anders moet meer geen gehoor krijgen of praat hij gewoon lekker mee?
Rabbenal was toch meer voor de trainingsmethodieken of heb ik dat verkeerd onthouden?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Heruone
Lid scoutingsteam

Sensation wrote: 12 Apr 2023, 11:23
Standbeeld wrote: 12 Apr 2023, 11:18
Maar wat zou diegene dan moeten finetunen specifiek? De complete ts heeft bijna één seizoen de tijd gehad. Ik geloof dat dit het gewoon is. Dit is de tactiek van Ruud. Het enige waarop het nu nog beter kan is de selectie, want vanuit de ts hoef je niks meer te verwachten.
Ik hoop toch van harte dat de tactiek iets is waar je je hele trainerscarrière in blijft leren en doorontwikkelen, ipv na 1 seizoen zeggen 'dit is het'.
In principe heb je je UEFA pro al en daarmee het hoogst haalbare certificaat. De resterende ontwikkeling komt vooral uit jezelf en je nieuwsgierigheid en leergierigheid voor voetbal. Uit bijv. het lezen van boeken van andere trainers, het analyseren van wedstrijden van andere trainers en daarin meegaan met de tijd. Bijv. Bosz is door de boeken van Guardiola obsessief geworden met het organiseren van de restverdediging etc., terwijl hij dat voorheen bij Heracles een ondergeschoven kindje vond. In de periode is overigens voor restverdediging ook meer aandacht gekomen. Dit geldt overigens ook voor meerdere trainers die geïnspireerd zijn door de werkwijze van Guardiola. Bielsa heeft bijv. met 3e man combinaties ook heel veel mensen geïnspireerd en daarmee de basis gelegd voor sterk georiënteerde possessie opvattingen. En zo zijn er nog tal val namen en verhalen op te noemen.

Het lastige is dat je op dit punt vaak al een hele lange poos in de voetballerij zit. Van Nistelrooij is al 3 jaar jeugdtrainer geweest bij PSV, heeft als individueel trainer gewerkt binnen de organisatie, heeft verschillende bijbaantjes in een assisterende rol gehad bij het NL11, heeft 1 jaar als hoofdtrainer bij JPSV erin zitten en heeft bij PSV 1 bij Schmidt al wel eens in kijkje in de keuken mogen nemen. Daarnaast heeft hij in 2016 zijn UEFA pro licentie gehaald, een cursus die ongeveer 1.5 jaar duurt. Ik weet niet precies of hij daar direct is ingestroomd (soms geeft de KNVB geheel onlogisch voorrang, zoals ze bijv. dacht ik bij Sneijder wouden doen) of dat hij nog eerder cursussen heeft gedaan (UEFA A, B en C). Al met al heb je in die periode waarschijnlijk al veel inzichten vergaard en op basis daarvan een mening gevormd. Je hebt met veel verschillende mensen samengewerkt en in veel situaties ben je uitgedaagd om na te denken over voetbal en wat bijv. op tactisch vlak jou blik daarop is. Ook de UEFA pro en A, B en C cursussen dagen op dat vlak uit en laten je nadenken over hoe jij inhoudelijk over voetbal denkt om de karikatuur van trainer die past bij jou persoonlijkheid en meningen vorm te geven. Zover ik weet moet je bij UEFA pro zelfs specifiek 1 trainer naar keuze analyseren (en beargumenteren waarom hij) en dat verwerken in een paper.

