danko-lazovic wrote: ↑10 Jul 2023, 00:13Even over het stuk hierboven. Ik vind het wel grappig dat je Bakayoko vergelijkt met Madueke, terwijl als er 1 speler absoluut geen diepte in zijn spel heeft dat Madueke is. Madueke is juist een speler die het puur moet hebben van zijn technische vermogen en een stuk minder van zijn tactische vermogen. Die heeft nog meer slaapmomenten in zijn spel zitten dan Bakayoko.
Het ging meer om het algehele punt. Dat Madueke diepgang mist klopt inderdaad. Dat is een van de verbeterpunten bij hem om te kunnen slagen in de top. Tegelijkertijd beweegt Madueke wel behoorlijk veel zonder bal en heeft hij de ability om tijdens het bewegen zonder bal in een situatie te komen waarbij zichzelf met zijn aanname kan lanceren in de ruimte. O.a. zijn goal tegen NEC in november is daar een voorbeeld van. En dat geldt ook voor de omschakeling waarin hij wel weet welke ruimtes hij in moet lopen. Bakayoko heeft dat nog niet zo en is daarentegen juist vrij statisch in zijn spel.
Datzelfde geldt overigens inderdaad voor zijn tactische vermogen, hoewel onderschat wordt dat zijn skillset ook nieuwe elementen biedt op tactisch vlak. De explosiviteit, sprintsnelheid en kracht waarmee hij spelers kan passeren en een geheel nieuwe dynamiek kan bieden aan een aanval is ongekend. Enfin, dit is niet het Madueke maar het Bakayoko topic haha.
danko-lazovic wrote: ↑10 Jul 2023, 00:13Ook met het stukje diepgaan ben ik het niet eens. Ik persoonlijk denk dat diepgaan van buitenspelers heel erg samenhangt met tactische afspraken binnen een ploeg. Neem als voorbeeld Liverpool of Feyenoord. Daar is bij een “terugtrekbal” naar het middenveld of bij Liverpool naar Trent meteen diepgang. Heeft echt niks met tactisch vermogen van een buitenspeler te maken, maar juist met afspraken die er in een team zijn. Daarbij is het denk ik ook belangrijk om mee te nemen dat Bakayoko vaak geïsoleerd stond afgelopen seizoen. Til was vaak de nummer 10, maar stond vaak aan de rechterkant in de zone, Teze of Mwene werden de derde centrale.
Deels wel, deels niet. Diepgang is voor een deel tactiek en vuile loopjes maken. Bij een terugtrekbal moet de buitenspeler aan de contrakant inderdaad gelijk kruisen en penetreren. Komt voort uit het overload to isolate principe en is eigenlijk de basisregel voor vrijwel elke trainer. Je hebt bijvoorbeeld in het positiespel ook bepaalde wisselwerkingen en rotaties waarbij vanuit beweging zonder bal diepte kan ontstaan, hetgeen wat in dit geval puur vuile loopjes zijn om meer ruimtes tussen de linies te creëren. Dat zag je heel erg veel onder Schmidt met bijv. Götze, Zahavi en Doan.
Anderzijds is diepgang binnen tactiek ook het vermogen van een speler om ruimtes te herkennen evenals het inzicht hebben om te weten wanneer/hoe die ruimtes te exploiteren met diepgang. Dat is een essentiële behoefte. Tactiek biedt handvaten om in bepaalde situaties steeds dezelfde oplossingen te zoeken en binnen je gedrag intuïtief steeds op dezelfde manier te handelen. De invulling daarvan is echter vaak heel flexibel/intuïtief en gebaseerd op vrijheid i.t.t. het uitwerken van specifieke tactische patronen. Ik vond Bergwijn bij PSV onder Van Bommel daar wel een mooi voorbeeld van. Geen buitenspeler die continue diepte zoekt, maar die in zijn spel wel precies herkent wanneer en waar de ruimte ligt om diep te gaan en/of hij van dat moment gebruik moet maken. Dat is iets anders als buitenspelers als Malen en Lozano. Die staan vrijwel altijd op scherp om diep te gaan. Daar ligt hun kracht en spel. Bovendien beschikken ze over de intuïtie en kwaliteiten om dat structureel met de juiste timing te kunnen exploiteren en enorm veel gevaar te kunnen stichten. Je hebt echter ook spelers als Bergwijn bijvoorbeeld.
Ik vind het wel grappig dat mensen hierboven beweren dat Bakayoko (veel) stappen zou hebben gezet op het gebied van diepgang, terwijl Bakayoko juist een speler is die geen diepte in zijn spel heeft en behoorlijk statisch is in de beweging zonder bal. En dat is hij overigens ook altijd al geweest. Iedereen die JPSV en Bakayoko bij de O19/O18 en O17 heeft gevolgd kan dat bevestigen.
Edit: als een Belgische journalist naar buiten komt met dat PSV 35 miljoen zou vragen, dan lijkt het me dat hij wel op de nominatie staat om verkocht te worden. Ben benieuwd...