Noa Lang

Spelers A-selectie.
Post Reply
Heruone
Lid scoutingsteam
Clubvoorkeur: PSV

Ik vind Lang juist een veelzijdige speler. Iemand die in beweging is, die echt wel diepte in zijn spel heeft (niet per se a la Lozano/Malen) en die zowel aan de binnenkant kan zwerven als spelmaker in het middenveld of achter de spits dan wel aan de buitenkant tegen de zijlijn zijn actie kan maken als spelmaker (spelers wegsteken of spits bedienen) of naar binnen snijden en het doel opzoeken.

Ik denk wel dat als je met Lang speelt je iig in de aanval een andere component van diepte nodig hebt. Dat kan o.a. via de backs (ik denk dat hij een goede match kan zijn met Van Aanholt), vanuit het middenveld (ik zou Simons ook meer in een rol willen zien waarin hij de ruimtes penetreert vanuit de as) dan wel via loopacties vanuit andere spelers in de aanval. Voor vrijwel elke goede trainer is diepte aan de contrakant een vereiste. Ik ben benieuwd of Bosz daarmee meer diepgang in het spel van Bakayoko kan ontwikkelen.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Juancho
Mister PSV

Dat zijn voor mij dus allemaal extra twijfelgevallen die er voor zorgen dat ik zeg, niet de beste optie. Zoals Heruone het nu ook weer omschrijft klinkt het mij als een type speler die heel veel in de ruimtes gaat lopen waar Xavi ook op zijn beste is. En Xavi willen we juist komend seizoen vanuit de as zien toch? Tevens is Bakayoko ook een volgend twijfelpunt omdat hij ook niet de speler is die veel diepgang heeft en ook veel de binnenkant op zoekt.

Dus als je dan toch een heel fors bedrag kan uitgeven, dan praten we dus over +10 miljoen, zou ik los van het ventje Lang het type Lang vooral niet logisch vinden kijkend naar wat je al hebt waarbij we ook de rol van Veerman niet moeten vergeten. En ja natuurlijk kan het gaan werken, geweldig zelfs, maar het is voor mij momenteel nog iets te veel afhankelijkheden terwijl de nieuwe top aanvaller gewoon direct moet passen en presteren. Lozano zie ik als onrealistisch, maar dat zou dus wel het type aanvaller zijn wat perfect past.
Last edited by Juancho on 05 Jul 2023, 14:42, edited 1 time in total.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Heruone
Lid scoutingsteam

Waarom zouden meerdere spelers niet samen in de as kunnen spelen?
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Kolkmania
Regelmatige invaller

Ren Höek wrote: 05 Jul 2023, 13:36
11 Tinus wrote: 05 Jul 2023, 11:38 Maar ik zie op basis van dit filmpje weinig diepgang zonder bal, weinig goede voorzetten, niet de beste afronding, nauwelijks goede schoten vanuit de tweede lijn en hij duikt ook heel veel op in het centrum. Als dat een keuze is van Bosz is dat helemaal prima maar zo speelden zijn buitenspelers bij Leverkusen iig niet.
Lang is een type speler als Xavi (op linksbuiten dan), inderdaad een spelmaker en geen diepgaande vleugelflitser.
Dus heel technisch, sterke dribbel, prima schot, goede passing en vrij snel (ook met de bal aan de voet, wat erg belangrijk is).

Het nadeel hiervan is met name een gebrek aan diepgang zonder bal.
Lang heeft bewezen een aardige voorzet in huis te hebben, maar hij heeft vooral de neiging om richting het centrum te dribbelen dus zal daar minder gebruik van maken.

Het voordeel hiervan is dat Lang en Xavi makkelijk van positie kunnen wisselen en PSV met beide spelers veel dreiging heeft.

PS: Baka is ook iemand die graag naar binnen komt van de vleugel, dus een vleugelspeler met diepgang in de selectie is geen overbodige luxe.
Al zou Vertessen die iemand kunnen zijn, als hij blijft.
Simons en Lang zijn allebei technisch capabel genoeg om met de bal aan de voet een creatieve oplossing te zoeken in de as van het veld, maar vooral Simons mist toch geen diepgang zonder bal? Die jongen is gigantisch vaak de diepte ingestuurd door Veerman. Ik zie juist enorm een complementair trio aan de linkerkant, waarbij Van Aanholt en Lang een over- en underlap maken terwijl Lang naar binnen dribbelt.
Juancho
Mister PSV

Heruone wrote: 05 Jul 2023, 14:42 Waarom zouden meerdere spelers niet samen in de as kunnen spelen?
Kluitjes voetbal, kleine ruimtes, voorspelbaarder voetbal, makkelijker te verdedigen voor de tegenstander, een spits (ik ga er even vanuit dat Luuk start) die daar niet mee om kan gaan en waar zijn kwaliteiten niet liggen. Xavi die niet de ruimte krijgt, Veerman die zijn beste kwaliteit niet kan etaleren. En zo zijn er nog wel 100 redenen te verzinnen waarom ik iig absoluut geen voorstander ben van 3 aanvallers die het liefst naar binnen trekken met ook nog een nummer 10 erachter en een 8 die het moet hebben van zijn passing.
DonyellMalen
Legende

Jan, als PSV dominant wil zijn aan de bal en dus meer vanuit de combinatie gaat spelen wordt de veldbezetting heel anders (en zo gaat Bosz wel spelen). Dan kan het zomaar zijn dat er meerdere spelers in de as staan. ;)
Siemen
Nationale topspeler

