KNVB Beker Algemeen

Bespreek hier de KNVB Beker.
Post Reply
User avatar
29.04.2007
Nationale topspeler
Posts: 2148
Joined: 04 Nov 2020, 15:22
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Juancho wrote: 26 Apr 2023, 10:33
29.04.2007 wrote: 26 Apr 2023, 10:30

Ach, boeien, risico van het vak. So be it. Anders gewoon niet gaan. ;)
Klopt ook helemaal. Dat is dus mijn punt: ik weet dat die idioten er zijn en dat er blijkbaar nog te weinig aan gedaan wordt. Dus mijn keuze om te gaan, al dan niet met regenjas aan :mrgreen:
Ook niet over klagen dan.

Maar vind het nogal een verschil, een biertje over je heen krijgen of je hele dag wordt verneukt (met alle kosten en gevolgen van dien).
Maar Ykhim zei het ergens wel treffend; "Het verbaast me niks dat jij daar geen boodschap aan hebt, maar toon een beetje inlevingsvermogen man." En dat staat los van met welke regels iemand het wel of niet eens is welke de KNVB hanteert en/of handhaaft.

Overigens deze zin nog El Sordo
Ik vind het ook niet zo’n probleem dat de grote groep in het voetbal eens de dupe wordt van het geradicaliseerde wangedrag van de kleinere groep. Het is een heel duidelijk aanwijsbare gemeenschap die het al jarenlang voor de rest verpest, maar dit is nooit voelbaar geworden omdat telkens individuele stadionverboden werden uitgekeerd of de club de hoge boetes heeft betaald.
Is natuurlijk ook gewoon onzin. Door het wangedrag van een kleine groep moeten de overige supporters zich al schikken aan allerlei regels. Een uitwedstrijd bezoeken zonder combi bestaat al bijna niet meer. Een biertje van tevoren drinken in de stad waar er gespeeld wordt, is verboden. Dit bestaat volgens mij alleen bij voetbal, bij geen enkele andere sport. De grote groep is al lang genoeg 'de dupe', al wordt dit tegenwoordig maar als normaal gezien omdat het de standaard is geworden.
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

29.04.2007 wrote: 26 Apr 2023, 13:00 Ook niet over klagen dan.
Doe ik ook niet he. We spreken ondertussen met veel meer mensen die droeftoeters zelf wel aan. Ik heb het idee dat het niet lang meer duurt of die losers zijn uit het stadion. Ik geef het alleen aan omdat er veel meer gebeurt in het stadion wat niet door de beugel kan of super irritant is of vooral heel onvolwassen. Tis een optelsom bij elkaar, niet dat ene glas bier dat op het veld komt.
Maar vind het nogal een verschil, een biertje over je heen krijgen of je hele dag wordt verneukt (met alle kosten en gevolgen van dien).
Maar @Ykhim zei het ergens wel treffend; "Het verbaast me niks dat jij daar geen boodschap aan hebt, maar toon een beetje inlevingsvermogen man." En dat staat los van met welke regels iemand het wel of niet eens is welke de KNVB hanteert en/of handhaaft.
haha blijf dit vooral samen met Ykhim roepen. Ik denk op mijn beurt dat jullie werkelijk geen flauw benul hebben wat voor ons een dagje Eindhoven (want tja, door de afstand is het vaak een dagje en sowieso halve dag Eindhoven) ons bij elkaar kost En dat een behoorlijk aantal keren per seizoen... :lol: Mijn vriendin ging zondag ook al naar Eindhoven met het idee: het kan maar zo zijn dat we binnen een half uurtje weer naar huis moeten. En toch maakte ze de keuze om wel te gaan en gooit ze er weer een bak geld tegen aan. Want ja, PSV he :heart: .
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
User avatar
Ardbeg
Mister PSV
Posts: 25533
Joined: 08 Feb 2018, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Al met al: Kunnen we het wel eens zijn over het feit dat niet iedereen er voor zou moeten boeten?
User avatar
Trixm
Vedette
Posts: 6536
Joined: 06 Sep 2017, 00:00
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 26 Apr 2023, 12:23
Trixm wrote: 26 Apr 2023, 12:18Dat is feitelijk ook helemaal geen probleem.
Dit kan je niet menen. :D
Zeker wel.

