Ik begrijp het wel vanuit de andere clubs.
De ene krijgt O18 tegenover zich en concurrent FC Eindhoven krijgt Jong PSV met Babadi tegenover zich. Ik snap dat dat schuurt.
Peter Bosz
- ShovingNE2
- Site Admin
- These users thanked the author ShovingNE2 for the post (total 9):
- VTheMan • Mick Jagger • Struviet • Paco Casal • Prof_napo • Josef Dettelbacher • Ap007 • Trixm • Ren Höek
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
-
- Internationale topspeler
- Clubvoorkeur: v.v. UNA
Zijn argument wordt ook wel zwakker door Sambo aan te halen om ritme op te doen.
Als je wil dat spelers ritme hebben dan ahd Jong PSV geen deel moeten nemen aan de KKD maar een eigen competitie moeten opzetten voor beloftenelftallen waar selectiespelers ritme kunnen opdoen. Wil je zo graag dat jeugdspelers zo snel mogelijk minuten kunnen maken in het betaald voetbal ( KKD ) dan heb je ook rekening te houden met de andere clubs in die competitie.
PSV - en de andere BVO's met een jong elftal in de KKD ) hebben al het voordeel dat jeugdspelers sneller ervaring kunne opdoen in een "echte" competitie. Niet alles hoeft in het teken te staan van het opleiden van spelers voor het Nederlands voetbal, de overige BVO's in de KKD hebben ook hun eigen ambities.
"vroeger" moest je een speler uithuren aan een KKD club zoals FC Eindhoven zodat ze zich effectief konden blijven ontwikkelen, nu heb je ze dicht bij huis en kunnen ze direct de stap naar de eerste selectie maken. Spreek van geluk dat dat al kan
Als je wil dat spelers ritme hebben dan ahd Jong PSV geen deel moeten nemen aan de KKD maar een eigen competitie moeten opzetten voor beloftenelftallen waar selectiespelers ritme kunnen opdoen. Wil je zo graag dat jeugdspelers zo snel mogelijk minuten kunnen maken in het betaald voetbal ( KKD ) dan heb je ook rekening te houden met de andere clubs in die competitie.
PSV - en de andere BVO's met een jong elftal in de KKD ) hebben al het voordeel dat jeugdspelers sneller ervaring kunne opdoen in een "echte" competitie. Niet alles hoeft in het teken te staan van het opleiden van spelers voor het Nederlands voetbal, de overige BVO's in de KKD hebben ook hun eigen ambities.
"vroeger" moest je een speler uithuren aan een KKD club zoals FC Eindhoven zodat ze zich effectief konden blijven ontwikkelen, nu heb je ze dicht bij huis en kunnen ze direct de stap naar de eerste selectie maken. Spreek van geluk dat dat al kan
- ShovingNE2
- Site Admin
Ik zou gewoon de andere jong elftallen benaderen voor dit soort oefenwedstrijden. Eventueel kan je ook nog Feyenoord vragen zodat zij ook met meer weerstand kunnen spelen. Ajax, AZ en PSV hebben hetzelfde probleem: regel dat onderling.
- These users thanked the author ShovingNE2 for the post:
- Prof_napo
-
- Internationale topspeler
- Clubvoorkeur: v.v. UNA
Wat PSV natuurlijk al doet zoals onlangs tegen Helmond Sport.ShovingNE2 wrote: ↑10 Nov 2023, 16:15 Ik zou gewoon de andere jong elftallen benaderen voor dit soort oefenwedstrijden. Eventueel kan je ook nog Feyenoord vragen zodat zij ook met meer weerstand kunnen spelen. Ajax, AZ en PSV hebben hetzelfde probleem: regel dat onderling.
Een volle agenda heeft elke Europees spelende club mee te maken, en al helemaal als je ook internationals hebt. De spelers die geen interlands spelen of terugkomen van een blesure kunnen in dat soort momenten ritme opdoen.
- Asterix
- Meervoudig international
Zeer schadelijk voor het Nederlandse voetbal dat nietszeggende clubs die nooit of amper iets voor het voetbal betekend hebben zoveel inbreng mogen hebben. Voor topclubs is het belangrijk dat terugkerende spelers minuten maken op enig niveau.