Kortom: een goede trainer blijft zich ontwikkelen, zal proberen nieuwe tactische elementen te implementeren en staat open voor invloeden van anderen. Dat is belangrijk omdat voetbal steeds verandert. Inverted wingbacks, CV's als backs, keeper-sweepers, valse buitenspelers, box-to-box middenvelders als '10', valse negens, etc. zijn allemaal voorbeelden die je tegenwoordig met regelmaat terug ziet, maar die vroeger ondenkbaar waren. Vergelijk de CL-wedstrijd tussen City-Bayern van gister en een CL kraker van 10 jaar geleden maar eens. Een voorbeeld m.b.t. Van Nistelrooij is dat hij in de winter een 3-2-5 bezetting is gaan hanteren met dus regelmatig Teze (en later Mwene) in die rol van extra CV. Even los van alle gebreken en (tactische) problemen in de uitvoering daarvan, is dat wel een voorbeeld van hoe nieuwe ontwikkelingen trainers beïnvloeden. Tegelijkertijd heeft een (goede) trainer op dit punt ook zijn mening en visie al gevormd met spelprincipes en wellicht ook een aantal details en preferenties.

In de context van Van Nistelrooij: de achterliggende ideeën en ook de uitkomst daarvan die we nu bij PSV 1 zien, verschillen niet t.o.v. zijn periode bij JPSV of PSV O18/O19. En dat zal in principe ook niet veranderen.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Heruone
Lid scoutingsteam

Robson de Souza wrote: 12 Apr 2023, 12:29Eigenlijk is het van de zotte dat bijvoorbeeld de trainer van Excelsior zegt: we weten dat PSV niet goed is in druk zetten. Als er dat zo dik bovenop ligt moet je als trainer toch ook iets wíllen veranderen. En dat gebeurt niet. Dan kun je punten pakken omdat je kwalitatiief beter bent, maar dat maakt je dus geen goede trainer, sterker eigenlijk zorgt het ervoor dat je geen goede trainer bent zelfs.
Heeft hij dat letterlijk gezegd? Dat zou wel pijnlijk zijn.

Overigens was dit datgene waar @Standbeeld op doelde: Fockert stelt aan Ultee een vraag over tactische ideeën overbrengen en toetsen en vervolgens komt een anekdote van Van Nistelrooij aan bod die hij in tijdens de trainerscursus gezegd zou hebben over tactiek. Daarna zegt Ultee overigens nog iets interessant over tactiek en het implementeren daarvan a.d.h.v. Slot. Dat is ook nog een onderschat iets. Bijv. Schreuder is tactisch echt een hele slimme vent en ook een erg goede veldtrainer (ideale assistent, buiten dat hij alles lekt), maar hij is niet geschikt voor het hoofdtrainerschap omdat hij de controle compleet over een groep verliest. Lijnders is eenzelfde voorbeeld.

Ik vind Ultee verder een hele interessante gast als hij over voetbal praat. Hetzelfde geldt voor Willem Weijs. Het lastige is alleen dat dit soort gasten echt heel weinig kansen krijgen bij NL clubs. Ik zou Ultee wel eens met Cambuur in een jaar in de KKD willen zien en dan eens kijken hoe/wat. Kijk maar bijv. naar Jonk nu. Van het voetbal dat Volendam in de KKD speelde, is niks meer over. Dat is niet gek.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Dr. Gonzo
Vaste waarde in elftal

Die quote van Van Nistelrooij gaat natuurlijk overduidelijk over zijn periode als speler he. Ik geloof ook niet dat er mensen zijn die hadden gedacht dat hij als speler heel veel met de tactiek bezig was...
Ittot
Internationale topspeler

Heruone wrote: 12 Apr 2023, 13:38
Robson de Souza wrote: 12 Apr 2023, 12:29Eigenlijk is het van de zotte dat bijvoorbeeld de trainer van Excelsior zegt: we weten dat PSV niet goed is in druk zetten. Als er dat zo dik bovenop ligt moet je als trainer toch ook iets wíllen veranderen. En dat gebeurt niet. Dan kun je punten pakken omdat je kwalitatiief beter bent, maar dat maakt je dus geen goede trainer, sterker eigenlijk zorgt het ervoor dat je geen goede trainer bent zelfs.

