Het Philips Stadion

Dit is het forum voor stadionzaken.
Post Reply
Prof_napo
Internationale topspeler
Posts: 4,619
Joined: 23 Feb 2022, 09:56
Clubvoorkeur: v.v. UNA
Send Prediction League reminder to second email adress: No

psvgouda wrote: 29 Sep 2023, 20:59
Mick Jagger wrote: 29 Sep 2023, 20:44 Een andere locatie lijkt me pas een optie voor de gemeente als PSV die lening volledig heeft afgelost. Als PSV dat al heeft gedaan, heb ik niets gezegd.

Ik heb er verder niets op tegen om van locatie te veranderen, ik ben geen Eindhovenaar of iemand die daar werkt dus ik heb wat dat betreft misschien makkelijk praten, maar mijn grootste angst voor een geheel ander stadion is dat het dan een lelijk stuk beton dat een stadion wordt genoemd gaat worden, zoals bijvoorbeeld de Allianz Arena.
Heeft de lening niet een looptijd van dertig jaar?
Welke lening?

De grond is verkocht, er is een erfpachtconstructie van 40 jaar.
Die grond is, en zolang de gemeente het niet terug wil verkopen wordt niet van PSV.
These users thanked the author Prof_napo for the post:
psvgouda
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV
Send Prediction League reminder to second email adress: No

iam wrote: 29 Sep 2023, 20:48 Waar zouden ze een nieuw stadion dan kunnen bouwen? Ergens richting Eindhoven Airport? En dan gratis shuttles aanbieden vanaf Eindhoven cs.
Landgoed Wielewaal. Kan je makkelijk een stadion neerzetten inclusief ruime parkeergelegenheden. Ligt precies tussen De Herdgang en de A2. Aan de andere kant van de A2 heb je het Flight Forum. Perfecte locatie. Van Station naar De Herdgang is te voet misschien net wat te ver voor de medemens, maar met de fiets ben je er zo. Aan de andere kant van De Herdgang liggen treinrails, dus dat is ook handig. En dan maak je waar nu het Philips Stadion staat een stadspark. Als we dan toch het centrum zouden moeten inruilen, dan doe dat maar voor het landgoed van de familie Philips.
Mick Jagger
Lid van verdienste
Posts: 2,075
Joined: 25 Aug 2017, 11:37
Clubvoorkeur: PSV
Send Prediction League reminder to second email adress: No

psvgouda wrote: 29 Sep 2023, 20:59
Heeft de lening niet een looptijd van dertig jaar?
Ik dacht ook 30, maar het is dus 40:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/831 ... n-herdgang

