Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
MaartenV
Nationale topspeler

DeEintovenaar wrote: 17 Apr 2023, 18:01
MaartenV wrote: 17 Apr 2023, 17:54 Mbt de as, was het ook niet heel erg handig dat :
1) PSV geen reservespits had en luuk als snel langdurig eruit lag. Dus toen was het zoeken naar een nieuwe spits die vanuit een andere positie moest komen (xavi, til en el ghazi(?) hebben we geloof ik al langs zien komen).
2) geen adequate en ook nog eens fitte vervangers op de linksbuiten/rechtbuiten positie. Waardoor na een aantal kkd spelers die nog niet ver genoeg waren Xavi op rechts is gaan proberen. En later op links toen daar het gat zat. Dat op rechts was begrijpelijk. Op links vind ik nu dat er voldoende andere opties zijn en het niet zou hoeven.

CV positie ben ik het eens dat Branthwaite eerder had mogen worden doorgeschoven. Maar dat is achteraf altijd gemakkelijker om te zien. Nu weten we dat hij heel wat kan. Terwijl hij jong en onervaren begon bij PSV met bovendien best wel wat fouten in zijn eerste wedstrijden. Grootste fout CV positie vond ik dat Ramalho zo is afgestraft voor 1, weliswaar catastrofale fout, tegen Rangers. Terwijl hij met Branthwaite gewoon de stabielste CV-er is en dat al wel had laten zien onder Schmidt.

Centrale verdediging heeft iedereen,ook op dit forum het dilemma gezien en aangeduid. Zo was bijv mijn grote vriend @heruone eerst absoluut tegenstander van het opstellen van guti, maar later omgeturnd tot voorstander. Net als ikzelf..alleen ik zou in de grote potten nog wel met sangare spelen.

Dus als dat simpel gelul. Als iets niet functioneert is het logisch dat je op een bepaald punt wisselt. Een Obispo maar ook Sangare en nu ook Luuk krijgt heel veel krediet van Ruud. Maar op een bepaald punt is het wel klaar.
Alleen was het bij PSV af en toe onverklaarbaar wisselen. Obispo sterk, volgende wedstrijd Branthwaite, Ramalho prima, volgende wedstrijd ineens het duo Obispo/Branthwaite en dat zonder echte verklaringen.

Ik vind daarnaast Xavi tot nu toe beter op linksbuiten dan op 10. Waarom? Geen idee. Wellicht krijgt hij linksbuiten wat meer ruimte en tijd, wellicht zijn er te weinig spelers rond hem in het centrum als hij daar staat om mee te voetballen of wordt hij daar beter gedekt. Dat Xavi nu linksbuiten staat vind ik dan dus juist wel weer te begrijpen. Dat Til daarvoor in de plaats komt snap ik dan weer niet. Niet als Luuk ook je spits is. Het is wat mij betreft of Luuk in de spits met als middenveld bijvoorbeeld Sangaré, Guti en Veerman, of je speelt met Til op 10 maar dan met Fabio in de spits.

Maar om iedere keer weer van alles te wisselen schiet je niet mee op. Guti speelt een dijk van een wedstrijd, volgende wedstrijd is het weer Sangaré/Veerman. Dan staat Mwene rechts, dan Teze weer, dan weer Mwene en blijf maar wisselen. Vervolgens zijn de wissels in de wedstrijd ook vaak onbegrijpelijk en dan mag je best wat kritiek hebben op de wisselingen.
Mee eens dat centrale CV met name voor de winterstop teveel wisselde. Vaak begrijpelijk. Soms onbegrijpelijk. Al zien wij natuurlijk niet alles en kan het drukke programma toen ook een rol hebben gespeeld. Met name Ruud's in mijn ogen veel te lang vasthouden aan Obispo en Teze was niet goed en heeft dure punten gekost.

Mbt Fabio Silva ben ik nog allerminst overtuigd. Hij heeft een paar mooie acties gemaakt. Maar nog niet veel laten zien in ca. 650 min PSV. Desalniettemin had ik hem graag wat meer gezien ipv luuk zodat je beter ziet wat voor een vlees je in de kuip hebt. Maar ik vind hier dus dat Ruud juist te behoudend is met wisselen en te lang Luuk als een heilige beschouwt. Hoe dan ook, zoiets test je in de kleinere wedstrijden. Tegen Ajax gewoon Luuk !

