Gedoe met supporters

Dit is het forum voor stadionzaken.
Post Reply
danko-lazovic
Meervoudig international
Clubvoorkeur: PSV

Bolletje wrote: 18 Aug 2023, 14:02
danko-lazovic wrote: 18 Aug 2023, 12:56 Ik word een beetje moe van dit soort berichten. Niemand praat ook maar 1 ding hiervan goed. Heb je iemand horen zeggen jammer dat de keeper van Sevilla niet het ziekenhuis is ingeslagen? Jammer dat die stalenpijp niet op iemands hoofd terecht is gekomen? Iedereen is het er toch mee eens dat dat gedrag niet kan. Niemand praat ook maar 1 ding goed, daar gaat de hele discussie niet over
Dat is ‘t hem juist. Het gaat niet om jou, maar ik heb 14 pagina’s an ook andere topics doorgelezen: die stalen pijp en de aanval op die keeper, daar is iedereen het wel over eens. Maar verder worden hier wel degelijk allerlei dingen goedgepraat, of op z’n minst gebagatelliseerd. Het wordt normaal gevonden dat er op de plee gesnoven wordt (want dat gebeurt ook op de Zuidas), dat er gevochten wordt (want dat gebeurt ook in het uitgaansleven), dat de Kuip gesloopt wordt (want Feyenoord vernielt zelf ook stadions), dat er in de netten wordt geklommen (want dat gebeurt ieder jaar), dat de confrontatie wordt gezocht met andere supportersgroepen (want dat gebeurde al in de tijd van de Romeinen), dat er spreekkoren zijn (want daar doet Ajax zelf ook aan mee), dat de toiletten worden afgebroken (want dat is een algemeen bekend verschijnsel), dat er met de Spaanse politie wordt geknokt (want die zijn echt onvriendelijk), dat er iemand zwaargewond het ziekenhuis in wordt getikt (want dat had niets met voetbal te maken), dat iemand zich niet aan zijn stadionverbod houdt (want dat wordt helemaal niet goed gecontroleerd) en dat er ondanks een verbod en boetes toch pyro op de tribune komt (want dat is in andere landen heel gebruikelijk en lekker voor de sfeer).

Het is in het voetbal misschien langzamerhand normaal geworden dat groepen supporters zich misdragen, maar het is natuurlijk niet normaal. En dat het vroeger ook gebeurde of dat het ergens anders ook misgaat, is geen verzachtende omstandigheid. Daar erger ik me aan.
Ik interpreteer berichten van andere misschien anders dan dat jij doet. Ik vind wel dat er altijd naar 2 kanten van het verhaal gekeken moet worden. De Spaanse politie was ik bij. Sterker nog, ik heb toen moeten rennen om geen klap te krijgen. Dat terwijl er 0,0 gebeurde. Echt helemaal niks. Maar als je met paarden op mensen(ook kinderen) gaat inlopen en vervolgens uit het niets gaat slaan. Tja. Ook wat er afgelopen week in Graz is gebeurd. Ik heb het verhaal van de andere kant gehoord. Nogmaals, ik gooi het niet online want dat is niet aan mij. Maar dit is een situatie die niks met het voetbal te maken heeft. Jezelf verdedigen mag altijd imo. Dat is wat ik erover te zeggen heb. Het zegt ook alles dat de 3 na minder dan 6 uur vrij gelaten zijn, terwijl de media bericht over zware mishandeling. Dan moet je jezelf afvragen of het wel helemaal klopt wat je leest.

Ik ga, zonder iets te bagatelliseren, toch een poging doen om te laten zien hoe ik er over denk.
De maatschappij is de laatste jaren sterk veranderd. Op de tribunes komt van alles bij elkaar. Dat is wat voetbal zo mooi maakt. Van de 35.000 man die er bij ons zitten, zitten er advocaten tussen, miljonairs, belastingdienstmedewerkers, agenten, mensen met een uitkering en ga zo maar door. Oftewel, de hele maatschappij wordt vertegenwoordigd. Daar zitten dus ook “foute” mensen bij, net zoals je deze hebt in de maatschappij. Je ziet het op dit moment in de maatschappij ook fout gaan. Alles wat je zegt klopt. Ik ben laatst een keer uitgegaan. Je weet niet meer wat je ziet als je er 8 jaar geleden voor het laatst was. Ik vind het dus niet raar dat je dit ook in een voetbalstadion ziet. Daarmee zeg ik niet dat ik het goed praat.

