Gedoe met supporters

Dit is het forum voor stadionzaken.
Post Reply
psvgouda
Vedette
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

TigTogFlip wrote: 06 Aug 2023, 11:24
Maax wrote: 06 Aug 2023, 11:13

Ah, excuses ik dacht dat het sarcastisch was en door je naam dat je misschien van BFTS was en mij te kakken wilden zetten. Had niet echt zin in de discussie op de zondagochtend.

Maar, nogmaals mijn mening, is dat het er onderling ook niet vriendelijker op is geworden. Bij Twente uit vorig jaar zat ik bv in bus 1 en werd ik in het uitvak vriendelijk noch dringend verzocht om weg te gaan van mijn plek omdat hun daar stonden. Toen ik zij dat ik daar al sinds de bussen aankwamen stond, werd ik meteen bij mijn kraag gegrepen. Eenzelfde iets meegemaakt bij Arsenal uit waar mijn groep maar naar een andere kroeg moest gaan omdat leden van BFTS buiten stonden en niet binnen kwamen.

En inderdaad, als je bij een awayday de wc op loopt zie ik meer mensen z'n neus poederen dan z'n handen wassen. Het is echt niet iedereen en deze gasten zorgen ook voor sfeer, maar ze voelen zich boven de andere supporters verheven. Ik heb zelf het idee dat dit met de gasten van LM totaal niet is en vooral sinds de opkomst van BFTS is.
Ik heb nooit de moed gehad om naar een uitwedstrijd van PSV te gaan, en dit bevestigt een beetje mijn gedachten over waarom ik niet wil gaan.
Het hoeft echt niet zo extreem te zijn, maar het komt helaas wel voor, ja. Mijn laatste ‘uitwedstrijd’ was de fruitschaal 2 jaar terug, tussen de harde kern met een vuurwerkshow onder het grote doek, echt heel fijn. Het ellenlange wachten, de lange reizen ( deels noodzakelijk) maken een uitwedstrijd niet tot een feest zal ik maar zeggen. Nog afgezien van het tegenwoordig nog maar zeer spaarzame inzetten (vrijwel nooit) van de Randstadbus, voor mij sowieso een must. Bij de grote wedstrijden kost het allemaal waanzinnig veel tijd. Wat dat betreft is het te karakteriseren als ontmoedigingsbeleid :mrgreen:
Denk dat vooral de snuivers onder de kapusjonnetjes aangepakt zouden moeten worden, maar hoe denk je dat te doen? Het fouilleren stelt niets voor… Meldingsplicht en goede handhaving daarop is essentieel, maar dan heb je alleen die gasten die het toch al hebben laten afweten zich enigszins normaal te gedragen. Conclusie: zelden nog een uitwedstrijd, vraag mij af of ik het überhaupt ooit nog zal doen…
FTS
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur: PSV

FTS wrote: 06 Aug 2023, 08:21

Je reageert met een clowntje op mijn vragen, maar het waren gewoon oprechte vragen 😉
Ik weet niet hoe het er aan toegaat in het uitvak, laat staan op de wc. Was wel benieuwd.
Ah, excuses ik dacht dat het sarcastisch was en door je naam dat je misschien van BFTS was en mij te kakken wilden zetten. Had niet echt zin in de discussie op de zondagochtend.

Maar, nogmaals mijn mening, is dat het er onderling ook niet vriendelijker op is geworden. Bij Twente uit vorig jaar zat ik bv in bus 1 en werd ik in het uitvak vriendelijk noch dringend verzocht om weg te gaan van mijn plek omdat hun daar stonden. Toen ik zij dat ik daar al sinds de bussen aankwamen stond, werd ik meteen bij mijn kraag gegrepen. Eenzelfde iets meegemaakt bij Arsenal uit waar mijn groep maar naar een andere kroeg moest gaan omdat leden van BFTS buiten stonden en niet binnen kwamen.

