Ajax

Clubs en wedstrijden uit de Eredivisie kunnen hier besproken worden.
Locked
Brael
Vedette

El Sordo wrote: 23 Feb 2021, 13:23 We horen hetzelfde verhaaltje elk jaar terugkomen sinds ze die EL-finale hebben verloren. En elk jaar zijn ze écht niet meer bij te houden. De wet van de stimulerende achterstand gaat zich vanaf augustus laten gelden.
De wet van de stimulerende achterstand (of remmende voorsprong) gaat helaas maar ten dele op in de voetballerij. Sterker nog, veel financiële modellen zijn erop ingericht om een opgebouwde voorsprong juist te vergroten. Kijk maar naar de financiële opbrengsten, zowel in Nederland als in Europa. Ajax krijgt in Europa, zelfs als ze exact hetzelfde presteren als PSV, méér geld, op basis van hun verleden. Dit fenomeen werkt alleen maar als versterking van een financiële voorsprong, wat direct ook een groot kritiekpunt is op deze verdeling.

Het enige dat ervoor kan zorgen dat wij Ajax weer gaan inhalen, is door structureel slimmer te handelen dan zij. En dat zal helaas verdomd lastig worden, nu hun aankoopbeleid beter lijkt te zijn geworden en ze daarnaast nog steeds een prima eigen jeugdopleiding hebben. We zijn wat dat betreft een nieuwe weg ingeslagen met een aantal duurdere aankopen en een nieuwe trainer, maar vooralsnog heeft het nog weinig geholpen.
Zowel in de beker, competitie als in Europa lopen we achter op Ajax.
El Sordo
Vedette

Ik koos dan ook bewust voor de 'stimulerende achterstand' omdat de remmende voorsprong er momenteel niet in lijkt te zitten. Maw: ik ben het ermee eens dat we, los van het verschil in financiële middelen, zullen moeten handelen vanuit dat idee van een achterstand en dat de facto moeten omzetten naar sportieve gelijkwaardigheid. Hetgeen, volgens mij, niet onmogelijk is als je ervoor zorgt dat je in ieder geval structureel beter bent dan 'de rest'. En dáár hebben wij de middelen weer voor. Voor nu is het in ieder geval bittere noodzaak om minimaal tweede te worden en de CL te halen (wat al moeilijk genoeg gaat zijn) en zeer slim in te kopen zodat je volgend jaar een (veel) grotere kans maakt op het kampioenschap.
Sparts
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur: PSV

Oh ik ben een trol omdat mijn conclusie niet bevalt. Prima hoor.

Maar let op, ik zeg niet dat ze de komende 10 jaar kampioen worden, maar wel dat ze de komende 10 jaar de club zijn waarvan de kans het grootst is dat ze dat worden. Simpelweg een kwestie van geld. En euh, geheimpje: dat is niet uniek voor de eredivisie. Hoewel het hier wel een forsere invloed heeft gezien de met fraude/financieel wanbeleid gekochte kampioenschappen van niet PAF clubs deze eeuw. Het is spijtig, maar helaas is de tijd van alles op de eigen jeugd-doctrine in Amsterdam voorbij is. Want feitelijk hadden ze die financiële mogelijkheden natuurlijk al een tijdje. Dat alles wil niet zeggen dat we kansloos zijn, maar dan moet het wel allemaal goed vallen in 1 of 2 seizoenen.
Sparts
Geselecteerd voor Oranje

Die keer zou overigens prima volgend jaar kunnen zijn, indien PSV een paar goede versterkingen haalt en met name Gotze een jaartje blijft. Er staat dit jaar al een prima basis elf die mits fit en ingespeeld onder deze trainer geacht mag worden om lang bij te blijven of beter. Maar dit seizoen is de nummer 12-15 (of eigenlijk 13-16, want Madueke) gewoon een paar maatjes te zwak.
Heissenberrug
Internationale topspeler

Sparts wrote: 23 Feb 2021, 15:25 Oh ik ben een trol omdat mijn conclusie niet bevalt. Prima hoor.

