Ruud van Nistelrooij
- psvgouda
- Vedette
- Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
- Favoriete speler: Ismael Saibaasie
Eens, @Persepolis. De vraag is dan of je de prestatie afspraken niet aan het einde van hert seizoen moet aanpassen, ook (zelfs) als we onverhoopt als tweede zouden eindigen en de beker zouden winnen. Mij lijkt dat niet onredelijk: er gaat natuurlijk worden geëvalueerd en dan gaat dit vast worden benoemd. Lastige is dan wel dat je in een schemergebied terecht komt: wie gaat hoe beoordelen of er meer/betere aanknopingspunten zijn in 2023-24? Het wordt een soort jurering bij turnen dan: er zijn afspraken te maken vwb het 'harde' gedeelte (en ook daar zijn nuances aan te brengen), maar hoe beoordeel je een voetbalinhoudelijk verbetertraject? Lijkt mij lastig hoor, maar niet geheel onmogelijk
-
- Nationale topspeler
Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Het gaat er mij alleen meer om dat Juancho het had over beoordelen op prestaties. Ik vind prestaties wat je bereikt met je team. Je moet voor de evaluatie wat mij betreft ook kijken naar het spel, het proces, ontwikkeling, werksfeer etc. Het ging mij er alleen even om dat je, als je puur kijkt naar prestaties, Ruud wellicht wel de doelstellingen haalt, puur feitelijk gezien. Of in ieder geval daar nog kans op heeft.Persepolis wrote: ↑19 Apr 2023, 11:36Dit lees ik wel vaker maar vind ik veel te simplistisch gedacht om zo'n belangrijke positie te beoordelen. Kort gezegd: je hebt 2e worden en je hebt 2e worden. Een seizoen lang tegen een (of meer) concurrent(en) strijden en op het einde net tekortkomen en 2e worden, is heel wat anders dan 10 wedstrijden voor het einde het kampioenschap al kunnen vergeten en moeten strijden om 2e te worden en niet 3e of 4e. Dat eerste is wat je mag verwachten van een trainer van PSV, niet dat laatste. Volgens mij is de doelstelling ook niet 2e worden, maar tot het einde meestrijden om het kampioenschap (maar kan het mis hebben). Verder wordt er, mag ik hopen, gekeken naar de ontwikkeling van het elftal. Schmidt werd in zijn 1e seizoen ook 2e op grote afstand, maar waren er genoeg aanknopingspunten qua spel om te verwachten dat het beter zou gaan met wat meer ontwikkeling (die er uiteindelijk kwam) en versterkingen (die er niet kwamen). Die aanknopingspunten zijn er nu veel minder. Het is wmb dan ook veel te kort door de bocht om simpelweg te zeggen, 2e+beker is goed, 3e+geen beker is slecht, terwijl dat verschil echt enorm klein kan zijn uiteindelijk.DeEintovenaar wrote: ↑18 Apr 2023, 13:59 Als Ruud het voor elkaar krijgt om de beker te winnen en tweede te worden zijn de prestaties helemaal niet zo slecht. Dat is denk ik wat je mag verwachten van een trainer van PSV.
Ik vind ook de manier waarop je tweede wordt natuurlijk mee spelen. En dan maakt het ook nog een verschil of je 2e wordt omdat je zelf punten laat liggen of omdat de concurrent nog beter is. Dit jaar vind ik het 1e, dat ene jaar dat Ajax zo sterk was het tweede. Maar dat is niet wat ik beoogde te zeggen met dat zinnetje.
- Heruone
- Lid scoutingsteam
- Clubvoorkeur: PSV
Ik denk dat als je dit jaar 2e jaar wordt je ook heel eerlijk moet zijn dat dat ergens ook grotendeels te maken heeft met het feit dat men in Amsterdam eerst de lamme en daarna de blinde heeft aangesteld. Ajax heeft er misschien nog wel een grotere puinzooi van gemaakt dan PSV dit jaar en dat is veelzeggend.Persepolis wrote: ↑19 Apr 2023, 11:36Dit lees ik wel vaker maar vind ik veel te simplistisch gedacht om zo'n belangrijke positie te beoordelen. Kort gezegd: je hebt 2e worden en je hebt 2e worden. Een seizoen lang tegen een (of meer) concurrent(en) strijden en op het einde net tekortkomen en 2e worden, is heel wat anders dan 10 wedstrijden voor het einde het kampioenschap al kunnen vergeten en moeten strijden om 2e te worden en niet 3e of 4e. Dat eerste is wat je mag verwachten van een trainer van PSV, niet dat laatste. Volgens mij is de doelstelling ook niet 2e worden, maar tot het einde meestrijden om het kampioenschap (maar kan het mis hebben). Verder wordt er, mag ik hopen, gekeken naar de ontwikkeling van het elftal. Schmidt werd in zijn 1e seizoen ook 2e op grote afstand, maar waren er genoeg aanknopingspunten qua spel om te verwachten dat het beter zou gaan met wat meer ontwikkeling (die er uiteindelijk kwam) en versterkingen (die er niet kwamen). Die aanknopingspunten zijn er nu veel minder. Het is wmb dan ook veel te kort door de bocht om simpelweg te zeggen, 2e+beker is goed, 3e+geen beker is slecht, terwijl dat verschil echt enorm klein kan zijn uiteindelijk.DeEintovenaar wrote: ↑18 Apr 2023, 13:59 Als Ruud het voor elkaar krijgt om de beker te winnen en tweede te worden zijn de prestaties helemaal niet zo slecht. Dat is denk ik wat je mag verwachten van een trainer van PSV.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