Daarom ben ik het met Slot eens. Die heeft het vaker gezegd. We hebben een maatschappelijk probleem. Omdat uit alle lagen uit de de maatschappij ook in het voetbalstadion te vinden is, ondervinden “wij” hier ook problemen van. Kunnen wij dat zomaar oplossen? Ik denk het wel. Niet door supporters als criminelen te behandelen door een Iris-scan in te voeren of zwarte jassen te verbieden. Wel door mensen die zich misdragen heel hard aan te pakken. Daarvoor is alleen de politiek ook nodig. Zorg ervoor dat de mensen die zich misdragen in een stadion( daarbuiten kan namelijk al) strafrechtelijk kan vervolgen. Als dit het geval is, krijgen de een strafblad, kan je een meldplicht instellen(waar wel een ID-check mogelijk is of wat je wilt) en komen de raddraaiers niet meer het stadion in

Ik word alleen een beetje moe van de in mijn ogen dooddoeners over de zwarte jassen, over 35.000 man als crimineel te behandelen omdat er mensen zijn die zich niet kunnen gedragen.
  • These users thanked the author danko-lazovic for the post (total 3):
    Paco CasalMemphisSiemen
    ShovingNE2
    Site Admin

Prof_napo wrote: 18 Aug 2023, 14:15Het punt wat je lijkt te missen is dat het opgooien van additionele eisen om iets simpels als een voetbalwedstrijd bezoeken suboptimaal is. Niet dat er geen oplossingen zijn noch dat er geen wens is om tot een oplossing te komen.

Dat we in een situatie zitten waar we moeten controleren wie er achter een kaartje zit is bijzonder kansarm, als dat de situatie is is de voetbalcultuur in delen ernstig verrot (wat hij ook is)

In een ideale wereld kan ik naar een loket gaan om een los kaartje te kopen. Dit is al zo goed als onmogelijk met de clubkaarten. Ik kan daardoor geeneens naar de lokale club die in de KKD uitkomt. Meer barieres opgooien om enig misbruik tegen te gaan is ook een bariere waardoor andere supporters die geen zin in deze zaken hebben afhaken. Daar moet een balans in gevonden worden.

Het is ook algemeen bekend dat als je zaken het stadion in wil smokkelen je dat of voor de publieke opening doet óf je in de druktste momenten het stadion in gaat omdat het foulieren dan bijzonder zwak is door de tijdsdruk. Denk je dat dat anders gaat zijn met de voorgestelde ID check?
    Hier heb je gelijk in. Ik denk dat ik op PR voor het laatst gecontroleerd ben... ruim voor Covid.

Maar een ID check (nog beter: vingerafdruk) dan kan je SV's handhaven. Zodra je SV's kan gaan handhaven dat het heel erg moeilijk is om binnen te komen zal dat ellende voorkomen. Nu boeit het niet. Je laat even je gezicht niet zien een paar maanden en je gaat weer naar binnen op de kaart van je tante. Als je dan iemand grijpt die zijn gezicht bedekt of rottigheid uithaalt en je stelt daar direct een langjarige SV tegenover dan komt ie echt niet meer binnen. Benieuwd wie dan nog het bezoeken van wedstrijden op het spel zet door maskers te dragen.
    "When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
    Gestelnaar
    Nationale topspeler
    Clubvoorkeur: Philips Sport Vereniging

Op de Oosttribune is de fouillering zo goed als waterdicht. Hooguit dat er een paar doorglippen op piekmomenten. Maar in de jaren dat ik ga ben ik dan nog niet tegen gekomen. Op andere tribunes is dat inderdaad een stuk makkelijker volgens mij.
    Cas
    Meervoudig international

ShovingNE2 wrote: 18 Aug 2023, 14:32
    Prof_napo wrote: 18 Aug 2023, 14:15Het punt wat je lijkt te missen is dat het opgooien van additionele eisen om iets simpels als een voetbalwedstrijd bezoeken suboptimaal is. Niet dat er geen oplossingen zijn noch dat er geen wens is om tot een oplossing te komen.

