Gedoe met supporters

Dit is het forum voor stadionzaken.
Post Reply
Juancho
Mister PSV
Clubvoorkeur: PSV

Chucky wrote: 18 Aug 2023, 10:06 Individueel (harder) traffen ben ik voor, maar hele groepen supporters bestraffen slaat nergens op imo. Maar daarnaast moeten de problemen vooral gewoon bij de wortel aangepakt worden, al is dat een algemene politieke kwestie ipv een probleem voor PSV.
Hier wel mee eens want daar valt volgens mij nog enorm veel winst te halen waardoor je een tussenweg gaat vinden. Ik begreep dat de meldingsplicht er nog steeds niet is? Dat moet er natuurlijk als eerste komen want dan begin je met:

onruststoker is in beeld gebracht - die kan je uit het stadion trekken en een verbod geven - die mag zich de komende periode (geen idee wat normaal is qua duur) bij elke wedstrijd van PSV gaan melden. Lijkt me een stap die nu al vaak genoeg nog fout gaat. En hoe meer je van dit soort individuen eruit kan trekken, hoe minder groot die groep zal zijn. Tot je uiteindelijk de echte PSV'ers en sfeermakers over houdt want laten we niet vergeten dat een geweldige sfeer ook super belangrijk is. Dat onderscheid moet je wel maken.

Maar zolang club en overheid het vertikken om die individuele gevallen eruit te plukken en daar echt iets tegen te gaan doen wat staat, lees meldingsplicht, verzinnen ze wel manieren om alsnog binnen te komen en begint het hele feest weer opnieuw.
  • These users thanked the author Juancho for the post:
    danko-lazovic
    “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    danko-lazovic
    Meervoudig international

Ik zie hier veel een boete argument op komen. We zouden er slecht opstaan want de meeste boetes.

Lees even dit stuk.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/425 ... 20000-euro

De boete dat die gek het veld op komt rennen is het dubbele(!!!) van een beker bier op het veld. Alle verhoudingen slaan dan toch nergens op? Is niet als argument te gebruiken.

Je kan van pyro vinden wat je wilt. Maar om dit in de discussie met gedoe met supporters te gebruiken slaat natuurlijk nergens op. Als wij het hele seizoen alleen maar wat gezeik krijgen door pyro Tekent iedereen daarvoor.
  • These users thanked the author danko-lazovic for the post:
    RV1913
    ziege maar ook zagge
    Lid van verdienste
    Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Chucky wrote: 18 Aug 2023, 09:31 Allemaal leuk en aardig, een mogelijk uitsupportersverbod als oplossing voor het gedoe binnen het voetbal, maar dat is natuurlijk onzin.
    Volgens mij is het ook alleen de politiebond die begon over de eventuele wenselijkheid van zo'n verbod. Daarmee is dat geen officieel standpunt van de politie als geheel.

Ik zag een kop als 'door voetbalwedstrijden blijven aangiften liggen' maar dat is m.i. een vals argument, er blijven nl. sowieso aangiften liggen doordat de politie een structureel te lage capaciteit heeft.
    Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
    Ren Höek
    Vedette

Maar als kleding niets uitmaakt, waarom zijn dan zo ongeveer alle hooligans volledig in het zwart gekleed?
    En zijn tegenwoordig zo ongeveer alle leden van de harde kernen volledig in het zwart gekleed?

Puur toeval zeker?
    Schattig van anderen die dit eerder 'gewoon een kleding trend' noemden, maar we weten allemaal dat de hooligans dit doen om zo onherkenbaar mogelijk te zijn. Als je als harde kern vervolgens constant dezelfde soort en kleur kleding aantrekt, dan maak je niet echt duidelijk niet te willen rellen. En daarna klagen dat iedereen over één kam wordt geschoren, dan wil je het ook niet begrijpen.
    danko-lazovic wrote: 18 Aug 2023, 10:34 Als wij het hele seizoen alleen maar wat gezeik krijgen door pyro Tekent iedereen daarvoor.
    Het kan aan mij liggen natuurlijk, maar ik teken voor geen gezeik.
    De boetes voor pyro beschadigen de club ook namelijk.
    Last edited by Ren Höek on 18 Aug 2023, 10:40, edited 1 time in total.
  • These users thanked the author Ren Höek for the post:
    ShovingNE2
    “Never argue with an idiot.
    They will drag you down to their level and beat you with experience.”
    Fanatic-U-s
    Internationale topspeler
    Favoriete speler: Fredrik Oppegård

Ren Höek wrote: 18 Aug 2023, 10:38 Maar als kleding niets uitmaakt, waarom zijn dan zo ongeveer alle hooligans volledig in het zwart gekleed?
    En zijn tegenwoordig zo ongeveer alle leden van de harde kernen volledig in het zwart gekleed?

