Ik interpreteer berichten van andere misschien anders dan dat jij doet. Ik vind wel dat er altijd naar 2 kanten van het verhaal gekeken moet worden. De Spaanse politie was ik bij. Sterker nog, ik heb toen moeten rennen om geen klap te krijgen. Dat terwijl er 0,0 gebeurde. Echt helemaal niks. Maar als je met paarden op mensen(ook kinderen) gaat inlopen en vervolgens uit het niets gaat slaan. Tja. Ook wat er afgelopen week in Graz is gebeurd. Ik heb het verhaal van de andere kant gehoord. Nogmaals, ik gooi het niet online want dat is niet aan mij. Maar dit is een situatie die niks met het voetbal te maken heeft. Jezelf verdedigen mag altijd imo. Dat is wat ik erover te zeggen heb. Het zegt ook alles dat de 3 na minder dan 6 uur vrij gelaten zijn, terwijl de media bericht over zware mishandeling. Dan moet je jezelf afvragen of het wel helemaal klopt wat je leest.Bolletje wrote: ↑18 Aug 2023, 14:02Dat is ‘t hem juist. Het gaat niet om jou, maar ik heb 14 pagina’s an ook andere topics doorgelezen: die stalen pijp en de aanval op die keeper, daar is iedereen het wel over eens. Maar verder worden hier wel degelijk allerlei dingen goedgepraat, of op z’n minst gebagatelliseerd. Het wordt normaal gevonden dat er op de plee gesnoven wordt (want dat gebeurt ook op de Zuidas), dat er gevochten wordt (want dat gebeurt ook in het uitgaansleven), dat de Kuip gesloopt wordt (want Feyenoord vernielt zelf ook stadions), dat er in de netten wordt geklommen (want dat gebeurt ieder jaar), dat de confrontatie wordt gezocht met andere supportersgroepen (want dat gebeurde al in de tijd van de Romeinen), dat er spreekkoren zijn (want daar doet Ajax zelf ook aan mee), dat de toiletten worden afgebroken (want dat is een algemeen bekend verschijnsel), dat er met de Spaanse politie wordt geknokt (want die zijn echt onvriendelijk), dat er iemand zwaargewond het ziekenhuis in wordt getikt (want dat had niets met voetbal te maken), dat iemand zich niet aan zijn stadionverbod houdt (want dat wordt helemaal niet goed gecontroleerd) en dat er ondanks een verbod en boetes toch pyro op de tribune komt (want dat is in andere landen heel gebruikelijk en lekker voor de sfeer).danko-lazovic wrote: ↑18 Aug 2023, 12:56 Ik word een beetje moe van dit soort berichten. Niemand praat ook maar 1 ding hiervan goed. Heb je iemand horen zeggen jammer dat de keeper van Sevilla niet het ziekenhuis is ingeslagen? Jammer dat die stalenpijp niet op iemands hoofd terecht is gekomen? Iedereen is het er toch mee eens dat dat gedrag niet kan. Niemand praat ook maar 1 ding goed, daar gaat de hele discussie niet over
Het is in het voetbal misschien langzamerhand normaal geworden dat groepen supporters zich misdragen, maar het is natuurlijk niet normaal. En dat het vroeger ook gebeurde of dat het ergens anders ook misgaat, is geen verzachtende omstandigheid. Daar erger ik me aan.
Ik ga, zonder iets te bagatelliseren, toch een poging doen om te laten zien hoe ik er over denk.
De maatschappij is de laatste jaren sterk veranderd. Op de tribunes komt van alles bij elkaar. Dat is wat voetbal zo mooi maakt. Van de 35.000 man die er bij ons zitten, zitten er advocaten tussen, miljonairs, belastingdienstmedewerkers, agenten, mensen met een uitkering en ga zo maar door. Oftewel, de hele maatschappij wordt vertegenwoordigd. Daar zitten dus ook “foute” mensen bij, net zoals je deze hebt in de maatschappij. Je ziet het op dit moment in de maatschappij ook fout gaan. Alles wat je zegt klopt. Ik ben laatst een keer uitgegaan. Je weet niet meer wat je ziet als je er 8 jaar geleden voor het laatst was. Ik vind het dus niet raar dat je dit ook in een voetbalstadion ziet. Daarmee zeg ik niet dat ik het goed praat.
Daarom ben ik het met Slot eens. Die heeft het vaker gezegd. We hebben een maatschappelijk probleem. Omdat uit alle lagen uit de de maatschappij ook in het voetbalstadion te vinden is, ondervinden “wij” hier ook problemen van. Kunnen wij dat zomaar oplossen? Ik denk het wel. Niet door supporters als criminelen te behandelen door een Iris-scan in te voeren of zwarte jassen te verbieden. Wel door mensen die zich misdragen heel hard aan te pakken. Daarvoor is alleen de politiek ook nodig. Zorg ervoor dat de mensen die zich misdragen in een stadion( daarbuiten kan namelijk al) strafrechtelijk kan vervolgen. Als dit het geval is, krijgen de een strafblad, kan je een meldplicht instellen(waar wel een ID-check mogelijk is of wat je wilt) en komen de raddraaiers niet meer het stadion in
Ik word alleen een beetje moe van de in mijn ogen dooddoeners over de zwarte jassen, over 35.000 man als crimineel te behandelen omdat er mensen zijn die zich niet kunnen gedragen.