- 11 Tinus
- Legende
- Clubvoorkeur: Philips
Hmm ik denk dat je onder aan de streep toch genoeg plusjes kunt zetten met JCS, Beker, 2e plaats, overwintering EL en geweldige overwinningen tegen goede teams. Vorig jaar onder Roger deden we praktisch hetzelfde maar wonnen we niet tegen de goede teams en overwinterden we niet in de EL. Dan maakt het niet uit hoe Ajax presteert in mijn ogen. Het is wel gewoon kut dat we jarenlang op Ajax aan het jagen zijn en nu we eindelijk een kans hebben dat we Feyenoord in het zadel helpen met die kutwedstrijden tegen degradatiekandidaten.Heruone wrote: ↑19 Apr 2023, 14:55Ik denk dat als je dit jaar 2e jaar wordt je ook heel eerlijk moet zijn dat dat ergens ook grotendeels te maken heeft met het feit dat men in Amsterdam eerst de lamme en daarna de blinde heeft aangesteld. Ajax heeft er misschien nog wel een grotere puinzooi van gemaakt dan PSV dit jaar en dat is veelzeggend.Persepolis wrote: ↑19 Apr 2023, 11:36
Dit lees ik wel vaker maar vind ik veel te simplistisch gedacht om zo'n belangrijke positie te beoordelen. Kort gezegd: je hebt 2e worden en je hebt 2e worden. Een seizoen lang tegen een (of meer) concurrent(en) strijden en op het einde net tekortkomen en 2e worden, is heel wat anders dan 10 wedstrijden voor het einde het kampioenschap al kunnen vergeten en moeten strijden om 2e te worden en niet 3e of 4e. Dat eerste is wat je mag verwachten van een trainer van PSV, niet dat laatste. Volgens mij is de doelstelling ook niet 2e worden, maar tot het einde meestrijden om het kampioenschap (maar kan het mis hebben). Verder wordt er, mag ik hopen, gekeken naar de ontwikkeling van het elftal. Schmidt werd in zijn 1e seizoen ook 2e op grote afstand, maar waren er genoeg aanknopingspunten qua spel om te verwachten dat het beter zou gaan met wat meer ontwikkeling (die er uiteindelijk kwam) en versterkingen (die er niet kwamen). Die aanknopingspunten zijn er nu veel minder. Het is wmb dan ook veel te kort door de bocht om simpelweg te zeggen, 2e+beker is goed, 3e+geen beker is slecht, terwijl dat verschil echt enorm klein kan zijn uiteindelijk.
Ik kan het me écht niet voorstellen maar als PSV de beker wint en 2e wordt moet je wel heel zuur zijn als je Ruud niet tenminste een kans wilt geven in het nieuwe jaar. Dan gaan ze in de bestuurskamer echt niet kijken naar xG, spelpatronen of doelsaldo. Maarja hij gaat die 2 'prijsjes' niet pakken dus het blijft vooral hypothetisch. Het is eigenlijk veel interessanter wat ze doen als ze wel één van beide pakken. En ik ga ervan uit dat iedereen het zou snappen dat we niet door gaan met Ruud als hij geen van beide pakt. En dan is het echt geen geval binnenkant/buitenkant paal in mijn beleving.
- Dropshot
- Talent
- Heruone
- Lid scoutingsteam
Waarom zou je dan per se heel zuur moeten zijn? Volgens mij moeten we een beslissing nemen in het belang van de club, niet op basis van sentiment. Het bovenstaande lijstje wat jij aandraagt is feitelijk waar, maar als we geheel objectief kijken en hier een peiling gaan houden, durf ik erop in te zetten dat 95% alsnog tot de conclusie komt dat Ruud momenteel niet voldoet en/of dat er iets serieus moet veranderen. Ik heb het al vaker gezegd, maar als we onszelf heel eerlijk de vraag stellen of we op basis van de kennis van nu en wat we de afgelopen 7/8 maanden allemaal gezien hebben (en wellicht in de wetenschap dat PSV een goede transferzomer draait) voldoende vertrouwen hebben dat we volgend seizoen bij de eerste 2 zitten (twee CL-plekken), dan vrees ik dat het bij veel mensen aan dat vertrouwen ontbreekt. En dat zal niet gebaseerd zijn op het behalen van een evt. 2e plek, een evt. bekerwinst of het feit dat PSV van Arsenal en Monaco heeft gewonnen. Dat zal op geheel andere zaken gebaseerd zijn.