Overigens haalde ik zojuist de situatie door elkaar. Het was de gemeente die het geld leende, niet PSV zelf.
These users thanked the author Mick Jagger for the post:
psvgouda
User avatar
Tjompie
Internationale topspeler
Posts: 3,060
Joined: 28 Aug 2021, 18:57
Clubvoorkeur: PSV
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Standbeeld wrote: 29 Sep 2023, 21:03
iam wrote: 29 Sep 2023, 20:48 Waar zouden ze een nieuw stadion dan kunnen bouwen? Ergens richting Eindhoven Airport? En dan gratis shuttles aanbieden vanaf Eindhoven cs.
Landgoed Wielewaal. Kan je makkelijk een stadion neerzetten inclusief ruime parkeergelegenheden. Ligt precies tussen De Herdgang en de A2. Aan de andere kant van de A2 heb je het Flight Forum. Perfecte locatie. Van Station naar De Herdgang is te voet misschien net wat te ver voor de medemens, maar met de fiets ben je er zo. Aan de andere kant van De Herdgang liggen treinrails, dus dat is ook handig. En dan maak je waar nu het Philips Stadion staat een stadspark. Als we dan toch het centrum zouden moeten inruilen, dan doe dat maar voor het landgoed van de familie Philips.
In 2022 is dat landgoed door de gemeente gekocht voor 29 miljoen van een textielondernemer die er tot 2025 mag blijven wonen. De bedoeling zou zijn om er een stadspark van te maken. Maar de gemeente heeft vorig jaar al gezegd met onder andere PSV en VDL in gesprek te zijn over de grond. Extra woningen zullen er in ieder geval niet gebouwd worden.
Brael
Vedette
Posts: 9,063
Joined: 01 Aug 2019, 00:00
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Dribble wrote: 29 Sep 2023, 20:53
Brael wrote: 29 Sep 2023, 20:42 Wil je serieus groeien, zul je weg moeten van de huidige locatie. Wil je de nostalgie bewaren, zul je moeten accepteren dat de maximale groei niet bewerkstelligd kan worden.
Dat is dus inside-the-box denken 😉
Je zit daar in het centrum ook (bijna letterlijk) inside the box.
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Tjompie wrote: 29 Sep 2023, 21:13
Standbeeld wrote: 29 Sep 2023, 21:03
Landgoed Wielewaal. Kan je makkelijk een stadion neerzetten inclusief ruime parkeergelegenheden. Ligt precies tussen De Herdgang en de A2. Aan de andere kant van de A2 heb je het Flight Forum. Perfecte locatie. Van Station naar De Herdgang is te voet misschien net wat te ver voor de medemens, maar met de fiets ben je er zo. Aan de andere kant van De Herdgang liggen treinrails, dus dat is ook handig. En dan maak je waar nu het Philips Stadion staat een stadspark. Als we dan toch het centrum zouden moeten inruilen, dan doe dat maar voor het landgoed van de familie Philips.
In 2022 is dat landgoed door de gemeente gekocht voor 29 miljoen van een textielondernemer die er tot 2025 mag blijven wonen. De bedoeling zou zijn om er een stadspark van te maken. Maar de gemeente heeft vorig jaar al gezegd met onder andere PSV en VDL in gesprek te zijn over de grond. Extra woningen zullen er in ieder geval niet gebouwd worden.
Waar hebben ze dat gezegd? Ik denk overigens dat je wel die rijke lui op Tegenbosch uit zal moeten kopen. Dan heb je nagenoeg vrij baan qua locatie.
User avatar
Tjompie
Internationale topspeler
Posts: 3,060
Joined: 28 Aug 2021, 18:57
Clubvoorkeur: PSV
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Standbeeld wrote: 29 Sep 2023, 21:22
Tjompie wrote: 29 Sep 2023, 21:13

In 2022 is dat landgoed door de gemeente gekocht voor 29 miljoen van een textielondernemer die er tot 2025 mag blijven wonen. De bedoeling zou zijn om er een stadspark van te maken. Maar de gemeente heeft vorig jaar al gezegd met onder andere PSV en VDL in gesprek te zijn over de grond. Extra woningen zullen er in ieder geval niet gebouwd worden.
Waar hebben ze dat gezegd? Ik denk overigens dat je wel die rijke lui op Tegenbosch uit zal moeten kopen. Dan heb je nagenoeg vrij baan qua locatie.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/403 ... eeuwigheid
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Tjompie wrote: 29 Sep 2023, 21:23
Standbeeld wrote: 29 Sep 2023, 21:22
Waar hebben ze dat gezegd? Ik denk overigens dat je wel die rijke lui op Tegenbosch uit zal moeten kopen. Dan heb je nagenoeg vrij baan qua locatie.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/403 ... eeuwigheid
Ik verwacht dat dit in eerste instantie over De Herdgang zal zijn gegaan.
Rudie-10
Meervoudig international
Posts: 1,359
Joined: 04 Jul 2019, 13:19
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Luuk de Jong
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Meer is niet altijd beter en goed is goed. Als er een uitbreiding mogelijk is zeker onderzoeken. Maar wat een onze club zo mooi maakt is de plek waar we zitten. Ik kan helaas geen seizoenskaart meer bemachtigen maar dat maakt het alleen maar mooier als ik wel kan gaan. Op een plek zijn dat uniek is, een plek zijn waar iedereen wilt zijn is zoveel waard. Ik vind Philips zo ongelooflijk vet omdat we wél staan waar we horen te staan, midden in t centrum.
These users thanked the author Rudie-10 for the post:
Franciscus
User avatar
psvgouda
Vedette
Posts: 9,682
Joined: 13 Apr 2021, 18:07
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Prof_napo wrote: 29 Sep 2023, 21:03
psvgouda wrote: 29 Sep 2023, 20:59
Heeft de lening niet een looptijd van dertig jaar?
Welke lening?