Dat we in een situatie zitten waar we moeten controleren wie er achter een kaartje zit is bijzonder kansarm, als dat de situatie is is de voetbalcultuur in delen ernstig verrot (wat hij ook is)

In een ideale wereld kan ik naar een loket gaan om een los kaartje te kopen. Dit is al zo goed als onmogelijk met de clubkaarten. Ik kan daardoor geeneens naar de lokale club die in de KKD uitkomt. Meer barieres opgooien om enig misbruik tegen te gaan is ook een bariere waardoor andere supporters die geen zin in deze zaken hebben afhaken. Daar moet een balans in gevonden worden.

Het is ook algemeen bekend dat als je zaken het stadion in wil smokkelen je dat of voor de publieke opening doet óf je in de druktste momenten het stadion in gaat omdat het foulieren dan bijzonder zwak is door de tijdsdruk. Denk je dat dat anders gaat zijn met de voorgestelde ID check?
    Hier heb je gelijk in. Ik denk dat ik op PR voor het laatst gecontroleerd ben... ruim voor Covid.

Maar een ID check (nog beter: vingerafdruk) dan kan je SV's handhaven. Zodra je SV's kan gaan handhaven dat het heel erg moeilijk is om binnen te komen zal dat ellende voorkomen. Nu boeit het niet. Je laat even je gezicht niet zien een paar maanden en je gaat weer naar binnen op de kaart van je tante. Als je dan iemand grijpt die zijn gezicht bedekt of rottigheid uithaalt en je stelt daar direct een langjarige SV tegenover dan komt ie echt niet meer binnen. Benieuwd wie dan nog het bezoeken van wedstrijden op het spel zet door maskers te dragen.
    Als iemand die thuis is in de privacywereld is het gebruik van biometrische gegevens voor zo iets simpels bijna niet haalbaar (subsidiariteit en proporitaniteitsverplichtingen uit de avg, art 5) en zou het echt flink wat problemen kunnen opleveren voor PSV, dus lijkt me dit geen wenselijke en/of goede oplossing
  • These users thanked the author Cas for the post:
    Prof_napo
    danko-lazovic
    Meervoudig international

ShovingNE2 wrote: 18 Aug 2023, 14:32

Er zijn echt tig van andere mogelijkheden om een sv te handhaven zonder iedereen meteen als halve crimineel te behandelen. Alleen zal er dan door de clubs EN politiek het anders geregeld moeten worden.
    El Sordo
    Vedette

VOG’tje laten zien bij aanvraag SSC. Opgelost.
    Prof_napo
    Internationale topspeler
    Clubvoorkeur: v.v. UNA

El Sordo wrote: 18 Aug 2023, 14:56 VOG’tje laten zien bij aanvraag SSC. Opgelost.
    momentopname, dat dekt je bij de aanvraag af. Moet je de supporters wel elk jaar om een vernieuwing vragen, maken we dan wel de seizoenskaarten €41,35 goedkoper, moet wel uitkunnen aangezien de kosten voor beveiliging dan evident zullen dalen :sad:
    LVL040
    Ballenjongen

Eindhovenvoetbal wrote: 18 Aug 2023, 11:47
    LVL040 wrote: 18 Aug 2023, 10:42

Haha als je zo gaat redeneren mogen er volgens jou ook geen thuisfans meer komen? Het incident van Dylano K gebeurde in ons eigen stadion. Ook hier is het een enkeling die het voor de rest verpest. Zullen we dan maar in zijn geheel stoppen met publiek tijdens voetbalwedstrijden? Of trek jij zo makkelijk deze conclusie omdat je zelf nog nooit bij een uitwedstrijd geweest bent en het jou toch niks boeit of ze er zijn of niet?
    Ik ben 15 jaar lang naar elke uitwedstrijd geweest, Europees incluis. Dus doe niet zo verschrikkelijk bijdehand. Ik ben ermee gestopt omdat de hoeveelheid tuig met de wedstrijd groeide. Gewoon relzoekers, die voor de wedstrijd is begonnen al met kanker dit en kanker dat staan te schelden naar het vak ernaast. Die expres naast toiletten staan te pissen tegen de muur, die meteen een stift tevoorschijn toveren om alles onder te schrijven. Dit nog een 'incident' noemen... Man man man. Het is elke uitwedstrijd raak. Alleen de kleine excessen worden al niet eens meer genoemd, dat wordt maar normaal gevonden. Doodnormaal dat je in een stadion met stiften overal leuzen op schrijft op tegelwerk. Doodnormaal dat er een deur uitgetild wordt. Doodnormaal dat er meer naar het thuisvak wordt gekeken dan naar de wedstrijd, want je moet wel genoeg kunnen schelden natuurlijk. Dat is immers superstoer. Met je capuchonnetje.

