Ruud van Nistelrooij
- Standbeeld
- Mister PSV
- Clubvoorkeur: PSV
Naast de verkeerde tactiek tegen Rangers was ook het niet opstellen van Xavi een hele grote fout. Zoiets moet je gewoon snel zien als trainer (dat Xavi een natuurtalent is). Ruud koos liever voor Saibari.
-
- Lid scoutingsteam
Maar dit is ook wel een kwestie van achteraf lullen. Je moet op dat moment spelen voor een miljoen of 25 en daarvoor moet je een belangrijke keuze maken, waarbij Ruud Saibari natuurlijk al langer kende. Saibari deed het in die wedstrijden daarvoor ook niet onaardig. Xavi had tot dat moment bovendien nog geen tien wedstrijden op profniveau gespeeld. Groot talent: duidelijk, maar hoeveel risico ga je voor zo'n wedstrijd nemen? Ik kan er redelijk inkomen dat hij op dat moment níet voor Xavi koos.Standbeeld wrote: ↑11 May 2023, 18:31 Naast de verkeerde tactiek tegen Rangers was ook het niet opstellen van Xavi een hele grote fout. Zoiets moet je gewoon snel zien als trainer (dat Xavi een natuurtalent is). Ruud koos liever voor Saibari.
Ik had zelf meer moeite met die kutinstelling. Dan trek je als achterban alles uit de kast om er een hel van te maken, tot aan het intimideren van de spelersbus van Rangers aan toe. Klap je er als elftal dan meteen vol op in de eerste 10-15 minuten, dan krijg je het stadion mee en liggen die Schotten heel snel op de rug. In plaats daarvan gingen we lekker rustig beginnen, afwachten, loeren, beetje kijken wat Rangers ging doen. We voetballen onszelf in slaap, geven ze de 0-1 cadeau en toen waren we gezien. Voor mij met afstand het dieptepunt van het seizoen.
- 11 Tinus
- Legende
- Clubvoorkeur: Philips
Volgens mij zat het toch echt anders. Ruud heeft Til en Luuk overtuigd om naar PSV te komen met een plan en dat plan was om met hun te spelen en met Gakpo en Madueke op de flanken. Madueke raakte geblesseerd en toen waren enkel Bakayoko/Saibari over. Volgens mij heeft Ruud toen bedacht dat hij Til en Saibari ging gebruiken in de vCL en Xavi en Bakayoko in de Eredvisie. Hij koos tegen Rangers overigens niet voor Til omdat die na 2 slechte wedstrijden tegen Monaco wel genoeg gezien had en koos voor Guti erbij en Veerman op 10. Til speelde de eerste 3 ED duels niet in de basis en kwam pas tegen Volendam aan de bak op 31 augustus. Toen Veerman duidelijk liet blijken dat hij zich geen 10 vond heeft hij er volgens mij amper nog gespeeld en toen was het Xavi/Til. Ruud heeft mijn inziens wel te lang vastgehouden aan Saibari maar van de andere kant liet Bakayoko het ook niet echt zien. Maar zijn plafond is normaliter wel veel hoger dus het had ons kunnen helpen.Standbeeld wrote: ↑11 May 2023, 18:31 Naast de verkeerde tactiek tegen Rangers was ook het niet opstellen van Xavi een hele grote fout. Zoiets moet je gewoon snel zien als trainer (dat Xavi een natuurtalent is). Ruud koos liever voor Saibari.
Overigens vind ik het niet onlogisch dat hij op dat moment nog voorzichtig was met Xavi. Er waren er weinig die hem toen al op waarde schatten zoals hij nu is. Tegen Rangers was het echt de behoudendheid die ons nekte en die behoudendheid heeft ons in veel toppers ook wél geholpen, ironisch eigenlijk.
- Standbeeld
- Mister PSV
Hmm, niet mee eens. Als je dan in de thuiswedstrijd tegen Rangers in de laatste minuten die onbevangenheid ziet van Xavi, dan kan ik mij niet voorstellen dat hij dat eerder op de 10+ trainingen niet heeft laten zien. Ruud is te voorzichtig geweest met teveel respect voor Gio, zowel in zijn tactiek als de opstelling. Meer dan een maand later is Xavi de beste man tegen Arsenal thuis. Maar ook dit is (destijds) al tot in den treuren besproken met ieder zo zijn standpunten.Ykhim wrote: ↑11 May 2023, 18:44Maar dit is ook wel een kwestie van achteraf lullen. Je moet op dat moment spelen voor een miljoen of 25 en daarvoor moet je een belangrijke keuze maken, waarbij Ruud Saibari natuurlijk al langer kende. Saibari deed het in die wedstrijden daarvoor ook niet onaardig. Xavi had tot dat moment bovendien nog geen tien wedstrijden op profniveau gespeeld. Groot talent: duidelijk, maar hoeveel risico ga je voor zo'n wedstrijd nemen? Ik kan er redelijk inkomen dat hij op dat moment níet voor Xavi koos.