Juancho wrote: 05 Jul 2023, 14:17 Dan zou je juist denken dat Lang niet direct het type is dat PSV nodig heeft omdat Xavi dat eigenlijk al is. Ook gezien de speelwijze van Bosz met juist veel diepte vanuit de flank. Benieuwd hoe dat ingevuld gaat worden dan, je wil immers niet 3 aanvallers en een 10 hebben die op de m2 lopen te pielen in elkaars speelgebied.
Ik vind het een bijzondere gedachtegang, Juan. Vorig jaar waren we afhankelijk van Xavi. Meer creativiteit is dan toch juist gewenst? Xavi wil het liefste op het middenveld, Lang kan het beste op de flank én is heel veelzijdig. Ik zie geen problemen (buiten zijn rafelige mentaliteit) en juist veel oplossingen als hij komt.

Pepi (Luuk)
Lang - Xavi - Baka

Dat is toch heerlijk. Als je ook nog backs hebt die kunnen voetballen al helemaal.
Sensation
Lid scoutingsteam
Clubvoorkeur: Ja

Juancho wrote: 05 Jul 2023, 14:44
Heruone wrote: 05 Jul 2023, 14:42 Waarom zouden meerdere spelers niet samen in de as kunnen spelen?
Kluitjes voetbal, kleine ruimtes, voorspelbaarder voetbal, makkelijker te verdedigen voor de tegenstander, een spits (ik ga er even vanuit dat Luuk start) die daar niet mee om kan gaan en waar zijn kwaliteiten niet liggen. Xavi die niet de ruimte krijgt, Veerman die zijn beste kwaliteit niet kan etaleren. En zo zijn er nog wel 100 redenen te verzinnen waarom ik iig absoluut geen voorstander ben van 3 aanvallers die het liefst naar binnen trekken met ook nog een nummer 10 erachter en een 8 die het moet hebben van zijn passing.
Ik denk dat Lang en Xavi genoeg voetbalIQ hebben om juist heel goed van positie te kunnen wisselen en daardoor júíst ruimte (tussen de linies) voor zichzelf creëren omdat de organisatie van de tegenstander zich daarop aan moet passen. Elkaar in de weg lopen gaat echt niet zomaar gebeuren en als dat wel gebeurt dan heb je een trainer die erop moet hameren dat ze moeten communiceren en/of op elkaar ingespeeld moeten raken.
Brael
Vedette

Balinho wrote: 05 Jul 2023, 13:33
Brael wrote: 05 Jul 2023, 13:21 [....]Maar om nu te zeggen dat Lestienne over het hele seizoen prima gedijd heeft, dat is natuurlijk een onmogelijke uitspraak.
Dit beweerde dan ook precies, juist, helemaal niemand. :)

@Persepolis begrijpt precies wat ik met die opmerking bedoelde, en heeft gelukkig ook nog het geheugen om het te backen met feiten.
Hij gedijde hier eventjes ja, totdat hij niet meer gedijde. Maar goed, ik denk dat we van elkaar prima begrijpen wat we bedoelen. Een heel sterk voorbeeld dat Lang prima kan gedijen hier, vind ik de 8 goede wedstrijdjes van Lestienne niet. Jij wel, en dat is prima.

Om toch die vergelijking met Lang even door te trekken; als amateurpsycholoog denk ik dat Lestienne en Lang heel anders in elkaar zitten. Lestienne leek me een hele lieve, gevoelige, enigszins onzekere jongen, die makkelijk ten prooi valt aan verleidingen buiten het veld. Zo iemand kan baat hebben bij een warme omgeving, wat de Herdgang en PSV natuurlijk vaak wel zijn.
Lang is bijna het tegenovergestelde, een té zelfverzekerde blaaskaak die daardoor enorm veel irritatie opwekt, maar die wellicht qua mentaliteit op en buiten het veld wél een stuk sterker in zijn schoenen staat dan Lestienne. Eerlijk gezegd denk ik dat Lang juist veel baat heeft bij een hele kille omgeving, waarin hij merkt dat hij met zijn geblaat niet meer het mannetje is, maar dat hij gewoon moet presteren. Anderzijds heeft dat bij Ajax niet gewerkt, toen koos Lang voor de vlucht, in plaats van de concurrentiestrijd. In elk geval zie ik hem qua persoonlijkheid echt op geen enkele manier bij PSV passen.

Twee jaartjes bij een subtopper in Italië, dat zou Lang oprecht goed doen, denk ik. Daar word je de eerste training nog gewoon ouderwets over de boarding getrapt als je een grote bek hebt. En als je je daar niet aanpast aan de Italianen, val je gewoon buiten de boot. Zowel op het veld als daarbuiten. Dat zou voor hem een snelcursus "volwassen worden" zijn.
Juancho
Mister PSV

Sensation wrote: 05 Jul 2023, 14:48

Ik denk dat Lang en Xavi genoeg voetbalIQ hebben om juist heel goed van positie te kunnen wisselen en daardoor júíst ruimte (tussen de linies) voor zichzelf creëren omdat de organisatie van de tegenstander zich daarop aan moet passen. Elkaar in de weg lopen gaat echt niet zomaar gebeuren en als dat wel gebeurt dan heb je een trainer die erop moet hameren dat ze moeten communiceren en/of op elkaar ingespeeld moeten raken.
Xavi heeft die intelligentie idd wel, Lang weet ik nog niet zo zeker. En ik weet al helemaal niet hoe dat gaat klikken en al helemaal niet hoe het met Lang gaat als hij daarin maar lastig zijn draai kan vinden omdat hij bij PSV te maken zal hebben met zeker Xavi maar hopelijk nog meer spelers die op top level zitten of snel komen te zitten.