En inderdaad, als je bij een awayday de wc op loopt zie ik meer mensen z'n neus poederen dan z'n handen wassen. Het is echt niet iedereen en deze gasten zorgen ook voor sfeer, maar ze voelen zich boven de andere supporters verheven. Ik heb zelf het idee dat dit met de gasten van LM totaal niet is en vooral sinds de opkomst van BFTS is.
No worries. Ik had de link zelf nog niet gelegd met mijn username, haha. (kan ik die nog aanpassen, admins? :lol:)

Ik had al zo'n vermoeden dat het er zo aan toeging. Sneu gedrag, je bent toch allemaal voor dezelfde club, en samen? Lijkt wel een Zuidas-kantoor, met gelaagdheid en rangen.
Lekker snuiven op zondagmiddag. (Y)
Maax
Meervoudig international

TigTogFlip wrote: 06 Aug 2023, 11:24

Ik heb nooit de moed gehad om naar een uitwedstrijd van PSV te gaan, en dit bevestigt een beetje mijn gedachten over waarom ik niet wil gaan.
De andere kant van het verhaal is wel dat dit echt slechts incidenten zijn. Van de 10 bussen die gaan, zijn er 9 super gezellig en zit je met een biertje over ons cluppie te ouwehoeren met medesupporters die je van tevoren nog nooit hebt gesproken. Ik ben zelf een wedstrijd of 50 geweest denk ik. Elke busrit leer je nieuwe mensen kennen. Ik zou dit soort verhalen je zeker niet af laten schrikken en het gewoon is proberen. Denk dat als je met bv een AZ of Utrecht uit begint je echt een geweldige dag hebt!

Het komt voor, maar het zijn wel slechts incidenten en zeker niet elke keer.
  • These users thanked the author Maax for the post:
    Fc Denzel
    ziege maar ook zagge
    Lid van verdienste
    Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Ik kreeg vanmorgen opeens een flashback vanuit het vorige millennium - misschien toch wel relevant om op te merken:

Er is qua problemen met supporters niks nieuws onder de zon.
    Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
    TigTogFlip
    Basisspeler
    Favoriete speler: Sangare

psvgouda wrote: 06 Aug 2023, 11:36maar hoe denk je dat te doen
    Ik heb wel een quick and dirty oplossing.

Image

Weiger iedereen die deze idiote jassen draagt de toegang tot het stadion.
    psvgouda
    Vedette

TigTogFlip wrote: 06 Aug 2023, 11:48
    psvgouda wrote: 06 Aug 2023, 11:36maar hoe denk je dat te doen
    Ik heb wel een quick and dirty oplossing.

Image

Weiger iedereen die deze idiote jassen draagt de toegang tot het stadion.
    Oeh… nu gaat er iemand reageren hoor, ik zal geen naam noemen :lol: #saynotokledingdiscriminatie
    deninho32
    Site Admin
    Favoriete speler: Vinnie Jones
    FTS wrote: 06 Aug 2023, 11:44kan ik die nog aanpassen, admins?
    Ja door mij een PM te sturen.
  • These users thanked the author deninho32 for the post:
    FTS
    Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
    Fedeli sono i cani. ~ Salvatore Riina
    Gestelnaar
    Nationale topspeler
    Clubvoorkeur: Philips Sport Vereniging

Wat een gelul zeg hier door sommigen.
    Lijkt net of onze uitvakken vol staan met leden van Al Qaida als je hier even leest.
    Bij iedere club wordt gesnoven op de toiletten. Sterker nog, overal waar je in het uitgaansleven komt wordt dit gedaan.
    Of loop anders voor de grap eens een accountantskantoor op de zuid-as binnen.

In minimaal 9 van de 10 uitwedstrijden gebeurd er niks noemenswaardig. Maar hier wordt net gedaan of men niet meer naar het voetbal kan gaan zonder een grote kans op overlijden.
  • These users thanked the author Gestelnaar for the post (total 2):
    Smeets14ZwarteCapuchon1913
    Gomes92
    Vaste waarde in elftal
    Favoriete speler: Chucky Lozano

Gestelnaar wrote: 06 Aug 2023, 11:58 Wat een gelul zeg hier door sommigen.
    Lijkt net of onze uitvakken vol staan met leden van Al Qaida als je hier even leest.
    Bij iedere club wordt gesnoven op de toiletten. Sterker nog, overal waar je in het uitgaansleven komt wordt dit gedaan.

