Ik denk dat de categorie aankopen voor JPSV stiekem ook vrij lastig zijn om te doen, omdat het moeilijk is om spelers te vinden die talentvol zijn, op KKD niveau zitten en voor wie de KKD interessant is, financieel binnen het plaatje passen en daarnaast ook aan de voorwaarden kunnen voldoen om door te groeien. Ajax heeft de laatste jaren best wel wat aankopen gedaan voor hun jong teams. Daarbinnen ligt het slagingspercentage enorm laag. Frenkie de Jong is een uitzondering geweest en Mika Godts lijkt nu een uitzondering te zijn. Beiden niet geheel toevallig twee talentvolle spelers van zowel Nederlandse als Belgische nationaliteit die qua talent vrij obvious zijn en daarnaast dus ook prima kunnen aarden in onze cultuur. Bijv. mbt Z-Amerika is Mauro denk ik een uitzondering, omdat hij zichzelf heel erg makkelijk heeft weten aan te passen aan Nederland/Europa en de omstandigheden hierzo.Joenepsv wrote: ↑24 Aug 2023, 01:27Dat klopt hoor. En dat is ook goed. Ben het echter niet eens dat de succesrate hoger is. Je kan de afgelopen 3 jaar nies vergelijken want er zijn geen echte serieuze aankopen gedaan imo. Op Sealy na dan die na een goed begin jammerlijk is mislukt. Verder waren het gasten als Markelo, Bahadir, Priske en Colyn. Daarvoor hebben we met Malen, Rosario en Mauro best wel een paar succesverhalen gehad. Het kan dus wel. En gezien het huidige team is er best ruimte om nog wat talent te halen.
Als je bij investeringen in het talenten potje uitkomt voor JPSV, kom je eigenlijk bij namen uit als Malen, Kerkez of bijv. een Julian Rijkhoff om iemand te noemen. (Nederlandse) talenten die het goed doen bij een U21 bij een topclub in het buitenland en in het geval van Malen of Kerkez dus ook bewust kiezen voor de stap naar Nederland voor hun ontwikkeling. Of je komt in de categorie talenten zoals een Karol Borys terecht. Jonge talentvolle spelers van 16 a 17 jaar die op doorbreken staan in een onbekende, vaak Oostblok achtige competitie. Die lopen er anderzijds ook niet extreem veel rond. Een Andrei Borza werd genoemd voor de linksback positie daarvoor een tijdje terug. Die kostte een miljoen. Een Borys zit al weer wat hoger qua prijs. Ik ben het er overigens mee eens dat PSV hier meer mee moet gaan doen. Ik denk dat dat deze zomer iig op een lager pitje heeft gelegen, omdat Stewart er pas net zit en vooral de prio bij PSV 1 zal hebben gelegen. Daarin zal ook ongetwijfeld de rol van VOH wel geëvalueerd worden, want ik vraag me nog steeds af wat precies zijn takenpakket nu eigenlijk is.
PSV investeert momenteel overigens het geld uit het talentpotje vooral in de categorie 14-16 jarige spelers, zoals Trixm al terecht opmerkte. Land, Vd Berg, maar ook Manuhutu, De Guzman en Thomas die van Feyenoord zijn gekomen. Essien Bassey van de Graafschap en Austyn Jones van Utrecht zijn ook twee voorbeelden. Overigens ook allemaal jeugdinternationals. En het verlengen van spelers als Khaderi en Bouhoudane zal ongetwijfeld ook daarvan gebruikt worden.