Gedoe met supporters

Dit is het forum voor stadionzaken.
Post Reply
Grasmat
Lid van verdienste
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Flamingo

RV1913 wrote: 16 Aug 2023, 15:33
Standbeeld wrote: 16 Aug 2023, 15:31 Volgende week hetzelfde recept:
1. Er gebeurt iets met supporters dat het daglicht niet kan verdragen.
2. De media duiken erop.
3. Iemand post het in dit topic.
4. Een herhaling van zetten waarbij je al vooraf weet hoe iedereen erin staat. :mrgreen:

Hier kan alleen maar een einde aan komen door uitsupporters te verbieden. Hopeloos is het. :mrgreen:
Het is toch ook totaal onnodig om erbij te vermelden dat het PSV-supporters zijn ipv Nederlandse toeristen? dat is gewoon extra onnodige framing naar voetbal supporters i.m.o.

Bij buitenlandse clubs gaat het overigens nog veel vaker fout (ook tussen groepen supporters) met als ergste voorbeeld die Griekse fan 2 weken terug.
Het is wel degelijk relevant omdat die jongens in de hoedanigheid als voetbalsupporter daar zijn en het gebeurd is rondom de voetbalwedstrijd waarvoor ze daar zijn.

Fijn dat het bij andere clubs nog vaker fout gaat, maar dat maakt wat onze eigen supporters doen niet beter ofzo. Hoe moeilijk is het nou om je gewoon te gedragen? Wedstrijdje kijken, sfeer maken, stem schorzingen, pintje pakken na afloop en de dag erop weer lekker naar huis.
Last edited by Grasmat on 16 Aug 2023, 17:32, edited 2 times in total.
  • These users thanked the author Grasmat for the post (total 3):
    BromalhoWoodenshoesProf_napo
    Standbeeld
    Mister PSV

2. De media duiken erop.
    4. Een herhaling van zetten waarbij je al vooraf weet hoe iedereen erin staat. :mrgreen:

Hier kan alleen maar een einde aan komen door uitsupporters te verbieden. Hopeloos is het. :mrgreen:
    Het is toch ook totaal onnodig om erbij te vermelden dat het PSV-supporters zijn ipv Nederlandse toeristen? dat is gewoon extra onnodige framing naar voetbal supporters i.m.o.

Bij buitenlandse clubs gaat het overigens nog veel vaker fout (ook tussen groepen supporters) met als ergste voorbeeld die Griekse fan 2 weken terug.
    Ik heb onvoldoende informatie om daarover te kunnen oordelen. Maar ik neem zelf aan dat het motief van de ruzie de oorzaak is van de koppeling aan PSV-fans.
    29.04.2007
    Nationale topspeler

2. De media duiken erop.

Ik vind dat de nuance in sommige discussies hier nog wel eens ontbreekt, maar in dit geval ging het om PSV supporters die daar waren vanwege de wedstrijd tegen Graz. Het slachtoffer is een Oostenrijker die daar was vanwege de wedstrijd tegen PSV. Dus heeft weinig met framing te maken.
    RV1913
    Nationale topspeler

29.04.2007 wrote: 16 Aug 2023, 15:41

Ik vind dat de nuance in sommige discussies hier nog wel eens ontbreekt, maar in dit geval ging het om PSV supporters die daar waren vanwege de wedstrijd tegen Graz. Het slachtoffer is een Oostenrijker die daar was vanwege de wedstrijd tegen PSV. Dus heeft weinig met framing te maken.
    Hoezo was die Oostenrijker in het uitgaansgebied vanwege de wedstrijd? kan toch ook een local zijn die een drankje ging doen en het aan de stok kreeg?
    RV1913
    Nationale topspeler

Grasmat wrote: 16 Aug 2023, 15:37

Het is wel degelijk relevant omdat die jongens in de hoedanigheid als voetbalsupporter daar zijn en het gebeurd is rondom de voetbalwedstrijd waarvoor ze daar zijn.

