het bevalt me wel wat ik lees.Sensation wrote: ↑19 Jul 2023, 09:11 https://www.vi.nl/pro/peter-bosz-over-d ... e-toekomst
Wat zaken uitgelicht:
De trainer rept later over drie dimensies die voor hem belangrijk zijn voor een trainingsweek, in het geval van PSV liefst tien dagen, in het buitenland. Allereerst staat de nieuwe speelstijl centraal. Op het veld tijdens trainingen, in de twee oefenduels, maar ook in de individuele gesprekken en elke avond tijdens de teammeetings. Daarin toont de technische staf beelden van de training, van wedstrijden, maar ook van Europese topclubs. Alles om de geliefde speelstijl van Bosz zo snel mogelijk eigen te maken bij de spelers.
Verder hecht Bosz veel waarde aan het fysieke component. Doordat veel spelers een totaal verschillend zomerreces achter de rug hebben, lopen de fysieke waarden nogal uiteen.
Alles wordt daardoor nauwlettend gemonitord, vanwege het derde aspect van Bosz tijdens een trainingsweek: blessures ontlopen. In de voorbereiding zorgt een kwetsuur voor een gapend gat, waardoor de fysieke achterstand groot wordt.Met felle partijspelen, met restricties, laat hij alle elementen samenkomen. Een doelpunt telt pas als het volledige team, minus de doelman, over de middenlijn is als de bal over de lijn gaat. En zijn de aanvallers van de tegenstander op dat moment nog niet allemaal terug op eigen helft, dan telt een doelpunt dubbel. Samen verdedigen en samen aanvallen. Het levert met regelmaat felle discussies op tussen spelers. En hoe langer de training duurt, en vermoeider de spelers worden, des te meer komen de irritaties aan het oppervlak. Voor Bosz ook een goede les om de mentaliteit van zijn spelers te monitoren. Zo zit achter elke oefening een gedachte.'Ik wil uiteindelijk met een relatief kleine selectie werken. Veel trainers gaan voor 23 veldspelers en drie keepers, ik ga voor twintig veldspelers en vier keepers. Bij die veldspelers zit een duidelijke gedachte: elke positie dubbel bezet en dus voor elke speler perspectief. Ik kan nou eenmaal niet iedereen laten spelen. Spelers die daar geen begrip voor hebben: wegwezen. Je doet aan een teamsport, je zit in een selectie, en tien veldspelers kunnen er wel en tien kunnen er niet spelen.'
'Als de selectie te groot is en je zit op de tribune terwijl je voelt dat je de nummer drie bent voor een positie, dan ga je problemen zien. Die spelers gaan achteraan de kar hangen, soms lastig doen en op training niet alles geven. Voor mij is het heel belangrijk dat je alles op een training geeft en voelt dat je kans maakt. Anders kabbelt het maar zo voort. Spelers moeten dus voelen: ik heb kans. Dat vind ik heel belangrijk en dat kan in mijn ogen het beste met een selectie met twintig veldspelers.'
'En natuurlijk is er daarbij ook ruimte voor talenten. Gemiddeld zijn er van die twintig altijd drie geblesseerd. Als het tegenzit zijn het er vijf, als het meezit één. Zie de huidige groep met drie blessures. Maar dat geeft aan dat er altijd kansen blijven voor de talenten. Ook hier in Oostenrijk maken zij op mij een hele goede indruk. Door op de deur te blijven kloppen, kunnen zij hun eigen plekkie afdwingen en dat zorgt volgens mij voor een gezonde concurrentiestrijd. En dat we in de praktijk op de trainingen altijd een paar jeugdspelers hebben rondlopen die zichzelf kunnen bewijzen.'
Peter Bosz
-
- Vaste waarde in elftal
-
- Jeugdspeler
- Clubvoorkeur: PSV
Heerlijk zo’n trainer met een duidelijke visie, waarbij teamspel centraal staat.
“Een doelpunt telt pas als het volledige team, minus de doelman, over de middenlijn is als de bal over de lijn gaat. En zijn de aanvallers van de tegenstander op dat moment nog niet allemaal terug op eigen helft, dan telt een doelpunt dubbel. Samen verdedigen en samen aanvallen. Het levert met regelmaat felle discussies op tussen spelers.”