Ich liebe gegenpressung
- Analist
- Veelbelovend talent
Ik ben het met je eens, maar ik gok dat het algemene beeld van Bosz was dat hij te lang bleef doorzoeken naar de mogelijkheden om te voetballen. Dat hij nu kiest voor een snellere lange bal om vervolgens te voetballen uit de tweede ballen, is dus een positieve ontwikkeling voor hem. Hij houdt niet (te) lang vast aan zijn eigen idealen.Tutti Frutti wrote: ↑10 Nov 2023, 14:03Menno1 wrote: ↑09 Nov 2023, 22:57
1 van de schokkendste dingen dat uit die podcast kwam, was dat er geen echte voetbal visie was toen Stewart kwam. Nou was het eigenlijk ook niet zo schokkend, als je zag hoe PSV huppelde van de ene coach naar de andere met volstrekt verschillende speelstijlen en ideeen over voetbal.
Stewart kiest (hopelijk) zeer duidelijk voor een voetbalvisie waarin Bosz uitstekend past. Nu de resultaten (voorlopig) ook top zijn, is dat hopelijk de katalysator om hier aan vast te houden ook als Bosz straks weer weg is. Die voetbal visie moet je ook doortrekken naar je opleiding en daar selectief op scouten; zowel spelers als trainers.
Dat is inderdaad lang het probleem geweest de afgelopen (10?) jaren. Misschien was dat al langer zo, maar omdat andere clubs toen ook veelal "maar wat deden" kwam je ermee weg in Nederland althans omdat je in 30 van de 34 wedstrijden de betere spelers hebt. Vanaf het moment dat meer clubs zich tactisch gingen ontwikkelen, lees met name verdedigend betere organisatie, openbaarde het probleem zich. Hoeveel moeite hebben 3 punten wel niet gekost in (te) veel wedstrijden onder Cocu en de trainers daarna? Schmidt is een toptrainer, maar op de een of andere manier kreeg hij het er ook niet helemaal in.
Met Stewart is er visie op voetbal gekomen. Een visie die staat voor modern voetbal en gekoppeld kan worden aan de clubwaarden. Daar hoort een trainer, de belangrijkste man van alles, bij. Van alle trainers die daar qua profiel bij passen (Arne Slot, Erik Ten Hag, Rene Hake, Joseph Oosting, Ron Jans als NL trainers), is Peter Bosz misschien wel de beste. Het loopt nog niet altijd perfect en dat is volkomen logisch, deel van het ontwikkelingsproces. Maar wat hij toch al voor elkaar heeft gekregen is bijzonder. Stijf bovenaan in competitie, alles gewonnen. Overwintering in Europa is een kansrijke mogelijkheid. Oh en Feyenoord te kakken zetten in eigen stadion tijdens JCS natuurlijk ook. Dat allemaal is gewoon knap. En daarom is hij de meest geschikte, want je koppelt speelwijze aan leiderschap. En hij heeft zoveel ervaring opgedaan op dat leiderschapsvlak (natuurlijk ook op speelwijze). Wat willen spelers? Duidelijkheid in wat ze moeten doen. Daarna? Het geloof dat ze het kunnen. En dan? De ervaringen dat ze doen wat ze moeten doen en dat ze dat dus kunnen. Bosz kan volgens mij iedereen meenemen, en dat heeft hij dus letterlijk gedaan. Maar dat is ook leiderschap. Er is in de afgelopen jaar geen een trainer geweest die de hele club heeft meegenomen daarin. Zo belangrijk om meerdere redenen. Dat is dus het leiderschap dat Bosz heeft (ontwikkeld).
Tot slot een relaas vanuit mijn drang naar een soort voetbalpurisme. Ik vind het bijzonder dat analisten roepen dat Bosz heeft laten zien een plan B te hebben in het duel met Lens. Van supporters kan ik het me voorstellen, zijn over het algemeen geen analisten. Maar tegen Lens werd er geen plan B gespeeld. Dit was "gewoon" een van de mogelijke uitvoeringen van zijn speelwijze. Die speelwijze is simpel: voetballen als het kan. Als je een man meer kunt creëren achterin en op het middenveld dan doe je dat en ga je voetballen. Wanneer kun je niet voetballen? Dat gebeurt als de tegenpartij alles een op een zet bijvoorbeeld. Dan ga je liever het duel aan zo ver mogelijk van je eigen goal. Dus? Een lange bal richting je kopsterke spits ipv je verdedigers rond de eigen "16" in een 1v1 brengen. Tegen Rangers thuis vorig jaar hebben we gezien waarom. Daarom zegt Bosz ook zo vaak: het hangt het af van wat TP doet hoe je je speelwijze uitvoert. Wat is dan wel plan B volgens deze feilbare voetbalpurist? Een Plan B kan in mijn ogen zijn: als je achterin of op het middenveld wel de gelegenheid krijgt om te voetballen, maar de bal dan toch al diep/richting "16" van TP gaat pompen richting spelers die normaliter niet al daar staan (bijvoorbeeld een Til/Pepi/... vlakbij Luuk zetten) om iets te forceren. Dus het voetbal tegen Lens en een plan B lijken echt wel op elkaar, maar er zitten wezenlijke verschillen in. Die verschillen moet een analist kunnen zien, vind ik.