Het zijn voor mij vooral allemaal punten bij elkaar waardoor er veel, heel veel twijfel is of Lang wel de juist man is als je dan toch met zoveel geld de markt op mag. Wil nogmaals niet zeggen dat het niet kan werken, maar grote twijfels heb ik zeker.
Sensation
Lid scoutingsteam
Clubvoorkeur: Ja

Juancho wrote: 05 Jul 2023, 15:04
Sensation wrote: 05 Jul 2023, 14:48

Xavi heeft die intelligentie idd wel, Lang weet ik nog niet zo zeker. En ik weet al helemaal niet hoe dat gaat klikken en al helemaal niet hoe het met Lang gaat als hij daarin maar lastig zijn draai kan vinden omdat hij bij PSV te maken zal hebben met zeker Xavi maar hopelijk nog meer spelers die op top level zitten of snel komen te zitten.

Het zijn voor mij vooral allemaal punten bij elkaar waardoor er veel, heel veel twijfel is of Lang wel de juist man is als je dan toch met zoveel geld de markt op mag. Wil nogmaals niet zeggen dat het niet kan werken, maar grote twijfels heb ik zeker.
Lang ziet ook heel goed waar de ruimtes liggen, maak je daar geen zorgen over. Die heeft die intelligentie, oog voor ruimtes en oog voor medespelers, heb t iig in meerdere wedstrijden terug gezien.
Ittot
Internationale topspeler

Waarom zou de combi Lang en Xavi niet werken? Ik denk dat dat juist icm Veerman wel kan werken. Moet Veerman wel wat aan zijn dynamiek doen (waarin hij zich al heeft verbeterd). Als we daarnaast nog een LB (van Aanholt of liever nog Mauro) hebben die zowel binnendoor als buitenom eroverheen komt dan heb je voldoende beweging en diepgang aan de linkerkant. Ik maak me meer zorgen dan over de andere kant.

Belangrijk is dat de in de zones wordt gelopen en met deze spelers kun je enorm varieren. Dat is beter dan de NLe klassiekers die we afgelopen jaren hebben mogen aanschouwen met een buitenspeler die krijt aan de schoenen heeft en een buitenspeler die naar binnen trekt.
Heruone
Lid scoutingsteam

Meerdere spelers in de as is geen probleem hoor. Ik heb het al vaker gezegd, maar een van de absolute basisregels/principes op tactisch vlak binnen het moderne voetbal is max 1 speler aan de buitenkant en de rest krijgt een meer gecentraliseerde rol. Basic lesje tactiek. Waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen de halfspaces en de as. De reden daarvoor is simpel: meer mensen gecentraliseerd, biedt meer de mogelijkheid om driehoekjes en hoeken te creëren binnen passinglijnen die korter zijn en makkelijker te exploiteren. Ook in de restverdediging biedt het voordelen. Kleine ruimtes ga je om die reden altijd behouden. Dat is inherent aan positiespel op de helft van de tegenstander. De grootste misvatting daarbij is echter dat het makkelijker te verdedigen zou zijn en/of dat kleine ruimtes de mogelijkheid tot het vinden van oplossingen moeilijker maken. In dit geval is kleine ruimtes een relatief begrip. Juist de factor dynamiek in de vorm van beweging zonder bal en rotaties stelt men in staat om die ruimtes maximaal te stretchen binnen het moment, waardoor het veldspel minder voorspelbaar wordt en voetballende oplossingen (vooruit) steeds gevonden kunnen worden.

Bovendien biedt twee spelers in eenzelfde zone ook juist voordelen voor progressie van de bal. Zogenaamde overloads zijn cruciaal om progressie van de bal mogelijk te maken. Verdedigende organisaties/structuren zijn namelijk vaak wat meer rigide t.o.v. aanvallende structuren/organisatie/veldbezetting. Met overloads kan je een directe tegenstander binden, terwijl een andere speler vrijkomt. Vanuit daar kan je via de 2vs1 door gaan combineren. Zie bijv. onderstaand voorbeeld uit Bosz zijn periode bij Leverkussen met Havertz en Wirtz, twee vrij identieke profielen die in dezelfde zone spelen ;)

Veel teams spelen tegenwoordig vaak met een soort van vierkant op het middenveld waarbij ze vaak met twee halftienen of iig twee spelers in de halfspaces wat hoger op het veld spelen. City doet dat bijv. vanuit een PNA met Rodri in dit vierkant + een back en Gundogan/Silva + De Bruyne als twee spelers die wat hoger staan. Andere teams zoals bijv. Bayern doen dit weer vanuit een double-pivot met een Musiala die vanuit de buitenposities wat meer naar binnen kruipen. Bij Bosz zag je dat ook met regelmaat terug bij o.a. Leverkussen en Lyon.