Er wordt hier net gedaan alsof we het leuk vinden dat er negatieve consequenties aan dit soort stevige maatregelen zitten. Me dunkt dat er duizenden supporters zwaar worden benadeeld. Helemaal waar. Het gaat erom dat het een keer klaar is met halve maatregelen. Gewoon doordrukken nu, consequent zijn, stadionverbod van 10 jaar. Als dat geen effect heeft na een half jaar, kom ik hier mijn excuses aanbieden.
Saibari is underrated.
DeEintovenaar
Nationale topspeler
Posts: 2275
Joined: 24 Mar 2022, 09:22
FOOTB_REM_S: No

Trixm wrote: 26 Apr 2023, 12:18Dat is feitelijk ook helemaal geen probleem.
Maar dit is toch feitelijk juist wel een probleem? Je zit met rusttijd en reistijd. Alleen dat maakt het al onmogelijk als je Europees speelt.
User avatar
Trixm
Vedette
Posts: 6536
Joined: 06 Sep 2017, 00:00
FOOTB_REM_S: No

DeEintovenaar wrote: 26 Apr 2023, 13:44
Trixm wrote: 26 Apr 2023, 12:18Dat is feitelijk ook helemaal geen probleem.
Maar dit is toch feitelijk juist wel een probleem? Je zit met rusttijd en reistijd. Alleen dat maakt het al onmogelijk als je Europees speelt.
Dat is een sportief probleem.
Saibari is underrated.
User avatar
Franciscus
Nationale topspeler
Posts: 2402
Joined: 27 Jul 2022, 09:19
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Mauro Jr
FOOTB_REM_S: No

Er zitten ook voordelen aan: Ik ergerde me eigenlijk altijd wel aan die bier en aanstekerdouches. Kinderachtig gedoe. Nu nog die triestige spreekkoren en het gesis (2023, en het was er gewoon weer afgelopen zondag) eruit.
Ykhim
Lid scoutingsteam
Posts: 19255
Joined: 25 Aug 2017, 19:14
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Trixm wrote: 26 Apr 2023, 13:42Er wordt hier net gedaan alsof we het leuk vinden dat er negatieve consequenties aan dit soort stevige maatregelen zitten. Me dunkt dat er duizenden supporters zwaar worden benadeeld. Helemaal waar. Het gaat erom dat het een keer klaar is met halve maatregelen. Gewoon doordrukken nu, consequent zijn, stadionverbod van 10 jaar. Als dat geen effect heeft na een half jaar, kom ik hier mijn excuses aanbieden.
Maar het gaat komende zondag niet alleen om supporters benadelen, maar om de enorme risico's die kunnen ontstaan. De frustratie was afgelopen zondag al enorm, maar ik heb zo het gevoel dat dat in het niks valt vergeleken met wat er zondag zou gebeuren als de wedstrijd gestaakt wordt. Ja: er moet iets gebeuren om onwenselijk gedrag uit te bannen, maar niet ten koste van alles.

Je moet er toch niet aan denken dat er straks gezinnen tussen rellende supporters belanden. Of dat kinderen gewond raken omdat de ME moet ingrijpen. Dat is een doemscenario, inderdaad, maar het is echt niet uit te sluiten. Ik bid dat KNVB, clubs en politie een goed plan hebben liggen in het geval dat iedereen in een keer tegelijk naar huis moet.
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Dat laatste gebeurt al he, was het niet vorig seizoen dat er juist bij PSV zo'n situatie was? Rellende supporters die tussen gezinnen liepen en zelfs die ouders die klappen kregen.
Dat is niks nieuws en geeft vooral aan hoe ziek de voetbalwereld is qua supporters. Veelste lang is alles maar geaccepteerd, goed gepraat of durfde niemand in te grijpen. Want hooligans.