Maar let op, ik zeg niet dat ze de komende 10 jaar kampioen worden, maar wel dat ze de komende 10 jaar de club zijn waarvan de kans het grootst is dat ze dat worden. Simpelweg een kwestie van geld. En euh, geheimpje: dat is niet uniek voor de eredivisie.
Dan heb ik ook nog een geheimpje voor jou, dit is de afgelopen 70 jaar ook al het geval.
Hatseflats
Vedette

:lol: TROLLEN!! lol
Sparts
Geselecteerd voor Oranje

Heissenberrug wrote: 23 Feb 2021, 15:37
Sparts wrote: 23 Feb 2021, 15:25 Oh ik ben een trol omdat mijn conclusie niet bevalt. Prima hoor.

Maar let op, ik zeg niet dat ze de komende 10 jaar kampioen worden, maar wel dat ze de komende 10 jaar de club zijn waarvan de kans het grootst is dat ze dat worden. Simpelweg een kwestie van geld. En euh, geheimpje: dat is niet uniek voor de eredivisie.
Dan heb ik ook nog een geheimpje voor jou, dit is de afgelopen 70 jaar ook al het geval.
Klopt. Zoals ikzelf ook al benoemde. Maar kun je een periode aanwijzen waar die club in 3 jaar tijd voor €170 mln aan inkomende transfers kon maken. Terwijl de meest naaste concurrent tot €72 mln kwam. En een periode waarin ze salarissen konden betalen waar geen andere club in de eredivisie in de buurt kan komen?
Woodenshoes
Nationale topspeler

Sparts wrote: 23 Feb 2021, 16:15
Heissenberrug wrote: 23 Feb 2021, 15:37

Klopt. Zoals ikzelf ook al benoemde. Maar kun je een periode aanwijzen waar die club in 3 jaar tijd voor €170 mln aan inkomende transfers kon maken. Terwijl de meest naaste concurrent tot €72 mln kwam. En een periode waarin ze salarissen konden betalen waar geen andere club in de eredivisie in de buurt kan komen?
Wat is je punt nu ?
Heissenberrug
Internationale topspeler

Ik begrijp het ook niet helemaal. Die bedragen kun je natuurlijk nooit door de geschiedenis doorrekenen en Ajax heeft altijd meer geld, exposure, prijzen en fans gehad. Er zullen ook altijd periodes zijn waarin zij “heersen” en waarin wij of anderen de touwtjes in handen hebben.
Massimo
Legende

Als PSV weer topwedstrijden gaat winnen evenals met regelmaat een lastige uitwedstrijd, dan gaat PSV 'gewoon weer meedoen om het kampioenschap. Dat het gat met Ajax zo flink is de laatste jaren zie ik meer als het falen van PSV dan de verdienste van Ajax. Zelf weer eens wat meer moeilijkere wedstrijden winnen en kijk dan nog maar eens naar het verschil.
Riffii
Geselecteerd voor Oranje

Als ajax hun spaarpotje leegtrekken omdat ze de arena willen kopen dan is het ‘ grote piemel vergelijken wedstrijdje ‘ ook snel klaar.

Dan hebben ze niet meer honderden miljoenen op de bank staan om shitload te investeren.
Men vergeet wel eens dat itt die neuzen PSV eigenaar is van het stadion.

Daarnaast heeft ajax al jaren lang een grotere portemonnee en vooralsnog is ajax echt geen lichtjaren van PSV verwijdert hoor.

Ik maak m’n eigen daar niet zo een zorgen om, door onze jeugdopleiding en slim scoutingswerk kunnen we doorgaan met het kapitaal op het veld te behouden en door dikke transfers winst te blijven maken.
( ja we hebben een paar missers gehad, maar daar hebben de neuzen ook een handje van).

Met een beetje geluk hark je voor Malen, Gakpo, Madueke , Mo toch een 120-150 miljoen binnen
Sanga are u dead ???? NO MAN!
ShovingNE2
Site Admin

Riffii wrote: 23 Feb 2021, 18:25 Dan hebben ze niet meer honderden miljoenen op de bank staan om shitload te investeren.
Hebben ze nu ook niet hoor. Eigen vermogen is niet gelijk aan bankrekening.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
tijn0