Voor niemand geen uitzonderingen, waarbij als team opgestaan word op gedrag (zie: verdedigen of aanvallen)of het wel of niet kan.
“Een doelpunt telt pas als het volledige team, minus de doelman, over de middenlijn is als de bal over de lijn gaat. En zijn de aanvallers van de tegenstander op dat moment nog niet allemaal terug op eigen helft, dan telt een doelpunt dubbel. Samen verdedigen en samen aanvallen. Het levert met regelmaat felle discussies op tussen spelers.”
Voor niemand geen uitzonderingen, waarbij als team opgestaan word op gedrag (zie: verdedigen of aanvallen)of het wel of niet kan.
Last edited by Jasperv on 19 Jul 2023, 09:27, edited 1 time in total.
- Saynotoracism
- Verbannen
- Sensation
- Lid scoutingsteam
- Clubvoorkeur: Ja
Het zijn natuurlijk relatief simpele oefeningen die bij een amateurclub met een beetje idee erachter ook gedaan worden, maar voor Bosz is het natuurlijk wel essentieel voor zijn speelstijl om deze elementen erin te slijpen. Als ik zag hoe groot de ruimtes waren tussen de linies vorig seizoen, dan helpt deze oefening iig om compacter te blijven. Duidelijk is wel dat Bosz ook op het mentale aspect let; hoe gedisciplineerd zijn de spelers hierin als de vermoeidheid erin hakt, hoe reageren zij op situaties, hoe reageren zij op medespelers die niet goed genoeg meedoen, hoe reageren spelers die net niet geconcentreerd zijn op reacties van ploeggenoten etc.Jasperv wrote: ↑19 Jul 2023, 09:24 Heerlijk zo’n trainer met een duidelijke visie, waarbij teamspel centraal staat.
- MC Hammer
- International
Wat een verademing, inderdaad. Maar Mbappe kunnen we zo wel vergeten.Jasperv wrote: ↑19 Jul 2023, 09:24 Heerlijk zo’n trainer met een duidelijke visie, waarbij teamspel centraal staat.
Hammertime!
- psvgouda
- Vedette
- Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
- Favoriete speler: Ismael Saibaasie
De combinatie van dit soort basale dingetjes, een fit team (zie, helaas, Feyenoord, vorig seizoen) en een goede teamgeest zijn wel essentieel. Maar dat leren we allemaal op de cursusjes, het gaat natuurlijk om de uitvoering
-
- Vedette
Haha inderdaad, er wordt in de media echt enorm hoog opgegeven over zo'n oefening die je bij een reserve 4e klasser op dinsdagavond ook op de training krijgt. Dat is wel het Bosz-effect, de media lopen weg met hem.Sensation wrote: ↑19 Jul 2023, 09:30Het zijn natuurlijk relatief simpele oefeningen die bij een amateurclub met een beetje idee erachter ook gedaan worden, maar voor Bosz is het natuurlijk wel essentieel voor zijn speelstijl om deze elementen erin te slijpen. Als ik zag hoe groot de ruimtes waren tussen de linies vorig seizoen, dan helpt deze oefening iig om compacter te blijven. Duidelijk is wel dat Bosz ook op het mentale aspect let; hoe gedisciplineerd zijn de spelers hierin als de vermoeidheid erin hakt, hoe reageren zij op situaties, hoe reageren zij op medespelers die niet goed genoeg meedoen, hoe reageren spelers die net niet geconcentreerd zijn op reacties van ploeggenoten etc.Jasperv wrote: ↑19 Jul 2023, 09:24 Heerlijk zo’n trainer met een duidelijke visie, waarbij teamspel centraal staat.
Hoe hij het inhoudelijk gaat doen, dat beginnen we over een paar weken te zien.