De grond is verkocht, er is een erfpachtconstructie van 40 jaar.
Die grond is, en zolang de gemeente het niet terug wil verkopen wordt niet van PSV.
Erfpacht, sorry. Ik dacht 30 jaar, maar als jij het zegt…
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Je hebt nu al 9000 man op de wachtlijst staan voor een seizoenkaart. Als we weer successen gaan beleven (kampioen worden en volgend seizoen CL halen met de extra miljoenen) dan gaat dat ongetwijfeld weer een hoop extra "fans" aantrekken. Dan kan het zomaar zijn dat je naar een wachtlijst van 12500 gaat. Dat is 12500*400 (random gemiddelde fanopbrengst per seizoen) = 5mln per jaar. En dan laat ik de skyboxen nog buiten beschouwing die klaarblijkelijk vol zitten. Dan kan het goed zijn dat je richting de 10mln gaat dat je misloopt per seizoen.
Menno1
Legende
Posts: 16,064
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Sensation wrote: 29 Sep 2023, 17:34 Uit hetzelfde artikel blijkt overigens dat Jaap van Baar meeleest @Menno1 :mrgreen:
PSV staat er financieel simpelweg goed voor, zei financieel directeur Jaap van Baar over de situatie waarin de club zich bevindt. ,,Niet fantastisch, want we zeilen ook nog scherp aan de wind. Wel is het wonderlijk dat er verhalen zijn dat we er erg moeilijk voor staan. Dat is gewoon niet zo.”
Jaap hangt elk jaar hetzelfde flauwekul verhaal voor ;-)

Maar nu is er idd geen financieel probleem meer. Niet dat we steenrijk zijn, maar de problemen van 1-2 jaar geleden zijn verholpen.
User avatar
Ted Lasso
Bankzitter
Posts: 219
Joined: 23 Jan 2023, 21:56
Old name: FC Bavaria
Clubvoorkeur: Wa zoude denken?
Favoriete speler: Olivier Boscagli
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Vernieuwen en uitbreiden, zeker! We moeten met onze tijd mee, op een Eindhovense Kuip zit niemand te wachten. Verhuizen? NO FUCKING WAY. 'Want waar het ooit begon... usw enz'
Scheids, 't is gin corner en ok gin boitespel.
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Kom uit het oosten, een wedstrijd PSV is dus voor ons meer dan 1,5 voetbal. We maken er vaak een hele dag van of soms zelfs incl overnachting,. lekker door de stad wandelen, musea bekijken, lekker eten en drinken en zelfs voor een ED potje er een dagje uit van maken. Die combinatie maakt PSV voor mij iig behapbaar en betaalbaar (in geld maar vooral tijd).

Stel PSV zou naar een industrie terrein gaan waarbij je niet op loopafstand het centrum in bent...dan wordt een dagje Eindhoven letterlijk een wedstrijd PSV. 3 a 4 uur reizen voor 1,5 uur voetbal.

Dan ben ik er helaas klaar mee en is het alle moeite, tijd en geld niet meer waard.