Het is verre van ideaal dit en ik snap wel dat duizenden mensen de rekening krijgen terwijl ze niks doen. Maar je moet ff door die zure appel heen bijten. Niet alleen wbt het gooien van dingen op het veld, maar alles in en rondom het stadion. Genoeg is genoeg. Denk dat Trixm dat bedoelt en daar ben ik het ook enorm mee eens.

We praten over een sport wedstrijd he. Als ik 2 kaartjes zou krijgen en ik zou mijn kleine neefje mee mogen nemen? Ik zou dat niet eens doen denk ik, totaal niet verantwoord (voor mijn gevoel) en ik ga het risico niet nemen met zo'n klein jochie. Zover is het wat mij betreft al.

Grasmat als de keuze zou zijn van de KNVB om specifiek die mensen het stadion uit te rossen of bij grotere groepen (dit weekend nog bij Twente) een heel vak leeg trekken... ook prima he! Het is de keuze van de KNVB en als je die maakt... dan moet je die strikt hanteren. Dus even los van of je achter die maatregel staat of niet. Daar ging het voornamelijk om. Ik vind die andere oplossing ook prima, zet dat in en houd je je daaraan. Maar volgens mij zijn de clubs toch ook hiermee akkoord gegaan?
Last edited by Juancho on 26 Apr 2023, 14:17, edited 3 times in total.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
User avatar
Grasmat
Lid van verdienste
Posts: 25115
Joined: 25 Aug 2017, 12:21
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Flamingo
FOOTB_REM_S: No

Maar jullie gaan er nog steeds aan voorbij dat er ook oplossingen/straffen/consequenties mogelijk kunnen zijn die niet alle mensen in het stadion treffen, maar alleen de daders.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Trixm wrote: 26 Apr 2023, 13:42
ShovingNE2 wrote: 26 Apr 2023, 12:23

Dit kan je niet menen. :D
Zeker wel.

Er wordt hier net gedaan alsof we het leuk vinden dat er negatieve consequenties aan dit soort stevige maatregelen zitten. Me dunkt dat er duizenden supporters zwaar worden benadeeld. Helemaal waar. Het gaat erom dat het een keer klaar is met halve maatregelen. Gewoon doordrukken nu, consequent zijn, stadionverbod van 10 jaar. Als dat geen effect heeft na een half jaar, kom ik hier mijn excuses aanbieden.
Ok.

Nou, het is feitelijk onmogelijk om zondag/dinsdagochtend/woensdag te spelen. Niet te doen. Moet 48 uur tussen zitten.

Als jij denkt dat je tussen een een weekend wedstrijd en een doordeweeks Europees duel een wedstrijd kan uitspelen/overspelen dan ben je alles behalve realistisch. Dat gaat ook echt maar 3x gebeuren. Nu niet, dan niet, helemaal nooit niet.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Breur
Internationale topspeler
Posts: 3986
Joined: 01 Mar 2018, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Grasmat wrote: 26 Apr 2023, 14:14 Maar jullie gaan er nog steeds aan voorbij dat er ook oplossingen/straffen/consequenties mogelijk kunnen zijn die niet alle mensen in het stadion treffen, maar alleen de daders.
Die zijn er eigenlijk niet momenteel. Buiten een stadion verbod en 'proberen' de schade te verhalen, kun je vrij weinig. En proberen is tussen haakjes aangezien ik heb begrepen dat dat wel heel lastig is.

