Ook Hugo Borst heeft zijn plasje weer gedaan:
https://www.ad.nl/dossier-eredivisie/wu ... ~a92a553f/
Ik begin dit echt spuugzat te worden. Of er nu een kern van waarheid in zit of niet, een degelijke beschouwing en/of duiding zit er gewoon niet in bij het huidige journaille. Ik ken niet één uitzondering.
"Maar dichter bij huis is er reden tot grote zorg. Waar Feyenoord en PSV niet of amper over een eigen vermogen beschikken is Ajax stervensrijk"
Het klopt, natuurlijk, dat Ajax stervensrijk is met een EV van 228mln. PSV heeft ook 'gewoon' een eigen vermogen van 40mln. Niet zoveel als Ajax, maar niet 'niets of amper iets.'
"Omdat Ajax elk seizoen de gedoodverfde landskampioen is, incasseren de Amsterdammers steeds zes tot twaalf keer zoveel inkomsten uit Europees voetbal als andere Nederlandse clubs. Als per 2024 de Champions League van opzet verandert, beurt de beste Nederlandse club (Ajax dus) elk jaar 70 miljoen euro."
Ajax is de gedoodverfde kampioen en
daarom incasseren ze steeds veel meer dan de rest? Een aardige aanname, maar helaas voor Hugo is Ajax de laatste vijf seizoen welgeteld één keer kampioen geworden en één keer hebben ze dat geld cadeau gekregen. Dit jaar dan de kans om daar twee uit vijf van te maken.
"De afstand is onoverbrugbaar geworden. Het neemt gênante vormen aan. Bij Ajax gaat het om miljoenen, bij de volgers om kleingeld."
Onoverbrugbaar dus. Voor de zoveelste keer. Net zoals toen Feyenoord PSV op alle fronten voorbij was. En net zoals er in de periode 2010-2014 niemand meer bij ze in de buurt zou komen. Ja, ze kunnen meer geld uitgeven. Momenteel zelfs veel meer, maar zolang PSV ook elke jaar twee transfers kan doen in de orde 10-12mln euro, heb je enkel wat meer creativiteit nodig om kwalitatief vergelijkbare spelers aan je te binden. Zoals we eigenlijk
altijd hebben gedaan. Kleingeld, ammehoela.
Het kwijlerige gelul over Bergwijn (is dat wel zo?) en Ihattaren laat ik even buiten beschouwing. Zolang zij niet de middelen hebben om onze beste spelers weg te kopen (en dat hebben ze niet) en wij een team op poten kunnen zetten dat (ver) boven de rest uitsteekt, zullen zij nooit de
gedoodverfde kampioen worden. Los van de Bundeslige, wellicht, is er verder ook geen enkele serieuze competitie waar dit niet in periodes gebeurt.