Mbt Til zie ik juist de logica van de combi Luuk-Til wel.
De opportunistische variant alla jc schaal. Maar goed Til is iha wel tegengevallen, en het hielp niet dat Luuk geblesseerd raakte en Til in de spits moest gaan voetballen (wat ik wel de beste optie vond, bij gebrek aan alternatieven). Xavi op10 zie ik liever met een dynamischere spits. (Malen-Xavi is een droom duo bijv)

In het algemeen kun je stellen dat Ruud te trouw is aan PSV eigen jeugd. En die mannen iha overschat. Dat zag je bij Obispo, Teze, Saibari en Bakayoko. Dus deze spelers kregen steeds weer kansen ten koste van de natuurlijk niet heel veel betere en vaak ook niet al te fitte concurrentie (mwene, ramalho, savio, el ghazi, hazard)

Als laatste wil ik als voorzitter van de ruud fanclub nog zeggen dat ruud het met 3 spelers niet heeft getroffen dit seizoen. De lange blessures van Mauro, Luuk en Madueke hadden de zwakte in de breedte van de selectie niet veel bloter kunnen leggen. Precies de foute spelers/posities om tegen langdurige blessures aan te lopen. Met die 3 fit zou er natuurlijk veel minder gewisseld zijn. Plus een verkoop van gakpo en het halen van de niet fitte hazard maakt ook dat er op linksbuiten veel gewisseld is. Al met al zijn er echt maar weinig spelers onomstreden. Xavi. Benitez. Gakpo en Madueke toen ze er nog waren. En dat is het wel zo ongeveer.

Misschien gaat inmiddels links en rechts het kwartje vallen dat ik Ruud niet als een heilige zie. Maar hij is maar een klein deel van het probleem. Schmidt deed het met een kwalitatief soortgelijke selectie niet beter (ja ik weet het..wat meer punten. Maar qua veldspel was het bedroevend in die laatste fase. Met data aantoonbaar. Maar ik ga eens een bericht typen zonder het verboden woord.) Ook een Slot zou het hiermee niet kunnen. De zwakte van dit PSV is voor mij 10-20% ruud-staf , 55-65% transferbeleid en kwaliteit en 20-30% pech (kansen missen, wereldgoals en scheids tegen, paal en lat en slecht getimede blessures van precies de verkeerde speler schaar ik daar onder). Mbt pech : ze hadden op basis van de individuele wedstrijden veel meer punten moeten pakken. Het bestaat niet dat je groningen, utrecht en fortuna niet wint. En dat 3x in 1 seizoen dus.
Josef Dettelbacher
Legende
Clubvoorkeur: PSV

MaartenV wrote: 17 Apr 2023, 17:45
Garnala wrote: 17 Apr 2023, 14:49 Ik geloof niet dat het zoveel wisselen de kern van de problemen zijn, bij Feyenoord wordt ook veel gewisseld en weet iedereen nog steeds wat er moet gebeuren.
Als je spelers met aantal minuten naast elkaar gaat leggen zoals bijv. 2500 minuten of meer: PSV 7 spelers, Ajax 7 spelers, Feyenoord 5 spelers.
Zou je de norm verlagen naar 2000 minuten: PSV 12 spelers, Ajax 10 spelers, Feyenoord 11 spelers.
Ook het aantal gebruikte spelers in totaal ligt niet ver uit elkaar bij deze 3 clubs.

In mijn ogen heeft dit echt met kwaliteit en tactisch vermogen te maken.
Typerend. De helft hier op het forum roept maar iets wat met even 5 min zoeken met data kan worden getorpedeerd zoals Garnala hierboven doet. Ietsje meer toetsing met de realiteit, vergelijking met concurrentie/andere jaren icm onderbouwing met data zou welkom zijn.
Die minuten zeggen verder niets over de opstelling, tactiek, winter transfers of eventuele blessures.

Je kunt daarnaast wisselen omdat je met 3-0 voor staat en andere spelers minuten gunt, of je wisselt bijvoorbeeld omdat je huidige 11 het niet voor elkaar krijgen.

Een PSV in goede doen staat na 60 minuten tegen 75% van de tegenstanders met 2 of meer doelpunten verschil voor. Oftewel 1800 minuten bij 30 wedstrijden. Veel spelers die meer minuten dan dat maken kan er ook op duiden dat ze te lang nodig zijn om de punten binnen te sprokkelen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
MaartenV
Nationale topspeler

ShovingNE2 wrote: 17 Apr 2023, 19:07
MaartenV wrote: 17 Apr 2023, 17:54Grootste fout CV positie vond ik dat Ramalho zo is afgestraft voor 1, weliswaar catastrofale fout, tegen Rangers. Terwijl hij met Branthwaite gewoon de stabielste CV-er is en dat al wel had laten zien onder Schmidt.
Het was sowieso raar om op dat moment te starten met Ramalho. De eerste seizoenshelft leest echt als een slapstick qua centrum. Al was er links en rechts echt wel een keer aanleiding qua niet fit. Maar wat is dit joh.

Ons centrale duo waar wij mee startte: Teze-Obispo. Winst tegen Ajax, uit gelijk bij Monaco, thuis winst tegen Emmen en Monaco en uit bij de GAE. 4W-1G-0V.