De politiek wilt hier graag buiten blijven (enigszins terecht) waardoor er volgens mij weinig andere mogelijkheden zijn voor clubs.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Grasmat wrote: 26 Apr 2023, 14:14 Maar jullie gaan er nog steeds aan voorbij dat er ook oplossingen/straffen/consequenties mogelijk kunnen zijn die niet alle mensen in het stadion treffen, maar alleen de daders.
Precies. En die moeten zo bikkelhard zijn dat ze het steeds minder gaan doen (uitroeien is nooit helemaal mogelijk waarschijnlijk). Maar dan zal een aanzienlijke groep roepen dat het wel een hoge straf is voor alleen maar het gooien voor een biertje. Dat moet dan maar.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
DeEintovenaar
Nationale topspeler
Posts: 2275
Joined: 24 Mar 2022, 09:22
FOOTB_REM_S: No

Trixm wrote: 26 Apr 2023, 13:47
DeEintovenaar wrote: 26 Apr 2023, 13:44

Maar dit is toch feitelijk juist wel een probleem? Je zit met rusttijd en reistijd. Alleen dat maakt het al onmogelijk als je Europees speelt.
Dat is een sportief probleem.
Ja en dat is uiteindelijk toch het belangrijkste element voor de KNVB? Vind ik nogal een enorm probleem om eerlijk te zijn...
Kingfisher
Meervoudig international
Posts: 1066
Joined: 10 Jun 2021, 22:11
Clubvoorkeur: PSV, Manchester United
FOOTB_REM_S: No

Ardbeg wrote: 26 Apr 2023, 13:31 Al met al: Kunnen we het wel eens zijn over het feit dat niet iedereen er voor zou moeten boeten?
In theorie heb je helemaal gelijk. Dat zou ook niet mogen. Helaas is de praktijk anders. In het leven moeten we allemaal in enige vorm boeten voor of lijden onder het gedrag van anderen. Betaal me ook blauw aan verschillende premies die omhoog gaan omdat er verzekeringsfraude wordt gepleegd of dat mensen voor iedere scheet van zorg gebruik maken. Niet eerlijk, maar zeuren helpt niet. Zo werkt het nu eenmaal.

Ik vind ook dat er een keer begonnen moet worden met strengere maatregelen. Zit je dan net in het stadion als er een keer wordt ingegrepen is dat heel vervelend, zeker als dat veel geld heeft gekost of je je kind teleurgesteld ziet. Maar dat is wel het risico wat je van te voren weet en dus neemt. Maar Ik vind het niet gelijk zeuren of janken als je daar iets van zegt. Evenmin als je continu zeiknat wordt door infantiel gedrag van anderen. Is Sowieso de perfecte opmerking/dooddoener om een discussie af te kappen, heel makkelijk en onnodig.

Inhalen door de week op een dinsdagmorgen zal inderdaad niet altijd kunnen. Maar onmogelijk is het natuurlijk ook weer niet. En so what als je een keer op dinsdagmorgen en donderdagavond moet spelen? Verlies je die wedstrijden, zal de club wellicht eerder geneigd zijn om nog strenger op te treden en zal de gemiddelde supporter wel 3 keer nadenken om iets doms te doen. Niet eerlijk voor de mensen die zich gedragen en voor de club, maar wat is het alternatief?

Het is een utopie om te denken dat er geen mensen zullen lijden onder welke maatregel dan ook. Ik kies er bewust voor om nu niet naar het stadion te gaan, dan word ik ook niet teleurgesteld als er gestaakt wordt.
Ykhim
Lid scoutingsteam
Posts: 19255
Joined: 25 Aug 2017, 19:14
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Juancho wrote: 26 Apr 2023, 14:12 Dat laatste gebeurt al he, was het niet vorig seizoen dat er juist bij PSV zo'n situatie was? Rellende supporters die tussen gezinnen liepen en zelfs die ouders die klappen kregen.
Dat is niks nieuws en geeft vooral aan hoe ziek de voetbalwereld is qua supporters. Veelste lang is alles maar geaccepteerd, goed gepraat of durfde niemand in te grijpen. Want hooligans.
Ik herinner me het wangedrag van een Ajax-fan in een vak vol kinderen. Maar dat is nog relatief kleinschalig en niet vergelijkbaar met 50.000 man - PSV, Ajax én ''neutraal'' - die tegelijkertijd het stadion uit moeten. Allemaal gefrustreerd, tussen ME die altijd wel bereid is om zich lekker te laten gelden. Ik heb het idee dat niet iedereen beseft hoe groot het risico is dat zulke rellen plaats kunnen vinden.