Overdrijven is ook een vak, dingen die jij hier noemt heb ik de laatste jaren amper meegemaakt. Als je er niet tegen kan misschien maar beter dat je niet meer gaat, zulke dingen gebeuren eenmaal ook op onze thuistribunes. Ga voor de lol is een keer kijken wat er op de wc’s gebeurt in ons stadion.

Gr ‘capuchonnetje’
  • These users thanked the author LVL040 for the post:
    Pietv8
    Prof_napo
    Internationale topspeler

ShovingNE2 wrote: 18 Aug 2023, 14:32 Maar een ID check (nog beter: vingerafdruk) dan kan je SV's handhaven. Zodra je SV's kan gaan handhaven dat het heel erg moeilijk is om binnen te komen zal dat ellende voorkomen. Nu boeit het niet. Je laat even je gezicht niet zien een paar maanden en je gaat weer naar binnen op de kaart van je tante. Als je dan iemand grijpt die zijn gezicht bedekt of rottigheid uithaalt en je stelt daar direct een langjarige SV tegenover dan komt ie echt niet meer binnen. Benieuwd wie dan nog het bezoeken van wedstrijden op het spel zet door maskers te dragen.
    https://vvem.nl/kennisbank/biometrieproef-in-voetbalstadions-mislukt-bericht-van-webwereldnl/ wrote: 27 oktober 2007- Een proef met vingerafdrukcontrole in drie voetbalstadions is volgens de KNVB mislukt. De bond roept biometriebedrijven op tot snellere systemen.
    Tijdens de proef, die door TNO in opdracht van de KNVB werd gehouden, bleek het te makkelijk om de vingerafdrukscanners te foppen. Dat kon bijvoorbeeld als stadionbezoekers wat wax op hun vingers deden. Ook bleek dat de scanners niet snel genoeg werkten, zodat de rijen te lang zouden worden.
    we zijn natuurlijk 15 jaar verder, maar welke basis is er om aan te nemen dat het nu wel zou werken?

Daarnaast zoals Cas aangeeft, succes met aandragen dat dit proportioneel is. En zoals danko-lazovic er zijn andere middelen en zoals ik ook al aangaf, we hebben onze wet MBVEO die we effectief niet gebruiken.
    Prof_napo
    Internationale topspeler

LVL040 wrote: 18 Aug 2023, 15:41
    Eindhovenvoetbal wrote: 18 Aug 2023, 11:47

Ik ben 15 jaar lang naar elke uitwedstrijd geweest, Europees incluis. Dus doe niet zo verschrikkelijk bijdehand. Ik ben ermee gestopt omdat de hoeveelheid tuig met de wedstrijd groeide. Gewoon relzoekers, die voor de wedstrijd is begonnen al met kanker dit en kanker dat staan te schelden naar het vak ernaast. Die expres naast toiletten staan te pissen tegen de muur, die meteen een stift tevoorschijn toveren om alles onder te schrijven. Dit nog een 'incident' noemen... Man man man. Het is elke uitwedstrijd raak. Alleen de kleine excessen worden al niet eens meer genoemd, dat wordt maar normaal gevonden. Doodnormaal dat je in een stadion met stiften overal leuzen op schrijft op tegelwerk. Doodnormaal dat er een deur uitgetild wordt. Doodnormaal dat er meer naar het thuisvak wordt gekeken dan naar de wedstrijd, want je moet wel genoeg kunnen schelden natuurlijk. Dat is immers superstoer. Met je capuchonnetje.