Overigens was dit datgene waar @Standbeeld op doelde: Fockert stelt aan Ultee een vraag over tactische ideeën overbrengen en toetsen en vervolgens komt een anekdote van Van Nistelrooij aan bod die hij in tijdens de trainerscursus gezegd zou hebben over tactiek. Daarna zegt Ultee overigens nog iets interessant over tactiek en het implementeren daarvan a.d.h.v. Slot. Dat is ook nog een onderschat iets. Bijv. Schreuder is tactisch echt een hele slimme vent en ook een erg goede veldtrainer (ideale assistent, buiten dat hij alles lekt), maar hij is niet geschikt voor het hoofdtrainerschap omdat hij de controle compleet over een groep verliest. Lijnders is eenzelfde voorbeeld.

Ik vind Ultee verder een hele interessante gast als hij over voetbal praat. Hetzelfde geldt voor Willem Weijs. Het lastige is alleen dat dit soort gasten echt heel weinig kansen krijgen bij NL clubs. Ik zou Ultee wel eens met Cambuur in een jaar in de KKD willen zien en dan eens kijken hoe/wat. Kijk maar bijv. naar Jonk nu. Van het voetbal dat Volendam in de KKD speelde, is niks meer over. Dat is niet gek.
Het is nog wel onduidelijk of dat over zijn periode als speler ging (is schoot die ballen er gewoon in) of over zijn periode als trainer. Het ging in dit geval ook over die keeper die niet goed had begrepen dat de bal naar de back moest ipv de Lcv. Mijn gevoel zegt me dat dit meer ging over zijn tijd als speler.

Maar dat bevestigd nogmaals wel wat ik al eerder gezegd hebt, Daardoor loopt hij ook 15 jaar achter op trainers als Slot die, vaak als middenvelder, al hun hele cariere als speler bezig waren met tactiek, het team neerzetten etc. Dan krijg je daar ook gevoel voor in het veld en dat gaat je zoveel opleveren daarbuiten. Die ervaring en mindset heeft Ruud wel gemist in zijn spelersloopbaan. Dat was gewoon letterlijk alleen maar nadenken over scoren. Je zag bij het interview met Neville ook de verbazing terug bij Neville dat hij trainer is geworden omdat Ruud alleen maar met zichzelf bezig was. Net als de verbazing dat Ruud in de jeugd middenvelder was omdat hij zich dat niet kon voorstellen omdat je dan dus ook de bal moet afgeven etc.

Ik denk dat Ruud het wel inziet dat hij hier iets mee moet (tactiek, looplijnen etc,) maar dat hij hier nog beperkter in is dan dat hij zelf door heeft. Het gaat niet alleen om een 3-1 of 3-2 opbouwstructuur. Maar veel meer om automatismen en timing creëren tussen spelers in balbezit en een wat modernere visie hebben op hoe je omgaat met drukzetten en de transitie van balbezit naar balverlies.
Den Bondskoots
Vaste waarde in elftal

Standbeeld wrote: 12 Apr 2023, 11:41
Den Bondskoots wrote: 12 Apr 2023, 11:27

Op basis van?
Hofland haalde Ultee bij Fortuna. Vervolgens wordt Hofland ontslagen en laat Ultee niks meer weten om vervolgens als opvolger van Hofland aan de slag te gaan. Slechte communicatie en niet netjes. Daarnaast passeerde Ultee de keeperstrainer van Fortuna om vervolgens een te dikke Piet Velthuizen te halen. We weten allemaal hoe dat afliep. Keeperstrainer werd vervolgens uit de staf gezet. Daarnaast riep Sjors in een podcast dat Ruud er tijdens de opleiding niks van kon en als laatste komt hij voor de camera op mij over als een arrogante kerel.
In schat Ultee 3 klasses hoger in dan Hofland als trainer.

Wat er precies is gebeurd met die keeperstrainer etc. weet ik niet.

Wat je over van Nistelrooy zegt klopt niet met wat hij werkelijk heeft gezegd. Hij zei dat Ruud als spits bij hem in de ploeg zat en niet veel bezig was met tactiek (wat normaal is voor een spits) heeft niks met van Nistelrooy als trainer of trainer in opleiding te maken.