Puur toeval zeker?
    Schattig van anderen die dit eerder 'gewoon een kleding trend' noemden, maar we weten allemaal dat de hooligans dit doen om zo onherkenbaar mogelijk te zijn. Als je als harde kern vervolgens constant dezelfde soort en kleur kleding aantrekt, dan maak je niet echt duidelijk niet te willen rellen. En daarna klagen dat iedereen over één kam wordt geschoren, dan wil je het ook niet begrijpen.
    Alle hooligans in het zwart betekent niet dat alle supporters in het zwart hooligan zijn.
    Ex unitate vires
    Ren Höek
    Vedette

Fanatic-U-s wrote: 18 Aug 2023, 10:39 Alle hooligans in het zwart betekent niet dat alle supporters in het zwart hooligan zijn.
    Dat zegt ook niemand, maar typisch dat je alleen hierop reageert en de rest van mijn post negeert.
    LVL040
    Ballenjongen

Eindhovenvoetbal wrote: 18 Aug 2023, 09:00Geen uitfans meer. Gewoon kappen ermee. Die debiele hooligankleding ook verbieden.
    Haha als je zo gaat redeneren mogen er volgens jou ook geen thuisfans meer komen? Het incident van Dylano K gebeurde in ons eigen stadion. Ook hier is het een enkeling die het voor de rest verpest. Zullen we dan maar in zijn geheel stoppen met publiek tijdens voetbalwedstrijden? Of trek jij zo makkelijk deze conclusie omdat je zelf nog nooit bij een uitwedstrijd geweest bent en het jou toch niks boeit of ze er zijn of niet?
  • These users thanked the author LVL040 for the post:
    Pietv8
    Fanatic-U-s
    Internationale topspeler

Ren Höek wrote: 18 Aug 2023, 10:41
    Fanatic-U-s wrote: 18 Aug 2023, 10:39 Alle hooligans in het zwart betekent niet dat alle supporters in het zwart hooligan zijn.
    Dat zegt ook niemand, maar typisch dat je alleen hierop reageert en de rest van mijn post negeert.
    Ik negeer hem niet, ik plaats alleen een kanttekening. Ik denk dat het gros van de 'capuchonnetjes' meelopers zijn die kopieergedrag vertonen. Iedereen kan namelijk een SI of CP jasje kopen. Het is niet dat de 25% op Oost die zwarte kleren dragen hooligans zijn. Het is gewoon een stukje kuddegedrag en 'erbij horen'.
    Ex unitate vires
    ShovingNE2
    Site Admin

Chucky wrote: 18 Aug 2023, 10:06Financieel kapot maken en de goot in helpen vind ik overigens weer een ander uiterste, maar dat ben ik wel van je gewend :mrgreen:

Maar wat denk je dat er gebeurt als uitsupporters nooit meer mee mogen? Dan krijg je juist alleen maar meer gedoe verwacht ik, in en rondom de steden. Akkefietjes zoals tegen Utrecht vorig seizoen bijvoorbeeld.
    Op het moment dat PSV een boete krijgt van een ton en de dader wordt gepakt is hij echt wel naar de kloten hoor. Dat los je niet op met schuldhulpverlening.

De bonus / malus is een goede tussenstap voordat je voorgoed awaydays eruit gooit. Gezeik met het uitvak? De volgende keer de helft van het aantal supporters mee. Wederom gezeik: geen awayday meer voor een jaar bij die club. Jaar erop: de helft. Gaat het goed: vol uitvak.
    "When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
    ruuddevil
    Legende