- Juancho
- Mister PSV
Xavi had ons echt niet gered hoor. Wat Ykhim terecht zei, de mentaliteit en insteek van die wedstrijd was gewoon schandalig. Je had die gasten moeten opvreten, vanaf de aftrap. Voor mij ook het dieptepunt van het seizoen vooral ook omdat het zo immens bepalend is geweest voor de rest van het seizoen.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
- ShovingNE2
- Site Admin
Yep. Het is 5 miljoen extra geld, wat wel erg belangrijk is overigens. Kans op doorgaan is de afgelopen 25 jaar voor iedere Nederlandse ploeg heel lastig geweest.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
-
- Internationale topspeler
Afgelopen 15 jaar. De eerste 10 jaar was het nog geen probleem omdat kampioenen en niet-kampioenen in de voorronde op 1 hoop werden gegooid. Pas toen dat werd opgesplitst werd het lastig als niet-kampioen.ShovingNE2 wrote: ↑12 May 2023, 07:47 Yep. Het is 5 miljoen extra geld, wat wel erg belangrijk is overigens. Kans op doorgaan is de afgelopen 25 jaar voor iedere Nederlandse ploeg heel lastig geweest.
- ShovingNE2
- Site Admin
-
Niet tegen FC Basel.ShovingNE2 wrote: ↑12 May 2023, 08:31Ja klopt, maar dat is volgens mij altijd een formaliteit gebleken?
- ShovingNE2
- Site Admin
Dat is een verboden woord geworden voor mij. Vandaar.
- VeresRivne
- Vedette
Het was vooral de jaren negentig toen die opzet nog een stuk kleiner was, dan moest je als Feyenoord bijvoorbeeld tegen FC Jazz (ja zoek die club maar eens op) of PSV back in the day tegen Zimbru Chisinau. Maar de eerste aanpassingen kwamen al rond de eeuwwisseling met de veranderde opzet van de Champions League waardoor je alweer het risico had om zwaarder te loten: Ajax bijvoorbeeld tegen Celtic in 2001. Toch was het zo dat in de jaren erna je nog redelijke lotingen kon hebben zoals Ajax in 2004 Grazer AK had of de jaren erna tegen Kopenhagen en Slavia Praag. De echte aanpassingen kwamen pas met de kampioensroute/niet kampioensroute inderdaad. Toch is het voornaamste probleem van Nederlandse clubs vaak geweest dat spelers in de zomer werden weggekocht, er opnieuw gebouwd moest worden en clubs simpelweg niet klaar waren. Zo zag je dat bij Feyenoord tegen Trencin en ging het door het oog van de naald tegen Drita (zie wat er vervolgens gebeurde qua campagne) Bij Ajax zag je hetzelfde tegen bijvoorbeeld Rapid Wien en Rostov, en Basel is natuurlijk een bekend verhaal rond PSV. Het voornaamste wat ik zie is dat de Nederlandse clubs de laatste jaren zorgen dat ze wat eerder compleet zijn (en het gekloot met spelers niet kunnen opstellen die bezig zijn met een transfer omdat als ze Europees zo uitkomen ze in datzelfde seizoen niet voor hun nieuwe club mochten uitkomen is gelukkig ook voorbij). Daarnaast is gelukkig ook de eredivisiekalander een beetje vervroegd wat de zaak ook ten goede komt. Het zal voor PSV belangrijk worden om de selectie snel af en compleet te hebben, de do or die wedstrijden beginnen alweer zo rond 7 augustus.ShovingNE2 wrote: ↑12 May 2023, 07:47 Yep. Het is 5 miljoen extra geld, wat wel erg belangrijk is overigens. Kans op doorgaan is de afgelopen 25 jaar voor iedere Nederlandse ploeg heel lastig geweest.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
SLAVA UKRAINE!!!
