Thijs wrote: ↑13 Nov 2023, 21:05
Xavi Simons ging mee met een WK na een halfjaartje PSV. Waarom mag Hato niet mee voor een paar simpele wedstrijdjes als er een handvol centrale verdedigers geblesseerd zijn? Terecht dat Xavi toen geselecteerd werd, terecht dat Hato in deze situatie geselecteerd wordt en logisch dat hij er de volgende keer niet bij zit als Aké, Botman en vd Ven weer fit zijn.
Xavi was de kartrekker bij PSV, liet het ook in Europa zien (vooral Arsenal thuis was hij geweldig) en was bovendien op een positie waarop wij heel weinig alternatieven hadden. De enige reden dat de hype bij Hato zo enorm is, is omdat hij basisspeler is bij Ajax. Hij doet het prima, voor zijn leeftijd. Dat is nu net het probleem ook, het is allemaal heel mooi en aardig voor een 17-jarige, maar hij moet duidelijk nog veel stappen zetten.
We hebben op dit moment Blind en Virgil als LCV's in de selectie. Blind speelt daar nu ook bij Girona en Virgil heeft bijna zijn hele carriere aan de linkerkant van de verdediging gespeeld. Nu snap ik dat je niet al te veel wil schuiven achterin en dus Virgil niet als optie ziet. Prima, begrijpelijk, maar zelfs dan is de keuze voor Hato opmerkelijk. Bruno Martins-Indi is een speler die al enigzinds bekend is met veel jongens in de selectie, snapt wat er gevraagd wordt en is simpelweg veel beter op het moment is en Van Hecke speelt prima bij een Engelse subtopper in Brighton.
Het verschil tussen Xavi of Hato niet zien... wauw. Hato moet nog heel veel leren, dat hij niet omviel bij een slecht ajax is te prijzen maar hij maakt ook stiekem erg veel foutjes, die door iedereen met de mantel der liefde worden bedekt. (nu nog...). Xavi stond er meteen, die zag je ook over het hele seizoen groeien. Hato moet nog heel wat steppen zetten om uberhaupt op oranje niveau te komen, heeft al genoeg aan zichzelf in elke wedstrijd, kreeg ook nog die aanvoerdersband om, ja waarom niet, hype hype hype.
Hoe vaak hebben we dit al niet gezien bij onze duivedrechtse vrienden? Taylor, Rensch, van Rijn, Schuurs, de Ligt (ook te vroeg!)
Het gaat niet eens om wat zo'n jongen nu bij Oranje te zoeken heeft, maar veel meer om wat hij op termijn bij Oranje te zoeken heeft. We spelen tegen Ierland en Gibraltar, waar je nog niet van kan verliezen als je je best zou doen om dat te doen. Je leest dan zoveel alternatieve namen, van BMI tot aan Beukema, maar dat soort spelers hebben toch helemaal geen toekomst bij Oranje. Hato in principe wel. En natuurlijk maakt hij nog fouten (hoewel lang niet zoveel als sommigen willen doen geloven), dat hoort ook bij die leeftijd. Die jongen is alleen wel met afstand de beste bij een zwalkend Ajax, die heeft echt wel potentie en kwaliteiten. Daar hoeven we niet krampachtig over te doen.
De vergelijking met Xavi volg ik niet zo. Die is zelfs op deze leeftijd al veruit de beste optie op allerlei posities bij Oranje. Natuurlijk moet en moest hij erbij zitten.
Ykhim wrote: ↑13 Nov 2023, 23:53
Het gaat niet eens om wat zo'n jongen nu bij Oranje te zoeken heeft, maar veel meer om wat hij op termijn bij Oranje te zoeken heeft. We spelen tegen Ierland en Gibraltar, waar je nog niet van kan verliezen als je je best zou doen om dat te doen. Je leest dan zoveel alternatieve namen, van BMI tot aan Beukema, maar dat soort spelers hebben toch helemaal geen toekomst bij Oranje. Hato in principe wel. En natuurlijk maakt hij nog fouten (hoewel lang niet zoveel als sommigen willen doen geloven), dat hoort ook bij die leeftijd. Die jongen is alleen wel met afstand de beste bij een zwalkend Ajax, die heeft echt wel potentie en kwaliteiten. Daar hoeven we niet krampachtig over te doen.