Fijn dat het bij andere clubs nog vaker fout gaat, maar dat maakt wat onze eigen supporters doen niet beter ofzo. Hoe moeilijk is het nou om je gewoon te gedragen? Wedstrijdje kijken, sfeer maken, stem schorzingen, pintje pakken naar afloop en de dag erop weer lekker naar huis.
    Voor jongeren blijkbaar steeds lastiger (zie ook de nieuwsberichten uit bekende zuipvakantie-bestemmingen)
    psvgouda
    Vedette
    Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
    Favoriete speler: Ismael Saibaasie

Word heeeel moe van deze non-discussie. Vrij naar John Cleese: "Oh dear, it seems that Mr. Brain has left some of us once more'. En wellicht mag ik ook nog de wijze woorden van een voormalig Ajax-directeur aanhalen: 'K a p p e n nou!' (Het was het eerste en laatste verstandige dat hij zei, maar dat maakt niet uit: hierin had hij gelijk) Stelletje garnalen dat ze zijn
    29.04.2007
    Nationale topspeler

RV1913 wrote: 16 Aug 2023, 15:47
    29.04.2007 wrote: 16 Aug 2023, 15:41

Hoezo was die Oostenrijker in het uitgaansgebied vanwege de wedstrijd? kan toch ook een local zijn die een drankje ging doen en het aan de stok kreeg?
    Dat had gekund, maar dat was niet zo.
    Thoresen
    Nationale topspeler

danko-lazovic wrote: 16 Aug 2023, 15:19 Als je zin hebt, zoek maar naar de arrestaties rond de wedstrijden. Ook wat er daarna met die situaties is gebeurd. Voor mij zegt het namelijk heel veel dat de 5 PSV-“supporters” die iemand zwaargewond zouden hebben geslagen en geschopt alweer vrij zijn. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen..
    Niemand weet hier wat er is gebeurd, maar velen hebben wel al hun oordeel klaar. Want inderdaad na een zware mishandeling meteen weer vrijgelaten worden (onderzoek loopt nog wel) is opmerkelijk, evenals dat er geen bekentenissen zijn gedaan.
    RV1913
    Nationale topspeler

29.04.2007 wrote: 16 Aug 2023, 15:52

aha excuses dan, mij was alleen duidelijk dat het in het uitgaansgebied gebeurde ver na de wedstrijd.
    Bram
    Nationale topspeler

Koning Bagatelisseren is ook weer op het forum
    RPSV94
    Geselecteerd voor Oranje

29.04.2007 wrote: 16 Aug 2023, 15:52

Waar werd dat vermeld?
    ruuddevil
    Legende

Gewoon stoppen met uitsupporters. Definitief. Probleem opgelost. En iedereen die in eigen stadion ook maar iets verkeerd doet een levenslang stadionverbod. Het moet afgelopen zijn met die idioten die zich niet kunnen gedragen.
  • These users thanked the author ruuddevil for the post (total 7):
    EindhovenvoetbalJosef DettelbacherTjompiepsvgoudaJuanchofritskeShovingNE2
    Jur1913
    Internationale topspeler

ruuddevil wrote: 16 Aug 2023, 17:19 Gewoon stoppen met uitsupporters. Definitief. Probleem opgelost. En iedereen die in eigen stadion ook maar iets verkeerd doet een levenslang stadionverbod. Het moet afgelopen zijn met die idioten die zich niet kunnen gedragen.
    Alle risicovakken volgooien met camera's en iedereen die aan gezichtsbedekking doet weigeren. Het gaat ook vaak zat mis met thuispubliek
    Josef Dettelbacher
    Legende

ruuddevil wrote: 16 Aug 2023, 17:19 Gewoon stoppen met uitsupporters. Definitief. Probleem opgelost. En iedereen die in eigen stadion ook maar iets verkeerd doet een levenslang stadionverbod. Het moet afgelopen zijn met die idioten die zich niet kunnen gedragen.
    Helemaal mee eens. Vrijgekomen ruimte besteden aan thuissupporters in elk stadion.
  • These users thanked the author Josef Dettelbacher for the post:
    Eindhovenvoetbal
    Her lips said no, but her eyes said read my lips..
    29.04.2007
    Nationale topspeler

Ik snap de roep om het verbod op uitsupporters best, maar het is niet niks. Wel benieuwd hoe jullie vinden dat het bijvoorbeeld geregeld zou moeten worden bij een finale (KNVB beker, maar ook Europese finales).
    Zonder publiek? Over 2 wedstrijden? Loten wie er thuis mag en dus als enige supporters mag meenemen? In alle gevallen haalt het wat mij betreft wel de volledige charme van zo'n finale weg.