-
- Jeugdspeler
Tuurlijk, maar het belangrijkste aspect is. Hoe reageer je als team ergens op. Als je in de 4e klasse de beste bent dan speel je hoe dan ook.Brael wrote: ↑19 Jul 2023, 09:43Haha inderdaad, er wordt in de media echt enorm hoog opgegeven over zo'n oefening die je bij een reserve 4e klasser op dinsdagavond ook op de training krijgt. Dat is wel het Bosz-effect, de media lopen weg met hem.Sensation wrote: ↑19 Jul 2023, 09:30
Het zijn natuurlijk relatief simpele oefeningen die bij een amateurclub met een beetje idee erachter ook gedaan worden, maar voor Bosz is het natuurlijk wel essentieel voor zijn speelstijl om deze elementen erin te slijpen. Als ik zag hoe groot de ruimtes waren tussen de linies vorig seizoen, dan helpt deze oefening iig om compacter te blijven. Duidelijk is wel dat Bosz ook op het mentale aspect let; hoe gedisciplineerd zijn de spelers hierin als de vermoeidheid erin hakt, hoe reageren zij op situaties, hoe reageren zij op medespelers die niet goed genoeg meedoen, hoe reageren spelers die net niet geconcentreerd zijn op reacties van ploeggenoten etc.
Hoe hij het inhoudelijk gaat doen, dat beginnen we over een paar weken te zien.
Mijn mening is dat Bozs hier geen reet om geeft en eerder de teamplayer erin zet ipv de beste voetballer van het team om eenheid te krijgen. Anders krijg je het effect dat je met “10 man” staat te voetballen en deze speler zal vermijden.
Maar inderdaad over paar weken gaan wij het zien en ik ben er wel verheugd op
- TylerDurdn
- Internationale topspeler
Niet om te zeiken maar dit is toch niets nieuws of speciaals? Werd 10 jaar geleden al gedaan in 2e klasse amateurs.Jasperv wrote: ↑19 Jul 2023, 09:24 Heerlijk zo’n trainer met een duidelijke visie, waarbij teamspel centraal staat.
Niets te nadelen van Peter verder, hoop van harte dat hij zijn type spel snel overgebracht krijgt en wij daar de vruchten van gaan plukken.
-
- Vedette
Dit soort oefeningen kreeg ik ook in de D1 van de lokale amateurclubJasperv wrote: ↑19 Jul 2023, 09:24 Heerlijk zo’n trainer met een duidelijke visie, waarbij teamspel centraal staat.
Goede oefening wel hoor, daar niet van. Maar het is echt geen hogere wiskunde.
-
Oefeningen zijn nagenoeg nooit speciaal en slechts een middel.
Het gaat om de gedachte erachter. Hoe stuur je en begeleid je.
Als je het middel als doel ziet, zegt dat meer over jezelf
Het gaat om de gedachte erachter. Hoe stuur je en begeleid je.
Als je het middel als doel ziet, zegt dat meer over jezelf
Sangaré, le Roi du PSV
- Riffii
- Geselecteerd voor Oranje
Krijg echt goede vibes van wat ik lees!!Sensation wrote: ↑19 Jul 2023, 09:11 https://www.vi.nl/pro/peter-bosz-over-d ... e-toekomst
Wat zaken uitgelicht:
De trainer rept later over drie dimensies die voor hem belangrijk zijn voor een trainingsweek, in het geval van PSV liefst tien dagen, in het buitenland. Allereerst staat de nieuwe speelstijl centraal. Op het veld tijdens trainingen, in de twee oefenduels, maar ook in de individuele gesprekken en elke avond tijdens de teammeetings. Daarin toont de technische staf beelden van de training, van wedstrijden, maar ook van Europese topclubs. Alles om de geliefde speelstijl van Bosz zo snel mogelijk eigen te maken bij de spelers.
Verder hecht Bosz veel waarde aan het fysieke component. Doordat veel spelers een totaal verschillend zomerreces achter de rug hebben, lopen de fysieke waarden nogal uiteen.