''Even door de zure appel heenbijten''. Benieuwd hoe je tegen die uitspraak aankijkt als er straks kinderen gewond raken als direct gevolg van één plastic bekertje tegen de kuiten van een grensrechter aan. Voor sommige gezinnen is dit het hoogtepunt van het jaar. ''Hadden ze maar niet moeten gaan'' is echt een bizar advies. Het is een voetbalwedstrijd, ja, en dat is inderdaad ook niet altijd fraai. Daar gebeuren soms dingen die niet tof zijn, ook niet voor kinderen. Maar waar hebben we het over? Deze maatregel laat in huidige vorm helemaal geen enkele ruimte voor speling, voor nuance of voor de omstandigheden.

Ik voel me met mijn rant nu net een discipel van de Shoving, maar ik kan er met mijn kop niet bij dat je zó principieel vasthoudt aan een regel zonder te kijken naar de omstandigheden. En zondag is dat met alle risico's van dien.
User avatar
Trixm
Vedette
Posts: 6536
Joined: 06 Sep 2017, 00:00
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 26 Apr 2023, 14:17
Grasmat wrote: 26 Apr 2023, 14:14 Maar jullie gaan er nog steeds aan voorbij dat er ook oplossingen/straffen/consequenties mogelijk kunnen zijn die niet alle mensen in het stadion treffen, maar alleen de daders.
Precies. En die moeten zo bikkelhard zijn dat ze het steeds minder gaan doen (uitroeien is nooit helemaal mogelijk waarschijnlijk). Maar dan zal een aanzienlijke groep roepen dat het wel een hoge straf is voor alleen maar het gooien voor een biertje. Dat moet dan maar.
We hebben het alleen niet alleen over bekers. We hebben het over onderling geweld, politie geweld, spreekkoren, antisemitische geluiden, homofobie. de voetbalwereld in Nederland is een puinhoop. Blijkbaar moeten we maatregelen niet gaan nemen omdat er anders kans is op rellen?! De omgekeerde wereld mijn inziens. Mochten er rellen ontstaan, dan ontneem je dit jaar officieel van een winnaar. Infantiel gedoe, voetbal is maar een sport mensen.
Saibari is underrated.
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Ykhim wrote: 26 Apr 2023, 14:34 Ik herinner me het wangedrag van een Ajax-fan in een vak vol kinderen. Maar dat is nog relatief kleinschalig en niet vergelijkbaar met 50.000 man - PSV, Ajax én ''neutraal'' - die tegelijkertijd het stadion uit moeten. Allemaal gefrustreerd, tussen ME die altijd wel bereid is om zich lekker te laten gelden. Ik heb het idee dat niet iedereen beseft hoe groot het risico is dat zulke rellen plaats kunnen vinden.
Tja wat ik al zei, zover zijn we. Dat je niet eens meer met een veilig gevoel met je kleintjes naar een fucking voetbalwedstrijd gaan. Vandaar dat ik zei: ik zou dat denk ik niet eens aandurven, de verantwoordelijkheid moeten nemen door met mijn kleine neefje naar een PSV- Ajax te gaan. Laat staan in Rotterdam. Zo ziek is het dus al he. Wat mij betreft geen concessies meer: genoeg is genoeg.
''Even door de zure appel heenbijten''. Benieuwd hoe je tegen die uitspraak aankijkt als er straks kinderen gewond raken als direct gevolg van één plastic bekertje tegen de kuiten van een grensrechter aan. Voor sommige gezinnen is dit het hoogtepunt van het jaar. ''Hadden ze maar niet moeten gaan'' is echt een bizar advies. Het is een voetbalwedstrijd, ja, en dat is inderdaad ook niet altijd fraai. Daar gebeuren soms dingen die niet tof zijn, ook niet voor kinderen. Maar waar hebben we het over? Deze maatregel laat in huidige vorm helemaal geen enkele ruimte voor speling, voor nuance of voor de omstandigheden.
Niet moeten gaan is specifiek voor dit moment he, in de fase dat de KNVB heel streng optreed. Tis niet zo dat dit vooral altijd is mag ik hopen. Dus dat mag je een belachelijke uitspraak vinden, ik zou zelf wel 3x nadenken voor ik zondag naar zo'n wedstrijd ga want in deze fase is het nou eenmaal een feit dat een wedstrijd vroegtijdig afgelopen kan zijn. Like it or hate it, zo liggen de feiten. En een ieder moet lekker in deze fase dus zijn eigen keuze maken.
Ik voel me met mijn rant nu net een discipel van de Shoving, maar ik kan er met mijn kop niet bij dat je zó principieel vasthoudt aan een regel zonder te kijken naar de omstandigheden. En zondag is dat met alle risico's van dien.
Dat risico was er afgelopen zondag in Eindhoven ook. Ik zie dat niet veel anders. Bovendien moet je juist geen onderscheid maken want dan kan je beter je aanpak gelijk helemaal opdoeken. Hoef je verder niet te begrijpen, tis mijn visie hierover. Ik heb ook geen enkele intentie om je te moeten overtuigen ofzo. Zondag toestaan dat er rotzooi op het veld komt, naar spelers en arbitrage gegooid mag worden betekent voor mij simpelweg terug bij af en je kan nooit meer zo'n aanpak opnieuw invoeren. Dan had je daar als KNVB, clubs en politiek eerder over moeten nadenken.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
User avatar
29.04.2007
Nationale topspeler
Posts: 2148
Joined: 04 Nov 2020, 15:22
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Breur wrote: 26 Apr 2023, 14:16
Grasmat wrote: 26 Apr 2023, 14:14 Maar jullie gaan er nog steeds aan voorbij dat er ook oplossingen/straffen/consequenties mogelijk kunnen zijn die niet alle mensen in het stadion treffen, maar alleen de daders.
Die zijn er eigenlijk niet momenteel. Buiten een stadion verbod en 'proberen' de schade te verhalen, kun je vrij weinig. En proberen is tussen haakjes aangezien ik heb begrepen dat dat wel heel lastig is.