-
- Nationale topspeler
Wat mij betreft was Fortuna-uit het absolute dieptepunt. Het bestaat niet dat je die pot nog weggeeft. Toppunt van sneuheid en falen. Dat kostte zoveel zelfvertrouwen, dat ipv op te krabbelen PSV daarna in een nog negatievere flow kwam. In de reeks daarna was er nooit het zelfvertrouwen dat de verdediging stand zou houden, ook al stond je 2 doelpunten voor. Als je die pot wint, doe je tot de laatste wedstrijd mee om het kampioenschap.Juancho wrote: ↑11 May 2023, 22:54 Xavi had ons echt niet gered hoor. Wat @Ykhim terecht zei, de mentaliteit en insteek van die wedstrijd was gewoon schandalig. Je had die gasten moeten opvreten, vanaf de aftrap. Voor mij ook het dieptepunt van het seizoen vooral ook omdat het zo immens bepalend is geweest voor de rest van het seizoen.
- ruuddevil
- Legende
Afgelopen jaar tegen Monaco was het geen formaliteit, maar een wonder dat we door gingen. Als je zo’n ploeg loot is het geen ABC’tje.ShovingNE2 wrote: ↑12 May 2023, 08:31Ja klopt, maar dat is volgens mij altijd een formaliteit gebleken?
-
- Talent
Of krijgen ze minder goals tegen omdat de tegenstand ook niet geweldig is?MaartenV wrote: ↑11 May 2023, 17:342. Is dit een zwakke eredivisie ? Er zijn 6 of 7 teams die minder dan 40 doelpunten tegen krijgen. Dat is uitzonderlijk. Meer subtoppers dan in andere seizoenen. Qua zwakke broeders zie ik niet veel verschil met andere jaren. Ajax is zwakker. Maar feyenoord is sterker. Er gaat geen topteam boven de 90 doelpunten uitkomen waarschijnlijk... dat is ook wel eens veel meer geweest. Dus wat is er specifiek zwak aan deze eredivisie ?
De traditioneel grotere ploegen laten het veelal afweten. Feyenoord en AZ doen ongeveer wat je van ze mag verwachten, de rest niet. Zowel bovenin (Ajax, PSV), als subtop (Vitesse, Groningen, Utrecht, Heerenveen) hebben allemaal op z'n minst geen topseizoen met vaak onrust zowel op als naast het veld. Daarbij nog de 'sterkste KKD ooit' met ploegen als Zwolle, Heracles, Willem II, NAC, ADO en De Graafschap die in de eredivisie vervangen zijn door Volendam, GAE, RKC, Cambuur en Fortuna. Die Eredivisieploegen zijn teams waar je zowel uit als thuis eigenlijk geen punten tegen mag laten liggen, terwijl die KKD teams allemaal potentieel vervelende uitwedstrijden zijn waar het niet gek is eens in de zoveel tijd tegen een zeperd aan te lopen.
Veel respect voor clubs als RKC en Sparta wat zij met hun budget presteren, maar het zegt genoeg dat zij degenen zijn die spelen om play-offs en niet Groningen en Vitesse met veel meer budget. Die onderpresteren zoals ze in jaren niet gedaan hebben. Een sterk Ajax of PSV zou hier imo naar de 90 punten moeten kunnen gaan.
(En dan hebben we het nog niet eens over Emmen, wat een verhaal apart is. In principe geen Eredivisie-club, maar een kleine club die door korte lijnen en een rijke voorzitter overpresteerden. Lijkt nu een compleet stuurloos schip. Lukkien en de voorzitter regelden zo'n beetje alles samen, maar Lukkien gaat weg, een nieuwe trainer hebben ze nog altijd niet gevonden en de voorzitter zit met burn-out klachten in het buitenland en neemt zijn telefoon niet op. Zou me verbazen als die erin blijven, al blijft Lukkien een prima trainer onder moeilijke omstandigheden)
-
- Nationale topspeler
Een aantal valide punten.MR02 wrote: ↑12 May 2023, 11:31Of krijgen ze minder goals tegen omdat de tegenstand ook niet geweldig is?MaartenV wrote: ↑11 May 2023, 17:342. Is dit een zwakke eredivisie ? Er zijn 6 of 7 teams die minder dan 40 doelpunten tegen krijgen. Dat is uitzonderlijk. Meer subtoppers dan in andere seizoenen. Qua zwakke broeders zie ik niet veel verschil met andere jaren. Ajax is zwakker. Maar feyenoord is sterker. Er gaat geen topteam boven de 90 doelpunten uitkomen waarschijnlijk... dat is ook wel eens veel meer geweest. Dus wat is er specifiek zwak aan deze eredivisie ?