Ik vind hem voor de camera juist een verademing omdat hij uitlegt wat het spelletje inhoud. Zijn teksten zijn inhoudelijk beter dan die van Van Nistelrooy, Heitinga, Kuijt, Stam etc.
Robson de Souza
Vedette

Heruone wrote: 12 Apr 2023, 13:38

https://nos.nl/video/2470718-dijkhuizen ... -wedstrijd

Hier zegt Dijkhuizen het: we wisten dat PSV dit seizoen moeite heeft om druk op de bal te zetten. Je zou hopen dat zo'n teksten een wake-up call moet zijn voor een (beginnende) trainer.
ShovingNE2
Site Admin

Heruone wrote: 12 Apr 2023, 13:21De resterende ontwikkeling komt vooral uit jezelf en je nieuwsgierigheid en leergierigheid voor voetbal. Uit bijv. het lezen van boeken van andere trainers
Daar was ik juist wel enthousiast over bij Ruud: hij las Bielsa en Simeone en probeerde bij heide facetten eruit te halen. Dus de nieuwsgierigheid en leergierigheid is er wel.
Ykhim
Lid scoutingsteam

ShovingNE2 wrote: 12 Apr 2023, 14:39Daar was ik juist wel enthousiast over bij Ruud: hij las Bielsa en Simeone en probeerde bij heide facetten eruit te halen. Dus de nieuwsgierigheid en leergierigheid is er wel.
Jawel, hij krijgt het alleen niet voor elkaar om principes in praktijk toe te passen. Je ziet ook dit seizoen wel een zekere bereidheid tot verandering en aanpassing. Hij is duidelijk zoekende, probeert dingen ook aan te passen, maar krijgt de juiste balans niet gevonden. Maar deze eigenschap zie je lang niet bij elke falende coach terug. Het verschil met van Bommel is in dat opzicht echt gigantisch. Die vroeg zich na 10x hetzelfde kutresultaat niet af of hij iets moest veranderen, die hield gewoon vast aan zijn niet werkende plan.

Dat is ook de enige reden dat ik ergens nog een beetje optimisme heb: Ruud lijkt echt wel te willen, voelt zich bijna nergens te groot voor. Daarmee kun je als leiding wel aan de slag, lijkt me.
Sensation
Lid scoutingsteam
Clubvoorkeur: Ja

Ykhim wrote: 12 Apr 2023, 15:03
ShovingNE2 wrote: 12 Apr 2023, 14:39Daar was ik juist wel enthousiast over bij Ruud: hij las Bielsa en Simeone en probeerde bij heide facetten eruit te halen. Dus de nieuwsgierigheid en leergierigheid is er wel.
Jawel, hij krijgt het alleen niet voor elkaar om principes in praktijk toe te passen. Je ziet ook dit seizoen wel een zekere bereidheid tot verandering en aanpassing. Hij is duidelijk zoekende, probeert dingen ook aan te passen, maar krijgt de juiste balans niet gevonden. Maar deze eigenschap zie je lang niet bij elke falende coach terug. Het verschil met van Bommel is in dat opzicht echt gigantisch. Die vroeg zich na 10x hetzelfde kutresultaat niet af of hij iets moest veranderen, die hield gewoon vast aan zijn niet werkende plan.

Dat is ook de enige reden dat ik ergens nog een beetje optimisme heb: Ruud lijkt echt wel te willen, voelt zich bijna nergens te groot voor. Daarmee kun je als leiding wel aan de slag, lijkt me.
Aan de ene kant denk ik; als hij een heel duidelijke visie heeft, die nu door omstandigheden of door niet geschikte spelers of door vastgeroeste automatismen, niet naar voren komt maar binnen de leiding van PSV wel bekend is en er vertrouwen in is, dan is komend seizoen hét seizoen. Dan kan er de komende window geïnvesteerd worden in spelers die passen bij zijn visie en kan er weer een volle voorbereiding gewerkt worden aan zijn speelwijze.