De politiek wilt hier graag buiten blijven (enigszins terecht) waardoor er volgens mij weinig andere mogelijkheden zijn voor clubs.
Zowel bij PSV - Sevilla, Groningen - NEC en PSV - Ajax hadden ze direct of binnen mum van tijd de dader te pakken. Hoezo zouden er dan geen oplossingen/straffen/consequenties kunnen zijn om individueel te straffen? Als daar een jarenlang stadionverbod, meldplicht en dikke boete op staat (ondanks dat ik dat persoonlijk buitenproportioneel vind, maar dat is een andere discussie) en dat ook daadwerkelijk gehandhaafd wordt, denk ik dat het net zo'n effect heeft als het (tijdelijk) staken van een wedstrijd. Het grote verschil is alleen dat de andere supporters in het stadion er vrijwel geen last van hebben.

Toen in het PSV stadion de hekken rondom het veld verlaagd werden waardoor het veld betreden een makkelijke optie werd, dacht ik in eerste instantie ook, dat gaat dadelijk een aantal keer per seizoen mis met supporters die op het veld komen. Maar de bordjes rondom het veld waren meteen duidelijk; een gigantische boete + stadionverbod en uiteindelijk is het in al die jaren dan ook slechts sporadisch gebeurd (eigenlijk kan ik me alleen afgelopen PSV-Sevilla herinneren).
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips
FOOTB_REM_S: No

Toen ik even een biertje ging halen tijdens de 'afkoelperiode' afgelopen zondag stormde de ene na de andere boze supporter naar de catering. De één had schuim op zijn bek, de ander gedroeg zich als een klein dwars kind en weer iemand die zou zo'n jongen wel even in elkaar vouwen. Het heeft mijn inziens heel duidelijk gemaakt hoe dit probleem op dit moment al is geëvalueerd. Het is wat mij betreft een parabool waarbij stap 1 al afgerond is.