Nu heb ik het toevallig net over dat sentiment niet de leidraad moet zijn en stel ik vervolgens een sentimentele vraag waarvan het antwoord natuurlijk een subjectief gevoel is. Desalniettemin karakteriseert het volgens mij wel de algemene en algehele blik die men heeft die wel degelijk argumentatief en objectief onderstreept kan worden.
De voetbalwereld is opportunistisch. Dat is de grote valkuil binnen beleidsvoering van een BVO. We hebben hier volgens mij al vaker dit soort discussies gehad, maar als PSV 2e wordt en de beker wint, dan denk ik idd ook dat het pappen en nathouden wordt. Je moet je alleen afvragen of we daarvan beter worden. Volgens mij kunnen we namelijk allemaal al bijna wel de uitkomst daarvan voorspellen.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
-
- Bankzitter
- Old name: Kezza75!
- Favoriete speler: Romário de Souza Faria
Zoals al eerder geopperd, ik denk dat je Ruud met twee zeer sterke assistenten (lees: veldtrainers) moet laten samenwerken. Laat Ruud maar het uithangbord zijn. Iedereen hangt aan zijn lippen, met hem komt er iemand binnen. Zo zijn er meer goed-uitgebalanceerde trainersteams in de wereld.
En het scheelt ook als we in de laatste lijn wat meer voetbal krijgen. Iemand met een inspeelpass, iemand met creativiteit. Iemand die kan indribbelen zodat er iets gebeurt. Het is al jaren huilen met de pet op in de verdediging.
En het scheelt ook als we in de laatste lijn wat meer voetbal krijgen. Iemand met een inspeelpass, iemand met creativiteit. Iemand die kan indribbelen zodat er iets gebeurt. Het is al jaren huilen met de pet op in de verdediging.
Champions are not born. Champions are made during practice.
- psvgouda
- Vedette
- Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
- Favoriete speler: Ismael Saibaasie
De vraag is of het wèl gaat werken met 'zeer sterke assistenten'. Wellicht heeft men gedacht dat Fred Rutten deze taak, die hij immers ook onder Hiddink vervulde, zou kunnen uitvoeren: ervaring als coach op topniveau (niet helemaal geslaagd...), tactisch onderlegd, een veldtrainer waarmee spelers in het verleden hebben weggelopen als we de verhalen mogen geloven, en complementair aan Hiddink die meer de wedstrijdcoach en de people manager kon zijn. Het ziet ernaar uit dat dat niet helemaal gelukt is (understatement). Je kunt je dus serieus afvragen of dat model nu nog zou werken, zelf vrees ik van niet, of zou het aan de persoonlijke invulling door Fred liggen? We hebben er met ons allen weinig zicht op, natuurlijk. Hoe dan ook, de technische staf als geheel lijkt niet geheel en al te werken en de vraag is of dat ooit zal gebeuren, indachtig 'een keten is zo sterk als zijn zwakste schakel'...Kezza75! wrote: ↑19 Apr 2023, 16:32 Zoals al eerder geopperd, ik denk dat je Ruud met twee zeer sterke assistenten (lees: veldtrainers) moet laten samenwerken. Laat Ruud maar het uithangbord zijn. Iedereen hangt aan zijn lippen, met hem komt er iemand binnen. Zo zijn er meer goed-uitgebalanceerde trainersteams in de wereld.
En de spelerstypes die jij noemt... Denk dat er vooral een 'wegkapitein' nodig is, zoals dat in het wielrennen heet. Luuk vervulde ooit die rol, maar het komt op mij over alsof dat na zijn vorige periode niet meer zo werkt, althans dat het niet echt duidelijk zichtbaar is. Maar misschien vergis ik mij daarin: ik zie het alleen niet echt, zoals destijds wèl het geval was. Iemand die de linies in woord bijeen weet te houden, die het voortouw neemt bij het drukzetten (dat doet hij regelmatig wel overigens) en tijdens de wedstrijd op het team weet over te brengen dat dat alleen werkt als het samen gebeurt.
Niettemin verwacht ik absoluut niet dat Ruud eruit gestuurd zal worden, al was het maar omdat 'men' niet een tweede Bommel-situatie wil, ook al is Ruud geen Bommel - de punten zijn hier vaak genoeg benoemd. Of dat verstandig is, zal de tijd uitwijzen. Zelf heb ik mijn twijfels. Zeker omdat het zo'n belangrijk seizoen zal worden. (De nieuwe CL-situatie voor NL is daarin een welkom vangnet: als wij zelfs geen derde zouden kunnen worden, hebben wij al helemaal niets in de CL te zoeken, zo vermoed ik zo maar). Nogmaals: als wij in mei a.s. tweede (of zelfs derde...) worden en de beker winnen, dan geeft 'men' hem het voordeel van de twijfel, maar zullen de afspraken sowieso worden bijgesteld. Hints daarop vielen al halverwege het lopende seizoen te beluisteren.
- 11 Tinus
- Legende
Het kan uiteraard, maar ik zie het niet gebeuren. Het is ook een beetje gekke dynamiek met 2 clubs die nog iets van het seizoen kunnen herstellen. En vier keer van Ajax winnen in 1 jaar en daarmee ze 3 'prijzen' afpakken zou wel geniaal zijn.