De traditioneel grotere ploegen laten het veelal afweten. Feyenoord en AZ doen ongeveer wat je van ze mag verwachten, de rest niet. Zowel bovenin (Ajax, PSV), als subtop (Vitesse, Groningen, Utrecht, Heerenveen) hebben allemaal op z'n minst geen topseizoen met vaak onrust zowel op als naast het veld. Daarbij nog de 'sterkste KKD ooit' met ploegen als Zwolle, Heracles, Willem II, NAC, ADO en De Graafschap die in de eredivisie vervangen zijn door Volendam, GAE, RKC, Cambuur en Fortuna. Die Eredivisieploegen zijn teams waar je zowel uit als thuis eigenlijk geen punten tegen mag laten liggen, terwijl die KKD teams allemaal potentieel vervelende uitwedstrijden zijn waar het niet gek is eens in de zoveel tijd tegen een zeperd aan te lopen.
Veel respect voor clubs als RKC en Sparta wat zij met hun budget presteren, maar het zegt genoeg dat zij degenen zijn die spelen om play-offs en niet Groningen en Vitesse met veel meer budget. Die onderpresteren zoals ze in jaren niet gedaan hebben. Een sterk Ajax of PSV zou hier imo naar de 90 punten moeten kunnen gaan.
(En dan hebben we het nog niet eens over Emmen, wat een verhaal apart is. In principe geen Eredivisie-club, maar een kleine club die door korte lijnen en een rijke voorzitter overpresteerden. Lijkt nu een compleet stuurloos schip. Lukkien en de voorzitter regelden zo'n beetje alles samen, maar Lukkien gaat weg, een nieuwe trainer hebben ze nog altijd niet gevonden en de voorzitter zit met burn-out klachten in het buitenland en neemt zijn telefoon niet op. Zou me verbazen als die erin blijven, al blijft Lukkien een prima trainer onder moeilijke omstandigheden)
Wel doet Sparta het gewoon echt goed dit seizoen. Ook tegen de topploegen. Die verdediging staat goed. Die doe je wel wat tekort. Twente (ongeslagen) en RKC doen het thuis erg knap.
Maar inderdaad, onderin een paar heel zwakke ploegen en underachievers Vitesse en Groningen, paar moeilijke uitwedstrijden KKD, die we dus ontlopen.
Utrecht en Heerenveen komen op een stuk meer punten uit dan vorig jaar, dus niet per sé underachieving, maar misschien wel het gevolg van een wat zwakkere ED.
Maar 90 punten gaan we niet veel meer zien de komende jaren lijkt me. Daarvoor kun je tegenwoordig te weinig internationaal met pakweg een PSV-budget.
- ShovingNE2
- Site Admin
-
- Vedette
Het is ook niet echt wisselen van speelwijze, maar meer het ontbreken van herkenbare speelwijze.MaartenV wrote: ↑11 May 2023, 17:34
4. Wisselen van speelwijze is m.i. geen kritiek. Dit PSV heeft geen selectie om iedere tegenstander in eredivisie zijn wil op te leggen. Spelers verkeerd gebruiken...tja, teze staat daar uit armoede. Veerman vind ik prima gebruikt en goed gegroeid gedurende het seizoen. Til heeft voor de winterstop veel spits gestaan uit armoede. Stond vervolgens op de 10 goed, wat vooral het hoog druk zetten ten goede komt. Alleen ik zou hem veel minder hebben opgesteld omdat hij gewoon te beperkt is met een bal aan de voet. Dat verhaal van Til die op rechts wordt vrijgespeeld is mega-overtrokken. Een keer of 5 à 10 gebeurd in heel het seizoen. Niet representatief voor zijn rol. Sangare. Tja. Het moet nog blijken of er een coach is die Sangare wel in zijn kracht zal kunnen gebruiken zowel tegen sterke als zwakke teams. Een moeilijk coachbare speler lijkt me, met veel wisseling in scherpte bovendien.
Met deze selectie zou je zeker tegen alles uit het rechterrijtje door middel van hoog druk en goede opbouw elke wedstrijd kansen aan één moeten kunnen rijgen. Door de trage opbouw en het onzekere drukzetten gebeurt dat helaas niet. Niet voor niets lukte het alleen in de wedstrijd waarin Boscagli en Ramalho samen opgesteld stonden (NEC uit). Omdat zij allebei gewend zijn naar voor druk te zetten deden ze het automatisch toch en je zag direct dat je dan zelfs een op papier lastige pot uit in Nijmegen eenvoudig wint.
Als je op die manier een week van te voor ook tegen Vitesse had gespeeld hadden die geen schijn van kans gehad. Daar werd echter weer lekker terug uit gelopen.
Hopelijk krijgt Ruud een tactisch goede assistent en krijgt hij van hogere hand opdracht om herkenbaar te gaan spelen. Dat zou enorm helpen om komend seizoen succes te gaan halen.