Aan de andere kant: juist als dit zo is, hoe geschikt ben je dan? Ben je wel een goede trainer als je je spelers maar niet kan laten ontwennen aan een oud systeem/speelwijze of als je niet een weg kan vinden om het alsnog passend te maken?
ShovingNE2
Site Admin

Ykhim wrote: 12 Apr 2023, 15:03Jawel, hij krijgt het alleen niet voor elkaar om principes in praktijk toe te passen. Je ziet ook dit seizoen wel een zekere bereidheid tot verandering en aanpassing. Hij is duidelijk zoekende, probeert dingen ook aan te passen, maar krijgt de juiste balans niet gevonden. Maar deze eigenschap zie je lang niet bij elke falende coach terug. Het verschil met van Bommel is in dat opzicht echt gigantisch. Die vroeg zich na 10x hetzelfde kutresultaat niet af of hij iets moest veranderen, die hield gewoon vast aan zijn niet werkende plan.

Maar zou dan juist een andere staf niet de oplossing kunnen bieden? Er zijn echt wel mensen werkzaam die dit kunnen. Laten we eerlijk zijn: ook Cocu haalde iemand bij zijn staf om als geheel beter te functioneren: Ruud Brood.
Noosa
Meervoudig international

ShovingNE2 wrote: 12 Apr 2023, 10:02 Vanmorgen met iemand erover die eigenlijk ook liever Ruud ziet vertrekken, maar wat hij zou doen als het uitgangspunt is dat Ruud blijft. Hij kwam met een interessante optie. Los van het feit dat je een verlengstuk in het veld moet hebben (nu lijkt dat Ruud, maar als spits is het lastig aansturen) opperde hij Sjors Ultee als assistent.

Schijnt tactisch erg goed te zijn, maar mist dan wellicht weer een stuk charisma om op hoger niveau trainer te worden. Een beetje wat Pepijn Leinders voor Klopp is.
Ik kan Ultee niet beoordelen, maar ik denk dat zoiets wel de oplossingsrichting zal moeten worden. Ik denk namelijk niet dat ze Ruud gaan ontslaan of dat hij zelf zal vertrekken. Een opvolger van Ooijer die een hoog tactisch niveau heeft (en waar Ruud ook echt wat van aanneemt) zou dan in ieder geval wat extra's kunnen brengen in de staf voor komend seizoen.
Standbeeld
Mister PSV

Robson de Souza wrote: 12 Apr 2023, 12:29Verder ben ik benieuwd naar de rol van Rabbenal. Zou die wekelijks zeggen dat het anders moet meer geen gehoor krijgen of praat hij gewoon lekker mee?
En Tim Wolf? Dan hebben we het rondje assistenten weer gehad.
1913PSV.
Vaste waarde in elftal

Hopelijk stoppen we ook snel met iedereen terughalen met een corner tegen. Elke afgeslagen bal kan weer rustig opgepikt worden door de tegenstander. Volgens mij deden we dit onder Schmidt ook al toch?
loginnaam
Internationale topspeler

1913PSV. wrote: 12 Apr 2023, 16:28 Hopelijk stoppen we ook snel met iedereen terughalen met een corner tegen. Elke afgeslagen bal kan weer rustig opgepikt worden door de tegenstander. Volgens mij deden we dit onder Schmidt ook al toch?
Strafschopgebied volzetten bij een corner tegen is de kleinste kans op een tegendoelpunt dus laten we daar vooral mee doorgaan.
psvgouda
Vedette
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

loginnaam wrote: 12 Apr 2023, 17:41
1913PSV. wrote: 12 Apr 2023, 16:28 Hopelijk stoppen we ook snel met iedereen terughalen met een corner tegen. Elke afgeslagen bal kan weer rustig opgepikt worden door de tegenstander. Volgens mij deden we dit onder Schmidt ook al toch?
Strafschopgebied volzetten bij een corner tegen is de kleinste kans op een tegendoelpunt dus laten we daar vooral mee doorgaan.
En toch staan er regelmatig meerdere tegenstanders vrij in onze zestien... :wonder:
Heruone
Lid scoutingsteam