Stap 1: Ernst van de situatie duidelijk maken bij elk weldenkende stadionbezoeker
Stap 2: Optreden tegen het kleine clubje wat het nog verziekt
Stap 3: Consequent zijn en doortrekken tot het probleem opgelost is
Stap 4: Borgen dat het 'gezond' blijft in het stadion

Met de regel die de KNVB heeft ingevoerd is er nog steeds maatwerk blijkbaar. De ene scheids had de memo niet helemaal begrepen maar het is ook zo dat het niet 100% zwart/wit is. Want dat bekertje bij ons raakte net het veld maar kwam niet binnen de lijnen. Als die klapmongool raak had gegooid was de wedstrijd gestaakt en nu gingen we vlot verder. Gaan we dan niet enkel het lot in de handen van de gestoorde stadionbezoeker leggen, maar dan ook nog op zijn bierbekerswerpkwaliteiten?

Het Nederlands voetbalpubliek heeft het mijn inziens tot nu toe uitstekend opgepakt. Van al die wedstrijden en al die emoties zijn er slechts een paar debielen geweest die te dom waren om te poepen. Kijk hoe het publiek (en spelers) daarop reageren? Dat is precies zoals we het willen hebben.

Wat mij betreft mag de regel vanuit de KNVB alweer meebewegen met de parabool. We blijven optreden, we blijven van het veld af gaan, desnoods tot alle rotte appels eruit zijn, maar we gaan niet definitief staken. Je hebt er ook de spelers/staf mee en de supporters in het stadion en thuis die zich gewoon afkeren tegen het wangedrag. Er is duidelijk bewustheid van wat wel en niet kan, het wordt niet weggelachen op de tribunes, en we kunnen niet afhankelijk zijn van een paar doorgesnoven kinders of dronken jonge volwassenen.
Ykhim
Lid scoutingsteam
Posts: 19255
Joined: 25 Aug 2017, 19:14
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Nee, Juancho: je moet altijd onderscheid maken, want niet elke voetbalwedstrijd in Nederland is identiek. Als je aanpak te rigide is, dan gaat dat problemen opleveren op het moment dat de risico's het gemiddelde ontstijgen, zoals komende zondag. Dat is ook niet vergelijkbaar met de wedstrijd in Eindhoven waar je én bijna de helft van het aantal bezoekers hebt (en het gros komt uit de regio) én waarbij één supportersgroep uit slechts 700 geïsoleerde supporters bestaat die ook nog eens hun eigen trein hebben. Dat is totaal anders dan 2x 17.500 fans met honderden bussen en twee treinen én een lading aan neutrale, ''vrije'' supporters, omringd door een leger aan politie en ME.

We gaan het er blijkbaar niet over eens worden, maar ik zou het bizar en onverantwoord vinden als de KNVB zonder nadenken deze regel hanteert. Je vraagt daarmee om gigantische ellende, gewoon omdat je over de rug van duizenden fatsoenlijke supporters een statement wil blijven maken, niet kijkende naar de risico's. Sterker nog: ze halen ook gewoon bijna alle netten weg (je beste oplossing voor de korte termijn), want dat kijkt een stuk fijner op TV hè. Dat is toch totaal belachelijk?
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

29.04.2007 wrote: 26 Apr 2023, 14:51
Breur wrote: 26 Apr 2023, 14:16

Die zijn er eigenlijk niet momenteel. Buiten een stadion verbod en 'proberen' de schade te verhalen, kun je vrij weinig. En proberen is tussen haakjes aangezien ik heb begrepen dat dat wel heel lastig is.