Alles wordt daardoor nauwlettend gemonitord, vanwege het derde aspect van Bosz tijdens een trainingsweek: blessures ontlopen. In de voorbereiding zorgt een kwetsuur voor een gapend gat, waardoor de fysieke achterstand groot wordt.Met felle partijspelen, met restricties, laat hij alle elementen samenkomen. Een doelpunt telt pas als het volledige team, minus de doelman, over de middenlijn is als de bal over de lijn gaat. En zijn de aanvallers van de tegenstander op dat moment nog niet allemaal terug op eigen helft, dan telt een doelpunt dubbel. Samen verdedigen en samen aanvallen. Het levert met regelmaat felle discussies op tussen spelers. En hoe langer de training duurt, en vermoeider de spelers worden, des te meer komen de irritaties aan het oppervlak. Voor Bosz ook een goede les om de mentaliteit van zijn spelers te monitoren. Zo zit achter elke oefening een gedachte.'Ik wil uiteindelijk met een relatief kleine selectie werken. Veel trainers gaan voor 23 veldspelers en drie keepers, ik ga voor twintig veldspelers en vier keepers. Bij die veldspelers zit een duidelijke gedachte: elke positie dubbel bezet en dus voor elke speler perspectief. Ik kan nou eenmaal niet iedereen laten spelen. Spelers die daar geen begrip voor hebben: wegwezen. Je doet aan een teamsport, je zit in een selectie, en tien veldspelers kunnen er wel en tien kunnen er niet spelen.'
'Als de selectie te groot is en je zit op de tribune terwijl je voelt dat je de nummer drie bent voor een positie, dan ga je problemen zien. Die spelers gaan achteraan de kar hangen, soms lastig doen en op training niet alles geven. Voor mij is het heel belangrijk dat je alles op een training geeft en voelt dat je kans maakt. Anders kabbelt het maar zo voort. Spelers moeten dus voelen: ik heb kans. Dat vind ik heel belangrijk en dat kan in mijn ogen het beste met een selectie met twintig veldspelers.'
'En natuurlijk is er daarbij ook ruimte voor talenten. Gemiddeld zijn er van die twintig altijd drie geblesseerd. Als het tegenzit zijn het er vijf, als het meezit één. Zie de huidige groep met drie blessures. Maar dat geeft aan dat er altijd kansen blijven voor de talenten. Ook hier in Oostenrijk maken zij op mij een hele goede indruk. Door op de deur te blijven kloppen, kunnen zij hun eigen plekkie afdwingen en dat zorgt volgens mij voor een gezonde concurrentiestrijd. En dat we in de praktijk op de trainingen altijd een paar jeugdspelers hebben rondlopen die zichzelf kunnen bewijzen.'
Sanga are u dead ???? NO MAN!
-
- Legende
Uiteindelijk zie je als supporter op het veld wat er wordt getraind en hoe het wordt overgebracht. Prettig bij Bosz is dat hij een bepaalde visie heeft over de manier van spelen waardoor er al snel duidelijkheid zal zijn binnen de groep. En dan is het aan Bosz om dit te koppelen aan een manier wat ook succes op gaat leveren en waar 10 tot 20% meer dan de kwaliteit van de spelersgroep wordt uitgehaald.
Bij Schmidt duurde het behoorlijk lang, al kwam die met een veel grotere achterstand binnen en was de kwaliteit van de selectie toen ook minder.
Bij Schmidt duurde het behoorlijk lang, al kwam die met een veel grotere achterstand binnen en was de kwaliteit van de selectie toen ook minder.
- 11 Tinus
- Legende
- Clubvoorkeur: Philips
Ruud probeerde ook een team te maken, lukte hem ook goed overigens, maar had het tactisch niet op orde. Bosz heeft veel meer vlieguren dus die zal daar minder last van hebben mits we hem de tools geven om zijn spel te spelen. Net als Roger overigens. En ik vind Bosz ook echt geweldig over komen de paar stukken die ik heb gezien en gelezen maar dat vond ik van Roger en Ruud ook ondanks dat Ruud nooit zinnige dingen zei over tactiek.
Dus als Bosz de spelers krijgt zoals Ruud en de ervaring en tactische bagage van Roger dan moet het gewoon goed kunnen komen. Wellicht hebben we twee jaar nodig maar dat is afhankelijk van de selectie die hij krijgt en het totaal aantal punten wat Ajax/Feyenoord haalt. Als één van beide 88+ punten haalt dan wordt het met elke trainer lastig.
Dus als Bosz de spelers krijgt zoals Ruud en de ervaring en tactische bagage van Roger dan moet het gewoon goed kunnen komen. Wellicht hebben we twee jaar nodig maar dat is afhankelijk van de selectie die hij krijgt en het totaal aantal punten wat Ajax/Feyenoord haalt. Als één van beide 88+ punten haalt dan wordt het met elke trainer lastig.