Dat Hato talent heeft dat ziet (bijna) iedereen. Punt is dat het Nederlands elftal, zeker als ze wedstrijden spelen die er toe doen, geen plek is voor een snuffelstage. Je moet de spelers oproepen die nu de beste zijn. Hato hoort daar op dit moment, zelfs met alle blessures, niet bij. Het slaat nergens op dat hij is geselecteerd, zeker als je ook nog kijkt hoe lang sommige andere spelers moeten presteren om wel opgeroepen te worden. Zie Frimpong, Botman, etc.
De vergelijking met Xavi volg ik niet zo. Die is zelfs op deze leeftijd al veruit de beste optie op allerlei posities bij Oranje. Natuurlijk moet en moest hij erbij zitten.
Het ging mij erom dat mensen hier aangeven dat Hato zo weinig wedstrijden gespeeld had voor Ajax nog. Vorig jaar om deze tijd was het WK en had Xavi dus minder wedstrijden voor ons gespeeld dan Hato voor Ajax nu. Dat hij een geweldenaar bleek was toch ook een groot deel na dit WK, ervoor was hij pas een paar maanden echt basisspeler, waar hij dat in augustus nog niet was.
Om dan te doen alsof het heel raar is dat Hato met alle blessures op zijn positie bij een paar nietszeggende wedstrijdjes erbij zit en het perfect normaal was dat Xavi in de WK selectie zat, vind ik bijzonder.
Bergwijn en Brobbey gaan gewoon lekker trainen op de club. Het is voor Hato de eerste keer dus Ajax kon die jongen dit niet ontzeggen.
Ik denk dat de eerste 2 nog wel eens problemen gaan krijgen als Koeman een beetje rancuneus is. Dan worden ze de volgende keer ook niet meer opgeroepen..
..maar dat soort spelers hebben toch helemaal geen toekomst bij Oranje. Hato in principe wel.
Hmm ik vind dat nog best wel vroeg om te concluderen. Een jaar geleden speelde Taylor een keer 15 minuten goed en die moest op het WK ineens in de basis volgens sommige analisten. Kijk waar Taylor nu staat nu die niet meer als pionnetje mee hoeft te hobbelen in een zeer dominant team zonder enige vorm van druk of verwachtingen. Normaal gesproken is Hato wel beter en is er een realistische kans dat dit niet de laatste keer is dat hij erbij zit maar het is toch ook verre van zeker als je naar de concurrentie kijkt. Want hij gaat normaal enkel nog maar LCV spelen bij Ajax en wellicht zonder Europees voetbal in een zwalkend Ajax terwijl Ake, Virgil, vd Ven en Botman toch minimaal de komende jaren normaal gesproken nog mee kunnen. Met Geertruida Timber en de Ligt ook nog als alternatieven als gelegenheids LCV.
Je kunt nog niet zeggen dat Hato het bij Ajax heel goed doet, enkel dat hij het minder slecht doet dan de rest. En je zou zelfs kunnen zeggen dat hij er meer aan heeft om bij die Jong Oranje club aan te haken en eerst daar constant te zijn en te ontwikkelen als leider van die groep als 17 jarige. Nu hem oproepen zet hem volledig in de schijnwerpers terwijl je hem nu niet nodig hebt, over 2 maanden niet nodig hebt, over 6 maanden niet nodig hebt en over 2 jaar ook nog niet.
Ajax heeft geld nodig, dus zeker voor Bergwijn lijkt mij dat een reële optie. Heb ook wel de theorie dat ze daarom Hato zo in de markt zetten (lobby bij Oranje, aanvoerder maken, media hype). Er zal vast wel weer een PL club zijn die er veel te veel geld tegenaan gat gooien.
Als bondscoach mag je best kritisch zijn en Koeman was dat terecht. Iedereen ziet de problemen bij Brobbey. Dat softe gedoe in het voetbalwereldje, vreselijk.
Blind had ik je een jalf jaar geleden gegeven, maar we kunnen het niet ontkennen dat hij het niet gewoon prima doet momenteel. Ik ben wel bang voor de klik met Schouten.
Hup Schouten! Volgende wedstrijd met Joey in de basis.
Tomm wrote: ↑18 Nov 2023, 19:54
Blind en weghorst. Daar gaat de beperkte zin die ik in oranje heb al helemaal van over.
Blind is nu logisch gezien de blessures en zijn huidige vorm. Weghorst is elke wedstrijd de strontvlag op het Oranjeschip, die veel van het kijkplezier vergalt.
Het zit ze allemaal een keer mee, en dan hebben ze nog geluk dat Santos net rood pakt tegen Frankrijk. Scheelt toch weer een een hele hoop daar op de apenrots.