Ik vind dat je een trainer kunt ontslaan op basis van resultaten, doelstellingen dit niet worden behaald of een grote puinhoop binnen de club incl spelersgroep. En niet op basis van 'geen lijn in het spel', 'het ziet er niet uit' of 'je kunt de hand van de trainer niet zien'. En dat is wat de meeste supporters nu wel voelen. En als je het mij vraagt denk ik het er hetzelfde over en zou er een soort van opluchting zijn als we een andere trainer krijgen maar tegelijk vind ik rationeel wel dat als hij dat lijstje prestaties wel kan overleggen dat hij tenminste een nieuwe kans verdient aankomende zomer. Wellicht tegen beter weten in. Zoals ook eerder gezegd is het niet uit te sluiten dat we een andere Ruud gaan zien na de zomerstop, hoe onmogelijk dat ook lijkt op basis van dit jaar.Heruone wrote: ↑19 Apr 2023, 16:10Waarom zou je dan per se heel zuur moeten zijn? Volgens mij moeten we een beslissing nemen in het belang van de club, niet op basis van sentiment. Het bovenstaande lijstje wat jij aandraagt is feitelijk waar, maar als we geheel objectief kijken en hier een peiling gaan houden, durf ik erop in te zetten dat 95% alsnog tot de conclusie komt dat Ruud momenteel niet voldoet en/of dat er iets serieus moet veranderen. Ik heb het al vaker gezegd, maar als we onszelf heel eerlijk de vraag stellen of we op basis van de kennis van nu en wat we de afgelopen 7/8 maanden allemaal gezien hebben (en wellicht in de wetenschap dat PSV een goede transferzomer draait) voldoende vertrouwen hebben dat we volgend seizoen bij de eerste 2 zitten (twee CL-plekken), dan vrees ik dat het bij veel mensen aan dat vertrouwen ontbreekt. En dat zal niet gebaseerd zijn op het behalen van een evt. 2e plek, een evt. bekerwinst of het feit dat PSV van Arsenal en Monaco heeft gewonnen. Dat zal op geheel andere zaken gebaseerd zijn.
- ShovingNE2
- Site Admin
Je moet wel totaal achterlijk zijn als je in zo'n gruwelijk belangrijk seizoen een trainer 'de kans gaat geven'.
Je bent er van overtuigd dat hij het goed kan doen. Als je daar niet van overtuigd bent dan begeleid je hem netjes naar de uitgang.
Wat een achterlijkheid om kop of munt te gooien volgend seizoen.
Wat ze ook doen: als ze er maar van overtuigd zijn. Kansen geven doen ze maar in spelletjes shows. We gaan niet gokken met de club.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
-
- Nationale topspeler
Je hebt op voorhand toch nooit de zekerheid dat een trainer het goed gaat doen? Je geeft een trainer altijd de kans. Schmidt was een gerenommeerde trainer en heeft ook niet gebracht wat we hadden verwacht. Garanties heb je nooit. Je kunt wel de kans vergroten met een trainer die al over bewezen kwaliteiten beschikt maar zeker weten doe je nooit.ShovingNE2 wrote: ↑19 Apr 2023, 18:15Je moet wel totaal achterlijk zijn als je in zo'n gruwelijk belangrijk seizoen een trainer 'de kans gaat geven'.
Je bent er van overtuigd dat hij het goed kan doen. Als je daar niet van overtuigd bent dan begeleid je hem netjes naar de uitgang.
Wat ze ook doen: als ze er maar van overtuigd zijn. Kansen geven doen ze maar in spelletjes shows. We gaan niet gokken met de club.
Ik neem aan dat PSV ervan overtuigd is dat Ruud het aan de praat krijgt als hij mag blijven, anders is het een hele rare keuze om hem te laten zitten. Ongeacht welk seizoen het is.
-
- Lid scoutingsteam
Ja, alleen is dat natuurlijk zo'n extreem voornemen dat het totaal onhaalbaar is. Elke keuze die PSV maakt is in zekere zin een gok. Ruud aan boord houden, Bosz aanstellen of terug naar Cocu: garantie heb je nooit, waarmee maximale overtuiging dus ook niet haalbaar is. Ongeacht de keuze zullen er altijd vraagtekens bestaan.
Uiteindelijk zou PSV dit seizoen onder Ruud de JC-schaal, de beker én de 2e plek kunnen halen. Het is goed mogelijk. Daarmee wordt het niet makkelijker om hem eruit te bonjouren.
Uiteindelijk zou PSV dit seizoen onder Ruud de JC-schaal, de beker én de 2e plek kunnen halen. Het is goed mogelijk. Daarmee wordt het niet makkelijker om hem eruit te bonjouren.