Bij PSV zou dat ook prima kunnen: Veerman komt het beste tot zijn recht wat lager op het veld in de opbouw in een wat meer vrijere rol waarin hij hoger op het veld ook kan aansluiten. Combineer dat met een zes die distribuerend goed is en vooral Veerman complementeert (rondom hem heen roteert, zodat je Veerman meer nadrukkelijk in het spel kan krijgen) en dan zit de onderkant van dat vierkant best goed in elkaar. Zeker als je o.a. Boscagli vanuit de LCV zone kan toevoegen. Met Lang/Simons heb je twee spelers die vanuit de as enorm veel voetbal kunnen brengen rondom een diepe spits. Dat kan zowel Luuk de Jong zijn als aanspeelpunt (dan zal bijv. een Simons wat meer in een box-to-box rol moeten spelen en wat meer loopacties rondom hem heen moeten maken) of bijv. met een Pepi die wat beter in diepte is. Kan je daarin weer variëteit implementeren binnen je vaste spits, creëer je weer enorm veel dynamiek en onvoorspelbaarheid binnen je aanvalspatronen. Op links heb je met Van Aanholt vervolgens een back die dynamiek kan toevoegen aan de linkerflank rondom drie voetballers (Boscagli/Lang/Veerman). Van Aanholt is fysiek sterk en kan met zijn loopacties zowel diepte toevoegen als ruimte voor andere spelers creëren. Dat wapen kan hij zowel vanuit de binnenkant als de buitenkant exploiteren en dat biedt weer ruimte tot rotaties met Lang, hetgeen wat andermaal weer variëteit en dynamiek creëert. Met Bakayoko heb je op iemand op rechts die juist vanuit de breedte moet spelen.

Image

Het is puur een schets, maar het geeft iig een inkijk dat dergelijke spelers wel degelijk te combineren zijn. Wat vooral cruciaal is, is dat je enerzijds moet voldoen aan breedte en anderzijds dynamiek moet kunnen creëren. Daarmee stretch je het veld horizontaal, terwijl je anderzijds die ruimtes relatief gezien in het moment nog groter/exploiteerbaarder probeert te maken met beweging. Ik denk juist dat Lang daarin een hele goede match is. Het is een bewegelijke speler, maar vooral ook een veelzijdige speler. Daarin zit ook het grote verschil met Simons op linksbuiten. Simons rendeert enkel vanuit een valse linksbuiten rol. Lang kan met zijn skillset ook vanuit de breedte renderen in een rol zoals Jack Grealish bij City, zowel als spelmaker dan wel als buitenspeler die zijn man op zoekt en een actie gaat maken. Met Boscagli en Veerman kan je aan die linkerkant enorm veel voetbal krijgen, terwijl juist de match met V. Aanholt (mits goed geütiliseerd) enorm veel dynamiek kan brengen i.c.m. Lang. Tegelijkertijd kan je Simons kwijt in een wat vrijere gecentraliseerde rol waarin zijn skillset beter past. Ik sluit overigens niet uit dat Simons ook als een valse buitenspeler gebruikt gaat worden, maar dat terzijde.

Is diepgang dan een probleem? PSV heeft op zich met V. Aanholt, met Pepi, met Simons vanuit het middenveld en met Sambo vanuit een lopende back rolgenoeg spelers die diepgang/dynamiek kunnen verzorgen. Wat men ook vaak onderschat is dat er binnen het begrip diepgang natuurlijk wel een paar essentiële verschillen zitten. Je hebt enerzijds spelers a la Malen/Lozano, jongens die continue intuïtief diep lopen zonder bal als kwaliteit/wapen. En anderzijds heb je ook diepgang vanuit tactische principes, oftewel ingestudeerd binnen tactische patronen. Voorbeelden daarvan zijn de basic principes als bij een pass terug aan de balkant vanuit de flank richting de halfspace, moet de aanvaller aan de contrakant altijd diep lopen. In dat laatste ligt t.o.v. de trainer Ruud van Nistelrooij uiteraard tactische groei. O.a. voor Simons kan daarin in zijn spel flink wat verbeterd worden en ook bij Bakayoko.

Ik denk zelf dat als je dit kan combineren met een goede rechtsbuiten (Mateus Tete nogmaals) die wat gevoel voor diepgang heeft en aan de buitenkant goed uit de voeten kan om een individuele actie te maken, je een vrij goed compleet en uitgebalanceerde veldbezetting kan creëren.
Last edited by Heruone on 05 Jul 2023, 15:55, edited 1 time in total.
Heruone
Lid scoutingsteam

Sensation wrote: 05 Jul 2023, 15:09
Juancho wrote: 05 Jul 2023, 15:04

Lang ziet ook heel goed waar de ruimtes liggen, maak je daar geen zorgen over. Die heeft die intelligentie, oog voor ruimtes en oog voor medespelers, heb t iig in meerdere wedstrijden terug gezien.
Volgens mij heeft Juancho ook gewoon een beetje aversie tegen Lang. Net zoals overigens veel mensen hier heb ik inmiddels gemerkt :mrgreen:
Juancho
Mister PSV