De plek is uniek, ik zie nog liever dat we een seizoen geen aankopen doen met kans op plek 4-5 maar dat al dat geld in de verbouwing gaat dan dat we naar een industrie terrein of dergelijke moeten.
These users thanked the author Juancho for the post (total 2):
Raw85Fc Denzel
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
User avatar
Joenepsv
Legende
Posts: 12,359
Joined: 30 Jan 2018, 00:00
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Nooit verhuizen. We hebben een uniek stadion met een geweldige geschiedenis. Het ademt voetbal en PSV. Verbouwen prima maar kan me niet voorstellen dat er veel voorstanders van een een verhuizing naar een zielloos stadion zijn.
These users thanked the author Joenepsv for the post:
AddoCultheld
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Wat een aantal jaren werd geopperd was de spoorlijn ondergronds laten lopen langs het stadion (iets wat de gemeente Eindhoven sowieso al in vergezichten heeft opgeschreven. Dan draai je het stadion een kwartslag en zet je de tribunes verder uit elkaar. Dan laat je het veld verzinken waardoor er onder het maaiveld een ring bij komt. Dat laatste heeft NEC volgens mij gedaan bij de bouw van hun huidige stadion.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
El Sordo
Vedette
Posts: 7,941
Joined: 25 Aug 2017, 09:12
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Gaat nooit gebeuren. Het verdiepen van het spoor is ontzettend kostbaar en levert de gemeente te weinig op, volgens mij zijn het vooral de CU en Leefbaar Eindhoven geweest die zich daar hard voor maakten. M.a.w.: het is niet serieus en je hebt er helemaal niets aan -- zeker als een deel van die verlaging dan wordt gebruikt om er een voetbalstadion op te bouwen en niet voor woningbouw/ horeca / etc. Dan is het schier onmogelijk dat er een gebouw als een stadion, met alle veiligheidseisen die daarvoor gelden, wordt gebouwd bovenop een spoorlijn die minstens zoveel of, waarschijnlijk, meer veiligheidseisen met zich meebrengt?

De Wielewaal is ook geen optie: dat wordt onderdeel van de groene corridor én een stadsbos /-park. In die hoek van de stad en met de geschiedenis die het landgoed kent w.m.b. een véél betere bestemming dan een voetbalstadion. Ik denk dat de laatste mogelijkheid bínnen de huidige gemeentegrenzen ergens ten westen van de A2 tussen golfbaan Welschap en Batadorp zou liggen. Niet direct een aantrekkelijke optie, al is het maar omdat het per OV zeer slecht te bereiken is.

Als het aan mij ligt blijft het stadion lekker liggen waar het ligt en wordt er nogmaals, desnoods met een ander architectenbureau, gekeken of er geen mogelijkheden zijn om de huidige constructie op te waarderen richting 40.000-45.000 zitplaatsen. Ook de buitengevel kan wel een keer worden gemoderniseerd of in ieder geval gelijkgetrokken aan de oost- en westzijdes.

