ShovingNE2 wrote: ↑22 Feb 2021, 17:47
Om 88 punten te halen moet het wat meer meezitten. 82 is gewoon de basis die je moet halen en met een juiste groep en mentaliteit zonder bv-tjes kan je dan de titel pakken omdat het wat vaker goed valt.
Ga daar maar vanuit.
De tijden dat je met 70+ punten kampioen kon worden zoals ajax onder de Boer 4x achter elkaar deed, zijn definitief voorbij.
Een goede bron geeft smakelijker water dan een verzuurde mening.
Ik vind het anders al een hele verbetering met vorig seizoen. Nog een goed transferwindow en je zit weer op 82 punten koers +
Mmmmm... niet genoeg, vrees ik. Ga er maar vanuit dat ze bij ajax ook niet stilzitten met dat enorme EV.
In 18-19 waren 83 punten ook onvoldoende voor de titel.
Hun dure aankopen die steeds aangehaald worden, vallen binnen een bepaalde categorie van spelers die het in de Premier League niet gered hebben en die een bepaalde link met Ajax of Ten Hag hebben. Blind, Tadic, Klaassen en Haller. Zo veel spelers binnen dit stramien zijn er niet. Ze zijn eind twintig, dus nog een verkoop van 40 miljoen zit er niet in.
Een Braziliaan of Mexicaan kan PSV ook wel halen, als John zijn best doet. Nu is het even leuk voor ze, maar buiten het cirkeltje van oude bekenden kan PSV gewoon concurreren, ook al hebben wij geen 150 miljoen klaarliggen. PSV geeft zelf ook fors uit (helaas vaak aan de verkeerde).
Het Kanon wrote: ↑22 Feb 2021, 18:31
Een Braziliaan of Mexicaan kan PSV ook wel halen, als John zijn best doet. Nu is het even leuk voor ze, maar buiten het cirkeltje van oude bekenden kan PSV gewoon concurreren, ook al hebben wij geen 150 miljoen klaarliggen. PSV geeft zelf ook fors uit (helaas vaak aan de verkeerde).
De Mexico "markt" is een beetje bedorven door Guttierrez, een Mexicaans international, stelselmatig buiten de basis te houden.
De Braziliaanse markt is voor PSV niet meer haalbaar. Spelers die van toegevoegde waarde zijn vallen qua transferprijzen buiten de financiele mogelijkheden.
PSV kan zich, wat Latijns Amerika betreft, beter concentreren op Chili, Uruguay, Paraguay en Argentinie en eens iets gaan doen aan die onevenwichtige leeftijdsopbouw van de selectie.
Van de 28 selectiespelers zijn er maar acht 26 jaar of ouder, waaronder de 1ste en 2de keeper. En liefst 14 spelers zijn 22 jaar of jonger.
Een goede bron geeft smakelijker water dan een verzuurde mening.
Ailon wrote: ↑22 Feb 2021, 18:54
PSV kan zich, wat Latijns Amerika betreft, beter concentreren op Chili, Uruguay, Paraguay en Argentinie en eens iets gaan doen aan die onevenwichtige leeftijdsopbouw van de selectie.
Van de 28 selectiespelers zijn er maar acht 26 jaar of ouder, waaronder de 1ste en 2de keeper. En liefst 14 spelers zijn 22 jaar of jonger.
Vorig seizoen was het nog extremer. Maar ik ben het met je eens dat de leeftijdsopbouw nog steeds onevenwichtig is bij PSV. Je hebt meerdere, bij voorkeur in de as, spelers nodig die meer kunnen dan alleen op de toppen van hun tenen lopen om aan te kunnen haken. Dat heeft Ajax wel goed aangepakt de laatste jaren.
Last edited by Massimo on 23 Feb 2021, 08:53, edited 1 time in total.
Ik lees her en der verhalen dat Ajax op weg zou zijn naar totale dominantie, waarbij gezegd wordt dat ze zomaar het Bayern van Nederland kunnen worden, gebaseerd op het feit dat ze op dit moment negen punten voor staan op de rest. Ik vind het grote onzin. In de winterstop stond PSV slechts één punt achter ondanks het lastigere programma én de coronagolf binnen de selectie. Na de winterstop mist PSV haar belangrijkste speler (Götze) en een groot aantal wedstrijden ook een aantal aanvallende krachten die het verschil kunnen maken (Gakpo, Madueke en ook Mo). Daarnaast is PSV een team in opbouw en de kern van Ajax al jaren samen en is die kern van Ajax wat meer ervaren. Maar buiten dat heeft Ajax haar wedstrijden na de winterstop ook niet zo soeverein gewonnen als iedereen nu wil doen geloven:
- tegen PSV 2-0 achter. Ook in de laatste fase kunnen ze zomaar verliezen.