Op papier kan alles natuurlijk en het ziet er hartstikke dynamisch en bewegelijk uit. Ik ben echter van mening dat het tactisch en in praktijk een heel stuk lastiger is omdat zoveel schakels moeten aansluiten op elkaar. En daar wil het nogal eens vaak mis gaan. Jij tekent bijv. Baka al in als rechtsbuiten en ook echt in die rol. Terwijl we allemaal wel weten dat zijn spel niet gericht op die wijze of nog niet zo is. Wil niet zeggen dat hij het niet zou kunnen aanleren veel beter te doen, maar het is wel een wankel schakeltje. Net zoals je combi Lang/Xavi. Op papier dynamisch, ik heb grote twijfels of dat in de praktijk gaat werken. En al helemaal met de Jong als 9. Verder ben ik niet zo enthousiast over v. Aanholt om eerlijk te zijn. Redelijke LB, maar in mijn ogen ook niet zoveel gek meer dan dat. Om over de twijfel op de andere kant maar te zwijgen. Je vult het later nog in met een extra aankoop/huur speler Tete maar ik denk net als iemand anders hier al riep dat het na Lang wel even klaar is met de aanval. Dan heeft PSV zo'n 20 miljoen in 2 aanvallers gestopt, het zal daar wel even bij blijven en zal je het moeten invullen met de spelers die je dan hebt. Of er nog ruimte is voor bijv. een huurspeler zal volledig afhangen van bijv. blijft El G ja of nee.

Ik snap je idee en nogmaals, op papier heel leuk, maar ik voorzie nog te veel aandachtspunten of beter gezegd risico's dat ik grote twijfels heb als PSV gaat voor zo'n invulling. Ook omdat je technisch hele vaardige spelers moet hebben die bovendien al 2 stappen vooruit kunnen kijken in zulke kleine ruimtes. Heeft PSV die met de genoteerde invulling? Ik denk het niet. Maar dat gaan we natuurlijk snel genoeg zien als Lang binnen is want dat hij komt lijkt me ondertussen wel helder. Dan kan je hopelijk zsm bouwen aan de aanval Lang/Luuk of Pepi/Baka met Xavi en Veerman daarachter.

Overigens je hebt het over het hedendaagse moderne voetbal met beide kanten, maar dat is natuurlijk al heel, heel lang zo. Doet de ene kant handeling A wordt er van de andere kant verwacht B te doen en andersom. Zowel aanvallend als verdedigend.
11 Tinus
Legende
Clubvoorkeur: Philips

Ik vind Bakayoko die op rechts de breedte moet houden, Sambo de binnenkant heel hoog op het veld en Lang naast Xavi in het centrum helemaal niet zo zaligmakend. Integendeel zelfs.

Daarnaast is het volgens mij allemaal niet zo makkelijk om vanuit 1 opstelling te denken omdat het een wereld van verschil is om thuis tegen Fortuna te spelen of uit bij Braga. Je hebt veelzijdigheid nodig en dan heb je ook spelers nodig die 'flexibel' zijn. Wat mij betreft is Lang wel veelzijdig genoeg en zou de klik met Veerman Xavi en Pattie er kunnen zijn. De rechterkant baart mij persoonlijk dan veel zorgen. Eigenlijk was onze linkerkant al niet het probleem dus Lang lost dat probleem ook niet op.
Heruone
Lid scoutingsteam

Bakayoko speelt letterlijk heel het seizoen tegen het krijt aan en ook in de jeugd, zowel bij JPSV, PSV O19 onder RvN als in de O17 bij Ramzi. Ook bij België speelt hij vanuit die rol als rechtsbuiten vanuit de breedte. Je kan niet bepaald zeggen dat hij niet de skillset heeft voor die rol. Hoogstens dat hij kwalitatief (nog) niet voldoende is, hetgeen waar best een sterke casus voor te maken valt.

Dat er voldoende aandachtspunten/risico's zijn: ongetwijfeld. Het feit is dat we dat blijven houden. Ons budget is te weinig (en dat is meer dan logisch) om alle problemen/posities in een keer te kunnen aanpakken. Het liefst zie ik ook een klasse rechtsbuiten komen en een goede rechtsback. Dat is echter het punt niet. Het ging er primair dat het gewoon bullshit is dat Lang en Simons niet zouden kunnen samen spelen, o.a. vanuit een veldbezetting waarbij zij beiden een gecentraliseerde rol hebben. Die puzzel kan prima gelegd worden waarbij er enorm veel mogelijkheden/variatie mogelijk is binnen de puzzel zelf in de vorm van rotaties dan wel binnen het proces om het leggen van die puzzel te realiseren.
Juancho
Mister PSV

Jij vindt het bullshit, even een kleine aanpassing. Bovendien zeg ik nergens dat Xavi/Lang nooit zal gaan werken. Ik zet er vraagtekens bij vanwege genoemde redenen. Want natuurlijk zou het kunnen werken. Net zogoed als dat het niet zou kunnen werken. Dat weten we pas als ze samenspelen...

Verder mis je vooral ook een belangrijk argument van mij: als je met zoveel geld de markt op kan, zou ik eerder verder kijken naar opties die meer plug & play zijn om zo maar te zeggen en minder risico's met zich mee brengen. Heeft verder niks met een aversie of wat dan ook tegen Lang te maken. Simpelweg met het feit dat je voor PSV doen praat over een flinke zak geld die we maar 1x kunnen uitgeven. Dan wil je elke vorm van risico's zoveel mogelijk uitsluiten. En nee, helemaal uitsluiten gaat een club als PSV niet lukken.