In minimaal 9 van de 10 uitwedstrijden gebeurd er niks noemenswaardig. Maar hier wordt net gedaan of men niet meer naar het voetbal kan gaan zonder een grote kans op overlijden.
    Lekker chargeren. Voetbal wordt kapot gemaakt door mensen die het zien als een uitlaatklep om eens lekker de boel te slopen. Zo lang mensen dat nog goed praten, dan zie ik het somber in.
  • These users thanked the author Gomes92 for the post:
    mr.top
    FTS
    Regelmatige invaller

Dat is inderdaad een beetje overdreven, en niet het geval. Wat je ook overal in de samenleving ziet, is het polariseren van iedere discussie naar zwart of wit. Ook hier is er een heel groot grijs gebied. Maar om met die reden maar weg te kijken schiet ook niet op. Ook als het al in de jaren 90 het geval was, als het bij andere clubs een probleem is, of als het ook bij waterpolo gebeurt: het is nog altijd een probleem.

Nou loop ik wel eens op een kantoor op de Zuid-as rond: dat is ook echt overdreven. Er wordt steeds meer gebruikt tijdens uitgaan, tijdens vrijdagmiddagborrels, etc. Maar het is niet zo dat er gewoon openlijk op wc's gesnoven wordt.

Wat wel gebeurt: is dat er nog altijd enorm veel gedoe is rondom voetbalwedstrijden, de politie handen en ogen tekort komt (waarbij voetbal-evenementen een gigantisch beslag legt op de capaciteit), en het wangedrag steeds vaker vanuit mensen met dezelfde kleding komt: onherkenbare hoodies, jassen, zonnebrillen, etc.

Het is gewoon onnodig, en enorm zonde.
  • These users thanked the author FTS for the post:
    Paco Casal
    ShovingNE2
    Site Admin

Gomes92 wrote: 06 Aug 2023, 12:08Zo lang mensen dat nog goed praten, dan zie ik het somber in.
    Dit dus.

Iedereen die denkt dat de maatschappij het verder op zijn beloop laat: nog een paar duels zoals AZ-West Ham of Twente tegen die vikingen en burgemeesters gaan gewoon een verbod instellen. Het legt ook een hele grote druk op het politie apparaat natuurlijk. De uren moeten elders gecompenseerd worden en dat betekent simpelweg minder politie in de wijk of voor wat voor een taken dan ook.
    "When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
    psvgouda
    Vedette

Je kijkt wel eens naar voetbal, neem ik aan? Hoe blind kun je zijn? En dan nog lekker chargeren. Snuiven is normaal? Als je verder niemand lastigvalt zal het mij een rotzorg wezen, maar er zijn er teveel die dat niet trekken blijkbaar, vandaar wat incidentjes. Er gebeurt idd vaak niet zoveel, eens. Het vervelende is nu eenmaal dat dergelijke zaken nu eenmaal langs de meetlat van de uitzonderingen worden gelegd. Als je dat niet bevalt zoek je lekker een andere maatschappijvorm uit. Nooit, werkelijk nog nooit heb ik een goede reden gelezen waarom je wèl zou moeten kunnen snuiven/slikken: als dat de enige manier is waarop je kunt feesten cq je kunt laten gaan… Nogmaals het mag van mij hoor, maar graag zonder dat debiele gedrag. Er zijn er blijkbaar genoeg die dat niet aankunnen. Dank u
  • These users thanked the author psvgouda for the post:
    Tutti Frutti
    ShovingNE2
    Site Admin

psvgouda wrote: 06 Aug 2023, 12:19Snuiven is normaal?
    Hij heeft wel gelijk dat het echt overal gebeurt. We zijn een lijntje coke salonfähig gaan vinden. Het moet toch kunnen volgens velen.
    ziege maar ook zagge
    Lid van verdienste

Het hele treinstation 'Eindhoven stadion' is volgens mij aangelegd opdat bezoekende supporters voortaan geen voet meer in de stad zouden hoeven te zetten, de stad werd bij grote wedstrijden immers steevast een soort oorlogsgebied. Grote groepen supporters trokken door de stad om met elkaar te knokken bij het station, op de Markt, op het Stratumseind. Straatstenen werden uit de grond getrokken, ruiten gingen aan diggelen, terrasmeubilair vloog door de lucht, ME die met paard en wagen charges uitvoerde.
    Standbeeld
    Mister PSV

ziege maar ook zagge wrote: 06 Aug 2023, 12:23Grote groepen supporters trokken door de stad om met elkaar te knokken bij het station, op de Markt, op het Stratumseind. Straatstenen werden uit de grond getrokken, ruiten gingen aan diggelen, terrasmeubilair vloog door de lucht, ME die met paard en wagen charges uitvoerde.
    Beetje overdreven om speciaal daarvoor een treinstation aan te leggen, niet?
    psvgouda
    Vedette