Wat vind jij @Analist ?
Al maakt een spits met de klasse van Luuk de Jong het wel lekker makkelijk om die optie wat sneller te kiezen natuurlijk...
- These users thanked the author Analist for the post:
- Tutti Frutti
Hard work beats talent if talent doesn't work hard
- 29.04.2007
- Nationale topspeler
- Clubvoorkeur: PSV
Totaal niet mee eens. De beloftenteams van PSV, Ajax, AZ en Utrecht hebben al veel meer baat bij het meedoen in de KKD dan de overige clubs. Dan lijkt het mij zeer onterecht als dat ook nog eens gepaard gaat met meer competitievervalsing (wat er sowieso al is door de deelname van de beloftenteams).
Het is alsof Real Madrid in de Champions League mag bepalen dat ze alle wedstrijden thuis spelen, want ze spelen al zoveel wedstrijden en de belasting voor hun topspelers is te groot met het reizen erbij. En daar moet PSV dan niet over zeuren, want die betekenen verder vrij weinig voor de Champions League of het topvoetbal in het algemeen.
- These users thanked the author 29.04.2007 for the post:
- ShovingNE2
- Juancho
- Mister PSV
Ajax - Spurs was halve finale CL. Dan heb je al een karrevracht aan punten binnen geharkt. Totaal wat anders dan de situatie nu waarbij je nog maar net halverwege de groepsfase bent. Wat mij betreft gaan alle NL, ongeacht in welk toernooi want ik begreep dat dat qua punten niet uitmaakt.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
- ShovingNE2
- Site Admin
- These users thanked the author ShovingNE2 for the post (total 2):
- De Realist • Armada
- ShovingNE2
- Site Admin
Het blijft een hardnekkige misvatting dat Bosz maar 1 spelsysteem hanteert. Dan krijg je dit soort reacties (no offence) dat het een ontwikkeling van Bosz zou zijn omdat hij te lang vasthoudt aan idealen.Analist wrote: ↑10 Nov 2023, 16:39Ik ben het met je eens, maar ik gok dat het algemene beeld van Bosz was dat hij te lang bleef doorzoeken naar de mogelijkheden om te voetballen. Dat hij nu kiest voor een snellere lange bal om vervolgens te voetballen uit de tweede ballen, is dus een positieve ontwikkeling voor hem. Hij houdt niet (te) lang vast aan zijn eigen idealen.
-
- Legende
Dit snap ik zeker, maar hoe anders is dit voor Heerenveen, RKC en Almere waar PSV of Feyenoord ervoor kunnen kiezen om spelers rust te geven de ene wedstrijd en de andere wedstrijd op volle oorlogssterkte te spelen?ShovingNE2 wrote: ↑10 Nov 2023, 16:01 Ik begrijp het wel vanuit de andere clubs.
De ene krijgt O18 tegenover zich en concurrent FC Eindhoven krijgt Jong PSV met Babadi tegenover zich. Ik snap dat dat schuurt.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
- ShovingNE2
- Site Admin
Jong clubs hebben geen sportief belang in de KKD. In de Eredivisie hebben die clubs een enorm sportief belang
- Vogelund
- Vaste waarde in elftal
- Old name: Vogelund
Er kunnen best wat nieuwe regels bedacht worden. Denk aan dispensatie voor spelers die:
- x maanden niet gevoetbald hebben vanwege een blessure
- uit eigen jeugd afkomstig zijn
Een paar jaar geleden werd Jong Ajax kampioen, maar die speelden toen steevast met 3 dure aankopen in het elftal. Dat moet niet de bedoeling zijn.
- x maanden niet gevoetbald hebben vanwege een blessure
- uit eigen jeugd afkomstig zijn
Een paar jaar geleden werd Jong Ajax kampioen, maar die speelden toen steevast met 3 dure aankopen in het elftal. Dat moet niet de bedoeling zijn.
-
- Vedette
- MC Hammer
- International
De reactie van van Polen na de pot was mooi: al zuchtend stelde hij dat het leek of PSV met 12 speelde (en dat ging niet over de scheidsrechter). Dat is een direct compliment aan Bosz, natuurlijk. Sowieso was het een geestig interview.