Maar er worden in mijn ogen hier ook meer dan genoeg en prima valide argumenten aangehaald waarom Lang wellicht niet de meest logische en slimme keuze is. Dat jij hem ondertussen een topaankoop vindt, dat mag ook bekend zijn.
Last edited by Juancho on 05 Jul 2023, 16:17, edited 1 time in total.
DonyellMalen
Legende

11 Tinus wrote: 05 Jul 2023, 16:09 De rechterkant baart mij persoonlijk dan veel zorgen. Eigenlijk was onze linkerkant al niet het probleem dus Lang lost dat probleem ook niet op.
Dat heb ik ook. Links komt met Lang erbij wel goed. Rechts daarentegen heb ik eveneens twijfels. Sambo verdient een kans en gaat die ook krijgen, maar dan heb je daar wel weer een jonkie voor staan met Baka. Krijgen we dan niet weer zo'n Hoever-Madueke verhaal? Die waren echt totaal niet op elkaar ingespeeld. Zo'n Mateus Tete zou ik graag zien komen, geeft net wat meer zekerheid.
MC Hammer
International

Juancho wrote: 05 Jul 2023, 16:00 Op papier kan alles natuurlijk en het ziet er hartstikke dynamisch en bewegelijk uit. Ik ben echter van mening dat het tactisch en in praktijk een heel stuk lastiger is omdat zoveel schakels moeten aansluiten op elkaar. En daar wil het nogal eens vaak mis gaan. Jij tekent bijv. Baka al in als rechtsbuiten en ook echt in die rol. Terwijl we allemaal wel weten dat zijn spel niet gericht op die wijze of nog niet zo is. Wil niet zeggen dat hij het niet zou kunnen aanleren veel beter te doen, maar het is wel een wankel schakeltje. Net zoals je combi Lang/Xavi. Op papier dynamisch, ik heb grote twijfels of dat in de praktijk gaat werken. En al helemaal met de Jong als 9. Verder ben ik niet zo enthousiast over v. Aanholt om eerlijk te zijn. Redelijke LB, maar in mijn ogen ook niet zoveel gek meer dan dat. Om over de twijfel op de andere kant maar te zwijgen. Je vult het later nog in met een extra aankoop/huur speler Tete maar ik denk net als iemand anders hier al riep dat het na Lang wel even klaar is met de aanval. Dan heeft PSV zo'n 20 miljoen in 2 aanvallers gestopt, het zal daar wel even bij blijven en zal je het moeten invullen met de spelers die je dan hebt. Of er nog ruimte is voor bijv. een huurspeler zal volledig afhangen van bijv. blijft El G ja of nee.

Ik snap je idee en nogmaals, op papier heel leuk, maar ik voorzie nog te veel aandachtspunten of beter gezegd risico's dat ik grote twijfels heb als PSV gaat voor zo'n invulling. Ook omdat je technisch hele vaardige spelers moet hebben die bovendien al 2 stappen vooruit kunnen kijken in zulke kleine ruimtes. Heeft PSV die met de genoteerde invulling? Ik denk het niet. Maar dat gaan we natuurlijk snel genoeg zien als Lang binnen is want dat hij komt lijkt me ondertussen wel helder. Dan kan je hopelijk zsm bouwen aan de aanval Lang/Luuk of Pepi/Baka met Xavi en Veerman daarachter.

Overigens je hebt het over het hedendaagse moderne voetbal met beide kanten, maar dat is natuurlijk al heel, heel lang zo. Doet de ene kant handeling A wordt er van de andere kant verwacht B te doen en andersom. Zowel aanvallend als verdedigend.
Een hoop tekst, maar wat bedoel je?
"Net zoals je combi Lang/Xavi. Op papier dynamisch, ik heb grote twijfels of dat in de praktijk gaat werken"
Waarom?

"Ik snap je idee en nogmaals, op papier heel leuk, maar ik voorzie nog te veel aandachtspunten of beter gezegd risico's dat ik grote twijfels heb als PSV gaat voor zo'n invulling"
Welke risico's?

"Ook omdat je technisch hele vaardige spelers moet hebben die bovendien al 2 stappen vooruit kunnen kijken in zulke kleine ruimtes. Heeft PSV die met de genoteerde invulling? Ik denk het niet. Maar dat gaan we natuurlijk snel genoeg zien als Lang binnen is want dat hij komt lijkt me ondertussen wel helder"
Welke spelers kunnen 2 stappen vooruit kijken in de kleine ruimte en hoe neem je dat waar?

"Jij tekent bijv. Baka al in als rechtsbuiten en ook echt in die rol. Terwijl we allemaal wel weten dat zijn spel niet gericht op die wijze of nog niet zo is."
Heeft ie toch al het vorige seizoen gespeeld en bij België ook?

"Ik ben echter van mening dat het tactisch en in praktijk een heel stuk lastiger is omdat zoveel schakels moeten aansluiten op elkaar"
Kun je dit ook uitleggen alsof ik vijf ben, want wat bedoel je met schakels laten aansluiten? En waarom gebeurt dit nu niet?
Hammertime!
11 Tinus
Legende
Clubvoorkeur: Philips

Heruone wrote: 05 Jul 2023, 16:09 Bakayoko speelt letterlijk heel het seizoen tegen het krijt aan en ook in de jeugd, zowel bij JPSV, PSV O19 onder RvN als in de O17 bij Ramzi. Ook bij België speelt hij vanuit die rol als rechtsbuiten vanuit de breedte. Je kan niet bepaald zeggen dat hij niet de skillset heeft voor die rol. Hoogstens dat hij kwalitatief (nog) niet voldoende is, hetgeen waar best een sterke casus voor te maken valt.
Nja dit is wel precies mijn punt. Je kan niet zeggen dat Bakayoko heeft laten zien klaar te zijn. En Sambo heeft een jaar gespeeld als 'verdedigende' RB en eigenlijk aanvallend beperkt iets laten zien. Hem in een relatief nieuwe rol op een hoger niveau en Bakayoko die nog verre van stabiel lijkt is echt een giga gok. Ik zou zelfs zeggen dat El Ghazi en Mwene op dit moment meer ready zouden zijn om op korte termijn te presteren. Beide jonkies sluiten ook pas over 2 a 3 weken aan en missen ik weet niet hoeveel. En die jonkies vertegenwoordigen de waarde.

