Mikelvb wrote: ↑03 May 2023, 11:00
mr.top wrote: ↑03 May 2023, 10:42
Wat jij zegt over de Oostenrijkse competitie kun je even goed voor de Nederlandse competitie stellen. Kijk eens naar de trainers die Ajax in de voorbije 10 jaar heeft afgeleverd. De enige die nog iets van een carrière in het buitenland heeft gehad is Peter Bosz. De rest is allemaal cum laude mislukt.
Bij PSV is het allemaal nog een graadje erger. Sinds de periode van Ronald Koeman is er praktisch geen enkele trainer meer geweest die echt wat voorstelde. Op onze Duitse vriend na die het nu in Portugal goed doet. Dan hebben we het over één fatsoenlijke trainer in 14 jaar!
Als je Alonso wil beoordelen moet je niet kijken naar de punten maar na hoe ze tot stand komen.
Er is echt wel een verschil tussen de Nederlandse competitie en Oostenrijkse competitie als gaat om concurrentie.
Voor wat betreft je uitspraak over Alonso, beoordelen we een trainer op hoe speelt of wat hij heeft behaald? Volgens mij gaat het uiteindelijk om de knikkers en niet om de worp.
Spot on, de knikkers. Ik zie op het forum vooral heel veel subjectieve meningen over hoe het spel eruit ziet, of er patronen zijn, of de coach een duidelijk eigen speelstijl heeft die we kunnen onderscheiden. Daar kom je nooit uit natuurlijk, is subjectief. En de ene wedstrijd lijkt het ergens op, de andere wedstrijd niet. De ene fase in een wedstrijd is goed, de andere niet. Dus, dan is het maar net wat je wil zien. Of vaak hier op het forum lijkt de mening gebaseerd op wat je als meest recente gezien hebt van PSV.
Daarom vind ik het zinniger om naar objectieve cijfers te kijken die middelen over heel veel wedstrijden. En dan zie ik best wel wat positieve dingen :
- PSV is de meest scorende ploeg van de eredivisie. Gemiddelde van 2,7 goal per wedstrijd is ook hoger dan de 2,5 van schmidt vorig jaar.
- PSV creeert de meeste grote kansen van de eredivisie. 91 stuks. Feyenoord 64 (!).
- schoten op goals is samen met feyenoord het hoogste 7,5 om 7,6 per wedstrijd.
- zowel eredivisieplots.com als infogol geeft (met andere rekenmethodes) aan dat PSV op basis van de kansen die je krijgt vs kansen tegenstander, koploper eredivisie zou moeten zijn nu.
- in 49 wedstrijden creeerde PSV 41x meer kansen dan de tegenstander. 8x minder kansen dan de tegenstander, nl monaco (2x), arsenal (2x), ajax uit, fey uit, sevilla uit. En jawel : Emmen uit (10 man)
Middelmatige dingen :
- balbezit veroverd in final 1/3 deel van het veld..dus het succesvol hoog staan. Fey 7,5. Twente 6,3. PSV 6,0. Ajax 5,9. Az 5,4. Dus niet de beste, maar ook zeker niet de slechtste.
- balbezit. PSV 55%. Onder ajax 68%, twente 58% en fey 58%. Maar boven az 54%. Dus alleen ajax heeft beduidend meer balbezit. Met meteen als bewijs dat dat een relatief onbelangrijke parameter is.;-)
- grootste aantal gemiste grote kansen : 66. vs ajax 65 en fey 51. maar goed, als je er meer creeert mis je er ook meer...das logisch.
Belangrijkste verbeterpunt :
- 1,2 goals tegen per wedstrijd. Daarmee is PSV de nummer 7 van de eredivisie. Meer goals tegen dan sparta en nec ! Overigens nog altijd wel minder tegen dan schmidt vorig seizoen 1,24 goals per wedstrijd.
Kortom, ik zie heel veel discussie over hoe het tactisch allemaal anders moet met vooral het oog op druk zetten, overloads creeeren op de flanken, meer kansen creeeren uit open spel etc etc.
Maar de definitie van een goede tactiek is lijkt me, dat je zo speelt dat je meer kansen creeert dan je tegenstander. Dat doet PSV uitstekend dit seizoen. Van de 8x dat dat niet lukte was dat 6x tegen tegenstanders met een aanzienlijk groter budget.
Maar draai het eens om, als de tactiek kut was, hoe kan het dan dat je de meeste en beste kansen creeert van de hele eredivisie ? En met een vergelijkbare selectie alles beter doet dan schmidt vorig jaar afgezien van het puntenaantal (waar zoals vorige week al uitgebreid toegelicht de ene 80 punten niet de andere 80 punten zijn vanwege het grotere belang toppers winnen). Maar waar zit het hem dan volgens de ruud-kritikasters in dat onder ruud er meer gescoord wordt en we er minder tegen krijgen ?
Het probleem is dat PSV teveel kansen en teveel doelpunten tegen krijgt. Dit is niet omdat onze verdediging nu continu zo enorm onder druk staat door slecht veldspel. Het waarom daarvan wisten we eigenlijk allemaal al voordat het seizoen begon. Want dit is niets nieuws. Onze verdediging is kwalitatief zwak en kan heel slecht met ruimte in de rug spelen. Daar bovenop zien we veel gevaarlijk balverlies, blunders in het uitverdedigen. Het laatste vind ik overigens wel minder een probleem geworden over dit seizoen met de basisplaatsen voor branthwaite en ramalho. Was onder schmidt en eerste helft dit seizoen veel erger.
Als je een beter verdedigend blok neerzet, met bovendien ietsje meer opbouwende kwaliteit, en een goede spits erbij naast luuk, dan kijk ik met veel vertrouwen uit naar het volgend seizoen. En graag Ooijer vervangen door iemand die wel iets snapt van verdedigen.
Bronnen:
https://www.gettingbluefingers.com/rank.html
https://www.infogol.net/en/leagues/dutc ... 022-23/433
https://www.fotmob.com/leagues/57/stats ... isie/teams