En dan heb ik het nog niet eens over de EK's en WK's, want ook daarbij zijn in de afgelopen tientallen jaren meer dan genoeg incidenten/rellen geweest tussen verschillende supportersgroepen.
    psvgouda
    Vedette

29.04.2007 wrote: 16 Aug 2023, 18:10 Ik snap de roep om het verbod op uitsupporters best, maar het is niet niks. Wel benieuwd hoe jullie vinden dat het bijvoorbeeld geregeld zou moeten worden bij een finale (KNVB beker, maar ook Europese finales).
    Zonder publiek? Over 2 wedstrijden? Loten wie er thuis mag en dus als enige supporters mag meenemen? In alle gevallen haalt het wat mij betreft wel de volledige charme van zo'n finale weg.

En dan heb ik het nog niet eens over de EK's en WK's, want ook daarbij zijn in de afgelopen tientallen jaren meer dan genoeg incidenten/rellen geweest tussen verschillende supportersgroepen.
    Goede vragen hoor. Maar je moet dit toch zo langzamerhand niet meer willen, zo'n klein groepje dat zich niet weet te gedragen en daarmee je eigen club tot schande maakt? En vooral: een groepje dat het plezier van de overgrote meerderheid verpest. Laat ze elkaar op een niet meer in gebruik zijnd en vanuit de kust onzichtbaar boorplatform afmaken en dan na afloop dat boorplatform afzinken. Of op een of andere zandplaat, die bij vloed weer overstroomt. Voor de (redelijke) vragen die jij stelt zijn oplossingen te vinden, bijvoorbeeld de oplossing die jij zelf geeft. Of wat anders. Dat lijkt mij het minste probleem. Mijn normaliter toch wel aanwezige gevoel voor nuance (sprak hij zelf :mrgreen: ) is volledig weg door dit soort gasten
    iam
    International
    Favoriete speler: 12e man

er is echter geen enkel land waar geen uitfans zijn. Dus waarom in een 'normaal' land als NL dan wel? Er moet gewoon anders/beter gestraft worden. 99% van de tijd komen de wangedragers gewoon weg met wat ze doen.Uitvakken zijn 100x beter te controleren dan thuisvakken dus het is pure onwil.
    Josef Dettelbacher
    Legende

29.04.2007 wrote: 16 Aug 2023, 18:10 Ik snap de roep om het verbod op uitsupporters best, maar het is niet niks. Wel benieuwd hoe jullie vinden dat het bijvoorbeeld geregeld zou moeten worden bij een finale (KNVB beker, maar ook Europese finales).

Als je elke week een groot deel van het gezeik kunt wegnemen, kun je voor finales best een uitzondering maken. Je moet ergens beginnen, en dit lijkt me een prima manier. Maakt bovendien het verschil tussen uit en thuis spelen groter, wat m.i. bevorderlijk is voor de competitie.
    Her lips said no, but her eyes said read my lips..
    psvgouda
    Vedette

iam wrote: 16 Aug 2023, 18:47 er is echter geen enkel land waar geen uitfans zijn. Dus waarom in een 'normaal' land als NL dan wel? Er moet gewoon anders/beter gestraft worden. 99% van de tijd komen de wangedragers gewoon weg met wat ze doen.Uitvakken zijn 100x beter te controleren dan thuisvakken dus het is pure onwil.
    Je kunt je ook afvragen of een maatschappij die (o.a. financiële) last voor wat ontspoorde pubers nog wel moet willen dragen... Handhaving kost tijd/geld. Ga je dat doorbelasten op de clubs die een uitafvaardiging willen sturen? Verrekenen in de prijs van de uitkaartjes? Waar dan vervolgens weer tegen wordt geprotesteerd door de welwillenden die (begrijpelijk en terecht imo) geen zin hebben om die meerprijs te betalen voor die paar idioten? Je krijgt zo weer ellenlange discussies waarbij de daders steeds weer lijken te worden ontzien.
    Het is heel jammer voor de sfeer als er geen uitpubliek meer zal zijn (het is af en toe best genieten als je de PSV supporters boven het thuispubliek uit hoort komen, hoor), maar misschien moet het maar
    Guido073
    Ballenjongen
    Favoriete speler: Veerman