-
- Vedette
En onderschat Corona niet. Veel spelers zijn tijdelijk afwezig geweest en kampten later met een conditionele achterstand.Massimo wrote: ↑19 Jul 2023, 10:26 Uiteindelijk zie je als supporter op het veld wat er wordt getraind en hoe het wordt overgebracht. Prettig bij Bosz is dat hij een bepaalde visie heeft over de manier van spelen waardoor er al snel duidelijkheid zal zijn binnen de groep. En dan is het aan Bosz om dit te koppelen aan een manier wat ook succes op gaat leveren en waar 10 tot 20% meer dan de kwaliteit van de spelersgroep wordt uitgehaald.
- De Realist
Het grote probleem lijkt vooralsnog echter niet opgelost te worden. Zonder fatsoenlijke verdediging wordt het voor iedereen lastig. Kan je partijtje spelen waarbij de aanvallers ook op eigen helft moeten zijn wat je wil, maar daar heb je in het echt vrij weinig aan natuurlijk.
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
-
- Regelmatige invaller
Dat ligt veel genuanceerder in mijn ogen. Liverpool heeft recent ook een periode gehad waarbij de compactheid van het elftal niet klopt, waardoor de druk op de verdedigers toenam. Als gevolg daarvan begon Van Dijk foutjes te maken en was hij zogenaamd ineens niet meer één van de beste CVs ter wereld.De Realist wrote: ↑19 Jul 2023, 10:33 Het grote probleem lijkt vooralsnog echter niet opgelost te worden. Zonder fatsoenlijke verdediging wordt het voor iedereen lastig. Kan je partijtje spelen waarbij de aanvallers ook op eigen helft moeten zijn wat je wil, maar daar heb je in het echt vrij weinig aan natuurlijk.
Natuurlijk zijn de kwaliteiten van de CVs nog altijd belangrijk, maar je kunt als team zoveel meer verbloemen dan wat wij de afgelopen jaren hebben gedaan. Een Baumgartl, die hier misschien wel onderaan de pikorde van onze legio aan CVs staat, stond in 2021-2022 ook "gewoon" basis bij de nummer 5 van de Bundesliga.
-
- Legende
Laten we het de wittebroodsweken van een nieuwe trainer noemen. Kan me herinneren dat we ook allemaal massaal onder de indruk waren toen van Bommel net begon, en hij het had over zelfbedachte oefeningen op basis van 15 jaar ervaring onder internationale top en floptrainers.
Ruud kwam inderdaad ook als rookie met een zogenaamd geheel eigen visie waar per sé een Spaanse trainer bij moest, ook al kende hij die knakker niet.
Dus, hoewel ik veel vertrouwen in het vakmanschap van Bosz heb, ben ik niet meer zo snel onder de indruk van de "laaghangend fruit moves" die elke nieuwe trainer toepast t.o.v. voorgangers. Straks tijdens de vCL ga ik kijken hoe het ervoor staat.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
-
- Vedette
Ook dat is allemaal niks nieuws. Verfrissend is dat de media een keer uiterst positief zijn over een PSV-trainer, maar het is vooral iets dat Bosz aan zijn kont heeft hangen.
- Juancho
- Mister PSV
Die oefeningen deden wij idd ook vaak, niks bijzonders aan maar wel een hele goede en effectieve oefeningen om linies te laten aansluiten. En het staat garant voor een hoop irritatie onderling, want wat is het gruwelijk irritant als je een goal maakt en 1 joker staat nog te slapen achterin of voorin
Bosz is gewoon bekend, het is niet nieuw maar juist vertrouwd. Blijkbaar geilt de NL journalistiek daarop terwijl het voetbal zo internationaal als de pest is en juist ook bekend staat om geweldige buitenlandse talenten die hier groot geworden zijn. Als het om trainers gaat loopt men zo hopeloos achter.