Lang zal de LV positie invullen zoals ik denk dat Xavi dat ook doet/deed/kan. Als hij dat niveau kan aantikken dan is het top.
Juancho
Mister PSV

MC Hammer wrote: 05 Jul 2023, 16:16 Een hoop tekst, maar wat bedoel je?
"Net zoals je combi Lang/Xavi. Op papier dynamisch, ik heb grote twijfels of dat in de praktijk gaat werken"
Waarom?
Volgens mij staat dat er toch? met name het in elkaar ruimtes lopen waarbij je juist Xavi komend seizoen je man in de as wil laten spelen omdat hij daar nou eenmaal idioot goed is. Ik verwacht dat een Lang die ook heel graag naar binnen gaat in die ruimte komt te spelen. Of dat gaat werken, ik betwijfel het.
"Ik snap je idee en nogmaals, op papier heel leuk, maar ik voorzie nog te veel aandachtspunten of beter gezegd risico's dat ik grote twijfels heb als PSV gaat voor zo'n invulling"
Welke risico's?
Het spelen met veel spelers in je as in een kleine ruimte waarbij veel techniek, tactiek en handelingssnelheid wordt verwacht zonder voorspelbaar en makkelijk te verdedigen aanvallen gaat zien.
"Ook omdat je technisch hele vaardige spelers moet hebben die bovendien al 2 stappen vooruit kunnen kijken in zulke kleine ruimtes. Heeft PSV die met de genoteerde invulling? Ik denk het niet. Maar dat gaan we natuurlijk snel genoeg zien als Lang binnen is want dat hij komt lijkt me ondertussen wel helder"
Welke spelers kunnen 2 stappen vooruit kijken in de kleine ruimte en hoe neem je dat waar?
Xavi denkt al tig stappen verder vooruit dan de rest. Vorig seizoen niet gezien met oa zijn loopacties? En hoe je dat waarneemt? Kijkgedag, looppatronen, beweging zonder bal (drukte in of juist uit om ruimte te creëren voor je de bal ontvangt) etc.
"Jij tekent bijv. Baka al in als rechtsbuiten en ook echt in die rol. Terwijl we allemaal wel weten dat zijn spel niet gericht op die wijze of nog niet zo is."
Heeft ie toch al het vorige seizoen gespeeld en bij België ook?
Ik heb vooral een Baka gezien die als rechtsbuiten heel veel naar binnen ging en slechts sporadisch en vooral wat meer richting einde van het seizoen ook eens buitenom ging. Maar heel veel van zijn spel is nog centraal gericht.
"Ik ben echter van mening dat het tactisch en in praktijk een heel stuk lastiger is omdat zoveel schakels moeten aansluiten op elkaar"
Kun je dit ook uitleggen alsof ik vijf ben, want wat bedoel je met schakels laten aansluiten? En waarom gebeurt dit nu niet?
De overlap, backs die daarnaast ook de verdedigende balans moeten behouden, druk zetten als team want in het systeem van Bosz (maar ook eerder Schmidt) is het killing als 1 schakel niet mee doet, het snelle combinatie voetbal in kleine ruimtes, de 5 seconden regel van Bosz en nog tig andere zaken. Het voetbal is heel anders dan onder Ruud he, vooral achterover hangen, rustig wachten tot er ruimte komt ipv ruimte te creëren. Om dat te kunnen moeten vele schakels in je elftal op elkaar aansluiten en als ware als een harmonica over het veld bewegen.

Hopelijk zo wat antwoorden op je vragen :D
Heruone
Lid scoutingsteam

Achja, voor iemand die nauwelijks internationaal voetbal kijkt, is het niet gek dat het weerwoord "jij vindt het bullshit, groot verschil" naar boven komt drijven (ding ding ding ladies and gentleman, daar is het meningen argument/verwijt weer). Dat jij overigens twijfels hebt daarover, prima hé. Je ziet echter overal bij possessie georiënteerde speelstijlen vergelijkbare type spelers in eenzelfde gecentraliseerde zones rondlopen variërend op extreme wijze via overloads of vanuit een natuurlijke vaste veldbezetting. Zie het voorbeeld van Wirtz en Havertz, zie Ødegaard en Xhaka, zie Pedri en Gavi, zie Havertz en Mount, zie Gundogan en De Bruyne, etc.