En we startten tegen Rangers uit met Ramalho. Want hij was aan het schuiven geweest met Mwene en Hoever en wilde toen Teze op rechtsback. Centrum uit elkaar en Ramalho die 3x na 60 minuten moest invallen begint ineens 2x in het belangrijkste tweeluik van het seizoen: uit bij Rangers en daarna thuis tegen Rangers. Resultaat niet naar wens en zie daar Obispo en Teze weer in het centrum met Mwene op rechtsback. Wedstrijd wordt gewonnen en dan is het Obispo-Gerrit met Teze op rechtsback. Ook dat duel wordt gewonnen en dan uit bij Twente: Ramalho-Obispo maar weer eens. Tegen Bodo Glimt wordt weer teruggevallen op het beginnende succesvolle duo. Het wordt 1-1 maar ze blijven staan. Winst RKC en dan moet Teze weer naar RB tegen Feyenoord. Gerrit-Obispo in het centrum. We winnen maar dat centrum gaat helemaal nat tegen Cambuur. Teze krijgt de schuld, mag niet meer rechtsback en belandt op de bank. Dus we veranderen het centrum ook maar: Ramalho-Obispo. Netjes 1-5 winnen in Zurich. Hij laat het staan met Mwene rechtsback en Teze op de bank. WTF: we winnen uit bij Heerenveen!!! Het mag blijven staan en wederom Zurich en ook Utrecht bijten diep in het stof. We verliezen bij Arsenal, maar dat kan. Waren weergaloos toen. Klein detail: Teze mag weer rechtsback en Mwene verhuist naar de bank. Maar Groningen uit was de druppel: roer gaat weer om. Ramalho-Gerrit in het centrum met Mwene rechtsback. WINST! BAM! Dus tegen NEC gooien we de boel maar weer om. Teze op RB en Obispo en Ramalho weer in het centrum. Prima overwinning, dus de volgende wedstrijd start logischerwijs Hoever op rechtsback, Teze in het centrum naast Obispo. Belangrijke overwinning zo rond de noordpool cirkel. Iedereen blij. Nu naar Ajax! Mwene op rechtsback, Ramalho en Obispo in het centrum en gewoon winnen! In die laatste samenstelling verliezen we de laatste van AZ.

Als je ditzelfde doet met de 3 middenvelders lazer je helemaal van je stoel trouwens in het begin van het seizoen. We begonnen met een totaal niet ingespeelde as.
Ja dat is echt teveel geweest. De gedachte was dat Ramalho na een goede tweede helft vorig seizoen weer basisspeler zou zijn. Dus het was destijds wat mij betreft logisch om daar naartoe te werken. Alleen onlogisch om vervolgens Ramalho zo weinig krediet te geven. Ja hij maakt opzichtig die blunder. Maar rangers- uit waren er blunders van Benitez en Guti. Onzinnig om iemand na zo een blunder tig weken te laten banken.

Maar al met al, wat ik hierboven ook typ is dat Ruud een duidelijke voorkeur voor eigen jeugd heeft getoond. Een veel te grote voorkeur. Net zo goed.. ik zou als coach in de eerste helft competitie ook gek zijn geworden van die verdediging. Zie volendam-PSV met dat achterlijk balverlies van PvA en Branthwaite. Nou in die beginperiode seizoen was het dat de norm. Iedere wedstrijd weer idiote blunders met idioot rondgespeel achterin. Branthwaite, Ramalho, Max, Teze, Benitez, koning Obispo. Niet te doen. Tel daar Veerman met zijn balverlies en ballwatching Sangare (lekker voorbeeld weer tegen volendam met die grote kans waarop benitez redt). Een meer ervaren coach had misschien sneller een balans gevonden. Alhoewel bij Schmidt het ook altijd gammel bleef. Koffiedik kijken.
MaartenV
Nationale topspeler

Thijs wrote: 17 Apr 2023, 20:06
Heruone wrote: 17 Apr 2023, 14:35

Tip: ik zou discussies met hem vermijden. Die zijn zinloos namelijk ;)
Zijn eigenlijk niet alle discussies hier zinloos? :wonder:
Het zou pas zin hebben als we deel van de staf uitmaakten.. :dunno:
DeEintovenaar
Nationale topspeler

MaartenV wrote: 17 Apr 2023, 20:33
DeEintovenaar wrote: 17 Apr 2023, 18:01

Alleen was het bij PSV af en toe onverklaarbaar wisselen. Obispo sterk, volgende wedstrijd Branthwaite, Ramalho prima, volgende wedstrijd ineens het duo Obispo/Branthwaite en dat zonder echte verklaringen.

Ik vind daarnaast Xavi tot nu toe beter op linksbuiten dan op 10. Waarom? Geen idee. Wellicht krijgt hij linksbuiten wat meer ruimte en tijd, wellicht zijn er te weinig spelers rond hem in het centrum als hij daar staat om mee te voetballen of wordt hij daar beter gedekt. Dat Xavi nu linksbuiten staat vind ik dan dus juist wel weer te begrijpen. Dat Til daarvoor in de plaats komt snap ik dan weer niet. Niet als Luuk ook je spits is. Het is wat mij betreft of Luuk in de spits met als middenveld bijvoorbeeld Sangaré, Guti en Veerman, of je speelt met Til op 10 maar dan met Fabio in de spits.