Het is inderdaad lastig. Wij waren gisteren met drie families en onze kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 in Graz. Omdat wij vinden dat we het PSV DNA moeten doorgeven. Gezellig aangesloten in de mars naar het stadion achteraan. Hele goede sfeer en de kinderen genoten. De politie hield zich afzijdig en ineens uit het niets een vechtpartij. Weg sfeer en weg afzijdige politie. 3 kinderen huilen en waarom? Ik kan niet oordelen over de aanleiding maar alleen benadrukken dat de gevolgen impact hebben die niet nodig zijn. Ook wij waren om 23.15 terug in de stad maar hebben gelukkig niets mee gekregen van een gevecht. Uiteindelijk was iedereen dus met de 3-1 blij en willen ze vaker naar de 'away days'. Laten we met zijn allen dit niet verpesten en zorgen dat ook de volgende generatie onze mooie club kan blijven steunen.
    ziege maar ook zagge
    Lid van verdienste
    Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Er is in het algemeen m.i. nog steeds niks nieuws onder de zon, volgens mij is supportersgeweld nu helemaal niet zoveel erger dan vroeger, sterker nog zonder dat ik het onderzocht heb heb ik het gevoel dat het nu juist minder is. Waarmee het verbieden van uitpubliek totaal overbodig / disproportioneel zou zijn.

Wat volgens mij wel een punt is is dat specifiek PSV fans zichzelf vaker negatief in het nieuws werken.

Als Eindhovenaar schaam ik me echt kapot om dit soort berichten, ik vind dit dan ook daden van een heel andere aard dan het (in omvang veel grotere denk ik) supportersgeweld van het vorige millennium. Nu dus met vijf man op 1 gast inhakken en doorgaan tot hij zwaargewond is, zijn dat dan de drugs van nu ofzo? Zo fokking laf en imbeciel.

Ik verlang vooral naar hele zware straffen voor de daders. Opflikkeren met dat tuig, dat heeft totaal niks te zoeken bij de club en eigenlijk ook niet in de stad. Zware mishandeling kan hier tot 15 jaar cel opleveren, hopelijk krijgen ze zoiets. Dikke vinger, klootzakken.
  • These users thanked the author ziege maar ook zagge for the post:
    Paco Casal
    Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
    danko-lazovic
    Meervoudig international

https://x.com/yourivh_/status/169209350 ... 1PYBNHHGow

https://x.com/sturmgrazinside/status/16 ... 1PYBNHHGow

Twee berichten vanuit de Sturm Graz fans. Het is ook net waar je extra aandacht op legt. Nogmaals ik praat geweld niet goed. Maar we kunnen ook de positieve kant uitlichten van de 2 Europese wedstrijden.
  • These users thanked the author danko-lazovic for the post:
    ziege maar ook zagge
    psvgouda
    Vedette

Je weet hoe het werkt hè? Tegenover ieder negatief punt moeten zo ongeveer acht positieve staan om dat ene negatieve ongedaan te maken. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, etc. Nog meer clichés nodig?
    Fanatic-U-s
    Internationale topspeler
    Favoriete speler: Fredrik Oppegård

https://www.indehekken.net/rtl-kiest-vo ... nalistiek/

Er zouden ook een aantal hier zich nu eens achter de oren moeten krabben.
  • These users thanked the author Fanatic-U-s for the post:
    smoortje
    Ex unitate vires
    ShovingNE2
    Site Admin

Mooi dat alles wordt aangegrepen om maar te downplayen dat het al een paar jaar steeds verder uit de klauwen giert in en rond de stadions. Zeker bij PSV. Waar wij ons altijd netjes gedroegen staan we nu bovenaan de shitlist van de UEFA en de Nederlandse boetepotjes.

Maar ik moet mij achter de oren krabben. Niet degenen die zeggen dat het wel meevalt dat PSV supporters de goede naam in een paar jaar totaal naar de taffus helpen. :lol:
  • These users thanked the author ShovingNE2 for the post (total 3):
    ruuddevilTjompieHeissenberrug
    "When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
    Post Reply