Dat valt helaas niet uit te leggen aan mensen die puur en alleen naar de namen kijken.AddoCultheld wrote: ↑19 Feb 2021, 15:17Ykhim wrote: ↑19 Feb 2021, 14:09 En wat gaat een glasbak van een TD aan verschil maken dan? PSV zit precies in de categorie clubs waarbij je middelen niet super zijn en je desondanks bovengemiddelde goeie spelers moet halen, maar dat zijn dan tegelijkertijd ook spelers die ongeveer 10+ miljoen kosten en net niet goed genoeg zijn bevonden voor topclubs: Max, Baumgartl, Bruma. De kans dat daar dan eens een misser tussen zit is enorm. Sterker nog: het feit dat je als TD weleens een miskoop doet is ook niet eens het probleem. Dat gebeurt overal. Het is dan juist de kunst om zoveel inkomsten te genereren dat je die klappen op kunt vangen, precies wat ze in Amsterdam goed doen. Daar halen ze ook de ene na de andere miskoop (en soms voor heel veel geld), maar dat compenseren ze dan door toptransfers. Daar moet PSV ook naartoe en ik vraag me af waarom dat niet mogelijk zou zijn als je ziet wat we in huis hebben.
Ik vind het ook vreemd dat je regelmatig hardop roept dat dit een tussen- of opbouwjaar zou zijn, maar dat je ook aan de andere kant van de oever staat om John de Jong af te serveren. Bij zo'n opbouwjaar hoort toch ook dat je gaat finetunen en dat je gaat kijken welke spelers van waarde zijn voor lange termijn en welke niet? Om het nog curieuzer te maken: bijna elke aankoop die deze zomer is gedaan, past in het spelletje van Schmidt:
- Mvogo is een prima keeper die nog beter kan en momenteel niet in de beste fase zit, maar ook al heeft laten zien wel degelijk punten te kunnen pakken.
- Max past perfect in het systeem, maar moet alles spelen omdat er geen alternatief voor handen is op die positie. Is John de Jong aan te rekenen, ja.
- Sangaré past eveneens perfect in het systeem, net als Mario Götze. Op het middenveld zou je echter wel iets meer hebben aan een ervaren leider als Guardado. Het doorselecteren van Rosario is wat mij betreft geen schande. Voor een aardige prijs verkopen - clubs zien z'n kwaliteiten ook wel - en daar dan een glasbak neerzetten die de boel bij elkaar houdt.
- Zahavi is een prima spits, uiteraard niet het hoogst haalbare op die positie. Je kan er genoeg op aanmerken, maar inmiddels wel betrokken bij 13 goals in 21 wedstrijden. Prima cijfers die nog beter kunnen worden.
- Fein en van Ginkel hebben we nog niet genoeg gezien, maar zeker Fein lijkt me echt wel een speler met potentie. Die is gehuurd en daardoor kun je nu kijken of hij niet alleen maar een leuke voetballer is, maar in potentie meer kan betekenen.
Ik vind het allemaal niet tegenvallen dit seizoen. Het is in deze zin ook vooral de erfenis van het vorige seizoen dat ons parten speelt. En als je kijkt welke spelers het tegenwoordig laten afweten, dan zijn dat niet de spelers die dit seizoen gehaald zijn. Kijk je naar de spelers die het verschil maken, dan heb je het over een mix van aankopen en eigen jeugd. Die eigen jeugd is overigens langdurig vastgelegd door John de Jong zelf: Gakpo, Malen, Madueke. Alleen Ihattaren ontbreekt nog op dat lijstje, maar dan heb je het weer over een speler die dit seizoen geen enkel verschil maakt.
Kortom: dit seizoen heeft John de Jong vooralsnog een aardige voldoende gescoord. Waar ik nu in februari echt van baal is het ontbreken van back-ups op de backposities. Dat had helemaal niet zoveel geld hoeven kosten, terwijl je daar wel enorme winst had kunnen boeken. Max oogt zwaar vermoeid momenteel en dat maakt PSV gewoon een stuk minder gevaarlijk. Dat had volgens mij best voorkomen kunnen worden.
Een aardige voldoende? Een selectie die wederom niet op peil is. Geen alternatieven voor de backposities. Geen leiders als cv en uberhaupt geen echte leider(s) in je elftal. Een zeer matige onvoldoende mijns inziens.
De selectie is niet in balans en de belangrijkste posities zijn niet versterkt of aangevuld. Maar goed, we hebben wel Götze binnen, en nog 3 andere middenvelders die of niet spelen of momenteel (nog) geen meerwaarde hebben, plus een keeper die niet aantoonbaar beter is dan diegene die we hadden.
Dus aardige voldoende valt inderdaad nooit te rijmen, over zijn ramp seizoen daarvoor nog maar te zwijgen.