Maar om iedere keer weer van alles te wisselen schiet je niet mee op. Guti speelt een dijk van een wedstrijd, volgende wedstrijd is het weer Sangaré/Veerman. Dan staat Mwene rechts, dan Teze weer, dan weer Mwene en blijf maar wisselen. Vervolgens zijn de wissels in de wedstrijd ook vaak onbegrijpelijk en dan mag je best wat kritiek hebben op de wisselingen.
Mee eens dat centrale CV met name voor de winterstop teveel wisselde. Vaak begrijpelijk. Soms onbegrijpelijk. Al zien wij natuurlijk niet alles en kan het drukke programma toen ook een rol hebben gespeeld. Met name Ruud's in mijn ogen veel te lang vasthouden aan Obispo en Teze was niet goed en heeft dure punten gekost.

Mbt Fabio Silva ben ik nog allerminst overtuigd. Hij heeft een paar mooie acties gemaakt. Maar nog niet veel laten zien in ca. 650 min PSV. Desalniettemin had ik hem graag wat meer gezien ipv luuk zodat je beter ziet wat voor een vlees je in de kuip hebt. Maar ik vind hier dus dat Ruud juist te behoudend is met wisselen en te lang Luuk als een heilige beschouwt. Hoe dan ook, zoiets test je in de kleinere wedstrijden. Tegen Ajax gewoon Luuk !

Mbt Til zie ik juist de logica van de combi Luuk-Til wel.
De opportunistische variant alla jc schaal. Maar goed Til is iha wel tegengevallen, en het hielp niet dat Luuk geblesseerd raakte en Til in de spits moest gaan voetballen (wat ik wel de beste optie vond, bij gebrek aan alternatieven). Xavi op10 zie ik liever met een dynamischere spits. (Malen-Xavi is een droom duo bijv)

In het algemeen kun je stellen dat Ruud te trouw is aan PSV eigen jeugd. En die mannen iha overschat. Dat zag je bij Obispo, Teze, Saibari en Bakayoko. Dus deze spelers kregen steeds weer kansen ten koste van de natuurlijk niet heel veel betere en vaak ook niet al te fitte concurrentie (mwene, ramalho, savio, el ghazi, hazard)

Als laatste wil ik als voorzitter van de ruud fanclub nog zeggen dat ruud het met 3 spelers niet heeft getroffen dit seizoen. De lange blessures van Mauro, Luuk en Madueke hadden de zwakte in de breedte van de selectie niet veel bloter kunnen leggen. Precies de foute spelers/posities om tegen langdurige blessures aan te lopen. Met die 3 fit zou er natuurlijk veel minder gewisseld zijn. Plus een verkoop van gakpo en het halen van de niet fitte hazard maakt ook dat er op linksbuiten veel gewisseld is. Al met al zijn er echt maar weinig spelers onomstreden. Xavi. Benitez. Gakpo en Madueke toen ze er nog waren. En dat is het wel zo ongeveer.

Misschien gaat inmiddels links en rechts het kwartje vallen dat ik Ruud niet als een heilige zie. Maar hij is maar een klein deel van het probleem. Schmidt deed het met een kwalitatief soortgelijke selectie niet beter (ja ik weet het..wat meer punten. Maar qua veldspel was het bedroevend in die laatste fase. Met data aantoonbaar. Maar ik ga eens een bericht typen zonder het verboden woord.) Ook een Slot zou het hiermee niet kunnen. De zwakte van dit PSV is voor mij 10-20% ruud-staf , 55-65% transferbeleid en kwaliteit en 20-30% pech (kansen missen, wereldgoals en scheids tegen, paal en lat en slecht getimede blessures van precies de verkeerde speler schaar ik daar onder). Mbt pech : ze hadden op basis van de individuele wedstrijden veel meer punten moeten pakken. Het bestaat niet dat je groningen, utrecht en fortuna niet wint. En dat 3x in 1 seizoen dus.
Nu kom je met echte argumenten, waarvoor dank. Iedereen mag een mening hebben. Ik vind deze problemen voor een groter gedeelte aan Ruud toe te rekenen. Ik ben het met je eens dat hij niet de meeste geweldige situatie heeft getroffen. Geen geweldige selectie maar wel degelijk om iig top 2 te kunnen halen. De blessures zijn ongelukkig en dat kan altijd.
Maar dan nog blijft het punt staan dat de veldbezetting echt niet klopt. De ruimtes zijn vaak zo enorm en aanvallend staat iedereen stil. Dat zijn zulke basale elementen van het voetballen waar je het eerste mee aan de slag moet en dat zie ik na 80% van t seizoen nog steeds niet terug en dat vind ik beschamend.
Ruud is voor mij echt een held, een werelds persoon, heb hem een paar keer mogen ontmoeten en het is een mega sympathieke gast maar tot dusver vind ik hem als trainer echt zakken.
Standbeeld
Mister PSV