Wat ook mooi is, is de waarde die Til heeft in deze tactiek, die zo goed werkt. Ondanks dat ik op dit forum afgelopen week nog iets las van dat Til alleen leuk is als je iets wil forceren, blijkt dat Til een significante rol speelt in de manier van spelen van Bosz.
Misschien dat Heruone zijn licht daar eens over kan laten schijnen, opdat iedereen de waarde van Guus herkent en erkent. Als hij zich niet heeft laten weerhouden met analyses te komen, door mijn pleidooi minder te analyseren van enige tijd geleden.
Analyses die leiden tot inzicht, zijn altijd goed.
Wat ook mooi is, is de waarde die Til heeft in deze tactiek, die zo goed werkt. Ondanks dat ik op dit forum afgelopen week nog iets las van dat Til alleen leuk is als je iets wil forceren, blijkt dat Til een significante rol speelt in de manier van spelen van Bosz.
Misschien dat Heruone zijn licht daar eens over kan laten schijnen, opdat iedereen de waarde van Guus herkent en erkent. Als hij zich niet heeft laten weerhouden met analyses te komen, door mijn pleidooi minder te analyseren van enige tijd geleden.
Analyses die leiden tot inzicht, zijn altijd goed.
Hammertime!
- Trixm
- Vedette
Wat een ongepaste arrogantie. Alsof je als supporter van Helmond, Groningen of VVV leeft voor het succes van de Nederlandse topclubs? Niemand van de KKD denkt er zo over, sterker nog, het grootste deel van de KKD clubs is überhaupt fel tegenstander. Dan zijn dit soort uitspraken van Bosz ongewenst. Maar goed een hele kleine uitglijder voor een geweldige coach.
Saibari is underrated.
-
- Vaste waarde in elftal
Als Bosz nou zijn relaas had beperkt tot de ene keer (vooruit misschien twee) per jaar dat er een speler van een zware blessure terugkomt dan had hij een punt gehad. Zoiets zou je normaal gesproken toch wel af moeten kunnen spreken met de KKD clubs.Trixm wrote: ↑13 Nov 2023, 09:25Wat een ongepaste arrogantie. Alsof je als supporter van Helmond, Groningen of VVV leeft voor het succes van de Nederlandse topclubs? Niemand van de KKD denkt er zo over, sterker nog, het grootste deel van de KKD clubs is überhaupt fel tegenstander. Dan zijn dit soort uitspraken van Bosz ongewenst. Maar goed een hele kleine uitglijder voor een geweldige coach.
Maar wordt er wel beetje moe van dat er meteen van alle kanten weer op gesprongen wordt door types met KKD belang. Ondertussen worden er wel tientallen talenten, vaak gratis, opgepikt bij de Jong clubs de afgelopen jaren. Het is altijd makkelijk scoren met Jong teams bashen, Mossou ging ook weer vol op zijn orgel met een extreem eenzijdig stukje en debiele vergelijkingen op Twitter.
- Trixm
- Vedette
Lol, ondertussen worden er wel tientallen toptalenten gratis opgepikt door de topclubs.Momfer wrote: ↑13 Nov 2023, 09:38Als Bosz nou zijn relaas had beperkt tot de ene keer (vooruit misschien twee) per jaar dat er een speler van een zware blessure terugkomt dan had hij een punt gehad. Zoiets zou je normaal gesproken toch wel af moeten kunnen spreken met de KKD clubs.Trixm wrote: ↑13 Nov 2023, 09:25
Wat een ongepaste arrogantie. Alsof je als supporter van Helmond, Groningen of VVV leeft voor het succes van de Nederlandse topclubs? Niemand van de KKD denkt er zo over, sterker nog, het grootste deel van de KKD clubs is überhaupt fel tegenstander. Dan zijn dit soort uitspraken van Bosz ongewenst. Maar goed een hele kleine uitglijder voor een geweldige coach.
Maar wordt er wel beetje moe van dat er meteen van alle kanten weer op gesprongen wordt door types met KKD belang. Ondertussen worden er wel tientallen talenten, vaak gratis, opgepikt bij de Jong clubs de afgelopen jaren. Het is altijd makkelijk scoren met Jong teams bashen, Mossou ging ook weer vol op zijn orgel met een extreem eenzijdig stukje en debiele vergelijkingen op Twitter.
Saibari is underrated.