- tegen Twente. Weliswaar beter, toch een aantal grote kansen voor Twente. Daarnaast maakt Twente net voor tijd gelijk en scoort Ajax in de blessuretijd de winnende goals. Hier hadden ze zomaar gelijk kunnen spelen.
- tegen Feyenoord is het een wonder dat Feyenoord de gelijkmaker niet scoort.
- de beker tegen AZ had met VAR een uitslag in het voordeel van AZ kunnen hebben.
- tegen Fortuna: Fortuna verzuimt op 1-0 te komen. Ajax wint wel redelijk eenvoudig.
- tegen Willem 2: aan de 2-1 kort voor tijd gaat een overtreding van Haller vooraf
- AZ uit: Ajax scoort haar kansen wel en is overall beter, maar AZ mist toch ook wat grote kansen.
- PSV voor de beker: eerste half uur domineren ze, na de 2-1 moeten ze rood krijgen en dan zouden ze de pot zomaar uit handen kunnen geven.
- Heracles uit: Eerste kans na paar minuten voor open goal Heracles. Eerste goal Ajax luchtje buitenspel.
Kort samengevat: ja ze winnen een flink aantal wedstrijden op rij. Het scorend vermogen en de ervaring geven de doorslag, maar ze hadden ook maar 6 punten minder kunnen hebben en uit de beker kunnen liggen. Helaas is PSV als team nog (lang?) niet zover en moet er bij PSV nog worden doorgeselecteerd. Met twee, drie gerichte aankopen in de zomer, een paar stappen verder als team, en iets meer geluk met blessures maakt PSV wat mij betreft komend seizoen net zoveel kans als Ajax om kampioen te worden.
PCGC wrote: ↑23 Feb 2021, 09:09Feit is dat ajax veel meer geld heeft dan wij, dus wij moeten op andere manieren creatief zijn en zorgen dat het gat niet groter wordt.
Veel moeilijker dan dit is het niet inderdaad.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
PCGC wrote: ↑23 Feb 2021, 09:09
Je verhaal is veel als als. Veel gebaseerd op toeval en ‘balletje binnenkant/buitenkant paal’.
Feit is dat ajax veel meer geld heeft dan wij, dus wij moeten op andere manieren creatief zijn en zorgen dat het gat niet groter wordt.
Ik snap wat je bedoelt, en Ajax heeft inderdaad die wedstrijden allemaal wel gewonnen, maar niet met de overtuiging als men nu wilt doen geloven. Daarnaast ben ik met je eens dat we creatief moeten zijn, maar daar is PSV juist goed in. Ik wilde alleen aanhalen dat PSV 6 weken geleden nog evenveel kans maakte dan Ajax en dat Ajax nu weer ineens het Bayern is en dat dat zoals altijd de waan van de dag (en de wil van de pers ;-)?) regeert.
Ajax is soeverein in Nederland dit seizoen. Het beste spel en de beste spelers. Ze staan terecht bovenaan.
Maar de reden dat er over onoverbrugbare Bayern achtige status wordt gesproken is de financiële voorsprong op de rest. Dat is natuurlijk al een aantal jaar aan de gang. Sinds Ajax het briljante inzicht kreeg dat nog 10 jaar doormodderen met alleen maar 19-jarige talenten niet voor succes zal zorgen en er ervaren spelers werden gehaald.
Ja de financiële voorsprong van Ajax op de rest is enorm. Als je nog even Haller kunt halen in de winterstop voor 22 miljoen (!) in een voor iedereen financieel zwaar seizoen zegt dat genoeg.
Het probleem is ook niet dat het voor PSV onmogelijk is om spelers van 10-20 miljoen te halen (zoals dat voor Fey wel is), maar Ajax kan er 9 halen en 6 lachend afschrijven die niet voldoen. Terwijl PSV aan blijft modderen met missers als Baumgartl, Doan, Gutierez, Bruma op de loonlijst.