Overdrijven is ook een vak, dingen die jij hier noemt heb ik de laatste jaren amper meegemaakt. Als je er niet tegen kan misschien maar beter dat je niet meer gaat, zulke dingen gebeuren eenmaal ook op onze thuistribunes. Ga voor de lol is een keer kijken wat er op de wc’s gebeurt in ons stadion.

Gr ‘capuchonnetje’
    Zelfs al gebeuren ze amper, ze zijn alsnog niet acceptabel. Waarbij het schelden met ziektes een uitzondering is, dat is twijfelachtig gedrag. Vandalisme baldadigheid is kansarm en terecht verboden. Dat men stelt dat je daar maar tegen moet kunnen is onderdeel van de rot die in een deel van de aanhang zit.
  • These users thanked the author Prof_napo for the post (total 5):
    BromalhoEindhovenvoetbalpsvgoudaRen HöekWoodenshoes
    LVL040
    Ballenjongen

Prof_napo wrote: 18 Aug 2023, 15:47
    LVL040 wrote: 18 Aug 2023, 15:41

Gr ‘capuchonnetje’
    Zelfs al gebeuren ze amper, ze zijn alsnog niet acceptabel. Waarbij het schelden met ziektes een uitzondering is, dat is twijfelachtig gedrag. Vandalisme baldadigheid is kansarm en terecht verboden. Dat men stelt dat je daar maar tegen moet kunnen is onderdeel van de rot die in een deel van de aanhang zit.
    Ik zeg ook zeker niet dat dit acceptabel is. Het wordt hier alleen door sommige zo erg uitvergroot tov de werkelijkheid of thuissupporters. Ik vind zeker dat er individueel zwaarder gestraft mag worden door PSV/KNVB maar om iedereen over een kam te scheren en te pleiten voor een uitverbod gaat er bij mij niet in.
  • These users thanked the author LVL040 for the post (total 2):
    Prof_napoPietv8
    ShovingNE2
    Site Admin

Cas wrote: 18 Aug 2023, 14:43Als iemand die thuis is in de privacywereld is het gebruik van biometrische gegevens voor zo iets simpels bijna niet haalbaar (subsidiariteit en proporitaniteitsverplichtingen uit de avg, art 5) en zou het echt flink wat problemen kunnen opleveren voor PSV, dus lijkt me dit geen wenselijke en/of goede oplossing
    Altijd fijn om iemand met verstand van zaken in de materie erbij te hebben. Paar vragen:

Valt gezichtsherkenning daaronder? Want dat heeft NEC gebruikt afgelopen weekend. En valt en vingerafdruk eronder? Er zijn natuurlijk genoeg instellingen en bedrijven waar je toch echt met bepaalde gegevens moet komen voordat je het pand mag betreden. Een voetbalwedstrijd is niet iets waar je per se naar toe moet. Als voetbal invoert dat je alleen een stadion binnenkomt met een vingerafdruk gekoppeld aan je kaart dan lijkt mij dat mogelijk toch?

Heb je voorbeelden uit de praktijk waar bedrijven zijn teruggefloten bijvoorbeeld?
  • These users thanked the author ShovingNE2 for the post:
    Lits_1913
    "When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
    Franciscus
    Nationale topspeler
    Favoriete speler: Mauro Jr

ShovingNE2 wrote: 18 Aug 2023, 16:44
    Cas wrote: 18 Aug 2023, 14:43Als iemand die thuis is in de privacywereld is het gebruik van biometrische gegevens voor zo iets simpels bijna niet haalbaar (subsidiariteit en proporitaniteitsverplichtingen uit de avg, art 5) en zou het echt flink wat problemen kunnen opleveren voor PSV, dus lijkt me dit geen wenselijke en/of goede oplossing
    Altijd fijn om iemand met verstand van zaken in de materie erbij te hebben. Paar vragen:

Valt gezichtsherkenning daaronder? Want dat heeft NEC gebruikt afgelopen weekend. En valt en vingerafdruk eronder? Er zijn natuurlijk genoeg instellingen en bedrijven waar je toch echt met bepaalde gegevens moet komen voordat je het pand mag betreden. Een voetbalwedstrijd is niet iets waar je per se naar toe moet. Als voetbal invoert dat je alleen een stadion binnenkomt met een vingerafdruk gekoppeld aan je kaart dan lijkt mij dat mogelijk toch?