-
- Vaste waarde in elftal
Zo gaat dat, dog eat dog, die van ons worden ook weleens weggekaapt door buitelandse clubs. In ieder geval weet je van de spelers die ze bij ons ophalen dat ze het KKD niveau aankunnen. Maar ik bedoel maar te zeggen dat het onzin is dat ze geen profijt hebben van de aanwezigheid van de jong teams.Trixm wrote: ↑13 Nov 2023, 09:41Lol, ondertussen worden er wel tientallen toptalenten gratis opgepikt door de topclubs.Momfer wrote: ↑13 Nov 2023, 09:38
Als Bosz nou zijn relaas had beperkt tot de ene keer (vooruit misschien twee) per jaar dat er een speler van een zware blessure terugkomt dan had hij een punt gehad. Zoiets zou je normaal gesproken toch wel af moeten kunnen spreken met de KKD clubs.
- Trixm
- Vedette
Daar hebben ze toch geen profijt van? Die spelers worden ook opgepikt als jong PSV in een beloftencompetitie speelt, dus dat is onzin. Voetbal draait als supporter niet om succes van het gemene goed. Het draait om clubliefde, al het andere kan gestolen worden. Kijk voor de grap eens in het nederlands elftal topic, de gemiddelde supporter boven de 30 geeft nog maar weinig om het Nl eftal.Momfer wrote: ↑13 Nov 2023, 10:05Zo gaat dat, dog eat dog, die van ons worden ook weleens weggekaapt door buitelandse clubs. In ieder geval weet je van de spelers die ze bij ons ophalen dat ze het KKD niveau aankunnen. Maar ik bedoel maar te zeggen dat het onzin is dat ze geen profijt hebben van de aanwezigheid van de jong teams.
Saibari is underrated.
-
- Vaste waarde in elftal
Nou dat is nog maar de vraag. Ik durf best te beweren dat de doorstroom naar betaald voetbal stukke beter is bij Jong AZ / PSV / Ajax nu ze KKD spelen maar goed de exacte cijfers heb ik niet. Ik pleit ook niet voor algemene goed, ik zeg alleen dat ik vaak eenzijdig belicht vind en dat ik een regeling voor zwaar geblesseerde spelers niet onredelijk zou vinden. Denk zelfs dat Jong PSV afgelopen weekend met Mauro en Obispo in de basis minder goed voor de dag was gekomen.Trixm wrote: ↑13 Nov 2023, 10:15Daar hebben ze toch geen profijt van? Die spelers worden ook opgepikt als jong PSV in een beloftencompetitie speelt, dus dat is onzin. Voetbal draait als supporter niet om succes van het gemene goed. Het draait om clubliefde, al het andere kan gestolen worden. Kijk voor de grap eens in het nederlands elftal topic, de gemiddelde supporter boven de 30 geeft nog maar weinig om het Nl eftal.Momfer wrote: ↑13 Nov 2023, 10:05
Zo gaat dat, dog eat dog, die van ons worden ook weleens weggekaapt door buitelandse clubs. In ieder geval weet je van de spelers die ze bij ons ophalen dat ze het KKD niveau aankunnen. Maar ik bedoel maar te zeggen dat het onzin is dat ze geen profijt hebben van de aanwezigheid van de jong teams.
- Trixm
- Vedette
Het uitgangspunt moet zijn dat het gaat om professioneel voetbal, anders ondermijn je clubs in de hele KKD. Het belang van de jong teams is in mijn optiek altijd ondergeschikt aan de belangen van reguliere BVO's. Je hebt als jong team 6 wedstrijden in het jaar waarin het wel kan, tegen utrecht, axz en ajax. Dat is meer dan prima. Voor het overige organiseer je maar een oefenwedstrijd, dat doen ze bij feyenoord ook om de twee weken.Momfer wrote: ↑13 Nov 2023, 10:20Nou dat is nog maar de vraag. Ik durf best te beweren dat de doorstroom naar betaald voetbal stukke beter is bij Jong AZ / PSV / Ajax nu ze KKD spelen maar goed de exacte cijfers heb ik niet. Ik pleit ook niet voor algemene goed, ik zeg alleen dat ik vaak eenzijdig belicht vind en dat ik een regeling voor zwaar geblesseerde spelers niet onredelijk zou vinden. Denk zelfs dat Jong PSV afgelopen weekend met Mauro en Obispo in de basis minder goed voor de dag was gekomen.Trixm wrote: ↑13 Nov 2023, 10:15
Daar hebben ze toch geen profijt van? Die spelers worden ook opgepikt als jong PSV in een beloftencompetitie speelt, dus dat is onzin. Voetbal draait als supporter niet om succes van het gemene goed. Het draait om clubliefde, al het andere kan gestolen worden. Kijk voor de grap eens in het nederlands elftal topic, de gemiddelde supporter boven de 30 geeft nog maar weinig om het Nl eftal.
Saibari is underrated.