El Sordo wrote: 23 Feb 2021, 13:23 Ze zijn zó ontzettend veel afstand aan het nemen dat ze zelfs in een opbouwjaar voor PSV maar zes punten los staan, in de CL alleen maar van Midtjylland kunnen winnen, vorig jaar gewoon gelijk in punten eindigden met subtopper AZ en het jaar daarvoor met een whooping drie punten verschil kampioen werd terwijl PSV uiteen aan het vallen was na de winter.
Ik zou graag hierin meegaan, maar het verschil is 9 verliespunten nu en twee jaar geleden is Ajax tot mei op 3 fronten actief geweest, terwijl wij 1 competitie hadden om op te focussen. De drie punten van toen doen geen recht aan het verschil in niveau.
El Sordo
Vedette

Daarom zeg ik er ook bij dat PSV aan het uiteenvallen was, wat het weer net ietsje minder bijzonder maakt. ;) En vooralsnog hebben we zes verliespunten op Ajax, eerst die inhaalwedstrijd nog winnen.
tijn0

Nee, dan zouden het winstpunten zijn 😉. Wij hebben al 9 punten meer verloren dan Ajax.
Sparts
Geselecteerd voor Oranje

Jongens, ik vind het allemaal prima. Maar ontkennen dat het verschil in financiële mogelijkheden tussen Ajax en PSV (laat staan de rest van de eredivisie) nog nooit zo groot is geweest en dat dit structureel voor een verschil in kwaliteit van de selectie zorgt (met hun huidige beleid), is gewoon je kop in het zand steken. En oneerlijk voor het verwachtingspatroon dat je je trainer en selectie oplegt.
Woodenshoes
Nationale topspeler

:lol: ik zou zeggen: lekker op je rug liggen en pootjes omhoog.

Iets anders, de goden-baby's hebben vandaag ook een mooi resultaat geboekt. 5 minuten voor tijd 0-2 voor tegen Volendam en er met 3-2 afgaan.

HEERlijk :lol: :lol:
Vooral die derde! Direct vanaf de aftrap na de 2-2.
Last edited by Woodenshoes on 23 Feb 2021, 22:01, edited 1 time in total.
Ailon
Vedette

ShovingNE2 wrote: 23 Feb 2021, 18:27
Riffii wrote: 23 Feb 2021, 18:25 Dan hebben ze niet meer honderden miljoenen op de bank staan om shitload te investeren.
Hebben ze nu ook niet hoor. Eigen vermogen is niet gelijk aan bankrekening.
Inderdaad. Een veel voorkomend misverstand.
De liquide middelen van Ajax en PSV lopen niet zover uiteen.
Een goede bron geeft smakelijker water dan een verzuurde mening.
deninho32
Site Admin
Favoriete speler: Vinnie Jones
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Fedeli sono i cani. ~ Salvatore Riina
Op weg naar nr 26
Vedette

Brok ellende verkopen met een beperkt verlies, ongelooflijk.
Batsu
Vaste waarde in elftal

Op weg naar nr 25 wrote: 24 Feb 2021, 12:43 Brok ellende verkopen met een beperkt verlies, ongelooflijk.
ja ik vind het ook nogal steken....
Ren Höek
Vedette

Nou ja, beperkt verlies. Vooralsnog verkopen ze hem voor de helft van de aankoopsom.
Ze hebben vooral mazzel dat Promes zijn vorige club hem überhaupt wil kopen.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
koetje
Legende

Ren Höek wrote: 24 Feb 2021, 13:12 Nou ja, beperkt verlies. Vooralsnog verkopen ze hem voor de helft van de aankoopsom.
Ze hebben vooral mazzel dat Promes zijn vorige club hem überhaupt wil kopen.
+ zal er best een bepaling opgenomen zijn dat bij veroordeling van Promes de rekening wat lager gaat uitvallen voor Moskou.
RIO
Legende
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Natuurlijk en misschien ook nog wel een refund. Maar goed, wij hebben Bruma en Baumi. Zie die maar voor de helft te verkopen zonder strafblad.
Grasmat
Lid van verdienste
Favoriete speler: Dn Flamingo

RIO wrote: 24 Feb 2021, 13:23 Natuurlijk en misschien ook nog wel een refund. Maar goed, wij hebben Bruma en Baumi. Zie die maar voor de helft te verkopen zonder strafblad.
Ze voetballen crimineel slecht, is dat geen strafblad waard?

Maar misdaad loont bij Ajax dus wel, zowel voor Promes als voor Onana:

https://www.vi.nl/nieuws/ajax-met-onana ... w-contract

Is er al een datum bekend voor die CAS uitspraak?
Locked