-
- Nationale topspeler
Mbt een andere assistent ipv Fred. Het nut daarvan kunnen wij hier wel zien vanuit onze ivoren toren (poppetjes invullen), maar het is erg onwaarschijnlijk. Ruud is een teamplayer en het lijkt me sterk dat hij Fred zou laten vervangen. Als dat wordt opgedrongen zal hij in gesprek waarschijnlijk aangeven dan zelf ook te vertrekken. Waarmee hij de leiding voor het blok zet. Enige optie is iemand erbij lijkt me. En dan wordt het wel erg vol.
Dus ook al zou ik graag een andere assistent zien... dan moet Fred er zelf de brui aan geven.
Dus ook al zou ik graag een andere assistent zien... dan moet Fred er zelf de brui aan geven.
- ShovingNE2
- Site Admin
Als je na 1 volledig seizoen bij PSV nog steeds niet zeker bent dan is het klaar.DeEintovenaar wrote: ↑19 Apr 2023, 18:22Je hebt op voorhand toch nooit de zekerheid dat een trainer het goed gaat doen? Je geeft een trainer altijd de kans. Schmidt was een gerenommeerde trainer en heeft ook niet gebracht wat we hadden verwacht. Garanties heb je nooit. Je kunt wel de kans vergroten met een trainer die al over bewezen kwaliteiten beschikt maar zeker weten doe je nooit.ShovingNE2 wrote: ↑19 Apr 2023, 18:15
Je moet wel totaal achterlijk zijn als je in zo'n gruwelijk belangrijk seizoen een trainer 'de kans gaat geven'.
Ik neem aan dat PSV ervan overtuigd is dat Ruud het aan de praat krijgt als hij mag blijven, anders is het een hele rare keuze om hem te laten zitten. Ongeacht welk seizoen het is.
Dat inzicht moet je hebben toch? Je hebt nooit zekerheid bij een nieuwe aanstelling. Maar iedereen heeft toch inmiddels zekerheid dat Ruud een team op dit moment niet herkenbaar kan laten voetballen? Dat het volkomen chaos is. Dat het zo bizar is dat hij Sangare op de bank zet omdat hij hem niet in zijn kracht kan laten spelen.
Welke onzekerheid heb je nog dan?
-
- Legende
Als PSV vertrouwen blijft houden in Van Nistelrooij dan zou hij geholpen worden als er een ervaren as komt te staan en in dit geval vooral een ervaren middenvelder en ervaren verdediger die ook dusdanig goed zijn dat die je die bij de eerste namen op het bord zou zetten. Cocu kreeg naast het behouden van Wijnaldum en Depay Luuk de Jong en Guardado en dat maakte het team wel sterker, wat met de komst van Moreno het jaar daarna nog sterker werd. Cocu kon daarin meegroeien. Echter liet Cocu, zelfs in zijn eerste seizoen, een stijgende lijn zien met veel duidelijkheid. Van Nistelrooij krijgt het maar niet voor elkaar om zowel een vaste speelstijl als een vaste basis 11 te kunnen formeren en dat is iets wat je richting de winterstop of anders uiterlijk direct na de winterstop mag verwachten en wat je nodig hebt om succes te kunnen behalen. Dat is wel een punt van zorg vind ik bij Van Nistelrooij.
Onder Van Bommel werd het spel ook steeds slechter en het was dan ook niet geheel verrassend dat het na een kleine opleving aan het begin van zijn tweede seizoen bij PSV volledig in elkaar stortte. Van Bommel had dan wel een persoonlijkheid die destructief werkte bij de club, maar als Van Nistelrooij niet heel snel gaat leren en zich gaan aanpassen dan wordt de kans wel erg groot dat het volgend seizoen weer eentje wordt van teleurstelling in teleurstelling. (Sommigen zullen dit binnen PSV 'incidenten' noemen... )
Onder Van Bommel werd het spel ook steeds slechter en het was dan ook niet geheel verrassend dat het na een kleine opleving aan het begin van zijn tweede seizoen bij PSV volledig in elkaar stortte. Van Bommel had dan wel een persoonlijkheid die destructief werkte bij de club, maar als Van Nistelrooij niet heel snel gaat leren en zich gaan aanpassen dan wordt de kans wel erg groot dat het volgend seizoen weer eentje wordt van teleurstelling in teleurstelling. (Sommigen zullen dit binnen PSV 'incidenten' noemen... )
- 11 Tinus
- Legende
Ik denk dat bij PSV het resultaat geldt en niet de manier waarop. En het lijstje is dermate groot dat je wel heel erg zeker moet zijn dat hij niet kan verbeteren. Een beginnend trainer die voor het eerst op niveau met een selectie aan de gang gaat, waarvan de sterspelers worden verkocht en de vervanging pas te laat komt, waarbij hij ondanks dat 'slechts' de titel niet wint en net tekort kwam tegen Rangers... en dat met slecht voetbal. Moet je nagaan als er wat pieces bij komen, je sterspelers niet verkocht worden, je een jaar ervaring hebt opgedaan en je langer met een bepaalde groep kunt werken. Er valt toch wel een case te maken waarom de clubleiding Ruud in een dergelijke situatie wél laat zitten en niet op basis van slecht veldspel afscheid neemt. Sterker nog, wat voor signaal geef je daarmee af naar clubmensen en/of toekomstige trainers?ShovingNE2 wrote: ↑19 Apr 2023, 18:30Als je na 1 volledig seizoen bij PSV nog steeds niet zeker bent dan is het klaar.DeEintovenaar wrote: ↑19 Apr 2023, 18:22
Je hebt op voorhand toch nooit de zekerheid dat een trainer het goed gaat doen? Je geeft een trainer altijd de kans. Schmidt was een gerenommeerde trainer en heeft ook niet gebracht wat we hadden verwacht. Garanties heb je nooit. Je kunt wel de kans vergroten met een trainer die al over bewezen kwaliteiten beschikt maar zeker weten doe je nooit.