PSV moet niet alleen financieel groeien, maar ook in uitstraling. Ook als het niet direct winst maakt, gaan we er met uitbreiding op vooruit in uitstraling en klantenbinding richting de fans. Dan maar een jaar geen Baumgartl of El Ghazi.
Last edited by El Sordo on 30 Sep 2023, 09:12, edited 1 time in total.
User avatar
Tomm
Vedette
Posts: 5,270
Joined: 01 Feb 2018, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Schermen eruit en stoelen plaatsen. Oost ombouwen naar een soort gelbe wand. Ook op west en zuid de stoelen korter richting het veld proberen te krijgen, daar zit nog best veel ruimte. Veld lager en aanvullen met stoelen. Wellicht dat je hier en daar e.e.a. nog wat logischer kunt indelen. Denk dat je binnen het huidige stadion echt nog wel 5 tot 10 duizend plekken bij kunt maken.
Het Kanon
Internationale topspeler
Posts: 3,077
Joined: 22 Apr 2019, 00:00
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Laten we 2- 3 miljard stukslaan, de stad 10 jaar lang open leggen zodat de hele spoorlijn onder de grond kan en het stadion een stukje kan uitbreiden.
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Tomm wrote: 30 Sep 2023, 09:09 Schermen eruit en stoelen plaatsen. Oost ombouwen naar een soort gelbe wand. Ook op west en zuid de stoelen korter richting het veld proberen te krijgen, daar zit nog best veel ruimte. Veld lager en aanvullen met stoelen. Wellicht dat je hier en daar e.e.a. nog wat logischer kunt indelen. Denk dat je binnen het huidige stadion echt nog wel 5 tot 10 duizend plekken bij kunt maken.
Dat denk ik ook wel, maar als je hoort wat Brands zegt dan denk ik dat PSV meer wil. Real Madrid wordt aangehaald en eventueel verhuizen is niet 100% uitgesloten. Dan verwacht ik dat PSV meer wil dan enkel 5000 extra stoelen creëeren. Denk aan een veld dat verplaatst kan worden, een dak dat dicht kan, verdubbeling van de skyboxen, de buitenkant aanpakken, etc.
User avatar
El Sordo
Vedette
Posts: 7,941
Joined: 25 Aug 2017, 09:12
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Het Kanon wrote: 30 Sep 2023, 09:11 Laten we 2- 3 miljard stukslaan, de stad 10 jaar lang open leggen zodat de hele spoorlijn onder de grond kan en het stadion een stukje kan uitbreiden.
Dit dus. En het aandeel dat PSV daar in kan brengen is een druppel op een financiële plaat die de gemeente, de regio, de overheid en ProRail niet eens tot een lauwe temperatuur gaan opwarmen.
User avatar
ruuddevil
Legende
Posts: 12,759
Joined: 25 Aug 2017, 11:39
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Toch zal er als je wilt uitbreiden iets meer moeten gebeuren dan binnen de huidige constructie optimaliseren. De tribunes staan vergeleken met andere stadions al bovenop het veld en echt veel ruimte is er al niet. Als je een buurman hebt met een hoog BMI dan zit je al klem.
User avatar
deninho32
Site Admin
Posts: 16,178
Joined: 25 Aug 2017, 11:14
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Een nieuw stadion in Acht, bij de Herdgang zou perfect zijn. Kun je meteen het parkeren fatsoenlijk regelen en je kunt de wachtlijst voor seizoenkaarten wegwerken. Ook kun je dan weer Europese finales toegewezen krijgen en belangrijke interlands.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Fedeli sono i cani. ~ Salvatore Riina
Ronaldio
Meervoudig international
Posts: 1,355
Joined: 23 Jul 2022, 21:30
Clubvoorkeur: PSV
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Standbeeld wrote: 29 Sep 2023, 21:36 Je hebt nu al 9000 man op de wachtlijst staan voor een seizoenkaart. Als we weer successen gaan beleven (kampioen worden en volgend seizoen CL halen met de extra miljoenen) dan gaat dat ongetwijfeld weer een hoop extra "fans" aantrekken. Dan kan het zomaar zijn dat je naar een wachtlijst van 12500 gaat. Dat is 12500*400 (random gemiddelde fanopbrengst per seizoen) = 5mln per jaar. En dan laat ik de skyboxen nog buiten beschouwing die klaarblijkelijk vol zitten. Dan kan het goed zijn dat je richting de 10mln gaat dat je misloopt per seizoen.
Plus dat je een stadion kunt inzetten buiten de wedstrijden om. Als je veel en goede mogelijkheden hebt voor conferenties, restaurants, evenementen, concerten, shops, musea etc. Levert zo'n stadion ook buiten wedstrijden voortdurend geld op. Dat is wat je als club wilt. Zie wat ze in Madrid allemaal gaan doen met de inzetbaarheid van Bernabeu.

Wat dat betreft is de ligging in de stad nu wel ideaal. En maakt PSV hier al volop gebruik van. Wellicht kan hier met slimme verbouwingen nog veel meer mee.
Last edited by Ronaldio on 30 Sep 2023, 09:26, edited 1 time in total.
Prof_napo
Internationale topspeler
Posts: 4,619
Joined: 23 Feb 2022, 09:56
Clubvoorkeur: v.v. UNA
Send Prediction League reminder to second email adress: No

Parkeerproblemen oplossen als je niet nabij een treinstation het stadion gaat bouwen is wensdenken, dat vergroot het probleem enkel
These users thanked the author Prof_napo for the post:
El Sordo
Post Reply