Juancho wrote: ↑21 Aug 2023, 15:54
El Sordo wrote: ↑21 Aug 2023, 14:30
Nee, natuurlijk gaan die daar niet nog vanaf. En indien de optie wordt gelicht, zullen die twijfels (die jij hebt, maar er niet per definitie
zijn) wel weg zijn. Maargoed, een vraag dan: op basis waarvan blijf je maar herhalen dat Dest niet goed genoeg zou zijn? Je bent zo stellig dat ik oprecht benieuwd ben naar een inhoudelijke onderbouwing, niet gebaseerd op speculatie en/of gevoel.
Persoonlijk vind ik hem matig op de gebieden:
1. verdedigen: fysiek niet heel sterk, positioneel niet sterk, koppend niet sterk, foutieve keuzes maken. Hij zal best wat goed kunnen maken met zijn snelheid maar dat maskeert vooral zijn (verdedigende) beperkingen. Waarom ik zijn snelheid natuurlijk wel als kwaliteit zie.
2. Concentratie en misschien zelfs een stukje bereidheid. Ene moment een prima pass geven, het andere moment als een kleuter in het veld staan een klavertje 4 te zoeken
3. Aanvallend wordt hij geroemd maar zo goed of speciaal vind ik hem daarin niet. Eindpass van wat ik nog van hem weet en zo in samenvattingen zie is vaak matig. Het lijkt leuk, lekker aanvallen maar je hebt er bar weinig aan als je voorzetting vervolgens te vaak matig is. Iets wat je bijv. ook bij die andere, v. Aanholt, ziet. En juist aan de bal, de passing vooruit, daar is Teze sterk in wat al een paar keer bevestigd is door Bosz en wat ook de reden was dat Teze niet centraal kwam tegen Vitesse maar middenvelder Schouten. Kortom, hetgeen wat Dest zo goed zou moeten maken (ik zie het nogmaals niet genoeg)... daar hebben we nu al een RB voor staan die bovendien verdedigend beter is (vind ik) dan Dest.
4. Ik denk niet dat PSV weer behoefte heeft aan een leuke mee voetballer maar matige/beperkte verdediger. Ik denk niet dat PSV daar sterker van wordt en dat maakt zijn komst vooraf voor mij een beetje onzinnig. Natuurlijk hangt 1 en ander nog af van wie er centraal bij komt, maar de match zie ik nu nog niet echt. Of we moeten een soort 3-4-3 gaan spelen waarbij Schouten naast Teze & Boscagli gaat komen maar ook dat is nog afwachten. Riskant is het wel.
Geloof me, nu hij er is mag ie zich natuurlijk bewijzen en ik hoop oprecht dat hij de pannen van het dak gaat spelen. Maar op basis van wat ik nog van hem weet van Ajax (en ondertussen besproken heb met vrienden die net zo Ajax gek zijn als ik PSV gek ben) en wat samenvattingen/beelden/compilaties... ik word er niet warm of koud van. Daarmee zeg ik dus niet dat het een prutser is, net zoals Mwene dat ook niet is, maar wat ik al aangaf: ik wil heel graag dat het niveau niet 1, niet 2 maar 3 niveautjes omhoog gaat. Vandaar dat ik persoonlijk ook niks heb met de opmerking: hij is de vervanger van bankzitter en 6-je speler Mwene. Dan denk ik, wat gaan we er dan wel op vooruit? Wat maakt het dat hij uiteindelijk heel veel geld gaat kosten? Of nu al 3 miljoen (!!) huur + flinke salaris? Te duur als 1:1 vervanger van Mwene en te beperkt als nieuwe klasse RB die PSV in mijn ogen zou moeten halen als je dan toch een back haalt.
Dus ik draai nu de vraag ala @Heruone even om, waarom ben jij wel enthousiast, vind je hem goed genoeg voor zijn prijskaartje en op welke gebieden gaat hij PSV beter maken?
Deels eens met jouw kritiekpunten. Wat mijn positieve punten bij Dest zijn:
1. Aanvallend echt wel een meerwaarde in de opbouw, behoorlijk zuiver in de passing waarbij, zoals jij terecht zegt, de eindpass wel beter mag (gaf hij zelf ook in interview aan; rendement wat betreft assists moet omhoog). Wel echt meer bij een opbouw betrokken, ook tov Van Aanholt die toch meer als laatste station op de zijkant fungeert voordat er een voorzet moet volgen. Dest heeft veel meer touches in de final 3rd (tov PvA vorig seizoen in 20/21 bij Barca 12 meer en 19/20 bij Ajax 7 meer per90).
2. Weer een andere smaak; Teze is verdedigend stabiel, kan mee opkomen en heeft vooral een goede vroege voorzet. PvA is het type wat opstoomt zonder bal, diep op de helft van de tegenstander komt om daar de bal te ontvangen. Dest is juist het type die met de bal aan de voet opstoomt, stats wijzen uit dat hij veel vaker een tegenstander voorbij dribbelt, meer progressive carries heeft met een veel hogere afgelegde afstand dan zowel Teze als PvA.
3. Defensief is hij niet op zijn best maar ook niet zo matig als jij omschrijft, zit wat mij betreft tussen Teze (wat toch echt meer een pure verdediger) en Van Aanholt (pure wingback) in. Stats onderschrijven dat ook. Zeker als je kijkt naar zijn stats uit 19/20, volle seizoen bij Ajax, dan zit hij qua hoeveelheid tackles en gewonnen tackles per 90 op niveau Teze van afgelopen seizoen. En nee, koppend is hij niet de beste, maar wat verwacht je van iemand van 172,5cm? Bij Ajax won hij slechts 19% van de kopduels. Hij heeft zich daar wel wat in verbeterd, won in 20/21 bij Barca bijna 44% van zijn kopduels, nog niet geweldig maar al wel een verbetering.
4. Dest is direct in beweging zodra hij de bal gespeeld heeft, duikt aan de binnenkant, buitenkant en tussen de linies op en is daardoor een plaag voor een buitenspeler om te volgen. Doordat hij ook goed aan de binnenkant kan opduiken (bijv. wanneer, ik noem maar iemand, Bakayoko zich wat laat uitzakken om de bal in de voeten te krijgen, wat hij vaak doet, kan Dest doorbewegen aan de binnenkant, waardoor de verdedigende organisatie van de tegenstander ontregelt wordt). Iets wat Bosz graag ziet, continu in beweging en onvoorspelbaar.
Is hij een hele vooruitgang? Geen idee, dat is lastig te zeggen. Wat ik vooral zie is weer iemand die een ander smaakje toevoegt, waar Teze een wat meer behoudende back is die zelden opstoomt tot aan de achterlijn, en PvA juist iemand is die hoog op het veld staat en veel progressive passes ontvangt is Dest juist iemand die met de bal aan de voet meters maakt en in de opbouw een passende rol kan verzorgen. Verdedigend is hij zeker niet de beste, maar qua tackles en tackles won doet hij helemaal niet onder voor Teze, die natuurlijk meer duelkracht en kopkracht toevoegt. Dest vind ik overigens ook een behoorlijk bijtertje die ook echt niet fijn is als tegenstander om tegen te spelen. Daarnaast is hij dus continu in beweging, probeert direct vrij te komen na het spelen van de bal en kan hierin zowel over de buitenspelers heen opkomen als aan de binnenkant komen en het middenveld een extra passingoptie geven.
Ik denk dat vooral de som van de kwaliteiten die Bosz graag in een speler zien, hem een hele interessante optie maken.