Heb je voorbeelden uit de praktijk waar bedrijven zijn teruggefloten bijvoorbeeld?
    Zoals ik het lees is het niet mogelijk om dat tijdens het seizoen in te voeren:

https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... -biometrie
    De betrokkenen hebben hun uitdrukkelijke toestemming gegeven. Dit is een van de uitzonderingen uit de AVG op het verbod om bijzondere persoonsgegevens te verwerken.
    Een uitdrukkelijke toestemming is volgens mij ook nog een stapje verder dan een regeltje toevoegen bij de algemene voorwaarden bij de aanschaf van een seizoenkaart.
    Prof_napo
    Internationale topspeler

Franciscus wrote: 18 Aug 2023, 16:54

De betrokkenen hebben hun uitdrukkelijke toestemming gegeven. Dit is een van de uitzonderingen uit de AVG op het verbod om bijzondere persoonsgegevens te verwerken.
    Een uitdrukkelijke toestemming is volgens mij ook nog een stapje verder dan een regeltje toevoegen bij de algemene voorwaarden bij de aanschaf van een seizoenkaart.
    En dan is de vraag welk doel je wil bereiken. Het weren van supporters gaat je niet lukken aangezien de persoon met een stadionverbod die toestemming niet zal verlenen dan wel zal de persoon met een stadionverbod de toestemming moeten kunnen intrekken. Het middel schiet derhalve zijn doel voorbij.

Daarnaast natuurlijk het volgende:
    https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... vd-cda-pvv

Dus blijkbaar geen zwaarwegend algemeen belang (no shit sherlock) en alsnog expliciete toestemming nodig. Dus waarschijnlijk een bijzonder kleine kans om het in te voeren.
    ParkJiSung
    Basisspeler

Gestelnaar wrote: 18 Aug 2023, 14:35 Op de Oosttribune is de fouillering zo goed als waterdicht. Hooguit dat er een paar doorglippen op piekmomenten. Maar in de jaren dat ik ga ben ik dan nog niet tegen gekomen. Op andere tribunes is dat inderdaad een stuk makkelijker volgens mij.

Waterdicht op wat? Er komt geen envelopje het stadion in?
    Prof_napo
    Internationale topspeler

ShovingNE2 wrote: 18 Aug 2023, 16:44 Valt gezichtsherkenning daaronder? Want dat heeft NEC gebruikt afgelopen weekend. En valt en vingerafdruk eronder? Er zijn natuurlijk genoeg instellingen en bedrijven waar je toch echt met bepaalde gegevens moet komen voordat je het pand mag betreden.
    En biometrische gevevens verwerken zijn niet de norm, en er worden bedrijven over teruggefloten:

https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... werknemers

formele waarschuwing voor supermarkt:

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/a ... herkenning
  • These users thanked the author Prof_napo for the post:
    ShovingNE2
    Cas
    Meervoudig international

Franciscus wrote: 18 Aug 2023, 16:54

Uitdrukkelijke toestemming is inderdaad niet ergens in de algemene voorwaarden weg te werken, dit moet echt expliciete toestemming zijn
    Standbeeld
    Mister PSV

Ook in Engeland gedoe met supporters. Heerlijk primitief.

Jur1913
    Internationale topspeler

Standbeeld wrote: 19 Aug 2023, 21:30 Ook in Engeland gedoe met supporters. Heerlijk primitief.

Mooi man. Effe een tik uitdelen en weer terug rennen. "Ga maar verder met de wedstrijd hoor!"
    JChovanec
    Meervoudig international

Standbeeld wrote: 19 Aug 2023, 21:30 Ook in Engeland gedoe met supporters. Heerlijk primitief.