RV1913 wrote: 17 Apr 2023, 11:13
Standbeeld wrote: 17 Apr 2023, 11:11
Met de huidige spelers uit de a-selectie (die ik hoger heb zitten dan Seelt en Comenencia) is het al kantje boord iedere keer. Wat geeft jou een aanleiding om te denken dat we nu op talenten die amper een ED-duel hebben gespeeld moeten gokken?
Comenencia is om te beginnen een echte rechtsback en geen buitenspeler zoals Hazard of een CV die niet kan voetballen zoals Teze. en zoals ik al zei slechter kan bijna niet
Als je vanavond Jong kijkt dan weet je voldoende.
ShovingNE2
Site Admin

Moeten Jong teams niet spelen zoals het eerste? Zowel de Diemense meisjes als jong PSV hebben dat redelijk goed gedaan: chaos met goals.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Sjorsensjimmie
Bankzitter

Zou Fred Grim geen geschikte assistent voor Ruud zijn?
DadOfFour
Internationale topspeler

Sjorsensjimmie wrote: 18 Apr 2023, 09:33 Zou Fred Grim geen geschikte assistent voor Ruud zijn?
Fred Grim zou inderdaad geen geschikte assistent voor Ruud zijn.
La vida és massa curta per no fer broma
Breur
Internationale topspeler

Ik denk dat het probleem ook niet op te lossen is met meer assistenten. Er lopen al meer dan voldoende trainers rond bij PSV en hij heeft met Fred notabene een oud hoofdtrainer naast zich. Ruud bepaald de speelwijze en is hiervoor in ieder geval de hoofdverantwoordelijke. Laten we hopen ok een miraculeuze ommekeer de komende weken. Anders moeten we (wat mij betreft) weer afscheid nemen van een clubicoon door de achterdeur.
Mikelvb
Nationale topspeler

Breur wrote: 18 Apr 2023, 10:04 Ik denk dat het probleem ook niet op te lossen is met meer assistenten. Er lopen al meer dan voldoende trainers rond bij PSV en hij heeft met Fred notabene een oud hoofdtrainer naast zich. Ruud bepaald de speelwijze en is hiervoor in ieder geval de hoofdverantwoordelijke. Laten we hopen ok een miraculeuze ommekeer de komende weken. Anders moeten we (wat mij betreft) weer afscheid nemen van een clubicoon door de achterdeur.
Niet met meer assistenten maar misschien wel met betere assistenten die Ruud zijn tekortkomingen kunnen aanvullen. De verwachting was dat Fred dit zou kunnen maar blijkbaar is dat niet zo. Aanname is dat Fred als persoonlijkheid niet sterk genoeg is om tegen Ruud in te gaan. Maar goed, waar vind je een assistent die tactisch goed is en ook qua persoonlijkheid sterk in zijn schoenen staat. Dit zijn toch vaak personen die zelf hoofdtrainer worden of al zijn.
Juancho
Mister PSV

Assistenten zijn zo vreselijk overschat. Uiteindelijk bepaalt de hoofdtrainer toch wat hij doet. Zijn verantwoordelijkheid, zijn team, zijn visie. Je gaat ook geen trainer vinden die een assistent neemt die haaks staat op zijn visie. Mede daarom blijf je in dezelfde denkwijze hangen waar je wellicht als assistent alleen wat kan roepen over details.

Ik geloof er dan ook helemaal, echt helemaal niet in dat een nieuwe assistent gaat helpen om Ruud te laten groeien als coach. Als PSV denkt dat dat wel zo is en dat Ruud daarom komend seizoen nog de kans krijgt... dan kunnen Brands en co er beter maar mee stoppen. Als onze mooie club met zo'n visie geleid wordt... kap er dan lekker mee.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
ShovingNE2
Site Admin

Juancho wrote: 18 Apr 2023, 10:15 Assistenten zijn zo vreselijk overschat. Uiteindelijk bepaalt de hoofdtrainer toch wat hij doet. Zijn verantwoordelijkheid, zijn team, zijn visie. Je gaat ook geen trainer vinden die een assistent neemt die haaks staat op zijn visie. Mede daarom blijf je in dezelfde denkwijze hangen waar je wellicht als assistent alleen wat kan roepen over details.

Ik geloof er dan ook helemaal, echt helemaal niet in dat een nieuwe assistent gaat helpen om Ruud te laten groeien als coach. Als PSV denkt dat dat wel zo is en dat Ruud daarom komend seizoen nog de kans krijgt... dan kunnen Brands en co er beter maar mee stoppen. Als onze mooie club met zo'n visie geleid wordt... kap er dan lekker mee.
Als onze club geleid wordt met een visie waarin gezegd wordt dat assistenten 'vreselijk overschat' wordt dan pas kunnen we er dan maar lekker mee kappen.