De politiek wilt hier graag buiten blijven (enigszins terecht) waardoor er volgens mij weinig andere mogelijkheden zijn voor clubs.
Zowel bij PSV - Sevilla, Groningen - NEC en PSV - Ajax hadden ze direct of binnen mum van tijd de dader te pakken. Hoezo zouden er dan geen oplossingen/straffen/consequenties kunnen zijn om individueel te straffen? Als daar een jarenlang stadionverbod, meldplicht en dikke boete op staat (ondanks dat ik dat persoonlijk buitenproportioneel vind, maar dat is een andere discussie) en dat ook daadwerkelijk gehandhaafd wordt, denk ik dat het net zo'n effect heeft als het (tijdelijk) staken van een wedstrijd. Het grote verschil is alleen dat de andere supporters in het stadion er vrijwel geen last van hebben.

Toen in het PSV stadion de hekken rondom het veld verlaagd werden waardoor het veld betreden een makkelijke optie werd, dacht ik in eerste instantie ook, dat gaat dadelijk een aantal keer per seizoen mis met supporters die op het veld komen. Maar de bordjes rondom het veld waren meteen duidelijk; een gigantische boete + stadionverbod en uiteindelijk is het in al die jaren dan ook slechts sporadisch gebeurd (eigenlijk kan ik me alleen afgelopen PSV-Sevilla herinneren).
Dat zou ook een prima insteek geweest kunnen zijn, iig om het te proberen als tussenstap. Geen idee waarom de KNVB daar niet voor gekozen heeft behalve dat ze , terecht, het veld heilig verklaren. Spelers en arbitrage moeten veilig zijn. Punt.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
iam
International
Posts: 892
Joined: 31 Aug 2022, 15:29
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: 12e man
FOOTB_REM_S: No

Vooral dat definitief staken gaat veels te ver. Daarvoor moet veel meer gebeuren. Eerste keer gewoon van het veld. Komt er bevestiging van security dat de persoon die gooide is opgepakt kunnen we meteen weer door. 2de keer zelfde verhaal. Pas na 3de keer kan je er gewoon mee kappen.

Maar niet net als bij groningen meteen maar helemaal ermee stoppen en iedereen naar huis bij de eerste keer. Dat kan je gewoon niet volhouden idd.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Ykhim wrote: 26 Apr 2023, 14:58We gaan het er blijkbaar niet over eens worden, maar ik zou het bizar en onverantwoord vinden als de KNVB zonder nadenken deze regel hanteert. Je vraagt daarmee om gigantische ellende, gewoon omdat je over de rug van duizenden fatsoenlijke supporters een statement wil blijven maken, niet kijkende naar de risico's. Sterker nog: ze halen ook gewoon bijna alle netten weg (je beste oplossing voor de korte termijn), want dat kijkt een stuk fijner op TV hè. Dat is toch totaal belachelijk?
Dit is ook de reden waarom de burgemeester alsnog in kan grijpen als hij het onverantwoord vindt om definitief te staken. Die gaat uiteindelijk over de orde en veiligheid en als hij/zij/hun het niet willen vanwege de bakellende die jij terecht opsomt dan gaat die wedstrijd hervat worden als de veiligheid voor een ieder gewoon gewaarborgd kan worden.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
Trixm
Vedette
Posts: 6536
Joined: 06 Sep 2017, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Wat een belachelijke overwegingen zeg. Nergens maar dan ook nergens staat geschreven dat het staken leidt tot ongeregeldheden. Stop je nu met de maatregelen dan laat je je leiden door wangedrag van tuig. O de ironie. Gewoon consequent zijn in je maatregelen, leidt dat onverhoopt tot ongeregeldheden, dan twee wedstrijden zonder publiek. Volgende stap pubtenaftrek. Laten we aub niet doen alsof supportergeweld ontstaat bij het staken van een wedstrijd. Bij mijn weten gebeurt dit namelijk al jaren. Dit soort angstberichten zijn nergens op gebaseerd. Kijk eens naar jezelf, als we geen maatregelen meer durven te nemen omdat zogenaamd de consequenties te erg zijn en een gevaar voor de openbare orde opleveren, dan moet je überhaupt geen supporters meer toestaan. Wat een ongelofelijke onzin zeg.
Saibari is underrated.
Post Reply