29.04.2007 wrote: 18 Aug 2023, 10:16 Ik vind kledingkleur wel het allerlaatste waar men zich druk over zou moeten maken. Laat ieder lekker zelf weten welke kleur kleding hij/zij aan wil doen naar een stadion. Wat is het volgende ? Geen adidas sneakers of bepaalde merken die verboden worden? (En ja, ik voel m al aankomen; los van (bv CP) gezichtsbedekkende kleding). Als je het probleem wil aanpakken, pak dan ook daadwerkelijk het probleem aan. De kleur van de kleding is niet het probleem. Dat is hetzelfde als dat er gezegd zou worden dat in de jaren '90 iedereen eerst naar de kapper moest zijn geweest om binnen te mogen, omdat er onder hooligans heel veel mannen met lange matjes waren.
    Het is toch niet gek dat er wat nuance wordt aangebracht (iets anders dan bagatelliseren), als er dit soort ridicule standpunten worden ingenomen.
    Ik rekende er al niet op dat het een populaire opvatting zou zijn. Maar begin eens met je afvragen waarom over het algemeen supporters de kleuren van hun club of land dragen. Die zwarte capuchonnetjes kun je vergelijken met een vak supporters in het paars terwijl de rest van het stadion oranje is. Zo’n groep wijkt bewust af en wil een punt maken. Het gaat niet om de kleur, het gaat erom waarvoor het staat. Het bedrag binnen zo’n subcultuur wordt aangemoedigd en versterkt. In mijn ogen is het een symbool van de escalerende misdragingen van de PSV aanhang.
  • These users thanked the author ruuddevil for the post (total 3):
    Ren HöekFanatic-U-sStruviet
    ziege maar ook zagge
    Lid van verdienste
    Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Ren Höek wrote: 18 Aug 2023, 10:38Maar als kleding niets uitmaakt, waarom zijn dan zo ongeveer alle hooligans volledig in het zwart gekleed?
    https://www.scribbr.nl/onderzoeksmethod ... eroorzaakt.

Ik denk dat het meer een groepsgebeuren is dan dat ze onherkenbaar willen zijn, die slimme camera's kijken immers toch vooral naar gezichten.
    Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
    Fanatic-U-s
    Internationale topspeler

ruuddevil wrote: 18 Aug 2023, 10:45
    Ik rekende er al niet op dat het een populaire opvatting zou zijn. Maar begin eens met je afvragen waarom over het algemeen supporters de kleuren van hun club of land dragen. Die zwarte capuchonnetjes kun je vergelijken met een vak supporters in het paars terwijl de rest van het stadion oranje is. Zo’n groep wijkt bewust af en wil een punt maken. Het gaat niet om de kleur, het gaat erom waarvoor het staat. Het bedrag binnen zo’n subcultuur wordt aangemoedigd en versterkt. In mijn ogen is het een symbool van de escalerende misdragingen van de PSV aanhang.
    Goede toevoeging. De vraag is waar de zwarte kleding dan voor staat: staat dat dan echt voor hooliganisme, is het onderdeel van een (ultra) supporterscultuur waarbinnen een (klein maar wel bovengemiddeld) percentage (ten opzichte van de totale supporterspopulatie) zich denkt te moeten misdragen, of is het gewoon 'stoer'?

Ik verafschuw hooliganisme maar heb zelf ook een zwarte jas in de winter. Moet ik dan maar een blauwe kopen?
    Ex unitate vires
    ruuddevil
    Legende

Fanatic-U-s wrote: 18 Aug 2023, 10:52
    Goede toevoeging. De vraag is waar de zwarte kleding dan voor staat: staat dat dan echt voor hooliganisme, is het onderdeel van een (ultra) supporterscultuur waarbinnen een (klein maar wel bovengemiddeld) percentage (ten opzichte van de totale supporterspopulatie) zich denkt te moeten misdragen, of is het gewoon 'stoer'?

Ik verafschuw hooliganisme maar heb zelf ook een zwarte jas in de winter. Moet ik dan maar een blauwe kopen?
    Gewoon zo’n Energiedirect trui aandoen 😉
    psvgouda
    Vedette
    Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
    Favoriete speler: Ismael Saibaasie

De kleding op zich maakt niets uit: paars met gele stippen, speciale zichtbare afdeling waarmee je je leuter groter wilt laten lijken, zwart etc. Het is puberachtig kuddegedrag, men wil bij de groep horen, het wordt geacht te werken als uniform, verder niks. Althans… tenzij er aspecten vd kleding meewerken om herkenning moeilijk of onmogelijk te maken: dan kàn het anders liggen.
    Hier werkt het bij de tegenstanders blijkbaar zo dat het kledinggedrag tot afkeer van bepaalde kenmerken leidt, omdat die groep zich als zodanig wil identificeren. Bij mij iig wel en ik denk bij een aantal hier ook. Dat krijg je met kuddegedrag. Lekker laten: die jongens zijn wrsch alleen maar bang als je ze alleen, zonder drank/drugs en niet in uniform tegenkomt. Tenzij… (zie hierboven): dan hard optreden
    Fritske12
    Bankzitter

als de overheid niet wil meewerken aan stadionverboden te handhaven moeten we dat toch echt zelf wel kunnen regelen. brainport is toch de slimste regio van zo'n beetje de hele wereld!
    voer de iris scan in op vrijwillige basis. 90 procent van de toeschouwers zal hier geen probleem mee hebben en kan snel naar binnen. de 10 procent die hier niet aan mee wil werken komt via aparte poortje naar binnen en daar word dan een id check gedaan en gecheckt met de stadionverboden. wil je je seizoenskaart doorgeven heeft die persoon een clubkaart nodig en kun je via de PSV-app koppelen aan die persoon.
    met de huidige camera's kunnen ze precies zie wie de rotte appels zijn. je kunt bv ook stadionverboden opleggen voor 1 of 2 wedstrijden voor kleine vergrijpen
    ongelofelijk dat zoiets niet realiseerbaar lijkt.....
    als je een mooi pakket maakt kun je het bijvoorbeeld ook nog verkopen aan andere voetbalclubs
    Ren Höek
    Vedette

