Over het luxeprobleem, ik zie nog wel gebeuren dat Lang ook gebruikt kan worden als zwervende 10.ShovingNE2 wrote: ↑30 Oct 2023, 15:09 Jaja. Lullig verwoord inderdaad. Jokes on me.
Waar ik gek van wordt is dat hij zich iedere wedstrijd (met uitzondering van gisteren tegen gelegenheids back Avilla) vele malen doodloopt en eigenlijk altijd hetzelfde trucje uithaalt als hij wil schieten. Heel veel gaat vanuit stilstand bij hem en daarom doet hij mij op dat vlak aan Ihattaren denken. Daar zal meer variatie in moeten komen Hij is veel minder doelgericht dan Lozano volgens mij.
Chucky is iedere 77 minuten in de Eredivisie betrokken bij een goal (vertekent wellicht nog), maar Bakayoko iedere 111 minuten (wat voor een buitenspeler ook niet slecht is). Maar Lang is niet degene die gaat banken als hij weer fit is voor de basis. En als Lozano zijn lijn doortrekt gaat hij ook niet banken met deze cijfers.
jaja: luxeprobleem to the max. Dat is echt heel fijn.
Ik vind persoonlijk echt dat bij Bakayoko op de één of andere manier hetzelfde idee bij velen blijft hangen, waar hij imo veel gevarieerder is geworden maar ook in zijn 'standaard trucje' gewoon ontzettend goed is. Zet de cijfers maar naast elkaar, Bakayoko is by far de beste dribbelaar van PSV, en dat met een Lang als concurrent. Qua doelgerichtheid valt het ook allemaal reuze mee.
Even wat cijfertjes op een rijtje, en ik vergelijk hiermee Bakayoko dit seizoen vs. Lozano dit seizoen, Lozano vorig seizoen (vanwege beperktere minuten tot nu toe) en Lang dit seizoen:
Dribbels, stats per 90:
In de kolom Take-Ons zie je dus dat Bakayoko de meeste dribbels aangaat, de meeste dribbels succesvol uitvoert en het minste getackled wordt. In de kolom Carries zie je dat Bakayoko de meeste carries, met hoogste progressive distance, meeste progressive carries, op Lang na het meeste tot op final 3rd en op Lang na het meeste tot in de 16. Qua miscontrols en dispossessed is het niet minder of beter dan Lozano en Lang. Daarnaast ontvangt hij de meeste progressive passes wat mij laat zien dat hij veel aanspeelbaar is en bijv. niet alleen maar korte passes van Teze ontvangt.
Schieten, stats per 90:
Op Lozano (dit seizoen) na de meeste schoten, en zijn ratio Shots on Target vs. Shots is ongeveer gelijk aan Lozano, Lang blinkt hierin uit (terwijl hem juist de effectiviteit ten opzichte van Lozano wordt verweten, maargoed een schot recht op de keeper is ook een schot op goal in deze statistiek). Maar wat betreft deze statistiek kan het allemaal wat beter, maar het is ook absoluut niet slecht.
Goal en Shot creating actions, per 90:
SCA is Shot-Creating Actions, GCA Goal Creating Actions. Lozano blinkt uit in GCA, Lang en Bakayoko gelijk, waar Lang en Bakayoko weer uitblinken in SCA.
Je kan hier ook bijv. de expected assists naastleggen, daarin scoort Bakayoko het beste (iets beter dan Lang en nog wat beter dan Lozano), qua voorzetten tot in de 16 tussen Lang (minder) en Lozano (meer) in en qua key-passes de hoogste waarde.
Anyway; deze stats vertellen mij veel, natuurlijk niet alles. Maar bijv. jij zegt dat hij veel vanuit stilstand doet. Vind je dat dan ook van Lang? Want Bakayoko zijn progressive carries en progressive distance is een stuk hoger dan van Lang. En dat doodlopen vind ik dus ook, qua stats, meevallen daar hij dus nauwelijks van de bal gezet wordt in de dribbel en hij samen met Lang hoge cijfers scoort voor het creëren van schietkansen voor anderen, heeft daarnaast van onze buitenspelers de hoogste passing% en de meeste voorzetten per 90 en zoals ik zei de hoogste xA van alledrie.
Nogmaals de disclaimer dat stats nooit het hele verhaal vertellen, maar ik vind dat deze stats wel aardig het tegendeel van de publieke opinie bewijzen (niet per sé jouw woorden, maar wel wat je veel hoort: 'one-trick pony', loopt zich veel vast, vaak het balletje terug ipv de actie, weinig diepgang etc.)
En dan te bedenken dat dit ook nog by far de jongste van deze drie is met de minste ervaring.