ShovingNE2 wrote: 06 Aug 2023, 12:22
    psvgouda wrote: 06 Aug 2023, 12:19Snuiven is normaal?
    Hij heeft wel gelijk dat het echt overal gebeurt. We zijn een lijntje coke salonfähig gaan vinden. Het moet toch kunnen volgens velen.
    Ja, en? Zeker is dat salonfähig geworden. Of het dan moet kunnen? Tja, zo lang anderen er geen last van hebben wmb geen punt. Helaas is niet iedereen zo sterk dat hij/zij zich weet te ‘gedragen’ in het publieke domein ‘onder invloed van’. En dat dat niet de meerderheid is zie en begrijp ik ook wel. Maar ook hier geldt dat die minderheid het voor de grote meerderheid lastig of iig vervelend maakt om -in dit geval - naar uitwedstrijden te gaan. Zelf zal ik mij niet laten tegenhouden om dié reden (drank- snuifgebruik), maar wel om de vele voorwaarden die je moet accepteren die voortkomen uit dat gedrag van de onverlaten in de groep supporters. Ze zouden zich eens bewust mogen worden van hetgeen ze met hun egocentrische gedrag uitrichten. Da’s wmb alles
    Grasmat
    ziege maar ook zagge
    Lid van verdienste

Standbeeld wrote: 06 Aug 2023, 12:25
    ziege maar ook zagge wrote: 06 Aug 2023, 12:23Grote groepen supporters trokken door de stad om met elkaar te knokken bij het station, op de Markt, op het Stratumseind. Straatstenen werden uit de grond getrokken, ruiten gingen aan diggelen, terrasmeubilair vloog door de lucht, ME die met paard en wagen charges uitvoerde.
    Ik wil maar zeggen: dit is altijd zo geweest. Ook in de jaren '30, 40 en '50 gingen grote groepen met elkaar op de vuist rond voetbalwedstrijden. Sterker nog, in de Romeinse tijd gebeurde het rond wagenrennen - en dat terwijl je er toen de doodstraf voor kon krijgen! En ook toen was de rest verontwaardigd :grin:

Ik vraag me dus af of we ons met z'n allen beseffen dat we in rondjes lopen. Het ligt niet aan lijntjes snuiven, als je deze problematiek succesvol aan wil pakken moet je denk ik beginnen met te erkennen dat rellen rond sport in principe doodnormaal zijn. Dit is hoe de mens in elkaar zit.
    psvgouda
    Vedette

ziege maar ook zagge wrote: 06 Aug 2023, 13:16
    Ik wil maar zeggen: dit is altijd zo geweest. Ook in de jaren '30, 40 en '50 gingen grote groepen met elkaar op de vuist rond voetbalwedstrijden. Sterker nog, in de Romeinse tijd gebeurde het rond wagenrennen - en dat terwijl je er toen de doodstraf voor kon krijgen! En ook toen was de rest verontwaardigd :grin:

Ik vraag me dus af of we ons met z'n allen beseffen dat we in rondjes lopen. Het ligt niet aan lijntjes snuiven, als je deze problematiek succesvol aan wil pakken moet je denk ik beginnen met te erkennen dat rellen rond sport in principe doodnormaal zijn. Dit is hoe de mens in elkaar zit.
    Ah, een realo. Fair enough. Maar ook weer gemakkelijk, want heel generiek; want hiermee maak je (bijna) de weg vrij voor het ‘maar gewoon accepteren’ van dergelijk gedrag. Ik neem toch aan dat dat nou ook weer niet je bedoeling is. De excessen zul je toch (in zekere mate) beheersbaar moeten houden, niet? Het tuutje van de snelkookpan zit er niet voor niets: dat mag af en toe wat naar boven komen en gaan fluiten, maar daarna moet de druk toch weer omlaag…
    Grasmat
    Huevera
    Bankzitter
    Clubvoorkeur: PSV, ATM

En toch kun je wel meer er aan doen.

Heb seizoenskaart bij Atletico en op de ultra vakken kun je alleen naar binnen met vingerafdruk + ID controle. Ik heb 2 seizoenen geleden 1x in zo’n vak gestaan (tegen Milan) en toen werd er zelfs gevraagd naar mijn doopnamen (want die hebben ze in Spanje niet dus snappen ze niet :P)

Voor de rest geen alcohol in stadion, kleine uitvakken (club mag zelf kiezen hoeveel uitvak kaarten ze verkopen), en geen “tante Gerda’s” als stewards (vorig seizoen zaten wat dronken Polen in mijn vak irritant te doen en die werden vrij snel t stadion uitgegooid).