ShovingNE2 wrote: 12 Apr 2023, 14:39
Heruone wrote: 12 Apr 2023, 13:21De resterende ontwikkeling komt vooral uit jezelf en je nieuwsgierigheid en leergierigheid voor voetbal. Uit bijv. het lezen van boeken van andere trainers
Daar was ik juist wel enthousiast over bij Ruud: hij las Bielsa en Simeone en probeerde bij heide facetten eruit te halen. Dus de nieuwsgierigheid en leergierigheid is er wel.
Ja klopt. Met als opmerking wel dat Bielsa en Simeone zover uit elkaar liggen dat je vraagtekens kan zetten als je beide facetten wilt combineren. Maar goed, dat is een discussie op zich natuurlijk.

Een van de belangrijkste eigenschappen die een moderne trainer nodig heeft, is dat hij leergierig is, nieuwsgierig is, probeert zich te laten inspireren door andere trainers om zijn eigen ploegen nog beter te maken. Alleen er zit daartussen ook nog een grote stap binnen dat tactisch juist neer te weten zetten en dat bovendien tactisch juist te weten te implementeren.

Het is prettig dat Ruud zich wil aanpassen zoals @Ykhim stelt, alleen daar ligt ook juist precies het gevaar/probleem momenteel. We hebben dit seizoen al twintig duizend verschillende samenstellingen en formaties gezien waarbij individuele posities per wedstrijd enorm kunnen verschillen, enkel is het nog steeds vlees noch vis en teren we op de individuele kwaliteit van een 19-jarige superster en daarvoor Gakpo om wedstrijden te winnen. Het paradoxale daarin is ook juist dat die roulaties/veranderingen/aanpassingen niet per se het probleem is. Het verslechterd niet, het verbeterd niet. De situatie wordt niet opgelost en het zijn vooral dezelfde gebreken die aanhouden. Het is vooral het gebrek aan handvaten in (werkende) spelprincipes die PSV continue de das om doen.

Puur op een macroniveau gekeken naar PSV: PSV heeft bijv. na Ajax de meeste 10+ pass sequenties, maar als je de zones of controle vergelijkt met die van Ajax/Feyenoord, doet PSV het daarop duidelijk minder. Men krijgt de as en de halfspaces niet onder controle op de helft tegenstander. Toch opmerkelijk voor een team met gemiddeld 56% balbezit die in het gros van de wedstrijden tegenstanders wilt domineren aan de bal.

Image

PSV heeft echter van alle ploegen ook de meeste direct attacks, een percentage dat met 50% hoger ligt dan de nr. 2. Een significant verschil is dat. Direct attack wordt gespecificeerd als The number of open play sequences that starts just inside the team's own half and has at least 50% of movement towards the opposition's goal and ends in a shot or a touch in the opposition box. Tegelijkertijd zit PSV ook ongeveer met Ajax gelijk qua high turnovers (ondanks een significant hogere PPDA). We hebben al zoveel verschillende smaakjes gezien dit seizoen dat daar stiekem wel het probleem ook zit. Je kan niet als collectief vooruit druk willen zetten en vervolgens 5 minuten laten besluiten om opeens massaal in te gaan zakken. Dat werkt niet.