-
Ajax zou in 1972 met een 3-punten systeem op 93 punten zijn geëindigd en een jaar later op 90. Zijn ook de enige twee seizoenen waarin een club zoveel punten haalde.
- ShovingNE2
- Site Admin
Maar dat kan je niet 1 op 1 kopiëren natuurlijk. Anders hadden ze nooit van een 2-punten naar een 3-punten systeem gegaan. Dat heeft gevolgen gehad.
-
- Nationale topspeler
RvN is volgend seizoen gewoon de trainer van PSV. Brands heeft hem omgeluld , verkoopt zijn beste speler en toptalent in de winterstop. Ruud pakt de beker, WdvK-schaal en ligt op pole om 2e te worden.
En dat had ik toch graag anders gezien want er lijkt totaal geen idee achter het spel te zitten. Op hoop van zegen, toevalsvoetbal waarbij persoonlijke kwaliteit vaak de punten oplevert.
Prima vent Ruud, maar geen trainer.
En dat had ik toch graag anders gezien want er lijkt totaal geen idee achter het spel te zitten. Op hoop van zegen, toevalsvoetbal waarbij persoonlijke kwaliteit vaak de punten oplevert.
Prima vent Ruud, maar geen trainer.
-
- Nationale topspeler
Met boscagli en ramalho ver van je eigen doel spelen is echt smeken om tegendoelpunten.Robson de Souza wrote: ↑12 May 2023, 13:07Het is ook niet echt wisselen van speelwijze, maar meer het ontbreken van herkenbare speelwijze.MaartenV wrote: ↑11 May 2023, 17:34
4. Wisselen van speelwijze is m.i. geen kritiek. Dit PSV heeft geen selectie om iedere tegenstander in eredivisie zijn wil op te leggen. Spelers verkeerd gebruiken...tja, teze staat daar uit armoede. Veerman vind ik prima gebruikt en goed gegroeid gedurende het seizoen. Til heeft voor de winterstop veel spits gestaan uit armoede. Stond vervolgens op de 10 goed, wat vooral het hoog druk zetten ten goede komt. Alleen ik zou hem veel minder hebben opgesteld omdat hij gewoon te beperkt is met een bal aan de voet. Dat verhaal van Til die op rechts wordt vrijgespeeld is mega-overtrokken. Een keer of 5 à 10 gebeurd in heel het seizoen. Niet representatief voor zijn rol. Sangare. Tja. Het moet nog blijken of er een coach is die Sangare wel in zijn kracht zal kunnen gebruiken zowel tegen sterke als zwakke teams. Een moeilijk coachbare speler lijkt me, met veel wisseling in scherpte bovendien.
Met deze selectie zou je zeker tegen alles uit het rechterrijtje door middel van hoog druk en goede opbouw elke wedstrijd kansen aan één moeten kunnen rijgen. Door de trage opbouw en het onzekere drukzetten gebeurt dat helaas niet. Niet voor niets lukte het alleen in de wedstrijd waarin Boscagli en Ramalho samen opgesteld stonden (NEC uit). Omdat zij allebei gewend zijn naar voor druk te zetten deden ze het automatisch toch en je zag direct dat je dan zelfs een op papier lastige pot uit in Nijmegen eenvoudig wint.
Als je op die manier een week van te voor ook tegen Vitesse had gespeeld hadden die geen schijn van kans gehad. Daar werd echter weer lekker terug uit gelopen.
Hopelijk krijgt Ruud een tactisch goede assistent en krijgt hij van hogere hand opdracht om herkenbaar te gaan spelen. Dat zou enorm helpen om komend seizoen succes te gaan halen.
-
- Vedette
Niet mee eens. Trauner en Hancko zijn ook niet de snelste. Pique en Puyol waren dat ook niet. Het gaat erom dat je als team naar voor of naar achter loopt en niet dat de ene helft het ene doet en de andere helft het andere. Dat is dus wat er bijvoorbeeld tegen Cambuur mis ging.MaartenV wrote: ↑12 May 2023, 14:07Met boscagli en ramalho ver van je eigen doel spelen is echt smeken om tegendoelpunten.Robson de Souza wrote: ↑12 May 2023, 13:07
Het is ook niet echt wisselen van speelwijze, maar meer het ontbreken van herkenbare speelwijze.
En daar moet Van Nistelrooy iets aan gaan doen. Als iedereen vooruit druk durft te zetten creëer je veel meer grote kansen tegen kleine teams en daardoor vergroot je de kansen op overwinningen in die wedstrijden. Ik hoop dat Ruud dat als huiswerk mee neemt voor de zomerstop.