Fanatic-U-s wrote: 18 Aug 2023, 10:52 De vraag is waar de zwarte kleding dan voor staat: staat dat dan echt voor hooliganisme, is het onderdeel van een (ultra) supporterscultuur waarbinnen een (klein maar wel bovengemiddeld) percentage (ten opzichte van de totale supporterspopulatie) zich denkt te moeten misdragen, of is het gewoon 'stoer'?
    Wat maakt het de buitenwereld uit waar die kleur voor staat?
    Hier gaat het om:
    Als je als harde kern vervolgens constant dezelfde soort en kleur kleding aantrekt, dan maak je niet echt duidelijk niet te willen rellen. En daarna klagen dat iedereen over één kam wordt geschoren, dan wil je het ook niet begrijpen.
    Zowel binnen als buiten de stadions zijn er nogal wat rellen geweest de afgelopen jaren, waarbij er aan de ene kant vaak een vorm van uitlokking is maar de hooligans vervolgens een heel vak aanvallen waar ook gezinnen met kinderen zitten. Die beelden gaan natuurlijk rond, waarbij de hooligans altijd volledig in het zwart gekleed zijn. Om vervolgens zo ongeveer alle harde kernen ook volledig in het zwart te zien is het zelf creëren van een negatieve beeldvorming. Al is het natuurlijk ook niet toevallig dat bij rellen in de stadions veel hooligans uit die harde kernen komen.

Niet voor niets klagen leden van de 'oude' harde kernen over de huidige jeugd, die zijn dermate onder invloed van drank en drugs dat ze tot alles in staat zijn en de consequenties niet overzien.
    Gestelnaar
    Nationale topspeler
    Clubvoorkeur: Philips Sport Vereniging

Fritske12 wrote: 18 Aug 2023, 11:00 als de overheid niet wil meewerken aan stadionverboden te handhaven moeten we dat toch echt zelf wel kunnen regelen. brainport is toch de slimste regio van zo'n beetje de hele wereld!
    voer de iris scan in op vrijwillige basis. 90 procent van de toeschouwers zal hier geen probleem mee hebben en kan snel naar binnen. de 10 procent die hier niet aan mee wil werken komt via aparte poortje naar binnen en daar word dan een id check gedaan en gecheckt met de stadionverboden. wil je je seizoenskaart doorgeven heeft die persoon een clubkaart nodig en kun je via de PSV-app koppelen aan die persoon.
    met de huidige camera's kunnen ze precies zie wie de rotte appels zijn. je kunt bv ook stadionverboden opleggen voor 1 of 2 wedstrijden voor kleine vergrijpen
    ongelofelijk dat zoiets niet realiseerbaar lijkt.....
    als je een mooi pakket maakt kun je het bijvoorbeeld ook nog verkopen aan andere voetbalclubs
    Aparte ingangen voor bepaalde groepen, waar hebben we dat toch eerder gehoord?
    Stadionverboden worden ook al opgelegd voor een paar wedstrijden.
    Bijvoorbeeld roken in het stadion - 3 wedstrijden verbod.
    29.04.2007
    Nationale topspeler

29.04.2007 wrote: 18 Aug 2023, 10:16 Ik vind kledingkleur wel het allerlaatste waar men zich druk over zou moeten maken. Laat ieder lekker zelf weten welke kleur kleding hij/zij aan wil doen naar een stadion. Wat is het volgende ? Geen adidas sneakers of bepaalde merken die verboden worden? (En ja, ik voel m al aankomen; los van (bv CP) gezichtsbedekkende kleding). Als je het probleem wil aanpakken, pak dan ook daadwerkelijk het probleem aan. De kleur van de kleding is niet het probleem. Dat is hetzelfde als dat er gezegd zou worden dat in de jaren '90 iedereen eerst naar de kapper moest zijn geweest om binnen te mogen, omdat er onder hooligans heel veel mannen met lange matjes waren.
    Het is toch niet gek dat er wat nuance wordt aangebracht (iets anders dan bagatelliseren), als er dit soort ridicule standpunten worden ingenomen.
    Ik denk dat voor veel supporters vooral geldt dat ze voor de fanatieke beleving kiezen; ze identificeren zich met de groep die zingt, schreeuwt, springt. Zo'n groep wijkt wat dat betreft al af van vrijwel de rest van het stadion. Supporters zien hen in een bepaalde kledingstijl en gaan dat ook dragen. Dat maakt ze nog geen hooligans. Ik denk sowieso dat 'de groep in het zwart' meer bestaat uit fanatieke supporters die bij willen dragen aan de sfeer dan dat ze zichzelf als hooligan zien.
    Maar waar het mij om gaat is het bijzondere standpunt dat een bepaalde kledingkleur verboden/geweigerd zou moeten worden, wat lost dat op? Dan identificeren ze zich wel weer op een andere manier.
    psvgouda
    Vedette
    Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
    Favoriete speler: Ismael Saibaasie