Wat een onzin zeg.
Massimo
Legende

Ik vind het een beetje een vreemde gedachte om te denken dat het inruilen van Grim voor Rutten het verschil gaat maken bij PSV. Je hebt als PSV zijnde het vertrouwen in Van Nistelrooij voor komend seizoen of niet. Heeft PSV het vertrouwen dat hij het beter gaat doen dat laat je hem zitten en als PSV dat vertrouwen niet heeft dan zal je hem na het seizoen en het liefst zo snel mogelijk moeten gaan vervangen.
Ardbeg
Mister PSV

Totaal niet belangrijk, de assistenten! Trainer wil er iemand bij hebben die hem kan ondersteunen in zijn tactische tekortkomingen? Schei toch uit, niet aan beginnen!

Wat een kolder. Alsof je een trainer moet hebben met een haakse visie op die van de hoofdcoach om verandering te kunnen bewerkstelligen.
Last edited by Ardbeg on 18 Apr 2023, 11:17, edited 1 time in total.
Juancho
Mister PSV

Massimo wrote: 18 Apr 2023, 10:29 Ik vind het een beetje een vreemde gedachte om te denken dat het inruilen van Grim voor Rutten het verschil gaat maken bij PSV. Je hebt als PSV zijnde het vertrouwen in Van Nistelrooij voor komend seizoen of niet. Heeft PSV het vertrouwen dat hij het beter gaat doen dat laat je hem zitten en als PSV dat vertrouwen niet heeft dan zal je hem na het seizoen en het liefst zo snel mogelijk moeten gaan vervangen.
Dat maakt idd natuurlijk geen verschil. Geen enkele assistent. Als hoofdcoach heb je je eigen visie en beeld. Daar houd je aan vast en een assistent gaat dat echt niet veranderen. Daarvoor ben je ook hoofdtrainer.
DeEintovenaar
Nationale topspeler

Juancho wrote: 18 Apr 2023, 10:33
Massimo wrote: 18 Apr 2023, 10:29 Ik vind het een beetje een vreemde gedachte om te denken dat het inruilen van Grim voor Rutten het verschil gaat maken bij PSV. Je hebt als PSV zijnde het vertrouwen in Van Nistelrooij voor komend seizoen of niet. Heeft PSV het vertrouwen dat hij het beter gaat doen dat laat je hem zitten en als PSV dat vertrouwen niet heeft dan zal je hem na het seizoen en het liefst zo snel mogelijk moeten gaan vervangen.
Dat maakt idd natuurlijk geen verschil. Geen enkele assistent. Als hoofdcoach heb je je eigen visie en beeld. Daar houd je aan vast en een assistent gaat dat echt niet veranderen. Daarvoor ben je ook hoofdtrainer.
Dat vind ik toch wel kul hoor. Ja natuurlijk heb je als hoofdtrainer een visie en beeld. En natuurlijk is dat je uitgangspunt. Maar ik vind dat een goede leider ook open moet staan voor feedback en kritiek. Als jij zelf er van overtuigd bent dat je tactiek werkt, maar je assistent ziet dat toch iets anders vind ik dat je ervoor open moet staan om daarover in overleg te treden. Natuurlijk moeten assistenten en hoofdtrainer wel eenzelfde speelstijl willen spelen anders is het lastig om elkaar aan te vullen maar een goede ts vult elkaar aan en zegt niet alleen maar ja en amen. Als een hoofdcoach een eigen visie en beeld heeft en een assistent daar helemaal niks aan kan veranderen, wat doet een assistent dan?
DadOfFour
Internationale topspeler

DeEintovenaar wrote: 18 Apr 2023, 10:50

Dat vind ik toch wel kul hoor. Ja natuurlijk heb je als hoofdtrainer een visie en beeld. En natuurlijk is dat je uitgangspunt. Maar ik vind dat een goede leider ook open moet staan voor feedback en kritiek. Als jij zelf er van overtuigd bent dat je tactiek werkt, maar je assistent ziet dat toch iets anders vind ik dat je ervoor open moet staan om daarover in overleg te treden. Natuurlijk moeten assistenten en hoofdtrainer wel eenzelfde speelstijl willen spelen anders is het lastig om elkaar aan te vullen maar een goede ts vult elkaar aan en zegt niet alleen maar ja en amen. Als een hoofdcoach een eigen visie en beeld heeft en een assistent daar helemaal niks aan kan veranderen, wat doet een assistent dan?
Maar zoek je dan een assistent die "van huis uit" een andere tactiek aanhangt dan de hoofdcoach, of wil je liever iemand die dezelfde ideeën heeft?
Naar mijn idee is er voor beide wat te zeggen overigens; In het eerste geval creëer je een grotere verscheidenheid aan tactieken en is de kans op een betere match met het team groter, waar in het tweede geval je 1 tactiek van twee verschillende kanten bekijkt en meer kan specialiseren in die tactiek.

