SKERLA wrote: ↑26 Jul 2023, 16:59
Armada wrote: ↑26 Jul 2023, 16:34
Snap het punt wel.
Echter:
- Je hebt de historie van vorig jaar / vorige jaren
- Je hebt twee grote bedragen ontvangen (Madueke en Gakpo), waarvan ongeveer 35m overblijft
- Je hebt ook kleinere bedragen ontvangen (o.a. Xavi en Guti), ongeveer 8 miljoen samen
- Je besluit afgelopen winterstop dus enkel te huren
- Je zwaait Savio, Hazard, en Fabio uit (huurtransfers)
- Je hebt dan een gehele seizoenshelft met een gevulde kas kunnen orienteren, scouten, contacten kunnen leggen
Je weet wanneer je CL voorrondes speelt, dan mag men toch teleurgesteld zijn - zeker qua balans - met welke selectie deze zeer belangrijke wedstrijd ingegaan wordt?
Ik snap dat je misschien wil wachten, zeker dat ALS je CL speelt je veel meer kunt. Maar dan vind ik dat je een echt groot risico neemt, iets wat andere jaren juist zo gebeurde en niet goed uitpakte.
Punt is dat hierna, zeker bij het niet behalen van CL, het wachten is op 'buitenkansjes'... je kunt het al uittekenen.
Nu weet ik, dat PSV druk bezig is geweest... en dat niet alles is gelukt in dit stadium. Dat kan, maar dan moeten er ook alternatieven zijn... je hebt lang genoeg de tijd gehad om dit goed voor te bereiden.
Eerlijk, er zijn twee verzachtende omstandigheden:
- Abrupt vertrek van Nistelrooij en komst Bosz, waarbij ik weet dat ten minste 1 speler zo goed als zeker zou komen maar dat die niet komt aangezien Bosz dit niet zag zitten
- Relatief late komst Stewart die ook even de tijd nodig heeft
Beide vind ik geen excuses, wel verzachtende omstandigheden.
Het gaat mij om dit:
ShovingNE2 wrote: ↑26 Jul 2023, 15:10Dat is de afweging. Welke speler je ook haalt: waarschijnlijk heb je hem 3 of 4 jaar op de loonlijst. Ga je dan voor de beste met het risico dat hij niet speelt tegen Sturm Graz of ga dan voor een mindere keuze die wel kan spelen?
Die afweging is niet makkelijk.... of toch wel?
Als (!) dit speelt, is die keuze voor mij makkelijk: K W A L I T E I T !
Makkelijk. Oké. Welke kwaliteit? En hoe hoog, wanneer en wanneer niet meer, hoe goed moet ie in het geheel passen? Welk geheel met de nog openstaande plaatsen... blessures... En dan. Voorronde CL, met of zonder aanwinsten? De vraag die ShovingNE2 stelde. Zoveel vragen. Het is COMPLEX!
Straks loopt er weer een 'verkeerde' middenvelder die niet zozeer 6 als wel meer 8 blijkt te zijn, of juist andersom. Natuurlijk moet je dit soort profielen klaar hebben staan, maar dan... Komt wat mogelijk en niet mogelijk is op de markt. PSV wil niet consolideren maar verbeteren. Waarvoor je spelers wat boven je huidige niveau zult moeten halen. Hetgeen lastig is. (Maar financieel gelukkig niet onmogelijk ,blijkbaar) Want vooralsnog geen CL (allesbepalend, zo blijkt, want zo speel je je weer in de kijker om na PSV weer een stap omhoog te kunnen zetten), spelers nog niet weg die je liever weg wilt hebben, want hoger niveau is gewenst. Als ze blijven: hoe ga je dan met het geheel om? Heb je dan bijv. een ander type 6 nodig dan met een andere, hopelijk betere verdediging? Enz. enz. Ben blij dat ik niet Earnest Stewart heet
Maar toegegeven, je kunt ook stellen, zoals AddoCultheld stelt, ben je gelijk van alle discussie af: 'Gelul dat je telkens moet wachten, hoe vaak is dat de afgelopen jaren al fout gegaan? Genoeg geld voor de juiste spelers is ook belangrijk. Dat begint bij onze scouting, maar die verdwalen al, zodra ze Eindhoven uitrijden.'
Waarbij ik een prijs wil voorstellen voor de laatste opmerking, absoluut goud!