Ykhim wrote: ↑11 Aug 2023, 22:16Schouten en Vranckx klinkt schier onhaalbaar, maar ik zou het ook niet heel verstandig vinden. Mensen kunnen wel zeggen dat ze allebei wel aan hun minuten gaan komen, maar in praktijk is een van de twee dan basisspeler, en de ander niet. Voor dat geld is dat een bijzonder riskante move. En om het vertrek van Veerman alvast op te vangen, denk ik dat je toch liever een meer creatieve back-up in huis zou willen halen dan een van deze twee.
Dat is inderdaad sowieso het geval. Ik vind daarom het narratief (dat zag je veel bij Tillman voorbij komen) van dat elke speler in principe niet zeker van zijn plekje is ook vrij naïef. Vanaf een bepaald punt kan je de basis gewoon steevast met potlood gaan invullen, waarbij je kiest voor de gebruikelijke namen. Tegelijkertijd zal je daarachter moeten rouleren en speeltijd mbt blessures, schorsingen en fitheid moeten managen waarbij je idealiter een groep van 6 a 7 man hebt die vrij dicht tegen de basis aanzitten. Kijkend naar de hoeveelheid wedstrijden die PSV gaat spelen dit seizoen:
- 34 wedstrijden ED.
- 1 JC duel.
- Normaliter 4 wedstrijden voorronde CL.
- 6 groepsfase duels CL/EL + normaliter minimaal 2 wedstrijden in de tussenronde/KO fase EL.
- Minimaal 3 duels in de beker (ervan uitgaande dat je minimaal de kwartfinale haalt dus).
Mijn stokpaardje is dat men altijd minimaal 45 wedstrijden in een seizoen speelt, maar op het moment dat je voorronde CL erbij moet spelen, is dat in de realiteit nogal een lage inschatting. Tel je bovenstaand lijstje bij elkaar op zit je op 50 duels. Doe je het goed in de beker en in de EL (stel PSV haalt via de CL groepsfase de kwartfinale van de EL zoals Feyenoord dit jaar via EL groepsfase deed), kunnen dat al 56 duels worden. Tel daarbij nog interlands op die (veel) spelers van PSV zullen gaan doormaken. Een minimum van 50 duels in dit geval aanhoudend zit je op 13.500 minuten totaal over de 3 middenvelderposities.
Van het rijtje Vranckx, Schouten en Veerman gaan ze alle drie echt voldoende minuten maken, verwacht ik, maar uiteraard zal er eentje primair buiten de basis belanden (Vranckx verwacht ik dan). Met Tillman en zoals het nu lijkt Babadi daarachter heb je ook twee spelers voor de 10 positie die voldoende minuten kunnen maken en zichzelf ontwikkelen. Voor bijv. een Saibari zal dat al beperkt zijn, verwacht ik (mocht hij niet verhuurd worden). Voor Guus Til lijkt het perspectief gewoon echt gering. Tenzij we op afstappen van onze 4-3-3 en opeens anders gaan spelen.
Ik weet niet hoe men financieel er precies voor staat. Men heeft voor bijna 90 miljoen verkocht afgelopen winter, deze zomer zal Sangare voor bijna 40 vertrekken (waarvan je 25 netto overhoudt) en hopelijk kan daar nog 30 miljoen van de CL gelden aan toegevoegd worden. 160 miljoen in een halfjaar cashen is niet verkeerd en dat biedt hoe dan ook investeringsopties. De markt waar PSV in vist is lastig, maar als je het geld hebt, is het halen van Vranckx voor 12 miljoen wel degelijk het overwegen waard.
Je haalt daarmee een jonge talentvolle speler die op een vergelijkbaar niveau in België heeft laten zien een goede speler te zijn die over een interessant profiel beschikt. Ik denk dat je dat type speler normaliter vrijwel niet voor minder dan 12 miljoen kan ophalen. Bovendien bouw je al direct aan het seizoen erop. Ook dat is iets wat veel waard is. In Stewart zijn visie komt duidelijk de term continuïteit duidelijk terug. Daarin schuilt ook dat je niet elk jaar 6 spelers opnieuw wilt gaan inpassen, maar een deel het liefst al in huis hebt (doorgroei jonge talenten via aankoopbeleid of jeugdopleiding).