Ik zeg gewoon harde prestatiedoelen en als je die niet haalt dan zit je op de wip.
Maar laat hem eerst eens 2e worden en de beker pakken want zonder dat wordt het probleem denk ik nog groter.
- ShovingNE2
- Site Admin
Als je alleen naar doelen kijkt en niet naar het proces dan verdien je niets minder om naar de kloten te gaan.
Want dat ga je op zeker.
Ik geloof niet niet dat Stewart en Brands zo redeneren trouwens.
Het gaat niet om wat je gehaald hebt. Er tellen nog 10 omstandigheden.
En in de basis gaat het om het volgend seizoen. Heb je vertrouwen erin dat je met aanpassingen in staf en selectie je optimaal gaat presteren om de titel.
Enige dat telt:vertrouwen in volgend seizoen. Doelen halen maar geen vertrouwen is exit Ruud.
Voor sommigen is Ruud groter dan de club. Maar dat is natuurlijk niet de realiteit.
Want dat ga je op zeker.
Ik geloof niet niet dat Stewart en Brands zo redeneren trouwens.
Het gaat niet om wat je gehaald hebt. Er tellen nog 10 omstandigheden.
En in de basis gaat het om het volgend seizoen. Heb je vertrouwen erin dat je met aanpassingen in staf en selectie je optimaal gaat presteren om de titel.
Enige dat telt:vertrouwen in volgend seizoen. Doelen halen maar geen vertrouwen is exit Ruud.
Voor sommigen is Ruud groter dan de club. Maar dat is natuurlijk niet de realiteit.
- Standbeeld
- Mister PSV
Stel we pakken de beker en worden 2e, denk jij dan dat er alsnog een nieuwe trainer komt? Ik denk er namelijk hetzelfde over als Tinus. Mijn verwachting is ook dat als we de genoemde doelen behalen dat Ruud dan doorgaat. De enige reden waarom we dan eventueel niet door zouden gaan is als Ruud zelf besluit te stoppen. Die kans acht ik zeer klein.ShovingNE2 wrote: ↑19 Apr 2023, 19:58Ik geloof niet niet dat Stewart en Brands zo redeneren trouwens.
- Heruone
- Lid scoutingsteam
Ben jij toevallig de kampioen open deuren intrappen thuis Tinus? Kom op zeg haha. Het drukzetten lijkt helemaal nergens op, het positiespel lijkt helemaal nergens op, slechts een handjevol spelers lijkt op individueel vlak een significante ontwikkeling doorgemaakt te hebben, vrijwel geen enkele speler komt in volledigheid optimaal tot expressie in ons systeem, onze trainer kan alleen maar praten in termen van inzet en motivatie, etc. Til is verdomme gehaald tegen de mening van de scouting in, omdat Ruud hem zo graag wou hebben, maar na 29 wedstrijden onttrekt mij nog niet het gevoel dat Ruud enig idee heeft hoe hij Til op een adequate manier kan gebruiken. Maar we sluiten het niet uit dat Ruud van de zomer een LOI-cursusje tactieken neemt en na de zomer terugkomt met het trainersinzicht van een Guardiola.11 Tinus wrote: ↑19 Apr 2023, 18:07Ik vind dat je een trainer kunt ontslaan op basis van resultaten, doelstellingen dit niet worden behaald of een grote puinhoop binnen de club incl spelersgroep. En niet op basis van 'geen lijn in het spel', 'het ziet er niet uit' of 'je kunt de hand van de trainer niet zien'. En dat is wat de meeste supporters nu wel voelen. En als je het mij vraagt denk ik het er hetzelfde over en zou er een soort van opluchting zijn als we een andere trainer krijgen maar tegelijk vind ik rationeel wel dat als hij dat lijstje prestaties wel kan overleggen dat hij tenminste een nieuwe kans verdient aankomende zomer. Wellicht tegen beter weten in. Zoals ook eerder gezegd is het niet uit te sluiten dat we een andere Ruud gaan zien na de zomerstop, hoe onmogelijk dat ook lijkt op basis van dit jaar.