Kijk je meer op een meso/microniveau: PSV weet in balbezit steevast niet een vrije man tussen de linies vrij te spelen, simpelweg omdat hij niet vrijkomt (geen zones worden overload). In het drukzetten hebben spelers eigenlijk vaak geen flauw idee wat het moet doen, zodra men niet volle bak als collectief op de keeper hoeft door te jagen (dan is het gewoon 1vs1 vastzetten), onderlinge afstanden kunnen niet bewaard worden, middenvelders zakken onnodig uit en/of staan allemaal aan 1 kant, spelers staan statisch opgesteld in hun zone en er is amper dynamiek, diepgang, beweging zonder bal, vrijheden en roulaties te ontdekken. Het pijnlijke is dat dat niet iets nieuws is, maar wat bij alle ploegen van RvN terug te herleiden is.
Heruone
Lid scoutingsteam

ShovingNE2 wrote: 12 Apr 2023, 15:52
Ykhim wrote: 12 Apr 2023, 15:03Jawel, hij krijgt het alleen niet voor elkaar om principes in praktijk toe te passen. Je ziet ook dit seizoen wel een zekere bereidheid tot verandering en aanpassing. Hij is duidelijk zoekende, probeert dingen ook aan te passen, maar krijgt de juiste balans niet gevonden. Maar deze eigenschap zie je lang niet bij elke falende coach terug. Het verschil met van Bommel is in dat opzicht echt gigantisch. Die vroeg zich na 10x hetzelfde kutresultaat niet af of hij iets moest veranderen, die hield gewoon vast aan zijn niet werkende plan.

Maar zou dan juist een andere staf niet de oplossing kunnen bieden? Er zijn echt wel mensen werkzaam die dit kunnen. Laten we eerlijk zijn: ook Cocu haalde iemand bij zijn staf om als geheel beter te functioneren: Ruud Brood.
De vraag is dan of het probleem de ideeën of de implementatie daarvan is.
ShovingNE2
Site Admin

Precies dit. En andersom ook: spelers rand 16 houden zodat verdedigers ook die kant op moeten.
Heruone
Lid scoutingsteam

Sensation wrote: 12 Apr 2023, 15:09
Ykhim wrote: 12 Apr 2023, 15:03

Aan de ene kant denk ik; als hij een heel duidelijke visie heeft, die nu door omstandigheden of door niet geschikte spelers of door vastgeroeste automatismen, niet naar voren komt maar binnen de leiding van PSV wel bekend is en er vertrouwen in is, dan is komend seizoen hét seizoen. Dan kan er de komende window geïnvesteerd worden in spelers die passen bij zijn visie en kan er weer een volle voorbereiding gewerkt worden aan zijn speelwijze.

Aan de andere kant: juist als dit zo is, hoe geschikt ben je dan? Ben je wel een goede trainer als je je spelers maar niet kan laten ontwennen aan een oud systeem/speelwijze of als je niet een weg kan vinden om het alsnog passend te maken?
Maar heeft Ruud dat wel helder? Zoals gezegd: we hebben dit seizoen al zoveel verschillende smaakjes gezien per positie, maar ook in wedstrijden waarin we gewoon met kont in de zestien wachten op de counter, wedstrijden waarin we agressief de boel opjagen, wedstrijden waarin we dominant aan de bal willen zijn in positiespel en wedstrijden waarin we maar wat doelloos lopen rond te tikken. Het lijkt metaforisch gezegd alsof Fred en Ruud van te voren een bingo houden en dan kijken welk balletje met tactiek eruit komt rollen soms :mrgreen:

En stel, zelfs als Ruud bijv. een heldere visie heeft. Laten we zeggen voorkeur voor iig balbezit, want dat is wel helder te onderscheiden bij zijn ploegen, kunnen we toch nog steeds vraagtekens stellen of de invulling daarvan op de juiste manier gebeurd? De statische plichtmatige opbouw zien we zoals gezegd bij eigenlijk al zijn teams terug.

Al met al een lastig dilemma voor Stewart of Brands. Ik denk dat stiekem heel veel gaat afhangen van of PSV 2e/de beker behaalt of niet.
Last edited by Heruone on 12 Apr 2023, 18:09, edited 1 time in total.
Heruone
Lid scoutingsteam

Dit is niet geheel waar.
Post Reply