Lijkt het perfecte avondje uit, biertje, beetje voetbal kijken, nog even matten en de avond aftoppen met een bezoek aan de vrouwtjes van plezier.
    ziege maar ook zagge
    Lid van verdienste
    Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Prof_napo wrote: 18 Aug 2023, 17:22
    ShovingNE2 wrote: 18 Aug 2023, 16:44 Valt gezichtsherkenning daaronder? Want dat heeft NEC gebruikt afgelopen weekend. En valt en vingerafdruk eronder? Er zijn natuurlijk genoeg instellingen en bedrijven waar je toch echt met bepaalde gegevens moet komen voordat je het pand mag betreden.
    En biometrische gevevens verwerken zijn niet de norm, en er worden bedrijven over teruggefloten:

Wil niet zeggen dat het niet mag; je mag het inzetten als de inzet proportioneel is, je moet het goed inrichten met bescherming tegen misbruik, lekken, onnodige opslag enz het wordt aanbevolen om een alternatief te bieden, mensen moeten er liefst toestemming voor geven, enz.
    Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
    DeEintovenaar
    Nationale topspeler

ziege maar ook zagge wrote: 20 Aug 2023, 09:27

Wil niet zeggen dat het niet mag; je mag het inzetten als de inzet proportioneel is, je moet het goed inrichten met bescherming tegen misbruik, lekken, onnodige opslag enz het wordt aanbevolen om een alternatief te bieden, mensen moeten er liefst toestemming voor geven, enz.
    En dat is niet te doen. De bescherming is te vaak onvoldoende, zelfs bij de meeste beveiligde instellingen. Alternatieven zijn altijd minder vergaand dus dan heeft dat de voorkeur en ik vraag me af of mensen er toestemming voor geven. Ik geloof niet dat hier een club zich aan gaat wagen, dan loop je juridisch op dusdanig glad ijs dat je het voor jezelf wel heel lastig gaat maken.
    Prof_napo
    Internationale topspeler

ziege maar ook zagge wrote: 20 Aug 2023, 09:27

Er zijn 10 grondslagen om persoonsgegevens te verwerken waarvan de meeste niet bruikbaar zijn voor deze casus. dan blijft er één over en dat is niet zoals je aangeeft "liefst toestemming" maar uitdrukkelijk toestemming.

Dan mag je je gaan afvragen hoe effectief dat gaat zijn. Er zal derhalve alsnog een alternatieve wijze moeten zijn om binnen te komen die geen toestemming daartot verlenen. De groep die je wilt weren (stadionverbodhouders) zullen die toestemming niet verlenen dan wel de toestemming intrekken. Netto resultaat zal dan niet heel positief zijn en dan moet je gaan afvragen of je de complexiteit op je wil nemen. De proportionaliteit neemt bijzonder snel af aangezien je het doel niet bereikt.

Data minimalisatie, bewaartermijn, data beveiliging is ongeacht of het persoonsgegevens of bijzondere persoonsgegevens zijn. Wel zitten er een paar additionele eisen aan biometrische gegevens (niet de ruwe data maar de versleuteling ervan), de beveiliging zal wat nauwer komen maar zit meer in toegangsbeperking.
  • These users thanked the author Prof_napo for the post:
    ziege maar ook zagge
    ziege maar ook zagge
    Lid van verdienste
    Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Ik moest ff terugbladeren om te zien wat er precies geopperd werd.. als het gaat om het weren van mensen met een stadionverbod dan lijkt het me bijv. passender om die figuren een meldplicht te geven. En ik lees net dat bij zwaarwegend maatschappelijk belang voor gebruik van biometrie idd eerder gedacht wordt aan beveiliging van kerncentrales of staatsgeheimen :grin: Maar, het zou me niks verbazen als dit in de toekomst versoepeld wordt.
    Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
    Prof_napo
    Internationale topspeler

ziege maar ook zagge wrote: 20 Aug 2023, 10:36 Ik moest ff terugbladeren om te zien wat er precies geopperd werd.. als het gaat om het weren van mensen met een stadionverbod dan lijkt het me bijv. passender om die figuren een meldplicht te geven. En ik lees net dat bij zwaarwegend maatschappelijk belang voor gebruik van biometrie idd eerder gedacht wordt aan beveiliging van kerncentrales of staatsgeheimen :grin: Maar, het zou me niks verbazen als dit in de toekomst versoepeld wordt.
    Als een SMR klein genoeg is, die onder het veld cheffen. Heb je misschien ook je grondslag om biometrische gegevens te vereisen voor toegang tot het complex :brain:
    Post Reply