Tuurlijk valt niks uit te sluiten. Het valt ook niet uit te sluiten dat we volgend jaar een Leicester achtig scenario krijgen en Twente kampioen wordt. Het valt ook niet uit te sluiten dat Heitinga plots een wereldtrainer blijkt te zijn. Het valt ook niet uit te sluiten Rafael van der Vaart plotseling opeens wel zinnige dingen gaat zeggen op TV als analist. Ik krijg spontaan jeuk op de donkerste plekken van mn lichaam van het feit dat inderdaad niks uit te sluiten valt. En zelfs dat valt niet uit te sluiten. We hadden ooit een AD die altijd zei dat er "goede en slechte trainers zijn" en dat "ons beleid en keuzes niet afgestemd zijn op binnenkant of buitenkant paal". Ik krijg spontaan traumatische flashbacks hiernaar toe.
De taak van een directie van een BVO is om de continuïteit van de club op lange termijn te waarborgen. Daarvoor heeft het doelstellingen en ambities. In deze wereld heb je nooit 100% zekerheid, maar wat je imo wel kan doen is dusdanige randvoorwaarden creëren dat de kans groter wordt dat je die doelstellingen/ambities kan behalen en de continuïteit daarvan kan waarborgen. Het resultaat wat PSV dit seizoen haalt, is daarin niet eens per se leidend. Het draait om het vraagstuk of je voldoende vertrouwen (in de randvoorwaarden) hebt om het seizoen daarop succesvol te zijn. Dat waarborgen en realiseren is o.a. de taak van je directie. En tuurlijk spelen de resultaten die je nu behaalt daarin een rol. Wordt PSV 2e en wint PSV de beker, dan wordt het een stuk lastiger verhaal. Maar ook andere zaken spelen daarin wel degelijk een rol. PSV heeft meerdere belangen die het moet/wilt waarborgen.
Jonge spelers moeten doorgestroomd worden, spelers moet ontwikkeld en beter gemaakt worden zodat ze grote transfersommen opleveren, PSV moet goed spel op de mat leggen, deels als verplichting naar de fans, maar ook vooral vanuit een zakelijk perspectief. Op die manier kom je namelijk bijv. Europees verder, hetgeen wat weer meer geld + exposure oplevert, evenals je spelers ook interessanter worden voor andere teams. PSV heeft zoveel meer doelstellingen. En die zijn wel degelijk allemaal prima toetsbaar. Ruud zal als trainer altijd intern een visie moeten kunnen overleggen over hoe hij wilt spelen en wat hij verwacht van zijn team. Als Ruud zegt dat hij aanvallend dominant voetbal wilt spelen op de helft van de tegenstander, dan is het wel degelijk zichtbaar op het veld of dat wel/niet gebeurt. Als Ruud zegt dat dit zijn speelstijl is, dan kan men zich afvragen of men in deze speelstijl genoeg heil en toekomst ziet zitten om (structureel) succes mee te boeken. Etc. Aan de hand van dat soort vraagstukken kan men best een accurate beoordeling schetsen omtrent de positie van je trainer. Dit soort kwesties draaien altijd om nuances en overwegingen, hetgeen wat zich moet vertalen in vertrouwen.
Het zou een farce zijn als je je trainer puur en enkel beoordeelt op het vraagstuk of hij wel of niet 2e wordt en/of de beker wint. Vind je dat je trainer niet voldoet, flikker je hem de laan uit. Zie je in je trainer voldoende toekomst om succes mee te behalen, behoud je hem. Terug gereduceerd tot die vraag is het uiteindelijk simple as that. Je gaat namelijk niet een slechte trainer laten zitten als hij wel 2e wordt, maar hem eruit gooien als hij 3e wordt. Dan is hij namelijk nog steeds diezelfde slechte trainer.
Tot zover de ratio, want zo werken BVO's niet m.b.t. beleidsmatige beslissingen. Opportunisme is daarin vaak de belangrijkste factor. Als Ruud 2e wordt en de beker wint dan zie ik hem nogmaals gewoon blijven zitten. Of zoals ik het liever noem: pappen en nathouden.
- Heruone
- Lid scoutingsteam
Het blijft jammer dat Van Bommel destijds zo voor de leeuwen is gegooid en met een onervaren TD de twee belangrijkste pionnen voor het technisch beleid bezette. Ik vind dat hij nu bij Antwerp laat zien echt wel stappen gezet te hebben namelijk.Massimo wrote: ↑19 Apr 2023, 18:34Onder Van Bommel werd het spel ook steeds slechter en het was dan ook niet geheel verrassend dat het na een kleine opleving aan het begin van zijn tweede seizoen bij PSV volledig in elkaar stortte. Van Bommel had dan wel een persoonlijkheid die destructief werkte bij de club, maar als Van Nistelrooij niet heel snel gaat leren en zich gaan aanpassen dan wordt de kans wel erg groot dat het volgend seizoen weer eentje wordt van teleurstelling in teleurstelling. (Sommigen zullen dit binnen PSV 'incidenten' noemen... ;) )
- Juancho
- Mister PSV
Het 1e jaar van Schmidt was ook bagger, met ook onvoorstelbare tactische issues die hij niet zag of wilde oplossen. Roger liep net zo te kloten met het middenveld als Ruud nu doet. Wat anderen al zeggen, zekerheid heb je nooit en hoewel ik absoluut nog geen Ruud fan ben moet je natuurlijk wel kijken wat je alternatieven zijn en wat dat voor risico's met zich mee brengt. Bosz wordt veel genoemd maar dat is toch net zo'n groot risico?