Andeszijds stoor ik me ook enorm aan al dat geklaag en gezeik, zo ook bij de periode Schmidt. Lekker boeien wat de buitenwacht roept, of dat Hanssie weer eens irritante vragen stelt. Lach erom en ga verder met waar je als club achter staat. Dan is de lol er vanzelf wel af. Ik hoop dan ook maar dat PSV die optie altijd open houdt en dat kwaliteit voor nationaliteit gaat. Zeker na Bosz ga je waarschijnlijk geen NL trainer vinden die kan verder bouwen aan de wat andere speelstijl.
Bosz is gewoon bekend, het is niet nieuw maar juist vertrouwd. Blijkbaar geilt de NL journalistiek daarop terwijl het voetbal zo internationaal als de pest is en juist ook bekend staat om geweldige buitenlandse talenten die hier groot geworden zijn. Als het om trainers gaat loopt men zo hopeloos achter.
Andeszijds stoor ik me ook enorm aan al dat geklaag en gezeik, zo ook bij de periode Schmidt. Lekker boeien wat de buitenwacht roept, of dat Hanssie weer eens irritante vragen stelt. Lach erom en ga verder met waar je als club achter staat. Dan is de lol er vanzelf wel af. Ik hoop dan ook maar dat PSV die optie altijd open houdt en dat kwaliteit voor nationaliteit gaat. Zeker na Bosz ga je waarschijnlijk geen NL trainer vinden die kan verder bouwen aan de wat andere speelstijl.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
-
- Vaste waarde in elftal
Een van de eerste dingen die bij PSV onder zijn leiding zijn veranderd, is dat Nederlands weer de voertaal is. Bij PSV werd Engels gesproken, maar dat was in mijn ogen niet meer nodig.
"Timo Baumgartl praat en verstaat bijvoorbeeld uitstekend Nederlands. Olivier Boscagli verstaat me ook. Ibrahim Sangaré communiceert vooral in het Frans en koerst op Johan Bakayoko, die de verantwoordelijkheid neemt om de Franstalige spelers alles te vertellen. Dat vind ik mooi van hem. Hij praat Walter Benitez en Ibrahim bij, terwijl Rob Maas bij een tactische bespreking nog eens checkt of iedereen ook echt alles heeft opgepikt.”
- Standbeeld
- Mister PSV
Las het ook, maar zie de meerwaarde niet echt. Waarom niet gewoon Engels? Dan verstaat iedereen het meteen. Je kan maar beter duidelijk zijn in de rechtstreekse communicatie in plaats dat het over allerlei schijven loopt.Leon77M wrote: ↑19 Jul 2023, 12:14Een van de eerste dingen die bij PSV onder zijn leiding zijn veranderd, is dat Nederlands weer de voertaal is. Bij PSV werd Engels gesproken, maar dat was in mijn ogen niet meer nodig.
"Timo Baumgartl praat en verstaat bijvoorbeeld uitstekend Nederlands. Olivier Boscagli verstaat me ook. Ibrahim Sangaré communiceert vooral in het Frans en koerst op Johan Bakayoko, die de verantwoordelijkheid neemt om de Franstalige spelers alles te vertellen. Dat vind ik mooi van hem. Hij praat Walter Benitez en Ibrahim bij, terwijl Rob Maas bij een tactische bespreking nog eens checkt of iedereen ook echt alles heeft opgepikt.”
- mr.top
Je woont en werkt in Nederland. Dus niet iedereen spreekt Engels.Standbeeld wrote: ↑19 Jul 2023, 12:17Las het ook, maar zie de meerwaarde niet echt. Waarom niet gewoon Engels? Dan verstaat iedereen het meteen. Je kan maar beter duidelijk zijn in de rechtstreekse communicatie in plaats dat het over allerlei schijven loopt.
- Standbeeld
- Mister PSV
Voorgaande jaren onder Roger en Ruud was Engels de voertaal. Alleen Savio sprak vorig jaar geen Engels. Die is weg.mr.top wrote: ↑19 Jul 2023, 12:48Je woont en werkt in Nederland. Dus niet iedereen spreekt Engels.Standbeeld wrote: ↑19 Jul 2023, 12:17
Las het ook, maar zie de meerwaarde niet echt. Waarom niet gewoon Engels? Dan verstaat iedereen het meteen. Je kan maar beter duidelijk zijn in de rechtstreekse communicatie in plaats dat het over allerlei schijven loopt.