Daardoor ook geen combi’s en zitten supporters gewoon door elkaar heen. Elke wedstrijd zitten er wel wat uit fans om mij heen gekleed in shirt en sjaal van hun club (ja ook Real Madrid fans).

Ondanks dat je een minder vijandige sfeer hebt zoals bij bijv Feyenoord, vind ik de sfeer in t stadion nog steeds fanatiek en luid.

Ik zeg overigens niet dat dit een perfecte oplossing is, maar hier wordt iig niet met bier gegooid (of cola, want bier schenken ze niet :D), of hommeles met uitfans.

EDIT: ook zijn straffen veel zwaarder. Vorig jaar kregen aantal Rayo ultra’s ieder boetes van 60K en algehele stadionverboden.
  • These users thanked the author Huevera for the post (total 3):
    GrasmatTigTogFlipAsterix
    ziege maar ook zagge
    Lid van verdienste

psvgouda wrote: 06 Aug 2023, 13:28 Ah, een realo. Fair enough. Maar ook weer gemakkelijk, want heel generiek; want hiermee maak je (bijna) de weg vrij voor het ‘maar gewoon accepteren’ van dergelijk gedrag. Ik neem toch aan dat dat nou ook weer niet je bedoeling is. De excessen zul je toch (in zekere mate) beheersbaar moeten houden, niet? Het tuutje van de snelkookpan zit er niet voor niets: dat mag af en toe wat naar boven komen en gaan fluiten, maar daarna moet de druk toch weer omlaag…
    Huh? Neeeee tuurlijk niet. Je moet er juist wel mee aan de slag en wel structureel omdat het dus normaal menselijk gedrag is.

Door in te zien dat dit niet iets van deze tijd is, dus in de kern niks te maken heeft met verhuftering van de samenleving, drugsgebruik, social media, capuchons, enz. enz. kun je de discussie misschien wat cleaner houden. Al die zaken dragen bij maar in de kern ga je de mens niet veranderen. Het feit dat we het bijv. een tijdje deden zonder netten was bijzonder, niet dat het nu weer misgaat.
  • These users thanked the author ziege maar ook zagge for the post:
    psvgouda
    Thoresen
    Nationale topspeler

En toch heeft zmoz gelijk. De enige reden dat dat station daar kwam is omdat van vak z( uitvak tussen de oude L-side en Oosttribune) tot aan het station het na de wedstrijd vaak onrustig was als de uitsupporters huiswaarts gingen. Altijd veel politieinzet, paarden, honden.
    psvgouda
    Vedette

Thoresen wrote: 06 Aug 2023, 14:24
    En toch heeft zmoz gelijk. De enige reden dat dat station daar kwam is omdat van vak z( uitvak tussen de oude L-side en Oosttribune) tot aan het station het na de wedstrijd vaak onrustig was als de uitsupporters huiswaarts gingen. Altijd veel politieinzet, paarden, honden.
    Klopt. Alleen... die politie inzet is er alsnog. Maar ongetwijfeld (wat) minder zwaar
    iam
    International
    Favoriete speler: 12e man

Je kan nu al voorspellen dat bij Feyenoord v PSV in de competitie maar iets van 600 fans welkom zullen zijn.
    ShovingNE2
    Site Admin

iam wrote: 06 Aug 2023, 14:49 Je kan nu al voorspellen dat bij Feyenoord v PSV in de competitie maar iets van 600 fans welkom zullen zijn.
    Na vernielingen had ik ze helemaal niet meer toegelaten. Als Ajax toch voor iedere keer aan tonnen schade maakt dan zeg je als Kuip toch een keer: de taffus voor ze. Geen Ajacieden meer in de Kuip, ook niet bij bekerfinales. Als vrienden een pilsje komen drinken bij je en na afloop hebben ze het sanitair vernield: dan komen ze er toch ook niet meer in?
    Balinho
    Internationale topspeler

Feyenoord doet aangifte tegen PSV-supporters na vernielingen: 'Nog nooit meegemaakt' - https://nos.nl/l/2485663

Ze waren misschien wat geloofwaardiger geweest indien er "Nog nooit meegemaakt in ons éigen stadion" had gestaan.
    Post Reply