Chucky wrote: ↑22 May 2023, 09:29Een paar maanden nadat Jansen het overnam is meer dan het halve elftal leeggekocht (Bizot, Svensson, Koopmeiners, Stengs, Boadu, Gudmundsson), en het jaar daarop vertrokken ook nog Midtsjö en Wijndal. Eigenlijk zijn alleen De Wit en Karlsson nog overgebleven van dat elftal, en beide heren hebben dit seizoen ook nog eens een aardig deel gemist vanwege blessures.
Jansen heeft wat dat betreft dus wel zelf in 2 jaar tijd een compleet nieuw elftal op moeten bouwen met uiteindelijk ook prima resultaten (3e/4e plek, halve finale UECL).
Goed verhaal hoor, maar ik denk nog steeds dat je teveel naar individuele poppetjes kijkt.
AZ speelt al jaren min of meer hetzelfde voetbal, leidt volgens mij ook in die stijl op en scout daar ook goed op. Alle neuzen staan dezelfde kant op, iedereen weet wat het plan is. Er is rust, niemand verwacht een titel of een Europese beker, dus dat is prettig werken. Daar staat gewoon een goede organisatie, gericht op opleiden, ontwikkelen en het spelen van vermakelijk voetbal. Tegelijkertijd pakken ze dus helemaal geen prijzen (hoewel corona ze slecht uitkwam in een titelrace), eindigen ze al jaren op plek 3 of 4 en verkopen ze leuke spelers voor grote bedragen, maar zetten ze daarmee ook geen serieuze stappen vooruit.
Ik zou graag een goed betoog zien over waarom Jansen ongeveer net zo goed zou zijn als Slot, of beter dan pakweg vd Brom, die het bij AZ óók prima deed. Ik wil horen wat Jansen zo goed maakt dat we hem een kans zouden moeten geven, iets wat hem binnen het functioneren van AZ onderscheidend maakt, of onderscheidend ten opzichte van z'n voorgangers. Ik wil horen waarom het zo knap is wat hij nu met AZ doet, of waarom het zo knap is dat hij dat met deze selectie doet. Sterker nog: kun je niet de terechte vraag stellen dat hij gewoon op plek 4 thuishoort, gekeken naar de selecties en financiën in de Eredivisie?