Nee, wat mij betreft loopt PSV vooral weer achter de feiten aan. Als je 2de wordt en/of je pakt de beker, dan gaan ze hem er nooit uitgooien. Als je weinig vertrouwen in Ruud had, had je in de winterstop moeten ingrijpen en op dat punt alvast de boel gaan regelen voor de rest van dit seizoen en met oog op komend seizoen.
Tis echt bizar wat allemaal op komende zomer wordt afgeschoven: selectie op de kop, trainers wissel, nieuwe TD die voor het eerst aan de bak moet. We zijn PSV he, geen City. De verwachtingen liggen nu al zo idioot hoog, dat moet je echt uit je kop rammen. Je bent op een aantal vlakken gewoon te laat, de boot gemist. Dan wordt het eerder kiezen voor de minst slechte optie en dan maar hopen dat die goed uitvalt.
Nee, wat mij betreft loopt PSV vooral weer achter de feiten aan. Als je 2de wordt en/of je pakt de beker, dan gaan ze hem er nooit uitgooien. Als je weinig vertrouwen in Ruud had, had je in de winterstop moeten ingrijpen en op dat punt alvast de boel gaan regelen voor de rest van dit seizoen en met oog op komend seizoen.
Tis echt bizar wat allemaal op komende zomer wordt afgeschoven: selectie op de kop, trainers wissel, nieuwe TD die voor het eerst aan de bak moet. We zijn PSV he, geen City. De verwachtingen liggen nu al zo idioot hoog, dat moet je echt uit je kop rammen. Je bent op een aantal vlakken gewoon te laat, de boot gemist. Dan wordt het eerder kiezen voor de minst slechte optie en dan maar hopen dat die goed uitvalt.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
- 11 Tinus
- Legende
Als iemand kut speelt maar wel kampioen wordt, of in dit geval 2e, zou ik na een jaar denken dat er wellicht iets getweakt kan worden om het te verbeteren. Eigenlijk ben ik het volledig met je eens mits dit zijn 2e jaar was.Heruone wrote: ↑19 Apr 2023, 20:13Ben jij toevallig de kampioen open deuren intrappen thuis Tinus?11 Tinus wrote: ↑19 Apr 2023, 18:07Ik vind dat je een trainer kunt ontslaan op basis van resultaten, doelstellingen dit niet worden behaald of een grote puinhoop binnen de club incl spelersgroep. En niet op basis van 'geen lijn in het spel', 'het ziet er niet uit' of 'je kunt de hand van de trainer niet zien'. En dat is wat de meeste supporters nu wel voelen. En als je het mij vraagt denk ik het er hetzelfde over en zou er een soort van opluchting zijn als we een andere trainer krijgen maar tegelijk vind ik rationeel wel dat als hij dat lijstje prestaties wel kan overleggen dat hij tenminste een nieuwe kans verdient aankomende zomer. Wellicht tegen beter weten in. Zoals ook eerder gezegd is het niet uit te sluiten dat we een andere Ruud gaan zien na de zomerstop, hoe onmogelijk dat ook lijkt op basis van dit jaar.
Het zou een farce zijn als je je trainer puur en enkel beoordeelt op het vraagstuk of hij wel of niet 2e wordt en/of de beker wint. Vind je dat je trainer niet voldoet, flikker je hem de laan uit. Zie je in je trainer voldoende toekomst om succes mee te behalen, behoud je hem. Terug gereduceerd tot die vraag is het uiteindelijk simple as that. Je gaat namelijk niet een slechte trainer laten zitten als hij wel 2e wordt, maar hem eruit gooien als hij 3e wordt. Dan is hij namelijk nog steeds diezelfde slechte trainer.
Tot zover de ratio, want zo werken BVO's niet m.b.t. beleidsmatige beslissingen. Opportunisme is daarin vaak de belangrijkste factor. Als Ruud 2e wordt en de beker wint dan zie ik hem nogmaals gewoon blijven zitten. Of zoals ik het liever noem: pappen en nathouden.
Ik heb gisteren nog een post geplaatst waarbij ik zeg dat er met accenten heel veel progressie geboekt kan worden. Als er resultaten zijn dan zou ik als PSV zijnde door het slechte spel heen kunnen kijken en proberen een trainer geen wapens af te pakken (geen RB, Gakpo/Madueke verkocht, geen backup spits) maar wapens te geven. Wellicht dat een goede RB, gebalanceerd middenveld en linksbuiten heel veel problemen oplost.
Maar als ik het voor het zeggen had stopte Ruud na het winnen van de 2e plaats. Maar dat gaat nooit gebeuren dus zitten we vast in het 'pappen en nat houden'. Ik durf ook wel te zeggen dat ik geen supporter wil zijn die afscheid neemt van een beginnend trainer die een rits resultaten kan opsommen die het zou kunnen worden. Dan boeit mij persoonlijk xG (sorry MaartenV ), druk zetten of positiespel helemaal niets.