En dan komt vraag 2; pas je het team aan de tactiek aan of moet je juist de tactiek aanpassen aan het team? Ik denk zelf het tweede en dan helpt het als je een assistent hebt met een andere visie.
La vida és massa curta per no fer broma
Juancho
Mister PSV

Ondersteunen in de visie en de werkwijze van de hoofdcoach. Immers, selecties zijn zo groot dat je dat nooit als hoofdcoach aankan. Daarom is het denk ik JUIST belangrijk dat een assistent mee gaat met de werkwijze van de hoofdcoach. Je moet oefeningen op je nemen als assistent en die ga je natuurlijk niet op je eigen manier laten uitvoeren terwijl dat haaks staat op wat een hoofdcoach wil. Dus bijv. dat die Spanjaard van PSV ff lekker oefeningen gaat doen met hoog pressie voetbal. Extreem voorbeeld, maar je snapt het punt.

En kijk eens naar de praktijk bij bijv. v. Bommel had een ervaren assist in v. Marwijk (parttime dan) maar bleef zijn visie volgen (kwam later zelfs naar buiten). Schmidt nam een hele Duitse enclave mee naar Eindhoven en bleef zeker in zijn 1e jaar ook enorm vast zitten in zijn visie van hoe het moest. En nu bij Ruud zie je het weer terwijl Rutten er toch echt dagelijks is om hem wakker te schudden dat bepaalde zaken gewoon niet werken zoals Ruud het wil.

Je mag het van mij kul vinden hoor, ieder zijn mening. Ik blijf echter van mening dat de rol van assistent vreselijk overschat wordt in de zin van impact hebben om de hoofdtrainer daadwerkelijk van zijn visie en ideeën af te houden. Een hoofdtrainer zal nogmaals vooral assistenten aanstellen die in zijn visie passen en hem daarin heel goed kunnen ondersteunen. Dat zie ik vooral als rol van assistent.

Ik geloof er geen zak van dat:

1. Ruud een assistent accepteert die door de club door zijn strot geduwd wordt en die anders over voetbal denkt
2. Als dat wel gebeurt, dat Ruud zijn visie los laat om zo het gewenste effect te krijgen wat sommigen hier blijkbaar denken door een andere assistent aan te trekken zodat Ruud kan blijven zitten.
ShovingNE2
Site Admin

Juancho wrote: 18 Apr 2023, 10:33Dat maakt idd natuurlijk geen verschil. Geen enkele assistent. Als hoofdcoach heb je je eigen visie en beeld. Daar houd je aan vast en een assistent gaat dat echt niet veranderen. Daarvoor ben je ook hoofdtrainer.
Coaches veranderen natuurlijk ook helemaal nooit van visie, inzicht of tactiek natuurlijk. Zagen we bij Schmidt niet, bij Cocu ook niet. Eigenlijk nooit bij een trainer.
11 Tinus
Legende
Clubvoorkeur: Philips

We kunnen toch helemaal niet beoordelen wat assistenten voor invloed op Ruud hebben (gehad). Wellicht zit Fred zich al 10 maanden te ergeren aan het feit dat Ruud aankondigde met een 6 te willen spelen en 2 middenvelders daarvoor. Maar na 1 hopeloos slechte oefenwedstrijd hebben we dat nooit meer gespeeld. Of wellicht is het Fred die Ruud heeft overtuigd om niet zo met de deur open te spelen op het middenveld en lekker met 2 defensieve middenvelders te spelen.

Ik vind dat de eerste assistent iemand moet zijn die de trainer compleet begrijpt, dezelfde visie delen, de veldtrainingen perfect kan uitvoeren en als eerste klantbord tijdens wedstrijden. Een tweede assistent kan best iemand zijn die tussen de spelers staat, de clubman is die iedereen binnen de club kent en/of minder gericht is op het tactische maar meer op het teamgevoel focust.

Wat we wel kunnen concluderen is dat de visie van Ruud, ongeacht de assistenten, mbt bv veldbezetting, druk zetten en aanvalspatronen, óf niet goed genoeg is óf dat hij het niet goed genoeg kan overdragen aan de spelers. Want dit ligt niet aan de selectie of kwaliteit van de spelers ondanks dat daar ook nog wel wat winst te behalen valt.
RV1913
Nationale topspeler

Juancho wrote: 18 Apr 2023, 10:15 Assistenten zijn zo vreselijk overschat. Uiteindelijk bepaalt de hoofdtrainer toch wat hij doet. Zijn verantwoordelijkheid, zijn team, zijn visie. Je gaat ook geen trainer vinden die een assistent neemt die haaks staat op zijn visie. Mede daarom blijf je in dezelfde denkwijze hangen waar je wellicht als assistent alleen wat kan roepen over details.

Wat doet Lijnders dan bij Liverpool? die bepaald wel degelijk mee heeft ook een grote rol gespeeld in de transfer van Cody.
Bij Liverpool zijn het 2 hoogwaardige trainers de ene is het uithangbord (Klopp) en de andere is wel degelijk ook verantwoordelijk voor de tactiek, waarom zou Lijnders anders na zijn mislukte NEC avontuur direct terug moeten komen van Klopp? omdat het zulke goeie vriendjes zijn? denk het niet.
DeEintovenaar
Nationale topspeler

DadOfFour wrote: 18 Apr 2023, 11:04

Maar zoek je dan een assistent die "van huis uit" een andere tactiek aanhangt dan de hoofdcoach, of wil je liever iemand die dezelfde ideeën heeft?
Naar mijn idee is er voor beide wat te zeggen overigens; In het eerste geval creëer je een grotere verscheidenheid aan tactieken en is de kans op een betere match met het team groter, waar in het tweede geval je 1 tactiek van twee verschillende kanten bekijkt en meer kan specialiseren in die tactiek.