Dat over de speler Lang vraagtekens kunnen bestaan, is meer dan terecht en valide. Die discussie had ik ook met Ykhim. Over de kwaliteiten van de speler zelf hoeven geen twijfels te zijn. Heb je het over zogenaamde plug and play, dan komen heel weinig spelers bij hem in de buurt. Kwalitatief zit hij op een hoog niveau en hij kan de onderliggende data overleggen, ook op CL niveau, die bevestigen dat dit kwalitatief gewoon een enorme klasse speler is. Het feit dat hij tweemaal zo nadrukkelijk in de race is geweest voor de gouden schoen in Belgie zouden dat ook moeten onderstrepen. Het probleem zit hem bij de persoon Noa Lang in het mentale aspect. In hoeverre hij zichzelf laat beïnvloeden door de buitenwereld, in hoeverre hij zichzelf gek laat maken en in hoeverre dat invloed heeft op zijn prestaties, zaken die niet los van elkaar gezien kunnen worden. Wat betekend dat o.a. voor zijn consistentie en zijn rol als dragende speler?

Dat mensen daar twijfels over hebben is meer dan terecht. Maar het zou nogmaals, en dat is al vaker onderstreept, niet over de kwaliteiten van de speler Lang moeten gaan. Vind hem een pisventje met de uitstraling van een tokkie, maar dat gastje kan wel voetballen.
Menno1
Legende

Siemen wrote: 05 Jul 2023, 14:46
Juancho wrote: 05 Jul 2023, 14:17 Dan zou je juist denken dat Lang niet direct het type is dat PSV nodig heeft omdat Xavi dat eigenlijk al is. Ook gezien de speelwijze van Bosz met juist veel diepte vanuit de flank. Benieuwd hoe dat ingevuld gaat worden dan, je wil immers niet 3 aanvallers en een 10 hebben die op de m2 lopen te pielen in elkaars speelgebied.
Ik vind het een bijzondere gedachtegang, Juan. Vorig jaar waren we afhankelijk van Xavi. Meer creativiteit is dan toch juist gewenst? Xavi wil het liefste op het middenveld, Lang kan het beste op de flank én is heel veelzijdig. Ik zie geen problemen (buiten zijn rafelige mentaliteit) en juist veel oplossingen als hij komt.

Pepi (Luuk)
Lang - Xavi - Baka

Dat is toch heerlijk. Als je ook nog backs hebt die kunnen voetballen al helemaal.
Luuk gaat hier weinig aan hebben natuurlijk. Die krijgt nu helemaal geen voorzet. En Pepi is ook wel erg afhankelijk van aanvoer al kan die over de grond iets meer, maar is technisch ook matig.
Heruone
Lid scoutingsteam

11 Tinus wrote: 05 Jul 2023, 16:19
Heruone wrote: 05 Jul 2023, 16:09 Bakayoko speelt letterlijk heel het seizoen tegen het krijt aan en ook in de jeugd, zowel bij JPSV, PSV O19 onder RvN als in de O17 bij Ramzi. Ook bij België speelt hij vanuit die rol als rechtsbuiten vanuit de breedte. Je kan niet bepaald zeggen dat hij niet de skillset heeft voor die rol. Hoogstens dat hij kwalitatief (nog) niet voldoende is, hetgeen waar best een sterke casus voor te maken valt.
Nja dit is wel precies mijn punt. Je kan niet zeggen dat Bakayoko heeft laten zien klaar te zijn. En Sambo heeft een jaar gespeeld als 'verdedigende' RB en eigenlijk aanvallend beperkt iets laten zien. Hem in een relatief nieuwe rol op een hoger niveau en Bakayoko die nog verre van stabiel lijkt is echt een giga gok. Ik zou zelfs zeggen dat El Ghazi en Mwene op dit moment meer ready zouden zijn om op korte termijn te presteren. Beide jonkies sluiten ook pas over 2 a 3 weken aan en missen ik weet niet hoeveel. En die jonkies vertegenwoordigen de waarde.

Lang zal de LV positie invullen zoals ik denk dat Xavi dat ook doet/deed/kan. Als hij dat niveau kan aantikken dan is het top.
Ik denk dat Lang die LV positie heel anders invult. Zoals gezegd: Simons is een kwalitatief goede speler, maar vanuit de linksbuiten positie een beetje een one-trick-pony. Hij moet altijd als valse linksbuiten spelen. Hetgeen wat overigens prima kan en waaruit je nog steeds voldoende dynamiek kan creëren, alleen je mist wel een bepaalde rotatie/dreiging op het moment dat de bal naar de linkerkant verplaatst wordt en Simons is structureel aan het zwerven. Lang heeft daarin juist een betere skillset. Die kan aan de binnenkant gaan zwerven, die kan dicht rondom de spits spelen, maar hij kan ook vanuit de breedte op de flank als spelmaker dienen. Spelers wegsteken, spel verleggen, lopende mensen in de as benutten. Lang heeft een vrij aardige passing range op dat vlak. Net als dat hij vanuit de breedte ook prima de actie kan gaan opzoeken tegen zijn directe tegenstander als een wat meer klassieke buitenspeler, zoals Robben/Ribery. Beide kwaliteiten mist Simons vanuit de flank positie wmb.

Verder is die rechterkant inderdaad gewoon fragiel. Daar moet gewoon iets bij. Twee rookies zo dichtbij elkaar zijn eigenlijk ook niet ideaal. Ik denk dat als je daar een goede rechtsbuiten kan neerzetten, het al heel veel problemen kan oplossen. Maar het punt is ook dat PSV ergens moet gaan roeien met de riemen die het heeft... Hopelijk kan men, al dan niet via wat creatieve deals, daarin een goede balans vinden terwijl tegelijkertijd het kwalitatieve niveau omhoog gaat.
Post Reply