Topsport Toon uitte ooit (bij zijn afscheid) al zijn zorgen over delen van de harde kern die onbeheersbaar waren geworden:
    https://PSV.supporters.nl/nieuws/artike ... atsmaak%27
    deninho32
    Site Admin
    Favoriete speler: Vinnie Jones
    Fanatic-U-s wrote: 18 Aug 2023, 10:52Ik verafschuw hooliganisme maar heb zelf ook een zwarte jas in de winter
    Ik heb zelfs een zwarte McMurdo van TNF. Beste jas ooit, maar ja :lol:
    Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
    Fedeli sono i cani. ~ Salvatore Riina
    Gestelnaar
    Nationale topspeler
    Clubvoorkeur: Philips Sport Vereniging

deninho32 wrote: 18 Aug 2023, 11:13
    Fanatic-U-s wrote: 18 Aug 2023, 10:52Ik verafschuw hooliganisme maar heb zelf ook een zwarte jas in de winter
    Ik heb zelfs een zwarte McMurdo van TNF. Beste jas ooit, maar ja :lol:
    Ouwe hooligan!
    danko-lazovic
    Meervoudig international

Vorig jaar uit tegen FC Utrecht. Iedereen in het rood. Wel het hele vak vol met pyro. Ook op het veld. Maar gelukkig waren ze niet in het zwart.
    ruuddevil
    Legende

29.04.2007 wrote: 18 Aug 2023, 11:09

Ik denk dat voor veel supporters vooral geldt dat ze voor de fanatieke beleving kiezen; ze identificeren zich met de groep die zingt, schreeuwt, springt. Zo'n groep wijkt wat dat betreft al af van vrijwel de rest van het stadion. Supporters zien hen in een bepaalde kledingstijl en gaan dat ook dragen. Dat maakt ze nog geen hooligans. Ik denk sowieso dat 'de groep in het zwart' meer bestaat uit fanatieke supporters die bij willen dragen aan de sfeer dan dat ze zichzelf als hooligan zien.
    Maar waar het mij om gaat is het bijzondere standpunt dat een bepaalde kledingkleur verboden/geweigerd zou moeten worden, wat lost dat op? Dan identificeren ze zich wel weer op een andere manier.
    Ik heb niet gezegd dat een bepaalde kledingkleur verboden of geweigerd zou moeten worden volgens mij. Ik heb gezegd laat ze eens beginnen met het dragen van de clubkleuren. En wat dat oplost? Zie de bijdrage van Ren hierboven.
    29.04.2007
    Nationale topspeler

Ren Höek wrote: 18 Aug 2023, 11:02
    Niet voor niets klagen leden van de 'oude' harde kernen over de huidige jeugd, die zijn dermate onder invloed van drank en drugs dat ze tot alles in staat zijn en de consequenties niet overzien.
    Hoe kom je hierbij?
    29.04.2007
    Nationale topspeler

ruuddevil wrote: 18 Aug 2023, 11:17
    29.04.2007 wrote: 18 Aug 2023, 11:09

Ik heb niet gezegd dat een bepaalde kledingkleur verboden of geweigerd zou moeten worden volgens mij. Ik heb gezegd laat ze eens beginnen met het dragen van de clubkleuren. En wat dat oplost? Zie de bijdrage van Ren hierboven.
    Ren geeft aan dat de zwarte kleding bijdraagt aan de negatieve beeldvorming en dat je daarmee eigenlijk aangeeft te identificeren met een groep die geen afstand doet van rellen en je dus eigenlijk ook niet mag klagen als iedereen dan over één kam wordt geschoren die dergelijke kleding draagt.
    In dat geval lijkt mij het probleem eigenlijk alleen maar groter te worden wanneer ze allemaal in een PSV shirt gaan rellen. :tear:
    Post Reply