En dan komt vraag 2; pas je het team aan de tactiek aan of moet je juist de tactiek aanpassen aan het team? Ik denk zelf het tweede en dan helpt het als je een assistent hebt met een andere visie.
Goeie vragen om te discussiëren en ik zit er grotendeels hetzelfde in denk ik. Een compleet andere assistent heeft zijn voordelen alleen vraag ik me wel af of je dan aan dezelfde spelprincipes kunt werken om die er in te slijpen zeg maar. Stel je hebt een assistent a la Schmidt en een hoofdtrainer a la Van Nistelrooij is het een beetje de vraag of dat gaat werken. Ik denk dat het moeilijk genoeg is om 1 tactiek tot in de puntjes te beheersen waarbij je natuurlijk ook varianten moet kunnen uitvoeren als de tegenstander daar om vraagt. Mijn voorkeur zou denk ik zijn om assistenten te zoeken die wel bij de ideeën van de hoofdtrainer aansluiten en dus ook echt een toevoeging zijn maar die wel afwijkende elementen hebben zodat er meer variatie in je ts zit.

De tweede vraag vind ik ook erg interessant en ook hier is het niet zwart wit denk ik. Ik vind dat je als trainer een bepaald spelbeeld moet hebben wat je door de jaren heen denk ik ontwikkelt. Dat is niet een proces dat je uit de banken komt en je tactiek helemaal hebt uitgewerkt maar juist iets wat je leert door het uit te voeren. Daarbij is het denk ik goed dat je je richt op een bepaalde tactiek die je door de jaren heen evolueert als het ware. Je moet daarbij natuurlijk niet blind zijn voor je team. Wat mij betreft pak je je tactiek als trainer als uitgangspunt en kleur je dat in aan de hand van de spelers die je tot je beschikking hebt. Stel je bent wat meer gericht op de counter dan zit er wat mij betreft nogal een verschil in manier van counteren of je met Luuk of met Malen speelt zeg maar. Daar zit echt wel variatie in zonder je tactiek los te laten. Ik neig er dus ook wel meer naar om de tactiek aan te passen aan het team maar wel je eigen tactiek als uitgangspunt te nemen. Of die tactiek moet gewoon echt totaal niet werken maar dan is het de vraag of je nog wel geschikt bent als hoofdtrainer haha.
Smell Rock
Verbannen

Sjorsensjimmie wrote: 18 Apr 2023, 09:33 Zou Fred Grim geen geschikte assistent voor Ruud zijn?
Inderdaad zou dat geen geschikte assistent zijn
Full speed or nothing
Juancho
Mister PSV

RV1913 wrote: 18 Apr 2023, 11:37

Wat doet Lijnders dan bij Liverpool? die bepaald wel degelijk mee heeft ook een grote rol gespeeld in de transfer van Cody.
Bij Liverpool zijn het 2 hoogwaardige trainers de ene is het uithangbord (Klopp) en de andere is wel degelijk ook verantwoordelijk voor de tactiek, waarom zou Lijnders anders na zijn mislukte NEC avontuur direct terug moeten komen van Klopp? omdat het zulke goeie vriendjes zijn? denk het niet.
Ik denk dat Lijnders vooral perfect aansluit bij de visie van Klopp en dat die laatste dus Lijnders vertrouwd in de uitvoering daarvan op het trainingveld. Klopp zelf is een bewezen top trainer, je denkt toch niet dat hij zich laat ompraten door een Lijnders? Lijnders voert vooral perfect uit wat Klopp zo belangrijk vind. Daarom is Lijnders zo gewenst door Klopp. En in dat kader is de rol van een assistent idd belangrijk. Maar dat is heel wat anders dan waar het bij PSV over gaat.

Maar laat ik het dan anders stellen: wat zoeken de mensen die het niet met mij eens zijn dan in een nieuwe assistent waarom de boel wel moet gaan draaien met Ruud als hoofdcoach? Want dat is me dan volstrekt niet helder. Ruud wil overduidelijk op een bepaalde manier spelen (zijn goedrecht als hoofdcoach) dus dan ben ik erg benieuwd wat jullie daar dan naast willen zetten. Je kan veel over Rutten zeggen, maar vrijwel iedereen is lyrisch over zijn veld werk en menselijke kant.

Dus stel je kiest ervoor Ruud komend seizoen te laten zitten maar dan een nieuwe 1e assistent een vereiste is. Wat wil je dan gaan halen om de omslag bij Ruud alsnog te kunnen maken? Ben erg benieuwd...
Last edited by Juancho on 18 Apr 2023, 11:54, edited 5 times in total.
Post Reply