Dus, nee het is niet onmogelijk voor PSV om kampioen te worden. Want het verschil in kwaliteit spelers is wel al degelijk groot, maar kan met een goede lichting worden opgevangen. Maar het moet 1, 2 seizoenen goed vallen, met weinig transfer missers. Maar bovenal is er kans op kampioenschap omdat de rest van de competitie zo zwak is. Dus als PSV in onderlinge duels, eventueel met geluk, kan toeslaan. En zelf geen ADO-achtige wedstrijden treft, terwijl Ajax die wel treft, kan het kwartje onze kant opvallen.
Dus zo zwart als Borst’s scenario is het echt niet. Maar ja, Ajax lijkt me de komende tien jaar de gedoodverfde kampioen.
Ailon wrote: ↑22 Feb 2021, 17:41
Mmmmm... niet genoeg, vrees ik. Ga er maar vanuit dat ze bij ajax ook niet stilzitten met dat enorme EV.
In 18-19 waren 83 punten ook onvoldoende voor de titel.
Hun dure aankopen die steeds aangehaald worden, vallen binnen een bepaalde categorie van spelers die het in de Premier League niet gered hebben en die een bepaalde link met Ajax of Ten Hag hebben. Blind, Tadic, Klaassen en Haller. Zo veel spelers binnen dit stramien zijn er niet. Ze zijn eind twintig, dus nog een verkoop van 40 miljoen zit er niet in.
Op die manier zouden ze straks natuurlijk wel Ziyech en Vd Beek kunnen terughalen. Nee, dat zij hun duur verkochte topspelers weer terug kunnen halen, in tegenstelling tot ons, is natuurlijk wel een blijvend voordeel.
PCGC wrote: ↑23 Feb 2021, 09:09Feit is dat ajax veel meer geld heeft dan wij, dus wij moeten op andere manieren creatief zijn en zorgen dat het gat niet groter wordt.
Ik vind het bijzonder dat je een analyse plaatst die het tegenovergestelde mogelijk acht, maar dit de conclusie is. Overigens zonder directe verdachtmaking, want van het gitzwarte (en m.i. wat opportunistische) beeld dat veel PSV'ers schetsen begrijp ik ook weinig.
Waarom zou PSV spelers als Luuk, Arias en evt. Wijnaldum niet terug kunnen halen? Vooralsnog hebben ze twee duurverkochte spelers teruggehaald (Blind en Klaassen) waarvan m.n. de wat oudere Blind een goede, maar ook duurbetaalde zet was. Klaassen was voor ons in ieder geval financieel ook haalbaar. En bijvoorbeeld Kudus en Tagliafico komen uit een vijver waarin wij ook kunnen vissen. Aankopen als Haller en Antony lijken me op de korte termijn onhaalbaar. Tadic wellicht ook (en dat is wmb direct dé spil in hun succes de afgelopen jaren), maar met Götze heb je een speler van minimaal vergelijkbare kwaliteit. Waarom PSV zichzelf enkel door Guti een onmogelijke positie in Mexico zou hebben verschaft is me ook een raadsel.
Alsof het een vaststaand gegeven is dat PSV vanaf nu nooit meer een gebalanceerde selectie kan creëren en Ajax dat wel permanent geregeld krijgt. Ze zijn zó ontzettend veel afstand aan het nemen dat ze zelfs in een opbouwjaar voor PSV maar zes punten los staan, in de CL alleen maar van Midtjylland kunnen winnen, vorig jaar gewoon gelijk in punten eindigden met subtopper AZ en het jaar daarvoor met een whooping drie punten verschil kampioen werd terwijl PSV uiteen aan het vallen was na de winter.
We horen hetzelfde verhaaltje elk jaar terugkomen sinds ze die EL-finale hebben verloren. En elk jaar zijn ze écht niet meer bij te houden. De wet van de stimulerende achterstand gaat zich vanaf augustus laten gelden.
El Sordo wrote: ↑23 Feb 2021, 13:23
We horen hetzelfde verhaaltje elk jaar terugkomen sinds ze die EL-finale hebben verloren. En elk jaar zijn ze écht niet meer bij te houden. De wet van de stimulerende achterstand gaat zich vanaf augustus laten gelden.
Dit soort beschouwingen gaan er altijd van uit dat alles in het voetbal tot in lengte van jaren hetzelfde blijft. Dat gebeurt nooit.
We moeten naar onzelf kijken, het is niet zo dat we straatarm zijn. De eerste prioriteit is dat we z.s.m. weer in de groepsfase van de CL staan, desnoods via plek twee en de voorrondes.
Last edited by Het Kanon on 23 Feb 2021, 13:55, edited 1 time in total.