Persoonlijk vind ik dat een goede hoofdtrainer altijd open moet staan voor de feedback van assistenten. En nee, je moet geen Schmidt-voetbal assistent naast Ruud zetten. Dat ben ik met je eens want dat gaat nooit werken. Maar je kunt wel assistenten aannemen die eenzelfde basistactiek hanteren maar met bijvoorbeeld een andere invulling werken. Dat kan zeker wel werken.Juancho wrote: ↑18 Apr 2023, 11:06Ondersteunen in de visie en de werkwijze van de hoofdcoach. Immers, selecties zijn zo groot dat je dat nooit als hoofdcoach aankan. Daarom is het denk ik JUIST belangrijk dat een assistent mee gaat met de werkwijze van de hoofdcoach. Je moet oefeningen op je nemen als assistent en die ga je natuurlijk niet op je eigen manier laten uitvoeren terwijl dat haaks staat op wat een hoofdcoach wil. Dus bijv. dat die Spanjaard van PSV ff lekker oefeningen gaat doen met hoog pressie voetbal. Extreem voorbeeld, maar je snapt het punt.DeEintovenaar wrote: ↑18 Apr 2023, 10:50
Dat vind ik toch wel kul hoor. Ja natuurlijk heb je als hoofdtrainer een visie en beeld. En natuurlijk is dat je uitgangspunt. Maar ik vind dat een goede leider ook open moet staan voor feedback en kritiek. Als jij zelf er van overtuigd bent dat je tactiek werkt, maar je assistent ziet dat toch iets anders vind ik dat je ervoor open moet staan om daarover in overleg te treden. Natuurlijk moeten assistenten en hoofdtrainer wel eenzelfde speelstijl willen spelen anders is het lastig om elkaar aan te vullen maar een goede ts vult elkaar aan en zegt niet alleen maar ja en amen. Als een hoofdcoach een eigen visie en beeld heeft en een assistent daar helemaal niks aan kan veranderen, wat doet een assistent dan?
En kijk eens naar de praktijk bij bijv. v. Bommel had een ervaren assist in v. Marwijk (parttime dan) maar bleef zijn visie volgen (kwam later zelfs naar buiten). Schmidt nam een hele Duitse enclave mee naar Eindhoven en bleef zeker in zijn 1e jaar ook enorm vast zitten in zijn visie van hoe het moest. En nu bij Ruud zie je het weer terwijl Rutten er toch echt dagelijks is om hem wakker te schudden dat bepaalde zaken gewoon niet werken zoals Ruud het wil.
Je mag het van mij kul vinden hoor, ieder zijn mening. Ik blijf echter van mening dat de rol van assistent vreselijk overschat wordt in de zin van impact hebben om de hoofdtrainer daadwerkelijk van zijn visie en ideeën af te houden. Een hoofdtrainer zal nogmaals vooral assistenten aanstellen die in zijn visie passen en hem daarin heel goed kunnen ondersteunen. Dat zie ik vooral als rol van assistent.
Ik geloof er geen zak van dat:
1. Ruud een assistent accepteert die door de club door zijn strot geduwd wordt en die anders over voetbal denkt
2. Als dat wel gebeurt, dat Ruud zijn visie los laat om zo het gewenste effect te krijgen wat sommigen hier blijkbaar denken door een andere assistent aan te trekken zodat Ruud kan blijven zitten.
Daarbij benadruk ik nogmaals dat ik het heel slecht vind als je niet openstaat voor die feedback. Ik denk dat bijvoorbeeld Arteta ook echt wel zijn zegje mocht doen bij Pep, nu LIjnders bij Klopp, de assistenten van Schmidt zullen ook wel invloed hebben op de tactiek van Schmidt enz. Een ts moet elkaar aanvullen dus ik ben het met je eens dat de assistent bij de hoofdtrainer moet passen maar die assistent mag echt wel afwijkende meningen hebben en dan is het aan de hoofdtrainer om daar naar te luisteren.
En ik snap heel goed dat je als nieuwe hoofdtrainer dan eerst je eigen opvattingen gaat proberen. Maar als na 10/15 wedstrijden blijkt dat dat niet werkt ga je toch wat mij betreft ook eens naar je assistenten luisteren toch?
Ik weet niet hoe het nu bij PSV gaat, welke assistenten welke opvattingen hebben en of het allemaal 1-op-1 bij elkaar aansluit of juist niet. Ik weet ook niet of Ruud naar zijn assistenten luistert en open staat voor feedback of wat voor feedback er wordt gegeven maar dit is hoe ik het voor me zie.